abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:19:03 #1
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_35566437
Heb tijdje terug van iemand een mobo Abit AT7 Max gekocht, gave plank met KT333 chipset, veel USB-aansluitingen, Firewire onboard en geen legacy poorten zoals LPT, serieel en PS/2.

Laatste paar dagen heb ik eventjes een beetje tijd gehad om ernaar te kijken. Heb dit mobo in meest basale set up aangesloten, dus mobo, reep geheugen, cpu en dvd-rw. Probeer er live distro als Slax of Knoppix mee te starten, wat aanvankelijk werkt, tot ie tijdens de linux boot vastloopt. Als ik er een harddisk bijhang en XP probeer te installeren, krijg ik een BSOD met (uit het hoofd) IRQL_LESS_OR EQUAL.

Ondertussen heb ik al meerdere dingen geprobeerd, andere geheugenreepjes, wissel processor (zowel duron 1000 als XP2600 geprobeerd), CMOS reeds gereset. BIOS zelf heb ik heel weinig verstand van dus ben ik zoveel mogelijk uit gebleven.

Nu zou het iets met de videokaart kunnen zijn? Ik gebruik er een Creative GF2 kaart in maar heb helaas geen andere AGP-kaart bij de hand om te proberen. Met een PCI-kaartje (Diamond Viper geloof ik) wil hij niet booten of geeft in ieder geval geen beeld, wel gaan alle fans draaien. Dat PCI-kaartje werkt trouwens wel, dat heb ik in een andere systeempje uitgeprobeerd.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:35:04 #2
61387 ne0n
Geile Beer.
pi_35566743
hdd (harde schijf) nog in orde?

al eens gegoogled op IRQL_LESS_OR_EQUAL ?
Proud Supporter of Royal Antwerp F.C. !
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 februari 2006 @ 10:36:07 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_35566763
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

The IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error is caused by a buggy device driver or an actual hardware conflict. If you've recently added new hardware to your system, try removing it and see if the error goes away. Likewise, if you've recently loaded a new device driver, you might try using ERD Commander Professional Edition, by Winternals Software, to temporarily disable the new driver and see if the problem goes away.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:37:07 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_35566779
Bij mij was dit verholpen door een update van mijn logitech drivers (voor muis en toetsenbord). Zoek eens uit of je er nieuwere versies beschikbaar zijn van je huidige drivers.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_35566784
Is het BIOS wel de laatste versie?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:40:14 #6
68988 Lexjuuuh
Sarcast pur sang
pi_35566838
zo een melding heb ik ook ooit eens gehad, viel me hele pc uit nooit geweten wat het was.
na een tijdje was het gewoon weg ..... erg vreemd maja
"Chaos is het woord voor een orde die we niet begrijpen"
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 februari 2006 @ 10:41:43 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_35566878
Wat voor voeding zit erin?
Vooral het merk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_35566906
Het is inderdaad nuttig om je BIOS te updaten als je dat nog niet gedaan had.
En je zou ook andere drivers kunnen proberen van je hardware. Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat je systeem het stabielst draait met de nieuwe drivers.
Heb je nog externe apparaten aan je pc aangesloten?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 10:50:13 #9
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_35567052
Uiteraard heb ik gegoogled, maar ik heb al de meest minimale hardware-opstelling uitgevoerd en de resultaten van google verwijzen vaak naar hardware/driver conflicten.

Aangezien dit een legacy free board is, heb ik er een usb keyboard en muis aan moeten hangen. Geen Logitech. Het is een IBM-toetsenboardje met laptoptoetsen en een mousepointer en touchpad. Ik verwacht niet dat dit het kan zijn (het probleem vindt denk ik al plaats voordat er uberhaupt drivers zijn geladen) maar een ander keyboardje proberen kan natuurlijk altijd.

BIOS weet ik niet of die OK is. Ik heb het board zelf nog niet eerder gebruikt...

Harddisk? Hij geeft zelfs problemen als ik er alleen een dvd-rw met live-cd heb aanhangen.
pi_35569082
Weet je echt zeker dat het moederbord nog goed is? Krij eens goed of je opgeblazen condensatoren ziet (batterijvormige uitsteeksels). Deze moeten 100% plat zijn aan de bovenkant.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 12:38:31 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_35569679
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 12:15 schreef visvogel het volgende:
Weet je echt zeker dat het moederbord nog goed is? Krij eens goed of je opgeblazen condensatoren ziet (batterijvormige uitsteeksels). Deze moeten 100% plat zijn aan de bovenkant.
Nee, dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik heb hem zelf gebruikt gekocht, verkoper beweerde dat het bord goed was.

Je bedoelt de elco's? Volgens mij zijn die allemaal (optisch) OK.
pi_35570581
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 10:41 schreef Netsplitter het volgende:
Wat voor voeding zit erin?
Vooral het merk.
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  dinsdag 28 februari 2006 @ 13:29:52 #13
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_35571145
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:12 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]
Oeps, had ik over het hoofd gezien. Merk voeding weet ik niet uit het hoofdje. Tis geloof ik een 235 watt, nu hoor ik jullie al roepen 'da's veel te weinig!' maar dezelfde voeding voedt dezelfde cpu met meer apparaten op een ander mobo. Deze voeding gebruik ik tot ik een zwaardere heb.

Een kaal bord met alleen videokaart, dvd-drive, cpu/koeler, geheugen, usb muis en keyboard moet makkelijk kunnen draaien, zelfs op een mATX voeding van 145 watt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')