abonnement Unibet Coolblue
pi_35561746
Een verslag over een wintersport leek me wel een orgineel idee, daarom bij deze de mijne

Een wintersport vakantie is altijd iets waar je máááánden naar uit kijkt. Het heeft altijd net dat beetje extra, namelijk het gaan naar een prachtig winterlandschap waar je je heerlijk kan uitleven op je ski’s en het altijd gezellige aprés ski leven.
Ellmau was voor Volker en mij onze spot. Dit dorp behoord tot de populaire jongerenbestemmingen. Het dorp zelf is in hoogseizoen compleet overgenomen door de Nederlanders, dus dat scheelt weer veel Duits praten.

De 17de vetrokken we rond 5en in de middag met de bus richting Oostenrijk. Dit was al een beleving opzich, omdat ik mij niet meer kan herinneren dat ik ooit zo verre bestemming met de bus heb aangedaan. De volgende ochtend kwamen we om 07.00u aan. We moesten tot 15.00u wachten totdat we de kamer in konden. In die tijd het dorpje verkend. Even de aprés ski tentjes, discotheken en supermarktjes opgezocht. Natuurlijk heel belangrijk!
Wij hadden onze eigen skispullen meegenomen dus dat even snel omgekleed en gelijk de berg op gegaan. Sunweb had de skipassen al voor ons klaar laten leggen bij de hoofdlift, goede service. De hoofdlift is een treintje wat je in één keer naar de top van de berg brengt waarna je alle kanten op kunt, eigenlijk een soort centraal punt voor Ellmau. Er rijden gratis skibussen om je naar die lift te brengen. De bus stopt ieder kwartier voor ons hotel en het is een dikke vijf minuten rijden.
Na beetje in-skien rond 3en naar beneden gegaan en onze kamer ingetrokken.
En simpele kamer die alle voorzieningen heeft, precies wat we nodig hadden. Krat bier gekocht en op het balkon een beetje besproken hoe en wat we allemaal deze week gaan doen.
De vakantie kan van ons beginnen!

Ik heb voor de verandering geen ‘reisverslag’ getypt. Dat heeft weinig zin, aangezien elke dag hetzelfde is. Ik zal daarom alle belangrijke hoofdpunten die wij hebben gedaan uittypen.

Dagschema
09.00u Wekker
09.15u Dronken van de slaap douchen en aankleden
09.45u Ontbijten
10.00u Ski spullen pakken en met de bus naar de lift
10.30u Boven op de berg en lekker gaan!
12.45u Eettentje op de piste opzoeken en een braadworst nuttigen met bier (Bij zon buiten).
13.30u Verder wintersporten, Jihaa!
15.00u/15.30u: Afkappen en terug naar het hotel
16.00u: Met een biertje op het balkon lekker bijkomen en chillen
17.00u: Naar de Aprés ski, Memory
19.30u: Eten
21.00u: Ongeveer klaar met eten en op de hotelkamer verder chillen. Lezen, gamen, tv, biertje, melig zijn, je kent het wel
23.00u: Richting discotheek Otzi. Avondje flink feesten
03.00u: Lam terug naar hotel
03.45u: Op bed, dikke 5.15 uur slapen voor de volgende dag

Weer en sneeuw
Een maand voor ons vertrek was er die koude storing boven oost europa, de alpen hebben hierdoor ook een extra dik pak sneeuw gekregen. Zowel in het dorp als op de piste genoeg sneeuw. De eerste 4 dagen was erg warm. Tussen de 5 en 7 graden met volop zon. De nachten vroor het ook niet. Dit zorgde naast dooi ook voor papperige pistes. In de ochtend zijn ze dan nog mooi doordat ze die nacht zijn geprepareerd, maar als eenmaal het eenmaal middag is heb je een papperige heuvelige bende. Dat is zonde, want dat skiet zwaar en vermoeiend. Je skiet de dan losliggende sneeuw weg waardoor je hoogteverschillen krijg. Die 4 dagen hebben gelukkig geen invloed gehad op de pistes, er dan mag dan veel gedooid zijn er lag zo veel sneeuw, je merkte er eigenlijk niks van. Voordeel was wel dat je in je t-shirt op het terrasje kon zitten. Je hebt het al warm van jezelf en dat zonnetje zorgt ervoor dat je nauwelijks afkoelt. De laatste 4 dagen was het bewolkt en temperatuur was ook rap naar beneden geschoten. Overdag rond de -4 en in de nachten -6. Kijk zo hoort het! Helaas geen zon, maar wolken. Deze wolken hingen laag waardoor deze op de bergen lagen. Best irritant om steeds wolk in en wolk uit te skiën, weinig zicht enzo. Uit deze wolken kwam geregeld sneeuw, dus je skiede wel op verse sneeuw i.p.v. aangevroren sneeuw van een tijd oud. In al die jaren dat ik op skivakantie ga heb ik nog nooit zoveel sneeuw gemaakt en alle weerextremen. De eerste dagen zon en volop warmte en dan de andere dagen kou, bewolking en soms sneeuw. Dat maakt het ook weer mooi. Het skiën ging volop goed (nul keer gevallen) en de sneeuwcondities waren subliem.

Eten
Ontbijt en avondeten zat in ons arrangement. Ontbijt van van 7 tot 10. Laatste moment kwamen we altijd aan om een beetje soort van de resten op de eten haha. Avondeten was super chill, vier gangenmenu, waarbij je je hoofdgerecht zelf mocht aangeven. Aangezien het restaurant vol zat kreeg je je vaste plaats voor de hele week, zaten met twee andere aan tafel, 55+ers ofzo. Was wel lachen, vele dachten dat dat onze ouders waren, leverde komische dingen op. Mensen vragen waarom we nooit bij onze ouders zijn en waarom we niet samen met onze ouders tegelijk eten. Ik: Naja, omdat het onze ouders niet zijn?. Gelijk excuses enzo . Eten was goed te pruimen! Dat we wel eens dronken aan tafel zaten hinderde ze niet, die man was soms ook behoorlijk lam, dus dat was wel gaaf hehe. Het enige wat we moesten betalen was de lunch. Dat doe je dan op de piste en dan op z’n oostenrijkst. Schnitzel of braadworst met een flinke pul bier! Dan lekker in het zonnetje, thats life!

Uitgaan
In Ellmau kon je goed uitgaan, het dorp was ook overvol met (Nederlandse) jongeren, dus vermaak was er zeker! Na het skiën doe je aprés skiën, dat deed ik altijd in Memory’s. Een grote bar wat van 16.00u tot 20.00u in Nederlandse handen was. Nederlands personeel, Nederlandse dj met de apres ski muziek die wij allemaal kennen. De tent zat altijd overvol met hossende jongeren. Daar vermaakte ik me elke dag weer goed hehe. Na het aprés skiën is het (soms bezopen) ff eten in het hotel, om daarna tot 11 uur op de kamer te chillen. Biertje, chipje, psp’je, boekje, muziekje, tv’tje…you know. Daarna naar discotheek Otzi. Een gezellige discobar die vanbinnen eruitziet als een ijsgrot. Elke avond stampvol met bijna alleen maar Nederlandse jongeren. Altijd gezellig en iedereen vrienden van elkaar. Na een tijdje herken je de mensen en had je elke avond een leuke grote gezellige groep om heerlijk mee te feesten en drinken.
Muziek was van alles. Van Hardcore tot pop, van R&B naar trance. Aanvragen konden gedaan worden en de dj (genaamd Otzi) was een supertoffe kerel. Vandaar al die muzieksoorten. Kon met die man praten en luisterde wat de bezoeker wilde. Echt een hart voor de zaak. Was een op een avond een paar dansende strippers. Was super lachen, vooral omdat ze nou niet bepaald knap waren. Dikke en dunne. Die 2 dronken jongens die ermee gingen dansen enzo zullen wel een flinke kater hebben gehad hehe. Om een uurtje of 03.00u weer naar de hotelkamer voor een paar uurtjes nachtrust. Jep, uitgaan kan je hier goed! Gratis entree en bier is dan nog niet eens zo duur, ¤2.20. Gemiddelde bierconsumptie lag op 3L per dag.

Grappige momenten

Ajax
Om 5 uur s’nachts dronken ajax-supporters die voor m’n hotel bij het kruispunt staan te hossen en te feesten nadat Ajax had gespeeld. Joden was een vaak gehoorde term deze vakantie, dankzij de altijd dronken ajax-fan die in de we vaak tegenkwamen met uitgaan. Aardige gozer overigens.

Originele zelfmoordpoging
Bij de wachtplaats van de skibus had je een 5 meter lager snelstromend riviertje. Daar werd overtollig sneeuw ingegooid door de sneeuwschuivers. Door de hoeveelheid sneeuw was er dus een kleine sneeuwkap boven het water gekomen, soort van brug. Denk ongeveer 50cm dik pure opgevroren sneeuw. Die probeerde we in de laten storten door op de zwakke punten ijs te gooien. Het dooide toentertijd al een paar dagen dus misschien was de sneeuw zacht, Een (dronken?) jongen werd het zat toen het niet lukte en ging er doodleuk op staan om te stampen en sneeuwrotsen het water te duwen. Volker en ik: ‘uhm…..tja, je kan best wel erg doodgaan mocht je in het water komen en onder de sneeuwkap getrokken te worden’. Hij begreep de hint en ging er weer vanaf. Overigens is het niet gelukt om de sneeuwkap te mollen.

Gaaf verhaaltje
Een jongen van de stapgroep stond verlekkerd naar de vrouwen te kijken. Hij droeg een ring en vroeg aan hem dat dit zeker altijd kut momenten zijn.
Hij: ‘Ja klopt, maar ach, ga zovaak vreemd, dus wat maakt het uit hehe’. Hij vervolgde:’ De eerste dag was ik met een groepje in de speelkamer van ons hotel aan het tafeltennissen en poelen. Toen iedereen wegging bleef ik achter met een leuke meid. Toen heb ik haar flink genomen op de tafeltennistafel. De volgende ochtend kwam m’n broertje die kamer binnen en zag die tafel schots en scheef staan. Hij wist voldoende en kwam verhaal halen. Toen beloofde die om het zoveelste vreemdgaan van mij te verzwijgen. Diezelfde dag nog en de dagen erna keek het personeel mij al raar aan en deden ook vaag en soms lacherig. Niemand kon het weten, m’n broertje hield zijn mond. Ik die kamer weer in, zag ik dus videocamera’s hangen! Was dus tijdens m’n daad gefilmd en zo kon het bewaker meegenieten en de band aan het personeel laten zien’.
Ik de gehele avond met buikpijn op de grond gelegen van het lachen. Nu overigens weer. Hoe hij vertelde enzo.

Aanskien
Volker werd aangeskied. Een vrouw klapte op hem en begon meteen histerisch te gillen van de schrik. Volker bleef overeind staan en merkte de klap niet eens omdat die naast zn oordopjes in een rugzak om had. Toen hij omkeek zag hij hoe die dame paniekerig rond stuiterde…Was overigens de fout van die vrouw, zij kwam een beetje ernstig hard aangeskied waar je niet hard mocht en voorrang moest verlenen aan andere. Hmm beetje vaag, maar wel lekker (grappig).

Kamermeisje
Na een lange nacht ging 5 uur later weer de wekker. Ik stond op, maar liet me meteen weer op bed vallen. Zo brak als wat hoorde ik gekraak. Voordat m’n hersens dit konden verwerken stond het kamermeisje voor me. Terwijl ik in mn boxer daar op de dekens lag heb ik met wat Duits gebrabbel te kennis gegeven dat volker en ik over een kwartiertje de kamer uitzijn zodat je het kan verschonen. Mja, zo word je nog lekker wakker.

Duitse TV
Wij hebben ontbijtshows, duitser hebben smullende rechtzaken op tv. Ik bedoel, als je wakker word en met je duffe kop de tv aanzet is natúúúúrlijk het eerste wat je verwacht een rechtszaak. Een zaak over bijvoorbeeld een leraar die z’n leerling heeft zwanger gemaakt, waarna haar vriend die leraar proberen te vermoorden of een pas getrouwd stel waarbij de man tijdens zijn vrijgezellenfeest hoeren had ingehuurd waardoor een hoer was zwanger geraakt door zijn beste vriend en dat die vriend die hoer wilde vergiftigen. Die hoer had het kind ondertussen gekregen en die werd meteen voorgesteld….get it? Goede morgen!!!!
Belspelletjes in Duitsland zijn ook super, vooral wanneer de oplossing moeilijk is. Wij helemaal into the game. Meer dan een uur gekeken, antwoorden (soort som ofzo) zoeken en bellen! Niet doorgekomen, antwoorden bleken ook niet goed want mensen die doorkwamen zeiden die al. Het leuke was dat bellers ook gek werden en begonnen te schelden . Na een half uur en paar biertjes later tv uitgezet en weggegaan, antwoord nooit geweten.

Verkeerde afslag
Volker en ik gingen is de piste proberen aan de andere kant van het dorp. Wij met de lift omhoog en naar beneden. Halverwege viel er iemand dus ik ff kijken. Volker ging alvast naar beneden. De piste was best lang en ik kwam bij een 2splitsing met de borden Ellmau en Ellmau centrum. Bij andere pistes kwam je altijd terug bij de liften als je centrum deed volgend. Dat deed ik. Na 10 minuten eindelijk beneden uitgekomen. Ik kwam uit in de kinderweide, dat kan wel, want die had je bij de lift, maar deze zag er anders uit. Ik rondkijken, zie ik opeens dat ik aan de andere kant van het dorp ben uitgekomen. Zucht. Volker smste me al waar ik bleef, hij was in de kinderweide. Ja ik ook, alleen de andere hehe. Hop, de skibus in en me laten vervoeren naar de andere weide aan de andere kant het dorp. Die kop van hem was wel grappig om te zien toen hij mij uit de bus zag stappen. Opzich kwam het wel goed uit, nu hoeven we niet nog een keer omhoog om de andere route te proberen, had ik al reeds gedaan. Het kutte hieraan was alleen dat we driekwartier moesten wachten op de volgende bus.

Helaas komen aan leuke tijden een einde. Vakantie Ellmau was een feit en we konden weer met de bus terug. Heb een prachtige tijd gehad. Ellmau kan in het rijtje met Gerlos, valthorens en al die overige (Nederlandse) jongeren bestemmingen. Volgend jaar weer en dan met meer mensen!
Owja, busreis is 1 keer maar nooit meer. Snurkende mensen en niet kunnen slapen is kut. Auto is vertrouwder, stiller én sneller. Al met al waren de bussen wel goed ofzo. Pluim voor Sunweb dat alles zo verzorgd en goed was. Aanrader voor iedereen!

De foto's

OVERIGE INFORMATIE

Over Ellmau
Ellmau is volledig ingesteld op veel wintergasten. Er zijn veel hotels, sport- en uitgaansfaciliteiten. Toch is het een aardig dorpje gebleven waar het sierlijke kerkje nog steeds het opvallendst is. Tijdens de Nederlandse schoolvakanties is hier bijna geen andere taal meer te horen. De skischolen zijn hierop ingesteld en hebben Nederlandssprekende leraren in dienst. Vanuit Ellmau is de Hartkaiser te bereiken met de Standseilbahn. Van daaruit is er een goede verbinding naar Scheffau, Brixen, Söll en Hopfgarten. Beginnende skiërs kunnen de stoeltjeslift naar de Astberg nemen, waar verschillende pistes naar Going leiden. Ook het gebied rond Brandstadl in Scheffau is voor hen zeer geschikt.

En niet te vergeten:
22 restaurants • 10 bars • 5 cafés • 5 pubs • 2 discos • 3 dancings • theater




[ Bericht 2% gewijzigd door renz0r op 28-02-2006 15:07:35 ]
pi_35570259
Foto's zijn er vanavond
pi_35570321
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:01 schreef renz0r het volgende:
Foto's zijn er vanavond
Dan ga ik het dan ook maar eens lezen

Ik heb het topic ook meteen maar toegevoegd aan het reisverslagenlijstje
pi_35580094
Moet je wel kijken dutchtrain
pi_35580365
Even een heel belangrijke vraag

Hoeveel geld vroegen ze voor die 1/2 liters bier?

In meribel was het afgelopen wintersport 6.5 euro.
pi_35580381
¤2.20
pi_35580908
Mooi verslag!!!! .

Als ik op wintersport ben zien mijn dagen er ongeveer zo uit:

8:30 wakker worden
9:00 / 9:30 op de piste staan
13:00 - 14:00 ff wat eten
14:00 weer boarden
16:30 rond die tijd richting het apres ski gebeuren
19u eten en daarna ff chillen in het appartement
22u/23u weer richting kroeg
4u brak naar bed

Op de een of andere manier begin ik pas de laatste dag echt moe te worden, super mooi zo'n week wintersporten!! .
pi_35581070
Ik zie dat die maat van je ging boarden, was dat een beetje te combineren met jij op je ski's? Ik vind het altijd irritant aangezien skiers op vlakke stukken weer harder gaan en met snowboard ga je weer op stijle stukken harder (ik dan iig).
pi_35582655
enige nadeel is dat je altijd moest wachten als je de lift uitgaan, moest die de bindingen weer vastmaken enzo. Snowboarders stunten eerder, dus moest ik geregeld wachten terwijl hij zijn ding deed.
Ach, is nog te doen
pi_35582905
Meestal houd ik die bindingen vast in (sleep)liften.
pi_41077653
Vroege reactie alweer maargoed, ik heb er alweer zin in.. Wel wat verschillen, dit is jouw dagplanning:
quote:
Dagschema
09.00u Wekker
09.15u Dronken van de slaap douchen en aankleden
09.45u Ontbijten
10.00u Ski spullen pakken en met de bus naar de lift
10.30u Boven op de berg en lekker gaan!
12.45u Eettentje op de piste opzoeken en een braadworst nuttigen met bier (Bij zon buiten).
13.30u Verder wintersporten, Jihaa!
15.00u/15.30u: Afkappen en terug naar het hotel
16.00u: Met een biertje op het balkon lekker bijkomen en chillen
17.00u: Naar de Aprés ski, Memory
19.30u: Eten
21.00u: Ongeveer klaar met eten en op de hotelkamer verder chillen. Lezen, gamen, tv, biertje, melig zijn, je kent het wel
23.00u: Richting discotheek Otzi. Avondje flink feesten
03.00u: Lam terug naar hotel
03.45u: Op bed, dikke 5.15 uur slapen voor de volgende dag
En dit de mijne:
quote:
Dagschema
07.00u Wekker
07.15u Snel even douchen en aankleden, wakker ben ik al want ik heb 9 uur geslapen!
08.00u Ontbijten en nog even rustig zitten, omkleden en materiaal checken
08.55u Ski (aargh) snowboard spullen pakken en 2 minuten naar de lift wandelen
09.45u Boven op de berg en lekker gaan! (ja, drie kwartier staan in die rotlift inderdaad (
12.00u Eettentje op de piste opzoeken en een bord spaghetti nuttigen met water (buiten want 20 graden).
12.30u Verder wintersporten, Jihaa!
15.00 warme chocolademelk drinken op terras, 4.80 per mok maar pure energie!
16.10 rennen naar de laatste lift, nog eenmaal helemaal naar boven
17.00 vlak voor de veegploeg aan naar beneden over een lege piste, nergens rekening mee houden, knallen!
18.10u: Afkappen en terug naar het hotel (toch al bijna donker dus blij dat ik beneden ben )
18.30u snel even eten in het restaurant bij het hotel, aanschuiven en weer wegwezen
19.30u: Met een wijntje op het balkon lekker bijkomen en chillen
20.00u: met een boek op de bank en alvast klagen over de spierpijn van morgen
21.30: nog even wat eten en alvast spullen klaarleggen voor de volgende dag
22.00u: Op bed, dikke 9 uur slapen voor de volgende dag
Nu moet ik zeggen dat ik in een gemiddelde week snowboarden zeker 50 uur op de piste sta dus ik ben altijd blij als ik thuis nog drie dagen kan bijkomen (heerlijk, niet vroeg opstaan, het lijkt wel of ik vakantie heb ) maar ik kan er dan zeker weer een maand of drie tegen voor de verslaving het wint van mijn gezond verstand en ik weer een dag naar winterberg/bottrop/snowworld verdwijn voor een broodnodige portie wit..

[ Bericht 1% gewijzigd door SadKingBilly op 22-08-2006 23:18:53 ]
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_44740432
*schopje*

Hoe staat het met de wintersporters, ligt er eigenlijk wel ergens sneeuw? Het leek me vorige week nog niet geweldig (maakt me geen zak uit, door de geboorte van mijn dochter kan ik toch niet dit jaar en je weet het, ik geen lol, een ander ook niet )

Benieuwd wie er geweest is en nog gaat..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_44740600
quote:
Op maandag 25 december 2006 22:54 schreef SadKingBilly het volgende:
*schopje*

Hoe staat het met de wintersporters, ligt er eigenlijk wel ergens sneeuw? Het leek me vorige week nog niet geweldig (maakt me geen zak uit, door de geboorte van mijn dochter kan ik toch niet dit jaar en je weet het, ik geen lol, een ander ook niet )

Benieuwd wie er geweest is en nog gaat..
Kijk eens in: [Winter 2007] Voorpret en vragen deel 1
pi_44830465
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 19:32 schreef Sport_Life het volgende:
Meestal houd ik die bindingen vast in (sleep)liften.
Hangt beetje van de lift af. Sleep als het kan, bijvoorbeeld als het niet te druk is en je er in een keer in kan glijden. Je ziet wel dat je net een klein stukje erop moet, dan gaat dat een beetje kut als het druk is.
Ik vind het in stoeltjesliften niet echt comfortabel om de binding aan te houden, jij wel?
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_44912749
quote:
Op maandag 25 december 2006 23:02 schreef DutchTrain het volgende:
Kijk eens in: [Winter 2007] Voorpret en vragen deel 1
We gaan daar dus verder
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')