abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 april 2000 @ 20:53:00 #1
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_173413
hoeveel mensen hebben hier last van een zogenaamde mouche Volant?

ik weet niet hoe je spelt maar het is iets dat in je oog zit een lijkt te "zweven" het is een vlekje of een draadje.

Zelf heb ik er een paar (rustig maar je kunt er niet blind van worden)
en ik irriteer me er rot aan.

ja

je moet er namelijk mee leren leven een aangezien ik toch een beetje een hypochonder ben...

ik vroeg me dus af, heeft iemand hier er ook last van? en hoe gaat hij/zij er mee om?

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  dinsdag 11 april 2000 @ 23:51:00 #2
910 Barbie
Graduated Fool
pi_173414
Bedoel je dan een vlekje ofzoiets dat met je 'kijkrichting' meezweeft? Want zo ja, dan heb ik daar ook last van. Denk vaak dat het aan mijn lenzen ligt, maar heb laatst ontdekt dat ik het ook heb, wanneer ik ze uit heb. Heel debiel is dat, kijk ik naar rechts, gaat er een soort zwart vlekje ook mee naar rechts Met naar links kijken hetzelfde

Nou ja, en bedoel je niet zo'n vlekje, dan weet ik niet waar je het over hebt

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  Redactie Frontpage woensdag 12 april 2000 @ 00:01:00 #3
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_173415
Ik heb vandaag een barst in mijn bril gekregen, telt dat ook ?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  woensdag 12 april 2000 @ 13:05:00 #4
2432 Nimue
keep your magic
pi_173416
Ik heb af en toe wel vlekjes of strengetjes die in mijn oog zitten en meebewegen met mijn kijken. Bedoel je dat? Bij mij gaat het altijd weer weg na een paar dagen.
It takes all sorts to make the world (Keri Hulme, The bone people)
pi_173417
mouche volante? = vliegende vlieg!

ik heb ook wel es zo'n vlekje ja. maar niet echt vaak of lang. schijnt niet veel aan te doen te zijn.

nou dat was weer zo'n opbeurende reactie van Bixis.

  vrijdag 14 april 2000 @ 18:57:00 #6
1614 J
I am a Lizard King...
pi_173418
Ik zie weleens van die bolletjes die aan elkaar zitten dmv een streepje...
maar soms ook alsof er een luchtbelletje voorbij komt.
Ik geloof dat het iets van een klontje in je oogbol is ofzo...
'One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them'

  Redactie Frontpage zaterdag 15 april 2000 @ 02:32:00 #7
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_173419
Wat ?! Een klontje in je oog ? ik heb altijd één klontje in de koffie, met een scheutje melk...

Gegroet,
Djeez

Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_173420
Ik noem dat floaters, kende die andere term niet eens. Ik heb moeten leren dat het een probleem bij de meeste volwassenen is, maar heb die zwevende dingetjes al sinds de middelbare school. Vond het altijd wel fascinerend: net of je onzichtbare beestjes ziet of zo.

Het medische deel (sla over indien niet geïnteresseerd):

Het beeld wordt veroorzaakt door samentrekkingen van de gel in het corpus vitreum (het glasachtig lichaam) en het loslaten van het oppervlak van de retina (netvlies). Als je er ineens heel erg veel hebt of als er ook lichtflitsen bij voorkomen, moet je even langs de oogarts.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 15 april 2000 @ 19:48:00 #9
910 Barbie
Graduated Fool
pi_173421
quote:
op 04-15-2000 om 06:21 PM schreef Isabeau het volgende:


Als je er ineens heel erg veel hebt of als er ook lichtflitsen bij voorkomen, moet je even langs de oogarts.


Dat moet je dan zeker doen! Als je netvlies los gaat laten, kunnen er vochtplekjes achterkomen. Op het moment dat er teveel vocht komt, zakt het naar beneden, met als gevolg dat je netvlies losscheurt. Kan blindheid veroorzaken!!

Zit je er al vocht achter, dan branden ze ( = de oogarts) dat vocht vast door een rondje om het vochtplekje heen te branden d.m.v. een laserstraal.

Lazeren klinkt eng, vooral omdat het je oog betreft, maar voor de ingreep hoef je niet bang te zijn. Het duurt een minuutje of 5 en het enige vervelende is dat je een hoop felle lichtflitsen ziet, pijn doet het niet.
'k Zeg het uit eigen ervaring, dus ik val niet in de categorie 'medici die altijd roepen dat het maar een klein prikje is


Zit er (te)veel vocht achter je netvlies, dan moet er een operatie aan te pas komen, er kan dan een sponsje geïmplanteerd worden om het vocht te absorberen. Die ingreep heet een oblatio en leuk is het niet Pijnloos ook al niet

Dus wat Isabeau inderdaad zegt: heb je het heel erg of in combinatie met flitsen en/of verslechterd zicht, ga dan even naar een oogarts.

When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_17318053
Ik heb dit dus waarschijnlijk ook.
Ik zie dus (sinds zo'n 5 jaar geleden) als ik naar een egaal oppervlak kijk een soort water voor mijn beeld langsdrijven, van boven naar beneden. Een egaal oppervlak is dus bijvoorbeeld een witte muur of de lucht. Ja, de lucht, ik kan niet naar de lucht kijken zonder 'water' te zien langsdrijven.

Nu loop ik zo'n 10 maanden bij de oogarts en die zegt dat het idd waarschijnlijk 'eiwitstructuren in het oog' zijn, ook de term mouche volant werd genoemd.

Ookal is het trouwens eigenlijk niet te zien voor de oogarts, die oogafwijking, bij mij werd wel wát gevonden: in het midden van mijn gezichtsveld heb ik een iets mindere gevoeligheid.

edit: na een zoektochtje op internet het volgende gevonden

quote:
Soms kan men die vezels in het eigen oog zien, bijvoorbeeld wanneer men tegen een strak blauwe lucht of een wit plafond aankijkt. We spreken dan van mouches volantes (vliegende muggen).
bron:http://www.oogziekenhuis.nl/algemeen.asp?gID=5253

[Dit bericht is gewijzigd door m021 op 19-02-2004 17:36]

Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_17551212
Hoe doen jullie dat trouwens met kijken door een microscoop/telescoop?
Ik erger me rot aan de mouches volantes als ik door zo'n ding kijk.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_17553250
ik heb dat ook sinds kort, een stipje, en ik irriteer me er mateloos aan.. (sinds kort is 4 maanden ofzo)
  zondag 7 maart 2004 @ 13:38:57 #13
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_17553263
ik heb het heel soms.
en dan voornamelijk als ik naar de lucht kijik.
vaag iets.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_17553524
De hierboven ablatio retinae (de vorm waarbij er dus een operatie aan te pas moet komen) heb ik zelf gehad... klap van een hockeystick gehad op m'n slaap... Begon idd met mouches volantes, maar dat op zichzelf zegt niets, dat krijgt iedereen vroeg of laat wel een keer (dus de hypochondrische reactie van de TS is nergens voor nodig ) ...

Overigens voeren ze die operatie onder narcose uit (plaatselijk of algeheel but I'll be damned als ik bij kennis ben terwijl ze in m'n oog gaan peuren, doe maar lekker algeheel!). Dat sponsje is niet om vocht op te zuigen ofzo, maar dat wordt achter de gedichte scheur geplaatst (tussen oogkas en bol dus) om de druk in het oog op peil te houden... De scheur zelf wordt bevroren en gedicht, en vervolgens wordt er nog een bandje om je oog geplaatst ook om de druk op peil te houden (als ik heer erg naar rechts kijk kun je dat bandje bij mij zien zitten )...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_17554334
quote:
Op zondag 7 maart 2004 13:55 schreef W1ZZ het volgende:
De hierboven ablatio retinae
Tsja, volgens deze site zijn mouches volantes inderdaad een symptoom van ablatio retinae (netvliesloslating). Maar mijn oogarts impliceerde dat netvliesloslating altijd gepaard gaat met vertekeningen van het beeld. En als het goed is hoort dát niet bij mouches volantes.

edit: Hé trouwens, W1ZZ, "dat krijgt iedereen vroeg of laat wel een keer", wil je daarmee zeggen dat het op den duur weer over gaat? Ik ben zelf een beetje bijziend, en ik heb iemand ook ooit eens horen zeggen dat bijziendheid in sommige gevallen uit zichzelf weer over kan gaan.

[ Bericht 20% gewijzigd door m021 op 07-03-2004 14:49:53 ]
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zondag 7 maart 2004 @ 15:33:04 #16
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_17555088
Laatst was er een programma op tv waarbij een man na het eten van sushi besmet was met een wormen-soort die zich verspreidde door zijn hele lijf!

Hij kwam erachter doordat hij dacht dat er een vuiltje in zijn oog zat en hij ging er naar kijken in de spiegel, en toen zag hij een worm in zijn oogbol, die langzaam naar achteren zijn hersens in "zwom" Lief he
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_17558439
quote:
Op zondag 7 maart 2004 15:33 schreef Vivi het volgende:
Laatst was er een programma op tv waarbij een man na het eten van sushi besmet was met een wormen-soort die zich verspreidde door zijn hele lijf!

Hij kwam erachter doordat hij dacht dat er een vuiltje in zijn oog zat en hij ging er naar kijken in de spiegel, en toen zag hij een worm in zijn oogbol, die langzaam naar achteren zijn hersens in "zwom" Lief he
Ja, dat hoorde ik ook van iemand.
Maarruh, lekker offtopic!
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_17558539
quote:
Op zondag 7 maart 2004 14:43 schreef m021 het volgende:

[..]

Tsja, volgens deze site zijn mouches volantes inderdaad een symptoom van ablatio retinae (netvliesloslating). Maar mijn oogarts impliceerde dat netvliesloslating altijd gepaard gaat met vertekeningen van het beeld. En als het goed is hoort dát niet bij mouches volantes.
Klopt... Wat bij mij eerst gebeurde waren lichtflitsen, toen kreeg ik een blinde vlek in de rechteronderhoek van m'n blikveld (overigens alleen als ik m'n rechteroog dichtdeed, anders compenseerde rechts voor links), en nu na de operatie kan ik met links geen rechte lijnen meer zien (omdat ze het netvlies nooit 100% perfect glad terug kunnen 'plakken') op de plek waar de scheur zat (helaas precies in t midden van m'n blikveld)...
quote:
edit: Hé trouwens, W1ZZ, "dat krijgt iedereen vroeg of laat wel een keer", wil je daarmee zeggen dat het op den duur weer over gaat? Ik ben zelf een beetje bijziend, en ik heb iemand ook ooit eens horen zeggen dat bijziendheid in sommige gevallen uit zichzelf weer over kan gaan.
Ikzelf word alleen maar kippiger, maar de mouches volantes heb ik nog maar af en toe, misschien eens per maand... Mijn moeder daarentegen had in d'r puberteit iets van -2.5 ofzo en heeft nu weer nagenoeg perfecte ogen, dus het kan wel overgaan
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_17559683
Die 'mouches volantes' komen mij heel bekend voor. Ben brildragend en heb een sterkte van +5,5. Bij mij komen ze al meer dan 10 jaar voor. Ze zitten bij mij telkens op een andere plaats en komen en gaan. Heb gelukkig nooit problemen gehad met lichtflitsen en vertekening in m'n ogen dus ik maak me er niet al te druk over.
  zondag 7 maart 2004 @ 20:12:16 #20
16715 Mylene
*schatje*
pi_17560710
quote:
Op zondag 7 maart 2004 15:33 schreef Vivi het volgende:
Laatst was er een programma op tv waarbij een man na het eten van sushi besmet was met een wormen-soort die zich verspreidde door zijn hele lijf!

Hij kwam erachter doordat hij dacht dat er een vuiltje in zijn oog zat en hij ging er naar kijken in de spiegel, en toen zag hij een worm in zijn oogbol, die langzaam naar achteren zijn hersens in "zwom" Lief he
Gadverdamme.
pi_17563647
Ik heb ook van die "mouches volantes", al tijden. Vooral met helder licht dan zie ik ze regelmatig voorbij dobberen. Zolang het er niet ineens meer worden of je inderdaad lichtflitsen gaat zien of stukken van je beeld zwart worden dan is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand.
Maar bij lichtflitsen en ineens veel meer of stukken van je beeld missen --> naar de oogarts!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_17568599
quote:
Op zondag 7 maart 2004 11:20 schreef m021 het volgende:
Hoe doen jullie dat trouwens met kijken door een microscoop/telescoop?
Ik erger me rot aan de mouches volantes als ik door zo'n ding kijk.
Ik kwam gister ergens achter:
- de telescoop was gericht op een stuk zwarte buitenlucht, en met een dermate kleine vergroting dat je niks ziet behalve zwart
- ik keek door de telescoop, maar hield mijn oog te ver van het oculair (dus er kon licht uit de huiskamer in mijn oog vallen)

Het resultaat was dat ik in de telescoop zag: een witte achtergrond met daartegen grijsgroene stippen, net alsof ik door een microscoop een bacteriekolonie aan het bekijken was ofzo!
Ik kan me niet herinneren of die dingen nou bewogen of niet, vanavond nog eens kijken.


Trouwens, ik zie iedereen hier praten over 'ik heb ook één of twee mouches volantes'. Zoiets is bij mij niet het geval! Ik heb zowel last van 'golfjes' als van 'puntjes' en soms van een 'verticale sliert'. Als ik ze zou gaan tellen heb ik wel tientallen mouches volantes.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_17640001
quote:
Op maandag 8 maart 2004 09:00 schreef m021 het volgende:

[..]

Ik kwam gister ergens achter:
- de telescoop was gericht op een stuk zwarte buitenlucht, en met een dermate kleine vergroting dat je niks ziet behalve zwart
- ik keek door de telescoop, maar hield mijn oog te ver van het oculair (dus er kon licht uit de huiskamer in mijn oog vallen)

Het resultaat was dat ik in de telescoop zag: een witte achtergrond met daartegen grijsgroene stippen, net alsof ik door een microscoop een bacteriekolonie aan het bekijken was ofzo!
Ik kan me niet herinneren of die dingen nou bewogen of niet, vanavond nog eens kijken.


Trouwens, ik zie iedereen hier praten over 'ik heb ook één of twee mouches volantes'. Zoiets is bij mij niet het geval! Ik heb zowel last van 'golfjes' als van 'puntjes' en soms van een 'verticale sliert'. Als ik ze zou gaan tellen heb ik wel tientallen mouches volantes.
ik heb er al last van sinds m'n 8e-10e, niet helemaal zeker aangezien m'n geheugen niet zo ver rijkt
in m'n rechter oog heb ik een lange sliert met een behoorlijke knobbel eraan
in m'n linker ook heb ik een sliert, een zwarte stip and wat andere doorzichtige stipjes
ik wordt er een beetje gek van
heb al bij de doktersassistent om een verwijskaart gevraagd...kreeg ik niet mee omdat niemand weet dat ik dit heb
moet dus eerst bij de dokter komen om een verwijskaart te krijgen, mag ik daar uitleggen wat ik heb...dat is ook nog wel over te slaan

maar...ff wachten op de andere assistent, die geeft die kaart meteen af
pi_17652113
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 10:49 schreef enlightenedwizza het volgende:
heb al bij de doktersassistent om een verwijskaart gevraagd
Heeft geen zin, deze aandoening is in Nederland (helaas) nog niet behandelbaar.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_17676601
dan heeft een bezoek aan de dokter dus ook geen zin...
*ff googlen gaat over behandelingen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')