Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:53 schreef MREn het volgende:
[..]
Ja, anders gaan de V'tjes kapot die er over rijden
Wellicht omdat die laatste trein niet rechtstreeks naar Berlijn rijdt, maar je over moet stappen in Hannover?quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:00 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Heb de verstrekstaat bekeken en ja klopt wat je zegt. Maar op ns.nl staat toch echt wat anders.
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369299&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl〈=nl&c=Page
Ah, de betuweroutequote:Op dinsdag 4 april 2006 21:03 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.
ik rij er iedere dag onderdoor iddquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:07 schreef MREn het volgende:
[..]
Ah, de betuweroute
Die is inderdaad 25kV met mooie designportalen.
Een spanningsdip tot 1200V hoeft kortstondig helemaal geen probleem te zjin. Het station van Utrecht is zo eng sterk gevoed, geloof me: die treinen rijden zonder probleem weg, zoveel onderstations liggen er in de buurt (de onderstations Utrecht Noord en Utrecht Zuid heten niet voor niets zo).quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar.
[..]
Het grote probleem met de 16,7Hz is dat ie apart gemaakt moet worden in eigen centrales, en vervolgens naar de onderstations moet worden gedistribueerd. De DB heeft een geheel eigen transportnet (met eigen hoogspanningslijnen) om in de voeding te voorzien. Dat in Nederland invoeren is niet heel handig. Daarnaast is de frequentie van 16,7Hz ook niet zo voordelig meer als toen hij werd uitgevonden. In de Europese spoorwegnormen is vastgelegd dat voor nieuwe lijnen de spanning van 25kV 50Hz de standaard is. Het is dus een poging om te komen tot zo min mogelijk verschillende spanningen om zo grensoverschrijdend vervoer makkelijker te maken.quote:De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Je hebt er met een hoge wisselspanning een stuk minder last van. Daar kun je zonder problemen 1000A trekken, en dat komt dan overeen met ongeveer 25MW. Ter vergelijking: uit de 1500V bovenleiding kun je zo'n 6MW halen. Maar een "normale" trein heeft geen 25MW nodig. Een dubbele TGV bij 300km/h wel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Heb je daar met wisselspanning geen last van dan? (Weet ik echt niet, ben niet zo technisch onderlegd)
Geinig, en het zou best kunnen, want Zandvoort ligt aan het einde van de lijn, dus alle stroom moet uit Haarlem komen. Als het goed is, wordt dit wel binnenkort verbeterd.quote:Wel een geinig weetje over Haarlem-Zandvoort (ook zo'n doodlopend stuk) volgens mij reden de treinen naar Zandvoort vanaf Overveen met gestreken stroomafnemers door tot het eind omdat anders de vertrekkende 1200/1600 in Zandvoort niet weg kwam...
[..]
zoetermeerlijn wordt 750 volts, kijken als dr van de zomer ( kom ik er pas weer ) nog wat te zien valt, afgelopen zomer iig al vast een afscheidsrondje gedaanquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis).
dacht ik ook aan, vandaar de vraagquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee.
Sterker nog: op menig plaats waar bovenleiding aan viaducten ed. is bevestigd, passen helemaal geen 25kV isolatoren.
volgens mij is die ook geschikt voor 25Kv, echter door de koppelingen aan het huidige spoornet(?) is 25kV niet mogelijk?quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
Op de betuwelijn ligt 1500V.
De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden wegquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:59 schreef petre86 het volgende:
Duvel. hoe zit het bij Zwolle als de treinen naar roosendaal, leeuwarden en groningen tegelijk weggaan ? ( en de andere kant op gaat er ook wat rond die tijd weg..)
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden weg
geeft volgens mij een beste load op de gelijkrichters gelukkig kunnen ze gedurdende korte periode een enorm overbelast worden
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daarquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.
wtf is een gelijkrichter?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daar
ahaaa. slimquote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beïnvloeden. Even simpel gezegd.
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beïnvloeden. Even simpel gezegd.
en dan gaat het maar 1 kant op?quote:Op woensdag 5 april 2006 00:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!
oftewel even door de gelijk richter trekken
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leiderquote:
Wat een elektrotechnische bagger allemaal, mijn hart, wat doen jullie!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leider
gelukkig komt er met 25KV een eind aan, want dat is wel wisselspanning
* Ou-Tannu ziet eerste mafkezen met homebrew transformators al stroom jatten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |