abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36633886
Verleden jaar hebben we onze tuin voorzioend van nieuw gras. Hiervoor hebben we graszoden gebruikt.
Nu 1 jaar later zit het er niet uit. Veel kale plakken en onder een boom waar weinig zon komt helemaal niets meer.

Daarom ben ik van plan om die kale delen te zaaien met speelgras en de schaduw kant met speciale gras soort (voor die donkere plekken)

Nu ben ik aan het twijfelen welke volgorde ik moet aanhouden.

Moet ik nou eerst
verticuteren
dan bemesten
en als laatste zaaien

En zo ja, hoelang moet ik tussen elke stap wachten??

En als dit niet klopt hoe moet het dan wel.
pi_36633988
ietwat offtopic, maar als 't eenmaal goed gegroeid is moet je vooral op tijd maaien, dan hou je kortere gezonde sprieten
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
pi_36634126
Ik dacht bemesten als laatste....

Let op dat je neit te kort maait.. Anders dan maai je de vertakkingen weg, en krijg je een kale mat.... Dat kan er wel eens iets mee te maken hebben...

Sterkte
sub/
  dinsdag 4 april 2006 @ 11:16:08 #4
130735 Devil020
Sterker door Strijd!
pi_36634449
- verticuteren,
- laagje tuinaarde,
- inzaaien
- inharken (anders lekker zaad voor vogels )
- na 2 weken komen de zaadjes uit,
- eventueel maaien na 4 weken

bemesten niet nodig als je reeds voorbemeste tuinaarde hebt gebruikt.

let ook goed op, de plekken die kaal zijn of daar onkruid groeit (bijvoorbeel klaver)
dan goed kalk uitstrooien om de ph-waarde van het gazon terug te brengen, gras verzuurt zichzelf nl.
pi_36634857
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:58 schreef ChatChewbacca het volgende:
ietwat offtopic, maar als 't eenmaal goed gegroeid is moet je vooral op tijd maaien, dan hou je kortere gezonde sprieten
Gras is vaak genoeg gemaaid verleden jaar. Maar op de een of andere reden is het gras in de winter hard achteruit gegaan. Voornamelijk daar waar er schaduw is. Daar kan ik zo die gras zoden (zonder gras dan , want dat zit er nier meer op) zo er uit halen. Gras heeft daar dus niet geod gepakt.
daarom mijn idee of schaduw gras te zaaien
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:43:47 #6
130735 Devil020
Sterker door Strijd!
pi_36638857
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 11:28 schreef seninha het volgende:

[..]

Gras is vaak genoeg gemaaid verleden jaar. Maar op de een of andere reden is het gras in de winter hard achteruit gegaan. Voornamelijk daar waar er schaduw is. Daar kan ik zo die gras zoden (zonder gras dan , want dat zit er nier meer op) zo er uit halen. Gras heeft daar dus niet geod gepakt.
daarom mijn idee of schaduw gras te zaaien
Kijk in het schap bij bijvoorbeeld de Aveve naar `schaduwgras'. Dat verdraagt halfschaduw, of voor een gazon in de schaduw heeft Pokon & Chrysal een speciaal graszaadmengsel. Dit bestaat uit 35% fijn roodzwenkgras, 45% gewoon roodzwenkgras en 20% veldbeemdgras. Per vijfentwintig vierkante meter wordt 450 gram graszaad gebruikt. Dit mengsel maakt deel uit van de Pokon Tuin Vital lijn.

Zoals gezegd goed inzaaien zoals ik eerder zei.
pi_36655352
`Zal dit zeker gaan doen. Heb wel gelezen dat als je wilt gaan verticuteren dat de grond droog moet zijn. dat betekend dat ik ff moet wachten voor ik aan de gang kan
  dinsdag 4 april 2006 @ 22:30:50 #8
101240 Casperrrr
Slavinken.... Vogels slaan?
pi_36656890
Wij hebben ook grasmatten en die hebben gelukkig wel goed gepakt. Liggen er nu twee jaar in en de naden zijn verdwenen. Nu hadden wij rond de coniveren ook kale plekken en onder de rabarber. Daar kwam heel weing zonlicht. Zo'n drie weken geleden begon het gras na de winterperiode weer te groeien. Ik heb toen gazonmest gekocht (kost geen drol) en uitgestrooid over het gras. Binnen een week waren de kale plekken gehalveerd omdat het gras eromheen opzij uitbreide! Misschien zou jij dat ook eens moeten proberen voordat je opnieuw gaat inzaaien. Nadeel van mesten is dat je echt vaak moet maaien in de zomer omdat het gras dan bijna centimeters per dag groeit als je ook sproeit erbij.
------> www.stilemedia.com<--------
Famos oneliners from former presidents and governores of the USA:
read my lips: NO MORE TAXES! We will hunt them down and smoke them out. I'm against racism!
  dinsdag 4 april 2006 @ 23:45:14 #9
130735 Devil020
Sterker door Strijd!
pi_36659620
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:53 schreef seninha het volgende:
`Zal dit zeker gaan doen. Heb wel gelezen dat als je wilt gaan verticuteren dat de grond droog moet zijn. dat betekend dat ik ff moet wachten voor ik aan de gang kan
nee hoeft niet, kost alleen iets meer kracht

verder gewoon doen, niet in een plensbui natuurlijk maar beetje regen is zelfs goed voor het kiemen van het graszaad
pi_36660823
Je moet eerst verticuteren.

Het is belangrijk om nu te beginnen met mest en kalk, gebruik wel een mestkarretje anders krijg je allemaal rare pollen en vlekken. Over 250 m² gras gooi ik 20 kg kalk en 20kg mest, het ziet er nu alweer prachtig uit na de winter, het is een strak groen tapijtje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')