abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_36495256



Vandaag heeft de A.C.O. eindelijk de definitieve deelnemerslijst bekendgemaakt. Vijftig auto's zullen dit jaar om 17:00 (!) op 17 juni van start gaan in de 74e editie van 's werelds bekendste 24-uurs race.

De complete lijst is verderop te lezen, hier de belangrijkste deelnemers per klasse:

LM P1

V.l.n.r. Audi R10, Pescarolo-Judd, Dome-Mugen, Lister Storm


LM P2

V.l.n.r. Courage C-65, Lola 05/40, WR Peugeot, Radical SR9-Judd

LM GT1

V.l.n.r. Ferrari 550 Maranello, Saleen SR-7, Lamborghini Murcielago, Corvette C6R + Aston Martin DBR9

LM GT2

V.l.n.r. Ferrari 430 GT, Panoz Esperante, Porsche 911 GT3 RSR, Spyker C8 Spyder

De complete deelnemerslijst is hier als .pdf te vinden, incl. de acht reserve deelnemers, en hier als fraai online overzicht.

Algemene Feitjes:
- Vanwege het WK voetbal is de starttijd verschoven van 16:00 naar 17:00.
- De Automobile Club de 'l Ouest bestaat dit jaar 100 jaar, ter viering hiervan is het binnengedeelte van het circuit (Le Village) compleet gerenoveerd.
- Daarnaast zijn er wat aanpassingen aan het circuit uitgevoerd, i.v.m. de veiligheid van metname de motorrijders die op het permanente Bugatti circuit rijden.

De Race
Hoewel de race over een paar maanden pas begint lijkt het een buitengewoon spannende race te worden. Sinds 2000 heeft Audi gedomineerd met de R8 en wil dit nu met de R10 vervolgen. Tijdens de 12-uurs race van Sebring (18 maart j.l.) viel één van de twee R10's al heel snel uit met mechanische problemen, wellicht een hitteprobleem met de Diesel Bi-turbo V12. Met twee erg snelle Pescarolo's èn de Racing for Holland Dome zou de strijd dit jaar weleens spannender dan ooit kunnen worden.

In de GT1 klasse zorgen een Murcielago van de Japanese Lamborghini Owners Club en een Amerikaanse Saleen voor de afwisseling, waar in vorige jaren de strijd vooral ging tussen de Corvettes en de Ferrari 550's en Aston-Martins. De verschillen waren de afgelopen jaren minimaal, en zal dit jaar niet anders zijn.

De Ferrari 430 GT maakt dit jaar zijn debuut op Le Mans, met een Spaanse en een Schotse inschrijving. De Panoz, Porsche en Spyker zijn eerder op Le Mans te zien geweest. De 911 is sinds jaar en dag meester in de GT2 klasse, of de twee Spykers hier verandering in kunnen brengen, wie weet. Met de Spyder is vorig jaar veel vooruitgang geboekt, er zijn podiumplaatsen in de FIA GT en LMES mee behaald en in Sebring bereikten beide bolides de finish, enkele 911's achter zich latend.

Nederlanders op Le Mans
Jan Lammers is met zijn Racing for Holland team voor de zesde keer in de huidige setting aanwezig met één auto. De teambaas is tevens rijder, ondersteund door Alex Yoong en een nog te bevestigen derde rijder. Het Spyker Squadron heeft zoals gezegd twee Spyders ingeschreven, met de volgende bevestigde rijders: Donnie Crevels, Jeroen Bleekemolen en Mike Hezemans. Dit laat nog ruimte over voor drie andere rijders.

Niet alleen op de baan maar vooral ook naast de baan zijn de laatste jaren Nederlanders ruimschoots vertegenwoordigd, iets dat vooral te danken zal zijn aan de inzet van Jan Lammers met zijn RfH team. Initiatieven als Drinking for Holland zorgen er voor dat de Engelsen niet meer alleen zijn in het creëren van die typische Le Mans sfeer op de camping Maison Blanche. In totaal werd het aantal Nederlandse bezoekers vorig jaar op 15.000 geschat.

Ter afsluiting van deze post, een sfeerimpressie van het leven naast de baan.


Handige links:
De officiële Le Mans site: http://www.lemans.org/24heuresdumans/live/pages/accueil_gb.html
De site voor Le Mans nieuws: http://www.planetlemans.com
Franstalige site met algemeen GT nieuws: http://www.infoscourse.org
Ten-Tenths forum voor GT, dus ook Le Mans: http://www.ten-tenths.com/forum/forumdisplay.php?f=7


[ Bericht 1% gewijzigd door Rool.and.the.Gang op 30-03-2006 17:13:36 ]
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_36495337
Zoals elk jaar gaan we er weer heen! Nou maar hopen op mooi weer ( niet zo warm als afgelopen jaar! ). Heb er zin in!
pi_36495368
P.S. Na vijf jaar ga ik dit jaar niet, i.v.m. een bruiloft dat weekend... Volgend jaar de 75e editie, daar ben ik zeker wel bij!

Wie gaan er dit jaar wel?
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_36495394
Wij gaan er met 3 man heen dit jaar. overigens rijd Jan niet meer met een Judd motor maar met een Mugen.
Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
pi_36495547
Klopt. Na al die jaren Judd sluipt 't er in hè. Meteen even aangepast.

Okay Tommeh en hullepim dus al wel. Ik ben jaloers. Na de race zie ik een graag een linkje naar foto's dat snappen jullie natuurlijk ook wel.
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_36495699
Hehe ik zal m'n best doen. Tot nu toe konden we elk jaar onder de dunlop brug bij de marshallpost komen via wat mensen die we kennen, hopen dat dat dit jaar weer kan !
pi_36495747
IWe zullen zeker zorgen dat we wat foto's online hebben!
Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
pi_36496027
Prachtige OP
Where facts are few, experts are many.
pi_36496089
Vorig jaar voor het eerst geweest, wat een ervaring zeg. De race an sich interesseerde me niet zoveel, maar die sfeer. De burn-outs van veel te dure auto's op de route naar de campings op de vrijdag. Het stoffig worden van diezelfde auto's op de campings, echt zo apart. Ferrari's naast Renault Twingo's naast Aston Martins naast vooroorlogse Fords. Superkick. En het kost nog geen drol ook, zeker niet in vergelijking met een gemiddelde Grand Prix.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
pi_36496168
mooie OP idd.

Voor 't spektakel wel jammer dat er een aantal vlammende uitlaten minder zullen zijn

mja, er blijven er natuurlijk nog genoeg over
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_36517067
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 16:26 schreef bas-beest het volgende:
mooie OP idd.

Voor 't spektakel wel jammer dat er een aantal vlammende uitlaten minder zullen zijn

mja, er blijven er natuurlijk nog genoeg over
Wat dan? Er starten ieder jaar evenveel auto's?
Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
pi_36517105
Le Mans .

OP .
sig verwijderd door FA
  vrijdag 31 maart 2006 @ 10:34:10 #13
9776 FLIPNEUS
Let's rawk!
pi_36517170
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:28 schreef hullepim het volgende:

[..]

Wat dan? Er starten ieder jaar evenveel auto's?
Ik denk dat hij doelt op de dieselmotoren van Audi .
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
pi_36522703
Nog even vier zelfgemaakte foto's van de Nederlandse vertegenwoordiging, en de camping Maison Blanche.



En voor de liefhebbers van rook, vlammen en ongein, opnamen van de rotonde nabij camping Houx Annexe vorig jaar (niet door mij gefilmd, wel geupload).
http://video.google.com/videoplay?docid=-1016470373947357095

Nog wat meer Engelse campingpret:
http://video.google.com/videoplay?docid=8147344745124716712
http://video.google.com/videoplay?docid=3882457143933722085
http://video.google.com/videoplay?docid=-4712604469856882933

En die Audi R10's produceren geen vlammen, geen racegeluid, en zelfs geen roodgloeiende remschijven doordat zij in een omhuizing zitten à la F1... Zonde hè.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rool.and.the.Gang op 31-03-2006 16:17:53 ]
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_36523758
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 13:52 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:

En die Audi R10's produceren geen vlammen, geen racegeluid, en zelfs geen roodgloeiende remschijven doordat zij in een omhuizing zitten à ala F1... Zonde hè.
Ze zouden ze gewoon moeten verbieden, niet door de keuring laten komen. Le Mans racers moeten gewoon gloeiende schijven hebben. Er moeten vlammen uit die uitlaten komen en je moet ze horen terug schakelen. Dat is nou juist de charme van Le Mans
Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
pi_36525193
Wat doen er toch weer een puikende vehikels mee
pi_36539501
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 13:52 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:

<knip>
geinige foto's/filmpjes

quote:
En die Audi R10's produceren geen vlammen, geen racegeluid, en zelfs geen roodgloeiende remschijven doordat zij in een omhuizing zitten à la F1... Zonde hè.
wat betreft de vlammen en idd. ook het geluid ja (ik meen dat boven de 200 km/h ofzo het motorgeluid overstemd wordt door wind/banden-geruis)...
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 10:34 schreef FLIPNEUS het volgende:

[..]

Ik denk dat hij doelt op de dieselmotoren van Audi .
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_36602402
Ja het aandeel van de dieselauto's waardeer ik niet zo. Het is een topprestatie wat ze doen maar vooral op Le Mans moet het gewoon HARD klinken. Dat is juist een van de vele onmisbare charme's.
  maandag 3 april 2006 @ 11:30:46 #19
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36602540
Mooie OP. Hulde Rool.and.the.Gang

Reed Yoong vorig jaar ook voor Lammers trouwens?
pi_36607025
De Automobile Club de 'l Ouest heeft een visie op autosport waarin het milieu een redelijk grote rol speelt.

Het gebruik van alternatieve brandstoffen en stillere auto's wordt openlijk gestimuleerd door de A.C.O. en er is sinds 2005 weer een speciale prijs voor; de Ecology Trophy. Deze prijs wordt uitgereikt aan "de meest milieuvriendelijke deelnemer". Dit klinkt heel suf en wollig, maar wordt uiteindelijk bepaald door de thermische efficiëntie en geluidsniveau van de auto. Thermische efficiëntie is meer dan brandstofverbruik alleen, ook de gemiddelde racesnelheid en gewicht van de auto worden meegenomen in de berekening. In 2005 heeft de Audi R8 van Champion Racing de Ecology Trophy gewonnen.

De Audi R8 is de meest succesvolle auto ooit op Le Mans, maar ook de meest saaie om te zien, horen en voelen. Gelukkig zijn er nog wel spektakelstukken zoals de Corvette en Lister Storm die gebruikmaken van heerlijk klinkende V8 blokken, de V10 en V12 motoren klinken ook lekker, maar de 'small block' V8 soundtrack is toch echt de allerbeste. Dat dit deel uitmaakt van de charme van Le Mans, daar ben ik het helemaal mee eens, 's nachts niet kunnen slapen langs de baan omdat om de zoveel minuten het luchtafweergeschut af gaat, compleet met vlammen uit de uitlaten. Helaas (voor ons) hebben milieu-instanties e.d. steeds meer lokale invloed, met als dieptepunt het afgelasten van de LMES ronde op Monza dit jaar omdat er teveel geluid geproduceerd zou worden door de raceauto's...

De bewuste, oh zo lekkere C6-R sound: http://24h-le-mans.knl-dt(...)afteressetsunday.mp3

Jan Lammers reed vorig jaar met John Bosch en Elton Julian. Of en waar John Bosch dit jaar rijdt is nog niet bekend, net als Peter Kox en Tom Coronel. Kox reed de laatste twee jaar bij Care / Prodrive in de 550 en DBR9, Coronel heeft o.a. bij zowel RfH als Spyker eerder meegereden. Bosch is Ferrari adept en rijdt ook erg graag op Le Mans, in 2004 in een Barron Connor 575GTC en vorig jaar bij RfH. De komende maanden zal meer bekend worden.

Nog meer geluid en beeldmateriaal: http://www.24h-le-mans.dk/index.asp?get=galleri&sprog=dk
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_36655002
ik heb er nu al zin in
moet er toch eens heen gaan
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 5 april 2006 @ 03:11:36 #22
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_36662999
Audi met een diesel
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_37082210
Komen jullie lekker een biertje drinken op vrijdag 16 juni? Wij staan ook dit jaar weer op Maison Blanche, we hebben dit keer 1250 liter bier bij ons. Televisies staan die vrijdagavond op Nederland afgestemd, de mannen van Racing for Holland en Spyker zijn uitgenodigd. Misschien ook wat mensen van Corvette

Greetz, Paddy - Drinking for Holland

my 2008 season: Sebring ALMS / Brands Hatch A1GP / Spa LMS / Le Mans 24h / Nürburgring LMS / Silverstone LMS / Zandvoort A1GP
.
Absolut Drinking for Holland
pi_37084617
Een DfH-er! En zo te zien nèt geregisteerd.

1250 liter bier, heheheh nice, en hoeveel hamburgers dit jaar? Vorig jaar zat ik er zó door heen met die hitte dat een enthousiast bezoek aan de DfH enclave er gewoon niet inzat. Volgend jaar breng ik een bezoekje, dit jaar echter geen Le Mans pour moi.

Hoe goed zijn jullie contacten met de RfH en Spyker teams trouwens? Jullie waren o.a. bij de presentatie van de RfH auto in '05 & in de workshop van RfH in Katwijk nietwaar?
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
pi_37088313
quote:
Op woensdag 19 april 2006 01:27 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:
1250 liter bier, heheheh nice, en hoeveel hamburgers dit jaar? Vorig jaar zat ik er zó door heen met die hitte dat een enthousiast bezoek aan de DfH enclave er gewoon niet inzat. Volgend jaar breng ik een bezoekje, dit jaar echter geen Le Mans pour moi.
Jammer dat je niet kan dit jaar. Aan de andere kant is het volgend jaar misschien nog veel interessanter qua deelnemersveld. Dit jaar zit het meerendeel te wachten op ploffende Audi's, uiteindelijk wil niemand diesels in de racerij. Een van ons is al naar de 12 uur van Sebring geweest, en ik hoorde aan de telefoon vanaf Sebring alleen maar een soort van droogtrommel die voorbij kwam rollen. Dat wordt qua geluid dus alleen maar erger

Wat het eten betreft, waarschijnlijk weer meer Saté, die gingen erg hard vorig jaar . En we moeten natuurlijk een Alex Yoong-avond gaan houden, dus we zullen ook wel nasi meenemen
Verder gaan er veel lege europallets mee, veel lege kratten bier en veel houtwerk. Daarvan gaan we uiteindelijk een zwembad met grote bar en suite bouwen. Ook Steve McQueen gaat in aangepaste versie mee>>


Op vrijdagavond gaan we Nederland - Ivoorkust kijken, met aansluitend weer de RnR-band the Flying Baguettes.
quote:
Hoe goed zijn jullie contacten met de RfH en Spyker teams trouwens? Jullie waren o.a. bij de presentatie van de RfH auto in '05 & in de workshop van RfH in Katwijk nietwaar?
Bij RfH waren we in Katwijk vorig jaar april voor een "gewoon" Workshop-bezoek. Wel gaaf, veel vragen kunnen stellen aan het team. Dit jaar was ik in februari al in Katwijk, heb de Ballenbak (zoals Jan hem zelf noemt) zeker een maand voor me moeten houden
Met een paar mannen van RfH hebben we leuk contact, de mannen van Spyker hebben we minder contact mee, maar daarbij krijgen we weer hulp van de mannen van RfH. Zal na LM'06 wel anders wezen. De mannen van RfH waren vorig jaar al bij ons op bezoek>>


Jeroen Bleekemolen rijdt weer mee, die kent ons nog van de Nürburgring>>


Het wordt weer gaaf. Alleen gelukkig dat het maar eens per jaar is, wat een werk allemaal weer

Voor 2007 moeten we zien wat er allemaal mogelijk is. Ik rijd normaal gesproken de vrachtwagen, en ga volgend jaar een week voor Le Mans naar de Isle of Man TT
my 2008 season: Sebring ALMS / Brands Hatch A1GP / Spa LMS / Le Mans 24h / Nürburgring LMS / Silverstone LMS / Zandvoort A1GP
.
Absolut Drinking for Holland
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')