FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Matra Bikes, kopen of niet?
Lexjuuuhzaterdag 15 april 2006 @ 19:07
Yo mensen, ik heb het grote besluit genomen om van mijn zuurverdiende belastingcentjes een mountainbike aan te schaffen.

ik kwam op internet tegen www.matrabikes.nl , zij bieden een ruim assortiment aan met allerlei ATB's en de prijzen zijn naar mijn mening erg laag.

deze fiets sprak mij nogal aan: http://www.matrabike.nl/shop/bike.ASP?VID=Sprinter%20Disc

* Aluminium frame met voorvering.
* 24 versnellingen Shimano Acera schakelcomponenten met duimverstellers.
* Extra sterke dubbelwandige X-Pose velgen.
* Voorzien van voor en achterschijfrem voor perfect remvermogen.
* Framemaat: 21 inch/53 cm.
* Leverbaar in de framekleur mat zwart.

nou ben ik niet echt thuis in de wereld van de ATB's (weet wel dat shimano altijd goed is)
maar is dit kwaliteit of is dit te mooi om waar te zijn?

Misschien is hier wel iemand op het forum die een matra fiets heeft

Wat denken jullie? zouden jullie deze fiets kopen?
Festinizaterdag 15 april 2006 @ 19:23
Te mooi om waar te zijn (als je daadwerkelijk wil gaan mountainbiken), kijk liever even op bike2build.nl voor een goede mountainbike
Lexjuuuhzaterdag 15 april 2006 @ 19:29
hmmm, maar ik wil toch graag een fietsje met schijfjes en voorvering... en liever niet een die duurder dan 500 is. op die site wat jij me geeft heb ik voor 500 een zonder schijfrem of vering.
ik ben geen pro ofzo, ik ben van plan 1 x in de week een uurtje of 2-3 te mountainbiken...
HPoizaterdag 15 april 2006 @ 19:32
Ik zou er gewoon 1 van marktplaats oid halen, eentje van max. 3 jaar oud ofzo. HEb zelf vorige maand een mooie crossroad gekocht.. (kruising tussen mountainbike en een racefiets, 28" wielen)

Ik bedoel hier dus geen Matra.

[ Bericht 8% gewijzigd door HPoi op 15-04-2006 19:44:19 ]
Spreadsheetzaterdag 15 april 2006 @ 19:37
Niet kopen, veel gedonder met zo'n Matrabike gehad.

7 keer (!!) kapotte ketting gekregen.
multi-toolzaterdag 15 april 2006 @ 19:43
Een woord: KUT

Het zijn fietsen van de slechtste kwaliteit die er bestaat... je krijgt ze in een soort wehkamp verrassingpakket achtige verpakking thuis gestuurd en je moet hem dus zelf in elkaar zetten... alles wat er op die fiets zit is gemaakt van hoogwaardig 1ste klas patatbakjesplastic en restanten alluminium van een vooroorlogse B52 bomerwerper (minimale dikte ook nog)... Die fiets gaat bij echt mountainbiken binnen een maand naar de kloten (trappers, remmen, ketting ed dergelijk... kost je veel geld en stress uiteindelijk!

Koop gewoon een simpele giant (nieuw) of eentje met vering wat ik overigens afraad maar dat is voorkeur, op marktplaats zoals voorgaande al iemand zei...

Heb ik ook gedaan en heb ik geen spijt van... ouwe giant mountainbike maar dat ding is gewoon goed en daarmee klaar.
Lexjuuuhzaterdag 15 april 2006 @ 19:49
ben ik ff blij dat ik eerst ff een topic open hiero...anders had ik er zeker een besteld !!!
nah dan gaan we toch maar een 2e handsje scoren OF bij decathlon een rockrider 5.2 halen van 299 (dat was me 1e keuze eigenlijk)
multi-toolzaterdag 15 april 2006 @ 20:00
Een verkoper in de fietsenwinkel raadde mij van de week af om een ATB te kopen van rond de 200-300 euro want dan krijg je echt 3x niks vooral omdat ATB's wel wat moeten kunnen hebben... denk nog even goed na en koop anders een gebruikte fiets.
juliusbackpackingzaterdag 15 april 2006 @ 20:14
ja kopen, voor dat geld heb je een prima fiets, bij de ALDI in het krant van volgende week!!!!!
juliusbackpackingzaterdag 15 april 2006 @ 20:19
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:29 schreef Lexjuuuh het volgende:
hmmm, maar ik wil toch graag een fietsje met schijfjes en voorvering... en liever niet een die duurder dan 500 is. op die site wat jij me geeft heb ik voor 500 een zonder schijfrem of vering.
ik ben geen pro ofzo, ik ben van plan 1 x in de week een uurtje of 2-3 te mountainbiken...
Onder de 500 euro geen mountainbike kopen met schijfremmen, das rommel.
Omkronzaterdag 15 april 2006 @ 20:39
Gewoon kopen.. 2-3 uur 1x in de week.. moet ie kunnen uithouden.. vette fiets voor scherpe prijs.. jammer dat ik geen geld heb op dit moment.
MikeyManzondag 16 april 2006 @ 10:02
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:29 schreef Lexjuuuh het volgende:
hmmm, maar ik wil toch graag een fietsje met schijfjes en voorvering... en liever niet een die duurder dan 500 is. op die site wat jij me geeft heb ik voor 500 een zonder schijfrem of vering.
ik ben geen pro ofzo, ik ben van plan 1 x in de week een uurtje of 2-3 te mountainbiken...
Schijven heb je geen reet aan als je niet gaat downhillen op een dure fiets...

Koop liever een kwalitatief wat betere fiets voor hetzelfde geld...
Daarnaast is shimano zeker niet altijd goed... Tot en met Acera valt er weinig eer aan te behalen...
Omkronmaandag 17 april 2006 @ 21:24
Schijven heb je wel wat aan.. als je via je voorwiel een 180 graden stop/turn wilt maken..
1ofthefewmaandag 17 april 2006 @ 22:13
300 euro voor een complete fiets, volgeveerd met schijfremmen

die vering breekt doormidden na een bultje, de crank breekt af als je een paar maal aanzet en de schijfrem hakt je arm eraf als je iets te hard remt

shimano heeft mega troep in de lagere prijsklasse. als je een opa bent die een stoer imago wil krijgen in het plaatselijke bejaardenhuis dan is zo'n fiets leuk, zolang je er maar niet teveel op fietst.

voor max 500 euro geen nieuwe fiets kopen maar een 2ehands via marktplaats of een dealer en dan alleen een voorgeveerde nemen en kijk dan wel of er minimaal deore op zit en de tandwielen niet rond zijn.
catchmaandag 17 april 2006 @ 22:19
quote:
Op zondag 16 april 2006 10:02 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Schijven heb je geen reet aan als je niet gaat downhillen op een dure fiets...
Ik vind hydraulische schijven toch wel lekker op mijn fietsje (dus niet van die kabelbediende bagger zoals op die matra).

Het doseert gewoon beter. Dat het zwaarder is als v-brakes vind ik het wel waard.
1ofthefewmaandag 17 april 2006 @ 22:20
op marktplaats vind je hele leuke fietsjes voor spotprijzen.

trek fietsje

deore afgemonteerd


volgeveerd voor onder de 500 is vaak bagger
1ofthefewmaandag 17 april 2006 @ 22:21
quote:
Op maandag 17 april 2006 22:19 schreef catch het volgende:

[..]

Ik vind hydraulische schijven toch wel lekker op mijn fietsje (dus niet van die kabelbediende bagger zoals op die matra).

Het doseert gewoon beter. Dat het zwaarder is als v-brakes vind ik het wel waard.
ik zou achter wel een mooie schijfrem willen maar dan moet ik weer een nieuwe naaf halen.
denk dat ik maar voor magura hs11 hydraulische remmen ga...
1ofthefewmaandag 17 april 2006 @ 22:24
trouwens,

zo'n fiets kopen en kijken hoe snel je hem in puin hebt lijkt me ook leuk
http://www.matrabike.nl/shop/bike.ASP?VID=Tonus%20I
catchmaandag 17 april 2006 @ 22:25
quote:
Op maandag 17 april 2006 22:21 schreef 1ofthefew het volgende:

[..]

ik zou achter wel een mooie schijfrem willen maar dan moet ik weer een nieuwe naaf halen.
denk dat ik maar voor magura hs11 hydraulische remmen ga...
Gewoon hydraulisch remt ook mooi, het probleem met kabelremmen op een mtb is gewoon dat er altijd zand en bagger in gaat zitten waardoor ze kut gaan werken.
1ofthefewmaandag 17 april 2006 @ 22:43
ik heb nu smallere velgen en de vbrake-poten staan dicht op elkaar, ziet er niet uit en het remt minder heb ik het idee. en omdat giant de kabelhouders kut heeft geplaatst heb ik bijna een 90 graden hoek in mijn remleiding ahter :S

nog eens zien of ik er zelf iets op kan maken
tralalalamaandag 17 april 2006 @ 23:10
Ik heb een giant rincon 400,- euro, maar geen schijfremmen. (voor 350 mee gekregen)
Fietst super! geen elcheapo voorvork en een goed frame. Nog nooit kapot geweest, terwil ik er wel mee op de hei en in het bos fiets.
Perfecte beginnersfiets (Heb hem al 3 jaar)

Edit: V-brake gaat perfect, dus geen last van vuil etc.

Volgende fiets wordt wel 1 met schijfremmen, Redbull

[ Bericht 17% gewijzigd door tralalala op 17-04-2006 23:16:02 ]
juliusbackpackingmaandag 17 april 2006 @ 23:38
sinds wanneer heb je schijfremmen nodig in dit vlakke land???
MikeyManmaandag 17 april 2006 @ 23:41
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:24 schreef Omkron het volgende:
Schijven heb je wel wat aan.. als je via je voorwiel een 180 graden stop/turn wilt maken..
Daar heb je echt geen schijfremmen voor nodig hoor...
MikeyManmaandag 17 april 2006 @ 23:41
quote:
Op maandag 17 april 2006 22:19 schreef catch het volgende:

[..]

Ik vind hydraulische schijven toch wel lekker op mijn fietsje (dus niet van die kabelbediende bagger zoals op die matra).

Het doseert gewoon beter. Dat het zwaarder is als v-brakes vind ik het wel waard.
Ook dat ben ik niet helemaal met je eens, maar dat zal wel een kwestie van voorkeur zijn... Met een goede v-brake is ook erg weinig mis...
tralalaladinsdag 18 april 2006 @ 17:00
quote:
Op maandag 17 april 2006 23:41 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ook dat ben ik niet helemaal met je eens, maar dat zal wel een kwestie van voorkeur zijn... Met een goede v-brake is ook erg weinig mis...
Schijfremmen is natuurlijk wel cool
juliusbackpackingdinsdag 18 april 2006 @ 19:13
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 17:00 schreef tralalala het volgende:

[..]

Schijfremmen is natuurlijk wel cool
Ter compensatie van een te kleine piemel misschien wel ja
Omkrondinsdag 18 april 2006 @ 19:15
kopen die bike!
MikeyMandinsdag 18 april 2006 @ 19:19
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 19:15 schreef Omkron het volgende:
kopen die bike!
Dat dan weer niet...


Beter weinig goede onderdelen dan veel slechte voor hetzelfde geld...
Cybjewoensdag 19 april 2006 @ 00:15
Ik heb ooit een Matra Bike gekocht en heb daar op zich geen problemen mee. Ik moet alleen een keer de verlichting repareren en de versnellingen weer africhten (een versnelling sloeg soms over ... en toen heb ik het zelf meer vern**kt).

Maar goed, op zich prima fietsen, als je niet tientallen kilometers per dag doet En niet te vergelijken met duurdere fietsen natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cybje op 19-04-2006 09:31:30 ]
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 09:43
Ik ben zelf 185cm, hoe zit dat met de frame hoogte dan... ik zie die sites framehoogtes van 43, t/m 51cm..

Wat is aan te raden voor iemand van mijn lengte?
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 09:59
Tsjah, geheel afhankelijk van de verhouding tussen je benen en bovenlichaam natuurlijk...
Als je uitgaat van een normale fiets zou je een framemaat moeten hebben van +/- 60 cm...
Zou dus sowieso de grootste maat nemen als je persé een mountainbike wilt hebben...
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 10:04
Fuck joh... zo hoog?
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 10:06
Als je korte benen hebt niet natuurlijk... Maar troost je... 65cm is voor mij al te laag...
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 10:08
Nee, heb niet echt korte benen ofzo... hmmz...

ik wil relatief cheap gewoon 'n keer of wat per maand bij mij 't bos in hoeken...
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 10:39
als je zelf een beetje verstand hebt van fietsen en zelf kan repareren en reviseren haal dan een leuke bike van marktplaats. tussen de 300 en 500 euro heb je een hele mooie fiets, wel 2ehands maar dan hoef jij zelf de eerste krassen niet meer te maken.

wil je echt wat leuks of heb je 2 linkerhanden haal dan een 2ehandsje bij een mountainbike zaak (geen gewone fietsendealer).

gisteren nog ff fietsjes wezen kijken, zag een mooie cannondale super V 2001 (rood met gele letters). super afgemonteerd maar nog wel 1450 euro ...

(ff sparen )
juliusbackpackingwoensdag 19 april 2006 @ 10:41
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:06 schreef MikeyMan het volgende:
Als je korte benen hebt niet natuurlijk... Maar troost je... 65cm is voor mij al te laag...
neejoh, en als 65cm te klein is moet je echt een soort reus zijn. verder noem jij nu maten voor een racekader, geen mtb want die frames lopen af en werken vaak in inches. 53cm=21 inch, heel aannemelijk dat dat de grootste maat is.

ik ben 182cm en heb een racekader van 57cm nodig, en als mountainbike zit ik op 18/19 inch. Terwijl ik naar verhouding langere benen heb dan mijn bovenlijf lang is.

met 185 is dus een 19/21 inch mtb prima.
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 10:45
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:41 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

neejoh, en als 65cm te klein is moet je echt een soort reus zijn. verder noem jij nu maten voor een racekader, geen mtb want die frames lopen af en werken vaak in inches. 53cm=21 inch, heel aannemelijk dat dat de grootste maat is.

ik ben 182cm en heb een racekader van 57cm nodig, en als mountainbike zit ik op 18/19 inch. Terwijl ik naar verhouding langere benen heb dan mijn bovenlijf lang is.

met 185 is dus een 19/21 inch mtb prima.
Dude... Ik verkoop ongeveer 20 fietsen in de week... En dat al vijf jaar... Weet echt wel waar ik het over heb... Ben zelf 1m98, en zou het liefst een frame van +/- 68cm hebben. Maar das nogal lastig te vinden... Heb vrij lange benen...
Maar had het inderdaad over gewone stadsfietsen... Vind die maatvoering bij ATB's sowieso nogal nutteloos... Steeds kleiner die frames...
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 11:17
All I needed to know, thanks.
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 11:38
Net twee Matra's besteld... ééntje voor 'n maat van me en ééntje voor mij.
Ik heb zelf twee rechterhanden.. dus als 't kapot gaat, las/fix/beuk ik het wel
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 11:39
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:45 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dude... Ik verkoop ongeveer 20 fietsen in de week... En dat al vijf jaar... Weet echt wel waar ik het over heb... Ben zelf 1m98, en zou het liefst een frame van +/- 68cm hebben. Maar das nogal lastig te vinden... Heb vrij lange benen...
Maar had het inderdaad over gewone stadsfietsen... Vind die maatvoering bij ATB's sowieso nogal nutteloos... Steeds kleiner die frames...
ik heb een zadelpen van 40 cm

trouwens, verstand van mountainbikes of alleen stadsfietsen?

ik heb een giant warp met de volgende specs:
-lx crack
-xt casette
-xt ketting
-xt achterderailleur
-lx voorderailleur
-sram rocket shifters 9 speed shimano comp.
-rst aerosa voorvork (goedkoop ding)
-giant gtm7 achterdemper olie/spiraal
-zac 19 velgen met swalbe jimmy banden

frame en alle onderdelen op remsysteem na zijn compleet nieuw.

op zich een leuke fiets maar ik heb een super v van cannondale gezien voor 1450 euro.
ik ben geen intensief biker, 1 keer per week wil ik het weer gaan doen (misschien wat meer als ik er weer tijd voor heb).

zou ik de mijne verkopen en voor een super V gaan of mijn giant warp houden en die oprijden en steeds weer reviseren en verbeteren?

1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 11:40
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:38 schreef t0n het volgende:
Net twee Matra's besteld... ééntje voor 'n maat van me en ééntje voor mij.
Ik heb zelf twee rechterhanden.. dus als 't kapot gaat, las/fix/beuk ik het wel
welke dan?
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 11:41
Oh, de bijna goedkoopste, blijf tenslotte nederlander... ben geen ervaren biker... maar wil best 'n leuk eindje sturen.

Deze is 't geworden:


Nomad Eco

Laat me bevindingen wel weten.
juliusbackpackingwoensdag 19 april 2006 @ 11:46
quote:
Op woensdag 19 april 2006 10:45 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dude... Ik verkoop ongeveer 20 fietsen in de week... En dat al vijf jaar... Weet echt wel waar ik het over heb... Ben zelf 1m98, en zou het liefst een frame van +/- 68cm hebben. Maar das nogal lastig te vinden... Heb vrij lange benen...
Maar had het inderdaad over gewone stadsfietsen... Vind die maatvoering bij ATB's sowieso nogal nutteloos... Steeds kleiner die frames...
Dude als je 198cm bent dan ben je een reus dus relax. en 68cm is toch geen enkel probleem? Maat frame eventueel met dubbele bovenbuis. Maatvoering bij MTB's nutteloos??
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 11:47
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:39 schreef 1ofthefew het volgende:

[..]

ik heb een zadelpen van 40 cm

trouwens, verstand van mountainbikes of alleen stadsfietsen?

ik heb een giant warp met de volgende specs:
-lx crack
-xt casette
-xt ketting
-xt achterderailleur
-lx voorderailleur
-sram rocket shifters 9 speed shimano comp.
-rst aerosa voorvork (goedkoop ding)
-giant gtm7 achterdemper olie/spiraal
-zac 19 velgen met swalbe jimmy banden

frame en alle onderdelen op remsysteem na zijn compleet nieuw.

op zich een leuke fiets maar ik heb een super v van cannondale gezien voor 1450 euro.
ik ben geen intensief biker, 1 keer per week wil ik het weer gaan doen (misschien wat meer als ik er weer tijd voor heb).

zou ik de mijne verkopen en voor een super V gaan of mijn giant warp houden en die oprijden en steeds weer reviseren en verbeteren?

[afbeelding]
Tsjah, verkoop ze allebei... En voor zover ik kan zien heb je nu een leuk fietsje... Ben alleen niet zo'n fan van giant, maar volgens mij heb je alleen het frame nog origineel of niet?
Als je op een gegeven moment een sterk en licht frame hebt, moet je toch na gaan denken waarom je een nieuwe zou willen... Alleen voor het mooie of voor het nuttige?
juliusbackpackingwoensdag 19 april 2006 @ 11:51
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:41 schreef t0n het volgende:
Oh, de bijna goedkoopste, blijf tenslotte nederlander... ben geen ervaren biker... maar wil best 'n leuk eindje sturen.

Deze is 't geworden:
[afbeelding]

Nomad Eco

Laat me bevindingen wel weten.
Wahahahahahahaaaaa

Alsjeblieft zeg, waarom niet gewoon een hardtail? dit is echt binnen een jaar rijp voor de container.
Behoudens het feit hoe erg je hiermee voor lult aan het rijden bent in het bos

no offence maar dit is geen mountainbike. oh wacht hij kost ook maar 129 euro, tja wat verwacht je, daar heb ik net nieuwe tandwielen voor
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 11:51
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:46 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Dude als je 198cm bent dan ben je een reus dus relax. en 68cm is toch geen enkel probleem? Maat frame eventueel met dubbele bovenbuis. Maatvoering bij MTB's nutteloos??
maatvoering niet zozeer, maar vooral dat die frames steeds kleiner worden wordt op een gegeven moment een beetje nutteloos...
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 11:53
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:41 schreef t0n het volgende:
Oh, de bijna goedkoopste, blijf tenslotte nederlander... ben geen ervaren biker... maar wil best 'n leuk eindje sturen.

Deze is 't geworden:
[afbeelding]

Nomad Eco

Laat me bevindingen wel weten.
Euh.... Zeg... Ik hoop niet dat je zwaarder bent dan een kilootje of 70 á 80, want dan voorspel ik je nu alvast dat je binnen de kortste keren de achtervering uit je hol kunt peuteren...

Dit is dus hoofdzakelijk goedkoop ja... Mijn voorspelling; de boutjes en moeren roesten na een maand...

Ow; en veel plezier met het afstellen van de remmen en versnellingen
juliusbackpackingwoensdag 19 april 2006 @ 11:55
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:51 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

maatvoering niet zozeer, maar vooral dat die frames steeds kleiner worden wordt op een gegeven moment een beetje nutteloos...
Kleiner frames zijn meer wentbaar, scheelt een stuk hoor, heb hier 18 en 21 inch mtb's staan, merk je goed het verschil tussen. Verder is dit al een tijdje hoor, de jaren 90 met stalen mtb frames is dan ver achter ons.

Waar werk je eigenlijk? gewoon nieuwsgierig, ben ook een zoetenees geweest
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 12:03
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:53 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Euh.... Zeg... Ik hoop niet dat je zwaarder bent dan een kilootje of 70 á 80, want dan voorspel ik je nu alvast dat je binnen de kortste keren de achtervering uit je hol kunt peuteren...

Dit is dus hoofdzakelijk goedkoop ja... Mijn voorspelling; de boutjes en moeren roesten na een maand...

Ow; en veel plezier met het afstellen van de remmen en versnellingen
Ik verwacht ook niet veel van die prijsklasse.

Ben net gebeld, de ECO was niet meer leverbaar, krijg nu 'n ander.



De Nomad

Ik ben 90KG... maar als de vering tof gaat doen, ram ik er 'n buis tussen... Zo ben ik dan ook wel weer.

Nogmaals, voor dat geld... kan je niet veel verwachten en doe ik dus ook niet.

Over de service ben ik op dit moment zeker te spreken...
- Werd binnen uur gebeld voor bevestiging
- Korting op andere bike
- Email direct ontvangen
- Vrijdag worden ze geleverd

[ Bericht 8% gewijzigd door t0n op 19-04-2006 12:11:14 ]
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 12:12
Nouja, dat je dat in iedergeval vantevoren weet... Kan het ook niet tegenvallen...

Echter; nog steeds veel succes met het afstellen van vanalles...

Wat is het verschil tussen de nomad en de nomad eco eigenlijk? Volgens mij alleen de velgen... Ook niet geheel onbelangrijk
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 12:19
Nee, inderdaad... Deze velgen zijn 'beter'..

Ach, Afstellen is geen drama man... Ik vind knutselen tof.. daarom..

Ik bedoel 'n Cannondale of 'n Trek oid zal 't noooooooooooit worden... maar daarom is de prijs ook 90% goedkoper
Developersruswoensdag 19 april 2006 @ 12:21
Kijk eens op 12trading.com. Goede bikes voor een schappelijke prijs,o.a Gary Fisher's!
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 12:23
129 euro :S

zoveel kosten mijn nieuwe wielensetje, dat was een aanbieding en relatief gezien goedkoop

ik denk dat je crank als eerste kapot gaat.
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 12:25
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:19 schreef t0n het volgende:
Nee, inderdaad... Deze velgen zijn 'beter'..

Ach, Afstellen is geen drama man... Ik vind knutselen tof.. daarom..

Ik bedoel 'n Cannondale of 'n Trek oid zal 't noooooooooooit worden... maar daarom is de prijs ook 90% goedkoper
afstellen is idd leuk werk, je fiets oplappen ook. maar het is alleen leuk als hij het erna net zo goed doet of beter....

pas iig op met bultjes en stoepjes.
en ga vooral niet het bos in
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 12:30
Ik ga wél 't bos in.. en wél raggen met dat ding.
Ik kan niet anders

Maar dude, ik zie het zo:

Velgen kapot? Dan kopen we betere..
Tandwielen gaar? Dan kopen we betere...
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 12:33
Nouja, om het ding toch nog een beetje rijdend te houden...

Span de spaken goed op... Dat wil nog weleens een probleem zijn met goedkope zut...
Zorg dat alles goed ingevet is, wat natuurlijk met elke fiets moet, maar bij zo'n ding natuurlijk nog even wat meer. Denk hierbij vooral ook aan boutjes en moertjes. Deze kun je eventueel ook inspuiten met blanke lak. En controleer je frame af en toe op breuken. Je bent eigenlijk wat te zwaar voor zo'n fiets... En dan wil er bij de vering nog weleens breken...
t0nwoensdag 19 april 2006 @ 12:58
Begrijpelijke argumenten

Bedankt daarvoor...
tralalalawoensdag 19 april 2006 @ 13:22
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:30 schreef t0n het volgende:
Ik ga wél 't bos in.. en wél raggen met dat ding.
Ik kan niet anders
Afgelopen vrijdag nog wilde zwijnen gezien met jonkies, tijdens mountainbiken echt leuk
Gelukkig zagen we het optijd, die beesten zijn behoorlijk groot en snel
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 14:02
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:22 schreef tralalala het volgende:

[..]

Afgelopen vrijdag nog wilde zwijnen gezien met jonkies, tijdens mountainbiken echt leuk
Gelukkig zagen we het optijd, die beesten zijn behoorlijk groot en snel
laatst wezen hardlopen. beetje cross country. sta ik opeens oog in oog met een groep hertjen met jongen. ze keken net zo verbaasd als mij
tralalalawoensdag 19 april 2006 @ 14:25
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:02 schreef 1ofthefew het volgende:

[..]

laatst wezen hardlopen. beetje cross country. sta ik opeens oog in oog met een groep hertjen met jongen. ze keken net zo verbaasd als mij
Ik heb ook wel eens gehad dat er een hert 10 meter verderop het pad overstak.
Schok me dood Die beesten vallen helemaal niet op in het bos.
MikeyManwoensdag 19 april 2006 @ 15:11
Staat bij de aldi ook een fietsje te koop: Full suspension, schijfremmen en alivio afgemonteerd... 199 euro
1ofthefewwoensdag 19 april 2006 @ 19:16
ff een tip voor de mensen hier die binnenkort weer gaan biken.

Ontwijk wegen en paden waar veel ruiters zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vol met mijn voorband volle snelheid door een verse natte vlaai heengebaggerd

en nu ga ik douchen want ik stink
tralalalawoensdag 19 april 2006 @ 22:57
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:16 schreef 1ofthefew het volgende:
ff een tip voor de mensen hier die binnenkort weer gaan biken.

Ontwijk wegen en paden waar veel ruiters zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vol met mijn voorband volle snelheid door een verse natte vlaai heengebaggerd

en nu ga ik douchen want ik stink
Zoiets had ik ook.
Ik reed met iemand anders, die andere voorop die reed dus langs stront komen er allemaal vliegen vanaf (echt heel veel), dus ik schok, vollop de voorrem daar lag ik dan gelukkig niet in de stront
Lexjuuuhdonderdag 20 april 2006 @ 23:30
quote:
Op maandag 17 april 2006 23:38 schreef juliusbackpacking het volgende:
sinds wanneer heb je schijfremmen nodig in dit vlakke land???
ik woon in limburg...de enige provincie in ons met RELIEF !!!
t0nvrijdag 21 april 2006 @ 08:47
Vandaag worden ze geleverd, pics enzo volgen.
tralalalavrijdag 21 april 2006 @ 11:46
quote:
Op donderdag 20 april 2006 23:30 schreef Lexjuuuh het volgende:

[..]

ik woon in limburg...de enige provincie in ons met RELIEF !!!
Wij hebben de grebbeberg

kareltje_de_grotevrijdag 21 april 2006 @ 11:56
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:30 schreef t0n het volgende:
Ik ga wél 't bos in.. en wél raggen met dat ding.
Ik kan niet anders

Maar dude, ik zie het zo:

Velgen kapot? Dan kopen we betere..
Tandwielen gaar? Dan kopen we betere...
Ik zou geen betere onderdelen op die fiets gaan zetten, das zonde van het geld. Je blijft zitten met een slecht frame, achtervering, voor vering etc. etc.
Op die manier blijf je onderdelen kopen.
t0nvrijdag 21 april 2006 @ 20:01
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 08:47 schreef t0n het volgende:
Vandaag worden ze geleverd, pics enzo volgen.
As promised.

Eerste dingen die me op/meevallen.

Pluspunten:
+ Alles zat vast
+ Duidelijk Instructieboekje
+ Oogt degelijk

Opvallers:
+ Remblokjes moesten er voor uit om de velg er in te krijgen
+ Banden opgepompt in de doos
+ Vering achter is in te stellen

Minpunten:
+ Voor (te) zacht geveerd

Over-all:

- Je krijgt waarvoor je betaald.

Genoeg gelult, pics:

















Waardeloze camera.. ik zal ooit me zelf eens kado doen, ipv me vriendin... aangezien ik daar altijd ex-en van maak.

Morgen ga ik samen met vriend van me (heeft dezelfde gekocht) 'n stuk fietsen.. ik post me bevindingen wel.
tralalalazondag 23 april 2006 @ 12:36
En?
t0nzondag 23 april 2006 @ 13:14
Nou, zadelpijn

Voor de rerst geen op of aanmerkingen... het is erg wennen hoe goed te fietsen... heb sinds me scooter al geen fiets meer, dus kan het uiteraard nog wel. Maar het is erg wennen, conditioneel.

Wheelies, Stoppies... jumps.. hij heeft 't allemaal doorstaan... nergens geen op of aanmerkingen over...

So far... So good..
mast3rzondag 23 april 2006 @ 13:15
Sorry maar dit is een uber gare xxx mountainbike. Heb zelf ook zoiets gehad, vork is kut trekt zo krom. De crank tandwieltjes zijn gemaakt van blik. Versnellingen trappen door en de ketting vliegt er tijdens een rit ongeveer 5 keer af. Beter verkoop je hem in onderdelen en koop je wat beters. Maar goed daar kom je over 1 maandje wel achter
t0nzondag 23 april 2006 @ 13:19
Dat zien we dan wel weer.
HPoizondag 23 april 2006 @ 13:31
Ach, als jij alleen klachten over voorvorkje hebt, zet je er voor een paar tientjes 1 in zonder vering.

Ik kan nog steeds niet fietsen op mijn mooie 2dehands crossroad, omdat mijn zadelpen een nogal een aparte maat heeft en ik daar nu al 3 weken mee bezig ben! Kan ik ook niet mijn nieuwe Shimanoschoen uitproberen.
juliusbackpackingzondag 23 april 2006 @ 15:07
quote:
Op zondag 23 april 2006 13:31 schreef HPoi het volgende:
Ach, als jij alleen klachten over voorvorkje hebt, zet je er voor een paar tientjes 1 in zonder vering.

Ik kan nog steeds niet fietsen op mijn mooie 2dehands crossroad, omdat mijn zadelpen een nogal een aparte maat heeft en ik daar nu al 3 weken mee bezig ben! Kan ik ook niet mijn nieuwe Shimanoschoen uitproberen.
3 weken met je zadelpen bezig? wat voor aparte maat is dat dan??
MikeyManzondag 23 april 2006 @ 15:28
Inderdaad... Welke maat is dat...? En heb je ondertussen al een mogelijkheid om het ding te bemachtigen?
Blackheartzondag 23 april 2006 @ 17:28
Zadelpen..... uurtje aan de draaibank, en ik lever je desnoods een Titanium versie.
HPoizondag 23 april 2006 @ 18:07
quote:
Op zondag 23 april 2006 15:07 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

3 weken met je zadelpen bezig? wat voor aparte maat is dat dan??
Nou, ik had hem al gezien op bike2build.nl, maarja dan moest ik weer wachten en 12,50 verzendkosten betalen. Dus had fietsenmaker gebeld en die kon die ook bestellen. (btw dezelfde als van bike2build.nl) , maar na een week belde ik maar eens op waar dat ding blijft, kunnen ze hem toch NIET bestellen. Dus nu via bike2build.nl besteld, maar duurt even, bestellen, verrekenen, verzenden...

ohja, 29,8mm en 30cm lang, maar goed, die ik bestel is 40cm, ik zaag er zelf 10cm af.
mast3rzondag 14 mei 2006 @ 18:32
en doet ie het nog?
t0ndinsdag 16 mei 2006 @ 14:01
Zeker weten, nog geen issues dus verre... bij maatje 'n keer z'n ketting er af... kwam 'n tak tussen.. heb mijn stuur nog een keer vast gedraaid.. meer niet... en damn... we raggen als mongolen met die bikes..
sungaMsunitraMdinsdag 16 mei 2006 @ 14:04
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:01 schreef t0n het volgende:
Opvallers:
+ Remblokjes moesten er voor uit om de velg er in te krijgen
Je kan je remmen toch los doen?
t0ndinsdag 16 mei 2006 @ 14:05
Ja, duh.
sungaMsunitraMdinsdag 16 mei 2006 @ 14:09
Ik bedoel dat gebogen buisje uit dat dingetje halen
Toxic_nldinsdag 16 mei 2006 @ 15:45
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 14:09 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik bedoel dat gebogen buisje uit dat dingetje halen
Idd, zal je altijd moeten doen, omdat de remmen nét van de velgen afstaan.
sungaMsunitraMdinsdag 16 mei 2006 @ 15:52
Ja nogal wiedes. Maar bedoelde t0n dat je echt de remblokjes eraf moet schroeven? Lijkt mij een beetje omslachtig
Sloperdinsdag 16 mei 2006 @ 18:02
Ik zou bijna ook zo'n bike gaan kopen...
Opa_verteltdinsdag 16 mei 2006 @ 18:26
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 14:01 schreef t0n het volgende:
Zeker weten, nog geen issues dus verre... bij maatje 'n keer z'n ketting er af... kwam 'n tak tussen.. heb mijn stuur nog een keer vast gedraaid.. meer niet... en damn... we raggen als mongolen met die bikes..
De users met de >¤1000 fietsjes en ¤150 tandwieltjes nu helemaal flippen waarschijnlijk.

Die hadden natuurlijk het liefst gelezen dat je er meteen doorheen
was gezakt en in het bos lag met een zadelpen in je aarsch. Ofzo.
Sloperdinsdag 16 mei 2006 @ 23:26
Is een 48cm frame niet erg laag voor iemand van 1.85m (zo lang was je toch)?
t0ndinsdag 16 mei 2006 @ 23:28
Nee frame is niet te laag, naar mijn idee... als ik het zadel vrij hoog zet, raak ik net met me tenen de grond.

Sunganogwat... jawel.. blokkies moesten er uit... Banden zijn zo breed, of de vork zo dun...

Opa.. Goed hé
MikeyMandinsdag 16 mei 2006 @ 23:53
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 18:26 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

De users met de >¤1000 fietsjes en ¤150 tandwieltjes nu helemaal flippen waarschijnlijk.

Die hadden natuurlijk het liefst gelezen dat je er meteen doorheen
was gezakt en in het bos lag met een zadelpen in je aarsch. Ofzo.
Nouja, heb niet zo'n dure fiets... En had ook niet verwacht dat ie erdoorheen zou gaan... Het werkt allemaal wel, maar niet zo soepel en niet zo lang als ik zou willen...
Rainbowwdonderdag 18 mei 2006 @ 12:14
Waarom staan op die site niet de gewichten van de fietsen?
Ooit een Matra bike gehad, maar die bleek iets van 14 of 15 kilo te wegen!
Duurdere fietsen van andere merken zitten op 7 a 8 kilo dacht ik...
sungaMsunitraMdonderdag 18 mei 2006 @ 12:16
Mwa, mountainbikes onder de 10 kg zijn zeer zeldzaam hoor. 11 kg is al redelijk licht. Maar zo;n Matra weegt gauw 15 kg of meer ja
kareltje_de_grotedonderdag 18 mei 2006 @ 12:20
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:14 schreef Rainboww het volgende:
Waarom staan op die site niet de gewichten van de fietsen?
Ooit een Matra bike gehad, maar die bleek iets van 14 of 15 kilo te wegen!
Duurdere fietsen van andere merken zitten op 7 a 8 kilo dacht ik...
7-8 kilo is wel heel weinig hoor, gemiddelde goeie HT komt op iets van 11-12 kilo.
Een fully is meestal wat zwaarder.

Maar het gewicht staat er niet bij omdat je een Matra bike niet als serieuse MTB kunt beschouwen.
MikeyMandonderdag 18 mei 2006 @ 12:22
14 - 15 kilo is al licht voor een full-suspension...

Gewone stadsfiets weegt 17-19 kilo...
EsDedonderdag 18 mei 2006 @ 12:59
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:29 schreef Lexjuuuh het volgende:
hmmm, maar ik wil toch graag een fietsje met schijfjes en voorvering... en liever niet een die duurder dan 500 is. op die site wat jij me geeft heb ik voor 500 een zonder schijfrem of vering.
ik ben geen pro ofzo, ik ben van plan 1 x in de week een uurtje of 2-3 te mountainbiken...
waarom schijfjes precies?

toen ik 2 jaar geleden een ATB kocht wou ik ook liever schijfjes... uiteindelijk afgeraden door de fietsenwinkel waar ik hem gekocht heb, zaten meer nadelen dan voordelen aan... (nu gewoon remblokjes dus)

Schijven zien er stoer uit, maar that's it...
MikeyMandonderdag 18 mei 2006 @ 13:06
Ja, precies... Je hebt er geen fuck aan... Remblokjes doen het net zo goed...
Helemaal voor fietsen onder de 500 euro zou ik geen schijven aanraden...
kareltje_de_grotedonderdag 18 mei 2006 @ 13:12
Schijven vergen ook vrij veel onderhoud, het is niet even snel je ketting inspuiten met silliconenspray want dat mag weer niet op je schijfremmen komen.
Wil je goeie remmen kijk dan eens hiernaar: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=11144
Weinig onderhoud, makkelijk los te koppelen om je voorwiel eruit te halen, remblokjes zijn eenvoudig te vervangen.
sungaMsunitraMdonderdag 18 mei 2006 @ 13:15
Idd, als je een goedkope fiets koopt met schijfremmen dan

-krijg je kabelbediende schijfremmen, die doen het nauwelijks beter dan V-brakes. (echt goede schijfremmen werken hydraulisch en kosten gauw E300 per set)
-wordt de prijs van die schijfremmen elders op de fiets bezuinigd.
Tranqualizerdonderdag 18 mei 2006 @ 19:00
ik heb ook een suppervette fiets gekocht bij matrabikes een jaar terug, nooit problemen mee gehad alleen de gebruikelijke dingen als je veel maintenbiked, maar dat krijg je ook met een fiets van 3000 euro.
juliusbackpackingdonderdag 18 mei 2006 @ 19:32
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:00 schreef Tranqualizer het volgende:
ik heb ook een suppervette fiets gekocht bij matrabikes een jaar terug, nooit problemen mee gehad alleen de gebruikelijke dingen als je veel maintenbiked, maar dat krijg je ook met een fiets van 3000 euro.
Ja ga een matrabike met een fiets van 3000 euro vergelijken

Nog even en ik ben jaloers,

Nouja ik ben blij dat er foto's in dit topic staan, ik zou zeggen twijfel je, bekijk ze even,
snap je niet wat ik bedoel dan is een matrabike helemaal het einde voor je
MikeyMandonderdag 18 mei 2006 @ 19:35
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 13:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Idd, als je een goedkope fiets koopt met schijfremmen dan

-krijg je kabelbediende schijfremmen, die doen het nauwelijks beter dan V-brakes. (echt goede
Och, met beide kun je zo het stuur over sodemieteren...
kareltje_de_grotedonderdag 18 mei 2006 @ 23:27
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:00 schreef Tranqualizer het volgende:
ik heb ook een suppervette fiets gekocht bij matrabikes een jaar terug, nooit problemen mee gehad alleen de gebruikelijke dingen als je veel maintenbiked, maar dat krijg je ook met een fiets van 3000 euro.
Denk je werkelijk dat dit:

even goed is als dit:


en jah, dat laatste mag je verwachten op een bike van 3000 eurie's.

of vergelijk dit


met dit eens:


waar die RM wel een beetje overkill is voor dit kikkerlandje

[ Bericht 16% gewijzigd door kareltje_de_grote op 18-05-2006 23:35:26 ]
MikeyMandonderdag 18 mei 2006 @ 23:47
Vering moet ik je gelijk in geven... Derailleur... och... Dat zit vaak meer in de accuratesse dan in de levensduur van het ding...
juliusbackpackingvrijdag 19 mei 2006 @ 10:09
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 23:47 schreef MikeyMan het volgende:
Vering moet ik je gelijk in geven... Derailleur... och... Dat zit vaak meer in de accuratesse dan in de levensduur van het ding...
Mag ik vragen waar jij werkzaam bent als fietsenman?
MikeyManvrijdag 19 mei 2006 @ 10:16
denk dat dat mijn geloofwaardigheid niet ten goede gaat komen
Robarvrijdag 19 mei 2006 @ 10:29
Ik heb deze vorig jaar gekocht, goede keus?
En deze fiets is puur voor de fun . . .



Merida Matts Sport 100
Versnellingen: 24
Maten: 16, 18, 20, 22, 24
Kleur: team vlammen / blauw
Frame: Matts TFS, AL 7005
Achterdemper:
Vork: Suntour XCM, 80 mm, Lockout
Bracket-as: Cartridge
Remhendels: Shimano EF-29 EZ-Fire
Remmen: V-Brake, Linear-Cartridge
Ketting: CN-HG50
Tandwiel: Shimano MC-09, 42 CG
Voorderailleur: Shimano Acera-X
Achterderailleur: Shimano Deore Conventional
Freewheel: CS-HG30-8
Bar end: X-Mission Comp
Handvatten: X-Mission Speed
Stuur: X-Mission Comp Flat, 600 mm
Stuurpen: X-Mission Speed
Balhoofdlager: Merida OS Tower
Naven: Alloy / RM30-8
Pedalen: XC Steel
Velgen: Alex Adventurer
Zadel: X-Mission Speed
Shifters: Shimano EF-50 3-s / 8-s
Voorband: Mission Speed 2.1
Achterband: Mission Speed 2.1
Tranqualizervrijdag 19 mei 2006 @ 10:35
ik vergelijk niks, ik zeg alleen dat er niks mis mee is, als je veel maintenbiked met een fiets, hoe duur ook, gaat er altijd wel wat aan kapot.
t0nvrijdag 19 mei 2006 @ 10:48
Tja imho als je ergens mee stampt, loop je gewoon 't risico... whatever.. ding koste 140 euro... heb niente problema
MikeyManvrijdag 19 mei 2006 @ 11:06
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 10:29 schreef Robar het volgende:
Ik heb deze vorig jaar gekocht, goede keus?
En deze fiets is puur voor de fun . . .

[afbeelding]

Merida Matts Sport 100
Versnellingen: 24
Maten: 16, 18, 20, 22, 24
Kleur: team vlammen / blauw
Frame: Matts TFS, AL 7005
Achterdemper:
Vork: Suntour XCM, 80 mm, Lockout
Bracket-as: Cartridge
Remhendels: Shimano EF-29 EZ-Fire
Remmen: V-Brake, Linear-Cartridge
Ketting: CN-HG50
Tandwiel: Shimano MC-09, 42 CG
Voorderailleur: Shimano Acera-X
Achterderailleur: Shimano Deore Conventional
Freewheel: CS-HG30-8
Bar end: X-Mission Comp
Handvatten: X-Mission Speed
Stuur: X-Mission Comp Flat, 600 mm
Stuurpen: X-Mission Speed
Balhoofdlager: Merida OS Tower
Naven: Alloy / RM30-8
Pedalen: XC Steel
Velgen: Alex Adventurer
Zadel: X-Mission Speed
Shifters: Shimano EF-50 3-s / 8-s
Voorband: Mission Speed 2.1
Achterband: Mission Speed 2.1
Leuk fietsje, maar wat je ervoor betaald hebt is natuurlijk belangrijker he
Robarvrijdag 19 mei 2006 @ 11:08
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 11:06 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Leuk fietsje, maar wat je ervoor betaald hebt is natuurlijk belangrijker he
Uhm, het lag zo een beetje tegen de 600 euro aan, inclusief slot, bidon/houder, standaard, extra slot, verlichting en spatborden.
MikeyManvrijdag 19 mei 2006 @ 11:09
Nette prijs, zou ik zeggen...
Robarvrijdag 19 mei 2006 @ 11:12
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 11:09 schreef MikeyMan het volgende:
Nette prijs, zou ik zeggen...
Het was een actiemodel.
Merida doet dat elk jaar in gelimiteerde opgave, althans dat is wat ik van de dealer begreep.
Zjwegelvrijdag 19 mei 2006 @ 15:26
lol, dacht op het eerste moment dat dit een zelfmoord topic was toen ik de titel zag.
jaguarvrijdag 19 mei 2006 @ 16:27
heb zelf vorig jaar de Cross Credo bij matrabike gekocht


reed opzich best lekker, maar na een jaar begint het toch echt op te raken.
dus toen helemaal geupgrade naar Deore LX, X fusion dempertje, rock shox vorkje en shimano deore remmetjes.
nu dus een goeie mountainbike met een "Hakkie Takkie" frame.


zo was hij 3 weken terug


ondertussen ander achterwiel en achterbrug erop zitten
MikeyManvrijdag 19 mei 2006 @ 16:28
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 16:27 schreef jaguar het volgende:
heb zelf vorig jaar de Cross Credo bij matrabike gekocht
[afbeelding]

reed opzich best lekker, maar na een jaar begint het toch echt op te raken.
dus toen helemaal geupgrade naar Deore LX, ander dempertje, ander vorkje en andere remmetjes.
nu dus een goeie mountainbike met een "Hakkie Takkie" frame.
En wat kostte dat geintje?
Developersrusvrijdag 19 mei 2006 @ 16:29
Nee, is crap! Ik zou voor een Gary Fisher gaan of Canondale
kareltje_de_grotevrijdag 19 mei 2006 @ 16:30
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 16:29 schreef Developersrus het volgende:
Nee, is crap! Ik zou voor een Gary Fisher gaan of Canondale
Rocky Mountain
jaguarvrijdag 19 mei 2006 @ 16:31
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 16:28 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

En wat kostte dat geintje?
upgraden of nieuw kopen?
MikeyManvrijdag 19 mei 2006 @ 16:32
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 16:31 schreef jaguar het volgende:

[..]

upgraden of nieuw kopen?
upgraden...
jaguarvrijdag 19 mei 2006 @ 16:45
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 16:32 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

upgraden...
viel opzich mee
als ik het bij bike2build had moeten bestellen was ik rond de ¤650 kwijt.
maar ik heb veel via e-bay per opbod gekocht.
x fusion dempertje was maar 15 euro ( ebay )
tandwielen en achterderrailleur heb ik wel bij de lokale mountainbikeboer gekocht.

denk dat ik nu in totaal zo'n 200-300 euro kwijt ben.

[ Bericht 2% gewijzigd door jaguar op 19-05-2006 19:02:34 ]
juliusbackpackingvrijdag 19 mei 2006 @ 17:38
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 10:16 schreef MikeyMan het volgende:
denk dat dat mijn geloofwaardigheid niet ten goede gaat komen
Halfords???
Opa_verteltzaterdag 20 mei 2006 @ 15:12
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 23:27 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat dit:
[afbeelding]
even goed is als dit:
[afbeelding]

en jah, dat laatste mag je verwachten op een bike van 3000 eurie's.
Die fiets kost $4500 bij mike's bikes. Dat is zo'n ¤3750
quote:
of vergelijk dit
[afbeelding]

met dit eens:
[afbeelding]

waar die RM wel een beetje overkill is voor dit kikkerlandje
Een fiets van 3750 euro vergelijken met een fiets van 150 euro.. Appels/Peren en zo.
Maar okee, we doen eventjes voor de grap mee.

t0n's fiets van ¤150 gaat vast wel 1 jaar mee bij normaal gebruik.


De Mocky Mountain slayer 90 die jij aanhaalde kost ¤3750, en zou dus
25 jaar moeten meegaan om die absurde prijs te rechtvaardigen...
sungaMsunitraMzaterdag 20 mei 2006 @ 15:15
Ik denk dat het mogelijk is om een sprong te maken waarmee die Matra in 1x stuk is, terwijl die RM er wel 25 van kan hebben.
kareltje_de_grotezaterdag 20 mei 2006 @ 15:59
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 15:12 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Die fiets kost $4500 bij mike's bikes. Dat is zo'n ¤3750
[..]

Een fiets van 3750 euro vergelijken met een fiets van 150 euro.. Appels/Peren en zo.
Maar okee, we doen eventjes voor de grap mee.

t0n's fiets van ¤150 gaat vast wel 1 jaar mee bij normaal gebruik.
[afbeelding]

De Mocky Mountain slayer 90 die jij aanhaalde kost ¤3750, en zou dus
25 jaar moeten meegaan om die absurde prijs te rechtvaardigen...
[afbeelding]
Ohw ik haalde er inderdaad een absurd dure bike bij. Omdat iemand boven mij beweerde dat je bij een fiets van 3000 euro's ook kosten hebt. Dat wil ik inderdaad niet ontkennen, en zo'n matra bike gaat inderdaad wel een jaartje mee bij normaal gebruik.
Maar wat is normaal gebruik? Die matra zou ik niet mee gaan crossen, hoogstens rustig door de stad toeren. Met die Rocky moet je heel gek doen wil je die kapot krijgen.
2-3 sprongetjes met die matra en de achtervering zal het begeven gok ik.

Verder is die rocky inderdaad absurt duur, maar wel erg stoer
Opa_verteltzaterdag 20 mei 2006 @ 19:21
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 15:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik denk dat het mogelijk is om een sprong te maken waarmee die Matra in 1x stuk is, terwijl die RM er wel 25 van kan hebben.
Het is ook wel mogelijk om in 1 sprong die RM stuk te krijgen hoor.
Leen me er maar één, kan ik het je meteen laten zien
Opa_verteltzaterdag 20 mei 2006 @ 19:27
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 15:59 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Ohw ik haalde er inderdaad een absurd dure bike bij. Omdat iemand boven mij beweerde dat je bij een fiets van 3000 euro's ook kosten hebt. Dat wil ik inderdaad niet ontkennen, en zo'n matra bike gaat inderdaad wel een jaartje mee bij normaal gebruik.
Maar wat is normaal gebruik? Die matra zou ik niet mee gaan crossen, hoogstens rustig door de stad toeren. Met die Rocky moet je heel gek doen wil je die kapot krijgen.
2-3 sprongetjes met die matra en de achtervering zal het begeven gok ik.
Idd, het zijn gewoon 2 totaal verschillende fietsen voor mensen met totaal verschillende eisen.
Zo'n goedkope mountainbike moet je gewoon zien als zijnde een fiets voor normaal gebruik
met het uiterlijk van een échte mountainbike. Je kunt er natuurlijk ook wel door het bos mee
raggen, maar lang (in de verste verte) niet zo extreem als met een (bijvoorbeeld) Rocky Mountain.
quote:
Verder is die rocky inderdaad absurt duur, maar wel erg stoer
Die rocky is gewoon.. ..
juliusbackpackingzaterdag 20 mei 2006 @ 19:42
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 19:21 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Het is ook wel mogelijk om in 1 sprong die RM stuk te krijgen hoor.
Leen me er maar één, kan ik het je meteen laten zien
ff voor de goede orde, wat wil je op je grafsteen hebben staan?

RM - OPA
1 - 0

Opa_verteltzaterdag 20 mei 2006 @ 20:41
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 19:42 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

ff voor de goede orde, wat wil je op je grafsteen hebben staan?

RM - OPA
1 - 0

Zet er maar "Hij wist nog een leuke/matige grap.." op
Richie_Richzondag 21 mei 2006 @ 00:32
Ik heb een tijd terug met hetzelfde gezeten. Of een goedkope fiets via zo'n site, of iets 2e hands.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor een 2e hands Giant XTC 840


(plaatje van internet)

Heb ik een goede keuze aan gedaan tot nu toe
Per onderdeel upgrade ik waar nodig is en dan evt over een paar jaar een goed los frame kopen en overzetten.
jaguarzondag 21 mei 2006 @ 11:25
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:32 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik heb een tijd terug met hetzelfde gezeten. Of een goedkope fiets via zo'n site, of iets 2e hands.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor een 2e hands Giant XTC 840

[afbeelding]
(plaatje van internet)

Heb ik een goede keuze aan gedaan tot nu toe
Per onderdeel upgrade ik waar nodig is en dan evt over een paar jaar een goed los frame kopen en overzetten.
zo dacht ik er ook over,
stel dat dit matra frame het begeeft heb ik iig goeie meuk liggen
kareltje_de_grotezondag 21 mei 2006 @ 13:37
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 19:27 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Idd, het zijn gewoon 2 totaal verschillende fietsen voor mensen met totaal verschillende eisen.
Zo'n goedkope mountainbike moet je gewoon zien als zijnde een fiets voor normaal gebruik
met het uiterlijk van een échte mountainbike. Je kunt er natuurlijk ook wel door het bos mee
raggen, maar lang (in de verste verte) niet zo extreem als met een (bijvoorbeeld) Rocky Mountain.
[..]

Die rocky is gewoon.. ..
Het gevaar met al die joekie joekie fietsen is dat mensen toch denken ermee in de bossen te kunnen fietsen/crossen. Het is toch een MTB zeggen ze dan.
Mercy_symbolzondag 21 mei 2006 @ 13:45
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:43 schreef multi-tool het volgende:
Een woord: KUT

Het zijn fietsen van de slechtste kwaliteit die er bestaat... je krijgt ze in een soort wehkamp verrassingpakket achtige verpakking thuis gestuurd en je moet hem dus zelf in elkaar zetten... alles wat er op die fiets zit is gemaakt van hoogwaardig 1ste klas patatbakjesplastic en restanten alluminium van een vooroorlogse B52 bomerwerper (minimale dikte ook nog)... Die fiets gaat bij echt mountainbiken binnen een maand naar de kloten (trappers, remmen, ketting ed dergelijk... kost je veel geld en stress uiteindelijk!

Koop gewoon een simpele giant (nieuw) of eentje met vering wat ik overigens afraad maar dat is voorkeur, op marktplaats zoals voorgaande al iemand zei...

Heb ik ook gedaan en heb ik geen spijt van... ouwe giant mountainbike maar dat ding is gewoon goed en daarmee klaar.
valt best wel mee ik heb er 2 jaar geleden ook een gekocht en de afwerking en de kwaliteit viel me reuze mee remmen en versnellingen zijn van Shimano en de velgen ook van een of ander bekend merk, dus als je gezond vestand heb en weet waar je op moet letten kan je er een leuke betaabare fiets vandaan halen, je mag op iedere fiets gaan proefrijden dus als iets je niet bevalt geef je dat gewoon aan en werd het aangepast aan jou eisen/wensen.


en service & garantie afhandelingen zijn erg netjes ik kreeg een nieuwe zadelpen nadat er speling op de vering bleek te zitten, kreeg na een paar dagen een nieuwe opgestuurd en hoefde de oude niet eens terug te sturen,


al met al tevreden over Matra bikes
juliusbackpackingzondag 21 mei 2006 @ 13:55
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef Mercy_symbol het volgende:

[..]

en service & garantie afhandelingen zijn erg netjes ik kreeg een nieuwe zadelpen nadat er speling op de vering bleek te zitten, kreeg na een paar dagen een nieuwe opgestuurd en hoefde de oude niet eens terug te sturen,
Kan je nagaan hoeveel problemen ze daarmee hebben dan, dat ze een nieuwe sturen na 1 telefoontje, je bent dan echt niet de eerste.

Verder maakt shimano ook meer rommel dan goede spullen dus verwacht daar niet veel van.

Maargoed voor genoeg mensen zal de fiets prima geschikt zijn, maar zoals kareltje al weet te melden ga je mensen krijgen die hier toch mee gaan mountainbiken. En dan gek staan te kijken als er ongelukken gebeuren of als er wat kapot gaat.
Hubertjemaandag 19 juni 2006 @ 12:54
Hallo,

Ik ben ook van plan om te gaan fietsen. Het meeste gewoon op de weg (tochtjes zoetermeer - den haag en vs) en 1x in de zoveel tijd met een vriend van mij echt mountainbiken in de bossen.
Heb totaal geen verstand wat nou verstandig om aan te schaffen.
Aan welke prijs ik moet denken.
Dus graag wat meer info van jullie krijgen...

Iemand met een leuke tip is altijd welkom!
alvast bedankt!
kareltje_de_grotemaandag 19 juni 2006 @ 12:56
quote:
Op maandag 19 juni 2006 12:54 schreef Hubertje het volgende:
Hallo,

Ik ben ook van plan om te gaan fietsen. Het meeste gewoon op de weg (tochtjes zoetermeer - den haag en vs) en 1x in de zoveel tijd met een vriend van mij echt mountainbiken in de bossen.
Heb totaal geen verstand wat nou verstandig om aan te schaffen.
Aan welke prijs ik moet denken.
Dus graag wat meer info van jullie krijgen...

Iemand met een leuke tip is altijd welkom!
alvast bedankt!
Lees dit topic even door en vertel me ff je conclusie
Hubertjemaandag 19 juni 2006 @ 13:39
conclusie is niet zo moeilijk voor mij. Het gaat geen Matra bikes worden...maarja er blijft nog keus genoeg over..
Dus wat zouden jullie mij aanraden..Zit ook een beetje op marktplaats te kijken voor een 2ehands!
Robarmaandag 19 juni 2006 @ 13:40
quote:
Op maandag 19 juni 2006 13:39 schreef Hubertje het volgende:
conclusie is niet zo moeilijk voor mij. Het gaat geen Matra bikes worden...maarja er blijft nog keus genoeg over..
Dus wat zouden jullie mij aanraden..Zit ook een beetje op marktplaats te kijken voor een 2ehands!
Wat is je budget?
Kolkiemaandag 19 juni 2006 @ 13:41
Als je onder de 500 euro wilt slagen kun je beter voor gebruikte fietsen gaan van mensen die het tegenvalt. Ik heb pas geleden voor m'n broer een 2ehands geregeld voor 275 euro (dat was ook wel een aardige deal moet ik zeggen ). Drie jaar oud, nieuwprijs van 1200 euro, 300 km op gefietst! Fiets had het bos 2 of 3x gezien en was een tijdje als woonwerkverkeer-fiets gebruikt. En zulke mensen komen vaker voorbij. Het lijkt ze leuk, ze komen erachter dat banjeren in de blubber niks voor hun is en laten 'm mooi een paar jaar staan afschrijven.

Verder zou ik nooit een softtail namen, is nergens voor nodig in Nederland en ik heb een tijdje in Duitsland nabij Sauerland gewoond en daar heb ik het ook nooit gemist. Shimano zegt NIKS. Het serieuze spul begint zo'n beetje bij Shimano Deore, deore LX en XT voor de gevorderden en XTR voor de freaks. Ik heb zelf bv. een deore achterderailleur en shifters, een deore LX voorderailleur, xt-remmen (model 04), sram 7.0 diskette en ketting en hele mooie bekabeling waarvan ik de naam even kwijt ben (HELAAS niet meer leverbaar ). Binnenkort op zoek naar een nieuwe voorvork want de huidige is na 2.5k ragwerk wel zo'n beetje op (hardste stand demping en er gebeurt nog nauwelijks iets. En een nieuw achterwiel staat ook hoog op de wishlist aangezien deze nu toch wel heel krom begint te geraken .

Oja, banden maken ook nogal wat verschil. Gezien het geld van hele goede banden een zeer goede investering (15 euro voor een continental vapor of anders een schwalbe ).
Kolkiemaandag 19 juni 2006 @ 13:43
Oja, ter vergelijking: je hebt fietsen van 129 euro en je hebt remmensets van 250 euro. En da's niet voor niets al kun je als je weet waar je mee bezig bent voor 500 euro een HELE leuke fiets neerzetten .

Edit: ik zie nu pas dat het een oud topic is... zou me niet verbazen als ik al eerder gereageerd heb .
kareltje_de_grotemaandag 19 juni 2006 @ 13:56
Een ding raad ik je af en dat is zo'n nieuw geval van 150 euro van marktplaats te halen met schijfremmen etc. etc. Dat is echt pure bagger.
Kolkie geeft inderdaad wat prima tips, als je wilt beginnen met fietsen ga dan voor een MTB met deore onderdelen.
Er zijn zoveel merken op de markt voor MTB's dat het ondoenlijk is om ze hier op te noemen. Je zou eens kunnen kijken naar een cube of trek die zijn 2e hands meestal redelijk vriendelijk geprijst.
Hubertjemaandag 19 juni 2006 @ 14:15
Mijn budget zo ook een beetje rond de 300¤ liggen.
Op marktplaats zat ik te kijken voor een giant..als leek toch een bekende naam!!
Hubertjemaandag 19 juni 2006 @ 14:21
Mocht ik iets tegen komen(of jullie) dan vraag ik hier wel ff op jullie mening...heel wat meer verstand van fietsen dan ik zelf...haha
kareltje_de_grotemaandag 19 juni 2006 @ 14:22
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:15 schreef Hubertje het volgende:
Mijn budget zo ook een beetje rond de 300¤ liggen.
Op marktplaats zat ik te kijken voor een giant..als leek toch een bekende naam!!
link anders die advertentie eerst hier, heet gaat vooral om de onderdelen van de fiets wat minder om de naam. Er zijn heel veel merken die je als leek niets zeggen maar toch erg goed zijn, zo zijn er ook erg veel bekende merken die ook matige fietsen op de markt zetten.
Hubertjewoensdag 21 juni 2006 @ 09:56
Te koop Giant XTC 840


-Shimano Deore afgemonteerd
-tov standaard een betere en stijvere voorvork (Omega RST, demping en vering verstelbaar)
-Hydraulische schijfremmen
-Michelin banden

Plus net een grote beurt.

-Nieuwe achter cassette 8-SP
-Nieuwe ketting HG70
-Nieuwe remblokken achter (& nwe hydraulische olie)
-Nwe Bracket set
-Nwe Shimano Crankset
-Nwe bladen voor (verwisselbaar)
-Nwe kabels, rvs
-Spaken gechecked

Is dit iets? En wat zouden jullie hier voor uitgeven?
juliusbackpackingwoensdag 21 juni 2006 @ 13:01
Ik zou geen schijfremmen nemen, veel onderhoud enzo. Hier in Nederland heb je het sowieso niet nodig.
Hubertjewoensdag 21 juni 2006 @ 13:34
Juist begrepen dat het weinig onderhoud nodig heeft..
kareltje_de_grotewoensdag 21 juni 2006 @ 13:39
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:34 schreef Hubertje het volgende:
Juist begrepen dat het weinig onderhoud nodig heeft..
v-brakes of hydrolische velgremmen vergen minder onderhoud.

blokjes verwisselen bij schijfremmen is meer werk, schijven moeten schoon blijven, er kunnen krassen ontstaan op de schijven, er mag geen olie of siliconenspray op de schijven terecht komen etc. etc.

Daarnaast zijn schijfremmen in Nederland overbodig en voldoen v-brakes prima, wil je wat meer remkracht en beter kunnen doseren dan moet je eens aan Mugara HS-33 denken
K33Twoensdag 21 juni 2006 @ 13:47
Belachelijk.

De meesten nemen een mountainbike, net als wat Nederlanders met een Hummer/SUV doen. Om stoer te doen. Meer nut heeft dat ding niet in vergelijking met een gewone fiets. En ja, behalve bossen, maar zeg nou zelf: hoe vaak kom je daar?
kareltje_de_grotewoensdag 21 juni 2006 @ 13:52
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:47 schreef K33T het volgende:
Belachelijk.

De meesten nemen een mountainbike, net als wat Nederlanders met een Hummer/SUV doen. Om stoer te doen. Meer nut heeft dat ding niet in vergelijking met een gewone fiets. En ja, behalve bossen, maar zeg nou zelf: hoe vaak kom je daar?
2 keer in de week 2 a 3 uurtjes
Zjwegelwoensdag 21 juni 2006 @ 13:55
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:47 schreef K33T het volgende:
Belachelijk.

De meesten nemen een mountainbike, net als wat Nederlanders met een Hummer/SUV doen. Om stoer te doen. Meer nut heeft dat ding niet in vergelijking met een gewone fiets. En ja, behalve bossen, maar zeg nou zelf: hoe vaak kom je daar?
Als je gaat mountainbiken best vaak.....

ff ontopic, schijfremmen kan je inderdaad beter achterwege laten. Vergen veel te veel onderhoud en als ze niet precies goed zijn afgesteld ga je jezelf mateloos ergeren. Weet niet waar je wilt gaan fietsen , maar hier in zuid-limburg zijn ze 70% van de tijd ook nog vrij overbodig. Je kan inderdaad beter voor HS-33 remmetjes kijken.
Hubertjewoensdag 21 juni 2006 @ 14:11
Woon zelf in regio Zoetermeer. Dus zal regelmatig daar te vinden zijn. Verder willen we regelmatig naar apeldoorn enzo gaan om de bossen in te gaan. En willen een paar x paar jaar naar de Ardenne..
Maar de fiets die ik hierboven omschrijf raden jullie niet aan?
MikeyManwoensdag 21 juni 2006 @ 15:23
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 14:11 schreef Hubertje het volgende:
Woon zelf in regio Zoetermeer. Dus zal regelmatig daar te vinden zijn. Verder willen we regelmatig naar apeldoorn enzo gaan om de bossen in te gaan. En willen een paar x paar jaar naar de Ardenne..
Maar de fiets die ik hierboven omschrijf raden jullie niet aan?
Mjah, zou persoonlijk nooit een giant kopen... Vind de manier waarop ze hun klanten proberen te flessen niet zo netjes... Koop je een hele dure fiets, zit er inderdaad een deore achterderailleur op... Vóór zit er dan echter vaak een of andere hashibashi derailleur... Maar he, het merkje staat er toch
Hubertjewoensdag 21 juni 2006 @ 18:33
Idd als leek is Giant toch 1 van de betere merken...Wat zou dan een andere tip voor rond de 600-700¤???
juliusbackpackingwoensdag 21 juni 2006 @ 19:10
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:23 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mjah, zou persoonlijk nooit een giant kopen... Vind de manier waarop ze hun klanten proberen te flessen niet zo netjes... Koop je een hele dure fiets, zit er inderdaad een deore achterderailleur op... Vóór zit er dan echter vaak een of andere hashibashi derailleur... Maar he, het merkje staat er toch
Een dure fiets met deore achterderailleur Maar net wat je referentiekader is hè

Je moet je niet blindstaren op al die merken, zeker niet bij een budget van 300 euro. Als je handig bent qua fietstechniek kan je afdankertje kopen en beetje aan verspijkeren. Anders moet je iemand vinden die een beetje handig is Allereerst uitzoeken welke maat je nogi hebt want dat zoekt een stuk doeltreffender.

met een budget van 300 euro kan je wel een remsysteem adviseren met een adviesprijs van 218 euro(b2b.nl = 159 aanbieding) maar dan blijft er maar een heel klein fietsje over

Gewoon lekker simpel v-brakes nemen(is voor zoetermeer genoeg) en alivio/deore van shimano als onderdelen. Goedkope rst vork erin en gripshift oid op je stuur. Meer zal niet lukken voor dat bedrag.
juliusbackpackingwoensdag 21 juni 2006 @ 19:25
hier dit is een mooie bike, voor als je budget iets ruimer is.

http://koopjes.marktplaat(...)Kd%2B8p%2BviKRNbM%3D
Zjwegelwoensdag 21 juni 2006 @ 19:37
lijkt het je niet verstandiger om zelfs een gewone stijve voorvork te nemen ipv vering. Scheelt weer wat en zo nodig vind ik het zelf toch niet hier in nederland. Met dat geld wat je uitspaart kan je weer besteden aan bijvoorbeeld de versnellingsgroep waar je meer aan hebt.
Geqxonwoensdag 21 juni 2006 @ 20:03
Niet nodig in Nederland? Jij woont zeker in een paradijs zonder drempels of klinkers?
juliusbackpackingwoensdag 21 juni 2006 @ 20:25
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:03 schreef Geqxon het volgende:
Niet nodig in Nederland? Jij woont zeker in een paradijs zonder drempels of klinkers?
misschien istie geen heaumeau

Kan je idd wel doen in zoetermeer, ik reed daar ook regelmatig op mijn veldfiets, is prima te doen.
kareltje_de_grotewoensdag 21 juni 2006 @ 20:29
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:03 schreef Geqxon het volgende:
Niet nodig in Nederland? Jij woont zeker in een paradijs zonder drempels of klinkers?
Het is niet nodig, wel comfortabel.
sungaMsunitraMwoensdag 21 juni 2006 @ 20:32
Op de openbare weg niet nodig.
Zwaarder, slapper, kwetsbaarder, onderhoudsgevoeliger, goedkope vorken zijn meestal totaal niet gedempt, en op een hele goedkope fiets worden de kosten van een geveerde voorvork uitgespaard op belangrijkere onderdelen.
Geqxonwoensdag 21 juni 2006 @ 20:33
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:29 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Het is niet nodig, wel comfortabel.
Comfortabel? Het is hemels.Verzakte klinkerwegen, drempels, lage stoepjes, ik kan ze op topsnelheid allemaal pakken, zonder dat ik er ook maar iets van voel.
kareltje_de_grotewoensdag 21 juni 2006 @ 21:13
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:33 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Comfortabel? Het is hemels.Verzakte klinkerwegen, drempels, lage stoepjes, ik kan ze op topsnelheid allemaal pakken, zonder dat ik er ook maar iets van voel.
Voor comfort en hemels fietsen ga je niet MTB'en

Maar ik ben het met je eens dat het ideaal is hoor, maar als je budget beperkt is kun je beter voor een ongeveerde voorvork kiezen ipv een of ander el-cheapo budget geval. Op deze manier kun je dat geld uitgeven aan een goed frame of beter schakelonderdelen en eventueel later de fiets voorzien van een verende voorvork.

ik verende voorvorken afkeuren met m'n 110mm overkill
Hubertjewoensdag 21 juni 2006 @ 22:07
Budget is echt maximaal 600/700¤..Voor een nieuwe of 2e hands(denk dat eerder een optie is..)
Maar dan wil ik echt een goede basis om vanuit daar verder te bouden. En niet na 1,5 een heel nieuwe fiets aanschaffen van 1000¤...

[ Bericht 16% gewijzigd door Hubertje op 21-06-2006 23:02:41 ]
sungaMsunitraMwoensdag 21 juni 2006 @ 22:44
Voor 700.... kijk eens naar Canyon!
kareltje_de_grotewoensdag 21 juni 2006 @ 23:02
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:07 schreef Hubertje het volgende:
Budget is echt maximaal 600/700¤..Maar dan wil ik echt een goede basis om vanuit daar verder te bouden. En niet na 1,5 een heel nieuwe fiets aanschaffen van 1000¤...
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 21:04 schreef Geqxon het volgende:
Daar zat ik ook aan te denken ja, als ik mijn voorrem gebruik klapt mijn voorwiel ietsjes naar achteren (ik heb gewoon 2 domme luchtveren).

Ik heb trouwens wat aan mijn verlanglijstje toegevoegd

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15283

Voor mij precies de goede fiets. Nu nog hopen dat de Kerstman dit jaar gul is!
goed voorbeeld van een leuk fietsje voor een goede prijs.
Basis (frame) van Cube is ook prima, de kwaliteit van de voorvoork durf ik niets over te zeggen maar slecht zal het niet zijn.
Kolkiedonderdag 22 juni 2006 @ 01:27
Ondanks dat ik inmiddels al lange tijd naar alle tevredenheid met voorvering fiets vond ik het in het begin wel even wennen. Vooral de bocht-insnelheid vond ik veel makkelijker in te schatten terwijl ik die op m'n oude fiets echt op de cm nauwkeurig (en ook veel harder) de bocht in kon zetten. Heeft echt even geduurd voor ik hier aan gewend was (zou nou niet meer zonder willen trouwens).
Zjwegeldonderdag 22 juni 2006 @ 09:40
Als je in de prijsklasse 600-700 wilt gaan zitten kan je het beste hier eens kijken,

http://www.bike2build.nl/artikel.php?productgroepid=001&hoofdgroepid=00004&subhoofdgroepid=00226&subgroepid=00425

deze klinkt opzich wel mooi LX afgemonteerd en wat ik zo denk te zien een judy voorvork.
http://onlinebikestore.nl/catalog/product_info.php?cPath=324_345&products_id=701

50 euro boven je prijs, maar zeer mooi vind ik voor die prijs. XT/LX afgemonteerd met HS-11 remmen
http://www.bike-zone.nl/webwinkel/index.php?main_page=product_info&cPath=123_11_12_17&products_id=197
Hubertjedonderdag 22 juni 2006 @ 15:07
Heb 2 leuke 2e hands fietsen gezien...
IS het wat? En welke is beter? Te Koop:

--------------------------
Cadex Giant MCM - 2 Carbon ( geheel )

Maat 21 inch 55 cm.

SPD pendalen

Spinergy voorwiel Carbon

Shimano LX afgemonteerd

Race face stuur

Control Tech stuurpen

Racefiets banden en ATB banden

Deze fiets is ideaal voor in de bergen
Zeer licht en wendbare fiets met een licht ATB verzet.

Fiets was nieuw zonder Spinergy voorwiel 1600,00 euro.
---------------------------------
Gary Fisher super caliber.
Framemaat L.
Team frame van Gary Fisher Subaru world cup team.
Superlicht aluminium frame.

Afgemonteerd met;
Shimano XT achterderrailleur
Shimano LX crankstel
Mavic crossroc wielen
Schwalbe racing ralp banden
Shimano LX crankstel
Shimano LX shifters 27 speed
SPD pendalen
RST voorvork
Bontrager parts
Kolkiedonderdag 22 juni 2006 @ 18:53
De specs zien er op zich niet verkeerd uit. Eén en ander valt of staat met de prijs . 't Is gebruikt mag ik aannemen? Let dan ook op hoever het zaakje heen is qua slijtage (ketting mag je als ie op het blad ligt niet op en neer kunnen bewegen, geen speling op de derailleurs).
Kolkiedonderdag 22 juni 2006 @ 18:56
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 09:56 schreef Hubertje het volgende:
Te koop Giant XTC 840


-Shimano Deore afgemonteerd
-tov standaard een betere en stijvere voorvork (Omega RST, demping en vering verstelbaar)
-Hydraulische schijfremmen
-Michelin banden

Plus net een grote beurt.

-Nieuwe achter cassette 8-SP
-Nieuwe ketting HG70
-Nieuwe remblokken achter (& nwe hydraulische olie)
-Nwe Bracket set
-Nwe Shimano Crankset
-Nwe bladen voor (verwisselbaar)
-Nwe kabels, rvs
-Spaken gechecked

Is dit iets? En wat zouden jullie hier voor uitgeven?


Volgens mij heb ik pas geleden bij de lokale fietsenboer een xtc 840 of zoiets zien staan en kwam ik tot de conclusie dat het zeg maar het instapmodel voor fatsoenlijk fietsen was. Op zich hoeft het geen slechte fiets te zijn al zegt 'nieuw' ook niet altijd alles.
kareltje_de_grotedonderdag 22 juni 2006 @ 19:10
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 15:07 schreef Hubertje het volgende:
Heb 2 leuke 2e hands fietsen gezien...
IS het wat? En welke is beter? Te Koop:

--------------------------
Cadex Giant MCM - 2 Carbon ( geheel )

Maat 21 inch 55 cm.

SPD pendalen

Spinergy voorwiel Carbon

Shimano LX afgemonteerd

Race face stuur

Control Tech stuurpen

Racefiets banden en ATB banden

Deze fiets is ideaal voor in de bergen
Zeer licht en wendbare fiets met een licht ATB verzet.

Fiets was nieuw zonder Spinergy voorwiel 1600,00 euro.
---------------------------------
Gary Fisher super caliber.
Framemaat L.
Team frame van Gary Fisher Subaru world cup team.
Superlicht aluminium frame.

Afgemonteerd met;
Shimano XT achterderrailleur
Shimano LX crankstel
Mavic crossroc wielen
Schwalbe racing ralp banden
Shimano LX crankstel
Shimano LX shifters 27 speed
SPD pendalen
RST voorvork
Bontrager parts
Ik zou voor de Gary Fisher gaan om de volgende reden:
Als ik het goed begrijp heeft de Giant een carbonnen frame?
Leuk voor echte profs en weight wienies, maar voor een standaard MTB'er overbodig. Daarnaast is carbon erg gevoelig als de fiets een keer verkeerd gevallen is kunnen er scheurtjes in zitten die je op het eerste oog niet ziet maar later wel voor problemen kunnen gaan zorgen.
De Gary Fisher heeft beter onderdelen die echt van belang zijn, zoals de derrailleures.
Gary Fisher heeft verder over het algemeen prima frames dus ik denk dat het een goed fietsje is.
Hubertjedonderdag 22 juni 2006 @ 19:28
Fisher is de vraagprijs 525¤ , Giant 475¤
kareltje_de_grotedonderdag 22 juni 2006 @ 19:35
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:28 schreef Hubertje het volgende:
Fisher is de vraagprijs 525¤ , Giant 475¤
Ik ben een beetje huiverig voor 2e hands carbon, het kan goed gaan dan heb je een hele mooie fiets voor een nette prijs, maar het frame kan ook beschadigd zijn en bij de eerste sprong scheuren
Hubertjedonderdag 22 juni 2006 @ 19:55
Die Giant is volgens mij ook meer een race fiets dan een echte ATB..kijk nog ff verder!
Richie_Richdonderdag 22 juni 2006 @ 23:54
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:47 schreef K33T het volgende:
Belachelijk.

De meesten nemen een mountainbike, net als wat Nederlanders met een Hummer/SUV doen. Om stoer te doen. Meer nut heeft dat ding niet in vergelijking met een gewone fiets. En ja, behalve bossen, maar zeg nou zelf: hoe vaak kom je daar?
2x in de week een uurtje, dat is ook het enige wat ik er mee fiets
Geqxondonderdag 22 juni 2006 @ 23:58
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:47 schreef K33T het volgende:
Belachelijk.

De meesten nemen een mountainbike, net als wat Nederlanders met een Hummer/SUV doen. Om stoer te doen. Meer nut heeft dat ding niet in vergelijking met een gewone fiets. En ja, behalve bossen, maar zeg nou zelf: hoe vaak kom je daar?
Het enige puntje is dat een mountainbike imho 0,0 comfort bied.

Als ik na een lange tocht met mijn MTB op mijn omafiets met gelzadel ga fietsen is dat alsof ik van een houten kruk op een kroon stap.
Kolkievrijdag 23 juni 2006 @ 02:14
Je moet ook geen zadels in de klasse 'race' monteren .

Maar die tweede fiets is niet verkeerd voor dat geld ! Vind ik dan he.
Hubertjemaandag 26 juni 2006 @ 07:38
Heb besloten nog ff te wachten en klein beetje door sparen voor een Cube LTD pr..bedankt voor de tips!
Hubertjedinsdag 27 juni 2006 @ 20:06
Ben nu weer aan het twijfelen gebracht door een vriend van mij. Die wees mij op een TREK 4900 voor ongeveer 650¤...En de Cube LTD pro 900¤..Wat is een betere optie??
juliusbackpackingdinsdag 27 juni 2006 @ 20:26
ja die trek zal voor 250 euro minder vast VEEL beter zijn
Hubertjewoensdag 28 juni 2006 @ 12:09
Advies prijs van de trek is normaal 799!! Dus dan is het nog maar 150¤...prijs zegt natuurlijk ook niet alles!!
Waar het mij om gaat...is die trek goed genoeg om te beginnen en hem eventueel verder uit te breiden? Of kan ik beter gelijk door sparen en die cube kopen??
juliusbackpackingwoensdag 28 juni 2006 @ 16:49
nee maar het merk wel, Cube is een duitse prijsvechter, trek niet. Ik zou eerder voor een cube gaan als beginner, gewoon omdat het prijstechnisch aantrekkelijker is. Maar doet google het niet?

Is zoveel info over te vinden,

Trek 4900 >> http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.php?bikeid=1032610&f=19
Cube LTD Pro >> http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13022
Cube LTD Comp >> http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15282
Cube LTD Basic >> http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15282

Wil je het goedkoop dan zou ik die Basic kiezen, betere remmen zit je met magura's op die Comp helemaal niet slecht. Nadeel van de Pro vind ik de schijfremmen. Zeker als je nog een mtb N00B bent dan lijkt het me qua onderhoud niet verstandig om die dingen te kiezen.(of je moet geld te veel hebben).

Bij Van herwerden in voorburg hebben ze ook nog een aanbieding zie ik op de site, 2005 model van een Specialized Hardrock pro voor Euro 599,--. http://www.vanherwerden.nl/aanbiedingen/ nr 117



Heb je gelijk een mooi frame kan je later altijd nog die vork vervangen.
FlowDesigndonderdag 29 juni 2006 @ 01:26
Zolang je er geen berg mee af hoeft te stuiteren ofzo zijn het prima fietsen hoor. Ik heb er eentje met vering voor en achter, Shimano remmen en Shimano 24-versnellingen dinges en dubbelwandige velgen voor 189 Euro gehaald vorig jaar. Ik cross er zo nu en dan een beetje mee door de stad. Stoep op af etc. Niks mis mee.
partyyboyydonderdag 10 augustus 2006 @ 15:45
Ik ben ook op zoek naar een mountainbike. Ik wil er 2x in de week mee gaan rijden.
1x door de bossen en gewoon een keer een stuk fietsen.

Mijn budget is ongeveer ¤ 800,-. Wat zou iets voor mij zijn en waar moet ik vooral op letten?
XiChicodonderdag 10 augustus 2006 @ 15:57
Ik wil ook wel zo'n fietsje vvan Matra bike, alleen dan niet om mee te mountaibiken, maar gewoon om mee te fietsen als ik weg ben. Moet lukken toch op zo'n budget fietsje?
XiChicowoensdag 16 augustus 2006 @ 15:49
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 15:57 schreef XiChico het volgende:
Ik wil ook wel zo'n fietsje vvan Matra bike, alleen dan niet om mee te mountaibiken, maar gewoon om mee te fietsen als ik weg ben. Moet lukken toch op zo'n budget fietsje?
Ja, ik wil nog steeds zo'n ding kopen voor 150 euro. Reden: huidige fiets is kut, 1 versnelling (alleen de zwaarste werkt) en naja ik heb wel eens eerder op zo'n budgetmtb van de Formido ofzo gefietst en dat trapte toch een stuk sneller (meer versnellingen) enz.

Maareh, die fiets word dus opgestuurd van Matrabike, is dit voor een fietsennoob een beetje in elkaar te zetten?
Robin__woensdag 16 augustus 2006 @ 19:14
Meestal is het voorwiel er in hangen, stuur rechtdraaien en de trappers erop schroeven

Prima te doen.. Desnoods ga je er mee naar een fietsenmaker, meer dan een halfuurtje werk zal het voor zo'n man niet zijn
Lexjuuuhdinsdag 22 augustus 2006 @ 11:59
Uiteindelijk heb ik me een Specialized gekocht, zie bovenstaande, exact hetzelfde model, 400 euris gloedjenieuw.....ik zeg fuck matrabikes
juliusbackpackingdinsdag 22 augustus 2006 @ 14:01
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 19:14 schreef Robin__ het volgende:
Meestal is het voorwiel er in hangen, stuur rechtdraaien en de trappers erop schroeven

Prima te doen.. Desnoods ga je er mee naar een fietsenmaker, meer dan een halfuurtje werk zal het voor zo'n man niet zijn
Hahahahaha die pakt je bij kop en kont en flikkerd je zo de deur weer uit.
t0ndinsdag 22 augustus 2006 @ 14:11
mijn matra doet 't nog steeds...

edit:

met enorm aso gedrag... denk niet dat ik ook maar één moment voorzichtig doe... zo ben ik niet aangelegd..

[ Bericht 67% gewijzigd door t0n op 22-08-2006 14:17:30 ]
Sport_Lifemaandag 18 september 2006 @ 00:57
klinkt goed..
synomanwoensdag 15 augustus 2007 @ 12:20
blij dat ik dit dus even vindt he.. had er ook bijna een gekocht ter vervanging van mijn merida fireball...
kareltje_de_grotewoensdag 15 augustus 2007 @ 13:15
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 12:20 schreef synoman het volgende:
blij dat ik dit dus even vindt he.. had er ook bijna een gekocht ter vervanging van mijn merida fireball...
t0nwoensdag 15 augustus 2007 @ 14:40
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 14:11 schreef t0n het volgende:
mijn matra doet 't nog steeds...

edit:

met enorm aso gedrag... denk niet dat ik ook maar één moment voorzichtig doe... zo ben ik niet aangelegd..
Nog steeds... had alleen lege band laatst, had em tijd niet meer gebruikt.
kareltje_de_grotewoensdag 15 augustus 2007 @ 15:33
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 14:40 schreef t0n het volgende:

[..]

Nog steeds... had alleen lege band laatst, had em tijd niet meer gebruikt.
Hij blijft heel als je hem niet gebruikt?
Das wel goed jah.


t0nwoensdag 15 augustus 2007 @ 15:36
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 15:33 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Hij blijft heel als je hem niet gebruikt?
Das wel goed jah.


Ja, of... ik had hem maand of 2 laten staan en ben er toen weer op gaan fietsen? Kan ook nog hé.
jaguarmaandag 20 augustus 2007 @ 20:58
ik heb vorige week toevallig nog een kilometer op een splinternieuwe matra bike gefietst en ben er een keer mee op m'n bek gegaan omdat de voorvering vast stond (nu nog steeds was niet meer los te krijgen) en na wat keren over een zandbult rammen was de achterveer gebroken

ik ben dus erg blij met m'n bighit.

ohja de matra bike is teruggegaan voor garantie. ze konden niet begrijpen hoe dit had kunnen gebeuren