abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_35668426
M'n tennisclub wil een nieuwe website die makkelijk te onderhouden is. D.w.z. dat een aantal personen gemakkelijk de content van de website moeten kunnen onderhouden, zonder dat ze kennis hebben van html of wat dan ook.

Zelf een site maken vind ik niet echt een optie omdat:
  • Ik daar geen zin in/tijd voor heb
  • dit m.i. geen toekomst-proof oplossing is
  • het wiel al meerdere keren uitgevonden is
  • etc ...

    Mijn oog is dus gevallen op een CMS. Hier zitten echter ook wel wat haken en ogen aan m.b.t hosting en kennis van php, MySQL e.d.

    Zijn er personen op dit forum die hier ervaring mee hebben ... dus die iets dergelijks voor hun vereniging gedaan hebben? Ik zou graag willen horen wat de ervaring hiermee is.
  •   vrijdag 3 maart 2006 @ 09:22:55 #2
    52200 ViPeRII
    It's a good day to die
    pi_35669180
    Zoek een beetje webdesigner die een op maat gemaakt pakket voor je wilt maken. Daar kan je vaak veel meer mee dan een standaard CMS waar toch niet altijd in zit wat je hebben wilt.
    -- ViPeRII --
      vrijdag 3 maart 2006 @ 09:25:57 #3
    13250 Lod
    Sapere aude!
    pi_35669233
    Ik iets dergelijks gemaakt voor mezelf en voor wat verenigingen.
    Er zijn verschillende soorten cms (Mambo, Pivot etc etc).
    Je zult echter niet ontkomen aan een hosting met php en eventueel een database.
    Kennis van php is meestal niet noodzakelijk, wel makkelijk.
    GNU Terry Pratchett
    pi_35669271
    Ik gebruik meestal Htmlarea als open source wysiwyg editor. Daaromheen bouw ik met wat PHP en MySQL snel een CMS-je. Inderdaad steeds een klein stukje maatwerk voor de klant. Op sourceforge vind je ook genoeg; maar met dergelijke uit-de-doos pakketten is het maar de vraag of daar alles in zit wat je wilt, en of het niet overdone is. Maar goed, met een beetje PHP en MySQL kennis schudt je de CMS-jes uit de mouw.
    pi_35669279
    Mambo is kinderlijk eenvoudig te installeren, daar heb je echt geen PHP of MySQL kennis voor nodig.
    www.mamboserver.com
      vrijdag 3 maart 2006 @ 09:30:44 #6
    52200 ViPeRII
    It's a good day to die
    pi_35669318
    Robar, om het aan te passen wel natuurlijk..
    http://opensourcecms.com/ is wel een leuke site om even naar te kijken TS
    -- ViPeRII --
    pi_35669387
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 09:30 schreef ViPeRII het volgende:
    Robar, om het aan te passen wel natuurlijk..
    http://opensourcecms.com/ is wel een leuke site om even naar te kijken TS
    Ach, dan nog is de code vrij eenvoudig te doorgronden.
    Ik kan in principe alleen PHP lezen, maar ik kan er niet in programmeren
    Toch kan ik vrij eenvoudig nieuwe templates maken door een beetje logisch na te denken.

    Complete modules schrijven wordt natuurlijk een heel ander verhaal
    pi_35669660
    Hier een verzameling van verschillende CMS oplossingen:

    Klik
    God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
    Vakantie
      vrijdag 3 maart 2006 @ 09:59:50 #9
    52200 ViPeRII
    It's a good day to die
    pi_35669966
    M3Thod.. beetje laat niet?
    Lik staat hierboven ook al
    -- ViPeRII --
    pi_35670120
    Opensourcecms heb ik bekeken en dat ziet er goed uit.
    Via via kwam ik bij http://www.dutchjoomla.com terecht. Dit lijkt me wel wat. Ik zal hier van het weekend eens naar gaan kijken (demootje maken).

    Zelf iets maken is geen optie, zoals ik al aangaf. Het probleem is dan vaak dat de doorlooptijd lang is (weinig tijd beschikbaar) en dat het onderhoud nogal eens te wensen overlaat.
    Kijk maar eens rond op de gemiddeld website van verenigingen ... vaak niet up-to-date en vol met fouten.
    Ik wil ervoor zorgen dat de website eenvoudig te onderhouden is en dat er een soort van waarborg is voor de toekomst, zonder dat de vereniging echt afhankelijk is van bepaalde personen. Natuurlijk spelen ook de kosten mee, hoe minder de website kost, des te meer geld overblijft voor waar het echt om gaat.

    Hosting is natuurlijk noodzakelijk en geen probleem. De vereniging betaalt nu ook hostingkosten. Volgens mij ben ik voor 10 euro klaar bij http://www.webstekker.nl. Zoveel dataverkeer is er niet, en alles is dan compleet geinstalleerd.
    pi_35670351
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 09:59 schreef ViPeRII het volgende:
    M3Thod.. beetje laat niet?
    Lik staat hierboven ook al
    Idd, op het moment van typen waren er alweer verschillende reacties geweest.
    God is gewoon een denkbeeldig vriendje voor volwassenen!
    Vakantie
    pi_35670637
    Joomla lijkt me idd best geschikt. Ik heb er zelf laatst ook mee gespeeld en het biedt veel mogelijkheden als je het een beetje doorhebt. Het is alleen wel erg uitgebreid met veel opties die je misschien niet zult gebruiken. Maar dat zul je altijd houden bij zulk soort 'universele' CMS'en.

    Voor de website van onze sportclub gebruik ik al een jaar of 2 Xoops ( www.xoops.org ). Op zich werkt het simpel en is het qua functionaliteit erg goed uitbreidbaar dmv. modules (voor elk doel is bijna wel wat te vinden). Maar het is wel een beetje een onsamenhangend geheel. Content uit de ene module heeft geen relatie met content uit de andere. Dat brengt wel wat beperkingen met zich mee en je bent erg gebonden aan de structuur die het pakket levert. Als ik nu weer moest kiezen zou ik daarom ws. voor een ander, flexibeler, CMS gaan. Misschien Joomla, al is daarvoor qua uitbreidingen volgens mij minder beschikbaar dan voor Xoops.
    Een ander alternatief is www.websitebaker.org . Deze is erg eenvoudig zonder overbodige functies.
      vrijdag 3 maart 2006 @ 10:59:23 #13
    49558 1-of-6Billion
    Up the shut fuck you must
    pi_35671357
    Schaamteloze TVP
    I follow you......but not on Twitter
    pi_35673855
    ik gebruik zelf ook sinds kort Joomla, en ik moet zeggen dat het een erg fijne CMS is. er is zelfs een Joomla topic hier op fok
      vrijdag 3 maart 2006 @ 12:30:58 #15
    33189 RM-rf
    1/998001
    pi_35674063
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 08:33 schreef sol1tair het volgende:


    Mijn oog is dus gevallen op een CMS. Hier zitten echter ook wel wat haken en ogen aan m.b.t hosting en kennis van php, MySQL e.d.
    Tja, als je een goed overzicht maakt van de preciese wensen en wat daar dan voor nodig zal zijn, kom je waarschijnlijk het verste....

    De ondersteuning bij een provider zie ik niet als een probleem, dat is een kwestie van een geschikt aanbod vinden .... genoeg providers die basis PHP+MySQL ondersteuning bieden, dat is eigenlijk al genoeg ...
    sommige providers bieden zelf al standard een CMS-pakket of meerdere aan ....

    De volgende vraag is welke 'wensen' de tennisclub precies heeft ... een standaard website is, een nieuwssysteem met misschien de mogelijkheid om gebruikersaccounts te maken en hiertussen koppelingen (in teams e.d.) te maken ....

    Wil de club alle wedstrijden en uitslagen opslaan in een doorzoekbare database, kan het mogelijk meer werk worden en moet er ook meer specifiek ontwikkeld worden...

    De CMS systemen welke ik zou aanraden zijn ofwel Joomla, ofwel Typo3 .... Joomla is volgens mij wat eenvoudiger en simpeler, heeft een sterke ontwikelaars-basis... Typo3 is erg uitgebreid maar ook wat 'moeilijker (kent zijn eigen template-taal Typoscript en veel mogelijkheden om zelf custom extensies te ontwikkelen)
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_35677170
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 12:30 schreef RM-rf het volgende:

    [..]

    Tja, als je een goed overzicht maakt van de preciese wensen en wat daar dan voor nodig zal zijn, kom je waarschijnlijk het verste....

    De ondersteuning bij een provider zie ik niet als een probleem, dat is een kwestie van een geschikt aanbod vinden .... genoeg providers die basis PHP+MySQL ondersteuning bieden, dat is eigenlijk al genoeg ...
    sommige providers bieden zelf al standard een CMS-pakket of meerdere aan ....

    De volgende vraag is welke 'wensen' de tennisclub precies heeft ... een standaard website is, een nieuwssysteem met misschien de mogelijkheid om gebruikersaccounts te maken en hiertussen koppelingen (in teams e.d.) te maken ....

    Wil de club alle wedstrijden en uitslagen opslaan in een doorzoekbare database, kan het mogelijk meer werk worden en moet er ook meer specifiek ontwikkeld worden...

    De CMS systemen welke ik zou aanraden zijn ofwel Joomla, ofwel Typo3 .... Joomla is volgens mij wat eenvoudiger en simpeler, heeft een sterke ontwikelaars-basis... Typo3 is erg uitgebreid maar ook wat 'moeilijker (kent zijn eigen template-taal Typoscript en veel mogelijkheden om zelf custom extensies te ontwikkelen)
    Joomla is dus ook degene die me het meest aanspreekt tot nu toe.
    In principe wil ik in eerste instantie een vrij eenvoudige site neerzetten, belangrijkste is dat de content die er op komt de staan actueel is en dat deze te onderhouden is door verschillende personen.
    Het liefst wil ik het zo kunnen regelen dat iedere "subafdeling" de content beheert van z'n eigen onderdeel van de website. Dus b.v. het bestuur is verantwoordelijk voor de content onder de knop bestuur ... maar kan niet bij de content onder b.v. "nieuws".
    Verder ben ik dan (en hopelijk nog iemand) algeheel beheerder ter ondersteuning.

    Uiteraard zal er in de loop der tijd meer aan de website toegevoegd worden, maar eerst maar eens iets dat goed werkt en makkelijk (qua content) te onderhouden is door mensen zonder al te veel computerkennis.

    Ik heb i.d.d. verder al menig provider gevonden die Joomla compleet geinstalleerd aanbieden (met mysql e.d.) ... dat zal het probleem dus niet zijn.
    pi_35697485
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 13:56 schreef sol1tair het volgende:

    [..]

    Joomla is dus ook degene die me het meest aanspreekt tot nu toe.
    In principe wil ik in eerste instantie een vrij eenvoudige site neerzetten, belangrijkste is dat de content die er op komt de staan actueel is en dat deze te onderhouden is door verschillende personen.
    Het liefst wil ik het zo kunnen regelen dat iedere "subafdeling" de content beheert van z'n eigen onderdeel van de website. Dus b.v. het bestuur is verantwoordelijk voor de content onder de knop bestuur ... maar kan niet bij de content onder b.v. "nieuws".
    Verder ben ik dan (en hopelijk nog iemand) algeheel beheerder ter ondersteuning.

    Uiteraard zal er in de loop der tijd meer aan de website toegevoegd worden, maar eerst maar eens iets dat goed werkt en makkelijk (qua content) te onderhouden is door mensen zonder al te veel computerkennis.
    die opties die jij vraagt kunnen allemaal met Joomla.
      zaterdag 4 maart 2006 @ 02:33:32 #18
    133496 stumbleupon
    Boomknuffelaar
    pi_35701011
    Joomla!
    Ik ben ooit begonnen met Mambo 4.5.0 maar samen met veel developers nu naar Joomla.
    Er zijn zoveel modules, components en bots voor geschreven (komen er steeds meer bij) dat het je duizelt. Je kunt bijna voor elk gewenste feature wel een component of module vinden.

    http://forge.joomla.org/sf/sfmain/do/listProjects

    Nederlandse ondersteuning op: http://www.dutchjoomlers.com
    Honderden free templates: http://www.joomlaos.de/joomla_template_galerie.html
      zaterdag 4 maart 2006 @ 02:34:36 #19
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_35701033
    Joomla kicks ass.

    Goede support op de forums, veel mods/comps etc.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_35702972
    Ik ben even gaan stoeien met JSAS en ben al helemaal Joomla-minded.
    Iedereen bedankt voor de info, wat mij betreft kan er een slotje op ...
    pi_35703871
    zullen we maar weer in de Joomla topic spammen?
    pi_35708627
    Ik ken wel iemand die hosting en mambo en hele shit in een pakket duwt... interesse? mag je wel mailen timen@envyum.com
    Steve-O - dinsdag 13 juli 2004 @ 16:17
    van mij mag je weer een ban krijgen .
    pi_35708797
    quote:
    Op zaterdag 4 maart 2006 13:32 schreef Timens het volgende:
    Ik ken wel iemand die hosting en mambo en hele shit in een pakket duwt... interesse? mag je wel mailen timen@envyum.com
    Neuh, ik ga het zelf opzetten ... vind ik wel leuk om te doen eigenlijk. Maar bedankt voor de tip.
    pi_35722965
    wil je eenvoud?

    http://www.cmsimple.dk/

    Is een volledig CMS zónder database. Gewoon op een plain text file. Gooi de files op je server die php ondersteund, chmod (pas de rechten aan dat schrijfrechten mogelijk zijn) en ga aan de gang.

    Aanpassen van de website kan via een online interface met gewoon 'word' knoppen.
    het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')