Er zijn wel berekeningen, in mijn marktonderzoek boek staat er wel 1 voor je, maar ik weet niet of je die -zo in dit bericht- gaat begrijpen:
+/- z √p.q / n (jaja, dit typt kut, maare, het is dus +/- z en dan de wortel van (p maal q gedeeld door n))
p= het percentage van de steekproef dat voldoet aan een bepaald kenmerk
q= (100-p)
n= de steekproefomvang
z= een constante die samenhangt met de gewenste betrouwbaarheid van de uitspraken die men doet over de populatie:
voor 99,7% betrouwbaarheid invullen z=3
voor 95,4&% betrouwbaarheid invullen z=2
voor 95% betrouwbaarheid invullen z=1,96
voor 90% betrouwbaarheid invullen z=1,65
voor 68,3% betrouwbaarheid invullen z=1
In jou geval zou ik dus z=1,96 of z=2 kiezen.
Het antwoord is de zogenaamde nauwkeurigheidsmarge.
Of dit de formule is die je moet hebben weet ik niet eens zeker
![]()
Ps: misschien kan je zoeken op Google, naar "betrouwbaarheid +onderzoek" oid.