abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 26 april 2006 @ 14:01:38 #51
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37310562
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op woensdag 26 april 2006 07:00 schreef ultra_ivo het volgende:
*toeristenvisum. Voor een toeristenvisum moet je al je hotels van tevoren geboekt hebben. Dit moet je bewijzen bij de ambassade. Soms wil een hotel wel een uitnodiging voor een zaken of privévisum verstrekken.
Ik heb bij één hotel gereserveerd. Die sturen je dan een fax met een bevestiging en daarmee kun je een visum krijgen. Je blijft gewoon de eerste nacht in dat hotel en reist de volgende dag op eigen houtje verder zonder boekingen vooraf.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_37315210
quote:
Op maandag 24 april 2006 03:34 schreef Backdoorman het volgende:
Hallo allemaal...is er van jullie wel eens iemand in Perm geweest? Ik vroeg het me gewoon af omdat ik er deze zomer heen ga, mijn vriendin haar familie woont daar.
Ik wil eerst drie dagen naar Moskou, dan met de trein naar Sint Petersburg en dan richting Perm!
Benieuwd of onder jullie mensen zijn die bekend zijn in die plaats/streek...het ligt zo'n 2000 km ten oosten van Moskou en Perm schijnt de derde stad van Rusland te zijn!
Nog tips?? doei!

ps: topic wat ik hierover geopend had kan dus dicht, had deze niet gezien
Ik ben nooit in Perm zelf geweest, maar wel aardig in de buurt. Ongeveer 250km verder ligt Kachkanar, en klein dorpje in de Oeral. Erg mooi daar. Ik ben zelf met de trein vanaf moscow gegaan (kupe), en uitgestapt in een plaats waar geen verharde wegen zijn, en geen echt treinstation...gewoon snel eruit springen, omdat de trein maar 2 minuten stil staat..heel lastig als je op hetzelfde 'station' om 4 uur snachts weer snel moet instappen...:D Perm is volgens mij niet de 3e stad, dat is Ekaterinburg (Sverdlovsk) dacht ik, maar ik kan het mis hebben

Als je een dagje of 2-3 in Moscow wil zijn, kan ik je een hotel aanraden wat niet comfortabel is wbt luxe, maar wel erg comfortabel wbt prijs en lokatie. "Gostiniza Centralnaja". ul. Twerskaja 10 (Hotel Centralnaja) Ik betaalde vorige zomer iets van 50 euro per nacht per kamer. let op GEEEN luxe, maar een bed en een ontbijtje en een gedeelde douche en WC, en meer niet. Maar de lokatie is perfect. Twerskaja Ulitsa is 100 meter van het rode plein, en is een van de duurste winkelstraten in moscow... Als je moskou wil bekijken ben je toch nooit in je hotel...en als je de stad door ben gelopen, ben je toch uitgeput genoeg om op elk bed te slapen...:D

Even ter illustratie, een kaartje:


Ik zal binnekort mijn site online hebben met een berg foto's. foto's van de Azie-Europa grens staan al ergens hier geloof ik...:)

Handige site:
http://www.uraltourism.com
pi_37319282
quote:
Op woensdag 26 april 2006 07:00 schreef ultra_ivo het volgende:
*transitvisum. Dan moet je al een visum hebben voor het land waar je aan wilt komen (bijv. China) en je hebt dan maar een beperkte tijd, meestal net genoeg om de hele transsib te nemen.
Stel, je reist door Rusland met de Trans Mongolie Express en bent op weg naar China waar je een geldig visum voor hebt (dit visum is vrij eenvoudig te krijgen), hoe zit het dan met Mongolie?

Ik zal het zelf ook wel opzoeken hoor, maar stel mijn vraag hier vast

-edit- antwoord gevonden!

Een toeristenvisum voor een verblijf tot en met 30 dagen kost 70 Euro. Verder kan er ook een transit visum tot 4 dagen worden verzorgd, vooral voor mensen die met de Transsiberië Express reizen. Men kan een visum aanvragen voor uiterlijk 3 maanden vanaf datum van bezoek.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37321101
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op maandag 24 april 2006 03:34 schreef Backdoorman het volgende:
Hallo allemaal...is er van jullie wel eens iemand in Perm geweest? Ik vroeg het me gewoon af omdat ik er deze zomer heen ga, mijn vriendin haar familie woont daar.
Ik wil eerst drie dagen naar Moskou, dan met de trein naar Sint Petersburg en dan richting Perm!
Benieuwd of onder jullie mensen zijn die bekend zijn in die plaats/streek...het ligt zo'n 2000 km ten oosten van Moskou en Perm schijnt de derde stad van Rusland te zijn!
Nog tips?? doei!
Ik ben afgelopen zomer op jongerenuitwisseling geweest naar Sint Petersburg en heb 10 geweldige dagen gehad met jongeren uit Dresden, Rotterdam, St. Petersburg EN PERM!!!

Over Perm zelf kan ik je weinig vertellen, behalve dat het 36 uur met de trein van St. Petersburg afligt en dat het vooral een industriestad is. Verder gewoon een typische Russische stad, veel armoede, korte zomers, idiote kou in de winter en weinig spectaculaire toeristendingen.

Wel leuk om te weten is, is dat Perm vroeger Molotov heette, letterlijk niet op de kaart stond en een soort van geheime stad was waar gedurende het communisme allerle wapens ed werden geproduceerd. Van ditzelfde Molotov, is de Molotov Cocktail afgeleid.

Ik zou je zelf aanraden om inderdaad te starten in St. Petersburg, dan een tussenstop te maken in Moskou en dan door te reizen naar Perm. Anders ga je vanuit Moskou eerst een heel eind naar links en moet je daarna tov Moskou naar rechts. Vanaf Schiphol kan je gewoon ook naar St. Petersburg vliegen, dus dat zou niet te veel problemen moeten geven.

Verder kan ik je er niets over vertellen.. de informatie van de stedenpresentaties van vorig jaar is vreselijk weggezakt. Heel veel plezier en ik ben tzt erg benieuwd naar je verhalen!
Rotterdam is de wereldstad
  woensdag 26 april 2006 @ 19:55:43 #55
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_37321344
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:49 schreef Hubo het volgende:

[..]

Ik ben afgelopen zomer op jongerenuitwisseling geweest naar Sint Petersburg en heb 10 geweldige dagen gehad met jongeren uit Dresden, Rotterdam, St. Petersburg EN PERM!!!

Over Perm zelf kan ik je weinig vertellen, behalve dat het 36 uur met de trein van St. Petersburg afligt en dat het vooral een industriestad is. Verder gewoon een typische Russische stad, veel armoede, korte zomers, idiote kou in de winter en weinig spectaculaire toeristendingen.

Wel leuk om te weten is, is dat Perm vroeger Molotov heette, letterlijk niet op de kaart stond en een soort van geheime stad was waar gedurende het communisme allerle wapens ed werden geproduceerd. Van ditzelfde Molotov, is de Molotov Cocktail afgeleid.
Dat stukje klopt niet helemaal, de cocktail is genoemd naar mijnheer Molotov. De naam Molotov voor Perm was dan ook naar deze partijgenoot, en dit was pas sinds 1940. Daarvoor heette het ook al Perm (zoals zoveel partijleden een stad naar zich genoemd kregen in de Soviet Unie).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_37335872
Dit soort geheime plaatsjes heb je wel meer in de Oral. Vlakbij kachkanar ligt een plaastje "Tura" Deze stad kun je dus NIET in. Er is namelijk een wapenfabriek, en er staat een hek omheen met 24/7 militaire bewaking...vreemde is dat het ook gewoon een dorpje is waar mensen wonen die er dus alleen in en uit kunnen met een speciale pas die je als bewoner krijgt..echt vaag, ik heb er wat vage foto's van genomen, omdat ze het niet op prijs stellen als je er foto's van maakt uiteraard...:)

Wat ik begrepen heb is er ergens in de buurt ook een nucleaire installatie, maar die heb ik nooit gezien...:)

Overigens is er in Perm best wat te doen hoor, kijk maar op http://www.uraltourism.com om maar een voorbeeld te noemen...het is geen wereldstad als moskou of st petersburg, maar genoeg te zien en doen in de omgeving...:)
pi_37337722
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op donderdag 27 april 2006 09:16 schreef Dynia het volgende:
Dit soort geheime plaatsjes heb je wel meer in de Oral. Vlakbij kachkanar ligt een plaastje "Tura" Deze stad kun je dus NIET in. Er is namelijk een wapenfabriek, en er staat een hek omheen met 24/7 militaire bewaking...vreemde is dat het ook gewoon een dorpje is waar mensen wonen die er dus alleen in en uit kunnen met een speciale pas die je als bewoner krijgt..echt vaag, ik heb er wat vage foto's van genomen, omdat ze het niet op prijs stellen als je er foto's van maakt uiteraard...:)

Wat ik begrepen heb is er ergens in de buurt ook een nucleaire installatie, maar die heb ik nooit gezien...:)

Overigens is er in Perm best wat te doen hoor, kijk maar op http://www.uraltourism.com om maar een voorbeeld te noemen...het is geen wereldstad als moskou of st petersburg, maar genoeg te zien en doen in de omgeving...:)
Die dorpjes heb je ook veel in Siberie. Neem bijv Krasnojarsk-26 en Krasnojarsk-45. In Krasnojarsk hadden ze vroeger een soort van fabriek in een grot/berg uitgehakt waar ze plutonium produceerden. De mensen die daar werkten kregen gratis vakantie, 3x zoveel uitbetaald en hoefden nooit in de rij omdat spullen niet voorradig waren. Verder gingen ze vaak wel dood op hun 50ste en mocht je er alleen werken als je al kinderen had gekregen. Nu wonen en werken er nog steeds mensen. Het is wel besmet en de rivier daar (jenits??) is zwaar vervuild. Je kan wel naar Krasnojarsk-26 als toerist tegenwoordig. Er wonen ook gewoon mensen, die kan je opzoeken. Wel moet je daar een soort van visum/toestemming voor hebben en dat krijg je niet zomaar natuurlijk. De fabriek is verboden terrein.
pi_37382686
Goeienavond vanuit Moskou. Vanmiddag ben ik aangekomen voor een korte transit naar het zuiden van Rusland. Deze keer eens een andere maatschappij uitgeprobeerd, Germania Express. Die vliegen vanuit Dusseldorf en hebben als groot voordeel dat een fiets bij hen, ongeacht gewicht, 25 kilo kocht. Ook over de 3kilo overgewicht in m'n overige bagage deden ze niet moeilijk.
Ik moet zeggen dat de luchthaven Moskou-Domodedevo een verademing is voor diegenen die Sheremetovo gewend zijn. Vriendelijk, overzichtelijk en zonder de hordes taxichauffeurs die zich als aasgieren op je storten. Vanuit Domodedevo is een rechtstreekse trein naar het centrum. Vlakbij het vliegveldstation kun je ook bij een loket van de spoorwegen je tickets naar andere plaatsen in Rusland kopen. Prima geregeld dus. Ik had zonder lang wachten en zonder problemen een ticket naar Jelec op zak. En in de airport expres mocht m'n fiets zonder problemen mee. Niks dan lof dus
Moskou zelf bekijk ik dit keer niet. Ik ben wel nog ff naar m'n vaste kaartenwinkel geweest, de firma Atlas aan de Kutnetski Most. Die hebben zowat alle detailkaarten van Rusland voorhanden, en nog veel van andere landen ook. Wel wat duurder dan elders, maar je bent wel in 1 keer klaar.
Over een kleine 2 uur gaat m'n trein naar Jelec. Daar blijf ik tot woensdag. Met vrienden uit Volgograd reis ik door naar hun stad. Over een week stap ik in Volgograd op de fiets om via Pjatigorsk en Krasnodar naar de Krim te fietsen.
pi_37398632
Leuk Ivo! Heel veel plezier. Ik wist niet dat je naar Rusland ging! Ben jij nu op een zakenvisum?
Nou fiets ze en houd ons op de hoogte.
  zaterdag 29 april 2006 @ 17:50:29 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_37407197
Ik heb nog even een paar foto's opgeduikeld van mijn reis naar Rusland.
Helaas brakke kwaliteit (papieren foto's genomen met slechte camera, ingescand met brakke scanner)









"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
  zaterdag 29 april 2006 @ 17:54:50 #61
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37407312
Moo zeg met de sneeuw! Echt dat Rusland gevoel volgens mij..
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37423910
Ik heb in 2003 de Trans Siberie Express gedaan en in 2008 ga ik de Trans Mongolie Express doen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar die foto met die geelgetinte ijspegel hangend aan zo'n Russische trein ter hoogte van het toilet. Hij is ooit eens gepost in een van de vele Rusland/Trans Siberie Express-topics, maar ik kan 'm niet meer vinden.
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:48:43 #63
146712 Backdoorman
Allez Les Bleus!!
pi_37524938
bedankt voor jullie tips en reacties! vooral dat ik eerst beter naar St Petersburg kan reizen en dan naar Moskou ipv anderson....had ik niet eens over nagedacht!
Heb er veel zin in, ook vooral om de omgeving van Perm te verkennen als dat mogelijk is...tis aan de voet van het oeral gebergte dus zal er ongetwijfeld mooi zijn, kwa natuur.
En reis liever per trein als per vliegtuig omdat je dan volgens mij nog het een en ander ziet van het land en dorpjes...als je overdag reist natuurlijk...
pi_37538025
Inmiddels ben ik een paar dagen en 2 steden verder.
Vrijdagavond nam ik de trein van Moskou naar Jelec. Zoals gebruikelijk enige discussie over m'n fiets, de conducteur dacht dat ie niet zou passen, uiteindelijk mocht ik het proberen en merkte hij dat een fiets prima past op de bovenste plank van een platzkart wagon. In Jelec werd ik opgewacht door 2 plaatselijke esperantisten. Het jaarlijkse esperanto cultuur festival in Rusland vond dit jaar plaats in Jelec. Weinig deelnemers dit keer, maar een stuk of 40. Normaal zijn er zo'n 100. Maar gelukkig zaten er veel oude vrienden van me onder deze 40. 5 dagen lang heb ik me zo prima vermaakt met m'n vrienden. Heel wat concerten gehoord en veel de stad bekeken. Jelec is een kleine stad in West-Rusland. Veel oude vervallen kerken, een enkele is nog in mooie staat. Wel enorm veel stof. De Moskovieten merkten op dat de lucht in Jelec veel slechter is dan die in Moskou. In Jelec heb ik ook m'n visum geregistreerd. Dit kostte dit keer een halve dag, een redelijke tijd. Ik heb zowel sneller als langzamer meegemaakt. Deze keer reis ik via een prive uitnodiging van de organisatoren van deze vereniging. Ik ben dan ook tot eind van de maand op hun adres geregistreerd.
Gisteren liep deze bijeenkomst ten einde. Met Anatolij uit Volgograd reisde ik door naar Volgograd. Dit keer moest ik m'n fiets in de bagagewagon stallen. De fonkelnieuwe wagons in de trein van Moskou naar Volgograd hebben minder plek voor fietsen. Maar wel gelukkig een bagagewagon. Vandaag wat laatste voorbereidingen treffen voor de fietstocht dan kunnen we morgen starten. Antatolij rijdt met me mee tot Pjatigorsk.
pi_37568049
Ik ben nu bijna onderweg naar Pjatigorsk. Gisteren inderdaad de hele dag nodig gehad voor allerhande voorbereidingen. Vooral voor Anatolij. Die had op de terugreis vanuit Jelec z'n GSM gemold. Dus snel een reparateur zoeken voor een reparatie. Inmiddels ben ik ook in het bezit van een Russische SIM-kaart. De basisprijs met beltegoed is 150 roebel. Dat verbel ik zeker binnenlands al met m'n Nederlandse kaart, het is het dus waard om er een Russische in te steken. Dat kan wel alleen met hulp van Anatolij, een SIM-kaart moet op naam van een Rus staan. Voor het postkantoor plotseling nog een ontmoeting met drie Britten. Die zijn op de motor onderweg naar Australie. Ze waren behoorlijk vermoeid door de diverse bureaucratische hindernissen, op de fiets heb ik daar gelukkig geen last van. Laat werd het wel gisteren, met een aantal esperantisten de hele avond doorgebracht ergens in een buitenwijk van Volgograd.
Morgen zullen we al de Republiek Kalmukkie inrijden, het gebied van de boedhistische Kalmoekken.
pi_37649356
"Wat, jullie fietsen naar Dombay, da's 700km" Een vrachtwagenchauffeur kan niet geloven dat we werkelijk zulke einden fietsen. Dat terwijl we niet eens hem het einddoel vertelden In de grote leegte van de steppen van Kalmukkie zijn vrachtwagens en bussen zowat het enige dat we tegenkomen op de grote weg. De mensen leven hier van de extensieve veeteelt. Af en toe zien we een herder met een kudde koeien of schapen. De dorpen liggen meestal meerdere kilometers van de doorgaande weg. Als we een avond water gaan halen in een dorp zien we meteen een boedhistische tempel. Vriendelijk zijn de Kalmoeken wel. Naast water krijgen we direct thee, naar Kalmoeks recept. Met heel veel melk dus.
Ten noorden van Jelista rijden we een hele dag door leeg gebied. Lange rechte wegen over eindeloos golvende steppe. En natuurlijk veel wind. Soms helpt de wind, soms houdt de wind ons tegen. Uiteindelijk bereikten we gisteravond de omgeving van Jelista. Gelijk zoveel volk dat we het er niet op waagden om te kamperen, ook omdat het al de hele middag regende. Anatoli vroeg bij de politiepost ten noorden van Jelista om informatie, zonder probleem vonden we daarna een betaalbaar hotel.
Deze ochtend bekijken we Jelista. Het is een raar gezicht om tussen de Sovjet bouwwerken af en toe een boedhistische tempel te zien blinken. Ook de Kalmoeken zijn goed te onderscheiden van de Russen. Waar normaal in de hoofdstad de titulaire natie niet de meerderheid heeft is dit hier anders, overal zie je Kalmoeken.
pi_37733802
Na Jelista rijden we verder naar het zuiden. Weer eindeloze steppe. In ieder geval tot vlak voor de Zuidgrens van Kalmoekie. Vlak voor de grens begint het achterwiel van Anatolij gebreken te vertonen. De eerste gebroken spaak wordt snel gevolgd door de 2e. Gelukkig pas op het eind van de dag. Hij wilde toch die avond of de volgende dag de bus naar huis nemen. We rijden door totdat we in Dubnoje zijn. Hier is een wat groter busstation. De bus van Stavropol naar Volgograd heeft nog plek dus wachten we op deze bus. Nadat Anatolij in de bus zit zoek ik een hotelletje. Tegenover het busstation is er een voor 100 Roebel. Ik ben er de 2e buitenlander ooit die er overnacht.
De volgende ochtend zie ik dat het de halve nacht geregend heeft. En ook overdag zal het niet droog blijven. Tijdens een van de regenbuien schuil ik in een bar. Normaal kies ik de plekken waar vele vrachtwagens geparkeerd staan, maar deze keer niet. Ik merk al snel het gevolg. Ik heb net m'n thee als twee legerofficieren binnenkomen. Ze hebben duidelijk al de 9e mei gevierd, een is fors dronken, de nader aangechoten. En direct beginnen ze problemen te maken. De dronken officier is behoorlijk hardhandig. Ik stel me diplomatiek op, probeer hen geen aanleiding te geven. Gelukkig weten de serveersters de officieren wat bezig te houden, de aangechoten officier houdt z'n maat in bedwang. Ik drink rustig m'n thee op en trek me daarna strategisch terug. De schade blijft beperkt tot een gebroken schroefje aan m'n bril.
Bij het verder fietsen besluit ik om beter op te letten of er vrachtwagens geparkeerd staan bij een cafe/restaurant. En inderdaad, in de middag eet ik weer heerlijk rustig ergens langs een grote weg. Helaas blijft het niet droog. In de vroege avond wordt ik overvallen door een forse regenbui. Niet echt het weer om te kamperen. Het is al donker als ik in een dorpje vraag of er een hotel is. Helaas niet, maar in het volgende wel. Dat blijkt niet te kloppen. Maar ik krijg toch onderdak, in een van de cafe's langs de weg blijft er iemand van het personeel toch slapen om de nachtwacht te houden. Ik kan in de gelagkamer slapen. Halverwege de nacht moet ik verkassen naar een bankje. Het dak blijkt te lekken onder het aanhoudende geweld van de stortbuien.
In de ochtend schijnt de zon weer volop. Prima fietsweer, alhoewel de wind weer uit de verkeerde hoek komt. Ik rij binnendoor naar Mineralnij Vody. Via diverse dorpjes klim ik tot zo'n 400-500m. Een rustig boerenlandschap. De enige onderbreking is Aleksandrovoye. Een groot uitgevallen dorp. Wat me wel opvalt is dat ik overal GSM ontvangst heb, zelfs in deze afgelegen gebieden. Na Aleksandrovoye neem ik de weg naar Mineralnij Vodi. Ik plan om ergens langs deze weg te kamperen. Maar echt makkelijk is dat niet. Plek is er zat, maar alle dorpjes liggen meerdere kilometers van de weg af. Ik moet dus kiezen tussen of doorrijden naar Mineralnij Vody of omrijden om water te halen. Ik kies voor de eerste optie. In het donker kom ik in het centrum aan. Na even zoeken vind ik een plek in Hotel Kavkaz.
Vandaag is het dan een rustige dag. Ik fiets in de ochtend de laatste kilometers naar Pjatigorsk. Even voorbij de stadsgrens bel ik met Roman. Die komt een drie kwartier later aanrijden. Met hem verken ik verder de stad. Vanavond kan ik overnachten in een paragliders basis.
  donderdag 11 mei 2006 @ 14:34:49 #68
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37736476
Mooie verhalen ivo!

Gaf die officier je een tik dat er een schroefje stuk was? Klinkt iig als een gekkehuis
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_37749441
Erg leuk om te lezen Ivo ik ben wel benieuwd of je mooie foto's mee naar huis neemt maar dat zal wel
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_37759178
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 14:34 schreef jojomen4 het volgende:
Gaf die officier je een tik dat er een schroefje stuk was? Klinkt iig als een gekkehuis
De dronken officier gaf inderdaad een paar tikken. Op zo'n moment ben ik blij dat ik erg diplomatiek kan zijn als het nodig is.
Ik ben nu net weg van de paragliders basis. Helaas was de wind vandaag verkeerd om een tandemvlucht te maken. Alleen de ervaren piloten konden solovluchten maken, tussen de windstoten door. Gisteravond en vanochtend een mooie serie geschoten van de paragliders, via de enige laptop op de basis werden m'n foto's grif gecopieerd.
pi_37821388
leuke verhalen
ik houdt dit topic in de gaten, ben van plan om volgend jaar maart ongeveer een lange reis te plannen, met in het schema de transmongolie express, dus van moskou via uulanbaator naar beijing
  zondag 14 mei 2006 @ 21:35:38 #72
97745 Thorical
finding a way
pi_37826942
He Ivo je zit bekant in tjechenie, we willen niet dat je ontvoert gaat worden door een stel lijpe lokals voor een paar dollar. Heb je nog mensen gesproken in mineralne? Kan me herinneren dat ze een tijdje terug er een behoorlijk vuurwerk hadden.
Uspeh.
pi_37836130
Leuk om allemaal te lezen Ivo, veel succes en plezier nog
pi_37853968
Aan de Noord-Kaukasus hou ik een heel dubbel gevoel over. Aan de ene kant heel veel ontzettend aardige en gastvrije mensen, aan de andere kant een te groot aantal mensen met niks om handen die op een snelle roebel zitten te wachten. De afgelopen dagen werd me dat heel erg duidelijk.
Ik ben in het vorige verslag gebleven bij de paragliders basis. Daar hing de sfeer van Russische buitensporters, heel erg relaxt, heel erg vriendelijk. Ik had met zowat iedereen direct goed kontakt. Dat ik er aan kwam waaien via Roman, een van de piloten van de club, hielp natuurlijk enorm. Helaas zat het weer niet mee en kon ik niet samen met hem een vlucht maken.
In de middag ging ik dan maar weer op weg met de fiets, na eerst wat onderhoud gedaan te hebben. Al snel kwam ik uit op de grote weg Pjatigorsk-Kislovodsk. Al in Pjatigorsk had ik gemerkt dat er behoorlijk wat politie op de been was. Hier was het nog veel erger. Om de paar honderd meter stond een agent langs de kant. Regelmatig reden er zwarte terreinwagens voorafgegaan door militsia wagens op hoge snelheid over de weg. Bijna in Kislovodsk werd ik aan de kant gezet. Niet veel later kwam er een enorme kolonne van tientallen terreinwagens, andere luxewagens en divers soortige politiewagens me tegemoet. Er moest ergens wat aan de hand zijn geweest met veel goed te beveiligen personen.
Kort na Kislovodsk reed ik de deelrepubliek Karachaj-Tsjerkessie in. In een van de eerste dorpen vroeg ik water om even verderop een kampeerplek op te zoeken. Direct werd ik uitgenodigd op de thee. En niet alleen maar thee. Steeds meer eten, vooral van eigen productie, werd op tafel gezet. Bij de overburen sprak iemand Engels, die werd er direct bij gehaald. Veel hoorde ik hoe het er aan toeging in de Kaukasus, leuke verhalen, maar ook negatieve. De zoon des huizes was een paar jaar geleden samen met zijn zoontje doodgeschoten bij een aanslaag. Zijn weduwe woont met haar dochtertje in bij haar schoonmoeder. Het overbuurmeisje, dat goed engels sprak, legde uitvoerig uit hoe de oude patriarchale tradities het leven voor jonge vrouwen moeilijk maken. Maar aan de andere kant straalde de gastvrijheid ervan af. Bij de overburen is een sauna, die werd direct voor me opgestuurd. Van kamperen kwam niet veel, dat werd me niet toegestaan.
De volgende dag reed ik de serie dorpen uit op weg naar de Gumbashi pas. Niet ver na het laatste dorp werd ik naar de kant gewenkt door twee mannen. Niet veel later werd ik door hen bedreigd en vroegen ze 2000 roebel van me. Ik had niet veel zin dat te betalen. Langzaam probeerde ik me steeds meer in het zicht van de weg te werken, langzaam haalde ik roebelbiljetten van kleine waardes naar voren. Het duurde nog geen 10 minuten voordat er een auto aankwam. De twee mannen wilden me verder van de weg trekken. Maar op dit moment had ik gewacht, ik rukte me los en rende de weg op. De auto was al weg, maar de paniek sloeg toe bij de twee man. Ik deed alsof ik de politie belde (geen ontvangst daar). Een 100 meter verder zag ik een ruiter. Ik liep naar hem toe en legde hem in m'n steenkolenrussisch uit wat er aan de hand was. Terwijl ik nog aan het uitleggen was zag ik de twee mannen vanuit de struiken komen en wegrennen. De ruiter ging er direct met z'n hond achterna. Met een enorme schrik in de benen renden ze hard weg. M'n fiets vond ik onbeschadigd terug, ook van m'n bagage was niks gestolen. Ik bedankte de ruiter uitvoerig en reed weer verder de pas op.
Langzaam werd het steeds kouder. Een kilometer of 3 voor de top reed ik uiteindelijk de wolken in, met het spaarzame verkeer geen probleem. UIteindelijk kwam ik uit op 2030m, m'n eerste Russische 2000-er. Echt supersnel dalen ging niet. In de bochten lag er grind op de weg en regelmatig wandelden koeien breeduit over de weg. Veilig kwam ik in Karachajevsk aan. Van daar was m'n plan om de bus naar Dombaj te pakken een bergdorpje aan het eind van de weg. Bij de bushalte stonden alleen Gazelle busjes, niet het handigste vervoermiddel om een fiets mee te nemen. Maar een uur of 2 later zou een Ikarus bus komen. Al snel was ik uitgekeken in Karachajevsk en reed ik terug naar de bushalte. Daar stonden inmiddels nog meer busjes. Maar met niet al te betrouwbare chauffeurs. Er werden me bedragen van 500 roebel gevraagd voor het ritje naar Dombaj, een ritje van 60km. Daar trapte ik niet in. Ik pakte m'n fiets en begon richting Dombaj te fietsen. Niet veel later haalde de chauffeur me in die 500 roebel vroeg. Hij stopte en vroeg of ik mee wou rijden. Hoeveel? was m'n vraag. Hij hield 5 vingers de lucht in. Ik schudde nee, 100 roebel was nu het luide antwoord, daarmee was ik akkoord. Tot Teberda reed ik met 'm mee. Daarna is het nog maar 20km naar Dombaj. Gemotoriseerd vervoer moet betalen om het nationale park in te kunnen, fietsers niet. Via een machtig mooie weg klom ik naar Dombaj, helaas regende het wel. In Dombaj was het even vragen om de goede slaapplek te vinden, de slaapzaal van de reddingswacht.
pi_37854327
De hele avond was het feest in de eetzaal van de reddingswacht. De enige last die ik ervan had was dat ze niet echt vroeg wakker waren op zondagochtend. Met een van hen besprak ik wat ik met gewone schoenen kon doen op een regenachtige dag. In ieder geval een wandeling door het dal van de Alibek rivier. Dat was ook prima mogelijk, een schitterende vallei met door de regenvlagen heen mooie vergezichten. In de middag nam ik de kabelbaan naar boven. Op zo'n 2400m lag nog veel sneeuw, heel wat skieers liepen er rond. Voor mij was het meer schuifelen met m'n gladde zolen. De ATB schoenen waren waarschijnlijk beter geweest. Op de terugweg raakte ik in bij de kabelbaan in gesprek met wat mensen uit de buurt. Niet veel later kom ik ze weer tegen, als ik door het dorp wandel. Ze nemen me mee naar een mooie plek in de buurt, een stukje moeras op een berghelling. Ondanks het weer is de dag toch nog geslaagd.
Vandaag reed ik dan terug naar beneden. Het eerste stuk tot Karachajevsk nam ik de situatie goed in me op, ik wilde weten of mijn eerste indrukken inderdaad goed waren. In Karachajevsk weer hetzelfde gevoel, een gevoel dat het er niet echt pluis is. Ik besloot de route om te gooien. Verder naar beneden tot aan de grote weg en dan via wat kleinere steden naar de kust. Niet meer door de bergdorpjes. Amper was ik de afslag naar de bergdorpjes voorbij of er stopte een auto. Een van de berggidsen was onderweg naar Tsjerkesk. Ik verteld ehem dat ik m'n route had omgegooid. Hij gaf me groot gelijk, de bergroute is prima met een groep maar niet alleen. Nog met ruim licht kwam ik aan in Tsjerkesk. Het eerste hotel waar ik naartoe reed, bij het stadion, was in verbouwing. Maar weer merkte ik dat fietsers als sportlui gezien worden. Een trainer hielp me direct de goede weg te vinden naar hotel Tsjerkessk, een oude Sovjetbouw, slecht onderhouden, maar prima geschikt om in te slapen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')