Vergeet gel niet. Gels bevatten vaak acne veroorzakende stoffen als deze op het gezicht komen (via bijv. je kussen).quote:Op maandag 20 februari 2006 18:49 schreef boekenworm het volgende:
Dat van dat kussen klopt enkel als je (teveel) creme opdoet of wanneer je make-up laat zitten[...]
Ik heb wat last van kleine littekens en vergrootte porieën dankzij vroegere acné. Helpt zoiets nu en hoe duur is dat dan wel niet?quote:Op maandag 20 februari 2006 21:36 schreef T3rr0r het volgende:
Ik loop sinds een maand of 3 bij een huidtherapeute en m'n acné is gewoon nagenoeg helemaal weg. Enige reden dat ik er nu nog kom is om littekens weg te laten halen zodat m'n huid straks weer helemaal perfect is. Hiervoor heb ik wel veel zooi uitgeprobeerd, veel standaardmiddeltjes, toen medicijnen van de dokter en die had me uiteindelijk doorverwezen naar de huidtherapeute en dat bleek een perfect advies.
Ze heeft mijn huid d.m.v. zuurbehandelingen dunner gemaakt zodat verstoppingen van m'n poriën niet zo snel een kans krijgen.
quote:Op maandag 20 februari 2006 22:07 schreef mwuhaha het volgende:
[..]
Vergeet gel niet. Gels bevatten vaak acne veroorzakende stoffen als deze op het gezicht komen (via bijv. je kussen).
Ooit er aan gedacht dat die mensen ook zwart zijn en veel in de zon zijn + tientallen andere factoren? Zon heeft een positieve uitwerking op acne omdat de huid onder invloed van zonlicht vitamine D aanmaakt en dikker wordt. Hierdoor valt acne minder op. Bij donkere mensen, ook die in Nederland, zie je sowieso minder acne.quote:Ooit erover nagedacht dat men in Afrika bijvoorbeeld bijna geen acne gevallen heeft, ook erover nagedacht dat Afrikanen in tegenstelling tot Europeanen geen melk drinken, behalve moedermelk?
bronquote:ACNE HEEFT NIETS TE MAKEN MET:
Het eten van verkeerd voedsel
Omdat acne vaak gepaard gaat met een vette huid, wordt nogal eens gedacht dat het voedsel het ontstaan van acne bevordert. Vooral varkensvlees, chocola en patat worden als de boosdoeners beschouwd. Het is nooit gelukt dit verband in wetenschappelijk onderzoek aan te tonen. Ook voedselallergie speelt bij acne geen rol.
Een vitaminetekort
Het heeft dan ook geen zin vitaminepreparaten tegen acne te slikken.
Slechte hygiëne
Vaak denkt men dat acne hierdoor wordt veroorzaakt omdat de huid er zo "vies" uitziet en een vettig aspect heeft met mee-eters, pukkels en puistjes. Ook dit is een fabel. Hygiëne houdt geen verband met acne. Overmatig wassen met water en zeep heeft geen zin en kan zelfs schadelijk zijn voor de huid.
Infecties
Acne is geen infectieziekte en wordt dus nooit van de ene mens op de andere overgedragen.
Transpiratie
Talgvorming en transpiratie hebben niets met elkaar te maken. Sterk transpireren heeft geen invloed op de ernst van acne.
Spanningen of stress
Eerder is het omgekeerde het geval: een ernstige acne kan aanzienlijke psychische spanning oproepen (minderwaardigheidsgevoel). Wel zijn er aanwijzingen dat een bestaande acne door stress kan verergeren.
Vroeger was het verband inderdaad nooit aangetoond. Maar nu zijn er genoeg wetenschappelijke studies waaruit te concluderen valt dat er wel degelijk een verband is.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:18 schreef SlaadjeBla het volgende:
Een verband tussen voedsel en acne is nog nooit aangetoond, daar gaat je theorie.
Acne wordt inderdaad veroorzaakt door verstoppingen of ontstekingen, maar er kunnen vele suboorzaken zijn, waaronder externe factoren. Zo kan voeding invloed hebben op de hormoonproductie. Acne wordt dus niet alleen puur door erfelijkheid bepaald.quote:Daarnaast wordt acne veroorzaakt door een verstopte porie die gaat ontsteken. Die verstopping komt doordat je talgklieren harder werken onder invloed van hormonen. Hier is niets tegen te doen, behalve hormonen slikken (diane pil), of medicijnen zoals jij al zei.[...]
Die bron baseert zich helaas op oude informatie.quote:
Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl. Deze lijken me toch echt wel betrouwbaar en recent.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:38 schreef mwuhaha het volgende:
Die bron baseert zich helaas op oude informatie.
Oftewel, een allergie kan op acne lijkende verschijnselen veroorzaken, maar is niet de oorzaak van acne.quote:Het is niet bewezen dat voeding invloed heeft op het ontstaan van acne. Als een bepaald voedingsmiddel echter een opleving van de verschijnselen lijkt te veroorzaken, neem dit dan niet gedurende 4 tot 6 weken om na te gaan of de klachten verdwijnen. Het is verstandig om een gezond en gebalanceerd dieet te volgen om overwicht te voorkomen.
Inderdaad, maar naar mijn mening baseren ze zich (op dit gebied) vaak op oude informatie. Ook zie je vaak dat veel websites letterlijk teksten van elkaar overnemen. Ook vermelden veel websites geen referentie. Medische informatie zonder referentie is nutteloos.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl.
Ik heb deze discussie diverse malen gevoerd, en steeds om het half jaar ofzo duikt de discussie opnieuw op. Ik heb geen zin op dit elke keer opnieuw te voeren.quote:Ik daag je uit om een _betrouwbare_ bron te geven waarin het verband tussen voedsel en acne wordt aangetoond.
Acne kent vele vormen. De diepste oorzaak zou je inderdaad altijd op genen kunnen schuiven, maar dat neemt niet weg dat externe factoren invloed kunnen hebben.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:55 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Oftewel, een allergie kan op acne lijkende verschijnselen veroorzaken, maar is niet de oorzaak van acne.
Ik ben zelf zijdelings betrokken bij een aanbieder van medische informatie op internet en ik weet waar de informatie vandaan komt, namelijk van artsen. Daardoor weet ik ook dat deze informatie betrouwbaar en up-to-date is en we niet zitten te kijken naar een pagina uit 1998.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:03 schreef mwuhaha het volgende:
[..]
Inderdaad, maar naar mijn mening baseren ze zich (op dit gebied) vaak op oude informatie. Ook zie je vaak dat veel websites letterlijk teksten van elkaar overnemen. Ook vermelden veel websites geen referentie. Medische informatie zonder referentie is nutteloos.
Ik ben geen arts, geen dermatoloog en ook geen dietist. Ik praat slechts bronnen na, iets wat ik jou nog niet heb zien doen. Zonder wordt het natuurlijk een wellus/nietus spelletje en daar pas ik voor.quote:Ben je het met het volgende eens?:
-Sommige voedingstoffen waaronder vitamines kunnen invloed hebben op acne.
-Voedingstoffen kunnen invloed hebben op hormoonproductie.
Sorry, mijn vraag was geen offence. Het was om te checken met welke standpunten je het eens was.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:10 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik ben geen arts, geen dermatoloog en ook geen dietist. Ik praat slechts bronnen na, iets wat ik jou nog niet heb zien doen. Zonder wordt het natuurlijk een wellus/nietus spelletje en daar pas ik voor.
Vitamine is niet zozeer een voedingsstof, maar een bouwstof. Vitamines maakt je lichaam ook aan zonder voeding, zoals de huid vitamine D aanmaakt onder invloed van licht.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:30 schreef mwuhaha het volgende:
[..]
Sorry, mijn vraag was geen offence. Het was om te checken met welke standpunten je het eens was.
Roaccutane is een megadosis vitamine A, waarvan is vastgesteld dat dit invloed heeft op acne. Vitamine A is een voedingstof. Oftewel, voedingstoffen kunnen invloed hebben op acne.
Op ziekenhuis.nl heb ik toch wel eens dingen gelezen waarvan ik dacht, "OMG hoe komen ze hierbij"quote:Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Vele andere bronnen geven dezelfde informatie, waaronder ziekenhuis.nl en huidziekten.nl. Deze lijken me toch echt wel betrouwbaar en recent.
Isotretinoine en vitamine A zijn sterk aan elkaar gerelateerd, en hebben veel overeenkomstige effecten. Of er studies uitgevoerd zijn met pure natuurlijke vormen van vitamine A weet ik niet. Maar gezien de overeenkomsten lijkt het me dat ze niet veel zullen verschillen, ook niet op het gebied van acne.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:50 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
roaccutane geen vitamine A, maar Isotretinoïne, wat is afgeleid van Vitamine A, maar dezelfde bijwerkingen heeft. Of het ook dezelfde werking als vitamine A heeft kan ik helaas niet vinden. Het lijkt mij niet, anders zou men wel vitamine A voorschrijven in plaats van een deprivaat lijkt me.
De therapeute is bij mij net begonnen met het weghalen van littekens en het werkt al aardig, sowieso word je huid er een stuk gladder door. Ik ben per sessie ongeveer 50 euro kwijt. Helaas wordt dit door mijn verzekering niet vergoed maar ik hoef nu nog maar 1x per maand. En die 50 euro heb ik graag over voor een mooie huidquote:Op maandag 20 februari 2006 23:37 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Ik heb wat last van kleine littekens en vergrootte porieën dankzij vroegere acné. Helpt zoiets nu en hoe duur is dat dan wel niet?
Yep, het verdunt je huid zodat verstoppingen (en dus ontstekingen) van je porieën minder kans krijgen. Na één of twee behandelingen was de acné bij mij al enorm verminderd. Nu is het nagenoeg wegquote:Zo'n zuurbehandeling heb ik volgens mij wel eens op tv gezien, dat brandt toch je huid voor een deel weg?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |