abonnement Unibet Coolblue
pi_36976503
Juist ja, Basel dus.

Leek mij wel interessant voor een stedentripje binnenkort. De vlucht erheen kan heel goedkoop, er is minstens één mooi designhotel (Ramada Plaza in de Messeturm, hoogste gebouw van Zwitserland) en er is een heleboel moderne architectuur te zien.

Om alvast wat te noemen:
- Fondation Beyeler (Renzo Piano)
- Tinguely Museum (Mario Botta)
- Vitra Design Museum (Frank O. Gehry)
- diverse ontwerpen van Herzog & de Meuron

Iemand nog meer tips?
pi_36976573
De E60/A1.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_36976596
ik ben er 30 jaar geleden in de zoo geweest.
vond er niet zo veel aan
pi_36976602
Uiteraard nog het Goetheanum en het Rode Raadhuis

Het Vitra Design museum ligt overigens niet in Basel maar in Weil am Rhein in Duitsland, maar dat is net als Beyeler - dat ook buiten de stad ligt - makkelijk met de bus bereikbaar.
pi_36976674
Hoe lang doet die bus naar Wheil am Rhein erover DT?

En waarom het Rode Raadhuis?
pi_36976863
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 11:42 schreef k_man het volgende:
Hoe lang doet die bus naar Wheil am Rhein erover DT?
Dat kun je allemaal hier vinden:
Vitra Museum: http://www.design-museum.de/museum/besucherinfo/index.php
Openbaar vervoer: http://www.bvb-basel.ch/
quote:
En waarom het Rode Raadhuis?
Was waarschijnlijk heel hip in 1501

pi_36977571
Dan liever het Rode Raadhuis in Berlijn, denk ik.

Weil am Rhein is iets van 20 minuten zie ik, maar wel sowieso overstappen. Zelfde geldt voor het Goetheanum.

Fondation Beyeler met de tram. Schaulager idem dito.

Dat wordt nog krap in drie dagen met al dat gereis!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2006 12:20:24 ]
pi_36977616
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 11:38 schreef dolle_hond het volgende:
ik ben er 30 jaar geleden in de zoo geweest.
vond er niet zo veel aan
Ik 5 jaar geleden en er was nog steeds niets aan!

De Zoo links laten liggen dus
pi_36977665
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 12:20 schreef k_man het volgende:
Weil am Rhein is iets van 20 minuten zie ik, maar wel sowieso overstappen. Zelfde geldt voor het Goetheanum.

Fondation Beyeler met de tram. Schaulager idem dito.

Dat wordt nog krap in drie dagen met al dat gereis!
Je vergeet nog het Vitra Centre in Birsfelden (heb ik zelf ook niet gezien)

Goetheanum is wel te doen met de tram of trein en dan 20 minuten heuvel op lopen of op de bus wachten die 1x per uur gaat
pi_36978332
Pfoe, lang geleden ben ik er eens geweest. Veel kan ik me niet herinneren, wel dat er redelijk veel industrie in de stad en omgeving is.

Wellicht heb je hier wat aan: http://www.baseltourismus.ch/opencms/opencms/bstour/english/
  zondag 16 april 2006 @ 23:37:31 #11
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_37020478
Ik ben er vorig jaar geweest met de trein, is ook goed te doen.
Leuke stad waar een hoop te zien en te doen is, ik was er rond de kerst dus ook overal kerstmarkten enzo.

De ierse pubs zijn er goed te doen iig
Gory Gory what a Hell of a way to Die
pi_37020582
Wat is er dan zoal te zien en doen Sender?
pi_37041637
Ben er paar jaar terug een paar dagen geweest. Echt indruk heeft het toen niet op me gemaakt maar eerlijk is eerlijk we zijn toen ook niet bepaald actief geweest. Wel staat me nog bij dat het een relaxte indruk op me maakte. Die rivier door de stad heeft ook wel weer wat.
pi_37043451
Hmm, wat was daar dan zo interessant aan? Zo ongeveer elke stad heeft toch een rivier?
pi_37044115
Er zijn veel steden zonder rivier maar ik vond het daar wel wat hebben. Scheelt misschien omdat we er vlakbij sliepen en het weer toen supergoed was.
pi_37052676
Het wordt toch wel een vol programma als ik het zo eens inventariseer. Als ik vrijdags halverwege de dag aankom en maandags aan het begin van de avond terugvlieg heb ik zo'n 3,5 dag te vullen.

De volgende musea zou ik willlen zien
1. Tinguely Museum (Botta)
2. Fondation Beyeler (Piano)
3. Schaulager (Herzog & de Meuron)
4. Cartoon Museum (Herzog & de Meuron)
5. Vitra Design Museum (Gehry)
6. Goetheanum (Steiner) - ok, da's niet echt een museum

Als ik twee musea op een dag doe heb ik nog maar een halve dag over voor de rest van Basel, met het Theater Tabourettli (Calatrava) en diverse gebouwen van Herzog & de Meuron. Om over de Vitra vestiging Birsfelden maar helemaal niet te beginnen.

Ik ga dus zo aanstonds maar eens boeken, denk ik. Genoeg te zien daar!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2006 03:22:46 ]
pi_37621949
Minder dan een maandje.

De bezienswaardigheden qua architectuur weet ik nu wel, maar is er meer? Winkeltjes? Restaurantjes?
  maandag 8 mei 2006 @ 10:12:16 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_37650738
quote:
Op zondag 7 mei 2006 09:42 schreef k_man het volgende:
Minder dan een maandje.

De bezienswaardigheden qua architectuur weet ik nu wel, maar is er meer? Winkeltjes? Restaurantjes?
Ja, die hebben ze ook

Vergeet niet dat Basel, zoals heel Zwitserland trouwens, nogal prijzig is. De Duitse dorpjes net over de grens zullen waarschijnlijk een stuk voordeliger zijn voor eten en eventueel slapen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_37657871
Ik slaap natuurlijk in het mooiste hotel van Basel.

Een 'superior room' in het hoogste gebouw van de stad.
pi_37669206
In dorpje beneden bij het Goetheanum zit een Röstirestaurant. Dat was wel goed te eten en kostte 'slechts' 30 euro voor de lunch.
In het centrum van Basel kun je voor minimaal het dubbele dineren, van kwaliteit noch kwantiteit was echter nergens sprake... daarvoor moet je echt de grens over.
pi_37675191
Rösti als in die aardappelschijfjes?
pi_37675344
quote:
Op maandag 8 mei 2006 22:59 schreef k_man het volgende:
Rösti als in die aardappelschijfjes?
Geschraapte gefrituurde aardappel ja. En daar dan een bodem van met daarop een topping naar keuze, net zoals een pannenkoek of pizza

[ Bericht 2% gewijzigd door DutchTrain op 08-05-2006 23:13:59 ]
pi_38338251
Nog een paar dagen.

Zondag terug gekomen uit Wenen en vrijdag alweer naar Basel.
pi_38400466
Basel is voor mij vooral de stad van de beste rockband van Zwitserland, wat dat dan ook mag betekenen...
pi_38402796
quote:
Op maandag 29 mei 2006 17:31 schreef k_man het volgende:
Zondag terug gekomen uit Wenen en vrijdag alweer naar Basel.
Kunnen we al gaan raden hoeveel je dit keer gaat uitgeven?

Gezien het bezoek aan Beyeler en Vitra zul je zeker meer uitgeven als in Wenen
pi_38422157
Aan de andere kant zijn de vlucht en het hotel goedkoper.
pi_38604465
En bovendien is voor toeristen het OV in de stad gratis.

Ik vond Basel verder trouwens niet overdreven duur, in tegenstelling tot wat hier beweerd werd.
pi_39149262
Verslagje van mijn tripje naar architectuurparadijs Basel.

Vrijdag 2 juni
Aangekomen op het vliegveld van Basel, vanwaar een bus in een kwartiertje naar het centraal station van de stad rijdt. Vervolgens is het nog een stukje met de tram naar het hotel. Ik had een kamer geboekt in het hoogste gebouw van Basel; een strak vormgegeven toren van dertig verdiepingen die bij de beurs is gebouwd.

Bij het inchecken de ‘mobility card’ gekregen die iedere toerist in Basel van zijn hotel krijgt. Hiermee kan gratis in de stad gereisd worden. Alleen voor mijn korte uitstapje over de grens met Duitsland zal ik nog moeten betalen.

Mijn kamer ligt op de veertiende verdieping, de hoogste verdieping van het hotel (de rest van het gebouw heeft andere gebruikers). Een luxe kamer met glas van vloer tot plafond en een weids uitzicht over de stad. Gedurende mijn verblijf zal ik de gordijnen zoveel als mogelijk open laten. Er is toch niemand die direct naar binnen kan kijken. De badkamer is ook bijzonder; de verlichting komt niet uit het plafond, maar vanuit de vloer. Die bestaat uit een plaat matglas, waaronder lampen zijn aangebracht. Gaaf gezicht!

Wandelend richting Tinguely museum. Daarbij kom ik langs een groot complex van Hoffmann La Roche, waar zowel de oude als de nieuwe gebouwen (ontwerp Herzog & de Meuron) de moeite waard zijn. Het Tinguely museum is een geslaagd ontwerp van Mario Botta. Vooral de uitbouw boven de rivier is fraai: helemaal leeg, alleen met een geluiskunstwerk.

Opvallend veel kinderen hier, voor een museum met kunst. Niet zo gek, want het museum lijkt me erg leuk voor kinderen. Er staan een hoop beelden van Tinguely waarbij je op een grote rode knop mag drukken. Vervolgens begint het kunstwerk te bewegen, piepen en kraken, gaan er lampjes aan, draait van alles in het rond.

Na het museumbezoek wordt het tijd iets te eten te zoeken, maar waar? Ik heb nog niet echt een gevoel waar het centrum van de stad ligt. Dus dan maar lopend richting het centraal station. Uiteindelijk beland ik bij een pizza die, je verzint het niet, Casa Nostra heet en ook nog eens echt gefrequenteerd blijkt te worden door types die in the Sopranos niet uit de toon zouden vallen. De pizza smaakt goed, de tiramisu een heel stuk minder.

Terug naar het hotel om de zon over Basel onder te zien gaan. Jammer: het blijkt een stad met weinig lichtjes of fraai uitgelichte gebouwen.

Zaterdag 3 juni
Na een royaal ontbijt per bus op weg naar Duitsland. Net over de grens ligt Wheil am Rhein, waar meubelfabrikant Vitra een fabriekscomplex heeft. Een architectonisch luilekkerland met gebouwen van Frank Gehry, Zaha Hadid, Alvaro Siza, Tadao Ando en Nichocal Grimshaw. De filosofie hierachter is dat de meubels van Vitra door bekende ontwerpers ontworpen zijn en men die uitstraling in de gebouwen door wil zetten.

Na een bezoek aan het bijbehorende museum (Frank Gehry) volgt een rondleiding over het fabrieksterrein (het is niet individueel toegankelijk). Hierbij wordt de kazerne bezocht van de bedrijfsbrandweer. Deze is echter niet meer als zodanig in gebruik. Hoewel het een architectonisch bijzonder mooi gebouw is, bleek het in de praktijk ongeschikt voor de functie. Al na een jaar zijn de klagende brandweermannen eruit gegaan. Het tweede gebouw dat van binnen bekeken kan worden is het serene congrescentrum van Tadao Ando.

Dan terug naar Basel om nog twee andere panden te bezoeken; een rond kantoorgebouw (Mario Botta) en een gebouw op het spoorwegcomplex van Herzog & de Meuron. Het is een soort uit de kluiten gewassen seinhuis, bekleed met metalen strips.

Met de tram kom ik dan toch terecht in het echte centrum van de stad. Daar blijkt een gratis popfestivalletje aan de gang te zijn. Twee podia en de bijbehorende stalltjes. Goedkoop falafel en een wafel gegeten en de sfeer opgesnoven. De muziek is niet zo veel soeps, maar de sfeer is goed. Rondom het plein zie ik nog diverse leuke restaurantjes; onthouden voor morgen…

Zondag 4 juni
Vandaag staan nog twee musea op het programma, die zowel qua gebouw als collectie interessant zijn. Te beginnen met Schaulager van (alweer) Herzog & de Meuron. Dit gebouw is met name een depot voor een grote privé collectie moderne kunst, waar alleen curatoren, studenten en andere vakmensen worden toegelaten. Slechts gedurende een paar maanden wordt er elk jaar een tentoonstelling georganiseerd, waarbij (een deel van) het gebouw ook open is voor het grote publiek.

Zowel van buiten als van binnen blijkt het een indrukwekkend gebouw. Van buiten is het een kubus van grof beton, met enkele kerven voor ramen en een witte uitsparing voor de entree (met symbolisch wachthuisje in het hek). Eenmaal binnen gekomen door de relatief kleine entreedeuren word overdonderd door de enorme, imposante ruimte binnen, met een vide over vijf verdiepingen.

’s Middags een bezoek aan de Fondation Beyeler, ontworpen door Renzo Piano. Een ingetogen, rustig gebouw dat fraai ligt in een voorstadje van Basel, met uitzicht over een glooiend landschap. Het is er wel erg druk: er is een grote overzichtstentoonstelling van Matisse aan de gang, die veel publiek trekt. De zalen met de permanente collectie zijn rustiger, maar zeker niet minder de moeite waard. Het zijn allemaal stukken van topkunstenaars: Mondriaan, Rothko, Giacometti, Picasso, etc, etc.

Terug gekomen in Basel blijken veel van de restaurantjes, die ik gisteren in het centrum van de stad ontdekt had, vandaag gesloten. Dat beperkt de keus enigszins, maar uiteindelijk eet ik erg lekkere gemengde ravioli op een terrasje.

Daarna nog even door het centrum van de stad geslenterd. Onder meer het imposante raadhuis gezien en gelopen langs het theater dat verbouwd is naar een ontwerp van Santiago Calatrava. Daar blijkt van buiten echter niks van te zien te zijn. Terug gewandeld naar het hotel.

Maandag 5 juni
Vandaag nog tijd voor één ding: het Goetheanum. Ook dit ligt een eindje buiten de stad, in het groen op een heuvel. Het is een antroposofisch ontworpen complex met collegezalen en andere faciliteiten voor volgelingen van Rudolf Steiner. Het zou een organisch vormgegeven gebouw moeten zijn, maar is vooral een hele grote klomp grillig gevormd beton.

Rondom het complex liggen op de heuvel nog allerlei andere gebouwen in dezelfde bouwstijl. Woningen, medische afdeling, stookhuis, boekwinkel, etc. Het is een klein dorp en maakt op mij de indruk van een sekte.

Na nog wat foto’s te hebben genomen van een aparte ronde kantoortoren naast het station is het tijd geworden bij het hotel mij bagage weer op te pikken en terug te gaan naar het vliegveld.
pi_39155561
Niet in de Vitra showroom / ontwerpfabriek geweest
Dat was toch echt het mooiste van de rondleiding
Helaas mag je daar binnen geen foto's maken
pi_39155896
Ehm nee, niet geweest dan. Waar is die op het terrein? Welke architect?

We hadden twee uur voor de rondleiding en die zijn helemaal gebruikt.
pi_39158366
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 18:05 schreef k_man het volgende:
Ehm nee, niet geweest dan. Waar is die op het terrein? Welke architect?

We hadden twee uur voor de rondleiding en die zijn helemaal gebruikt.


Deze dus, om bij de uitgang te lopen moet je door die hele sliert heen van links naar rechts...
Het gebouw staat recht achter het museum en de shop. Ik herinner me nu dat we daar naar toe gingen omdat er iets anders gesloten was die dag, maar ik vraag me dan af wat jij nog meer hebt gezien, want het paviljoen van die Japanse architect hebben we ook gezien en onze rondleiding duurde ook ruim 2 uur.
pi_39158481
Die hebben we inderdaad niet van binnen gezien.

Heb je wel het stoelenmuseum in de kazerne gezien?

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2006 19:55:32 ]
pi_39158647
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 19:55 schreef k_man het volgende:
Heb je wel het stoelenmuseum in de kazerne gezien?
Ja, maar heel kort, ofwel even naar binnen gelopen, uitleg gekregen, de muur met stoelen gezien en verder gegaan. Dan zal dat het verschil zijn geweest
pi_39158665
En het benzinestationnetje van Prouvé was er ook al?
pi_39158936
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:01 schreef k_man het volgende:
En het benzinestationnetje van Prouvé was er ook al?
Al? Niet meer
Of is die weer terug

=> http://flickr.com/photos/20034263@N00/76047318/in/photostream/
pi_39159431
Die stond er ja.
pi_39560006
Hier staan wat van mijn foto's.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')