abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_35996854
Iemand een paar handige tips hoe ik alleen (dat is zonder hulp) makkelijk gipsplaten van minimale lengte 260 tegen het plafond krijg zonder dat ze breken.

Ik las al iets van een liftje, maar dat kost knaken, en dat is niet de bedoeling.
  maandag 13 maart 2006 @ 17:58:50 #2
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_35997084
Ja heel makkelijk, met behulp van een houten T stuk.
Liefst twee, dan kan je hem zonder zelf vast te houden aan het plafond monteren.
  maandag 13 maart 2006 @ 18:08:28 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35997338
quote:
Op maandag 13 maart 2006 17:58 schreef Twanstra het volgende:
Ja heel makkelijk, met behulp van een houten T stuk.
Liefst twee, dan kan je hem zonder zelf vast te houden aan het plafond monteren.
Indd, een soort stempel maken van twee houten balkjes.

Je hijst hem aan 1 kant omhoog (dus schuin neerzetten). Dan zet de stempel eronder. Vervolgens til je de andere kant op en schroeft vast.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_35997484
In je eentje is het veel werk, het kan, maar vraag gewoon 1 vriend, dat moet toch wel lukken?
Dan gaat het sneller en beter.
pi_35999597
quote:
Op maandag 13 maart 2006 18:14 schreef Darkomen het volgende:
In je eentje is het veel werk, het kan, maar vraag gewoon 1 vriend, dat moet toch wel lukken?
Dan gaat het sneller en beter.
Het gaat met een beetje geluk morgenochtend plaatsvinden. En iedereen die ik zou kunnen vragen moet morgen helaas werken.

Ik heb net bij de bouwmarkt iig een soort van reuze lijmklem gehaald waarmee je iets kan klemmen tegen het rachelwerk. Eens kijken of dat werkt. (Het is van kinzo dus alarmbellen zouden moeten rinkelen)

Jammer dat ik ff niet op de site van rigips kom.
pi_35999902
Sjonge jij bent ook niet eigenwijs he?
Dr word hier 4 keer gezegt dat je daarvoor stempels kunt maken van een stukje (rest)hout. Dat werkt perfect en zie ik interieurbouwers altijd zo doen.
Maar nee jij moet het weer proberen met een lijmklem die ws nog duurder is dan het huren van een lift bij een verhuurbedrijf.
pi_36000184
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:29 schreef Wojworshebn het volgende:
Sjonge jij bent ook niet eigenwijs he?
Dr word hier 4 keer gezegt dat je daarvoor stempels kunt maken van een stukje (rest)hout. Dat werkt perfect en zie ik interieurbouwers altijd zo doen.
Maar nee jij moet het weer proberen met een lijmklem die ws nog duurder is dan het huren van een lift bij een verhuurbedrijf.
Eh, ik heb de reacties gelezen nadat ik bij de bouwmarkt was, dus dat heeft niets met eigenwijs te maken

En als dat ding niet werkt dan gaat die terug. Zo simpel als wat
  maandag 13 maart 2006 @ 19:37:46 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_36000268
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:35 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Eh, ik heb de reacties gelezen nadat ik bij de bouwmarkt was, dus dat heeft niets met eigenwijs te maken

En als dat ding niet werkt dan gaat die terug. Zo simpel als wat
Dus je stelt je vraag, wacht de antwoorden niet af maar gaat vervolgens direct naar de bouwmarkt.

Niet echt zinvol, hè?
The love you take is equal to the love you make.
pi_36000272
Waarom stel je een vraag en ga je dan meteen weg naar de bouwmarkt om iets te kopen en kom je terug om te kijken wat de antwoorden waren??

Nou ja iig succes morgen
pi_36000569
Ik was van werk naar huis onderweg en moest toch isolatie hebben. Dus ik was er toch, dan kun je maar beter meteen wat meenemen, als het dan werkt dan hoef je niet 2 keer, en kun je later op de avond de tips lezen. Zo heel gek is dat toch niet.

Voorbereiding heet dat.

Ik ben nu weg, plafond moet geisoleerd worden.
  maandag 13 maart 2006 @ 19:47:11 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_36000627
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:45 schreef Marsepein het volgende:
Ik was van werk naar huis onderweg en moest toch isolatie hebben. Dus ik was er toch, dan kun je maar beter meteen wat meenemen, als het dan werkt dan hoef je niet 2 keer, en kun je later op de avond de tips lezen. Zo heel gek is dat toch niet.

Voorbereiding heet dat.

Ik ben nu weg, plafond moet geisoleerd worden.
Voorbereiding noem ik eerder dan een avond van tevoren plannen wat ik nodig heb.
The love you take is equal to the love you make.
pi_36011127
bedankt voor de tip zeg ik dan bij deze ff, want ik zit met exact hetzelfde probleem. en dus ook geen extra handjes ter beschikking.

gompy gaat stempeltjes maken..
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_36012972
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:45 schreef Marsepein het volgende:
Ik was van werk naar huis onderweg en moest toch isolatie hebben. Dus ik was er toch, dan kun je maar beter meteen wat meenemen, als het dan werkt dan hoef je niet 2 keer, en kun je later op de avond de tips lezen. Zo heel gek is dat toch niet.

Voorbereiding heet dat.

Ik ben nu weg, plafond moet geisoleerd worden.
En, al een beetje bijgekomen van de jeuk

Wij hebben het ook met een T-stuk gedaan. Werkte idd ideaal. Ook om de platen mee te dragen (handvatje ).
pi_36013241
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 06:50 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

En, al een beetje bijgekomen van de jeuk

Wij hebben het ook met een T-stuk gedaan. Werkte idd ideaal. Ook om de platen mee te dragen (handvatje ).
Die jeuk is echt niet leuk.... gelukkig is het wel weg zodra je hebt gedoucht. Je neemt je zelf zo lang mogelijk voor om niet met je handen of armen door je gezicht te gaan, maar er komt een moment ...

En het was inderdaad glaswol. Steenwol is iets minder jeukerig.
pi_36031455
schrijft voor Toekomstige bouwactiViteiten deze handige tip oP
pi_36032376
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 08:01 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Die jeuk is echt niet leuk.... gelukkig is het wel weg zodra je hebt gedoucht. Je neemt je zelf zo lang mogelijk voor om niet met je handen of armen door je gezicht te gaan, maar er komt een moment ...
Ja, waarom krijg je altijd jeuk aan je neus als je net met iets zwaars in je handen staat?!
pi_36033397
Goed, het is voor 80% klaar. 1 laag gipsplaten zit er al, ik ben met de 2e laag bezig. Ik doe 2 lagen over elkaar ivm de geluidsdemping die dat geeft.

Ik heb dat kinzo ding gebruikt en zo'n zelf gekleide stempel. Het is met beide perfect gegaan. Het voordeel van dat Kinzo ding is dat je hem 'bijna' kunt klemmen, zodat je de gipsplaat nog kunt bewegen naar het punt waar die moet komen. Dat is met een stempel iets moeilijker, stempel los is los, en hij valt dan nogal snel om...

Ik kan alleen ff geen link vinden van die Kinzo klem. Kosten waren 12 euro. Valt dus best mee.
pi_36045838
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:43 schreef arithaterhorst het volgende:
Ja, waarom krijg je altijd jeuk aan je neus als je net met iets zwaars in je handen staat?!
Ik moest niezen met een hand vol met gipsplaatschroeven
  woensdag 15 maart 2006 @ 08:33:08 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36045874
Je kan Gipsplaten trouwens ook schieten ipv schroeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 maart 2006 @ 11:18:38 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36049430
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 08:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan Gipsplaten trouwens ook schieten ipv schroeven.
Schroeven zitten beter vast dan nieten.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36051789
Nieten van gipsplaten is tegenwoordig niet meer toegestaan voor plafond bekleding. (op last van de brandweer) Hiervoor MOET je dus schroeven.... ik zou zelf overigens ALTIJD kiezen voor schroeven omdat het veel meer draagkracht heeft
  woensdag 15 maart 2006 @ 12:54:02 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_36052288
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:37 schreef kroegtijger het volgende:
Nieten van gipsplaten is tegenwoordig niet meer toegestaan voor plafond bekleding. (op last van de brandweer) Hiervoor MOET je dus schroeven.... ik zou zelf overigens ALTIJD kiezen voor schroeven omdat het veel meer draagkracht heeft
Soit beter goed geschoten dan slecht geschroeft geld dan nog altijd, maar goed schroeven is uiteraard beter dan schieten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_36067637
Eindresultaat:



Je ziet nog een glimp van dat trapje waar ik gister vanaf pleurde...

Even een impressie van mijn zelf gemaakte stempel, en mijn zelf gekochte stempel


[ Bericht 42% gewijzigd door Marsepein op 15-03-2006 20:54:03 ]
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:56:52 #25
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36072181
Ziet er strak uit
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36073158
het ziet er reuzestrak uit
maar ik vind het ook geen reuzenlijmklem eigenlijk...
eerder een stempel
pi_36076906
Ik zag laatst ook een stempel bij de gamma - zag er precies zo uit. Misschien moet ik die dan toch maar nemen, want juist het bijna-vastzetten is wel handig.
pi_36077478
Bedankt voor de complimenten, persoonlijk vind ik het ook erg goed gelukt.

@Bright: Als ej alleen aan de gang moet is het zeker handig, maar hou er ook een zelfgemaakte stempel bij. Die kun je namelijk schuin tegen de muur zetten, zodat je de gipsplaat er al op kunt leggen. JE hebt dan een vrije hand om die klemstempel te pakken en te positioneren en iets aan te klemmen.

Met 2 man zou ik 2 van die klemstempels van de gamma gebruiken. Inclusief 2 trapjes, dan knal je achter elkaar de platen erin. Eventueel een derde persoon die de platen verder vastschroeft. Dan heb je binnen 1 dag een plafond dicht, en afgewerkt.

En even over dat schieten, ik wist niet dat het kon, ook niet dat het niet meer mocht. Ik kende alleen de gipsplaatschroeven. En ik weet dat die goed vast zitten. Ik heb vastgeschoten plinten moeten verwijderen en die trek je er zo af. Dus persoonlijk heb ik liever schroeven.
pi_36077727
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:53 schreef Marsepein het volgende:
Bedankt voor de complimenten, persoonlijk vind ik het ook erg goed gelukt.

@Bright: Als ej alleen aan de gang moet is het zeker handig, maar hou er ook een zelfgemaakte stempel bij. Die kun je namelijk schuin tegen de muur zetten, zodat je de gipsplaat er al op kunt leggen. JE hebt dan een vrije hand om die klemstempel te pakken en te positioneren en iets aan te klemmen.

Met 2 man zou ik 2 van die klemstempels van de gamma gebruiken. Inclusief 2 trapjes, dan knal je achter elkaar de platen erin. Eventueel een derde persoon die de platen verder vastschroeft. Dan heb je binnen 1 dag een plafond dicht, en afgewerkt.

En even over dat schieten, ik wist niet dat het kon, ook niet dat het niet meer mocht. Ik kende alleen de gipsplaatschroeven. En ik weet dat die goed vast zitten. Ik heb vastgeschoten plinten moeten verwijderen en die trek je er zo af. Dus persoonlijk heb ik liever schroeven.
Da's ook de reden waarom de brandweer liever schroeven heeft. Je loopt al niet voor je plezier een brandend huis in....dan wil je al helemaal niet dat het gips dat nog enigzins brandwerend werkt op je harses komt vallen dan
pi_36081059
We gaan de platen toch met z'n 2en doen; ik zie het niet zo zitten om dat alleen te doen i.v.m. vasthouden etc.

Oh ja - de gaten waar het licht komt (inbouwspotjes, liefst met die spaarlampjes) moeten eerst zijn gezaagd? Of kan dat wellicht als alles al aan het plafond is bevestigd?
pi_36081453
Als je weet waar je het licht (stroom) vandaan haalt kan je het ook achteraf doen. Maar ik zou het op voorhand doen. Dan kun je de 12V snoertjes er al doorheen laten hangen. Als er nog een stuclaag oid op moet is achteraf weer wat handiger.
pi_36081648
Ik doe t zelf meestal op voorhand, omdat het zo lullig is als je het achteraf doet en je blijkt er net effe naast te zitten.
ik ken mn eigen meetkwaliteiten nét effe te goed om het achteraf aan te durven
pi_36081794
't zal toch wel 220v worden, als het van die spaarlampen worden. Ik wil eigenlijk 6 tot 8 spotjes hebben die per 3 of 4 apart kunnen worden geschakeld. Alternatief is natuurlijk halogeen, maar dan zit je met meer stroomverbruik (en meer warmte)

En waarom in 2 delen? Wel, 1 kant is voornamelijk raam. Als het wat schemeriger wordt kunnen we de helft van de kamer belichten. Wordt het echt wat donkerder dan kunnen we ook de spotjes dichter bij het raam aan doen.
Ik moet eerst nog even kijken bij een bouwmarkt of dit idee uberhaupt wel uitvoerbaar is, hoor

Stuclaag ... hmm, liefst eigenlijk niet. Dat scheelt wel werk natuurlijk.
pi_36081873
www.gamma.com dan kijk je bij klus info, dan kies je klus op alfabet. daarna kies je de letter P, en dan zoek je in de lijst " plafon van gips platen aanbrengen " en hoppa je kan aan de slag.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_36083011
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 12:01 schreef badboynova het volgende:
www.gamma.com dan kijk je bij klus info, dan kies je klus op alfabet. daarna kies je de letter P, en dan zoek je in de lijst " plafon van gips platen aanbrengen " en hoppa je kan aan de slag.
Daar doen ze het op een manier die wel werkt, maar zoals ik het iig niet zou doen...

- Oude plafond laten zitten (Waarom als ik vragen mag, weg met oude zooi)
- Rand rondom vrijlaten van 1 cm, en dan een lat van gipsplaat erop schroeven (Ik hou van strak, dus geen lat langs de zijkant)
- Gipsplaten worden niet haaks op het regelwerk geschroefd, waardoor je exact h-o-h 30 cm moet aanhouden.
- Vulplaatjes worden alleen in de tekeningen geshowd, en helemaal niet beschreven.

Kortom, grote stappen gauw thuis.
pi_36085235
Marsepein, ikvind zo'n lat ook niks. Alas dat is gedaan om het rekken tegen te gaan, dan moeten ze toch iets anders verzinnen. Dus dat doe ik niet.

Het viel me op dat de platen om de 3cm worden geschroefd. Maar de balken zitten nu om de 60cm. Moet ik hier nu nog een balk tussen gaan zetten? Dat lijkt me wat vreemd.

Ik vraag me ook af wat die vulplaatjes in de tekening moeten ...
pi_36085700
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 13:58 schreef Bright het volgende:
Marsepein, ikvind zo'n lat ook niks. Alas dat is gedaan om het rekken tegen te gaan, dan moeten ze toch iets anders verzinnen. Dus dat doe ik niet.

Het viel me op dat de platen om de 3cm worden geschroefd. Maar de balken zitten nu om de 60cm. Moet ik hier nu nog een balk tussen gaan zetten? Dat lijkt me wat vreemd.

Ik vraag me ook af wat die vulplaatjes in de tekening moeten ...
Als je nu om de 60cm hebt zitten, zou ik het gewoon lekker zo laten aangezien je het toch niet wilt stucen. Het zal dr echt niet van naar beneden komen aangezien er nauwelijks gewicht bij komt. Als je gaat stucen oid is het wel verstandig om te doen; je wilt niet dat de helft plots naar beneden komt zetten natuurlijk
pi_36088252
Dus met stucken zou het wel om de 30cm moeten? Vreemd dat dan toch om de 60cm een balk is geplaatst (van de dakkapel, bedoel ik, dus dat deel heb ik niet gedaan)
Ik kan ook nog balken bijplaatsen, maar dan zou ik ook alle balken van m'n vlierinkje moeten verdubbelen.
Zijn er dan geen dikkere gipsplaten die wel gestuckt kunnen worden en alleen aan de rand vastzitten?
pi_36089342
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 15:49 schreef Bright het volgende:
Dus met stucken zou het wel om de 30cm moeten? Vreemd dat dan toch om de 60cm een balk is geplaatst (van de dakkapel, bedoel ik, dus dat deel heb ik niet gedaan)
Ik kan ook nog balken bijplaatsen, maar dan zou ik ook alle balken van m'n vlierinkje moeten verdubbelen.
Zijn er dan geen dikkere gipsplaten die wel gestuckt kunnen worden en alleen aan de rand vastzitten?
nouja...moeten is een groot woord.... door om de 30 cm balken te zetten kan je in de randen van het gips én in het midden schroeven, waardoor het dus beter vast zit..... als het alleen door op de randen te schroeven al vast genoeg zit hoeft het natuurlijk niet.... Wil je wat meer zekerheid, doe het dan om de 30cm.... ben je van mening dat het wel goed zit als het alleen op de randen geschroefd zit is 60 cm ook prima hoor
pi_36093123
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 13:58 schreef Bright het volgende:
.........
Ik vraag me ook af wat die vulplaatjes in de tekening moeten ...
Die plaatjes zijn (volgens mij) om hoogteverschillen in de ondergrond op te vangen zodat de gipsplaat helemaal vlak zal zijn.

Wel onhandig dat die uitleg/tip er niet bij gegeven wordt.
Ik weet uit ervaring dat als je de latten op bestaande balken zet (oud huis) die opvulplaatjes erg hard nodig zijn.
pi_36098315
@Bright:

Je moet op de balken regelwerk (Rachels) gaan aanbrengen, en doe dit bij een plafond beslist om maximaal 40 cm (30 is beter) anders gaat het echt doorhangen.

Het regelwerk kun je dan met vulplaatjes exact waterpas en recht monteren.

En vergis je niet over het gewicht van gipsplaten en stucwerk. Dat wil je wel om de 30 cm vastschroeven.
pi_36099063
idd om de 30 cm schroeven ivm wisselen van de plaat als je om de 60 cm schroeft. bij kleinere plafonds vindt ik het makelijker om eerst 12/18 mm plaat materiaal ertegen te schroeven. voordeel het uitrachelen is veel minder werk, je kunt overal schroeven en alle gipsplaten zitten precies gelijk.
pi_36100800
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:48 schreef menkaa het volgende:
idd om de 30 cm schroeven ivm wisselen van de plaat als je om de 60 cm schroeft. bij kleinere plafonds vindt ik het makelijker om eerst 12/18 mm plaat materiaal ertegen te schroeven. voordeel het uitrachelen is veel minder werk, je kunt overal schroeven en alle gipsplaten zitten precies gelijk.
Plaatmateriaal en daar gips tegen aan? Kan dat wel ivm vocht wat daar tussen kan gaan zitten? (geen beluchting)
pi_36107675
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 22:38 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Plaatmateriaal en daar gips tegen aan? Kan dat wel ivm vocht wat daar tussen kan gaan zitten? (geen beluchting)
als je daar vocht tussen krijgt, dan is er ergens iets niet goed, dus dat zou niets hoeven uitmaken.

Wel een dure oplossing hoor, plaatmateriaal kost beduidend meer dan rachels
  vrijdag 17 maart 2006 @ 08:59:31 #45
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36107785
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:26 schreef Marsepein het volgende:
@Bright:

Je moet op de balken regelwerk (Rachels) gaan aanbrengen, en doe dit bij een plafond beslist om maximaal 40 cm (30 is beter) anders gaat het echt doorhangen.

Het regelwerk kun je dan met vulplaatjes exact waterpas en recht monteren.

En vergis je niet over het gewicht van gipsplaten en stucwerk. Dat wil je wel om de 30 cm vastschroeven.
Wat je ook kan doen ipv vulplaatjes is met schroeven stellen. Dan wordt het superstrak. Ik heb het bij mij in de woonkamer ook zo gedaan en ben nu zo bezig in de keuken.

Overigens kun je nog beter vakken maken. Dus zowel in de breedte als de lengte raggelen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36108399
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 11:58 schreef Bright het volgende:
't zal toch wel 220v worden, als het van die spaarlampen worden. Ik wil eigenlijk 6 tot 8 spotjes hebben die per 3 of 4 apart kunnen worden geschakeld. Alternatief is natuurlijk halogeen, maar dan zit je met meer stroomverbruik (en meer warmte)
Wij hebben er laatst naar gekeken, spaarlamp spotjes. Ze zijn er idd gewoon, enige nadeel is dat ze niet dimbaar zijn. Gamma heeft ze gewoon.
pi_36131040
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 08:51 schreef Gurb het volgende:

[..]

als je daar vocht tussen krijgt, dan is er ergens iets niet goed, dus dat zou niets hoeven uitmaken.

Wel een dure oplossing hoor, plaatmateriaal kost beduidend meer dan rachels
Nooit gehoord dat er ook vocht in de lucht zit dan? Bovendien heb je dan 2 verschillend werkende materialen.
pi_36131352
En daar komt bij dat een plaat lastiger waterpas te stellen is dan rachelwerk.
  vrijdag 17 maart 2006 @ 22:47:18 #49
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36131391
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 22:46 schreef Marsepein het volgende:
En daar komt bij dat een plaat lastiger waterpas te stellen is dan rachelwerk.
Daar heeft Marsepein wel een heel erg goed punt!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36147073
valt wel mee de buitenste 2 stroken waterpas hangen daarna met metseldraad er een paar rachels tussen hangen en de plaat er tegen schroeven. tuurlijk niet voor grote plafonds maar voor kleine bv een dakepel of koven. en ik heb nog nooit geen last gehad van vochtophopingen ed.
pi_36162114
*overweeg & nuttige tips noteer*
pi_36191834
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:26 schreef Marsepein het volgende:
@Bright:

Je moet op de balken regelwerk (Rachels) gaan aanbrengen, en doe dit bij een plafond beslist om maximaal 40 cm (30 is beter) anders gaat het echt doorhangen.

Het regelwerk kun je dan met vulplaatjes exact waterpas en recht monteren.

En vergis je niet over het gewicht van gipsplaten en stucwerk. Dat wil je wel om de 30 cm vastschroeven.
Gewicht zal wel flink zijn, ja.
Ik kan dus ook kleinere balkjes nemen, laten we zeggen: 45x45 die tussen de zware balken in worden bevestigd? Schematisch wordt het dus aan de rand een zware balk, 30cm erna een licht balkje, dan weer na 30cm zwaar, etc.
De rand van de gipsplaten wordt dan op de zware balken gezet. Zo zijn de gipsplaten in ieder geval mooi vlak t.o.v. elkaar. (Omdat ze om de zware balken worden vastgezet)


'Uitrachelen' - wat een gek woord
Dat houdt toch in dat met dunne latjes ed. de platen precies gelijk worden gehangen? (Dus gipsplaat deels vastschroeven, plaatje ertussen en dan helemaal vastschroeven.)
Dat zal wel nodig zijn, omdat de balken natuurlijk aan die metalen beugels hangen (die vast wel een halve cm. uitsteken)

Hoe werkt dat uitrachelen? Kwestie van vastschroeven en dan met de waterpas meten of het vlak ligt (hangt) en zoniet, een plaatje ertussen?
pi_36191879
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 09:30 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Wij hebben er laatst naar gekeken, spaarlamp spotjes. Ze zijn er idd gewoon, enige nadeel is dat ze niet dimbaar zijn. Gamma heeft ze gewoon.
Daarom wilde ik ook enkele aparte groepen daarvoor maken. Dan is het niet echt dimmen, maar wel zelf bepalen hoeveel licht er wordt gebruikt.
'k zal er naar zoeken
pi_36191949
Voor het uitrachelen heb ik latten met een kopmaat van 22mmx50mm gebruikt. Makkelijker is het om iets bredere latten te gebruiken, dan hoef je extreem op de rand te schroeven van de gipsplaat.

Uitrachelen is het (Vaak waterpas) aanbrengen van een regelwerk (Lattenstructuur) waarop wand of plafondbeplating kan worden gemonteerd.

Ik dacht dat cybersijp een foto had, ff zoeken.

In jou geval you ik haaks op de balken het regelwerk aanbrengen, je kunt dan om de 30 cm een rachel monteren. Eventueel uitvullen met vulhout/vulplaatjes.

Kun je een foto plaatsen van de situatie?

Dit is bij sanger:


[ Bericht 4% gewijzigd door Marsepein op 20-03-2006 09:17:53 ]
  maandag 20 maart 2006 @ 09:35:04 #55
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36192286
quote:
Op maandag 20 maart 2006 09:10 schreef Marsepein het volgende:
Voor het uitrachelen heb ik latten met een kopmaat van 22mmx50mm gebruikt. Makkelijker is het om iets bredere latten te gebruiken, dan hoef je extreem op de rand te schroeven van de gipsplaat.

Uitrachelen is het (Vaak waterpas) aanbrengen van een regelwerk (Lattenstructuur) waarop wand of plafondbeplating kan worden gemonteerd.

Ik dacht dat cybersijp een foto had, ff zoeken.

In jou geval you ik haaks op de balken het regelwerk aanbrengen, je kunt dan om de 30 cm een rachel monteren. Eventueel uitvullen met vulhout/vulplaatjes.

Kun je een foto plaatsen van de situatie?

Dit is bij sanger:
[afbeelding]
Bekende foto hoor

Ik heb dezelfde latjes gebruitk als Marsepein, 22 x 50 mm. Ik heb in de lengte om de 60 cm, en in de breedte om de 40 cm. Op deze manier zal een gipsplaten plafond nooit doorhangen!

Het waterpas stellen heb ik met lange schroeven (zonder doorlopend draad) gedaan. 100% waterpas krijg je het door er een lijntje langs te spannen. Meer foto's vind je in: Mijn grote, en eerste, verbouwing (foto's geresized, dus geen modemkiller meer).

Als je meer info, of betere foto's wilt hebben die komen deze week, we gaan de keuken op exact dezelfde manier doen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36192308
Ik had het er ook bij gezet he
  maandag 20 maart 2006 @ 09:40:31 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36192366
quote:
Op maandag 20 maart 2006 09:36 schreef Marsepein het volgende:
Ik had het er ook bij gezet he
Ik zag het! Toppie
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36192585
Tjonge - en ik maar denken dat ik die platen direct aan de balken kan vastzetten
Hier heb ik wel wat aan, ja. Dus ik moet gewoon een flinke stapel 22x50mm latten halen, dan kan ik even vooruit. (Als m'n muur af is, natuurlijk)
Dit zorgt er wel voor dat ik niet ongerust hoef te zijn dat de metalen koppelstukken iets uitsteken
* neemt zich voor vanavond een fotootje te posten
pi_36193072
quote:
Op maandag 20 maart 2006 09:52 schreef Bright het volgende:
Tjonge - en ik maar denken dat ik die platen direct aan de balken kan vastzetten
Hier heb ik wel wat aan, ja. Dus ik moet gewoon een flinke stapel 22x50mm latten halen, dan kan ik even vooruit. (Als m'n muur af is, natuurlijk)
Dit zorgt er wel voor dat ik niet ongerust hoef te zijn dat de metalen koppelstukken iets uitsteken
* neemt zich voor vanavond een fotootje te posten
Als je die latten gaat halen bij een Gamma oid. Er liggen vaak voordeelpakken daarvan, met 8 of 10 stuks samengebonden.

Het nadeel daarvan is dat er vaak een stuk of 2 bij zitten die een tweede leven hebben gekregen. In het eerste leven waren ze wagenwiel of regenton. Dus je hebt er altijd wat aanmaakhout voor de vuurkorf bij zitten.
  maandag 20 maart 2006 @ 12:34:32 #60
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36196734
quote:
Op maandag 20 maart 2006 10:16 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Als je die latten gaat halen bij een Gamma oid. Er liggen vaak voordeelpakken daarvan, met 8 of 10 stuks samengebonden.

Het nadeel daarvan is dat er vaak een stuk of 2 bij zitten die een tweede leven hebben gekregen. In het eerste leven waren ze wagenwiel of regenton. Dus je hebt er altijd wat aanmaakhout voor de vuurkorf bij zitten.


Zeer herkenbaar dus
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36222629
Marsepein, je kunt het goed verwoorden

Hier een situatiefoto, hopelijk zie je er genoeg aan. Ik moet nu alleen de balk tegen de muur aan en die ene ervoor (die moet als laatste, zodat ik nog in de muur kan boren):


Als de balken hangen, kan ik eerst de muren afmaken en daarna het rachelwerk erop zetten.
Die rachels worden dus in de lengterichting van de grote muur gezet, neem ik aan. Betekent dat dan ook dat de gipsplaten die richting op moeten lopen? (Dat is ongeveer 3m60 lang, terwijl het 'maar' 2m80 breed is)
pi_36294408
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef Bright het volgende:
Marsepein, je kunt het goed verwoorden

Hier een situatiefoto, hopelijk zie je er genoeg aan. Ik moet nu alleen de balk tegen de muur aan en die ene ervoor (die moet als laatste, zodat ik nog in de muur kan boren):
[afbeelding]

Als de balken hangen, kan ik eerst de muren afmaken en daarna het rachelwerk erop zetten.
Die rachels worden dus in de lengterichting van de grote muur gezet, neem ik aan. Betekent dat dan ook dat de gipsplaten die richting op moeten lopen? (Dat is ongeveer 3m60 lang, terwijl het 'maar' 2m80 breed is)
hoe bedoel je?? je zet je rachels gewoon haaks op je balken (wel zorgen dat ze allemaal evenwijdig lopen) en je zet je gipsplaten daar weer op vast. Gipsplaten kan je in diverse lengtes en breedtes krijgen.
pi_36297068
Ja, ik bedoel dat de rachels haaks op de balken komen. Het gaat erom of het dan nog uitmaakt of de plafondplaten ook haaks komen (dus in de richting van de rachels) of juist haaks op de rachels.

Overigens, ik heb bij de praxis die aanbieding van kunststof delen gezien. Je kunt ze gebruiken voor muur of plafond. Er zitten wel mooie soorten tussen (die lichtgele is mooi ); kan ik die ook gebruiken zonder rachels, dus direct op de balken (dis dus 60cm uit elkaar staan)?
Je ziet het: ik ben nog aan het orienteren, maar dat geeft niet, want eerst moeten de muren worden afgebouwd
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:45:59 #64
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36297208
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:42 schreef Bright het volgende:
Ja, ik bedoel dat de rachels haaks op de balken komen. Het gaat erom of het dan nog uitmaakt of de plafondplaten ook haaks komen (dus in de richting van de rachels) of juist haaks op de rachels.

Overigens, ik heb bij de praxis die aanbieding van kunststof delen gezien. Je kunt ze gebruiken voor muur of plafond. Er zitten wel mooie soorten tussen (die lichtgele is mooi ); kan ik die ook gebruiken zonder rachels, dus direct op de balken (dis dus 60cm uit elkaar staan)?
Je ziet het: ik ben nog aan het orienteren, maar dat geeft niet, want eerst moeten de muren worden afgebouwd
Als jij haaks om de 60 cm (hart over hart) regelwerk maakt lijkt het me logisch dat je de platen ook haaks monteert. Je zult anders niet uitkomen bij het einde van de plaat, en daar dan een klosje moeten fabriceren.

Je kan die dingen direct tegen je balken schroeven, maar i zou eerst kijken of dat wel recht en waterpas is. Verder heeft een regelwerk ook dwarsliggers, dus meer draagkracht.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36297298
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:45 schreef sanger het volgende:

[..]

Als jij haaks om de 60 cm (hart over hart) regelwerk maakt lijkt het me logisch dat je de platen ook haaks monteert. Je zult anders niet uitkomen bij het einde van de plaat, en daar dan een klosje moeten fabriceren.

Je kan die dingen direct tegen je balken schroeven, maar i zou eerst kijken of dat wel recht en waterpas is. Verder heeft een regelwerk ook dwarsliggers, dus meer draagkracht.
eensch
pi_36297313
Sanger, bedankt. Ik zag net op de praxissite dat rachelwerk toch nodig is. (jammer - had wat werk+geld gescheeld)
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:56:57 #67
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36297559
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:48 schreef Bright het volgende:
Sanger, bedankt. Ik zag net op de praxissite dat rachelwerk toch nodig is. (jammer - had wat werk+geld gescheeld)
Een goed regelwerk/rachelwerk is niet duur. En als je het een keer eerder hebt gedaan kost het ook niet zoveel tijd.

Ik denk dat het hout dat ik in totaal nodig heb gehad 4 pakken tengelhout was. Bij de Gamma in de reclame vorige week voor nog geen ¤ 10,= per pak. In totaal zijn mijn schoonvader en ik er 4 uurtjes (effectief) mee bezig geweest.

Daarmee heb ik de heel keuken (ca. 12 m2) gedaan en een groot deel van pak 4 over. Overigens hebben we er dan ook klosjes van gemaakt om de hout verbindingen te ondersteunen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36325059
En wat is dan beter om te gebruiken? een lange waterpas of zo'n laser-waterpas?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 12:51:25 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36325201
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 12:47 schreef Bright het volgende:
En wat is dan beter om te gebruiken? een lange waterpas of zo'n laser-waterpas?
Als je bedoeld voor het aftekenen zou ik een laserwaterpas nemen. Met een lange waterpas kun je namelijk als je iedere keer er net even naast zit een behoorlijk verschil krijgen in hoogte, terwijl wel alles waterpas is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36784878
Zat van de week even de Boels gids door te spitten voor wat zaken die ik nodig heb. Kwam daar toen ook een gipsplaat montage geval ding tegen voor 1 persoon. Kost geen droppie en werkt volgens mij wel handig.

Je legt de plaat op een houder en die draai je met een lier omhoog.Geheel staat op wieltjes zodat je makkelijk de plaat op de juiste plek kan krijgen.

eea ff te raanvulling van het topic...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_36784889
Koop een krat pils, vraag een vriend om te helpen, en zuip als je klaar bent dat krat pils leeg.
pi_36815144
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 12:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Als je bedoeld voor het aftekenen zou ik een laserwaterpas nemen. Met een lange waterpas kun je namelijk als je iedere keer er net even naast zit een behoorlijk verschil krijgen in hoogte, terwijl wel alles waterpas is.
'k heb een B&D-waterpas geprobeerd, maar dat ding was niet eens waterpas

Linksom of rechtsom gaf wat erg veel speling - ong. 20cm over een stuk van 5 meter.
Misschien dat ik toch nog iets van een ander merk probeer - Bosch krijgt een nieuwe lijn waterpassen en ook B&D heeft een nieuwe lijn (volgens de winkelbediende; heb nog niet op de website gekeken)
pi_36817139
20 cm over 5 meter is wel heel veel. Dan ga ik toch aan een defect exemplaat denken. Hield je de waterpas in het vertikale vlak 'wel in het lood'?
  maandag 10 april 2006 @ 11:50:54 #74
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36817230
quote:
Op maandag 10 april 2006 10:27 schreef Bright het volgende:

[..]

'k heb een B&D-waterpas geprobeerd, maar dat ding was niet eens waterpas

Linksom of rechtsom gaf wat erg veel speling - ong. 20cm over een stuk van 5 meter.
Misschien dat ik toch nog iets van een ander merk probeer - Bosch krijgt een nieuwe lijn waterpassen en ook B&D heeft een nieuwe lijn (volgens de winkelbediende; heb nog niet op de website gekeken)
Het is de bedoeling dat zo een apparaat eerst vastgezet wordt

Heb je het apparaat op een centraal punt gezet en daar gehouden?

Lijkt me erg vreemd veel zoveel verschil op zo een korte afstand.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36817941
'k ben ook teruggegaan, heb het laten zien en ook daar vonden ze het vreemd; misschien 'gewoon' een fabrikagefout of zo.
volgens de gegevens heeft het ding een max. afwijking van 0,06 graden. Dus zo'n 1 mm per meter. Dat lijkt me prima.
Ik had het apparaat eerst vastgezet, maar vond eigenlijk al snel dat er gewoon geen hout van klopte. Nagemeten door de laserlijn zelf te controleren en die klopte echt niet (gelukkig maar, anders was m'n muur scheef )

Inmiddels ook de B&D website bekeken, maar in de nieuwe lijn zit geen laserwaterpas.

Bosch heeft er wel 1; kun je ook op een fotostatief zetten, dat is ook wel handig. Verder weet ik niet wat er nog bij zit. In de winkel (lees: Praxis) hadden ze die i.i.g. niet liggen, maar ze waren wel zo eerlijk om door te verwijzen naar een concurrent.

't was trouwens zo'n apparaatje met 2 waterpasjes erin. Alleen stond daarvan 1 niet waterpas, denk ik.

't Is ook wel geinig om een waterpas terug te brengen; de service-balie was al helemaal niet waterpas. En dat voor een doe-het-zelf zaak
pi_36818028
Ik vind 1 mm per meter nog steeds veel. Dat wordt met leesfout al gauw 2 mm per meter en dat is op je 5 meter een hele centimeter.
  maandag 10 april 2006 @ 12:23:26 #77
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_36818252
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:15 schreef Marsepein het volgende:
Ik vind 1 mm per meter nog steeds veel. Dat wordt met leesfout al gauw 2 mm per meter en dat is op je 5 meter een hele centimeter.
Dat is volgens de bouwnorm toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_36818375
geen idee eigenlijk. Ik gebruik zelf nooi een laserwaterpas. Maar een lange van 1,5 Meter, van het gewone soort. Zelfs daarbij moet je goed oppassen als je langere lengte gaat meten.
pi_36818721
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:15 schreef Marsepein het volgende:
Ik vind 1 mm per meter nog steeds veel. Dat wordt met leesfout al gauw 2 mm per meter en dat is op je 5 meter een hele centimeter.
tenzij je lees-fout de andere kant op is (dus virtueel weer de goede kant ) waardoor het weer precies waterpas is natuurlijk
daarom is het altijd wel handig om vanuit 2 of meer punten af te meten ter controle (doe ik zelf ook bijna nooit, alleen als het écht belangrijk is dat het recht is..... )
pi_36818749
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:39 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

tenzij je lees-fout de andere kant op is (dus virtueel weer de goede kant ) waardoor het weer precies waterpas is natuurlijk
daarom is het altijd wel handig om vanuit 2 of meer punten af te meten ter controle (doe ik zelf ook bijna nooit, alleen als het écht belangrijk is dat het recht is..... )
Om dat te controleren draai ik de waterpas altijd een keer om.
pi_36822574
quote:
Op maandag 10 april 2006 12:40 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Om dat te controleren draai ik de waterpas altijd een keer om.
Yup - daardoor kwam ik er ook achter dat er geen hout van klopte.

Overigens is 1mm per meter op een lengte van 3m60 geen probleem hoor; dat zal echt niet opvallen. Ik denk dat plafonds vaak meer verschil hebben dan dat.
pi_36822924
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 11:32 schreef Bright het volgende:
We gaan de platen toch met z'n 2en doen; ik zie het niet zo zitten om dat alleen te doen i.v.m. vasthouden etc.

Oh ja - de gaten waar het licht komt (inbouwspotjes, liefst met die spaarlampjes) moeten eerst zijn gezaagd? Of kan dat wellicht als alles al aan het plafond is bevestigd?
als ik jou kom helpen help jij mij dan met gips platen , we wonen in de zelfde plaats
pi_36829594
quote:
Op maandag 13 maart 2006 19:22 schreef Marsepein het volgende:

Ik heb net bij de bouwmarkt iig een soort van reuze lijmklem gehaald waarmee je iets kan klemmen tegen het rachelwerk. Eens kijken of dat werkt. (Het is van kinzo dus alarmbellen zouden moeten rinkelen)
Welke bouwmarkt was dat trouwens?
pi_36835997
Gammel ehhh Gamma
pi_36846197
Mwa, Morpheus, vriendelijk aangeboden, maar 'k ga't toch 'zelluf doen' (zoals m'n dochtertje zou zeggen)
Je mag wel het resultaat bewonderen natuurlijk, maar dan zul je nog even geduld moeten hebben

Vandaag nog ff de laatste serie stenen halen, dan kan ik vrijdag het lijmwerk afmaken, zodat de rest aan de beurt is. De rest is dus het houtwerk.

Als ik de muur tot aan de balken heb, dan moet ik boven de muur natuurlijk eenzelfde balk maken die precies tussen de bestaande balken in zit. Dan kan de muur stevig worden geklemd en heeft de vlieringvloer gelijk een extra steun die netjes over de muur is verdeeld.
Dus ik neem vandaag wel gelijk een balk mee daarvoor en eens kijken of ze wat hebben voor de rachels. 22mmX50mm las ik al. misschien 22mmX60mm, even kijken wat de prijzen doen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')