abonnement Unibet Coolblue
pi_39626677
Ik weet wel dat je geen melk/yoghurt en dergelijken moet eten na een ijzer-rijke maaltijd want dat zorgt er voor dat het niet wordt opgenomen (schoonzus was zwanger en had ijzer tekort, kwam door de yoghurt na het eten volgens de dokter)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_39627323
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:15 schreef the_disheaver het volgende:

-knip-
Oke, ik zal daar even gaan kijken! Bedankt.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 10:55:37 #103
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_39628023
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 20:51 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar ja:
Ik lust dus echt geen vlees-vervangers, dingen op soja basis enzo.
Dat is vrij lastig, zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? En wat doen ze er tegen?
Oja, ik lust vrij weinig, ook geen pasta's enzo.
Om eerlijk te zijn, Ik lust vrij weinig buitenlands eten .
Welke heb je al geprobeerd? Er zijn zoveel producten die je kan proberen qua vleesvervangers e.d.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:07:06 #104
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_39628231
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 22:15 schreef the_disheaver het volgende:
Maar: zijn 2 soorten ijzers. Eentje die door het lichaam opgenomen wordt, en eentje die dat normaal gesproken niet doet.
Nee niet helemaal. IJzer in vlees wordt sneller opgenomen en die in plantaardige producten zit minder goed. Maar zowieso in voeding heb je producten die iets versnellen of zorgen dat iets niet goed wordt opgenomen. Als je een gevarieerd vegetarisch dieet hebt, dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken over ijzer en of het opgenomen wordt. Belangrijkste is om te denken om producten die ijzeropname belemmeren. Bijvoorbeeld geen thee nemen vlak na of voor producten waar veel ijzer in zit.

IJzertekort komt bij vegetariers veel voor wanneer ze gewoon niet letten op hun voeding. Vooral vegetariers die net begonnen zijn e.d. Maar komt ook genoeg voor bij niet-vegetariers.
  zaterdag 8 juli 2006 @ 11:14:44 #105
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_39628388
Ik heb nooit ijzerproblemen. Mijn Hb is iedere maand goed genoeg om plasma te mogen doneren.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:14:55 #106
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_40013374
mijn vriend en ik hebben besloten om samen (minder tot) geen vlees te gaan eten. (geleidelijk aan)
we gaan samenwonen en nu kunnen we zelf beslissen wat we eten.
doen jullie in speciale winkels inkopen of haal je alles bij de super? bij ons zit in de buurt een turkse groenteboer, ik ga daar eens een keertje kijken... en zijn de natuurwinkels echt zo duur?
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:36:57 #107
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_40014316
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 15:14 schreef kruimel_20 het volgende:
mijn vriend en ik hebben besloten om samen (minder tot) geen vlees te gaan eten. (geleidelijk aan)
quote:
doen jullie in speciale winkels inkopen of haal je alles bij de super? bij ons zit in de buurt een turkse groenteboer, ik ga daar eens een keertje kijken... en zijn de natuurwinkels echt zo duur?
Natuurwinkels is eignelijk alles wel biologisch. En biologisch is meestal wel duurder. Hoewel dat ook weer ligt aan wat je koopt. Soms zijn de biologische aardbeien gewoon goedkoper dan de aardbeien in de gewone super. En de prijs van de biologische aardbeien lijkt ook altijd stabieler.
Maar goed.. het is ook de keuze die je maakt. Of je wel of niet biologisch wilt.
Anderzijds is het zo dat als je biologisch koopt je misschien wel duurder uit bent, maar als je zuiniger met energie, mobiel bellen enzo omgaat maakt dat ook weer niet veel uit. Het is net welke prioriteiten je stelt
pi_40014325
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 11:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik heb nooit ijzerproblemen. Mijn Hb is iedere maand goed genoeg om plasma te mogen doneren.
Hb-gehalte maakt niet uit voor plasmadonatie. Hb zit namelijk in rode bloedcellen, en die komen niet voor in plasma (plasma = bloed - cellen). Het is de 'volbloed'-donatie waarbij Hb van belang is.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  donderdag 20 juli 2006 @ 15:45:25 #109
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40014644
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 15:37 schreef m021 het volgende:

[..]

Hb-gehalte maakt niet uit voor plasmadonatie. Hb zit namelijk in rode bloedcellen, en die komen niet voor in plasma (plasma = bloed - cellen). Het is de 'volbloed'-donatie waarbij Hb van belang is.
Nou, reken maar dat ik niet mag doneren als mijn Hb te laag is. Is me ook al eens gebeurd ook, trouwens.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40018550
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 15:45 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Nou, reken maar dat ik niet mag doneren als mijn Hb te laag is. Is me ook al eens gebeurd ook, trouwens.
Rare bloedbank heb je dan. Zal wel onderdeel zijn van hun beleid. En dat beleid is dan ws bedoeld om jou te beschermen en niet omdat de samenstelling van het plasma dan verkeerd is (want dat is niet zo).
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_40018706
Geen bloed mogen doneren bij een te laag Hb heeft idd te maken met bescherming van de donor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_40324200
Even een zacht schopje omdat ik denk dat jullie mij misschien verder kunnen helpen: Ik heb al vaker kikkererwtburgers of andere dingen van kikkererwten gegeten. Nu wil ik dat zelf maken, maar ik kan geen recept vinden. Hebben jullie enig idee hoe ik zoiets moet maken?
Everything which is not impossible, will eventually happen
  zondag 30 juli 2006 @ 15:59:20 #113
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40324342
Linkje

Het is niet gemaakt van kikkererwten, maar ik denk dat je met een beetje experimenteren ver komt.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 11:55:04 #114
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_40380460
Afgelopen weekend een verjaardag gehad waar we ook een hapje mee aten....
van te voren gezegd, dat wij liever geen vlees eten...
(we zijn net vegetarisch gaan eten en willen niet meteen met dat woord aankomen)
...of ze daar rekening mee konden houden... ja dat kon....

- tomatensoep met ballen
- rundvleessalade
- saucijzen broodjes


ik heb de ballen uit de soep gevist en een stokbroodje gegeten... ach ja...

Vind het wel lastig want je merkt nu pas hoeveel vlees je zo eet en waar allemaal vlees doorheen zit.... pannenkoek met spek ... ... ohnee spek....

gister hebben we voor het eerst gekookt in ons nieuwe huisje en ook gelijk onze eerste echte veggie maaltijd...we hadden een vegetarische burger , gebakken krieltjes en kastanjechampignons.
Daarbij tomaatjes en komkommer... was erg lekker
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_40525651
Ik ga weer proberen vegetarisch te eten

Ik heb het al eerder geprobeerd, en ik at iedere dag voldoende vleesvervanging, maar toch heb ik het toen twee maanden aan één stuk door koud gehad, had het gevoel dat ik ''zweefde'' en ik ging dromen over vlees. Toen ben ik toen toch maar weer vlees gaan eten, en daardoor had ik er geen last meer van. Iemand enig idee hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen?
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_40538273
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
  zondag 6 augustus 2006 @ 13:19:47 #117
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_40538481
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef EricG het volgende:
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
Nimmer.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_40538531
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef EricG het volgende:
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
Ik zou eerlijk gezegd niet eens meer weten hoe die proeven. Mis het dus totaal niet.
  zondag 6 augustus 2006 @ 13:25:52 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_40538662
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:19 schreef Marble het volgende:

[..]

Nimmer.
^^
pi_40547110
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef EricG het volgende:
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
Mexicano? Nooit gehad.... mis ik dus ook niet. De rest maakt me niet uit, dr zijn net zulke lekkere vleesvervangers of bijvoorbeeld kaassoufflé's.
  zondag 6 augustus 2006 @ 18:27:41 #121
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40547580
Ik was al praktisch vegetariėr voor ik fulltime vegetariėr werd. Een lekker stukje zalm mis ik nog wel eens trouwens, maar dan moet ik maar sterk zijn...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40551332
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef EricG het volgende:
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
Misverstand n°1 over vegetarisme: mis je de smaak van vlees dan niet?
Nee hoor, absoluut niet
pi_40551569
quote:
Op zondag 30 juli 2006 15:53 schreef Quinazoline het volgende:
Even een zacht schopje omdat ik denk dat jullie mij misschien verder kunnen helpen: Ik heb al vaker kikkererwtburgers of andere dingen van kikkererwten gegeten. Nu wil ik dat zelf maken, maar ik kan geen recept vinden. Hebben jullie enig idee hoe ik zoiets moet maken?
Beetje laat maar...
Falafel is ook heel lekker!
Ingrediėnten:-1 blik kikkererwten
-1 fijngesnipperd uitje
-1ą2 teentjes knoflook
-1/2 theelepel bakpoeder
-2 eetlepels peterselie

bereiding:
Pureer de kikkererwten in de blender. Voeg het uitje, de knoflook en het bakpoeder toe. Kruid optioneel met peterselie. Is het mengsel te droog, voeg water of bouillon toe. Is het te nat, voeg wat bloem toe. Laat 30 min. staan. Rol balletjes van een volle lepel van het falafelmengsel. Bak de balletjes goudbruin in een antikleefpan ingesmeerd met olijfolie.

Lekker met een yoghurtsausje en een slaatje!
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:33:42 #124
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_40554976
Gelukkig hebben ze hier bij de turk het al in een zakje; water erbij, even laten wellen en klaar! Je kan ze ook prima frituren btw
pi_40677798
Hier staat veel info over falafel: http://www.vegatopia.com/(...)display;threadid=256
Vanaf pagina 3 ook zelfmaaktips.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_40680993
Zo nu eet ik al bijna twee weken vegetarisch..Gaat goed moet ik zeggen! Ben van plan dat dus de rest van mn leven vol te houden
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
pi_40681492
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 13:12 schreef EricG het volgende:
Vegetariėrs
Missen jullie nou nooit de smaak van een lekkere gehaktbal in je mond, of een mexicano?
Ha, ik zie dat we een echte open-minded user in ons midden hebben.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_40681687
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 12:56 schreef m021 het volgende:

[..]

Ha, ik zie dat we een echte open-minded user in ons midden hebben.
Was het soms geen normale vraag
pi_40682928
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 13:02 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Was het soms geen normale vraag
Een normale vraag die wordt voorafgegaan door ' '? Sure...
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_41006090
Ik heb laatst zo'n Javaanse schijf op, weet even niet meer wat voor merk, maar in zo'n groen bakje.
Kennen jullie dat?
Echt heerlijk, compleet met oosterse kruiden.

Ik ga vaker vegetararisch eten.
pi_41006601
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 19:13 schreef rebel6 het volgende:
Ik heb laatst zo'n Javaanse schijf op, weet even niet meer wat voor merk, maar in zo'n groen bakje.
Kennen jullie dat?
Echt heerlijk, compleet met oosterse kruiden.

Ik ga vaker vegetararisch eten.
bij AH? Dan is ie van tivall (hebben ze javaanse schijven? Weet wel dat de Jumbo een javaanse schijf heeft, maar die is een beetje droog naar mijn mening
pi_41006916
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 19:13 schreef rebel6 het volgende:
Ik heb laatst zo'n Javaanse schijf op, weet even niet meer wat voor merk, maar in zo'n groen bakje.
Kennen jullie dat?
Ik denk dat je die van Vivera bedoelt, zie http://www.vivera.com/produkten/java.html
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41007085
Ja dat is ook mijn favoriete veggieburger!
pi_41007765
die van Patsy_Stone.


volgens mij heb je trouwens 2 versies, eentje met kruiden en eentje zonder.
zonder vind ik ook wel lekker, maar mét is pas
echt een aanrader.


edit: op de site zie ik daar niks over, nou ja zal wel aan mij liggen...
pi_41008513
Hmm die Javaanse schijf zal altijd wel gekruid zijn (dat maakt het ding Javaans, lijkt me). Maar lekker, inderdaad!

Je had ook burgers (ik dacht ook van Vivera) met een soort sausje / prutje erin en ik weet niet meer welke dat zijn... De curry-schnitzel misschien? Die waren ook heeeeel lekker!
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41016514
goodbite heeft een hamburger met een soort van chillie saus. DIe is heel lekker en een beetje pittig !.
Verder zijn de tivall sate balletjes een aanrader voor bij de nasi of bami.
pi_41016818
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 20:30 schreef Patsy_Stone het volgende:
Je had ook burgers (ik dacht ook van Vivera) met een soort sausje / prutje erin en ik weet niet meer welke dat zijn... De curry-schnitzel misschien? Die waren ook heeeeel lekker!
Bedoel je misschien de cordon-bleu?
  maandag 21 augustus 2006 @ 09:40:35 #138
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_41021877
ik ben net terug uit denemarken... echt een vleesland...
het is ook moeilijk om er iets zonder vlees te krijgen (broodjes bijvoorbeeld)
maar we hebben ook zelf gekookt en ze hadden in een grotere stad(dorp) ook veggie burgers...
Tofu was daar erg duur en ook alleen echt biologische te krijgen (in het biologische vak) en 5 euro voor een klein potje tofu.

restaurants gaat wat minder goed, maar bij de pizzaria hadden ze keuze uit 2 pizzas zonder vlees

Moet zeggen dat het me best goed afgaat...soms is het wel moeilijk als je iets ziet wat je gewoon errug lekker vond (beenham,meloen met parmaham.) maar dan zoek je gewoon een lekker veggie alternatief.
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_41052980
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 00:24 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Bedoel je misschien de cordon-bleu?
Hmm nee, het was meer een pittig sausje, geen kaas.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41052991
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 00:12 schreef Behh het volgende:
goodbite heeft een hamburger met een soort van chillie saus.
Die ga ik maar eens uitproberen!
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41058860
Klinkt misschien heel stom hoor...
maar wat brengt je zover om vegetarier te worden/zijn??

Ik ben zelf een echte vlees eter...en ben juist geen liefhebber van veggie's om t maar zo te zeggen..
maar goed..soms eet ik wel salades ozzo..maar zou nie kunnen zonder mn dagelijkse portie vlees.
Diligentia - Vis - Celeritas
pi_41059616
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 12:58 schreef pureleganze het volgende:
Klinkt misschien heel stom hoor...
maar wat brengt je zover om vegetarier te worden/zijn??

Ik ben zelf een echte vlees eter...en ben juist geen liefhebber van veggie's om t maar zo te zeggen..
maar goed..soms eet ik wel salades ozzo..maar zou nie kunnen zonder mn dagelijkse portie vlees.
Ik heb er een heleboel redenen voor, zoals gezondheidsoverwegingen en natuurlijk dat ik tegen dierenmishandeling ben en me daar dus ook niet schuldig aan wil maken.
Maar als mensen het mij vragen, zeg ik eigenlijk altijd: Ik vind het niet nodig dat er voor mij dieren doodgemaakt worden, ik kan ook prima zonder.

Hoe kun je geen liefhebber zijn van veggie's? Elke veggie is anders. Ik kan me voorstellen dat je het niet hebt op mensen die hun ideeėn aan jou opdringen en opmerkingen maken over jouw stukje vlees. Dat doe ik ook nooit. Iedereen kan zelf wel bepalen wat hij wil eten toch.

Maar je zal er versteld van staan hoe vaak ik 'grappige' opmerkingen krijg als blijkt dat ik vegetarisch eet. Gaan mensen heel spastisch met hun vlees doen "kijk hij leeft nog hahahaha" of hun vlees onder mijn neus duwen "mmmmm lekker varkentje hahahaha"
Echt te triest voor woorden is dat.
pi_41060317
Ik eet geen vlees omdat ik het vies vind om een lijk te eten. Punt.
Mon 'en!
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:45:35 #144
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_41060318
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:21 schreef Lollifant het volgende:

Hoe kun je geen liefhebber zijn van veggie's?
Ik denk dat hij vegetables, groenten dus, bedoelde.
pi_41060424
Dierenmishandeling, daar ben ik vanzelfsprekend ook TEGEN.
maar goed. Ik werk als inkoper bij een runder slachterij. En als ik zo zie hoe de koetjes hier afgemaakt worden. ik denk niet dat dat onder dierenmishandeling staat. maar goed...dat terzijde..

Over die "grappige" opmerkingen..
als iemand mij zijn/haar ideeen wilt opdringen over het vegetarier zijn, kan ik ook idd irritant gaan doen (met mijn vlees dan). Ik dring mijn ideeen over vlees niet op, doe jij dat dan ook niet met vegetarische ideeen denk ik dan...

Wat je zegt over het: Ik vind het niet nodig dat er voor mij dieren doodgemaakt worden, ik kan ook prima zonder.

Dat je prima zonder kan OK. Dat dat beest voor JOU word doodgemaakt, kan ik ook nog in komen.
Maar de vlees consumptie in het algemeen is niet echt gedaald (ook weer in t algemeen).
En als je t niet lekker vind, heb ik maar 1 opmerking: dan eet je het lekker niet
kan mij echt niets schelen als iemand geen vlees eet. zolang ik mij stukkie vlees maar krijg

En dat ik geen liefhebber van veggie's ben:
Ik ben allergisch voor veel dingen (zo ook voor fruit..) zoals bijvoorbeeld paprika kan ik gewoon niet hebben.
En het fruit gebeuren...ik kan bijvoorbeeld geen appel of kersen hebben....krijg dikke lippen en een dikke strot zodat ik amper kan adem halen....en daar baal ik best van, aangezien ik het wel heel lekker vind...
Diligentia - Vis - Celeritas
pi_41060456
Niet duurzaam, en niet nodig. wat mindere mate om het direnleed (scheelt ook weer die flauwe 'grappen')
pi_41061609
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:48 schreef pureleganze het volgende:
Dierenmishandeling, daar ben ik vanzelfsprekend ook TEGEN.
maar goed. Ik werk als inkoper bij een runder slachterij. En als ik zo zie hoe de koetjes hier afgemaakt worden. ik denk niet dat dat onder dierenmishandeling staat. maar goed...dat terzijde..

Over die "grappige" opmerkingen..
als iemand mij zijn/haar ideeen wilt opdringen over het vegetarier zijn, kan ik ook idd irritant gaan doen (met mijn vlees dan). Ik dring mijn ideeen over vlees niet op, doe jij dat dan ook niet met vegetarische ideeen denk ik dan...

Wat je zegt over het: Ik vind het niet nodig dat er voor mij dieren doodgemaakt worden, ik kan ook prima zonder.

Dat je prima zonder kan OK. Dat dat beest voor JOU word doodgemaakt, kan ik ook nog in komen.
Maar de vlees consumptie in het algemeen is niet echt gedaald (ook weer in t algemeen).
En als je t niet lekker vind, heb ik maar 1 opmerking: dan eet je het lekker niet
kan mij echt niets schelen als iemand geen vlees eet. zolang ik mij stukkie vlees maar krijg

En dat ik geen liefhebber van veggie's ben:
Ik ben allergisch voor veel dingen (zo ook voor fruit..) zoals bijvoorbeeld paprika kan ik gewoon niet hebben.
En het fruit gebeuren...ik kan bijvoorbeeld geen appel of kersen hebben....krijg dikke lippen en een dikke strot zodat ik amper kan adem halen....en daar baal ik best van, aangezien ik het wel heel lekker vind...
Dit is geen discussietopic, maar enkel een verenigplaats voor vega's voor tips enzo. Echte discussie kan elders.

Maar kortweg:
iedereen is tegen dierenmishandeling, maar er is verschil in mate van dierenmishandeling wat elk mens toe staat, en in kennis van dierenmishandeling.
Een leven van een koe bestaat niet alleen uit een slachthuis. Ik ga niet verder of het wel of niet diervriendelijk is, omdat daar gewoon geen eenzijdig antwoord op bestaat (voor iedereen anders door mate van kennis, en toleratiegrens).

Net als dat het niet leuk is voor een vega die als grap vlees onder zijn neus geschoven krijgt, is het ook voor een nietvega niet altijd leuk om anderen op te dringen tot iets.
Maar als iemand iets flauws doet (een vega probeert iemand over te halen), hoe je nog niet flauw terug te doen (en al helemaal niet tegen een andere vega. (ik zeg niet dat jij dat doet, daar heb ik geen flauw idee van).

Tot slot: dat is irritant. Ik ben zo goed als verslaafd aan appels. Heb wel kort geleden gehoord dat er appels zijn die gekookt zijn ofzo, waardoor je ze wel kunt eten. Maar toch niet zo lekker als een echte appel.
ben zelf allergisch voor sesamzaad. Vooral irritant dat veel broodsoorten sesamzaad erop heeft, en nog vaker sporen van sesamzaad bevat.
pi_41067856
Hoi!

Ik heb mijn dinnetje beloofd dat ik binnenkort eens voor haar ga koken. Thing is: zij is vegetarier, en de meeste gerechten die ik ken zijn met vlees. Ik zat zelf te denken aan een salade, een gebak van bladerdeeg met (feta-)kaas en ei en weet niet wat nog meer (zag ik volgens mij op dit forum), en als toetje een bananana-split, zijn we allebei fan van. Heeft iemand anders nog leuke(re) ideeėn, of tips voor deze gerechten? Hoor ze graag =)
pi_41068122
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 18:13 schreef nVincible het volgende:
Hoi!

Ik zat zelf te denken aan een salade, een gebak van bladerdeeg met (feta-)kaas en ei en weet niet wat nog meer
Turkse fillodeeghapjes met feta (hoeveelheden zijn voor 4 personen)

Ingrediėnten
1 zak panklare spinazie (300 g)
200 g fetakaas
1 zakje verse koriander (15 g)
1 mespunt cayennepeper
100 g boter
6 vellen fillobladerdeeg (diepvries), ontdooid
1 ei, losgeklopt
1 eetlepel sesamzaad
1 eetlepel paprikapoeder

Bereiden
Oven voorverwarmen op 175 °C. Spinazie kort in kokend water met zout onderdompelen en goed laten uitlekken. Feta en koriander in keukenmachine grof malen. Ook spinazie in keukenmachine grof malen. Cayennepeper en zout naar smaak toevoegen. (In magnetron) boter smelten en met kwastje op fillodeegvellen strijken. Twee stapeltjes van 3 vellen maken. Bakplaat met bakpapier bekleden en eerste stapel deegvellen hierop leggen. Spinazie gelijkmatig erover verdelen, fetamengsel erover strooien en afdekken met tweede stapel deegvellen. Bovenkant fillodeeg bestrijken met ei en bestrooien met sesamzaad en paprikapoeder. Deeg met scherp mes in vierkantjes van 6 bij 6 cm snijden. Bakplaat in midden van oven schuiven en deeghapjes in 25 min. goudbruin en gaar bakken.

Recept is van AH-site. Zelf gebruik ik bladerdeeg i.p.v. fillodeeg en dat vouw ik dan dubbel, zodat je een driehoekje krijgt. Ik roerbak de spinazie vantevoren, snijd de feta in blokjes i.p.v. in keukenmachine en doe soms nog wat nootjes door de vulling. Wat lekkere salade erbij en vriendinnetje is vast tevreden!

Op de AH-site staan best veel vegetarische recepten trouwens, die vaak vrij simpel zijn. Zie http://www.ah.nl/allerhande/recepten/ en bij 'Soort recept' dan 'Vegetarisch' aanklikken.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41068270



(neem aan dat ik de hoeveelheden gewoon door tweeėn kan delen, we zijn met z'n tween )...
pi_41068444
Ja hoor, ik had gewoon geen zin om de aantallen te veranderen, beetje lui aangelegd Ik zou per persoon 2 of 3 van die pakketjes maken.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41084672
Hey, dat receptje heb ik laatst nog op restaurant gegeten (ongeveer dan, er zat bvb geen spinazie of koriander door, wel noten), het was de 'vegetarische verrassing van de dag'.
Er zat een beetje honing overheen, kan ook lekker zijn als afwerkend accent
  woensdag 23 augustus 2006 @ 11:38:40 #153
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_41088733
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:48 schreef pureleganze het volgende:
Ik dring mijn ideeen over vlees niet op, doe jij dat dan ook niet met vegetarische ideeen denk ik dan...
Jij misschien niet, maar als vegetarier/veganist krijg je toch echt veel te maken met opdringerige vleeseters. Plus dat de hele maatschappij opdringerig is. Zo ga je dan even een krantje lezen.. leuk denk je dan om even de laatste nieuwtjes te weten.. en dan sla je het blad open.. 3 a 4 advertenties voor McDonalds, etc. met een grote burger of vleesafbeelding e.d Weg met het krantje denk je dan. En dan zet je de TV aan. Toevallig net reclame... en weer een aantal vlees reclames.. of vis.. e.d. Sommige zelfs gesponsord met geld van de EU. Kortom.. je krijgt overal reclames te zien voor 'vlees'. Denk je dat dat prettig is voor vegetariers/veganisten? Voor mij iig niet. Het wordt er gewoon ingeprent.
quote:
Dat je prima zonder kan OK. Dat dat beest voor JOU word doodgemaakt, kan ik ook nog in komen. Maar de vlees consumptie in het algemeen is niet echt gedaald (ook weer in t algemeen).
Er wordt steeds meer vlees gegeten, dus moet je eens indenken hoeveel de vraag wel niet was als de vegetariers gewoon vlees bleven eten? Plus dat als je alle vegetariers en veganisten plus de flexitariers vlees zou laten eten, dan zou tig keer zoveel dierne nodig zijn om aan de vraag te kunnen voldoen.
quote:
En dat ik geen liefhebber van veggie's ben:
Ik ben allergisch voor veel dingen (zo ook voor fruit..) zoals bijvoorbeeld paprika kan ik gewoon niet hebben.
En het fruit gebeuren...ik kan bijvoorbeeld geen appel of kersen hebben....krijg dikke lippen en een dikke strot zodat ik amper kan adem halen....en daar baal ik best van, aangezien ik het wel heel lekker vind...
Allergien komen denk doordat de mens veel in aanraking komt met chemische stoffen, verkeerde stoffen e.d. via onze voeding en via de lucht.

Overigens hadden ze een appel uitgevonden die jij ook waarschijnlijk mag.
pi_41088895
Dit is geen vega discussie topic naar mijn weten.
Jammer dat het daar wel in verzandt, en er niet gewoon receptjes ofzo uitgewisseld worden.
ijs_beer fan!
pi_41091101
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:38 schreef TechXP het volgende:

Kortom.. je krijgt overal reclames te zien voor 'vlees'. Denk je dat dat prettig is voor vegetariers/veganisten? Voor mij iig niet. Het wordt er gewoon ingeprent.

[knip knip]

Er wordt steeds meer vlees gegeten, dus moet je eens indenken hoeveel de vraag wel niet was als de vegetariers gewoon vlees bleven eten?
Mijn interesseert het totaal niet dat er reclame gemaakt wordt voor vlees- of visproducten. Bedrijven maken nou eenmaal reclame omdat ze hun spullen willen slijten, prima toch? Ik zou niet weten waarom ik me onprettig zou moeten voelen als ik Captain Iglo met zijn vissticks voorbij zie komen...

Wat word je ingeprent dan? Dat je vlees zou moeten eten? Dat bepaal je toch nog steeds zelf? Het enige wat mij enigszins stoort is reclame in de trant van 'vlees is zo gezond', omdat die uitspraak discutabel is.

Ik geloof er ook niks van dat er steeds meer vlees gegeten wordt. In tegendeel. Steeds meer mensen eten nooit of minder vlees en mensen staan er allang niet meer van te kijken dat je vegetariėr bent.

(Overigens vind ik discussies over vegetarisme / veganisme niet zo boeiend: ieder moet maar eten wat hij wil. Ik - zelf toch al jaaaaren vegetariėr - erger me mateloos aan vegetariėrs met zendingsdrang, die iedereen willen overtuigen van hun standpunten.)
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41091141
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:43 schreef NanKing het volgende:
Dit is geen vega discussie topic naar mijn weten.
Jammer dat het daar wel in verzandt, en er niet gewoon receptjes ofzo uitgewisseld worden.
inderdaad, veel leuker.
pi_41091315
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:43 schreef NanKing het volgende:
Dit is geen vega discussie topic naar mijn weten.
Jammer dat het daar wel in verzandt, en er niet gewoon receptjes ofzo uitgewisseld worden.
Eens.

Zondag ga ik gourmetten (ja ja heel suf!). Iemand lekkere vegetarische suggesties, naast de onovertroffen mini-pannenkoekjes? Laat maar komen die receptjes
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
pi_41091450
Ok, receptje:
(voor luie dagen)

1x groentepakket oosters (Jumbo, die doen er lekkere saus bij)
1x goedkope noodles
1 pakje quorn stukjes naturel
een handje nootjes

Maak de noodles klaar (water koken, noodles in een bakje, water eroverheen en wachten. Dan goed afgieten). Gooi wat olie in een wok. Wok daarin de quorn met het groentepakket tot alles lekker bruin is (en heerlijk ruikt). Gooi de saus en de nootjes erbij en roer het nog door tot alles goed warm is. Pleur de noodles door de groenten (of doe ze los, als je dat lekkerder vindt).

Alles op een bord, chopsticks erbij en smullen maar
Mon 'en!
pi_41091501
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:04 schreef Patsy_Stone het volgende:

[..]

Eens.

Zondag ga ik gourmetten (ja ja heel suf!). Iemand lekkere vegetarische suggesties, naast de onovertroffen mini-pannenkoekjes? Laat maar komen die receptjes
Gewoon je favo burgers in stukjes snijden en bakken. Tofu een nachtje in ketjap zetten en bakken. Champgnons met kruidenkaas. Etc
Mon 'en!
  woensdag 23 augustus 2006 @ 13:39:16 #160
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_41092384
ik heb ook een gourmetstel....
zat me pas ook te bedenken wat we er op kunnen doen...want ik wil (cliché) met kerst lekker gourmetten...

- courgettepakketjes met geitenkaas
- groenten
- tofu
-veggie burgers
- uien
- champignons

En erbij natuurlijk lekkere salade en gevulde cherry tomaatjes en peppadews en stokbrood etc
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_41092445
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:04 schreef Patsy_Stone het volgende:

[..]

Eens.

Zondag ga ik gourmetten (ja ja heel suf!). Iemand lekkere vegetarische suggesties, naast de onovertroffen mini-pannenkoekjes? Laat maar komen die receptjes
Ik heb een roerbak gourmetset. Dus miniwokjes .
Dat is echt ideaal om vega mee te gourmetten.
Gewoon lekkere roerbak groenten, kleine vegaburger dingetjes, klutsei (als je ei eet), en pannenkoeken van 3 cm dik natuurlijk .

Oeh ik krijg er gelijk zin in .
ijs_beer fan!
pi_41092482
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:09 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Gewoon je favo burgers in stukjes snijden en bakken. Tofu een nachtje in ketjap zetten en bakken. Champgnons met kruidenkaas. Etc
Nog lekkerder wordt het als je een eetlepel honing bij de ketjap (manus) doet .
ijs_beer fan!
pi_41093706
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 13:42 schreef NanKing het volgende:

[..]

Nog lekkerder wordt het als je een eetlepel honing bij de ketjap (manus) doet .
Ja hee.. ik hoef nog geen honger!
Mon 'en!
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:10:30 #164
64922 Tjahzi
cant touch me
pi_41099146
Ben zelf geen vegetarier, maar heb laatst wel wat indiasche vegetarische gerechten gegeten. Heerlijk gewoon, heb nu zelf ook wat vegetarische recepten die ik ga klaarmaken. Aanrader voor jullie!
pi_41100860
Dank jullie wel voor de gourmet-tips, staan lekkere dingen tussen!

@ NanKing, miniwokjes klinkt echt
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:32:12 #166
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_41101449
Om even kort nog te reageren.. ik geef ook wel een recept op het einde
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 12:57 schreef Patsy_Stone het volgende:
Ik zou niet weten waarom ik me onprettig zou moeten voelen als ik Captain Iglo met zijn vissticks voorbij zie komen...
Referentie aan dierenleed. Ok.. niet iedereen zal zich er aan ergeren.. ligt er ook aan of je echt zeer met dierenrechten/welzijn bezig bent en veel beelden van het leed ziet, maar zelf heb ik dat wel. Ik zie iemand vlees eten en ik zie direct voor me hoe het dier geslacht wordt etc.
quote:
Wat word je ingeprent dan? Dat je vlees zou moeten eten? Dat bepaal je toch nog steeds zelf? Het enige wat mij enigszins stoort is reclame in de trant van 'vlees is zo gezond', omdat die uitspraak discutabel is.
Wat je al zegt.. dat het gezond is wordt er gezegd etc. En daarnaast is reclame van veel invloed bij veel mensen. Denk aan McD. Allemaal leuke speeltjes bij de happy meal. Kinderen worden daar naar toe getrokken. Naar de mac gaan wordt gewoon etc.. daar worden ze mee opgevoed.
Het is nog net niet zo erg als in NL. Ik ken iemand in de VS, waar de clown van McD gewoon op school komt op de Mac te promoten. Schande! Maar al die kleine invloeden bepalen hoe de maatschappij leeft enzo. Reclame is zo belangrijk voor die industrie. En er is ook zoveel subsidie wat er wordt besteed.
quote:
Ik geloof er ook niks van dat er steeds meer vlees gegeten wordt. In tegendeel.
Het gemiddelde per mens neemt anders toe. Er komen wel meer parttimers, dat wel idd. Maar dat gaat vaak over avond eten. Men vergeet dat vele tussendoor ook naar de mac gaan enzo. Vooral de jeugd. Daarom neemt aantal dikke mensen ook toe.
quote:
erger me mateloos aan vegetariėrs met zendingsdrang, die iedereen willen overtuigen van hun standpunten.
Ik vind dat zelf niet zo heel erg. Is gewoon wat iedereen automatisch doet. (je mening geven en laten zien).
Maar dat terzijde.. het is gewoon logisch dat als je erg veel dierenleed ziet je dit wilt verminderen, dus dat je op verschillende manieren probeert de mensen te bereiken (via discussies, via protesten, via etentjes geven etc) is gewoon logisch en ook goed. Hetzelfde als Martin Luther King vroeger ook de mensen probeerden te bereiken etc. Je ziet iets wat niet klopt voor jezelf en tegen dat onrecht wil je wat doen. Logisch.
Ik vind wel dat je niet een restaurant moet binnenstappen en dan bij mensen aan tafel gaat staan die vlees eten en dan allerlei dingen gaat roepen.

Ik ben zelf met raw food te experimenteren. Ik ga morgen de volgende taart maken:
http://www.rawguru.com/recipe36.html

Ik ben zeer benieuwd of het gaat lukken. Ziet er in ieder geval erg lekker uit *kwijl*

En nu geen discussie meer
  woensdag 23 augustus 2006 @ 18:33:05 #167
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_41101478
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 17:10 schreef Tjahzi het volgende:
Ben zelf geen vegetarier, maar heb laatst wel wat indiasche vegetarische gerechten gegeten. Heerlijk gewoon, heb nu zelf ook wat vegetarische recepten die ik ga klaarmaken. Aanrader voor jullie!
Misschien wat recepten hier neer posten dan?
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:07:20 #168
3878 Vork
Manisch creatief
pi_41157054
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:38 schreef TechXP het volgende:
Er wordt steeds meer vlees gegeten, dus moet je eens indenken hoeveel de vraag wel niet was als de vegetariers gewoon vlees bleven eten? Plus dat als je alle vegetariers en veganisten plus de flexitariers vlees zou laten eten, dan zou tig keer zoveel dierne nodig zijn om aan de vraag te kunnen voldoen.
Gek genoeg zie je ook steeds meer producten gericht op al dan niet part-time vegetariers. Dan lijkt het er op, dat de mensen die vlees eten dit in grotere porties naar binnen staan te schrokken, terwijl de gemiddelde Nederlander volgens gezondere patronen (denk aan zo'n 75 gram vlees per dag, dat is echt meer dan genoeg voor een vleeseter, om alle benodigde stoffen binnen te krijgen), dus veel minder vlees zou moeten gaan eten. Dan helpen quarter-pounders niet echt mee.

Dus alle lijn- en heathtrends tevergeefs, want men propt zich evengoed nog wel vol met rans
pi_41157220
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 18:10 schreef Patsy_Stone het volgende:
Dank jullie wel voor de gourmet-tips, staan lekkere dingen tussen!

@ NanKing, miniwokjes klinkt echt
Vergeet de mini krieltjes niet als je gaat gourmetten .
ijs_beer fan!
pi_41394619
Tip voor de Tivall-liefhebbers: In de Allerhande van deze maand zit een klein boekje met vegetarische recepten én kortingsbonnen voor een aantal Tivallproducten
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:19:42 #171
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_41395124
Halve AH al leeggekocht hier Die doos achter de kassa geeft telkens de bonnen terug
pi_41395897
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 15:19 schreef Erasmo het volgende:
Halve AH al leeggekocht hier Die doos achter de kassa geeft telkens de bonnen terug
Hahaha! Ik heb met een pokerface 10 Allerhandes meegenomen.
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
  zaterdag 2 september 2006 @ 13:49:26 #173
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_41421977
Vandaag laatste herhaling van Macdonald's kitchen gezien(komen er volgende week eigenlijk nieuwe afleveringen?) waar ze ook een eitje pocheerden. Zelf toch maar is geprobeerd, en verrek, in 1x perfect gelukt
  zondag 3 september 2006 @ 19:53:58 #174
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_41459062
Bestel ik bij de chinees met nadruk vegetarische gado-gado, gooien ze er kroepoek doorheen
pi_41459310
quote:
Op zondag 3 september 2006 19:53 schreef Erasmo het volgende:
Bestel ik bij de chinees met nadruk vegetarische gado-gado, gooien ze er kroepoek doorheen
Dat kun je ze niet kwalijk nemen. De helft van de vegetariėrs eet wel vis. Vegetarisch wordt normaal gesproken opgevat als 'geen vlees'. Vis eet de ene wel en de andere niet. Dan had je duidelijk moeten wezen hoor.

En als het cassave kroepoek was, zit er geen garnaal in.
  zondag 3 september 2006 @ 20:19:26 #176
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_41459868
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:03 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Dat kun je ze niet kwalijk nemen. De helft van de vegetariėrs eet wel vis. Vegetarisch wordt normaal gesproken opgevat als 'geen vlees'. Vis eet de ene wel en de andere niet. Dan had je duidelijk moeten wezen hoor.

En als het cassave kroepoek was, zit er geen garnaal in.
Bullshit. Een vegetarier eet geen vlees én geen vis. Dat er een paar kneuzen tussen zitten die zichzelf vegetarier noemen maar wel vis eten, is niet ons probleem. En bij de Chinees krijg je geen cassave kroepoek, maar de garnalenkroepoek.
pi_41459979
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 22:02 schreef NanKing het volgende:

[..]

Heb je recentelijk nog wat dingen geproefd? Er zijn het afgelopen jaar zo ontzettend veel vleesvervangers bij gekomen. Bij de AH hebben ze hier misschien wel 20 verschillende dingen (zo niet meer).
Heb je bijv. al eens Vales geprobeerd?
(ben geen veggie) maar vales heb ik eens een kans gegeven wat is dat ongeloofelijk smerig

be warned
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 3 september 2006 @ 20:28:33 #178
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41460146
Het verbaast me dat ze in een restaurant niet weten wat vegetarisme inhoud. Ze houden zich bezig met eten en vegetarisme is toch een redelijk belangrijke culinaire stroming tegenwoordig...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 3 september 2006 @ 20:29:34 #179
3878 Vork
Manisch creatief
pi_41460193
Zolang je verschillende soorten vegetariėrs hebt, met verschillende soorten eetgewoonten, blijft er onduidelijkheid bestaan over wat ze wel of niet eten. Het al dan niet eten van vis of kip, eieren, melkproducten, gelatine, boullion, honing, dragen van dierlijke producten.J e hebt ze in alle soorten en maten en allen zijn het allemaal ene soort van vegetariėrs. Ik denk dat de meesten alleen geen beest eten (dus ook geen vis en gevogelte) maar bijvoorbeeld wel gelatine of schellak of kroepoek, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook voor iedereen de algemene "betekenis" van vegetariėr of vegetarisch eten is.

Het is daarom opzich ook wel handig om er bedacht op te zijn. Maar gado-gado is sowieso al een vegetarisch gerecht, maar wel met ei. Dus voor de ene vegetariėr is het prima, waar de ander beter iets anders kan hebben. Gelukkig kun je kroepoek over het algemeen makkelijk al uitvissen, niets aan de hand. Maar dat je het de Chinees niet kwalijk kunt nemen is ook niet helemaal juist. Iemand die eten maakt, zou daar op z'n minst nog naar kunnen vragen. Helaas is het Nederland van veel restaurant-medewerkers meestal niet zo heel erg best dat het makkelijk is om te overleggen met de klant over speciale behoeften, eetwensen enzovoorts.
pi_41460364
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Het verbaast me dat ze in een restaurant niet weten wat vegetarisme inhoud. Ze houden zich bezig met eten en vegetarisme is toch een redelijk belangrijke culinaire stroming tegenwoordig...
vind je ? ik vind namelijk van niet..

het is gewoon een aanpassing, je haalt het vlees eruit en stopt er iets anders voor in de plaats, datgene dat de plaats van het vlees vervangt is meestal iets dat zo gemaakt en aangepast wordt dat het zoveel mogelijk op vlees lijkt (uiterlijk, smaak, beet, geur en textuur)

ook is er geen sprake dat niet veggies eens vegatarisch gaan eten (al helemaal niet in een restaurant ofzo) dus om het nou een belangrijke culinaire stroming te noemen nee dat is echt teveel eer

het is meer noodzaak voor diegene die geen vlees willen eten om wat voor reden ook. ik hoor gelukkig niet tot die groep
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 3 september 2006 @ 20:34:11 #181
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41460380
Het kan best moeilijk zijn om te bepalen wat de een wil en wat de ander, maar ga dan gewoon uit van het 'ergste geval', dan zit je altijd goed...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 3 september 2006 @ 20:45:32 #182
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41460797
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:33 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

vind je ? ik vind namelijk van niet..

het is gewoon een aanpassing, je haalt het vlees eruit en stopt er iets anders voor in de plaats, datgene dat de plaats van het vlees vervangt is meestal iets dat zo gemaakt en aangepast wordt dat het zoveel mogelijk op vlees lijkt (uiterlijk, smaak, beet, geur en textuur)

ook is er geen sprake dat niet veggies eens vegatarisch gaan eten (al helemaal niet in een restaurant ofzo) dus om het nou een belangrijke culinaire stroming te noemen nee dat is echt teveel eer

het is meer noodzaak voor diegene die geen vlees willen eten om wat voor reden ook. ik hoor gelukkig niet tot die groep
Ik hoef echt geen pseudo-vleesgerecht en vele vegetariėrs met mij.

Bovendien komen er steeds meer vegetariėrs bij, dus het afdoen als geen belangrijke culinaire stroming is in mijn ogen simpelweg een vorm van ontkenning.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_41461172
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:45 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Ik hoef echt geen pseudo-vleesgerecht en vele vegetariėrs met mij.

Bovendien komen er steeds meer vegetariėrs bij, dus het afdoen als geen belangrijke culinaire stroming is in mijn ogen simpelweg een vorm van ontkenning.
er komen veggies bij goh dat is nieuws voor me. heb je een bron?
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_41462851
Er ligt tegenwoordig een heel vleesvervangend assortiment in de koelrekken van de doorsnee supermarkt, waar je zo' 5 jaar geleden geluk had als je een blokje tofu of wat quorn kon vinden.
Best vreemd voor iets wat geen culinaire stroming is, of iets dat niet in opmars is.

(deeltijds) Vegetarisme is een groeiende markt. En er wordt ongeveer overal rekening mee gehouden (broodjesbar, supermarkten, hell, zelfs fastfoodketens doen mee), behalve in de meeste restaurants. Daarover ben ik het volledig eens met GWS.
pi_41463501
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:36 schreef Iksje het volgende:
Er ligt tegenwoordig een heel vleesvervangend assortiment in de koelrekken van de doorsnee supermarkt, waar je zo' 5 jaar geleden geluk had als je een blokje tofu of wat quorn kon vinden.
Best vreemd voor iets wat geen culinaire stroming is, of iets dat niet in opmars is.

(deeltijds) Vegetarisme is een groeiende markt. En er wordt ongeveer overal rekening mee gehouden (broodjesbar, supermarkten, hell, zelfs fastfoodketens doen mee), behalve in de meeste restaurants. Daarover ben ik het volledig eens met GWS.
veggies bestaan al jaren. alleen er is nu meer aanbod goh wat een wereldnieuws zeg. dat zelfde geldt voor alles. vroeger had je cola, 7up, en sinas nu heb je 30 soorten. zelfde geldt voor friet, chips, bier, enz enz enz enz enz.

dat er af en toe wat mensen zoiets proberen is waar sterker nog ik heb het ook gedaan gewoon omdat ik aagjuh was. kreeg meteen medelijden met de veggies onder ons damn wat is die zooi ranzig smerig zeg.

maar ja zit hier natuurlijk de kat op het spektofu te binden als enige niet veggie maar ach what the hell
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 3 september 2006 @ 21:59:49 #186
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41463788
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_41463906
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:59 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volkskrant
Nu.nl
Volkskrantblog

Op verzoek.
vaag hoor maar goed het zal wel kloppen. ben benieuwd wat de reden ervan is. de smaak kan ik me niet voorstellen dat moge duidelijk zijn.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 3 september 2006 @ 22:07:35 #188
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41464055
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:03 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

vaag hoor maar goed het zal wel kloppen. ben benieuwd wat de reden ervan is. de smaak kan ik me niet voorstellen dat moge duidelijk zijn.
In een vegetarisch dieet zitten niet automatisch vleesvervangers zoals je ze in de supermarkt vindt, die neem ik zelf ook nauwelijks. Je kunt je dieet goed aanvullen met bijvoorbeeld verschillende soorten bonen en noten.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 3 september 2006 @ 22:12:01 #189
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_41464212
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:55 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

er komen veggies bij goh dat is nieuws voor me. heb je een bron?
Zijn nu iets van 720.000 veggies in Nederland. Bron? Sorry kan hem niet meer vinden
pi_41464253
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

In een vegetarisch dieet zitten niet automatisch vleesvervangers zoals je ze in de supermarkt vindt, die neem ik zelf ook nauwelijks. Je kunt je dieet goed aanvullen met bijvoorbeeld verschillende soorten bonen en noten.
ghehe ik ben geen veggie dus doe mij maar een dubbel portie vlees we zijn immers omnivoren

When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_41464272
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:12 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zijn nu iets van 720.000 veggies in Nederland. Bron? Sorry kan hem niet meer vinden
zoveel joh, nou ja des te meer vlees voor mij
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 3 september 2006 @ 22:14:04 #192
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_41464283
Andere bron dan ik had, maar wel met hetzelfde aantal: Klik
pi_41464410
Ik vind het ook jammer dat ze die vega-burgers zo willen maken dat het op echt vlees lijkt.
Ik denk dat heel weinig echte vegetariers daar behoefte aan hebben.

Het is ook verwarrend voor vleeseters, want je krijgt altijd opmerkingen 'waarom eet je dan wel nepvlees' ed.

Nepvlees vind ik trouwens echt een kutwoord. Ik noem het altijd vegaburger.
pi_41464463
Dat de aanbod van vleesverangers in een supermarkt groter is, of dat het verkoop van die dingen groter is dan een x aantal jaar geleden, dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat het aantal vega's groter is geworden.

Het zegt alleen dat er meer aanbod en vraag naar die vleesvervangers zijn gekomen.

Het zou kunnen dat het aantal vega's aan het groeien is, maar het kan ook dat vega's meer vleesverangers kopen, of de meest logische verklaring dat er veel meer parttime-vega's zijn die eens een vega-veranger kopen.

want ik koop wel eens een vleesveranger, maar echt totaal niet dagelijks ofzo.

Over dat andere: het hangt wel af welk restaurant ik zit. Bij een normaal restaurant (italiaan ofzo) verwacht ik wel dat ze weten wat ik met vega bedoel. Bij een zooitje ongeregelden als een chinees geef ik duidelijker aan geen vlees of vis.

naja, eigenlijk ontwijk ik de chinees zoveel mogelijk...
pi_41464679
In mijn omgeving noemt niemand de vegetarische burgers/producten nepvlees, gelukkig.
En dat het af en toe naar vlees schijnt te smaken (ik weet niet echt meer hoe vlees smaakt, en ik eet ook niet zo heel veel burgers) is voor mij gewoon een bevestiging van het feit dat vlees vooral lekker gevonden als het gebakken is in olie/boter en gekruid is. Kruiden doen veel voor de smaakwaarneming.
Ik voel me gewoon het beste bij de keuze om vlees (en vis en kip ed) weg te laten, het is ondertussen zo'n gewoonte dat ik er niet meer bij stil sta, behalve bij reacties zoals hierboven vermeld ...
  zondag 3 september 2006 @ 22:23:27 #196
3878 Vork
Manisch creatief
pi_41464707
Een docent had het altijd over "kunstvlees", dat is echt nog zo'n term uit de jaren '70.

Je ziet overigens steeds meer producten die steeds minder lijken op traditionele vleeswaren. Met toevoeging van bepaalde ingredienten kun je een product creeėren, dat niet lijkt op doorsnee vleeswaren. Dit zijn vaak ook de betere producten.

De behoefte aan producten die lijken op vlees is evengoed nog groot. Zodra een vegetarisch geval lijkt op iets wat vlees is, is het voor de consument veel makkelijker en toegankelijker om het aan te schaffen en te verwerken in een gerecht. Veel Nederlanders zijn helemaal niet zo creatief in de keuken en kunnen de bekendere gerechten met vlees dan ook prima maken, door slechts een ingredient te vervangen voor iets vegetarisch en dat op eenzelfde wijze te bereiden. Het is de gemakkelijkheid (ook voor mensen die vegetariėrs op bezoek krijgen die blijven eten bijvoorbeeld) die nogsteeds belangrijk is in de keuze tot het aanschaffen van een product. Ook deze producten moeten toch verkocht worden en bedrijven moeten er winst uit zien te halen.
pi_41464875
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:16 schreef Lollifant het volgende:
Ik vind het ook jammer dat ze die vega-burgers zo willen maken dat het op echt vlees lijkt.
Ik denk dat heel weinig echte vegetariers daar behoefte aan hebben.

Het is ook verwarrend voor vleeseters, want je krijgt altijd opmerkingen 'waarom eet je dan wel nepvlees' ed.

Nepvlees vind ik trouwens echt een kutwoord. Ik noem het altijd vegaburger.
Ach, boeiend of het wel of niet op vlees lijkt. Vlees is ook in vorm bewerkt, en dat zal wel zijn redenen heben gehad. En ik heb het idee dat alleen de 'fastfood' vlees wordt gekopierd. Maar het meeste vleesverangers hebben gewoon een handige vorm.

Wat is er verwarrend aan? Je eet geen vlees niet omdat de smaak niet lekker is, of omdat de vorm lelijk is, maar om duurzamer te kunnen eten/dierenleed te voorkomen of whatever. Vertel dat, snappen de niet-vegas het ook weer.
pi_41464912
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:16 schreef Lollifant het volgende:
Ik vind het ook jammer dat ze die vega-burgers zo willen maken dat het op echt vlees lijkt.
Ik denk dat heel weinig echte vegetariers daar behoefte aan hebben.

Het is ook verwarrend voor vleeseters, want je krijgt altijd opmerkingen 'waarom eet je dan wel nepvlees' ed.

Nepvlees vind ik trouwens echt een kutwoord. Ik noem het altijd vegaburger.
precies wat ik al eerder zei in een ander topic.

als ze het niet allerlei consessies doen om het naar vlees te laten ruiken, proeven en het niet dezelfde beet hoeft te hebben en de smaak ook los gelaten wordt en het als aller belangrijkste punt niet als nep vlees maar als vlees vervanger wordt gemaakt kunnen ze volgens mij een veel beter product neerzetten die ook nog eens lekker is.

want ik vang hier al zo wat geluiden op van ja dat gebruik ik niet, kan ik inkomen het is werkelijk te ranzig voor woorden...
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_41465097
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:26 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ach, boeiend of het wel of niet op vlees lijkt. Vlees is ook in vorm bewerkt, en dat zal wel zijn redenen heben gehad. En ik heb het idee dat alleen de 'fastfood' vlees wordt gekopierd. Maar het meeste vleesverangers hebben gewoon een handige vorm.

Wat is er verwarrend aan? Je eet geen vlees niet omdat de smaak niet lekker is, of omdat de vorm lelijk is, maar om duurzamer te kunnen eten/dierenleed te voorkomen of whatever. Vertel dat, snappen de niet-vegas het ook weer.
ik ben van mening dat het dierenleed veel minder kan en zou moeten. helaas heb ik daar weinig tot geen invloed op bottemline is dat ik omnivoor ben en dol ben op mijn stukje vlees

daarnaast (niet om het goed te praten want ik ben tegen dierenleed) gaan dieren in de natuur ook niet al te fijn dood, sterker nog die lijden meestal nog wel meer! of dacht je dat die antilope het leuk vond om eerst een paar gigantische nagels in dr/zijn rug te krijgen om daarna in de nek te worden gebeten tot ze/hij doodbloedt en dat is dan nog een mild voorbeeld een spin wikkelt zijn prooi in een web en zuigt hem levend leeg
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_41465441
quote:
Op zondag 3 september 2006 22:31 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ik ben van mening dat het dierenleed veel minder kan en zou moeten. helaas heb ik daar weinig tot geen invloed op bottemline is dat ik omnivoor ben en dol ben op mijn stukje vlees

daarnaast (niet om het goed te praten want ik ben tegen dierenleed) gaan dieren in de natuur ook niet al te fijn dood, sterker nog die lijden meestal nog wel meer! of dacht je dat die antilope het leuk vond om eerst een paar gigantische nagels in dr/zijn rug te krijgen om daarna in de nek te worden gebeten tot ze/hij doodbloedt en dat is dan nog een mild voorbeeld een spin wikkelt zijn prooi in een web en zuigt hem levend leeg
Tsja, als je zo denkt zou je ook niet moeten recyclen, bewust de fiets pakken/ minder rijden of wat je maar ook doet. Een betere wereld begint bij je zelf.

De natuur heeft ook zijn weedheden. Net als de mens. Maar als het niet nodig is, hoef je naar mijn mening dieren slachtoffer maken van de wreedheden van de mens. Een comsumtie-dier staat los van dieren in het wild. Als je geen vlees eet komt die comsuptiekoe niet opeens in de vrije natuur ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')