abonnement Unibet Coolblue
pi_35417145
ik wil straks in mijn nieuwe huis alle wanden met isolatie en mdf platen 12mm betimmeren
mdf is relaltief goedklooop, schroefvast, goed overschilderbaar glad af te werken door er een schuin randje aan te frezen en dat dicht te plamuren
nu hoor ik de een zeggen " mdf werkt dus je platen gaan bol staan
maar een ander zeg weer dat mdf juist niet werkt
wat is waar ?

en ik wil dus ff weten of er nog meer voor of nadelen zijn aan mdf
pies on joe toe
pi_35417500
mdf werkt bijna niet omdat het gemaakt word van fijne houtsnipers, tuurlijk het het zet uit en krimpt het, dat heb je met gips minder, of het bol gaat staan weet ik niet .. ik weet niet om de hoeveel cm's je het vast gaat zetten 12 mm is niet dik dus daar zit wel veel strech in
pi_35417699
een plaat gips is ook 12 mm dik dus dat lijkt me wel voldoende
em je hebt platen van 244 bij 125 cm maar ook platen van 300 bij 150 cm ( A;;een op bestelling )
ik wil ze dan om de 30 cm op raggels hebben
maar ik heb in dit huis ook een mdf verlaagd schuin plaffond gemaakt waar een aantal afgewerkte hoeken in zitten. Deze hoeken heb ik dichtgeplammuurd maar na verloop van tijd komen daar toch barstjes in
misschien iemand die een plamuur weet dat een beetje elastisch is maar ook naadvrij weg te werken is in combinatie met mdf ?
pies on joe toe
  donderdag 23 februari 2006 @ 19:58:17 #4
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_35417851
als je die MDF platen maar niet in je badkuip gaat plaatsen kan je het gewoon gebruiken, de randen wel goed plamuren zodat er geen vocht tussen de kiertjes naar binnendringt.

Trouwens als je vanaf de vloer gaat werken zou ik ze dan wel op een lat zetten zodat er geen water aan de onderkant kan.
zo goed..?
  donderdag 23 februari 2006 @ 20:03:49 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35418091
Gipsplaten zijn toch brandwerend? Dat lijkt me dan een nadeel van mdf, want dat is volgens mij niet brandwerend.
The love you take is equal to the love you make.
pi_35418981
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Gipsplaten zijn toch brandwerend? Dat lijkt me dan een nadeel van mdf, want dat is volgens mij niet brandwerend.
MDF is hout, dus dat brandt lekker
pi_35419387
Ik zal het simpel zeggen: Goedkoop=Duurkoop. Kies gwoon gipsplaten, die kunnen beter tegen vocht dan MDF. Voor vloeren en wanden wordt doorgaans geen MDF maar multiplex gebruikt en das nie goedkoop.

MDF is trouwens niet van houtsnippers maar van laagjes zaagsel, verhardt met lijm... Multiplex is daartegen in wel van houtsnippers gemaakt...
pi_35420395
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Gipsplaten zijn toch brandwerend? Dat lijkt me dan een nadeel van mdf, want dat is volgens mij niet brandwerend.
ik ga der niet van uit dat ik me eigen huis in de fik ga steken
en btw een huis waarvan de wanden van gips zijn kan ook afbranden
quote:
MDF is hout, dus dat brandt lekker
je bankstel is ook van hout
pies on joe toe
pi_35420441
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:35 schreef SolidasRock het volgende:
Ik zal het simpel zeggen: Goedkoop=Duurkoop. Kies gwoon gipsplaten, die kunnen beter tegen vocht dan MDF. Voor vloeren en wanden wordt doorgaans geen MDF maar multiplex gebruikt en das nie goedkoop.

MDF is trouwens niet van houtsnippers maar van laagjes zaagsel, verhardt met lijm... Multiplex is daartegen in wel van houtsnippers gemaakt...
gipsplaten kan je niet aflakken denk ik
mdf is lakbaar dus dat kan je ook een stuk makkleijker schoonmaken
en behangen doe ik niet
pies on joe toe
pi_35421509
Gips kan je idd niet aflakken, maar zeker met zulke dunne MDF platen zal je de naden nooit goed weg kunnen werken. Zelfs met 18mm platen zal het een enorm probleem zijn.

Echt mooi zal het dus nooit worden.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_35422073
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:35 schreef SolidasRock het volgende:
Ik zal het simpel zeggen: Goedkoop=Duurkoop. Kies gwoon gipsplaten, die kunnen beter tegen vocht dan MDF. Voor vloeren en wanden wordt doorgaans geen MDF maar multiplex gebruikt en das nie goedkoop.

MDF is trouwens niet van houtsnippers maar van laagjes zaagsel, verhardt met lijm... Multiplex is daartegen in wel van houtsnippers gemaakt...
bij mijn weten is multiplex gewoon laagjes geschilde hardhouten (oid) boom, welke kruislings verlijmd zijn met elkaar

MDF is gemaakt van (geen laagjes, hoe kan je nou van zaagsel(is los) laagjes maken en verlijmen ) en met een lijmsooort waarna geperst op dikte
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_35422413
de naden van de stukken mdf die ik hier al gebruikt heb werden pas na een aantal jaren zichtbaar
mdf kan je trouwens heel mooi vlakmaken met plamuur, alleen moet ik dan wel het juiste vulmiddel gebruiken en de randen afschuinen zoals bij gipsplaten
quote:
MDF is gemaakt van (geen laagjes, hoe kan je nou van zaagsel(is los) laagjes maken en verlijmen ) en met een lijmsooort waarna geperst op dikte
juistem
pies on joe toe
  donderdag 23 februari 2006 @ 21:54:21 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_35422701
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 20:58 schreef bonke het volgende:

[..]

ik ga der niet van uit dat ik me eigen huis in de fik ga steken
en btw een huis waarvan de wanden van gips zijn kan ook afbranden
[..]

je bankstel is ook van hout
Een paar minuten vertraging door de gipsplaten kunnen wel levensreddend zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_35422870
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 21:39 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

bij mijn weten is multiplex gewoon laagjes geschilde hardhouten (oid) boom, welke kruislings verlijmd zijn met elkaar

MDF is gemaakt van (geen laagjes, hoe kan je nou van zaagsel(is los) laagjes maken en verlijmen ) en met een lijmsooort waarna geperst op dikte
Moeilijke zin hoor, als ik erachter ben wat MDF voor jou is zal ik je een betere antwoord geven, voorlopig krijg je deze : Waar denk jij dat papier van gemaakt is ? veel lijm en zaagsel en perstechniek
pi_35422927
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 21:46 schreef bonke het volgende:
de naden van de stukken mdf die ik hier al gebruikt heb werden pas na een aantal jaren zichtbaar
mdf kan je trouwens heel mooi vlakmaken met plamuur, alleen moet ik dan wel het juiste vulmiddel gebruiken en de randen afschuinen zoals bij gipsplaten
[..]

juistem
Bonke, neem gerust MDF... Als je er ooit spijt van krijgt en er een topic over opent, mail me dan of zo, dat wil ik echt niet missen
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:17:53 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_35423582
@Bonke waar wil je de MDF dan mee afwerken qua verf enzo?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_35423760
Ik zou voor gipsplaten gaan, mdf werkt wel degelijk en dus krijg je kieren. Een gipsplaat lijkt mij ook veel strakker omdat je MDF krom kan trekken. Dat heb ik een gipsplaat nog nooit zien doen (Ok, met 30cm raggels zal t wel meevallen, maar toch.)
pi_35423834
Je wil je wanden gaan aflakken??Lijkt me niet echt mooi. Een strak afgelakt kozijn of deur is mooi, maar al je muren strak afgelakt??Ik moet er niet aan denken
pi_35424078
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:17 schreef Martijn_77 het volgende:
@Bonke waar wil je de MDF dan mee afwerken qua verf enzo?
Ik vroeg me al af wanneer iemand op dit punt kwam want je moet er wel even naar kijken, MDF is zeer zuigend spul, je moet het echt goed gronden en dan aflakken, wil je een beetje goed qualiteid verf hebben kost dat toch bij elkaar flink wat euros.

Je kan wel kiezen om het te beplakken met glasweefsel behang, dit kan over hout en dat kan je dan latexen. Je kan MDF dacht ik niet betegelen.. . en gipsplaat wel (dit laatste weet ik niet helemaal zeker) Oh en MDF werkt bijna niet (wel iets maar zeer weinig) omdat het gemaakt is (zoals hier boven ergens al staat) van heel fijn zaagsel dat verlijmt is, maar mdf is niet goed bestemt tegen vocht, elke plek waar je vocht op je mfd krijgt trekt er in (tenzij het afgelakt is) krijg je een bobbel
Bram! Boterham!
pi_35424268
MDF werkt wel degelijk!!Als jullie het niet geloven zal ik overmorgen foto's maken van MDF waar duidelijk kieren in zijn gekomen!!
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:43:31 #21
139923 dedennis
je fixt het met Klussen...
pi_35424583
@Bonke
nu, de mdf platen zijn wel 244*122 en bestelling maat 305*150
verder werkt mdf wel dus of het nou verstandig is?
@cybersijp
mdf is trouwens gemaakt van zaagsel waar lijm doorheen is gegaan (je ziet ook vaak een vonk ervan af komen als je het aan het zagen bent, een verloren spijker die ertussen is gekomen)

natuurlijk is gipsplaat wel vochtbestendig! maar als je de mdf goed behandeld (de kopse kanten niet vergeten!) is het vrijwel geen probleem
hierbij niet te vergeten dat je eerst mdf grondverf moet gebruiken omdat mdf heel erg zuigt. vaak denken mensen dat ze ook gewone grondverf kunnen gebruiken maar dit is eigenlijk niet verstandig omdat het veel en veel makkelijker gaat met mdf grondverf
@lj_lightning
ook mdf kun je wel betegelen maar moet je eerst voorlijmen en daarna een flexible tegellijm gebruiken want hout/mdf werkt natuurlijk.

conclusie: uiteindelijk toch misschien wel goedkoper om gipsplaat te gebruiken (kun je gewoon latexen)
pi_35425635
jamaar ik wil muren die met een doekje afneembaar zijn zonder te behangen
pies on joe toe
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:15:34 #23
139923 dedennis
je fixt het met Klussen...
pi_35425842
aha er komen steeds meer wensen te voorschijn

tja dan veranderd het de zaak toch nog wel even
de gipsplaten latexen word dan gipsplaten met structuurverf of spachtelputz
kost toch ook wel iets meer
pi_35426115
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:15 schreef dedennis het volgende:
aha er komen steeds meer wensen te voorschijn

tja dan veranderd het de zaak toch nog wel even
de gipsplaten latexen word dan gipsplaten met structuurverf of spachtelputz
kost toch ook wel iets meer
neehoor, ik had al eerder gezegt dat ik niet wil behangen maar de boel af wil lakken ( met mat dan he geen hoog of zijdeglans )
en structuurverf heb ik hier ook al op de muren zitten
dat kan je natuurlijk wel weer overschilderen maar is niet afneembaar met een vochtige doek
pies on joe toe
pi_35426178
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:15 schreef dedennis het volgende:
aha er komen steeds meer wensen te voorschijn

tja dan veranderd het de zaak toch nog wel even
de gipsplaten latexen word dan gipsplaten met structuurverf of spachtelputz
kost toch ook wel iets meer
Welnee hoor, gewoon mdf panelen nemen. voorstrijken met een goede grondverf, en daarna twee lagen kwalitatief hoogwaardige hoogglans/ zijde glans verf erover heen. Wedden dat je ze met een doekje kan afnemen? Heb het zelf in mijn hele boververdieping getimmerd. Zie topic genaamd "renovatie"voor pics. Spachtelputz krijg je zeker niet kado dat kost je de nodige euros per meter.... Een zooi verf de meter is a sneller klaa en kost een stuk minderr, plus hoeft niet voorbewerkt te worden alvorens aan te kunnen brengen( tov spachtelputz)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')