abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 6 mei 2006 @ 17:52:19 #51
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37607006
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 15:47 schreef PedoPaasHaas het volgende:
Die Schwalbe banden met kleur zijn waarschijnlijk speciaal voor de grote leveranciers gemaakt en (nog) niet in de losse handel te koop.
Lijken mij inderdaad ook van die OEM-versies. Die worden gemaakt voor een bepaalde fabrikant, welke er dan een fiets omheen bouwt. Ik zag er vandaag toevallig een paar liggen bij Bikezone Die zullen wel van een Cube afgehaald zijn en naar wens van de koper van de fiets vervangen zijn voor een andere band.

Ik vind het zelf trouwens ontzettend lelijke dingen, maar ieder z'n ding hoor .
  zondag 7 mei 2006 @ 14:45:10 #52
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37628040
Gaat iemand hier toevallig de Bergrace doen??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zondag 7 mei 2006 @ 14:57:13 #53
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_37628340
quote:
Op zondag 7 mei 2006 14:45 schreef -skippybal- het volgende:
Gaat iemand hier toevallig de Bergrace doen??
Heey dat lijkt me opzich wel interressant. Heb tot nu toe in mn hele leven nog maar 1 keer een wedstrijd meegedaan en die flink gewonnen. Daarna durfde ik niet meer. Kvoel me vaak te gespannen voor dat soort dingen. Tiz vaak winnen of d'r uitstappen. Maar ik zal ff kijken of dat in mn schemaatje past.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 7 mei 2006 @ 15:01:23 #54
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37628451
Ik heb nog nooit een wedstrijd gedaan met de mtb, maar dit is wel erg dichtbij dus misschien wel een uitproberen. Al lijkt het me niet echt veel voor mij, volgens mij iets teveel duwen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zondag 7 mei 2006 @ 15:04:00 #55
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_37628529
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:01 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb nog nooit een wedstrijd gedaan met de mtb, maar dit is wel erg dichtbij dus misschien wel een uitproberen. Al lijkt het me niet echt veel voor mij, volgens mij iets teveel duwen
boeien, iets in een wedstrijd stuwt je altijd hoger. Iig bij mij altijd zo.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_37631446
Welke bergrace bedoel je? Die van volgende week, of van 11 juni?

Die van 11 juni doe ik namelijk aan mee.
  zondag 7 mei 2006 @ 16:49:49 #57
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37631549
quote:
Op zondag 7 mei 2006 16:47 schreef Zjwegel het volgende:
Welke bergrace bedoel je? Die van volgende week, of van 11 juni?

Die van 11 juni doe ik namelijk aan mee.
Die van volgende week in Oosterbeek.
11 juni kan ik niet, dan zit ik lekker te biken op Curacao
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_37635453
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

boeien, iets in een wedstrijd stuwt je altijd hoger. Iig bij mij altijd zo.
idd, heb ik ook altijd als ik op de vaste route iemand voor me zie fietsen, die gaat er dan gehaait aan, ook al fietst ie nog zo hard. of als ik ingehaald wordt dan ontloopt diegene me ook vaak niet meer
  zondag 7 mei 2006 @ 19:48:24 #59
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37637239
quote:
Op zondag 7 mei 2006 14:45 schreef -skippybal- het volgende:
Gaat iemand hier toevallig de Bergrace doen??
Ik rij zowel Oosterbeek als Arnhem. Ik heb er zin in, want het lijkt me een erg mooie ronde. Alle klasses en niet-licentiehouders bij elkaar is altijd wel leuk vind ik. Morgen kun je trouwens vanaf 19.00 uur het parcours verkennen. Verzamelen op de parkeerplaats aan de Schelmseweg.
  zondag 7 mei 2006 @ 19:50:42 #60
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37637334
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:48 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Ik rij zowel Oosterbeek als Arnhem. Ik heb er zin in, want het lijkt me een erg mooie ronde. Alle klasses en niet-licentiehouders bij elkaar is altijd wel leuk vind ik. Morgen kun je trouwens vanaf 19.00 uur het parcours verkennen. Verzamelen op de parkeerplaats aan de Schelmseweg.
Is dat alleen morgenavond of ook nog vaker??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zondag 7 mei 2006 @ 19:56:33 #61
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37637659
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:01 schreef -skippybal- het volgende:
Ik heb nog nooit een wedstrijd gedaan met de mtb, maar dit is wel erg dichtbij dus misschien wel een uitproberen. Al lijkt het me niet echt veel voor mij, volgens mij iets teveel duwen
Ah joh, lekker belangrijk. Er is altijd wel iemand in zo'n wedstrijd die ongeveer even hard rijdt als jij en waar je een mooi gevecht mee kunt aangaan. Zeker bij de twee bergraces, waar alles en iedereen door elkaar rijdt in een gruwelijk groot deelnemersveld.

De enige manier om uit te vinden of het wat voor je is, is meedoen.
  zondag 7 mei 2006 @ 20:05:04 #62
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37638096
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:56 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Ah joh, lekker belangrijk. Er is altijd wel iemand in zo'n wedstrijd die ongeveer even hard rijdt als jij en waar je een mooi gevecht mee kunt aangaan. Zeker bij de twee bergraces, waar alles en iedereen door elkaar rijdt in een gruwelijk groot deelnemersveld.

De enige manier om uit te vinden of het wat voor je is, is meedoen.
Ga ik dan misschien maar 's doen. Me eerste wedstrijd op een fiets sinds 2 jaar word dat dan
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 8 mei 2006 @ 11:41:40 #63
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37652915
quote:
Op zondag 7 mei 2006 19:50 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Is dat alleen morgenavond of ook nog vaker??
Voor zover ik weet is dit de enige mogelijkheid. De linten zullen zaterdag wel worden uitgezet. Dan kun je natuurlijk ook het parcours op, want je mag er volgens mij het hele jaar door fietsen.

Alvast succes met de wedstrijd .
pi_37667747
ik was benieuwd wat voor magazines er zoal over het mountainbiken gaan (papieren versies). Nu heb ik de volgende gevonden: Fiets, Mountainbike Plus, O2 Bikers. Welke raden jullie me aan, of lezen jullie andere(n) (of geen)?
  maandag 8 mei 2006 @ 20:07:26 #65
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37668133
Ik heb een abbonement op Fiets. Goed blaadje, vooral als je ook nog wat van wegfietsen houdt. Is 50/50 verdeeld met rond de Tour meer race, en in de wintermaanden meer MTB.
Ook krijg je korting bij winkels, soms best aardige acties en korting/gratis op toegang voor toer koersen. Deze maand zat er weer een fijne energybar bij
De rest ken ik niet...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 8 mei 2006 @ 20:42:11 #66
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37669543
Ik vind Fiets toch vooral een raceblad hoor. Mtb zien ze als winterbezigheid en dat zegt genoeg. Ik lees het blad wel, omdat ik race ook leuk vind. De stukken over mtb zijn nogal amateuristisch.

Mountainbikeplus vind ik niet het niveau ontstijgen van een clubblaadje. Testen zijn belabberd, bezochte gebieden vaak oninteressant (vaste routes in Drenthe of West-Vlaanderen bezoeken en dan nog verbaasd zijn dat er niet veel aan was), foto's niet aansprekend en de schrijfstijl echt zo sneu ANWB-erig.

O2-Bikers is al beter. Testen zijn wat uitvoeriger en bezoeken vaak leukere gebieden. Het Vlaams is grappig.

Zelf lees ik het liefst de Duitse BIKE en het eveneens Duitse MountainBike. De tests zijn grondig met goeie objectieve metingen, bezochte gebieden interessant (om plannen te maken) en de foto's zijn vaak echt om te smullen. Ook vaak leerzame stukken over training en voeding, maar als je niet al te fanatiek bent kan ik me voorstellen dat je dat niet echt interessant vindt. En een shitload aan reclame van goedkope Duitse (internet)winkels. De MountainBike bedient zich van iets moeilijker Duits dan de BIKE naar mijn mening, maar als je eenmaal aan de vaktermen bent gewend kom je er wel uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Trainspotter op 08-05-2006 21:28:06 ]
  maandag 8 mei 2006 @ 20:57:31 #67
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_37669984
Ik lees eigenlijk geen nederlandse bladen. Te veel 'racy' cross-country etc voor mij. De O2 (belgisch toch? ) is al wat aardiger, maar vind ik nog steeds niet heel sterk. De duitse bladen BIKE en MountainBIke die Trainspotter noemt, vind ik qua tests wel goed, maar niet echt lekker lezen, weinig leuke lees-voer-stukjes, veel reclame, chaotisch.

Mijn favoriete blad is 'MBr', Mountain Bike Rider, een engels blad (ik heb er ook al jaren een abonnement op). Vroeger las ik ook al de MBi toen die nog in Nederland te koop was. MBr ziet er goed uit, leuke interessante stukken over routes, fietsen, onderdelen, events etc, en ook uitgebreide tests, workshop-guides, tips over trainen, warming up, etc etc. Leest ook lekker, zit lekker wat humor in en schitterende foto's (en foto's van 'Old blokes who should know better': de smerigste/grappigste wond-foto krijgt een set elleboog- en scheenbeschermers ). Helaas zijn de meeste routes die erin staan in Groot-Britannië, maar ja. Het is volgens mij ook te koop bij Bruna (en andere wat grotere boek-/tijdschriftenwinkels). Het is met name gericht op 'trail'-rijden, dus gewoon lekker op je bike springen en rond karren.

Oh ja, het engelse blad DIRT vind ik ook wel aardig, maar is (bijna) niet te krijgen in Nederland. Amerikaanse bladen vind ik meestal maar niks, chaos met veel te veel reclame.

[ Bericht 7% gewijzigd door FHR op 08-05-2006 21:02:32 ]
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 8 mei 2006 @ 21:18:37 #68
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37670845
Hehe grappig, wat jij leuk vindt aan die Engelse bladen, vind ik juist een beetje hinderlijk. Komt op mij een beetje geforceerd over als mountainbiken neer blijven zetten als hobby voor lompe sjaken. Ik bekijk mijn hobby iets serieuzer, ben ook wat competitie-gerichter. Dan ben je bij de Duitsers natuurlijk op het goeie adres. Die doen niet aan humor .

En inderdaad, leuk die verhalen over Britse gebieden, maar ik pak eerder de auto om naar ergens tussen Limburg en Noord-Italië te rijden dan de boot te pakken naar Engeland.
pi_37671583
ik lees af en toe wel is mountainbike action magazine, maar verders niet echt veel bladen
  vrijdag 12 mei 2006 @ 11:23:07 #70
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_37756017
Jullie weten het vast al, maar Shimano is met een nieuwe XTR-serie gekomen. Er zitten nu niet echt heel erg vernieuwende dingen in, maar de crank moet nog onthuld worden, misschien dat ze daar iets speciaals mee hebben gedaan?

En het achterderailleur is er nu in 'top normal' en 'low normal' versie, wat een hoop mensen gelukkig gaat maken denk ik.


Maar wat me vooral aanspreekt is de nieuwe shifter (niet DualControl, maar Rapidfire Plus):
.
Een beetje afgekeken van SRAM volgens mij, maar misschien dat dit wel een reden voor mij zou zijn om over te stappen van gripshift-dingen (tja, persoonlijke voorkeur he?). Features van de shifter:
quote:
Since 1990, RapidFire levers have been the industry standard. Improving on our own technology, the newly designed XTR RapidFire Plus shifters raise the bar with four new features:

Instant-release shifting
A click of the release lever (upper lever) releases cable tension, same as it always has. The difference is that it now releases immediately when the lever is depressed making shifts that much faster.

Multi-release shifting
You’ve always been able to grab more than one gear with the thumb lever (lower lever) on RapidFire Shifters. With RapidFire Plus you can now shift two gears with the release lever too. More gears when you need them. Indexing is strong enough to prevent accidental over shift so if you just want one gear, that’s great too.

Two-way shift
The release lever still performs the same function but now it shifts in both directions. Pull it with your finger, push it with your thumb – you choose. With two-way shifting the new XTR shift levers adapt to meet your needs.

Variable positioning
Customizable ergonomics allow the shifter to be positioned to work for the way you ride – with infinitely adjustable lateral positioning; you can mount the shifter inboard or outboard of the brake lever and fine tune the position from there.

Outboard mounting works great on wide bars, allowing riders to push the brake lever farther in to get the most possible leverage and braking power.

Inboard mounting provides great ergonomics on narrow handlebars, delivering the shifting and brake positions you have come to know and trust.
Ben benieuwd wat het hele zaakje gaat kosten en of die shifter kan werken met mijn oude XTR achterderailleur en XT voor (denk het wel, de kabelverhouding zal vast hetzelfde zijn gebleven).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_37765016
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 11:23 schreef FHR het volgende:
En het achterderailleur is er nu in 'top normal' en 'low normal' versie, wat een hoop mensen gelukkig gaat maken denk ik.
wat bedoel je met top normal en low normal?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:45:01 #72
130803 Gripper
Get a grip
pi_37765174
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 16:41 schreef The_S het volgende:

[..]

wat bedoel je met top normal en low normal?
Wat ze vroeger de lange kooi en de korte kooi noemden?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 12 mei 2006 @ 17:23:51 #73
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_37766368
Bij een 'low normal' derailleur helpt de veer in je achterderailleur mee als je naar een lichtere versnelling schakelt (groter blad). Hierdoor gaat het terugschakelen lichter en werken beide shifters (voor voor- en achterderailleur) hetzelfde: zelfde knopje zorgt voor een lichtere versnelling.

'Top normal' is eigenlijk standaard, daarbij werken de shifters 'andersom': hetzelfde knopje aan beide kanten doet de ketting op een groter blad (i.p.v. bij allebei naar een lichtere versnelling).

Beetje lastig uitleggen, ik hoop dat 't gelukt is. In ieder geval konden veel mensen niet echt wennen aan 'low normal' (of 'reverse action') achterderalleurs, daarom dat nu Shimano dus ook een gewone versie ervan uitbrengt (was eerst alleen 'low normal').

En je hebt voor beide versies de keuze uit een lange en korte kooi.

[edit: even van de Shimano-site geplukt]:
quote:
Wat is een “top-normal” of een “low-normal” achterderailleur?
Met de "low-normal" achterderailleur werken de linker en rechter schakelaar op dezelfde manier.
Als u een schakelhendel beweegt op de rechter of linker schakelaar, wordt dezelfde schakelactie tot stand gebracht (van boven naar beneden). We noemen dit intuïtief schakelen.

Bovendien gebeurt het nauwkeurige binnenwaartse schakelen via eenmalige aanraking voor de spanning van het veermechanisme voor het schakelen naar een lagere versnelling. Nu er wordt afgestapt van de gebruikelijke methode om naar een lagere versnelling te schakelen met de vinger, hoeft de ketting niet naar de versnellingkracht te worden geduwd.
Hierdoor wordt lawaai verminderd en gaan de versnellingen langer mee.
Die laatste zin vind ik een beetje raar, wat ze volgens mij bedoelen is dat naar een kleiner tandwiel schakelen toch wel makkelijk gaat, en je dat dus zonder hulp van een veer kan doen. Alleen de zware/langzame/moeilijke schakelactie naar een groter tandwiel gaat met 'low normal' sneller/soepeler (je hoeft niet meer zo hard met je vinger die shifter helemaal door te drukken) waardoor dus inderdaad wat minder lawaai en slijtage zou kunnen ontstaan.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_37767281
dank voor de uitleg.

en dat met die korte en lange kooi, wat voor verschil merk je daarbij bij het fietsen?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:30:31 #75
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_37767755
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 18:05 schreef The_S het volgende:
dank voor de uitleg.

en dat met die korte en lange kooi, wat voor verschil merk je daarbij bij het fietsen?
Korte kooi is handig voor DH-/freeride-fietsen omdat 'ie minder snel afbreekt. Ook hebben die fietsen vaak geen voorderailleur, dus ook een kleiner verschil in "kettinglengte" dus heb je niet zo'n lange kooi nodig om dat op te vangen. Of je een korte kooi met voorderailleur kan gebruiken weet ik eigenlijk niet. Lijkt me niet, anders zouden ze overal wel een korte kooi voor gebruiken, is ook lichter natuurlijk. Of er nog een andere reden is, weet ik eigenlijk niet, dit is het enige dat ik zo gauw kan verzinnen, heb me dit ook al wel eens afgevraagd.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')