abonnement Unibet Coolblue
pi_36794782
Hier alweer deel 17 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
[/quote]
pi_36794837
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:09 schreef Carport het volgende:

[..]

Dan hebben we in dezelfde trein gezeten
[..]

15 is het maximum voor reizigerstreinen inderdaad. Lege of niet-reizigerstreinen, of speciale gevallen kunnen wel langer zijn.
toevallig

kweenie hoe streng er op gecontroleerd wordt met trein lengte, en hoe hoog een boete zal zijn,

16 is ergens een logischer getal
pi_36795476
quote:
[+] Ou-Tannu - zondag 9 april 2006 @ 16:08

ja als je normaal met 5x ICM3 rijd en je zal een 1 viertje mee nemen kom je op 16. en k zie ook wel eens 2x ICM4 vanaf leeuwarden komen.. als dr dan ook 2x ICM4 vanaf groningen rijd dan zit je ook op 16..

baalt nog altijd van doorloop kop :/ anders lekker bij utrecht voorin stappen en dan gewoon door de dik 400 meter trein lopen !

nou moet je een DD-AR / VIRM stammetje hebben. of nog leuker een ICK(?) stam
Zovaak kont een 5x3 toch niet voor?

Maar 16 is idd wat makkelijker. Al is het niet deel baar daar 3. 12 is praktisch aantal (deelbaar door 2,3 en 4). Alleen een beetje klein. 24 is weer erg groot

15 is alleen deelbaar door 3, en ik heb niet het idee dat de meeste treincombinaties 3 bakken lang zijn. Naast de ICM kan ik alleen de buffel bedenken. Maar gezien de trajecten zie ik niet snel 5 buffels achter elkaar...
pi_36795557
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Zovaak kont een 5x3 toch niet voor?

Maar 16 is idd wat makkelijker. Al is het niet deel baar daar 3. 12 is praktisch aantal (deelbaar door 2,3 en 4). Alleen een beetje klein. 24 is weer erg groot

15 is alleen deelbaar door 3, en ik heb niet het idee dat de meeste treincombinaties 3 bakken lang zijn. Naast de ICM kan ik alleen de buffel bedenken. Maar gezien de trajecten zie ik niet snel 5 buffels achter elkaar...
Buffel is toch 2 bakken? volgens mij is al het rijdende diesel materiaal 1 of 2 bakkig, Plan u was drie maar die rijden niet meer

en 16 kan je ook nog een 2x 6 IRM en 1x 4 IRM pakken. zelfde voor de DD-AR stammen, kan je net 1 set meer mee combineren.. mocht het nodig zijn

als je op de noordelijke lijnen met 6 of 4 bakkig dubbeldeks spul gaat rijden heb minder treinen nodig? omdat de capaciteit groter is?
pi_36795616
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

toevallig

kweenie hoe streng er op gecontroleerd wordt met trein lengte, en hoe hoog een boete zal zijn,

16 is ergens een logischer getal
De strengheid zal er niet meer of minder door worden (bij een lange trein gaan ze niet soepeler worden met het uitschrijven van een boete dan een korte trein..). de boete ook niet (35¤ + normaal kaartjeprijs).

De kans dat je gecontroleerd wordt in een 5x3 zonder doorloopmogelijkheid is wel kleiner. Vooral als het een IC dienst is. Tussen zl en gn of lw kan het nog als het de stop-IC is. Maar daar zal de trein niet snel 15 bakken lang zijn
pi_36795643
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:32 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

De strengheid zal er niet meer of minder door worden (bij een lange trein gaan ze niet soepeler worden met het uitschrijven van een boete dan een korte trein..). de boete ook niet (35¤ + normaal kaartjeprijs).

De kans dat je gecontroleerd wordt in een 5x3 zonder doorloopmogelijkheid is wel kleiner. Vooral als het een IC dienst is. Tussen zl en gn of lw kan het nog als het de stop-IC is. Maar daar zal de trein niet snel 15 bakken lang zijn
doelde meer een boete die de NS(of wie dan ook) maar krijgt als ze met 16 bakken een reizigerstrein uitvoeren
pi_36795711
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Buffel is toch 2 bakken? volgens mij is al het rijdende diesel materiaal 1 of 2 bakkig, Plan u was drie maar die rijden niet meer

en 16 kan je ook nog een 2x 6 IRM en 1x 4 IRM pakken. zelfde voor de DD-AR stammen, kan je net 1 set meer mee combineren.. mocht het nodig zijn

als je op de noordelijke lijnen met 6 of 4 bakkig dubbeldeks spul gaat rijden heb minder treinen nodig? omdat de capaciteit groter is?
3 bak. Eerst een klein (12 personen) coupe eerste klas. coupe 2de klas. nieuwe bak 3de klas (klapstoeltjes aan zijkanten, en stastangen. (24 geloof ik...). En nieuwe bak met 2 klas.
pi_36795793
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]
als je op de noordelijke lijnen met 6 of 4 bakkig dubbeldeks spul gaat rijden heb minder treinen nodig? omdat de capaciteit groter is?
volgens mij kun je niet een volledige dienstregeling vullen met DD's tussen zl - lw/gn. (infra gebreken), maar daar was ik de enige in...
pi_36795814
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

doelde meer een boete die de NS(of wie dan ook) maar krijgt als ze met 16 bakken een reizigerstrein uitvoeren
  zondag 9 april 2006 @ 16:47:58 #10
61143 Bullit
lalalalalala
pi_36796113
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:35 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

3 bak. Eerst een klein (12 personen) coupe eerste klas. coupe 2de klas. nieuwe bak 3de klas (klapstoeltjes aan zijkanten, en stastangen. (24 geloof ik...). En nieuwe bak met 2 klas.
Mag jij mij uitleggen uit hoeveel bakken deze buffel bestaat.....
pi_36796341
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

volgens mij kun je niet een volledige dienstregeling vullen met DD's tussen zl - lw/gn. (infra gebreken), maar daar was ik de enige in...
V-IRM kan op zw-lw rijden.. als die ook op zl-gn kan weet ik niet.. aangezien Alexxx een V-IRM op leeuwarden heeft gefotografeerd
pi_36796629
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:56 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

V-IRM kan op zw-lw rijden.. als die ook op zl-gn kan weet ik niet.. aangezien Alexxx een V-IRM op leeuwarden heeft gefotografeerd
Op Gn staat zo nu en dan ook een DD-IRM. Gister bijvoorbeeld. Maar wat ik heb via via gehoord (van meerdere personen) dat er een bocht ofzo is waar niet 2 DD's naast elkaar kunnen rijden, en daarom dat er geen volledige dienstregeling met DD'ers gereden mogen worden. Maar niemand hier kan me bevestigen... dus ik kweet niet...
  zondag 9 april 2006 @ 17:06:48 #13
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_36796665
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:03 schreef the_disheaver het volgende:

15 is het wettelijk maximum voor reizigerstrein. Lijkt me dat hij opzich wel langer dan 16 kan zijn.
Er is een keer een proefje gedaan met enkele tientallen. 60 geloof ik.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_36796707
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:05 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Op Gn staat zo nu en dan ook een DD-IRM. Gister bijvoorbeeld. Maar wat ik heb via via gehoord (van meerdere personen) dat er een bocht ofzo is waar niet 2 DD's naast elkaar kunnen rijden, en daarom dat er geen volledige dienstregeling met DD'ers gereden mogen worden. Maar niemand hier kan me bevestigen... dus ik kweet niet...
Dat zou kunnen dat ze tever uitsteken, en elkaar niet kunnen passeren, maar dat wordt dan waarschijnlijk toch wel eens opgelost? ICMs hebben ook geen onbeperkt leven
pi_36796767
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:47 schreef Bullit het volgende:

[..]

Mag jij mij uitleggen uit hoeveel bakken deze buffel bestaat.....
[afbeelding]
ja... je hebt gelijk... ik dacht toch echt dat je 2 keer van bak kon wisselen... maar is idd maar 1 keer...
pi_36796877
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ja... je hebt gelijk... ik dacht toch echt dat je 2 keer van bak kon wisselen... maar is idd maar 1 keer...
al het rijdene dieselspul is max 2 bakken per stel,

DM'90, DH-2 en Lint 41..
pi_36796963
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:06 schreef JDude het volgende:

[..]

Er is een keer een proefje gedaan met enkele tientallen. 60 geloof ik.
Hmm, ICM met 60 bakken?
Waarschijnlijk bedoel je de LRT (Langste Reizigers Trein). Een aantal jaar terug (1989) is er een recordpoging geweest, waarbij één loc 60 ICR-rijtuigen trok.
Een erg boeiend en uitgebreid verhaal van één van de twee machinisten is hier te lezen: http://home.hetnet.nl/~cor-de-rijke/
pi_36796992
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:16 schreef Carport het volgende:

[..]

Hmm, ICM met 60 bakken?
Waarschijnlijk bedoel je de LRT (Langste Reizigers Trein). Een aantal jaar terug (1989) is er een recordpoging geweest, waarbij één loc 60 ICR-rijtuigen trok.
Een erg boeiend en uitgebreid verhaal van één van de twee machinisten is hier te lezen: http://home.hetnet.nl/~cor-de-rijke/
kon dat locje ook makkelijk dus
  zondag 9 april 2006 @ 17:18:37 #19
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_36797044
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:16 schreef Carport het volgende:

Hmm, ICM met 60 bakken?
Waarschijnlijk bedoel je de LRT (Langste Reizigers Trein). Een aantal jaar terug (1989) is er een recordpoging geweest, waarbij één loc 60 ICR-rijtuigen trok.
Een erg boeiend en uitgebreid verhaal van één van de twee machinisten is hier te lezen: http://home.hetnet.nl/~cor-de-rijke/
Bedoel ik inderdaad .
Mijn quote deed per ongeluk vermoeden dat ik het over ICM zou hebben.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_36798069
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:18 schreef JDude het volgende:

[..]

Bedoel ik inderdaad .
Mijn quote deed per ongeluk vermoeden dat ik het over ICM zou hebben.
60 bak icm.. hebben ze daar genoeg materiaal voor dan? !

hmm maar 20 stellen.. valt mee ja
  zondag 9 april 2006 @ 18:02:38 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_36798422
quote:
Op zondag 9 april 2006 17:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kon dat locje ook makkelijk dus
Heel makkelijk! Hij trekt met gemak de zwaarste erts treinen! 4540kW vermogen!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_36798524
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:02 schreef thatsme het volgende:

[..]

Heel makkelijk! Hij trekt met gemak de zwaarste erts treinen! 4540kW vermogen!
echte werkpaarden
pi_36798613
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:02 schreef thatsme het volgende:

[..]

Heel makkelijk! Hij trekt met gemak de zwaarste erts treinen! 4540kW vermogen!
Ertstreinen zijn meestal zwaar van de inhoud en niet de gehele lengte . Dat is bij 60 bakken 1,5 km trein geloof ik . Dat is pas feest om door te lopen, kan je lopend van Utrecht naar Amsterdam gaan, in de trein .

Geloof de dispolok van siemens die is echt vet . Als dat ding op vol vermogen wegrijd dan gaat de rails gewoon ombuigen .

Trouwens 7*Plan V lijkt me ook wel vet als treintje in de spits. 5*Plan V is wel is gefotografeerd.
pi_36799104
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:

[..]

Ertstreinen zijn meestal zwaar van de inhoud en niet de gehele lengte . Dat is bij 60 bakken 1,5 km trein geloof ik . Dat is pas feest om door te lopen, kan je lopend van Utrecht naar Amsterdam gaan, in de trein .

Geloof de dispolok van siemens die is echt vet . Als dat ding op vol vermogen wegrijd dan gaat de rails gewoon ombuigen .

Trouwens 7*Plan V lijkt me ook wel vet als treintje in de spits. 5*Plan V is wel is gefotografeerd.
alleen met Plan V ben je heel veel perron ruimte kwijt door de neuzen
pi_36802544


waarom zijn die zo snel afgevoerd eigenlijks?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')