abonnement Unibet Coolblue
pi_36373294
ik heb nog een oude harde schijf liggen en die wil ik in een andere computer inbouwen. nu heb ik een paar kleine vraagjes;

het gaat om een maxtor diamondmax 9. Ik moet de jumper settings op slave zetten, maar ik zie nergens op de schijf waar ik de jumper settings kan bekijken. de schijf was al slave in de de computer waar hij uitkomt dus kan ik er vanuit gaan dat hij nog steeds op slave staat?

klopt het dat dit een IDE schijf is? nu zit in de andere computer een SATA harde schijf. maakt het uit dat schijven twee verschillende interfaces hebben?

moet ik de harde schijf na het installeren nog formateren?

thx
  zondag 26 maart 2006 @ 11:45:49 #2
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_36373352
Als je mobo nog een IDE of S-ATA interface vrij heeft maakt het niet uit welke er op de HD zit

Maargoed, slave enzo heb je alleen nodig bij een IDE aansluiting

Onder IDE, boven S-ATA


Alleen bij IDE moet je jumper settings zetten, en die staan altijd op de behuizing
pi_36373424
Op de foto bij de IDE-schijf staat de jumper zoals ie daar staat op Master..één naar rechts en dan staat ie op Slave
Fok! is geschiedenis onder dit account.... :)
pi_36373427
Er moet ook nog ergens een "Model nummer" op staan, zoiets als 6Y160P0 of zo (een 160GB in dit geval). Als je op http://www.maxtor.com dat nummer kiest (rechtsboven) dan kun je in het volgende schermpje onder "Installation" de jumper settings zien. En nog veel meer...
pi_36373874
ok ik zag op de maxtor site dat geen jumper betekent dat de schijf als slave geconfigureerd staat. @wobbel; die onderste schijf is inderdaad het type van de maxtor en een schijf van het bovenste type zit er al in.
  zondag 26 maart 2006 @ 12:23:04 #6
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36374052
Soms staan de jumpersettings niet op de sticker, maar op de printplaat. Draai de schijf eens om en kijk daar eens.

Als je de settings niet weet kun je nog altijd de schijf inbouwen zonder de jumper aan te passen. Kijk bij het opstarten of de schijf herkend wordt en zo ja als wat ( Master of Slave ). Als je nog een apparaat op dezelfde kabel aansluit (cdrom of zo) dan kun je daar nog altijd de jumper aanpassen zodat niet beide apparaten tegelijk op master of slave staan.


@Suikermais : Niet iedere schijf heeft dezelfde settings. Hoe zie je welke schijf het is?
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36374065
quote:
Op zondag 26 maart 2006 11:45 schreef wobbel het volgende:

(Foto weggelaten!)

Alleen bij IDE moet je jumper settings zetten, en die staan altijd op de behuizing
Als het om oudere (10gb en vooral lager) schijven gaat staat de jumper setting niet steeds op de behuizing Maar je kan het wel altijd weer vinden op de website van de makers (in dit geval Maxtor)

Sommige harde schijven (de heel oudere dan, hebben hun master/slave jumper settings zelfs op het pcb board zijde (we spreken dan wel van schijven onder de 1gb )
He Who Controls The Spice, Controls The Universe!
FATHER!, The Sleeper Has Awaken!
  zondag 26 maart 2006 @ 12:25:12 #8
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_36374099
quote:
Op zondag 26 maart 2006 11:41 schreef Powderfinger het volgende:
Ik moet de jumper settings op slave zetten, maar ik zie nergens op de schijf waar ik de jumper settings kan bekijken. de schijf was al slave in de de computer waar hij uitkomt dus kan ik er vanuit gaan dat hij nog steeds op slave staat?
Nee, doorgaans verspringen die om de paar maanden dus altijd controleren of het nog goed staat!
feest
  zondag 26 maart 2006 @ 12:27:21 #9
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36374142
quote:
Op zondag 26 maart 2006 11:41 schreef Powderfinger het volgende:
..... de schijf was al slave in de de computer waar hij uitkomt dus kan ik er vanuit gaan dat hij nog steeds op slave staat?
.....
Daar had ik even overheen gelezen. De schijf is dus nu ingesteld als Slave. Als je niets verandert, dan blijft het een slave.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36374239
ok schijf zit in de computer. stroomkabels hangen allemaal in serie, het maakt niet uit welke ik aansluit neem ik aan? IDE (die brede kabels) heb ik er 2 van in serie, ook hier maakt het niet uit welke ik aansluit neem ik aan?
  zondag 26 maart 2006 @ 12:43:16 #11
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36374464
Op zich maakt het niet veel uit welke IDE kabel je gebruikt. De beste performance zou je moeten halen uit een kabel waar geen ander apparaat aan hangt, maar veel maakt het niet uit.

Wat de stroomkabels betreft....maakt niets uit welke je gebruikt ( zolang de kabel maar uit de voeding van de pc komt ).
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36377927
heb alles aangesloten maar windows herkent geen extra schijf. heb verschillende IDE en stroomkabeltjes geprobeerd. iemand een idee waar het aan kan liggen?
  zondag 26 maart 2006 @ 14:56:14 #13
107652 Quincy5
Back to the future
pi_36378134
herkent je bios hem wel?
www.bttf.com
I hate mornings
  zondag 26 maart 2006 @ 14:57:28 #14
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_36378174
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:50 schreef Powderfinger het volgende:
heb alles aangesloten maar windows herkent geen extra schijf. heb verschillende IDE en stroomkabeltjes geprobeerd. iemand een idee waar het aan kan liggen?
Als je bios hem wel ziet, moet je hem ff formateren via computerbeheer
  zondag 26 maart 2006 @ 15:14:57 #15
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36378608
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:57 schreef wobbel het volgende:

[..]

Als je bios hem wel ziet, moet je hem ff formateren via computerbeheer
Rechtsklik op Deze Computer, kies beheren en ga naar Schijfbeheer. Daar kun je de schijf formateren.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36378705
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:57 schreef wobbel het volgende:

[..]

Als je bios hem wel ziet, moet je hem ff formateren via computerbeheer
in computerbeheer kom ik hem niet tegen. in bios ook niet. in bios staat
SATA primary drive gevonden
SATA secondary drive niet gevonden
Primary drive 0 niet gevonden
Primary drive 1 niet gevonden

klinkt mij als kabeltje niet goed aangesloten, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het 10x verkeerd aansluit
  zondag 26 maart 2006 @ 15:21:31 #17
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36378783
De IDE en de stroomtoevoer kun je eigenlijk niet echt fout aansluiten ( tenzij je ze erin ramt ).

Als de schijf nu nieuw was kon je nog aannemen dat de BIOS geupdate dient te worden.

Heb je nog meer IDE-spul (zoals cdrom of dvddrives) in je pc? Zo ja, dan zouden die ook door de BIOS aangegeven moeten worden.

Indien je ze wel hebt, maar ze worden ook niet gevonden, dan kan het zijn dat en de harde schijf en de drive beide op Master of beide op Slave staan.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36378792
oh ja, in bios staat ook nog IDEO Drive UDMA op ON maar ik weet niet wat dat betekent
pi_36379035
zijn 2 andere IDE drives aangesloten maar die worden wel herkent. kan het zijn dat het komt door de jumperinstellingen? hij staat nu op slave, kan het zijn dat hij op cable select moet omdat de andere schijf SATA is?
  zondag 26 maart 2006 @ 16:00:34 #20
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_36379632
quote:
Op zondag 26 maart 2006 15:32 schreef Powderfinger het volgende:
.....
hij staat nu op slave, kan het zijn dat hij op cable select moet omdat de andere schijf SATA is?
Aangezien de andere schijf op een andere controller (SATA) zit, maakt de jumper instelling op "welk IDE apparaat dan ook" niets uit.
quote:
zijn 2 andere IDE drives aangesloten maar die worden wel herkent.
Als je nu eens de "nieuwe" schijf aan de aansluiting hangt waar nu die andere IDE-schijf (slave) zit. Herkent de pc em dan wel?
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_36403871
ok het is gelukt. ik heb uiteindelijk de jumper instellingen op master gezet en toen werd de schijf wel herkent. thx iedereen voor alle hulp!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')