abonnement Unibet Coolblue
pi_37281409
misschien is dit wel eerder geroepen maar kijk anders eens bij css zen http://www.csszengarden.com/

daar staan zoveel IE en FF hacks... Zeeer goede site
They execute an american tourist, we tactically nuke an entire city...
pi_37282279
Oh, het is al opgelost.

Ik heb bij #vol en bij #content de height: 100% weggehaalt
pi_37283687
oh nee, dan is het weer niet goed als het niet in de pagina past.

dan moet toch min-height voldoen? (+ de hack voor IE?)
pi_37291243
Klopt het dat in IE6 en FF de font-size niet wordt geërfd door tabellen?
In onderstaand voorbeeld krijg ik dat de bovenste regel tekst groter wordt weergegeven dan de onderste.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<html>

<head>

<style>
html, body {
   font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
   font-size: 12px;
}
</style>

</head>

<body>
<table>
   <tr>
      <td>Deze tekst is groter dan onderstaande.</td>
   </tr>
</table>

Deze tekst is kleiner dan bovenstaande tekst.
</body>

</html>
pi_37295649
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:38 schreef super-muffin het volgende:
Oke, ik heb het nu zo ver dat die balken links en rechts blijven staan, maar als ik scroll lopen ze niet door.

Als ik thuis ben zal ik het ff oploaden, heb hier geen internet op mn laptop.
http://danielpunt.nl/2/

  woensdag 26 april 2006 @ 15:53:58 #156
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_37314076
Weet niet of het bekend is maar wou dit toch even zeggen, ik vind dit echt een perfecte hack om dingen speciaal voor IE te speciferen.

1
2
3
<!--[if IE 6]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="voor_ie.css" />
<![endif]-->


Zo handig.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_37320298
Kun je dat ook in je CSS bestand zetten?
maar dan als
1
2
3
<!--[ if IE 6] >
@import ('stijl_ie.css')
<![ endif -->


en hoe doe je dat voor alle versies op IE? Of alle versies lager dan 6?
  donderdag 27 april 2006 @ 03:33:57 #158
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_37334433
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:30 schreef mrbombastic het volgende:
Klopt het dat in IE6 en FF de font-size niet wordt geërfd door tabellen?
In onderstaand voorbeeld krijg ik dat de bovenste regel tekst groter wordt weergegeven dan de onderste.
[ code verwijderd ]
Dat komt doordat je geen DOCTYPE neerzet, dan werken de browsers in quirksmode. De volgende code moet het oplossen:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>

<style type="text/css">
/*<![CDATA[*/
html, body {
   font-family: Georgia, "Times New Roman", Times, serif;
   font-size: 12px;

}
/*]]>*/
</style>
<title></title>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>Deze tekst is groter dan onderstaande.</td>
</tr>
</table>
<p>Deze tekst is kleiner dan bovenstaande tekst.</p>

</body>
</html>
pi_37355629
quote:
Op donderdag 27 april 2006 03:33 schreef Castor het volgende:

[..]

Dat komt doordat je geen DOCTYPE neerzet, dan werken de browsers in quirksmode. De volgende code moet het oplossen:
[ code verwijderd ]
Ah oke, weer wat geleerd .
pi_37356449
Net ook erachter gekomen dat FF itt tot IE geen spaties tussen een nummer en een eenheid accepteert. Zo is left:480 px uit den boze.
pi_37367139
net zoald een border bij IE buiten de div valt en bij FF in de div...
  vrijdag 28 april 2006 @ 10:59:27 #162
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37370518
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 04:37 schreef Misanthropist het volgende:
net zoald een border bij IE buiten de div valt en bij FF in de div...
Dat vind ik inderdaad erg naar. Volgens mij gaat IE hier tegen de standaard in toch? Waarom?! WAAAAROM?!
  vrijdag 28 april 2006 @ 11:19:50 #163
46794 Berkery
Fat bastard
pi_37371106
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:53 schreef TC03 het volgende:
Weet niet of het bekend is maar wou dit toch even zeggen, ik vind dit echt een perfecte hack om dingen speciaal voor IE te speciferen.
[ code verwijderd ]

Zo handig.
Als we PPK mogen geloven is dat ook de enige hack die je nodig hebt. Behalve als je nog rekening houdt met NS 4.x of IE 5 voor de Mac
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 april 2006 @ 11:48:20 #164
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_37371838
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 04:37 schreef Misanthropist het volgende:
net zoald een border bij IE buiten de div valt en bij FF in de div...
volgens mij toch alleen in quircksmode?
pi_37405679
ik ben bezig met een website met een fluid design.
Nou heb ik header en een footer die precies doen wat ik wil alleen het lukt me nog niet goed om het middenstuk voor elkaar te krijgen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
#home {
   margin-bottom: 20px;
   border: 2px solid #00337F;
   text-align: left;
   background-color:#FFFFFF;
   height: 350px;
   padding: 0px;
   overflow:invisible;
   }

In dexe container wil ik een stuk tekst die fluid is en twee kolommen met een vaste breedte van 225px. Alleen het lukt mij niet echt om die kolommen goed voor elkaar te krijgen dat ze er mooi naast staan.

Ik dacht het op deze manier te doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#tekst
{
float:left;
margin-right:450px;}

#column1{
position:relative;
width:250px;
border-left:1px solid black;
float:right;
padding:0px;
margin:0px
}
#column2{
position:relative;
float:right;
border-left:1px solid black;
padding:0px;
margin:0px
}


Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
  zondag 30 april 2006 @ 04:06:34 #166
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_37420026
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 16:54 schreef ExCibular het volgende:
ik ben bezig met een website met een fluid design.
Nou heb ik header en een footer die precies doen wat ik wil alleen het lukt me nog niet goed om het middenstuk voor elkaar te krijgen.
[ code verwijderd ]

In dexe container wil ik een stuk tekst die fluid is en twee kolommen met een vaste breedte van 225px. Alleen het lukt mij niet echt om die kolommen goed voor elkaar te krijgen dat ze er mooi naast staan.

Ik dacht het op deze manier te doen:
[ code verwijderd ]

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Ik begrijp niet helemaal wat je voor elkaar probeert te krijgen, vaak helpt het als je de HTML en volledige CSS post of linkt. Maar "overflow: invisible" bestaat iig niet. Dat moet zijn "overflow: hidden;"
pi_37433932
sorry het moet zijn overflow visible, typefoutje gemaakt.
html is vrij simpel div home is de container met daarin de 3 divjes die de content moeten verzorgen (div als container met daarin inhoud om event. box model problemen te voorkomen).
Ik heb niet echt een voorbeeld kunnen vinden. Maar ik heb even een plaatje gemaakt van wat ik wil bereiken


Afhankelijk van de lengte van de teksten in de kolommen of in de tekst moet de alles langer zijn dan 350 px.

[ Bericht 11% gewijzigd door ExCibular op 30-04-2006 20:06:16 ]
  zaterdag 6 mei 2006 @ 22:59:57 #168
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_37616197
quote:
Op zondag 30 april 2006 19:58 schreef ExCibular het volgende:
sorry het moet zijn overflow visible, typefoutje gemaakt.
html is vrij simpel div home is de container met daarin de 3 divjes die de content moeten verzorgen (div als container met daarin inhoud om event. box model problemen te voorkomen).
Ik heb niet echt een voorbeeld kunnen vinden. Maar ik heb even een plaatje gemaakt van wat ik wil bereiken
[afbeelding]

Afhankelijk van de lengte van de teksten in de kolommen of in de tekst moet de alles langer zijn dan 350 px.
Is dit wat je bedoeld?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title></title>

<style type="text/css">
/*<![CDATA[*/
  #home {float:left;border:1px solid red;}
  #tekst {background-color:yellow;float:left;margin-right:450px;}
  #column1 {width:225px;background-color:lightblue;float:left;margin-left:-450px;}
  #column2 {width:225px;background-color:blue;float:left;margin-left:-225px;}
/*]]>*/
</style>
</head>
<body>
<div id="home">
<div id="tekst">Nam vel nisi vitae odio congue tempus. Etiam leo justo,
 interdum dictum, accumsan at, accumsan quis, nisl. Sed ipsum orci, 
eleifend sit amet, congue ac, nonummy et, metus. Ut mollis mauris ac lectus. 
</div>
<div id="column1">Column 1</div>
<div id="column2">Column 2</div>
</div>
</body>
</html>
pi_37775305
De basis van CSS(tutor van w3schools) ken ik wel, maar ik denk nog altijd in tabellen ipv div's. Eigenlijk gebruik ik bijna overal tabellen voor wat eigenlijk niet goed is, hier wil ik dus vanaf.

Weet iemand een goede tutorial over het indelen van je website dmv CSS? Of kan iemand me een voorbeeldje geven.

Neem nou bijvoorbeeld een contactformuliertje. Dit zet ik altijd in een tabel omdat alles dan netjes oonder elkaar en uitgelijnd is. Hoe zou ik zoiets in CSS kunnen aanpakken?
pi_37778528
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 23:20 schreef Da_Koen het volgende:
De basis van CSS(tutor van w3schools) ken ik wel, maar ik denk nog altijd in tabellen ipv div's. Eigenlijk gebruik ik bijna overal tabellen voor wat eigenlijk niet goed is, hier wil ik dus vanaf.

Weet iemand een goede tutorial over het indelen van je website dmv CSS? Of kan iemand me een voorbeeldje geven.

Neem nou bijvoorbeeld een contactformuliertje. Dit zet ik altijd in een tabel omdat alles dan netjes oonder elkaar en uitgelijnd is. Hoe zou ik zoiets in CSS kunnen aanpakken?
Je zou een divje kunnnen nemen met een bepaalde width. En deze voor elke divje gelijk brengen. Ernaast via float een divje erbij. Maar dit is niet ideaal aangezien je afhankelijk van de (breedte) van de inhoud ook de breedte van de eerste kolom wilt varieren.

Tabelgebruik daarvoor is gewoon wel gewoon beter.

Layout van de pagina zelf, en tekstvlakken waar je een object in wilt gooien, daar heb je css voor nodig.

div is net als table html-code. Dus als je met CSS bezig wilt zijn is het niet per definitie fout om een tabel te gebruiken.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:25:42 #171
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_37778760
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 23:20 schreef Da_Koen het volgende:
De basis van CSS(tutor van w3schools) ken ik wel, maar ik denk nog altijd in tabellen ipv div's. Eigenlijk gebruik ik bijna overal tabellen voor wat eigenlijk niet goed is, hier wil ik dus vanaf.

Weet iemand een goede tutorial over het indelen van je website dmv CSS? Of kan iemand me een voorbeeldje geven.

Neem nou bijvoorbeeld een contactformuliertje. Dit zet ik altijd in een tabel omdat alles dan netjes oonder elkaar en uitgelijnd is. Hoe zou ik zoiets in CSS kunnen aanpakken?
Forms zijn wel een van de lastigere dingen om mee te beginnen in CSS. Je kunt hier een goed voorbeeld vinden hoe je form met CSS maakt.

Persoonlijk heb ik daar nog steeds wel moeite mee, vooral als je input fields niet even lang mogen zijn en als je ook nog een stel radio-buttons kwijt moet.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:25:53 #172
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_37809760
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 01:25 schreef Castor het volgende:

[..]

Forms zijn wel een van de lastigere dingen om mee te beginnen in CSS. Je kunt hier een goed voorbeeld vinden hoe je form met CSS maakt.

Persoonlijk heb ik daar nog steeds wel moeite mee, vooral als je input fields niet even lang mogen zijn en als je ook nog een stel radio-buttons kwijt moet.
Thx, zelf heb ik deze ook nog gevonden. Dat begrijp ik nu wel.


Dan nog een vraagje. Als ik het goed heb betekent "em" de hoogte van een lettertype? Maar wat betekent width:4em; dan precies? Kan iemand me dat uitleggen?
pi_37809972
1em = 16 pixels.
  zondag 14 mei 2006 @ 11:37:42 #175
33189 RM-rf
1/998001
pi_37810147
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 23:20 schreef Da_Koen het volgende:
De basis van CSS(tutor van w3schools) ken ik wel, maar ik denk nog altijd in tabellen ipv div's. Eigenlijk gebruik ik bijna overal tabellen voor wat eigenlijk niet goed is, hier wil ik dus vanaf.

Weet iemand een goede tutorial over het indelen van je website dmv CSS? Of kan iemand me een voorbeeldje geven.

Neem nou bijvoorbeeld een contactformuliertje. Dit zet ik altijd in een tabel omdat alles dan netjes oonder elkaar en uitgelijnd is. Hoe zou ik zoiets in CSS kunnen aanpakken?
de beste truc is te leren je HTML-code semantisch op te zetten .... daarmee leer je om bij de opzet van je HTML code niet te denken aan de layout zelf, maar een logische structuur ervoor te bedenken, de consequent is en klopt met de informatie en elementen die je erin wilt verwerken ....

Pas daarna voeg je de gewenste Layout door CSS toe:

een formulier bv:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<form>
   <fieldset>
       <legend>Mijn formulier</legend>
        <ul> 
               <li> <label for="input1">Eerste input</label>
                       <input name="mein_input" id="input1"> </li>
               <li> <label for="input2">Eerste input</label>
                       <input name="meer_input" id="input2"> </li>
               <li> <label for="input3">Eerste input</label>
                       <input name="laatste_input" id="input3"> </li>
                <li> <button type="submit">Verstuur</button> </li>
        </ul>
   </fieldset>
</form>


het mooi uitlijnen van zulke een formulier kun je doen door de CSS:
1
2
LABEL { display: block; float: left; width: 100px; }
UL, LI { list-style: none; margin:0; padding: 0; }


meer over semantiek vind je bv op alistapart (goed tutorials) en verschillende sites over css (en zoeken op semantics of semantiek)
quote:
Op zondag 14 mei 2006 11:25 schreef Da_Koen het volgende:

Dan nog een vraagje. Als ik het goed heb betekent "em" de hoogte van een lettertype? Maar wat betekent width:4em; dan precies? Kan iemand me dat uitleggen?
'em' (en 'ex') zij maateenheden die beide afhankelijk zijn van het gekozen font en de fontgrootte:
De 'em' is eigenlijk de letterbreedte (gebaseerd op de breedte van de letter 'm', veelal de breedste letter), de 'ex' is de corpshoogte (gebaseerd op de letter 'x' welke precies de undercast-hoogte aangeeft)
kies je voor de em of ex als maateenheid, weet je redelijk zeker dat je amaat gerelateerd is aan je gekozen font... zou je de font vergoten schaal je box netjes mee ... dat is de grond waaro mensen zo'n maat kiezen (bv bij het aangeven van spatierings-maat of lijnhoogte, kiezen goede designers het liefste voor resp. em of ex.

[ Bericht 14% gewijzigd door RM-rf op 14-05-2006 11:52:02 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')