abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 29 april 2006 @ 13:53:58 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_37401729
Ik ben a-technisch, dus vraag jullie om advies. We hebben een wasmachine en nu ook een droger in bestelling. Op zolder zit slechts 1 stopcontact. Kan ik daar een contactdoos tussenzetten en daar gewoon beide apparaten op aansluiten EN tegelijk gebruiken?

In de meterkast zie ik dat de zolder op dezelfde groep zit als de bovenverdieping. Nou staan daar niet veel apparaten en zeker geen dingen die dag en nacht in gebruik zijn (op een wekkerradio na). Hoe kan ik nagaan of dat ik beide dingen tegelijk kan laten werken? Trial en Error??
  zaterdag 29 april 2006 @ 14:15:34 #2
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_37402248
Voor dit soort situatie's kun je het beste een 'energieverdeler' aanschaffen. Dit is een soort van stekkerdoos waarop je zowel je wasmachine als je droger aansluit. En wanneer je wasmachine dan te veel stroom gebruikt, dan zal de stekkerdoos de droger uitschakelen.

Een nadeel is wel dat het niet goed werkt met een elektronische wasdroger, wanneer de stroom bij deze onderbroken wordt, zal hij niet verder gaan met z'n programma.

Wat je kunt doen is even kijken naar de vermogens van bijde apparaten. Waarschijnlijk zal je droger richting de 2000 watt gaan, en je wasmachine gemiddeld een heel stuk minder. Daar je op een lege groep in principe max zo'n 3600 Watt mag hebben ( U x I = 230 x 16 = 3680 W) zal het waarschijnlijk wel net gaan, daar een wasmachine over het algemeen niet constant een hoog vermogen gebruikt.

Trial and error dus

(Zo'n energieverdeler kun je trouwens bijv. bij de Hema halen, of bij iedere electronica / witgoed zaak.
pi_37402535
Dat kan prima zonder verdeler. Hier zitten ze samen op 1 groep; met nog andere zooi,en ze draaien ook regelmatig tegelijk. Geen problemen.
pi_37402585
Je kan ze ook niet tegelijk aanzetten. Zal je zeker geen problemen hebben.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 29 april 2006 @ 14:31:55 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_37402678
Gewoon doen gek! Ze willen je klein en bang houden; dan ben je minder lastig. Bij mij zit alles op een groep.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_37407902
ik heb het jarenlang op 1 groep gehad, groep is nooit uitgevallen geweest....

maar gebruik geen spanningsslof van de gamma, das 3x niks, kabel is daar te dun voor....

kan je beter dat stopcontact vervangen door 1 dubbel stopcontact....
pi_37408232
Het mag iig niet. Al eerder aangegeven is zo'n energie verdeler. Er wordt vaak gezegd dat die neit met elektronische drogers werken, maar ervaring leert dat veel elektronische drogers hun programma vasthouden bij een stroomonderbreking en bij inschakelen van de stroom weer gewoon verder gaan.

Dus, ik zou er zo'n stekkerdoos tussen gooien of er een extra groep voor aanleggen. (En dan kun je meteen een extra groep voor de wasmachine laten aanleggen)
  zondag 30 april 2006 @ 00:10:41 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37417108
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 14:31 schreef soylent het volgende:
Gewoon doen gek! Ze willen je klein en bang houden; dan ben je minder lastig. Bij mij zit alles op een groep.
Ja, maar die groep zit dan wel over zijn maximale vermogen

Die groep draait dan constant op maximale piekbelasting en dat is ook niet goed
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37423401
Ik heb hier ook de wasmachine en droogtrommel op de zelfde groep

Geen enkel probleem

Geen punt bij ...... :p
  Moderator zondag 30 april 2006 @ 13:13:14 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_37424263
Het mag niet.

Tenzij je maar één apparaat tegelijk gebruikt en dat krijg je voor elkaar door zo'n energieverdeler; de wasmachine schakeld bij gebruik de droger uit en andersom.

In veel oude woningen zitten de wasmachine en de droger echter zonder problemen op dezelfde groep

If it aint broken; don't try to fix it
pi_37425008
quote:
Op zondag 30 april 2006 13:13 schreef Vonkenboer het volgende:
Het mag niet.

Tenzij je maar één apparaat tegelijk gebruikt en dat krijg je voor elkaar door zo'n energieverdeler; de wasmachine schakeld bij gebruik de droger uit en andersom.

In veel oude woningen zitten de wasmachine en de droger echter zonder problemen op dezelfde groep

If it aint broken; don't try to fix it
Wij zitten hier in een best oudere flat ja
Maar wij hebben ze ook niet tegelijkertijd aan staan
  zondag 30 april 2006 @ 14:17:48 #12
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_37425891
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:10 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, maar die groep zit dan wel over zijn maximale vermogen

Die groep draait dan constant op maximale piekbelasting en dat is ook niet goed
Nou.. constant. Een trommeltje of 3 per week, dus een uurtje of 6. Wat kan er gebeuren als ik het probeer? Springt de stop dan? Of ernstiger gevolgen?
pi_37437548
Volgens de regels moet een wasmacine en een droger ieder een eigen groep hebben.
Dit is verplicht. Ieder apparaat boven de 3000watt moet een eigen groep hebben.
Een wasmachine die het water aan het verwarmen is of een droger benaderd dit of komt hierboven uit. Dit ligt aan het type wasmachine of droger.

Hoe snel een groep eruit gaat is afhankelijk van een aantal zaken. Zo zit er verschil in een automaat in de groepenkast of een zekering. Wordt de groep voor overige doeleinden gebruikt?

Gebruik in ieder geval geen tafeldoos (zo'n stopcontact met een stuk snoer eraan). Een wasmachinesnoer heeft namelijk een 1,5mm2 dik snoer. Ik ben nog nooit een tafeldoos tegengekomen die deze dikte heeft. Ieder die dit doet neemt absoluut een risico. Een heet snoer dat brand kan gaan veroorzaken is het gevolg! Meestal kunnen deze snoeren 2200 watt hebben.
Dit is ongeveer 10 A , de 16 A zekering zal er dus niet uitgaan net als de aardlekschakelaar aangezien er geen lekstroom is. Ik heb compleet gesmeulde snoeren gezien waarbij het maar net goed is gegaan!
Wil je het toch uitproberen, monteer dan een dubbel stopcontact met randaarde natuurlijk, krijg je geen brand alleen een groep die er misschien uitgaat.

Succes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')