De remleiding loopt onder heel de trein door. Als er dus ook maar ergens een gaatje onstaat, of in dit geval de hele leiding breekt, stroomt de lucht er bij beide delen uit en remmen dus ook beide treindelen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
is het nou eigenlijks bekend als de loc nou voor of achter zat?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
[..]
Nee, bij beide delen valt de druk weg en dus remmen beide delen.
[..]
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel. Wel klopt het inderdaad dat het langste deel het laatst volledig geremd is als er alleen sprake zou zijn van rijtuigen. De loc zat nu ook nog achterop en duwde dus ook lekker mee. Aangezien zo'n ding ook best zwaar is, speelt dat ook mee in remweg.
Voor zover ik kan opmaken uit de mediaberichten is het voorste deel sneller geremd dan het achterste deel en is er inderdaad een klap geweest. Hoe goed je dat gevoeld zou moeten hebben hangt onder andere van de snelheidsverschillen en buffers af.
Om genoeg zitplaatsen te kunnen bieden. Het dubbeldeksrijtuig heeft wat meer zitplaatsen dan een normaal rijtuig. 's Zomers dienen deze rijtuigen als fietsrijtuig. De hele onderverdieping is dan een rijdende fietsenstalling geworden.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:43 schreef Flyingdutchman het volgende:
Klein vraag je aan de kenners.
Vandaag zat ik weer in m'n favo trein de intercity Haarlem > Heerlen > Haarlem. Nou zit er tegenwoordig 1 stel dubbeldeks tussen de rest. Waarom is dat? Weet iemand dat?
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ehm k bedoel als de loc de trein duwt? en de koppeling tussen de wagons zou breken?
dan moeten de achterste wagens ( waar de trein dus tegen aan duwt ) nooit de luchtleidingen laten breken? dat zou dan toch pas kunnen als de loc remmen gaat?
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:40 schreef Carport het volgende:
De loc zat inderdaad achterop. Bij de treinen richting Haarlem is dat eigenlijk standaard.
zo kan je t ook bekijken natuurlijkquote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:
Ik snap wat je bedoelt en dat zou op zich ook wel logisch klinken, maar zoals Duvel ook al zei zijn de krachten die spelen in zo'n trein niet constant. De loc duwt steeds tegen de rijtuigen, de rijtuigen onderling oefenen kracht op elkaar uit, maar ook factoren als de rails en hellingen oefenen krachten uit. Het lijkt mij dan ook een (ongelukkige) samenloop van meerdere factoren in dit geval, voor zover ik kan zien.
Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Dit is maar een voorbeeld en de echte situatie kan heel anders zijn geweest, maar misschien dat dit het iets verduidelijkt.
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:59 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
loc achter, lekker duwend tegen de wagentjes,
dan moet op een gegevenmoment de voorste groep na de breuk meer snelheid gehad hebben dan t achterste stuk
valt de druk in het voorste deel compleet weg, (?) achterste deel remt ook maar door de lucht die nog geproduceert kan worden, omdat t daar ook de stroom vandaan komt, remt deze langzamer..
en botsen vervolgens op het voorste gedeelte
Maar zulke kleine snelheidsverschillen worden ook weer door de buffers opgevangen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 22:31 schreef Carport het volgende:Met een klein voorbeeldje zal ik het proberen te verduidelijken:
Een bepaald stuk spoor loopt niet helemaal waterpas, maar ligt in een soort kommetje. Op het moment dat de remleiding breekt staat de trein aan het begin van het kommetje en het voorste treindeel remt dus minder hard af dan het achterste deel en loopt daarmee iets uit. Als dat treindeel vervolgens weer uit het kommetje moet rollen, neemt de snelheid sneller af dan eerst. Het achteropkomende deel remt ook nog steeds, maar begint nu aan de lichte daling. Mede door de zwaardere locomotief die er achter zit te drukken komt het achterste treindeel weer dichter bij het voorste deel en botst daar uiteindelijk op.
Tussen 9e en 10e bak.quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:33 schreef Carport het volgende:
Ik weet niet waar de koppeling is losgeschoten en kan dus ook niet zeggen of het voorste deel langer of korter was dan het achterste deel.
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.quote:Op woensdag 8 maart 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een kabel breekt pas als er trekkrachten ontstaan. Bij een duwende trein zijn er theoretisch gezien enkel drukkrachten. Dus opzich zou de trein zonder vaste koppeling kunnen rijden. Door een of andere reden zal de drukkracht veranderen in een trekkracht waardoor de kabel breekt.
Tijdens de trekkracht zal de treinen uitelkaar gaan, en bij het remmen tegen elkaar.
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:quote:Op dinsdag 7 maart 2006 00:19 schreef Carport het volgende:
[..]
Mijn ervaring tussen Gvc en Ut zijn toch wel dat je een kaartje niet snel hoeft te laten zien. Zeker niet als je in het 'juiste' treinstel stapt.
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd welquote:Op donderdag 9 maart 2006 01:48 schreef MREn het volgende:
[..]
En in het geval van koppelingen, zorgt het geduwd rijden voor krachten op de buffers en dus niet op de koppelingen (alleen belast bij trekkende loc), waardoor het losraken van de koppeling -om wat voor reden dan ook- eerder zal gebeuren dan bij getrokken treinen.
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 07:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan is die wel los maar dan duwt de loc hem nog altijd wel
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:26 schreef Tfz het volgende:
ProRail heeft het weer voor elkaar. Lag eerder Asd-Ut er al uit na de werkzaamheden van dit weekend, nu meldt ProRail (o.a. in het AD) dat in de beveiliging op de Utrechtboog spontaan afvallende seinen (nee, niet doordat ze slecht aan de paal geschroefd zijn...) kunnen voorkomen.
ook logisch helemaal niet aangedachtquote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Dat denk ik ook wel ja. Toch is het uitermate klungelig na al drie maanden uitstel vanwege certificering.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:27 schreef Duvel het volgende:
[..]
't Is Bombardier dat hier de boel heeft ontworpen, gebouwd en getest. Reken maar dat die een leuke discussie met ProRail hebben nu!
Bovendien liggen er tussen Ht en Ut nogal wat flinke bruggen, vooral Zaltbommel en Culemborg, en als je dan hellinkje af gaat wordt er meer getrokken door de zwaartekracht dan iets anders.quote:Op donderdag 9 maart 2006 08:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Duwen doe je alleen als je versnelt. En versnellen die je niet gedurende de gehele rit. Op het moment dat je de tractie van de loc uitzet, zal er geen duwkracht meer optreden, en veren de buffers uit. Zo'n trein is een elastisch geheel, dus op een gegeven moment zullen er ook trekkrachten optreden op de koppelingen.
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?quote:Op woensdag 8 maart 2006 21:48 schreef Duvel het volgende:
[..]
Binnen zo'n trein treden allerlei krachten op. Als je van opduwen ineens uitschakelt wordt de loc misschien wel een extra last waardoor de trein toch "uit elkaar valt". Let sowieso maar eens op in lange geduwde of getrokken treinen, je voelt soms behoorlijke dreunen. Daarom moeten reizigerstreinen altijd strak gekoppeld zijn.
Ook wel een beetje hoor: als het voorste deel van de trein al vaart heeft, staat het achterste nog stil.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:30 schreef Flyingdutchman het volgende:
[..]
Oké thanks! Klinkt wel aannemlijk. Maar als de betreffende trein weer uit Haarlem vertrekt, dat zit het dubbeldeksdeel achteraan zegmaar...dan heeft het toch geen effect meer op dat schokken tijdens het optrekken?
Hondenkoppen rijden niet meer voor NSRquote:Zelf vind ik btw dat bij die lange(re) treinen juist het schokken minder is dan met zo'n Hondenkop/Plan v
Dat valt me zeker niet tegen!quote:Op donderdag 9 maart 2006 01:59 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan nu de controles van vandaag op de volgende stukjes:
Es-Amf: tussen Aml en Dv (achterin)
Amf-Gvc: tussen Ut en Vb (voorin rg. Gvc)
Gvc-Amf: tussen Vb en Ut (voorin rg. Amf)
Amf-Gn: tussen Hrn en Gn (voorin)
Gn-Zl: tussen Gn en Hrn
Zl-Es: tussen Zl en Hno
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |