abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:40:45 #1
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_36761243
quote:
John de Mol bezig met 'treiter-Big Brother'
Mediamagnaat John de Mol wil in een nieuw realityprogramma de slechtste menselijke eigenschappen naar boven halen. Dat blijkt uit een concept dat in handen is gevallen van De Telegraaf. De Mol heeft aan de krant bevestigd dat hij met een dergelijk programma bezig is. Kandidaten worden jarenlang opgesloten in een villa, en kunnen alleen winnen indien ze elkaar het huis uit treiteren.

De winnaar krijgt de grootste prijs die ooit is uitgereikt. Hij of zij mag niet alleen de villa houden waarin de strijd zich heeft afgespeeld, maar krijgt tevens genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. 'De ultieme vrijheid voor het een aantal jaren opgeven van je eigen vrijheid', is het motto van De Mols bedenksel. "Ik vind het psychologisch interessant en niet wreed, anders zou ik het niet doen", verklaart de Talpa-baas erover. De kandidaten mogen gedurende hun periode in de villa geen contact hebben met hun thuisfront. Iedereen die zich binnen het jaar laat wegpesten, betaalt een boete van tienduizend euro. Makelaars zouden inmiddels op zoek zijn naar een geschikte woning voor de show, die in de zomer van start moet gaan.

Overigens lijkt het concept veel op het oorspronkelijk idee waaruit in 1999 uiteindelijk Big Brother voortvloeide. Zelfs de titel, 'De Gouden Kooi', is dezelfde als destijds. Het plan was toentertijd om zes of acht mensen een jaar in een villa op te sluiten. In die tijd zouden ze maximaal psychisch onder druk worden gezet, met een beloning van een miljoen gulden voor een ieder die na dat jaar nog aanwezig zou zijn. De plannen werden afgeschoten omdat men vreesde dat kandidaten door de psychische druk stapelgek zouden kunnen worden. "Wij hebben altijd gezegd: wat we ook doen, mensen gaan gezond het huis in en ze moeten ook weer gezond het huis uit komen. Dat is zowel een menselijke als een economische overweging. Ongelukken zouden immers het einde van het programma betekenen", verklaarde Endemol-producent Paul Römer een aantal jaar geleden.
WTF!!! Mij lijkt het een geniaal programma op zich! Maaaar... volgens mij kun je met een programma als dit mensen helemaal psychisch maken. Moreel gezien lijkt het me niet zo verantwoord. ik snap ook niet hoe ze die bewering 'dat mensen gezond het huis uitkomen' kunnen waar maken.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_36761292
Stoer plan, ben benieuwd naar de uitvoering .
  Redactie Frontpage zaterdag 8 april 2006 @ 11:42:48 #3
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_36761298
Ik geef me op, als er iemand goed kan treiteren

Zal wel een groot succes worden, net als Hotel BB. Naar de finale keken maar liefst 200.000 mensen.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:43:21 #4
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761314
Briljant !

Alleen dat 'jarenlange' aspect eraan lijkt me niks, zulke series werken mijn inziens alleen als het een paar maanden duurt ofzo.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:43:44 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_36761325
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:42 schreef SunChaser het volgende:
Ik geef me op, als er iemand goed kan treiteren

Zal wel een groot succes worden, net als Hotel BB. Naar de finale keken maar liefst 200.000 mensen.
Met jou worden de kijkcijfers van Talpa verdubbeld ! Doen dus
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:44:04 #6
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761335
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:42 schreef SunChaser het volgende:
Hotel BB. Naar de finale keken maar liefst 200.000 mensen.
Wat heeft dat hier in godsnaam mee te maken? .
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_36761340
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:43 schreef BVO het volgende:

Alleen dat 'jarenlange' aspect eraan lijkt me niks, zulke series werken mijn inziens alleen als het een paar maanden duurt ofzo.
Het gaat dan ook om treiteren op de lange termijn .
  Redactie Frontpage zaterdag 8 april 2006 @ 11:44:31 #8
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_36761347
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:44 schreef BVO het volgende:

[..]

Wat heeft dat hier in godsnaam mee te maken? .
Dat Talpa met t BB concept goud in handen heeft natuurlijk
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:44:34 #9
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761348
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:43 schreef Falco het volgende:

[..]

Met jou worden de kijkcijfers van Talpa verdubbeld ! Doen dus
In gewicht wel ja.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:45:09 #10
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761366
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:44 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dat Talpa met t BB concept goud in handen heeft natuurlijk
Hotel BB had niets met het echte BB-concept te maken, BB zelf wel en die finale trok wél veel kijkers. Maar goed, das natuurlijk niet leuk om te vermelden he.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:45:55 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36761388
Hé!
Mijn topic was eerder!

De Gouden Kooi: BB voor treiteraars.

Maar bij gebrek aan reacties in de mijne, offer ik me wel op .

Ik vind het format van de pester belonen nogal dubieus. maar het is Talpa, dus toch zo van de buis .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:48:35 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_36761469
Maar aan de andere kant denk ik dat het ook heel anders juist kan uitpakken. Er zullen heus wel mensen zijn die juist wel goed met elkaar kunnen opschieten en elkaar juist niet gaan treiteren. Dan is het complete idee achter het programma mislukt . Alhoewel ik denk dat de productie genoeg er aan doet om mensen tegen elkaar te zetten. Dat soort dingen zag je je ook bij Big Brother
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:49:40 #13
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761487
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:48 schreef Falco het volgende:
Maar aan de andere kant denk ik dat het ook heel anders juist kan uitpakken. Er zullen heus wel mensen zijn die juist wel goed met elkaar kunnen opschieten en elkaar juist niet gaan treiteren. Dan is het complete idee achter het programma mislukt . Alhoewel ik denk dat de productie genoeg er aan doet om mensen tegen elkaar te zetten. Dat soort dingen zag je je ook bij Big Brother
Juist niet, krijg je complotten .
En uiteindelijk wil iedereen die eraan meedoet winnen hoor, zeker met zulke prijzen.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:51:38 #14
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761539
Ik ga me hier trouwens wel voor opgeven !
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  Redactie Frontpage zaterdag 8 april 2006 @ 11:52:11 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_36761549
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:51 schreef BVO het volgende:
Ik ga me hier trouwens wel voor opgeven !
Lekker, ik zal alvast beginnen met treiteren dan
  zaterdag 8 april 2006 @ 11:53:25 #16
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_36761589
John de Mol die denkt dat 'ie een programma een aantal jaar op de buis kan houden!!!
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_36761662
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:53 schreef Bupatih het volgende:
John de Mol die denkt dat 'ie een programma een aantal jaar op de buis kan houden!!!
John mag blij zijn als Talpa nog een aantal jaar op de buis is
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
pi_36761855
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 11:45 schreef Copycat het volgende:
Hé!
Mijn topic was eerder!

De Gouden Kooi: BB voor treiteraars.

Maar bij gebrek aan reacties in de mijne, offer ik me wel op .

Ik vind het format van de pester belonen nogal dubieus. maar het is Talpa, dus toch zo van de buis .
Ik was nog eerder!

'De Gouden Kooi' - de grootste treiteraar wordt miljonair.

Alleen verkeerd subforum blijkbaar
pi_36761891
De Telegraaf artikelen:
quote:
Grootste treiteraar wordt miljonair

Gouden Kooi opvolger van Big Brother

door Wilma Nanninga

LAREN, zaterdag

John de Mol gaat in juli van start met een nieuw programma, waarin de allerslechtste menselijke eigenschappen nodig zijn om te winnen. Het concept, waarvan deze krant een kopie in handen heeft, is gebaseerd op hebzucht en pesten. Het vraagt van kandidaten een jarenlange complete breuk met gezin en sociaal leven en het door psychologische oorlogsvoering wegjennen van negen collega-kandidaten uit een villa.

De winnaar krijgt de grootste prijs die ooit is uitgereikt. Hij of zij • John de Mol verdient de luxe villa van een miljoen euro, waarin de strijd zich afspeelde, plus genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. De ultieme vrijheid voor het een aantal jaren opgeven van je eigen vrijheid, zo staat in het concept beschreven.

John de Mol geeft, nadat hij aanvankelijk commentaar weigerde, toe dat hij met het programma bezig is: „Ik vind het psychologisch interessant en niet wreed, anders zou ik het niet doen.”

De Talpa-baas laat voor ’De gouden kooi’, zoals het programma gaat heten, op dit ogenblik tien makelaars zoeken naar het mooiste koophuis van Nederland. Als dat huis is volgehangen met camera’s, kan de strijd eind van deze zomer al beginnen. Volgens de Talpa-planning begint het casten van de bewoners eind april.

De deelnemers moeten het overigens minimaal een jaar met elkaar volhouden.

In het concept staat ook nog een verzwarende omstandigheid die avonturiers die een luxevakantie willen beleven, moet tegenhouden. Iedereen die zich binnen het jaar laat wegpesten, betaalt een boete van tienduizend euro.
quote:
De regels van ’De gouden kooi’

De laatst overgebleven bewoner van de kapitale villa, wint de villa en de megaspaarpot.

De minimumspeeltijd is één jaar.

Wie de villa verlaat, is meteen af en heeft nergens meer recht op.

Wie het huis binnen het jaar verlaat, betaalt een boete van 10.000 euro. Behalve als hij of zij wordt om medische redenen weg moet.

De gezinnen van de bewoners ontvangen in de periode dat hun familielid in de villa verblijft geld om van te leven. De kandidaten hebben hun baan opgezegd. Dit netto maandbedrag zal, afhankelijk van de situatie, rond de 1500 euro liggen.

Voor de winnaar wordt elke dag een bedrag van 1000 euro gestort in een beleggingsfonds. De megaspaarpot die de winnaar ontvangt kan daardoor stijgen tot miljoenen euro’s. Er is geen maximum aan het prijzengeld.

Bewoners krijgen post van hun familieleden maar moeten ander contact verdienen. Elke dag worden in de villa gezelschapsspelletjes gespeeld. Daarmee kunnen contactpunten worden verdiend, die bijvoorbeeld recht geven op vijf minuten telefoneren.


Drie keer per jaar mag één bewoner 12 uur de villa verlaten, bijvoorbeeld om een begrafenis of huwelijk bij te wonen of om een medische behandeling te ondergaan. Degene die weg wil moet aan de andere bewoners vragen of dat mag. De meerderheid bepaalt of het wordt toegestaan. Anders geldt: weg is weg.

De bewoners krijgen in de villa alles wat hun hartje begeert. Er mag voor een riant bedrag aan fitness-trainers, kappers, yogaleraressen, masseurs, prostituees, pedicures en wat al niet worden besteld. Ook komt er één keer in de drie maanden een styliste met rekken vol nieuwe kleding, schoenen en accessoires. En de dokter en tandarts doen visites aan huis.

Bij alle beslissingen in het huis is het: de meeste stemmen gelden.
quote:
MENSEN in een uitzichtloze financiële situatie, ondernemers die iets anders willen, vrijgezellen op zoek naar liefde en rijkdom en doorsnee huisvaders die dit als hun kans zien hun gezin in één klap naar een hoger plan te tillen. De gouden kooi, het nieuwe tv-concept van John de Mol, zal veel stof doen opwaaien. Wie wil er een paar jaar psychologisch oorlogvoeren uit hebzucht?

’GOUDEN KOOI’ deelt grootste prijs in tv-geschiedenis uit

Gaat JOHN DE MOL nu te ver?

Psychologisch oorlogsvoeren uit geldzucht

De villa waar de tien bewoners van De gouden kooi hun intrek nemen, zal er niet om liegen. Volgens het programmaconcept moet het een droomhuis zijn. Er moet een lap grond omheen liggen, een state of the art-keuken bezitten, een sauna, een inpandig zwembad en twee badkamers. Binnenhuisarchitecten zullen zich over een sfeervolle inrichting buigen.


Dit alles natuurlijk terwijl programmatechnici maar liefst 93 camera’s in de villa hangen. Bij de nieuwe tv-productiemaatschappij van John de Mol loopt een team van honderd mensen warm. De gouden kooi zal tenslotte een paar jaar duren. De tien kandidaten zijn op tv, internet en mobiele telefoon te volgen. Het programma duurt net zo lang tot er nog maar één laatste bewoner over is.

Paar jaar afzien om nooit meer te hoeven werken
Het concept is simpel. Niemand wordt weggestemd of genomineerd. Er is ook geen Big Brother die beïnvloedt. Iedereen blijft zolang hij of zij wil in de villa en krijgt daar alles wat zijn hartje begeert. Van kaviaar tot prostituees. Maar wie wegloopt is meteen af. Of dat nou is door heimwee, doordat situaties thuis fout lopen, of uit een medische noodzaak zoals blindedarmontsteking. Weg is weg. Zo zijn de regels.

Degene die het het langste volhoudt in de luxe omgeving gaat er met de buit vandoor: de villa én zoveel geld dat hij of zij nooit meer hoeft te werken. De kandidaten moeten het wel minimaal één jaar volhouden. Anders moet er 10.000 euro boete worden betaald. Dit alles volgens het programmascript, waarop ik de hand heb weten te leggen.

Psycholoog Jeffrey Wijnberg, verbonden aan onze krant en net klaar met het boek De kunst van het kwetsen dat helemaal over pesten gaat, krabt zich op zijn hoofd als hij het script doorleest: „Het is smakeloos, ethisch onverantwoord, pervers en voyeuristisch! Maar ik zeg tegelijkertijd dat vele gedragswetenschappers en psychiaters ervan dromen om zo’n experiment te mogen doen. Niemand krijgt dit alleen langs de ethische commissies. Daar heeft John de Mol geen last van. Dit programma zal het slechtste in de mens naar boven brengen. Het voor veel mensen zeer interessante doel van ’nooit meer werken’ zorgt ervoor dat oerdriften, die wij hebben wegbeschaafd, naar boven komen. Daar ben ik van overtuigd. Juist omdat de mensen met elkaar zijn opgesloten. Ik heb het in het klein wel eens in huwelijken gezien. Dat mensen niet durven breken en elkaar dan zo gaan beschadigen dat een van hen na een jarenlange terreur in een psychiatrische inrichting terecht komt. De winnaar van dit programma zal een volleerd geestelijke terrorist zijn.” Voegt toe: „Of juist een einzelgänger die waanzinnig kan incasseren.”

Wijnberg verwacht dat het in eerste instantie heel gezellig wordt in het huis. „Elk mens heeft steun en bevestiging nodig. Iedereen zoekt dus iemand die hij of zij kan vertrouwen. Er zullen bondgenootschappen en vriendschappen ontstaan. Daarna krijg je samenspanningen om één bepaald iemand zo te tarten dat hij vertrekt. En het doel heiligt dan de middelen. De echte pesters zullen vervolgens mensen met wie ze eerder een vriendschap hadden, als een baksteen laten vallen. Dat komt psychologisch namelijk het hardst aan. Vooral als pogingen van de ander om het weer goed te maken steeds op het laatste moment worden afgeketst. Aaien en afwijzen.”

Er is maar één belang: de ánder moet opgeven
Hij aarzelt: „Het wordt verderfelijk, maar ontzettend interessant. Ik denk niet dat er een wet is waardoor je zo’n programma kunt verbieden. Mensen die hier aan mee doen geven zelf hun sociale leven op. Ze worden ongetwijfeld goed voorgelicht, dus ze weten wat ze doen. Als ik het moet vergelijken heeft het ook iets van wonen in een psychotherapeutische gemeenschap. Je komt er echt niet hetzelfde uit als je er bent ingegaan.”

Zijn collega Monique Schouten, expert in menselijke relaties — zij keek onder andere naar de psychologische processen tussen de kandidaten van Idols — is even stil nadat ze heeft gehoord waar De Mol nu weer mee komt. „We gaan in dit programma alle psychologische vechttechnieken zien. Er zullen mensen zijn die meteen op de voorgrond gaan strijden, er zullen stokers zijn, mensen die enorm zielig gaan doen in de hoop dat anderen hen dan de prijs zullen gunnen. En er zullen hele stille kandidaten zijn, die niet in de groep willen opvallen. Het verraderlijke in het spel is dat het minimaal één jaar duurt. Na die periode zullen weinig mensen zomaar opgeven omdat ze al zoveel tijd hebben geïnvesteerd.”

Monique verwacht dat De gouden kooi een kijkcijferhit wordt. „Het geeft de mensen in de huiskamer de kans zich nobeler te voelen dan de kandidaten. Er zal heel veel bespiegeld worden: ’zoiets zou ik nooit doen’. ’Wat is die slecht of gemeen’. En het brengt discussies op gang.”

Hoe zal het aflopen voor de kandidaten?
„Deelnemers zijn vrij, ze weten waar ze aan beginnen en de mensen in het huis zijn niet slechter dan de mensen op straat. In ieder van ons schuilt een monster en de vraag hierbij wordt hoe ver mensen zullen gaan om hun doel te bereiken. Ik denk heel ver.”

„Dit programma brengt het slechtste in de mens naar boven”
John de Mol zegt, geconfronteerd met de kritiek: „In Amerika worden wel eens wedstrijden gedaan: wie het langst zijn hand op een Chevrolet kan houden wint de auto. Dan zie je ook hoe mensen elkaar proberen te beïnvloeden. Zulke wedstrijden duren soms dagen, omdat niemand wil opgeven. Ik vind dat boeiende processen. Ook dit wordt keihard werken, je gezinssituatie verlaten en alles opgeven, zonder te weten of het iets oplevert. Ik vind dat niet immoreel, want dat gebeurt in het echte leven ook. Op mijn 24e richtte ik John de Mol producties op. Heb ik vijf jaar lang dag en nacht, zeven dagen per week gewerkt, twee keer mijn hypotheek verhoogd tot 150 procent en mijn huwelijk op de klippen zien lopen. Ik wist toen ook niet of het ergens toe zou leiden. Het leven is een gok.”

,,Pychiaters dromen van zo’n experiment”
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:05:24 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36761901
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 12:03 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Ik was nog eerder!

'De Gouden Kooi' - de grootste treiteraar wordt miljonair.

Alleen verkeerd subforum blijkbaar


Dit soort programma's horen inderdaad hier.
Ik heb je topic gegastslot .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:05:45 #21
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_36761910
Starten in juli? Lijkt me een onhandig tijdstip .
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:06:58 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_36761934
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 12:05 schreef BVO het volgende:
Starten in juli? Lijkt me een onhandig tijdstip .
Is maar hoe je het bekijkt. Veel zenders hebben dan de zomerstop waardoor er enkel herhaling op herhaling te zien is.
En niet heel Nederland gaat en masse naar het buitenland op vakantie in de zomer.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_36762021
Ik doe wel mee, zet gewoon 24/7 me mp3 speler op me hoofd
  Redactie Frontpage zaterdag 8 april 2006 @ 12:17:36 #24
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_36762201
Vraag me af wat voor mensen een jaar niet hoeven te werken.
pi_36762374
Geef mij onbeperkt weed en een spelcomputer en wie daar aankomt steek ik een
vork in zijn hand. En onbeperkt hoeren bestellen, waarom zou je elkaar in godsnaam
wegpesten, blijf er lekker met zijn allen wonen.
Hell To The Liars
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')