jah op de light-rail projecten na danquote:Op dinsdag 4 april 2006 18:39 schreef Remzz het volgende:
Is de IRM eigenlijk het nieuwste materieel?
De "light-rail" op de Castellumlijn is een gehuurde HTM tramquote:Op dinsdag 4 april 2006 19:05 schreef thatsme het volgende:
[..]
jah op de light-rail projecten na dan
in de fik steken,quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De "light-rail" op de Castellumlijn is een gehuurde HTM tram
ik heb m afgelopen zaterdag gedaan, for the record Ik wist niet wat me gebeurde joh dat ding hotst en knotst alle kanten opquote:
klopt, de Blauwe Engelquote:Op dinsdag 4 april 2006 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
is dat wat ze Mat64 noemen?
Ej ik zie dat mat54 ook van die hondekoppen zijn.. Er eeft nog tot ver in de jaren 90 NOG ouder spul gereden (diesel) op o.a. Apd - Zutphen en Arnhem - Tiel?
Ligt er aan hoe je dat ziet. Het zijn (op de A32's na (zie OP) de laatste nieuwe stellen, maar als je met revisies gaat kijken en ICRm als 'nieuw' beschouwd tov ICR, dan is ICRm het nieuwste.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:39 schreef Remzz het volgende:
Is de IRM eigenlijk het nieuwste materieel?
O?quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:20 schreef Willy84 het volgende:
de verbinding naar berlijn is trouwens 3x p/d (ns.nl)
Niets de de laatste aanpassing op de site....quote:
Het gaat er om dat je eenmaal de grens over bent, Hannover-Berlin is met binnenlandse treinen natuurlijk ook prima te doen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:
non-stop naar Szczecin, dat heeft ook wel wat (al is het helemaal niet zo spannend verder dan Berlijn trouwens) Overigens wel 3x pd, alleen op zondag gaat die van 1900 door naar Berlin zo te zien
In Enschede al weer om 4:50 ofzoquote:
Er rijden bijna nergens diesels onder de draad, hooguit een deel van het traject, zoals Est-Ah-Ww of Es-Wdnquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:59 schreef ILCILA het volgende:
[..]
veenexpres kan niet anders hebben geen bovenleiding
Die reed tot voor een paar jaar terug ook nog wel op het lijntje mariënberg-almelo.quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:49 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
klopt, de Blauwe Engel
[afbeelding]
Merk en type: Blauwe Engel (DE2)
Eigenaar: onbekend (Syntus?)
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Winterswijk: station
Datum: 1-3-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Verdere Bijzonderheden: staat achter een hek weg te rotten
Dan zou ik doorreizen naar Rheine, dat is een redelijk druk station, met genoeg treinenspul (en een burgerking).quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:07 schreef Dr_Flash het volgende:
ik moet die Ed-Gronau verbinding nog maar eens doen, die is pas vrij recent.... Bentheim is sowieso wel een leuk stadje om ff een paar uur op de eerste trein terug te wachten
tering 4:57 idd alweer da's vlotquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:07 schreef MREn het volgende:
[..]
In Enschede al weer om 4:50 ofzo
In het kader van het noorden aantrekkelijk maken om te wonen en dan te werken in de randstad?
jawel, maar Rheine is een saaie kutstad. Bentheim heeft een leuk historisch centrum en een kasteel waar je in kanquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:10 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan zou ik doorreizen naar Rheine, dat is een redelijk druk station, met genoeg treinenspul (en een burgerking).
Bentheim komt niet verder dan eens per uur een RB naar Rheine en een paar keer een int. trein.
Yep, die zijn feestelijk brandend afgevoerdquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:09 schreef ForcedInduction het volgende:
[..]
Die reed tot voor een paar jaar terug ook nog wel op het lijntje mariënberg-almelo.
nou ja, dat type dan.
Gronau is ook wel gezellig (popmuseum!)quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
jawel, maar Rheine is een saaie kutstad. Bentheim heeft een leuk historisch centrum en een kasteel waar je in kan
ozaal - zutphen wel meen ikquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:09 schreef MREn het volgende:
[..]
Er rijden bijna nergens diesels onder de draad, hooguit een deel van het traject, zoals Est-Ah-Ww of Es-Wdn
en uit Gronau kan je ieder half uur terug naar Enschedequote:
Nee, het zijn de enige stellen die daarop lijken die niet mat-zoveel zijn. Van het stroomlijnmaterieel waren er achtereenvolgens:quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:53 schreef Dr_Flash het volgende:
ja die!! Vette dingen waren dat
maar heten die ook mat<jaartal> of zo?
Diutsland 15000, Belgie 3000, Frankrijk 1500/25.000, 750 (derde rail) in Engeland, maar enorm veel diesel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:58 schreef Willy84 het volgende:
Als de virm bakken voorbereid zijn op 25 kv en er op diverse baanvakken extra kosten worden gemaakt om voor te bereiden op 25 kv dan mag ik aannemen dat ze dat met het oog op de toekomst doen. Weet iemand op welke spanning ze rijden in Duitsland, Belgie, Frankrijk en Engeland.
Deze?quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:17 schreef hooibaal het volgende:
Nee, het zijn de enige stellen die daarop lijken die niet mat-zoveel zijn. Van het stroomlijnmaterieel waren er achtereenvolgens:
Mat'34 (Driedelig, diesel, er staat er 1 in het spoorwegmuseum)
Dat waren die met alleen maar vierkante cockpitramen zeg maar, toch? ipv de mat64 die driehoekige aan de uiteinden hadden/hebben. Bij die mat54 stellen waren die deuren ook nog mechanisch, kon je in de zomer door de hele trein lopen en op elk balkon die deuren open trekken, conduc er scheldend achteraanquote:Van de hondenkop-achtigen zijn de volgende rassen:
Mat'54 (in honderdduizend subseries) de oer-hondekop
Destijds was 25kV nauwelijks een issue, private maatschappijen met doorgaande routes al helemaa niet. Pas de laatste jaren wordt dat wat meer een issue, maar het blijft een kip/ei-verhaal (net als met bediening nieuwe stations als Vathorst): zolang er geen enkele trein onder 25kV kan rijden, zou prorail niet snel uit eigen beweging 25kV lijnen bouwen. En zolang er geen 25kV lijnen liggen, gaat NSR geen 25kV-treinen kopen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:13 schreef Zug-Chef het volgende:
Als de NS van het begin af aan beter had nagedacht over materieel inzet (en vooral materieelkeuze / aankoopbeleid) hadden we er nu geen discussie over gehad
Maar goed omdat dat niet het geval is moet de NS het inderdaad maar doen met wat ze hebben...
Nee.quote:Op dinsdag 4 april 2006 17:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
is de Huidige bovenleiding infrastuctuur wel geschik voor 25KV? ( genoeg isolatie?)
Jahhh lekker kachelen ten oosten van Berlijn... Heb nu al zin om met de zomer weer naar Berlijn te gaan. Wil dan in ieder geval 1 dag met het Brandenburg ticket richting Polen gaan... richting Kostrzyn. Via Binnenlandse trein in Polen naar Szczecin en dan weer terug naar Berlijn...quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:00 schreef Dr_Flash het volgende:
non-stop naar Szczecin, dat heeft ook wel wat
Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:29 schreef hooibaal het volgende:
Persoonlijk vind ik het vrij kansloos dat ze hier in Nederland ineens met een andere spanning beginngn te knutselen. De keuze voor 15ooV gelijkspanning is indertijd (OK, jaren 20, maar toch) weloverwogen gemaakt omdat deze financieel en technisch aantrekkelijk is voor een klein land met een hoop stations.
Op de betuwelijn ligt 1500V.quote:Dat ze zware goederentreinen op de betuwelijn op wisselspanning willen laten rijden snap ik nog wel, maar waarom ze dan per sé de Franse spanning pakken is me een raadsel, het had me praktischer geleken als ze de Duitse hadden gekozen aangezien de lijn naar Duitsland loopt.
maar ja, ik ga er niet over.
In dat geval zou je de nieuw gerenoveerde Sprinters ook als nieuw kunnen beschouwen. Er rijden nog enkele onverbouwde Sprinters rond, maar rijdt er ook nog ICR rond (in de reizigersdienst)?quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:57 schreef MREn het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je dat ziet. Het zijn (op de A32's na (zie OP) de laatste nieuwe stellen, maar als je met revisies gaat kijken en ICRm als 'nieuw' beschouwd tov ICR, dan is ICRm het nieuwste.
Ik heb ter voorbereiding op de TransSiberië Expres weleens een testweekendje gedaan: in 1 weekend met 2 man met de trein van Utrecht naar Warszawa op en neer Dat heeft er overigens wel voor gezorgd dat ik voorlopig niet (of iig niet met die gast) de TSE ga doenquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:33 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Jahhh lekker kachelen ten oosten van Berlijn... Heb nu al zin om met de zomer weer naar Berlijn te gaan. Wil dan in ieder geval 1 dag met het Brandenburg ticket richting Polen gaan... richting Kostrzyn. Via Binnenlandse trein in Polen naar Szczecin en dan weer terug naar Berlijn...
Heb je daar met wisselspanning geen last van dan? (Weet ik echt niet, ben niet zo technisch onderlegd)quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar.
[..]
zeker weten?quote:Op de betuwelijn ligt 1500V.
Oh ja, daar zou het wel eens mee te maken kunnen hebben.quote:De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Waar heb je dat vandaan?quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:40 schreef hooibaal het volgende:
Wel een geinig weetje over Haarlem-Zandvoort (ook zo'n doodlopend stuk) volgens mij reden de treinen naar Zandvoort vanaf Overveen met gestreken stroomafnemers door tot het eind omdat anders de vertrekkende 1200/1600 in Zandvoort niet weg kwam...
Uquilair heeft een paar van die boeken uitgegeven over het spoorbedrijf in bepaalde tijdperken met o.a. verhalen van machinisten erin. Daar heb ik het uit. Ik weet niet of het zo is, ik was er niet bij. Maar ik ben best bereid het te geloven.quote:
Dat is inderdaad ook weer zo.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:38 schreef Carport het volgende:
[..]
In dat geval zou je de nieuw gerenoveerde Sprinters ook als nieuw kunnen beschouwen. Er rijden nog enkele onverbouwde Sprinters rond, maar rijdt er ook nog ICR rond (in de reizigersdienst)?
Ja, anders gaan de V'tjes kapot die er over rijdenquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:40 schreef hooibaal het volgende:
zeker weten?
`quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
. Er liggen geen concrete plannen om baanvakken op korte termijn op 25kV over te laten gaan (wel wazige rapporten die een mogelijke manier van ombouwen naar 25kV beschrijven).
Als de situatie in 50 jaar veranderd (wat ik me goed voor kan stellen) moet het natuurlijk mogelijk zijn om hier iets aan te doen. De financieele aspecten lijken me wel intressant. Misschien dat het iets voordeel oplevert om dezelfde spanning te gebruiken als een groot land. Omdat de productie kosten qua materieel dan gustiger zijn. (aansluiten bij orders etc)quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:29 schreef hooibaal het volgende:
Persoonlijk vind ik het vrij kansloos dat ze hier in Nederland ineens met een andere spanning beginngn te knutselen. De keuze voor 15ooV gelijkspanning is indertijd (OK, jaren 20, maar toch) weloverwogen gemaakt omdat deze financieel en technisch aantrekkelijk is voor een klein land met een hoop stations.
Heb de verstrekstaat bekeken en ja klopt wat je zegt. Maar op ns.nl staat toch echt wat anders.quote:Op dinsdag 4 april 2006 19:59 schreef MREn het volgende:
[..]
O?
Klik hier ff dan vor de vertrekstaat van Hengelo: http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/hgl3.pdf
Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:53 schreef MREn het volgende:
[..]
Ja, anders gaan de V'tjes kapot die er over rijden
Wellicht omdat die laatste trein niet rechtstreeks naar Berlijn rijdt, maar je over moet stappen in Hannover?quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:00 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Heb de verstrekstaat bekeken en ja klopt wat je zegt. Maar op ns.nl staat toch echt wat anders.
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369299&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl〈=nl&c=Page
Ah, de betuweroutequote:Op dinsdag 4 april 2006 21:03 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.
ik rij er iedere dag onderdoor iddquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:07 schreef MREn het volgende:
[..]
Ah, de betuweroute
Die is inderdaad 25kV met mooie designportalen.
Een spanningsdip tot 1200V hoeft kortstondig helemaal geen probleem te zjin. Het station van Utrecht is zo eng sterk gevoed, geloof me: die treinen rijden zonder probleem weg, zoveel onderstations liggen er in de buurt (de onderstations Utrecht Noord en Utrecht Zuid heten niet voor niets zo).quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar.
[..]
Het grote probleem met de 16,7Hz is dat ie apart gemaakt moet worden in eigen centrales, en vervolgens naar de onderstations moet worden gedistribueerd. De DB heeft een geheel eigen transportnet (met eigen hoogspanningslijnen) om in de voeding te voorzien. Dat in Nederland invoeren is niet heel handig. Daarnaast is de frequentie van 16,7Hz ook niet zo voordelig meer als toen hij werd uitgevonden. In de Europese spoorwegnormen is vastgelegd dat voor nieuwe lijnen de spanning van 25kV 50Hz de standaard is. Het is dus een poging om te komen tot zo min mogelijk verschillende spanningen om zo grensoverschrijdend vervoer makkelijker te maken.quote:De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Je hebt er met een hoge wisselspanning een stuk minder last van. Daar kun je zonder problemen 1000A trekken, en dat komt dan overeen met ongeveer 25MW. Ter vergelijking: uit de 1500V bovenleiding kun je zo'n 6MW halen. Maar een "normale" trein heeft geen 25MW nodig. Een dubbele TGV bij 300km/h wel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Heb je daar met wisselspanning geen last van dan? (Weet ik echt niet, ben niet zo technisch onderlegd)
Geinig, en het zou best kunnen, want Zandvoort ligt aan het einde van de lijn, dus alle stroom moet uit Haarlem komen. Als het goed is, wordt dit wel binnenkort verbeterd.quote:Wel een geinig weetje over Haarlem-Zandvoort (ook zo'n doodlopend stuk) volgens mij reden de treinen naar Zandvoort vanaf Overveen met gestreken stroomafnemers door tot het eind omdat anders de vertrekkende 1200/1600 in Zandvoort niet weg kwam...
[..]
zoetermeerlijn wordt 750 volts, kijken als dr van de zomer ( kom ik er pas weer ) nog wat te zien valt, afgelopen zomer iig al vast een afscheidsrondje gedaanquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis).
dacht ik ook aan, vandaar de vraagquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee.
Sterker nog: op menig plaats waar bovenleiding aan viaducten ed. is bevestigd, passen helemaal geen 25kV isolatoren.
volgens mij is die ook geschikt voor 25Kv, echter door de koppelingen aan het huidige spoornet(?) is 25kV niet mogelijk?quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
Op de betuwelijn ligt 1500V.
De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden wegquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:59 schreef petre86 het volgende:
Duvel. hoe zit het bij Zwolle als de treinen naar roosendaal, leeuwarden en groningen tegelijk weggaan ? ( en de andere kant op gaat er ook wat rond die tijd weg..)
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden weg
geeft volgens mij een beste load op de gelijkrichters gelukkig kunnen ze gedurdende korte periode een enorm overbelast worden
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daarquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.
wtf is een gelijkrichter?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daar
ahaaa. slimquote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beïnvloeden. Even simpel gezegd.
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beïnvloeden. Even simpel gezegd.
en dan gaat het maar 1 kant op?quote:Op woensdag 5 april 2006 00:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!
oftewel even door de gelijk richter trekken
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leiderquote:
Wat een elektrotechnische bagger allemaal, mijn hart, wat doen jullie!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leider
gelukkig komt er met 25KV een eind aan, want dat is wel wisselspanning
* Ou-Tannu ziet eerste mafkezen met homebrew transformators al stroom jatten
Henk Vonhoffquote:Op woensdag 5 april 2006 15:46 schreef Peterselieman het volgende:
De buffel is nog niet in deze kleur verschenen op de baan, maar vast al wel op het internet.
[afbeelding]
Ik heb al wel enkele namen ingestuurd. Moet nog maar even nadenken over welke personen er ook een nominatie verdienen.
Bij mijn weten wel ja. Iets wat ik zeer betreur. Het zijn erg stille treinen die bovendien heerlijk zitten. Maar dan alleen als niet alle zitplaatsen in het blokje van 4 bezet zijn. Anders kun je nergens met je voeten heen. Ik denk dat de buffel wel eens minder lang mee kan gaan dan de bedoeling was. Waar moet de NS met de buffels heen als Nijmegen - Roermond en Zwolle - Kampen met lightrail gereden gaat worden? Ze hebben dan een overschot aan buffels, terwijl het goede treinen zijn.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
arriva gaat de buffels toch dr uit gooien?
simpel.. zwolle-wierden verdubbelen, en de frequentie omhoogquote:Op woensdag 5 april 2006 16:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij mijn weten wel ja. Iets wat ik zeer betreur. Het zijn erg stille treinen die bovendien heerlijk zitten. Maar dan alleen als niet alle zitplaatsen in het blokje van 4 bezet zijn. Anders kun je nergens met je voeten heen. Ik denk dat de buffel wel eens minder lang mee kan gaan dan de bedoeling was. Waar moet de NS met de buffels heen als Nijmegen - Roermond en Zwolle - Kampen met lightrail gereden gaat worden? Ze hebben dan een overschot aan buffels, terwijl het goede treinen zijn.
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..quote:Op woensdag 5 april 2006 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Henk Vonhoff
Marianne Timmer
nog een zooi andere schaatsers
Abe Lenstra
Syb van De Kast
vogels? wadloper etc.quote:Op woensdag 5 april 2006 16:04 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..
ja dus?quote:Op woensdag 5 april 2006 16:04 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..
dat staat erquote:Arriva krijgt drieënveertig nieuwe treinen, die vanaf komend najaar in Groningen en Friesland gaan rijden. Elke trein krijgt de naam van een persoon die zich gedurende lange tijd verdienstelijk heeft gemaakt voor Friesland of Groningen.
"De Blauwe Haai" ga ik m noemenquote:Op woensdag 5 april 2006 16:17 schreef Peterselieman het volgende:
Ze vragen ook om een naam voor het treintype. Dat zal nog wat lastiger zijn om die te bedenken.
Oh ik dacht dat het die buffels uit die banner warenquote:Op woensdag 5 april 2006 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
Zal wat lastig worden he. Hier alvast even een plaatje
[afbeelding]
aah naapers van de syntus, gelukkig doet NS t niet, voor je t weet zijn alle bekende mensen op met al die treinenquote:
Het is veel effectiever om met 25 KV AC (wisselspanning) te rijden dan met 1,5 KV DC.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
In 't vorige topic kwamen nog wat vragen langs over de bovenleiding. Volgens mij wordt bijna alles wat helemaal nieuw gebouwd wordt (Woerden - Harmelen, Amsterdam - Utrecht), 25kV-voorbereid ontworpen. Dus met isolatoren geschikt voor die spanning en de configuratie van de bovenleiding zodanig dat t.z.t. (over een jaar of 25 wellicht) op relatief eenvoudige manier kan worden overgeschakeld op 25kV. Er liggen geen concrete plannen om baanvakken op korte termijn op 25kV over te laten gaan (wel wazige rapporten die een mogelijke manier van ombouwen naar 25kV beschrijven).
Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis).
quote:
Als je in een land van nul af aan begint. In Nederland schiet je er weinig mee op omdat je dan in een klap 300 onderstations waardeloos verklaart.quote:Op woensdag 5 april 2006 18:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Het is veel effectiever om met 25 KV AC (wisselspanning) te rijden dan met 1,5 KV DC.
De weerstand van een bovenleiding voor 25kV is hoger dan die van 1500V omdat er minder koper in de lucht hangt. Toch is er een lager verlies omdat de stroom zoveel kleiner is.quote:1,5 KV DC heeft namelijk het probleem als je 4500 KW wilt trekken dat je bijna 3000 A trekt . Terwijl dit met de wisselspanning wat complexer, en met een beetje geluk 200 A trekt.
Dit zorgt ervoor dat de weerstand in de bovenleiding veel kleiner wordt, en daarbij het energie verlies afneemt.
Bij de HSL is 25kV logisch, omdat je geen 300km/h kunt rijden onder 1500V. Dat heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid stroom, maar met het feit dat bij die snelheid het contact tussen de stroomafnemer en de bovenleiding niet goed genoeg meer is om die stromen af te nemen.quote:De keuze voor de betuwelijn en de HSL op 25 kV AC is logisch, je hebt minder onstations nodig, en de loc's kunnen met meer vermogen rijden . Geloof dat de HSL, drie onderstations had voor ongeveer 100 Km spoor.
Das een Blauwe Engel,quote:Op woensdag 5 april 2006 18:18 schreef Kolkie het volgende:
[..]
Wat doet die bejaarde diesel (2e van rechts) van syntus daar? Ik dacht dat die al wel als oud schroot bij Corus bijgemengd waren bij de staalproductie aldaar .
Pardon? Aan de 186 van de HSA kan maar weinig museummaterieel tippen....quote:Op woensdag 5 april 2006 18:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
staat nu schijnbaar weg te rotten op Zwolle ipv Winterswijk? :p
eens kijken als ik op korte termijn nog een ritje zwolle kan doen, met een echte camera ipv gsm cam..:X
op winterswijk stond niet de 186quote:Op woensdag 5 april 2006 18:39 schreef Tfz het volgende:
[..]
Pardon? Aan de 186 van de HSA kan maar weinig museummaterieel tippen....
De 186 staat in de regel in Winterswijk, nu even in Zwolle.quote:
Nee. Het spoorwegmausoleum heeft geen DE II. De DE II in Simpelveld is de 179 van de ZLSM.quote:dacht dat de 186 normaal int spoorweg museum stond?
hmzzzquote:Op woensdag 5 april 2006 19:38 schreef Tfz het volgende:
[..]
De 186 staat in de regel in Winterswijk, nu even in Zwolle.
[..]
Nee. Het spoorwegmausoleum heeft geen DE II. De DE II in Simpelveld is de 179 van de ZLSM.
goed idee wel, die Universal Connectorquote:Op woensdag 5 april 2006 20:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmzzz
Wat ik vandaag ook zag!
Was een V-IRM aan een PLAN V! gekoppeld!
Bijna al het materieel van de NS is mechanisch koppelbaar. Alleen elektronisch niet. Elke nieuwe trein heeft weer nieuwe elektronica, dat gaat niet samen. Je kan dus prima slepen, alleen leverd er maar een treintype dan traction!quote:Op woensdag 5 april 2006 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
goed idee wel, die Universal Connector
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )quote:Op woensdag 5 april 2006 20:33 schreef thatsme het volgende:
[..]
Bijna al het materieel van de NS is mechanisch koppelbaar. Alleen elektronisch niet. Elke nieuwe trein heeft weer nieuwe elektronica, dat gaat niet samen. Je kan dus prima slepen, alleen leverd er maar een treintype dan traction!
V was in opzending.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )
treinen hebben ook beste accu's aan boord, dus dat de lampen branden is niet zo raar.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )
Treinen 80409 dus (Nm-Zl) en 80410 (Zl-Nm)quote:Op woensdag 5 april 2006 23:33 schreef MREn het volgende:
Voor de liefhebbers van dat soort gekoppeld spul: er rijdt nog altijd elke avond een IRM met DM'90 op sleep van Nm naar Zl, via Dv.
Misschien interessant nu het weer licht is buiten als dat ding rijdt 's avonds, ik meen zo tussen 20-21 uur.
Hoe laat en vanaf welk station?quote:Op donderdag 6 april 2006 00:21 schreef jorienvdherik het volgende:
ging vanavond naar den haag met vader ff over treinen gepraat. Hoopte met een IRM naar Den Haag te gaan. helaas 2x een plan v
Tot roosendaal-grens zelfsquote:Op donderdag 6 april 2006 00:48 schreef jorienvdherik het volgende:
de internationale trein kan je toch tot roosendaal gebruiken met een ov
Nee inderdaad. Alleen gelukkig is er ook een nieuwe (preview...) versie van opera: Opera 9pr2quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:03 schreef MREn het volgende:
[..]
Niets de de laatste aanpassing op de site....
Snelplanner op frontpage doet niets meer, menu's zijn lelijk...
[afbeelding]
Je bedoelt een mat '64! Maar dat is toch prima te doen, van Lombardijen naar Centraal? En anders had je vanaf Lombardijen tram 2 moeten nemen en dan overstappen op metro Maashaven. Net wat je voorkeur is!quote:Op donderdag 6 april 2006 12:19 schreef jorienvdherik het volgende:
hmm vandaag niet naar schiphol gegaan alleen kort stukje rdam lombardijen naar rdam centraal
heen in dubbeldekker terug hondekop wat zit dat kut zeg
Of tramlijn 20 vanaf Lombardijen, dan hoef je helemaal niet over te stappen...quote:Op donderdag 6 april 2006 13:01 schreef Duvel het volgende:
Je bedoelt een mat '64! Maar dat is toch prima te doen, van Lombardijen naar Centraal? En anders had je vanaf Lombardijen tram 2 moeten nemen en dan overstappen op metro Maashaven. Net wat je voorkeur is!
Niet zo janken, best goed te doen, zeker voor zo'n kort stukkie.quote:Op donderdag 6 april 2006 12:19 schreef jorienvdherik het volgende:
hmm vandaag niet naar schiphol gegaan alleen kort stukje rdam lombardijen naar rdam centraal
heen in dubbeldekker terug hondekop wat zit dat kut zeg
kan hier wel gewoon toch?quote:Op donderdag 6 april 2006 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:
zullen we anders eens een apart topic openen over de dr2007?
Wat jij wil hoor Ik was al bijna een mooie OP aan het maken met alles erin en zo, maar dat hoeft dus niet?quote:
Wadlopertjes hebben ze ook meen ikquote:Op donderdag 6 april 2006 14:31 schreef ROG het volgende:
Waarom heeft een Sprinter achteruitkijkspiegels itt andere treinen?
(ze klappen uit bij het perron meen ik, ivm uitstappen/fluiten, maar hoe zit het dan met de andere treinen?)
Omdat ze geschikt zijn voor eenmansbediening. De machinist klapt dan de spiegel uit om te controleren of iedereen ingestapt is, en sluit de deuren. Dus zonder conducteur.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:31 schreef ROG het volgende:
Waarom heeft een Sprinter achteruitkijkspiegels itt andere treinen?
(ze klappen uit bij het perron meen ik, ivm uitstappen/fluiten, maar hoe zit het dan met de andere treinen?)
Je zult de 180 wel bedoelen, die staat alweer enige tijd op de Dijksgracht bij Amsterdam. De 186 heeft daar nooit gestaan.quote:Op donderdag 6 april 2006 14:38 schreef Ou-Tannu het volgende:
De 186 was vandaag weer op Zwolle vertrokken, en staat nu schijnbaar bij Amsterdam
Wadlopers hebben ze inderdaad. Ben blijna een keer geraakt door uitklapende buitenspiegels...quote:Op donderdag 6 april 2006 14:34 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wadlopertjes hebben ze ook meen ik
daarom staan er ook van die witte stippel lijnen op het perron!quote:Op donderdag 6 april 2006 15:20 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Wadlopers hebben ze inderdaad. Ben blijna een keer geraakt door uitklapende buitenspiegels...
Gister stond er geen Blauw Engeltje bij amsterdam, maar bij zwolle,, nu was die weg bij zwolle en zag ik er 1 bij amsterdam :pquote:Op donderdag 6 april 2006 15:09 schreef Tfz het volgende:
[..]
Je zult de 180 wel bedoelen, die staat alweer enige tijd op de Dijksgracht bij Amsterdam. De 186 heeft daar nooit gestaan.
Dan denk ik dat je gisteren bij Amsterdam niet goed hebt gekeken en dat het stel in Zwolle binnen stond, danwel achter ander materieel was verstopt.quote:Op donderdag 6 april 2006 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Gister stond er geen Blauw Engeltje bij amsterdam, maar bij zwolle,, nu was die weg bij zwolle en zag ik er 1 bij amsterdam :p
Binnen de hekken waar ook ick staat?quote:Op donderdag 6 april 2006 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Gister stond er geen Blauw Engeltje bij amsterdam, maar bij zwolle,, nu was die weg bij zwolle en zag ik er 1 bij amsterdam :p
zou kunnen, de Plan U stond nog wel op zwolle, waarom die daar staat te roesten ook niet echt een idee :/quote:Op donderdag 6 april 2006 16:34 schreef Tfz het volgende:
[..]
Dan denk ik dat je gisteren bij Amsterdam niet goed hebt gekeken en dat het stel in Zwolle binnen stond, danwel achter ander materieel was verstopt.
Juist, die plan U staat wel te roesten doorgaan anders zat er niet een wilde laag grafittie opgespotenquote:Op donderdag 6 april 2006 16:52 schreef Tfz het volgende:
Volgens mij staat bij jou alles maar "te roesten"....
Dit weekend is er een besloten activiteit in Zwolle en daarnaast wordt er wat aan die stellen geknutseld.
Nou, als dát het criterium is, dan staat er erg veel materieel in Nederland, maar ook in het buitenland, "maar te roesten".quote:Op donderdag 6 april 2006 16:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
Juist, die plan U staat wel te roesten doorgaan anders zat er niet een wilde laag grafittie opgespoten
Plan U rijd toch niet meer dus staan blijven doet het toch welquote:Op donderdag 6 april 2006 17:38 schreef Tfz het volgende:
[..]
Nou, als dát het criterium is, dan staat er erg veel materieel in Nederland, maar ook in het buitenland, "maar te roesten".
ligt aan de indeling sommige zijn tegen over elkaar sommige niet, helemaal geen been ruimtequote:Op donderdag 6 april 2006 14:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Niet zo janken, best goed te doen, zeker voor zo'n kort stukkie.
oh wacht, die nieuwe indeleing met die rugleuningen kaarsrechtop, zodat er meer stoeltjes in passen ? Die zijn wel irri jaquote:Op donderdag 6 april 2006 19:14 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
ligt aan de indeling sommige zijn tegen over elkaar sommige niet, helemaal geen been ruimte
ja die denk ik danquote:Op donderdag 6 april 2006 19:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
oh wacht, die nieuwe indeleing met die rugleuningen kaarsrechtop, zodat er meer stoeltjes in passen ? Die zijn wel irri ja
Het lijkt wel een botsautoquote:Op donderdag 6 april 2006 16:57 schreef Jump het volgende:
Hèhè, reclame op de trein voor "Giro d'Ilatia". Als stunt hebben ze maar even een AM96 in het roze gestoken
Foto's: http://www.treinfoto2000.be/NMBS/468.roze%20Girotrein/index.htm
[afbeelding]
in engeland rijdt deze shit ook geloof ikquote:Op donderdag 6 april 2006 19:25 schreef Remzz het volgende:
[..]
Het lijkt wel een botsauto
Ik denk elke keer weer als ik buitenlandse treinen zie: wat hebben we toch een mooie treinen in Nederland. Echt die ziet er ook weer niet uit
't Is volgens mij van oorsprong een Deens ontwerp, er rijden ook dieselvarianten van, o.a. in Zweden.quote:Op donderdag 6 april 2006 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
in engeland rijdt deze shit ook geloof ik
Ja, het is gewoon de balg zoals die bij normale treinen in een wat kleinere vorm te vinden is. De cabine kan worden weggeklapt zodat er een doorloopmogelijkheid ontstaat (zoals vroeger bij de Koplopers).quote:Op donderdag 6 april 2006 19:36 schreef Remzz het volgende:
Is die voorkant zo eehm 'apart' om makkelijk/veilig aan te koppelen?
ja echt balenquote:Op donderdag 6 april 2006 19:39 schreef Remzz het volgende:
Ah zo... ja echt jammer dat het niet meer gebeurt bij de koplopers....
Dat lijkt me strijdig met ongeveer ieder veiligheidsvoorschrift dat je maar kan verzinnenquote:Op donderdag 6 april 2006 19:39 schreef hooibaal het volgende:
Waren die koppen niet ooit bedoeld om rijdend te kunnen (ont-)koppelen?
Windbeukersquote:Op donderdag 6 april 2006 19:40 schreef ROG het volgende:
Lekkere luchtweerstand..
Godverquote:Op donderdag 6 april 2006 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
ey de ZuiderZeelijn gaat niet door hoor ik net
ja wel ja, alles op de randstad, laat de restvan het land maar verrekkenquote:Op donderdag 6 april 2006 20:47 schreef the_disheaver het volgende:
Mooi. Met het verbeteren van de infrastructuur in de randstad heb je meer voordeel.
Inderdaad, bijnaam is "De Deense Neuzen"quote:Op donderdag 6 april 2006 19:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is volgens mij van oorsprong een Deens ontwerp, er rijden ook dieselvarianten van, o.a. in Zweden.
Hier een brakke uitsnede uit een dia, de Kustpilen in Zweden:
[afbeelding]
Zou een nieuwe spoorlijn voor jou echt zo beter zijn? Met simpele maatregelen als hanzelijn, en eventueel de bocht bij meppel-assen afsnijden heb je al veel tijdwinst voor die ene keer dat een noordeling naar de randstad gaat.quote:Op donderdag 6 april 2006 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja wel ja, alles op de randstad, laat de restvan het land maar verrekken
2x per uur IC dan! en een stopzwijn dr tussen door?quote:Op donderdag 6 april 2006 21:35 schreef Zug-Chef het volgende:
Als die 3e trein per uur Lwd - Zwolle maar doorgezet wordt (las dat ergens in t topic of de vorige)hoor je mij niet klagen.
Verwar je het niet met de al bestaande 3de stoptrein Gn-Zl?quote:Op donderdag 6 april 2006 21:35 schreef Zug-Chef het volgende:
Als die 3e trein per uur Lwd - Zwolle maar doorgezet wordt (las dat ergens in t topic of de vorige)hoor je mij niet klagen.
stopzwijn naar leeuwarden is gewoon kutquote:Op donderdag 6 april 2006 21:39 schreef Dr_Flash het volgende:
boejje dat anderhalve station tussen Lwd en Zl
Nog beter is deze variantquote:Op donderdag 6 april 2006 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
watheb je nou in Steenwijk te zoeken man
nah ik eis een stop op heerenveenquote:Op donderdag 6 april 2006 21:48 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Nog beter is deze variant
2x per uur IC Lwd-Zw rechtstreeks
en 1 stoptrein voor de rest
Toedeledoki
ja wist je dat niet?quote:Op donderdag 6 april 2006 22:00 schreef Duvel het volgende:
Wat is dit, een Fries-incrowd topic?
Opbokken naar fryslan.fok.nl jullie!quote:
Waren daar niet plannen voor, en anders wordt het hoog tijd, Het is laatste tijd altijd feest in de spits tussen Sneek en Leeuwarden. Hoor ik dan van klasgenotenquote:Op donderdag 6 april 2006 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
een verdubbeling van het spoor tussen Leeuwarden en Sneek
sja materiaal inzet is de laatste tijd ook niet om blij van te worden hequote:Op donderdag 6 april 2006 22:08 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Waren daar niet plannen voor, en anders wordt het hoog tijd, Het is laatste tijd altijd feest in de spits tussen Sneek en Leeuwarden. Hoor ik dan van klasgenoten
ja 4 of 5x DH1 koppelen is volgens mij minder efficient dan 2x DH2 + evt een dh1?quote:Op donderdag 6 april 2006 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het lijkt wel of de naamsverandering NoordNed --> Arriva behoorlijke gevolgen heeft gehad voor de materieelinzet. Zelf reis ik dan wel tussen Leeuwarden en Groningen, niet al te vaak overigens, maar op de tijdstippen dat ik reis is het redelijk druk in de trein. De meeste treinen zijn volgens mij korter dan in de NoordNed tijd. Zo is de materieelinzet bij de stoptreinen Leeuwarden - Groningen duidelijk anders dan bij NoordNed. De .20 treinen zijn korter, dit komt mede door de inzet van de sneltrein. De .50 treinen zijn in de spits zo nu en dan langer dan bij NoorNed. Op vrijdag is de 15.13 sneltrein maar 2 bakken in plaats van de bij NoordNed gebruikelijke 4. Dit heeft tot gevolg dat er mensen moeten staan in de sneltrein. Op de overige trajecten zie ik ook kortere treinen rijden dan eerst. Het wachten is duidelijk op de GTW's, die in oktober in de dienstregeling opgenomen worden.
huh? 3 of 4 sporen op Gn-Lw?quote:Op donderdag 6 april 2006 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
De zuiderzeelijn gaat niet door, dus mag wat mij betreft de provincie Fryslân het geld wel in andere OV projecten steken. Een extra trein per uur naar Zwolle, een verdubbeling van het spoor tussen Leeuwarden en Sneek, en tot slot een verdere verdubbeling van de lijn Leeuwarden - Groningen. Ook mogen ze wel wat meer geld in het busvervoer steken.
De 15.13 sneltrein bestond niet in NoordNed tijdperk niet. Eerste ging geloof ik om 16.13. Nu gaan ze tussen de spits ook door. 4 bakken kan de sneltrein niet hebben. Neem aan dat je 1 treinstel bedoeld (bestaat uit 3 treindelen).quote:Op donderdag 6 april 2006 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
Het lijkt wel of de naamsverandering NoordNed --> Arriva behoorlijke gevolgen heeft gehad voor de materieelinzet. Zelf reis ik dan wel tussen Leeuwarden en Groningen, niet al te vaak overigens, maar op de tijdstippen dat ik reis is het redelijk druk in de trein. De meeste treinen zijn volgens mij korter dan in de NoordNed tijd. Zo is de materieelinzet bij de stoptreinen Leeuwarden - Groningen duidelijk anders dan bij NoordNed. De .20 treinen zijn korter, dit komt mede door de inzet van de sneltrein. De .50 treinen zijn in de spits zo nu en dan langer dan bij NoorNed. Op vrijdag is de 15.13 sneltrein maar 2 bakken in plaats van de bij NoordNed gebruikelijke 4. Dit heeft tot gevolg dat er mensen moeten staan in de sneltrein. Op de overige trajecten zie ik ook kortere treinen rijden dan eerst. Het wachten is duidelijk op de GTW's, die in oktober in de dienstregeling opgenomen worden.
Sneltrein is geen DH (wadloper) maar een buffel (geen idee wat de code daarvan is)quote:Op donderdag 6 april 2006 22:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja 4 of 5x DH1 koppelen is volgens mij minder efficient dan 2x DH2 + evt een dh1?
Tussen Leeuwarden en Groningen is het nu tussen Veenwouden en Grijpskerk verdubbeld. Dit is net genoeg om de huidige diensregeling van 1 sneltrein en 2 stoptreinen te rijden. Vertragingen zijn op dit moment echter niet snel te ondervangen. Met de verdere verdubbeling kan dit wel het geval zijn. Als je er nog een extra sneltrein in wilt leggen dan zou het spoor compleet verdubbeld moeten worden. Anders kom je wel ergens op het traject in de problemen. Ook moet er dan in Leeuwarden een extra perron bij komen, omdat anders de capaciteit van het station niet voldoende is.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:31 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
huh? 3 of 4 sporen op Gn-Lw?
Er kan zeker nog een sneltrein in, exact een half uur later dan de huidige. Dan heb je 4 treinen (2 snel) in een uur. Lijkt me wel voldoende. Eventueel op Sneltreinstations het perron verlengen (buitenpost) zodat er nog een bak op past. Op Gn en Lw moet ie dan wel van spoor wisselen (als dat mogelijk is... Spoor 6 op Gn mag van mij ook wel
Moet er een spoorverdubbeling zijn om er een trein naar sneek bij te krijgen? Sneltrein Sneek is wel handig.
De 15.13 bestond wel. Met 4 bakken bedoel ik 2 maal DM'90 of een DM'90 + een DH2 opgeteld beide 4 coupe's/bakken.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De 15.13 sneltrein bestond niet in NoordNed tijdperk niet. Eerste ging geloof ik om 16.13. Nu gaan ze tussen de spits ook door. 4 bakken kan de sneltrein niet hebben. Neem aan dat je 1 treinstel bedoeld (bestaat uit 3 treindelen).
Geen idee of ze korter zijn. Max aantal bakken is inderdaad 2x dh2 plus 1x dh1
Er moet theoretisch een sneltrein bij kunnen. Maar wat je zegt, als er ergens vertraging is kan het erg snel uitlopen. Ik zie niet in waarom er een extra perron zou moeten komen. Die staat tussen .12 en .50 leeg als de sneltrein rijdt.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Tussen Leeuwarden en Groningen is het nu tussen Veenwouden en Grijpskerk verdubbeld. Dit is net genoeg om de huidige diensregeling van 1 sneltrein en 2 stoptreinen te rijden. Vertragingen zijn op dit moment echter niet snel te ondervangen. Met de verdere verdubbeling kan dit wel het geval zijn. Als je er nog een extra sneltrein in wilt leggen dan zou het spoor compleet verdubbeld moeten worden. Anders kom je wel ergens op het traject in de problemen. Ook moet er dan in Leeuwarden een extra perron bij komen, omdat anders de capaciteit van het station niet voldoende is.
Tussen Leeuwarden en Sneek ligt op dit moment niet genoeg spoor om een 3e trein in te plannen.
Je hebt gelijk, die sneltrein reed idd toen al (wel om 15.12 )quote:Op donderdag 6 april 2006 22:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De 15.13 bestond wel. Met 4 bakken bedoel ik 2 maal DM'90 of een DM'90 + een DH2 opgeteld beide 4 coupe's/bakken.
4 bakken is op dit moment zowel voor het station van Groningen (perron 3a) als die van Leeuwarden (perron 8) het maximale.
ging over stavoren - leeuwarden, daar rijden geen sneltreinenquote:Op donderdag 6 april 2006 22:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Sneltrein is geen DH (wadloper) maar een buffel (geen idee wat de code daarvan is)
Huh? Waarom quote je dan iets waar alleen leeuwarden en groningen genoemd wordt?quote:Op donderdag 6 april 2006 22:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ging over stavoren - leeuwarden, daar rijden geen sneltreinen
ging ook over materiaal inzet :>quote:Op donderdag 6 april 2006 22:56 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Huh? Waarom quote je dan iets waar alleen leeuwarden en groningen genoemd wordt?
Maar idd, op stavoren rijden geen sneltreinen...
Niet veel, maar Heerenveen is zo'n beetje het regionale knooppunt, en daar moeten gewoon alle treinen blijven stoppen.quote:Op donderdag 6 april 2006 21:47 schreef Dr_Flash het volgende:
watheb je nou in Steenwijk te zoeken man
Spoorverdubbeling is veel gevallen gewoon geldverspilling. Gewoon 150m inhaal spoor, of passeren op stations, of aansluing NS-Arriva beter (komt dat plan van 2 IC + Stop Zl-Lw) teer om de hoek.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:31 schreef the_disheaver het volgende:
[..]Moet er een spoorverdubbeling zijn om er een trein naar sneek bij te krijgen? Sneltrein Sneek is wel handig.
nadeel daarvan is dat als je 1 kant vertraging heb dat je de andere kant ook vertraagtquote:Op vrijdag 7 april 2006 07:04 schreef MREn het volgende:
[..]
Spoorverdubbeling is veel gevallen gewoon geldverspilling. Gewoon 150m inhaal spoor, of passeren op stations,
Dat is de afweging die je maakt...als de vertraging groot is, passeer je gewoon op een volgend station?quote:Op vrijdag 7 april 2006 07:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nadeel daarvan is dat als je 1 kant vertraging heb dat je de andere kant ook vertraagt
iets wat nu met de Wadlopers niet echt haalbaar is?quote:Op vrijdag 7 april 2006 07:28 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat is de afweging die je maakt...als de vertraging groot is, passeer je gewoon op een volgend station?
Als je voldoende buffertijd op de eindpunten hebt liggen, is dat niet echt een probleem, helemaal niet als je treinen hebt die sneller op kunnen trekken en/of een hogere snelheid kunnen halen.
Ja, en die blijven ook jaren...quote:Op vrijdag 7 april 2006 09:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
iets wat nu met de Wadlopers niet echt haalbaar is?
Wadlopers kunnen ook maar 100km/h, Buffels 140km/h en volgens mij zijn sommige stukken van Gn-Lw geschikt gemaakt voor 140km/h. Als je dus Wadlopers in Buffeldiensten inzet, heb je een probleem.quote:Op vrijdag 7 april 2006 09:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
iets wat nu met de Wadlopers niet echt haalbaar is?
Watlopers gaan toch weg? voor 2010?quote:Op vrijdag 7 april 2006 11:49 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ja, en die blijven ook jaren...
Op de sneltrein Leeuwarden - Groningen past een wadloper echt net in het schema. Dan moet de wadloper op tijd vertrekken en dan is het nog de vraag of ie de maximale rijtijd net wel/net niet haalt. Een buffel kan de sneldienst in 32 minuten doen, terwijl er 36 minuten voor staat. Dit scheelt aanzienlijk. Het luistert onderweg zowel bij Veenwouden als Grijpskerk zo nu en dan nouw. Dan moet de ene trein op de andere wachten. Meestal is dit niet in de totale treindienst te merken, maar als er vertraging ontstaat dan kan het soms snel oplopen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 11:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wadlopers kunnen ook maar 100km/h, Buffels 140km/h en volgens mij zijn sommige stukken van Gn-Lw geschikt gemaakt voor 140km/h. Als je dus Wadlopers in Buffeldiensten inzet, heb je een probleem.
Been there, done that, willen ze nietquote:Op donderdag 6 april 2006 22:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
omfg! ik ga die inderdaad eens opeisen bij de forum admins
FOK Frystalig 8)
Vind ik eigenlijk best een idee. Er zijn wel 7845 topics over auto's, en dan zou er maar 1 centraaltje over treinen mogen zijn waar alles in moetquote:Op donderdag 6 april 2006 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:
zullen we anders eens een apart topic openen over de dr2007?
Daar heb je helemaal gelijk in. Maak je een mooie OP?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:48 schreef JDude het volgende:
[..]
Vind ik eigenlijk best een idee. Er zijn wel 7845 topics over auto's, en dan zou er maar 1 centraaltje over treinen mogen zijn waar alles in moet
Noem het dan (PT)A.
Dit is echt een (slowchat)reeks (geworden) voor mensen die enige affiniteit met of interesse in het treingebeuren hebben. De dienstregeling 2007 lijkt me een onderwerp die veel meer users (treinreizigers) aangaat .
Haha kijk! Ik wil best eens gaan werken aan een opzetje ja .quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:52 schreef Alexxxxx het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maak je een mooie OP?
volgens mij die meuk bij groningenquote:Op vrijdag 7 april 2006 12:58 schreef verzameldirk het volgende:
heeft iemand een idee welke 10 stations dat zijn waarvan de
perons te laag zijn voor de nieuwe GTW's van Arriva.
Het bereft hier een stomme fout van Railpro
daar was toch al iemand meebezig?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:55 schreef JDude het volgende:
[..]
Haha kijk! Ik wil best eens gaan werken aan een opzetje ja .
-edit- bìjna dus, niet begonnenquote:Op donderdag 6 april 2006 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat jij wil hoor Ik was al bijna een mooie OP aan het maken met alles erin en zo, maar dat hoeft dus niet?
nja dat scheelt toch al enkele stations in frieslandquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef verzameldirk het volgende:
meuk bij Groningen
een heel erg ruim begrip
Mwag, die dienstregeling gaat niet voor het weekend in, dus je hebt het op zich wel aan tijdquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:25 schreef JDude het volgende:
Hm, daar ga ik dit weekend nog niet aan toekomen. Het is ook nogal een lap tekst die er in moet .
Wellicht dat Flash al wel wat had geschreven?
True, true.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Mwag, die dienstregeling gaat niet voor het weekend in, dus je hebt het op zich wel aan tijd
Railpro levert bouwmaterialen, en zijn vooral bekend van de blauwe onderlossers.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:58 schreef verzameldirk het volgende:
Het bereft hier een stomme fout van Railpro
Gebruik de wiki. Wel zo handig als je met meerdere personen bezig gaat.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:27 schreef JDude het volgende:
[..]
True, true.
In ieder geval vast een bak info voor iemand die er al wel aan toe zou komen:
http://www.rovernet.nl/nieuws/berichten/ber060118bijl3.pdf
En heet inmiddels VoestAlpine RailPro, omdat ze zijn overgenomen. Degene die een domme fout heeft gemaakt met de perrons werkt bij ProRail.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:10 schreef MREn het volgende:
[..]
Railpro levert bouwmaterialen, en zijn vooral bekend van de blauwe onderlossers.
en ook handig voor een eventueel deel 2. Alhoewel ik meer topics in KLB verwacht over de nieuwe dienstregelingquote:Op vrijdag 7 april 2006 14:52 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Gebruik de wiki. Wel zo handig als je met meerdere personen bezig gaat.
Ja, dat krijg je met de doorsnee Fok-user. Vooral klagen, maar iets onderbouwen ho maar.quote:Op vrijdag 7 april 2006 16:57 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
en ook handig voor een eventueel deel 2. Alhoewel ik meer topics in KLB verwacht over de nieuwe dienstregeling
En niet eens even uitzoeken of ze nu op de NS, Connexxion, Noordned, Arriva, Syntus, ProRail, RailPro of de landelijke of lokale overheid moeten afgeven.quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:15 schreef Tfz het volgende:
[..]
Ja, dat krijg je met de doorsnee Fok-user. Vooral klagen, maar iets onderbouwen ho maar.
Er zullen ongetwijfeld wel weer klachten komen van mensen die zich benadeeld voelen door een maatregel waar er ook duizenden beter van worden.quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:15 schreef Tfz het volgende:
Ja, dat krijg je met de doorsnee Fok-user. Vooral klagen, maar iets onderbouwen ho maar.
Ehmm nee nog niet. Ik zat eigenlijk te denken aan een integrale copypaste van de NS-site, en een bonndige samenvatting van iemand van ons zeg maar. Logootje NS, logootje ROVER, dat die twee aan het knokken zijn, zoiets, weet ik hetquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:25 schreef JDude het volgende:
Hm, daar ga ik dit weekend nog niet aan toekomen. Het is ook nogal een lap tekst die er in moet .
Wellicht dat Flash al wel wat had geschreven?
zoiets?quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ehmm nee nog niet. Ik zat eigenlijk te denken aan een integrale copypaste van de NS-site, en een bonndige samenvatting van iemand van ons zeg maar. Logootje NS, logootje ROVER, dat die twee aan het knokken zijn, zoiets, weet ik het
Precies wat ik bedoel....quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:39 schreef JDude het volgende:
[..]
Er zullen ongetwijfeld wel weer klachten komen van mensen die zich benadeeld voelen door een maatregel waar er ook duizenden beter van worden.
Mja, klachten over OV in KLB neem ik amper nog serieus .
Driekwart van de reacties slaat nergens op of komt van mensen die nog even bijdehand moeten doen met "koop dan ook een auto"-opmerkingen.
Ook wel eens gezien. Volgens mij hoort 'ie bij het gebouw er naast en gaat 'ie ook nergens meer heen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[afbeelding]
wat staat dat ding daar te doen op Amersfoort? staat er al jaren, maar ik kan nergens uitvogelen wat voor stel het is, en wat het daar evt doet...
dat geloof ik ook wel dat die niet meer rijd, echter t viel me vandaag op dat er een Panto op zit.. ( stond omhoog ) wat ik nog niet eerder gezien hadquote:Op vrijdag 7 april 2006 23:09 schreef JDude het volgende:
[..]
Ook wel eens gezien. Volgens mij hoort 'ie bij het gebouw er naast en gaat 'ie ook nergens meer heen.
waslijn heet dat hier :/quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:17 schreef Jump het volgende:
Zo te zien hangt er geen wasdraad meer boven, dus geen probleem
Wat leuk, ik noem het gewoon bovenleiding.quote:
roflquote:Op vrijdag 7 april 2006 23:20 schreef JDude het volgende:
[..]
Wat leuk, ik noem het gewoon bovenleiding.
Dat is een Noorse tram, kan je ook vrij eenvoudig zien aangezien de koersrol op Stortingnet oid staat, en de Storting is het Noorse parlementsgebouw zoals een beetje belezen persoon wel zal weten.quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[afbeelding]
wat staat dat ding daar te doen op Amersfoort? staat er al jaren, maar ik kan nergens uitvogelen wat voor stel het is, en wat het daar evt doet...
Dat ding is een soort van museum stuk. Is daar een paar jaar geleden met een kraan neergezet(waar ik bij was vandaar) volgens mij is dat witte gebouwtje het oude stationsgebouw ofzo. Van heul vroegah. Dat is het geloof ik.quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[afbeelding]
wat staat dat ding daar te doen op Amersfoort? staat er al jaren, maar ik kan nergens uitvogelen wat voor stel het is, en wat het daar evt doet...
aaah ik vroeg me af, aangezien zn nummer (605) ook niks opleverde op bij NS materiaalquote:Op zaterdag 8 april 2006 04:26 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat is een Noorse tram, kan je ook vrij eenvoudig zien aangezien de koersrol op Stortingnet oid staat, en de Storting is het Noorse parlementsgebouw zoals een beetje belezen persoon wel zal weten.
Het ding hoorde bij dat witte gebouw waar een of ander geflopt rail-iets zat.
Terwijl de 605 toch bestaat, alleen niet bij NSR maar bij NedTrain, of een particuliere vervoerder (of wellicht sloop, ik hou die nummertjes niet zo bij).quote:Op zaterdag 8 april 2006 09:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
aaah ik vroeg me af, aangezien zn nummer (605) ook niks opleverde op bij NS materiaal
mja klopt, maar dan krijg je toch een heel ander ding dan die tramquote:Op zaterdag 8 april 2006 11:18 schreef MREn het volgende:
[..]
Terwijl de 605 toch bestaat, alleen niet bij NSR maar bij NedTrain, of een particuliere vervoerder (of wellicht sloop, ik hou die nummertjes niet zo bij).
Dat stationsgebouw, is dat niet Amersfoort NCS, dus van inderdaad heul vroeger?quote:Op zaterdag 8 april 2006 09:31 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Dat ding is een soort van museum stuk. Is daar een paar jaar geleden met een kraan neergezet(waar ik bij was vandaar) volgens mij is dat witte gebouwtje het oude stationsgebouw ofzo. Van heul vroegah. Dat is het geloof ik.
yep, zit nu een makelaarskantoor in meen ik.quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat stationsgebouw, is dat niet Amersfoort NCS, dus van inderdaad heul vroeger?
Er heeft toch ook een boekhandel oid in gezeten?quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:30 schreef MREn het volgende:
[..]
yep, zit nu een makelaarskantoor in meen ik.
Een reisbureau staat mij bij.quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:31 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Er heeft toch ook een boekhandel oid in gezeten?
stuk heerenveen - utrecht slaap ik doorgaans al zo vaak gehadquote:Op zaterdag 8 april 2006 11:34 schreef MREn het volgende:
[..]
Een reisbureau staat mij bij.
Nooit zo op gelet, terwijl ik er toch vaak langs kom...maar ja, dagelijkse trajecten die je kunt dromen zijn zo boeiend niet meer. Wellicht dat ik het vanavond wel op merk
Dat heb ik eigenlijk op elk traject Randstad-Eindhoven-Venlo-Enschede-Zwolle-Heerenveen en alles er tussen, muv lijntjes waar ik zelden kom als Kippenlijn of oostelijke betuwelijn.quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
stuk heerenveen - utrecht slaap ik doorgaans al zo vaak gehad
idd lijntjes waar je zelden komt blijf je toch wel wakker, als je dr regelmatig komt slaap je toch lieverquote:Op zaterdag 8 april 2006 11:41 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat heb ik eigenlijk op elk traject Randstad-Eindhoven-Venlo-Enschede-Zwolle-Heerenveen en alles er tussen, muv lijntjes waar ik zelden kom als Kippenlijn of oostelijke betuwelijn.
Scheelt ook veel of je ICM hebt, dat slaapt sowieso wel lekker.quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:47 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
idd lijntjes waar je zelden komt blijf je toch wel wakker, als je dr regelmatig komt slaap je toch liever
ICM, IRM, slapen toch wel t lekkerste, Plan V is ook wel te doen, DD-AR / DDM1 is niet echt lekker om in te slapenquote:Op zaterdag 8 april 2006 12:02 schreef MREn het volgende:
[..]
Scheelt ook veel of je ICM hebt, dat slaapt sowieso wel lekker.
Hoewel plan V ook heerlijk ligt, in de 1e klas coupé met alle armleuningen omhoog en je zachte jas als kussen over de harde niet-inklapbare armsteun aan de uiterste zijkant.
En zelf als je 1m85 bent, en je knieën een beetje uit laat steken, is dat een prima manier in de laatste stoptrein Mt-Ehv
weinig last vanquote:Op zaterdag 8 april 2006 15:28 schreef MREn het volgende:
Hoe kan jij in godsnaam in IRM slapen?
Ik krijg altijd last van mn rug als ik meer dan 1 a 1,5 uur in zo'n ding zit, zeker op die oude stoelen.
Ik ben 1.80 en kan er ook wel in slapen. De enige treinen waar ik niet in kan slapen zijn Plan T, DM'90 (zelfde stoelen als T) en DD-AR. ICM is nog altijd de favoriet, mede door de goede verwarming.quote:Op zaterdag 8 april 2006 15:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
weinig last van
goed ik ben wat korter natuurlijk met mn 1.72
Plan T, moauw tis te doen, echter niet in de moterwagensquote:Op zaterdag 8 april 2006 16:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik ben 1.80 en kan er ook wel in slapen. De enige treinen waar ik niet in kan slapen zijn Plan T, DM'90 (zelfde stoelen als T) en DD-AR. ICM is nog altijd de favoriet, mede door de goede verwarming.
Plan T is ruk omdat ik niet tussen de achter elkaar staande stoelen pas. Alleen de coupétjes voor en achterin zijn nog te doen. Vroeger waren die nog leuker, maar helaas, ook daar heeft de verbouwing een eind aan gemaakt.quote:Op zaterdag 8 april 2006 18:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Plan T, moauw tis te doen, echter niet in de moterwagens
k ga toch scheef hangen zodat ik 2 plaatsen in beslag neemquote:Op zaterdag 8 april 2006 18:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Plan T is ruk omdat ik niet tussen de achter elkaar staande stoelen pas. Alleen de coupétjes voor en achterin zijn nog te doen. Vroeger waren die nog leuker, maar helaas, ook daar heeft de verbouwing een eind aan gemaakt.
Ja maar dat slaapt dan weer beroerd!quote:Op zaterdag 8 april 2006 18:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k ga toch scheef hangen zodat ik 2 plaatsen in beslag neem
Ik wel Ik slaap ook nooit als de trein vaak moet remmen, bijvoorbeeld als ie achter een goederentrein zit. Mijn automatisch ontwaakmechanisme voor mijn eindstation werkt dan steeds te vroeg.quote:
goederentreinen voor je zijn baggerquote:Op zaterdag 8 april 2006 22:38 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik wel Ik slaap ook nooit als de trein vaak moet remmen, bijvoorbeeld als ie achter een goederentrein zit. Mijn automatisch ontwaakmechanisme voor mijn eindstation werkt dan steeds te vroeg.
quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:02 schreef Bigfoot het volgende:
Ik moest laatst voor me werk mee met een testtrein op het nieuwe HSL traject. De trip ging van de belgische grens naar Barendrecht. Natuurlijk had ik mijn fotocamera mee om een filmpje te maken.
DD-AR is telawaaierigquote:Op zaterdag 8 april 2006 23:51 schreef the_disheaver het volgende:
Weet iemand waar je de werkzaamheden aan het spoor voor de middellange termein kunt bekijken? Op ns.nl staat het alleen voor de komende 2 weken. Vaak wel voldoende, maar dus niet altijd
slapen kan ik niet (in de trein hé ). Of niets doen met ogen dicht, of werken. In de ICM is dat erg goed te doen. IRM is ook goed te doen, maar in de DD-AR kun je echt niets... Nou ja, weinig.
Het is vooral dat de stoelen totaal niet zitten. Aan lawaai (van de trein) heb ik weinig last.quote:Op zaterdag 8 april 2006 23:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
DD-AR is telawaaierig
en de laatste keer dat ik zo`n stam had ging het hagelen en hagelde het mooi DOOR de ventilatie roosters heen, :/
dat ook, maar ik vind ze lawaaierig, iig in de bovenste delen. zal wel komen door die luchtvangersquote:Op zondag 9 april 2006 00:00 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Het is vooral dat de stoelen totaal niet zitten. Aan lawaai (van de trein) heb ik weinig last.
Ik heb een flinke tijd geleden een rondje gemaakt (1e klas) met zo'n beetje alle 'afwijkende' mat. soorten, was destijds:quote:Op zaterdag 8 april 2006 17:17 schreef jorienvdherik het volgende:
waar zal ik komende vrijdag is heen gaan ? schiphol wil ik wel en dan door naar ?
zo ietsquote:Op zondag 9 april 2006 11:30 schreef the_disheaver het volgende:
En noord nederland is onbereikbaar...
mja, vrijdag was er ook al lichte chaos hoor, was er een wisselstoring geweest bij zwollequote:Op zondag 9 april 2006 11:38 schreef Remzz het volgende:
Gelukkig gebeurt dit op een zondag, anders was de choas denk ik compleet. Iedereen in het boemeltje Almelo - Zwolle
Dat lijkt me geen planning hoorquote:Op zondag 9 april 2006 11:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
en de ns heeft weer lekkere planning
geen treinen op zwolle - amersfoort en geen treinen op zwolle - deventer
geknapte bovenleiding bij nunspleet en werkzaamheden op de andere kant.
En gisteren was Groningen even vanuit alle richting onbereikbaar..duurde ook maar halfuurtje meen ik.quote:Op zondag 9 april 2006 11:40 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja, vrijdag was er ook al lichte chaos hoor, was er een wisselstoring geweest bij zwolle
Had je er vorige week bij moeten zijn: toen zowel Zl-Amf als Zl-Es plat en alles via de IJssellijn. Ik was er pas in de avond, maar lijkt me geen pretje om dat volk allemaal in een elke IRM-VI te krijgen tussen Dv en Zl...quote:Op zondag 9 april 2006 11:38 schreef Remzz het volgende:
Gelukkig gebeurt dit op een zondag, anders was de choas denk ik compleet. Iedereen in het boemeltje Almelo - Zwolle
k vind dat ze Lelystad maar op kampen moeten hangen (hanzelijn) en de ZZL kunnen ze toch ook van lelystad naar gronignen trekken?quote:Op zondag 9 april 2006 12:47 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen planning hoor
Bovendien: alternatieven genoeg: van Zwolle met de bus naar Lelystad (lijn 330 meen ik), of vanaf Kampen (lijn 143), of via Hengelo, Zutphen.
Wat een erger punt van zorg is, vind ik nog altijd Zwolle-Meppel als SPOF nood-zuid.
ZZL was vooral nieuw spoor door heerenveen en drachten.quote:Op zondag 9 april 2006 12:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k vind dat ze Lelystad maar op kampen moeten hangen (hanzelijn) en de ZZL kunnen ze toch ook van lelystad naar gronignen trekken?
ipv van amsterdam af?
moauw lelystad - emmeloord - heerenveen - drachten - groningenquote:Op zondag 9 april 2006 12:56 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
ZZL was vooral nieuw spoor door heerenveen en drachten.
Dus zwolle uitschakelen. Ik zou liever proberen onderhoud in zwolle op een goed peil houden, en reservesystemen bouwen, dan een nieuwe spoorlijn bouwen welke afhankelijk is van zwolle.
Dat heeft dus geen zak met planning te maken.quote:Op zondag 9 april 2006 11:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
en de ns heeft weer lekkere planning
geen treinen op zwolle - amersfoort en geen treinen op zwolle - deventer
geknapte bovenleiding bij nunspleet en werkzaamheden op de andere kant.
Zwolle deventer wel,quote:Op zondag 9 april 2006 13:08 schreef JDude het volgende:
[..]
Dat heeft dus geen zak met planning te maken.
Ach, door het onderhoud zal een ander traject meer treinbewegingen ontstaan. Een grotere kans dan normaal dus dat er iets knaptquote:Op zondag 9 april 2006 13:16 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Zwolle deventer wel,
alleen die bovenleiding knapt weer ongunstig
iets zegt me dat dit toch vaker voor komt, een traject wegens onderhoud niet kunnen gebruiken, en dan je enige alternatief krijg je een storing :p
mja k vraag me dan af, is het dan niet verstandiger om die werkzaamheden dan uit te stellen?quote:Op zondag 9 april 2006 13:21 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ach, door het onderhoud zal een ander traject meer treinbewegingen ontstaan. Een grotere kans dan normaal dus dat er iets knapt
Je bedoelt neem ik aan als er er op een omreistraject een storing plaats vind?quote:Op zondag 9 april 2006 13:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja k vraag me dan af, is het dan niet verstandiger om die werkzaamheden dan uit te stellen?
of is dat gewoon not done?
mja, zit wat in, echter als ze nog niet zwaar bezig zijn? en de mogelijk zou er zijn om evt op 1 vd sporen ( toch dubbel uit gevoerd ) een trein te laten rijden?quote:Op zondag 9 april 2006 13:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Je bedoelt neem ik aan als er er op een omreistraject een storing plaats vind?
Als ze bezig zijn zijn ze ook bezig, en vaak kun je dan niet ff snel alles opruimen en er weer treinen over laten rijden. En ook kan dat, dan is de werkzaamheden nog steeds niet klaar, en zal nog een keer het traject afgesloten moeten worden.
Misschien wel als de storing op de dag voor de werkzaamheden ontstaat (en de dag van werkzaamheden ook nog tot overlast zorgt). Maar dan zullen er geen goede alternatieven moeten zijn natuurlijk. Geen trein, en onmogelijk om bussen in te zetten
Ze zijn nu bezig met een viaduct. Dus in dit geval is het lastig een spoor vrij te houden. Ik denk ook dat ze dat altijd wel proberen, als het mogelijk is per spoor werken.quote:Op zondag 9 april 2006 13:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja, zit wat in, echter als ze nog niet zwaar bezig zijn? en de mogelijk zou er zijn om evt op 1 vd sporen ( toch dubbel uit gevoerd ) een trein te laten rijden?
mja bij niet alle werkzaamheden is het niet te doen om een spoor vrij te houden natuurlijkquote:Op zondag 9 april 2006 13:49 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ze zijn nu bezig met een viaduct. Dus in dit geval is het lastig een spoor vrij te houden. Ik denk ook dat ze dat altijd wel proberen, als het mogelijk is per spoor werken.
2x 6 dusquote:Op zondag 9 april 2006 13:56 schreef Here_Jezus het volgende:
Tering ik zie op sloterdijk deze vaak rijden
[afbeelding]
Maar dan met 12 bakken niet normaal hoe lang dat is
322.50 meter. Kan nog wel langer. 403.50 meter om precies te zijnquote:Op zondag 9 april 2006 13:56 schreef Here_Jezus het volgende:
Tering ik zie op sloterdijk deze vaak rijden
[afbeelding]
Maar dan met 12 bakken niet normaal hoe lang dat is
hoelang is 5x3 bakkig ICM?quote:Op zondag 9 april 2006 14:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
322.50 meter. Kan nog wel langer. 403.50 meter om precies te zijn
Erg leuk die dingen maar die zitten toch niet helemaal vol ?quote:Op zondag 9 april 2006 13:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
2x 6 dus
had vrijdag 5x ICM3 das ook lang vooral als je dan van zwolle wegrijd en je zit in de voorste bak ! zie je de hele sliert nog in de bocht achter je aan rollen
Op een vrijdag namiddag wel.quote:Op zondag 9 april 2006 14:07 schreef Here_Jezus het volgende:
[..]
Erg leuk die dingen maar die zitten toch niet helemaal vol ?
best langquote:
neequote:Op zondag 9 april 2006 14:07 schreef Here_Jezus het volgende:
[..]
Erg leuk die dingen maar die zitten toch niet helemaal vol ?
nja bij mij niet toen, pas bij amersfoort was die volquote:
Hoelaat zat jij in die trein dan? Ik heb zelf ook Leeuwarden - Amersfoort (e.v.) gereisd, ook bestaande uit 15 bakken ICMquote:Op zondag 9 april 2006 14:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nja bij mij niet toen, pas bij amersfoort was die vol
mn trein kwam om 16:12 aan op utrecht,quote:Op zondag 9 april 2006 14:35 schreef Carport het volgende:
12 bakken IRM is inderdaad best lang. Ik kom ze ook vaak tegen in Den Haag en Rotterdam. ICK met 14 bakken deed het ook altijd erg goed
[..]
Hoelaat zat jij in die trein dan? Ik heb zelf ook Leeuwarden - Amersfoort (e.v.) gereisd, ook bestaande uit 15 bakken ICM
16 is geloof ik maximum aantalquote:Op zondag 9 april 2006 15:51 schreef thatsme het volgende:
16 bakken ICM is het langste waar ik gezeten heb... Was een foutje denk ik!
15 is het wettelijk maximum voor reizigerstrein. Lijkt me dat hij opzich wel langer dan 16 kan zijn.quote:
ja als je normaal met 5x ICM3 rijd en je zal een 1 viertje mee nemen kom je op 16. en k zie ook wel eens 2x ICM4 vanaf leeuwarden komen.. als dr dan ook 2x ICM4 vanaf groningen rijd dan zit je ook op 16..quote:Op zondag 9 april 2006 16:03 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
15 is het wettelijk maximum voor reizigerstrein. Lijkt me dat hij opzich wel langer dan 16 kan zijn.
Dan hebben we in dezelfde trein gezetenquote:Op zondag 9 april 2006 15:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mn trein kwam om 16:12 aan op utrecht,
dat is dus 14:33 op heerenveen? oftewel 14:17 vanaf leeuwarden dacht ik
15 is het maximum voor reizigerstreinen inderdaad. Lege of niet-reizigerstreinen, of speciale gevallen kunnen wel langer zijn.quote:Op zondag 9 april 2006 16:03 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
15 is het wettelijk maximum voor reizigerstrein. Lijkt me dat hij opzich wel langer dan 16 kan zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |