abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 10 december 2001 @ 23:57:53 #1
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_2445416
Hoi hoi,

ik heb het aanbod gekregen om op een huis te passen deze zomer (=gratis woonruimte ) in de hoofdstad van Estland


Maar... wat is dat eigenlijk voor een land


Spreekt men er Engels/Duits en hoe "achter" loopt men daar ? is er veel criminaliteit ?

etc etc


Kortom: wie heeft er ervaringen met dat land(je ) ?

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_2445461
Geen ervaring mee, maar het staat nog wel op mijn verlanglijstje om een keer in een weekje de drie Baltische hoofdsteden te bezoeken. Waaronder dus ook Tallinn.

Ik geloof niet dat het er overdreven crimineel is, en het 'achter lopen' valt ook erg mee denk ik. In de stad tenminste, op het platteland zal dat wel ander zijn.

Kijk ook hier maar eens.

pi_2445681
Ze hebben het Eurovisie Songfestival gewonnen

Verder is het wel een beetje een typisch Sovjet-land, maar dan nog redelijk op weg naar betere tijden.

Die Welt ist alles was der Fall ist.
pi_2445996
Estland is kandidaat EU-lid (verwachte toetreding rond 2006), dus bar slecht is het er niet.
'Westerlingen' zijn er naar verhouding wel rijk, dus oppassen moet je wel, maar de criminaliteit is er niet extreem. Zolang je de opmerking van keeper maar niet herhaalt "Verder is het wel een beetje een typisch Sovjet-land", dan hoef je niet bang te zijn.
In Tallinn komen heel veel Finse toeristen (voornamelijk om zich lam te zuipen: sterke drank is er veel goedkoper dan in Finland). Hierdoor is er een goede en snelle ferryverbinding met Helsinki. Wellicht een goed idee voor een uitstapje.
De taal is trouwens ook verwant aan het Fins, dus vergeet maar dat je er ook maar iets van verstaat.
Ik denk niet dat je met Duits ver komt (Estland heeft nooit een Duitse bevolkingsgroep gehad), maar jongeren zullen wel Engels geleerd hebben. Met Russisch kom je vast ook een eind.

Overigens is dit informatie uit de tweede hand, ik ben er zelf (nog) niet geweest.

Het lijkt me een leuk aanbod om daar een tijdje te verblijven, dus in jouw plaats zou ik dat aanbod zeker overwegen (zeker als je valt op Baltische vrouwen ).

[edit]
Het land is trouwens iets groter dan Nederland en heeft zo'n anderhalf miljoen inwoners. Het land is dus tamelijk leeg op de hoofdstad na.
[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Halinalle op 11-12-2001 00:57]

  dinsdag 11 december 2001 @ 00:56:48 #5
3878 Vork
Manisch creatief
pi_2446061
zowel Estland, Letland als Litouwen zou ik wel eens een keer mee willen maken. Ik kan me namelijk weinig tot niets voorstellen van die landen, hoe ze eruit zien, wat de typische kenmerken zijn, de sfeer en magie die die drie laden met zich mee brengen en wat de onderlinge (culturele) verschillen zijn en ga zo maar door. Het lijkt me zeer boeiend om daar eens op vakantie te gaan. Daarnaast is de kans aannemelijk dat mijn achternaam uit die hoek afkomstig is.. ik zal het ook wel niet kunnen laten om me daar toch een beetje in te willen gaan verdiepen. Het is in elk geval een woord in het litouws (in een of andere naamval, ik dacht de 2de, kan ook de 4de zijn geweest, en het betekend 'niets' zover was ik dan nogwel, maar ik ben erg benieuwd of er dar nog mensen zijn met een soortgelijke achternaam e.d. Dat zou een goede motivatie kunnen zijn voor mij om er toch ooit eens een bezoek aan te brengen).

Maar helaas weet ik nu nog te weinig van deze landen..

pi_2446116
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 00:50 schreef Halinalle een verhaal:
Met Sovjet-land bedoelde ik ook meer de architectuur: nog een beetje saaie grijze gebouwen enzo.

En dat het opweg is een EU-land te worden zegt tegenwoordig ook niks meer. Dan moet je het wel heel bont maken wil je daarvoor niet in aanmerking komen (maar das weer een ander onderwerp).

Die Welt ist alles was der Fall ist.
  woensdag 19 december 2001 @ 02:14:12 #7
5624 Thee
Mag ook koffie zijn
pi_2539599
quote:
Op maandag 10 december 2001 23:57 schreef BAZZA het volgende:
Hoi hoi,

ik heb het aanbod gekregen om op een huis te passen deze zomer (=gratis woonruimte ) in de hoofdstad van Estland


Maar... wat is dat eigenlijk voor een land


Spreekt men er Engels/Duits en hoe "achter" loopt men daar ? is er veel criminaliteit ?

etc etc


Kortom: wie heeft er ervaringen met dat land(je ) ?


Ik ben er in '98 geweest. Ik kreeg een beetje een naoorlogs gevoel al was ik toen nog niet geboren maar die sfeer stel ik me voor heerte toen. Tot s'avonds laat was iedereen bezig de wegen, huizen, etc op te knappen. De sovjet verwaarlozing was nog goed te zien en je zag op gevels nog de schaduwen van cyrillische teksten zitten. (de letters zelf waren verwijderd) De bevolking bestaat voor 50 % uit russen en 50 % uit Esten. Vooral de laatsten waren erg vriendelijk. Ik zou zeker gaan al was het alleen voor het heerlijke knoflookbrood dat ik gegeten heb in een plaatsje een paar uur treinen van Riga vandaan. In middels zal er wel het een en ander veranderd zijn.
Mensen die je te vriend moet houden zijn meestal niet je vrienden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')