abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35296108
Je hoort mensen zeggen, ach het gaat wel weer over.
Je hoort mensen zeggen, ach maak je niet zo druk.
Je hoort mensen zeggen, er zijn nog wel ergere dingen in het leven.
Alleen dit word nooit gezegd door mensen die acne hebben.

Ikzelf heb jaren rondgelopen met flink veel acne, en ik voelde me ronduit klote, heb 1001 middeltjes gekocht die niet werkte, heb de DA gouden tijden gegeven. Maar mijzelf, voornamelijk rode bulten. Want niets werkte. Tot ik naar een arts ging, en in the end, Roaccutane kreeg, dit werkte heel goed, maar daar is het Roaccutane topic voor. In dit topic wil ik wat vertellen over Acne, volgens mijn point of view.

Om te beginnen acne bestaat uit 2 delen, bacterieel/extern en hormonaal/intern. Hormonale acne is de acne die van binnen komt, de acne die je vooral krijgt tijdens je puberteit. En er is bacteriele acne, acne die komt van bijvoorbeeld voedingsmiddelen (vooral melk & kaas) , slaaphouding (mensen die op linkerkant slapen, vormen daar meeste acne, omdat daar geen frisse lucht bij kan) etc. Deze laatste vorm is niet bewezen, maar toch geloof ik er in.

Volgens mijn theorie is de perfecte oplossing van acne, een balans te zoeken tussen de twee delen. Je blijft immers rechtovereind staan omdat aan alle kanten van jou kracht word uitgeoefend, valt deze kracht aan bijv de linkerkant weg, dan val je om. Alles komt van 2 kanten, ook acne. Heb je de hormonale acne weggekregen, maar krijg je nog steeds puistjes, hoe zit het met je bacteriele deel?

Wat ik gemerkt heb, is dat melk en kaas een grote rol spelen voor veel mensen met acne + de slaaphouding.... valt het je niet op dat veel mensen aan de ene wang veel meer last hebben dan op de andere wang en het voorhoofd vaak meevalt? Is de ergste kant toevallig de kant waarop je slaapt?

Ooit erover nagedacht dat men in Afrika bijvoorbeeld bijna geen acne gevallen heeft, ook erover nagedacht dat Afrikanen in tegenstelling tot Europeanen geen melk drinken, behalve moedermelk?

En dan nog om het af te sluiten, voor de mensen die dit lezen en zelf geen acne hebben, hou aub eens op met het eeuwige: het gaat vanzelf weer over, dat mag wel waar zijn, maar de persoon waar je het tegen zegt zit er wel mee, en dat is nu, niet over 2 jaar als het weg is, of wel omdat ie dan littekens heeft.

Overigens ben je zown iemand die zich bij het douchen met een handdoek afdroogt? (lijkt me wel) Picture this,, je maakt je gezicht droog,, wrijft lekker tussen je benen, en gaat nog een keer lekker met die handdoek door je gezicht,,, misschien 2 handdoeken gebruiken, een voor je gezicht een voor je lichaam. Gaat misschien ver, maar het werkt

[ Bericht 3% gewijzigd door CarpeNoctem op 20-02-2006 18:48:42 ]
pi_35296934
Zuivel bevat veel eiwitten. En zaken die veel eiwit bevatten kunnen acne-vorming inderdaad stimuleren (kijk maar naar krachttrainers.. tijdens grote eiwitinnames hebben ze er veel last van-> inname van veel omega-vetzuren helpt dan gedeeltelijk) En dat van op die kant slapen geloof ik ook in. Gebrek aan lucht maar ook omdat een kussen eigenlijk een heel smerig iets is, en omdaar nu elke nacht op te gaan liggen kan niet goed zijn.
  maandag 20 februari 2006 @ 18:49:57 #3
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_35297115
Dat van dat kussen klopt enkel als je (teveel) creme opdoet of wanneer je make-up laat zitten. Dus met andere woorden, je gezichtwassen voor je naar bed gaat en regelmatig (elke week dus) je bed verschonen.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  maandag 20 februari 2006 @ 19:00:10 #4
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35297548
Het afdrogen na het douchen doe ik standaard in een bepaalde volgorde, me gezicht maak ik altijd als eerste deppend droog. Acne op me wangen heb ik niet, dus dat verhaal van die kussen speelt niet voor mij. Zuivel heeft bij mij niet echt waarneembare invloed. Dus op zich zou ik niet weten waar het bij mij door komt. Ik lees wel eens dat je leverfunctie ook met acne te maken heeft.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_35304965
Ik loop sinds een maand of 3 bij een huidtherapeute en m'n acné is gewoon nagenoeg helemaal weg. Enige reden dat ik er nu nog kom is om littekens weg te laten halen zodat m'n huid straks weer helemaal perfect is. Hiervoor heb ik wel veel zooi uitgeprobeerd, veel standaardmiddeltjes, toen medicijnen van de dokter en die had me uiteindelijk doorverwezen naar de huidtherapeute en dat bleek een perfect advies.

Ze heeft mijn huid d.m.v. zuurbehandelingen dunner gemaakt zodat verstoppingen van m'n poriën niet zo snel een kans krijgen.
It's about being boss, not being the boss...
pi_35306639
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:49 schreef boekenworm het volgende:
Dat van dat kussen klopt enkel als je (teveel) creme opdoet of wanneer je make-up laat zitten[...]
Vergeet gel niet. Gels bevatten vaak acne veroorzakende stoffen als deze op het gezicht komen (via bijv. je kussen).
pi_35306702
En dat van melk had vooral te maken met jodium en de hormonen die melk bevat.
pi_35311174
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:36 schreef T3rr0r het volgende:
Ik loop sinds een maand of 3 bij een huidtherapeute en m'n acné is gewoon nagenoeg helemaal weg. Enige reden dat ik er nu nog kom is om littekens weg te laten halen zodat m'n huid straks weer helemaal perfect is. Hiervoor heb ik wel veel zooi uitgeprobeerd, veel standaardmiddeltjes, toen medicijnen van de dokter en die had me uiteindelijk doorverwezen naar de huidtherapeute en dat bleek een perfect advies.

Ze heeft mijn huid d.m.v. zuurbehandelingen dunner gemaakt zodat verstoppingen van m'n poriën niet zo snel een kans krijgen.
Ik heb wat last van kleine littekens en vergrootte porieën dankzij vroegere acné. Helpt zoiets nu en hoe duur is dat dan wel niet?
pi_35324593
Zo'n zuurbehandeling heb ik volgens mij wel eens op tv gezien, dat brandt toch je huid voor een deel weg?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:05:25 #10
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_35326204
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:07 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Vergeet gel niet. Gels bevatten vaak acne veroorzakende stoffen als deze op het gezicht komen (via bijv. je kussen).
Klopt, alleen als je (zoals ik) nooit gel gebruikt denk je er niet zo snel aan
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_35326699
Een verband tussen voedsel en acne is nog nooit aangetoond, daar gaat je theorie.

Daarnaast wordt acne veroorzaakt door een verstopte porie die gaat ontsteken. Die verstopping komt doordat je talgklieren harder werken onder invloed van hormonen. Hier is niets tegen te doen, behalve hormonen slikken (diane pil), of medicijnen zoals jij al zei.

Je met een twee handdoeken afdrogen heeft helemaal geen zin, want er zitten net zoveel bacterien op die handdoek als op jou (nouja, je begrijpt het wel). Stap af van het idee dat bacterien eng, vies en gevaarlijk zijn.
quote:
Ooit erover nagedacht dat men in Afrika bijvoorbeeld bijna geen acne gevallen heeft, ook erover nagedacht dat Afrikanen in tegenstelling tot Europeanen geen melk drinken, behalve moedermelk?
Ooit er aan gedacht dat die mensen ook zwart zijn en veel in de zon zijn + tientallen andere factoren? Zon heeft een positieve uitwerking op acne omdat de huid onder invloed van zonlicht vitamine D aanmaakt en dikker wordt. Hierdoor valt acne minder op. Bij donkere mensen, ook die in Nederland, zie je sowieso minder acne.

Nouja, ik kan hier nog 10 a4tjes volschrijven om je theorie onderuit te schoffelen, maar ik laat het hierbij.
pi_35326995
quote:
ACNE HEEFT NIETS TE MAKEN MET:

Het eten van verkeerd voedsel
Omdat acne vaak gepaard gaat met een vette huid, wordt nogal eens gedacht dat het voedsel het ontstaan van acne bevordert. Vooral varkensvlees, chocola en patat worden als de boosdoeners beschouwd. Het is nooit gelukt dit verband in wetenschappelijk onderzoek aan te tonen. Ook voedselallergie speelt bij acne geen rol.

Een vitaminetekort
Het heeft dan ook geen zin vitaminepreparaten tegen acne te slikken.

Slechte hygiëne
Vaak denkt men dat acne hierdoor wordt veroorzaakt omdat de huid er zo "vies" uitziet en een vettig aspect heeft met mee-eters, pukkels en puistjes. Ook dit is een fabel. Hygiëne houdt geen verband met acne. Overmatig wassen met water en zeep heeft geen zin en kan zelfs schadelijk zijn voor de huid.

Infecties
Acne is geen infectieziekte en wordt dus nooit van de ene mens op de andere overgedragen.

Transpiratie
Talgvorming en transpiratie hebben niets met elkaar te maken. Sterk transpireren heeft geen invloed op de ernst van acne.

Spanningen of stress
Eerder is het omgekeerde het geval: een ernstige acne kan aanzienlijke psychische spanning oproepen (minderwaardigheidsgevoel). Wel zijn er aanwijzingen dat een bestaande acne door stress kan verergeren.
bron
pi_35327480
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:18 schreef SlaadjeBla het volgende:
Een verband tussen voedsel en acne is nog nooit aangetoond, daar gaat je theorie.
Vroeger was het verband inderdaad nooit aangetoond. Maar nu zijn er genoeg wetenschappelijke studies waaruit te concluderen valt dat er wel degelijk een verband is.
quote:
Daarnaast wordt acne veroorzaakt door een verstopte porie die gaat ontsteken. Die verstopping komt doordat je talgklieren harder werken onder invloed van hormonen. Hier is niets tegen te doen, behalve hormonen slikken (diane pil), of medicijnen zoals jij al zei.[...]
Acne wordt inderdaad veroorzaakt door verstoppingen of ontstekingen, maar er kunnen vele suboorzaken zijn, waaronder externe factoren. Zo kan voeding invloed hebben op de hormoonproductie. Acne wordt dus niet alleen puur door erfelijkheid bepaald.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:26 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

bron
Die bron baseert zich helaas op oude informatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door mwuhaha op 21-02-2006 14:45:19 ]
pi_35327965
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:38 schreef mwuhaha het volgende:
Die bron baseert zich helaas op oude informatie.
Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl. Deze lijken me toch echt wel betrouwbaar en recent.
Ik daag je uit om een _betrouwbare_ bron te geven waarin het verband tussen voedsel en acne wordt aangetoond.
pi_35328105
Medicinfo.nl, een organisatie die een medische encyclopedie aanbiedt en up-to-date houdt zegt het volgende
quote:
Het is niet bewezen dat voeding invloed heeft op het ontstaan van acne. Als een bepaald voedingsmiddel echter een opleving van de verschijnselen lijkt te veroorzaken, neem dit dan niet gedurende 4 tot 6 weken om na te gaan of de klachten verdwijnen. Het is verstandig om een gezond en gebalanceerd dieet te volgen om overwicht te voorkomen.
Oftewel, een allergie kan op acne lijkende verschijnselen veroorzaken, maar is niet de oorzaak van acne.
pi_35328434
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl.
Inderdaad, maar naar mijn mening baseren ze zich (op dit gebied) vaak op oude informatie. Ook zie je vaak dat veel websites letterlijk teksten van elkaar overnemen. Ook vermelden veel websites geen referentie. Medische informatie zonder referentie is nutteloos.
quote:
Ik daag je uit om een _betrouwbare_ bron te geven waarin het verband tussen voedsel en acne wordt aangetoond.
Ik heb deze discussie diverse malen gevoerd, en steeds om het half jaar ofzo duikt de discussie opnieuw op. Ik heb geen zin op dit elke keer opnieuw te voeren.

Ben je het met het volgende eens?:
-Sommige voedingstoffen waaronder vitamines kunnen invloed hebben op acne.
-Voedingstoffen kunnen invloed hebben op hormoonproductie.
pi_35328600
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:55 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Oftewel, een allergie kan op acne lijkende verschijnselen veroorzaken, maar is niet de oorzaak van acne.
Acne kent vele vormen. De diepste oorzaak zou je inderdaad altijd op genen kunnen schuiven, maar dat neemt niet weg dat externe factoren invloed kunnen hebben.
pi_35328704
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:03 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Inderdaad, maar naar mijn mening baseren ze zich (op dit gebied) vaak op oude informatie. Ook zie je vaak dat veel websites letterlijk teksten van elkaar overnemen. Ook vermelden veel websites geen referentie. Medische informatie zonder referentie is nutteloos.
Ik ben zelf zijdelings betrokken bij een aanbieder van medische informatie op internet en ik weet waar de informatie vandaan komt, namelijk van artsen. Daardoor weet ik ook dat deze informatie betrouwbaar en up-to-date is en we niet zitten te kijken naar een pagina uit 1998.
quote:
Ben je het met het volgende eens?:
-Sommige voedingstoffen waaronder vitamines kunnen invloed hebben op acne.
-Voedingstoffen kunnen invloed hebben op hormoonproductie.
Ik ben geen arts, geen dermatoloog en ook geen dietist. Ik praat slechts bronnen na, iets wat ik jou nog niet heb zien doen. Zonder wordt het natuurlijk een wellus/nietus spelletje en daar pas ik voor.
pi_35329391
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:10 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik ben geen arts, geen dermatoloog en ook geen dietist. Ik praat slechts bronnen na, iets wat ik jou nog niet heb zien doen. Zonder wordt het natuurlijk een wellus/nietus spelletje en daar pas ik voor.
Sorry, mijn vraag was geen offence. Het was om te checken met welke standpunten je het eens was.

Roaccutane is een megadosis vitamine A, waarvan is vastgesteld dat dit invloed heeft op acne. Vitamine A is een voedingstof. Oftewel, voedingstoffen kunnen invloed hebben op acne.
pi_35330294
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:30 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Sorry, mijn vraag was geen offence. Het was om te checken met welke standpunten je het eens was.

Roaccutane is een megadosis vitamine A, waarvan is vastgesteld dat dit invloed heeft op acne. Vitamine A is een voedingstof. Oftewel, voedingstoffen kunnen invloed hebben op acne.
Vitamine is niet zozeer een voedingsstof, maar een bouwstof. Vitamines maakt je lichaam ook aan zonder voeding, zoals de huid vitamine D aanmaakt onder invloed van licht.

Daarnaast bevat roaccutane geen vitamine A, maar Isotretinoïne, wat is afgeleid van Vitamine A, maar dezelfde bijwerkingen heeft. Of het ook dezelfde werking als vitamine A heeft kan ik helaas niet vinden. Het lijkt mij niet, anders zou men wel vitamine A voorschrijven in plaats van een deprivaat lijkt me.

Kortom, of voeding een effect heeft op acne is ook nu nog niet aangetoond. Ook niet met je roaccutane voorbeeld. Zeker niet aangezien de meeste mensen niet zomaar een Vitamine A bommetje naar binnen kunnen werken en de normale voeding niet van zulke hoge concentraties bevat.
pi_35330520
Van die slaaphoudingen klopt. Ik heb het gehad en vanaf het moment dat ik elke avond een handoek op m'n kussen legde is 't een stuk minder geworden.
It's a casual life...
  dinsdag 21 februari 2006 @ 16:43:58 #22
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35332594
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl. Deze lijken me toch echt wel betrouwbaar en recent.
Op ziekenhuis.nl heb ik toch wel eens dingen gelezen waarvan ik dacht, "OMG hoe komen ze hierbij" . Ziekenhuis.nl beschouw ik in ieder geval niet als een betrouwbare bron met recente informatie.

Bovendien zijn veel artsen best wel laks in het bijhouden van hun medische kennis, vandaar dat lang niet alle artsen up-to-date zijn met de meest recente informatie. Ik ben het dan ook met mwuhaha eens.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 21-02-2006 17:20:39 ]
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_35332668
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:50 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
roaccutane geen vitamine A, maar Isotretinoïne, wat is afgeleid van Vitamine A, maar dezelfde bijwerkingen heeft. Of het ook dezelfde werking als vitamine A heeft kan ik helaas niet vinden. Het lijkt mij niet, anders zou men wel vitamine A voorschrijven in plaats van een deprivaat lijkt me.
Isotretinoine en vitamine A zijn sterk aan elkaar gerelateerd, en hebben veel overeenkomstige effecten. Of er studies uitgevoerd zijn met pure natuurlijke vormen van vitamine A weet ik niet. Maar gezien de overeenkomsten lijkt het me dat ze niet veel zullen verschillen, ook niet op het gebied van acne.
Maar isotretinoine is gemakkelijker toe te dienen in grote hoeveelheden, daarom wordt er misschien voor de syntetische retinoid gekozen.

Verder zijn er nog andere voorbeelden te noemen. Bijv acne in relatie met.
-melk
-bloedsuikerspiegels
-voedselallergie
-vitamines en mineralen. Bijv. zink, vitamine B5, jodium.
-kruiden die invloed hebben op androgenen
-IG-F

Maar ik ga hier niet verder op in. Ik heb er simpelweg de tijd niet voor, en ook geen zin in.

[ Bericht 0% gewijzigd door mwuhaha op 21-02-2006 17:32:58 ]
  woensdag 22 februari 2006 @ 12:16:22 #24
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_35360780
quote:
Op maandag 20 februari 2006 23:37 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ik heb wat last van kleine littekens en vergrootte porieën dankzij vroegere acné. Helpt zoiets nu en hoe duur is dat dan wel niet?
De therapeute is bij mij net begonnen met het weghalen van littekens en het werkt al aardig, sowieso word je huid er een stuk gladder door. Ik ben per sessie ongeveer 50 euro kwijt. Helaas wordt dit door mijn verzekering niet vergoed maar ik hoef nu nog maar 1x per maand. En die 50 euro heb ik graag over voor een mooie huid
quote:
Zo'n zuurbehandeling heb ik volgens mij wel eens op tv gezien, dat brandt toch je huid voor een deel weg?
Yep, het verdunt je huid zodat verstoppingen (en dus ontstekingen) van je porieën minder kans krijgen. Na één of twee behandelingen was de acné bij mij al enorm verminderd. Nu is het nagenoeg weg
It's about being boss, not being the boss...
  woensdag 22 februari 2006 @ 12:18:24 #25
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_35360834
Ik heb het hier vaker gezegd..Ik ben ANTI melk...melk is werkelijk waar nergens goed voor

Melk van een koe, is bedoeld voor kalveren..niet mensen
Je gaat toch niet de moedermelk van een koe drinken?

Ik leef al jaren melkvrij...thank god !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')