abonnement Unibet Coolblue
pi_36439962
Het Er-op-Uit! ideeënboek vermeldt het volgende over Maastricht:

"Een terras is een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven geworden, door de stad slenteren heet plotseling flaneren en eten is een avondvullende bezigheid."

"Maastricht betitelt zichzelf graag als een mediterrane stad. Dat is minder overdreven dan het klinkt ... En dat het gebied rond het nieuwe jachthaventje, 't Bassin, zichzelf afficheert als het St. Tropez aan de Maas, ach... een stad met zoveel charme kan zich best een beetje grootspraak permitteren."

"Zelfs het weer nodigt uit tot een mediterraan tempo."
------------------

Iets heeft mij enthousiast gemaakt voor een weekendje in de zuidelijkste stad van Nederland, maar andere opties staan open.

Zijn er Fok!kers die het mediterrane karakter van Maastricht kunnen onderschrijven, of wordt een en ander inderdaad nogal overdreven? Want zo zuidelijk ligt Maastricht nu ook weer niet.
pi_36440434
"St. Tropez aan de Maas"

Nee, echt niet. Leuke oude gebouwen en zulks en terrasjes, dat wel. Als je ze kunt verstaan is het vast heel leuk. (Lees: als ze normaal Nederlands willen praten.)
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_36441959
Het is er wel warmer dan de rest in NL

terras bij OLV kerk is leuker dan vrijthof
  FOK!fotograaf dinsdag 28 maart 2006 @ 19:44:25 #4
73911 ultra_ivo
pi_36443513
Maastricht is oud Luiks gebied. Je vindt er in de oude gebouwen weinig Nederlandse invloeden (behalve een aantal staatsgebouwen), maar juist des te meer Franse invloeden.
Zolang je spreekt over Nederland en niet over Holland ben je in Maastricht heel erg welkom
pi_36443701
't Bassin heeft idd wel wat Langs een soortement van haventje zitten diverse terrasjes en regelmatig liggen er jachtjes. Dus een zomers gevoel krijg je er wel van

Voor de rest zou ik het niet mediterraan willen noemen. Ik heb in Maastricht ook nooit echt het idee dat ik in het buitenland ben, dat heb ik meer in de omgeving van Valkenburg, met al die heuvels. Als daar de zon schijnt lijkt het net alsof je in Frankrijk bent.

Neemt niet weg dat Maastricht een leuke stad is. Oud centrum, bruggen over de Maas, veel café's (OLV-plein is idd leuker dan het Vrijthof waar de bussen langs rijden), paar musea, oude stadswallen enz.
pi_36453573
En voor meer informatie over een Dagje Maastricht
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_36453672
Als bijna inwoner van Maastricht (dorpje er net onder) moet ik toegeven dat het een ontzettend gezellige stad is. Daarmee bedoel ik de binnenstad, de kern van de stad. Vooral het Vrijthof en de Markt zijn de moeite waard. Als je voor een weekendje gaat, moet je zeker de vrijdagmarkt erbij betrekken, dat doet heel Mediterraans aan met allerlei kraampjes en verse voedselwaren.
Voor een scheet en een knikker kun je op het Vrijthof een rondrit door de stad kopen (ja, erg toeristisch, maar je kan onderweg uitstappen en het scheelt je vaak een flinke weg lopen).

En als je het in de zomer wilt doen, moet je voor een lekkere frappucino bij Dino's op het Vrijthof zijn, dan krijg je niet alleen een goede prijs, maar ook nog eens een mooi uitzicht over het plein waarop vanalles te doen is.
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_36463188
Bij Dino's kun je ook heel lekker en goedkoop dineren!
(tenminste ik probeer vaak wat anders, maar kom toch steeds weer terug)
pi_36469041
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 04:54 schreef Infinity123 het volgende:
Voor een scheet en een knikker kun je op het Vrijthof een rondrit door de stad kopen (ja, erg toeristisch, maar je kan onderweg uitstappen en het scheelt je vaak een flinke weg lopen).
Ik vind dat treintje zo vreselijk...

Bovendien kun je binnen 3 kwartier hetzelfde rondje lopen, heb je ook nog eens tijd om de boel goed te bekijken.
pi_36469130
Mooie stad vind ik het altijd. Ga binnenkort ook weer eens om nu echt wat foto's te maken
stupidity has become as common as common sense was before
pi_36469187
Ik kom er veel te weinig terwijl ik er maar 25 km vanaf geboren ben
pi_36480043
Dat klinkt goed! In ieder geval bedankt voor de diverse reacties; ik ben weer wat wijzer geworden. Dat het oud Luiks gebied was, wist ik nog niet, maar verklaart een hoop
  FOK!fotograaf woensdag 29 maart 2006 @ 23:50:19 #13
73911 ultra_ivo
pi_36480303
Tot Napoleon werd Maastricht geregeerd door twee heren. Een deel van de stad behoorde aan de Prins-Bisschop van Luik. Een ander deel eerst aan de Hertog van Brabant en later aan de Staten. Soms kom je nog overblijfselen ervan tegen, de dubbele trap bij het stadhuis bijvoorbeeld. Verbeeld je dat een van de twee heren de andere voor moest laten gaan Voor het stadsbestuur trouwens destijds een makkelijke periode, de heren waren het nooit met elkaar eens, de stad kon dus doen wat ze wilde
Als je van historische punten houdt, bij de kazamatten is nog de plek waar d'Artagnan sneuvelde. Verder een mosasaurus in de tuin van het natuur historisch museum en een pre-Romeinse straat in de kelder van Hotel Derlon.
pi_36483534
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 18:10 schreef Skande het volgende:

[..]

Ik vind dat treintje zo vreselijk...

Bovendien kun je binnen 3 kwartier hetzelfde rondje lopen, heb je ook nog eens tijd om de boel goed te bekijken.
Whehe ja, lekker blij! Maar ach, het is leuk voor mensen met kinderen. Ze doen goede zaken daar (ik heb bij de mac ertegenover gewerkt), mensen staan met goed weer in de rij om erin te kunnen. Als je dan toch in Mtricht bent, kun je ook zo'n blije rode step huren bij stiphout!!
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_36484651
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 04:39 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

Whehe ja, lekker blij! Maar ach, het is leuk voor mensen met kinderen. Ze doen goede zaken daar (ik heb bij de mac ertegenover gewerkt), mensen staan met goed weer in de rij om erin te kunnen. Als je dan toch in Mtricht bent, kun je ook zo'n blije rode step huren bij stiphout!!
Ik laat me nog liever aan een blok beton in de Maas dumpen dan dat ze me op zo'n step zetten. Dat doe je thuis toch ook niet? Ik dacht trouwens dat ze die dingen bij de VVV haalden
pi_36485963
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 23:50 schreef ultra_ivo het volgende:
en een pre-Romeinse straat in de kelder van Hotel Derlon.
in t weekend alleen op zondag vanaf 12.00 geopen, ff rekening mee houden naast die straat nog diverse resten van muren en een waterput. wel leuk om een keer gezien te hebben.

ik ben zelf meer fan van het OLV plein dan het vrijthof. In de zomer vind ik t echt geweldig daar....de bomen vol in het blad, zonnetje op je kop met een biertje drbij en de straatmuzikanten die het sfeertje compleet maken
Too much is never enough!
pi_36486429
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 10:28 schreef The6thgate het volgende:

[..]

in t weekend alleen op zondag vanaf 12.00 geopen, ff rekening mee houden naast die straat nog diverse resten van muren en een waterput. wel leuk om een keer gezien te hebben.

ik ben zelf meer fan van het OLV plein dan het vrijthof. In de zomer vind ik t echt geweldig daar....de bomen vol in het blad, zonnetje op je kop met een biertje drbij en de straatmuzikanten die het sfeertje compleet maken
Wieckse Witte
pi_36487435
Maastricht Topstad!
OLV Plein, lekker zonnetje tussen de bomen door, pintje erbij! HEERLIJK!
God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
Vakantie
pi_36501406
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 18:10 schreef Skande het volgende:
Ik vind dat treintje zo vreselijk...
Dat treintje is idd lichtelijk walgelijk
pi_36513270
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 09:22 schreef Skande het volgende:

[..]

Ik laat me nog liever aan een blok beton in de Maas dumpen dan dat ze me op zo'n step zetten. Dat doe je thuis toch ook niet? Ik dacht trouwens dat ze die dingen bij de VVV haalden


Dat zal het ook wel zijn ja, je kan via stiphout bij de VVV reserveren geloof ik. Ach wat, ik zal het nooit doen iig. Ziet er wel komisch uit
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')