abonnement Unibet Coolblue
pi_35273179
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:02 schreef MREn het volgende:

[..]

ATB gong bij verandering seinbeeld.

Als ie vaak belt en de trein remt niet, hou je dan maar vast voor een snelremming.
Wat houdt dat dan precies in? Soort van sein voor de machinist dat hij moet gaan remmen ofzo?
pi_35273371
Kort gezegd houdt het in dat de bel gaat als het sein van kleur (of cijfer) verandert. De machinist wordt dan ook dmv de bel daarvan op de hoogte gebracht. Als een machinist een opgedragen snelheidsverlaging negeert, gaat de bel drie keer tringen en moet de machinist afremmen. Doet 'ie dat dan nog steeds niet, remt de trein zelf af (en dat gaat niet rustig).

[ Bericht 0% gewijzigd door Carport op 19-02-2006 23:24:49 ]
pi_35273582
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:19 schreef Carport het volgende:
Kort gezegd houdt het in dat de bel gaat als het sein van kleur (of cijfer) veranderd. De machinist wordt dan ook dmv de bel daarvan op de hoogte gebracht. Als een machinist een opgedragen snelheidsverlaging negeert, gaat de bel drie keer tringen en moet de machinist afremmen. Doet 'ie dat dan nog steeds niet, remt de trein zelf af (en dat gaat niet rustig).
Aha duidelijk. Word ik altijd een beetje gek van als ik in de trein zit en ik hoor dat telkens.
pi_35273680
Je kan trouwens ook een andere ding-dong horen, dat is dan de melding dat de deuren dicht zijn. Bij de sprintertjes op de Hofplein- en Zoetermeerstadslijn moet de machinist vaak zelf de deuren sluiten en dan hoor je dus ook een ding-dong (deuren worden 'gesleuteld' (ding), deuren zijn gesloten (dong)), maar uiteraard alleen vlak voor vertrek bij het station.
  zondag 19 februari 2006 @ 23:36:16 #80
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_35274000
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:48 schreef MREn het volgende:

[..]

Welk traject?

In heb de laatste jaren regelmatig Hengelo-Zutphen getreind, eerst met plan U, toen DM90 en nu die Linten. En die Linten zijn veruit en met glans het meeste sfeerloos, lawaaiig en oncomfortabel.

Door de herrie denk je dat het opschiet, maar het is vreselijk. Uiteindelijk is het op een heel traject niet veel langzamer dan een DM'90. Alleen: geen eerste klas, weinig privacy, klote bankjes, minder capaciteit. Vooral dat gebrom bij lage toeren is zeeeeer irritant, dan resoneert dat hele barrel.

Dat is ook direct de reden dat ik nu vrijwel altijd over Deventer reis, per heerlijke ICM!
ben t met je eens
klote treinen die linten, en ze komen helft v/d tijd ook niet op tijd of zelfs niet (presteren ze meestal rond 9 uur elke dag, vooral in toetsweken
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  maandag 20 februari 2006 @ 00:03:53 #81
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35274904
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:36 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

ben t met je eens
klote treinen die linten, en ze komen helft v/d tijd ook niet op tijd of zelfs niet (presteren ze meestal rond 9 uur elke dag, vooral in toetsweken
Arnhem-Doetinchem zeker? Berucht uitvaltaject.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35276430
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:36 schreef Erosjuhhh het volgende:
klote treinen die linten, en ze komen helft v/d tijd ook niet op tijd of zelfs niet (presteren ze meestal rond 9 uur elke dag, vooral in toetsweken
Dus omdat die trein niet op tijd komt, ligt het aan het materieel?

Ik blijf me verwonderen over de vaardigheden die sommigen blijkbaar hebben op het gebied van conclusies trekken.
  maandag 20 februari 2006 @ 03:19:19 #83
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35278043
quote:
Op maandag 20 februari 2006 01:05 schreef Tfz het volgende:

[..]

Dus omdat die trein niet op tijd komt, ligt het aan het materieel?
Het zou op zich wel kunnen, een Lint heeft maar twee stel deuren per kant waar een DM90 er vier heeft. Dus keer je kort op een hoofdstation (bv. Arnhem), dan duurt het best wel een tijd voor iedereen er uit en er in is.

Als de gangpaden vol staan, duren je stops schrikbarend veel langer, omdat men zich door de mensenmassa moet worstelen om buiten te kunnen komen.

In die zin is het niet direct onmogelijk om vertragingen aan materieel te wijten. Zwolle-Emmen is natuurlijk helemaal duidelijk, dat 40 jaar oud spul nog extra belast wordt omdat modern, licht en snel materieel is afgevoerd is natuurlijk ten hemel schreiend.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 20 februari 2006 @ 08:16:41 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35278727
quote:
Op zondag 19 februari 2006 03:42 schreef MREn het volgende:

[..]

Uiteraard, ik vind nog steeds dat je bij totaal spootvernieuwing zoals de afgelopen jaren (houten dwasliggers -> betonnen), dat je tegen een meerprijs best het spoor naar 250-geschikt kan trekken. Bij bovenleiding idem dito: islolatoren en ophanging voor 25000V geschikt maken.
Dan moet je ook bepaalde bogen veel wijder maken om te voorkomen dat je uit het spoor loopt, dus een nieuw baanlichaam leggen, grondaankopen doen, etc. Ik denk dat dat wel iets meer is dan "een meerprijs".
quote:
Als je dan nieuw mat. wil kopen, heb je tenminste een reden om spul te kopen dat 250 loopt. Waarom zou je immers duur spul kopen als prorail toch op een middeleeuwse 140km/uur blijft dimensioneren.
De spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht heeft als ontwerpsnelheid 200 km/uur. Overigens wordt alle bovenleiding die nieuw wordt gebouwd als 25kV-voorbereid aangelegd. Zo krijg je dus rare situaties als bij de nieuwe Markbrug tussen Lage Zwaluwe en Breda, waar over de nieuwe brug en de opritten een heel ander soort bovenleiding hangt dan boven de rest van het traject. Daar is de aannemer die de boel mag onderhouden vast heel blij mee...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 februari 2006 @ 08:34:29 #85
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35278897
Maar ja, je zult ooit op een manier de slag moet maken toch?

Een grotere boogstraal is niet hinderlijk als er nu met 140 over heen jaagt. Ik denk dat de kosten trouwens eerder in wissels en bovenleiding gaan zitten dan in een enkele boog. Zo enorm veel hogesnelheidsbogen liggen er niet in Nederland.
Met een beetje geluk verdwijnt die tussen-wal-en-schip boog in Harderwijk dan ook nog eens: te lage verkanting voor IC's, te hoge verkanting voor stoppers.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 20 februari 2006 @ 08:44:45 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35278997
quote:
Op maandag 20 februari 2006 08:34 schreef MREn het volgende:
Maar ja, je zult ooit op een manier de slag moet maken toch?
In Frankrijk zijn ze daarom maar een net van hogesnelheidslijnen gaan bouwen.
quote:
Een grotere boogstraal is niet hinderlijk als er nu met 140 over heen jaagt. Ik denk dat de kosten trouwens eerder in wissels en bovenleiding gaan zitten dan in een enkele boog. Zo enorm veel hogesnelheidsbogen liggen er niet in Nederland.
Met een beetje geluk verdwijnt die tussen-wal-en-schip boog in Harderwijk dan ook nog eens: te lage verkanting voor IC's, te hoge verkanting voor stoppers.
Je zou dan een spoor langs Harderwijk moeten bouwen. De maximale verkanting is 150mm, die is bij Harderwijk al bereikt.

Overigens heeft het invoeren van een hogere maximale snelheid op het Nederlandse net mijns inziens weinig zin: er zijn zo veel stopplaatsen dat een trein bijna nooit die maximale snelheid zal halen. Zeker niet met die nieuwe dienstregeling die eraan komt. Een station voorbijrijden met 200km/uur lijkt me ook niet zo'n goed idee als er mensen op het perron staan. En denk aan alle overwegen...

Als je echter een lijn compleet op z'n kop zet (bijvoorbeeld Asd-Ut), dan kun je stations bouwen met vrije sporen voor intercity's en zo, alle overwegen opheffen, dan kan het wel weer nut hebben.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 februari 2006 @ 08:46:37 #87
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_35279022
quote:
Op zondag 19 februari 2006 23:19 schreef Carport het volgende:
Kort gezegd houdt het in dat de bel gaat als het sein van kleur (of cijfer) verandert. De machinist wordt dan ook dmv de bel daarvan op de hoogte gebracht. Als een machinist een opgedragen snelheidsverlaging negeert, gaat de bel drie keer tringen en moet de machinist afremmen. Doet 'ie dat dan nog steeds niet, remt de trein zelf af (en dat gaat niet rustig).
Drie keer bellen is het signaal als de trein na een opgedragen remming, zijn door de ATB opgegeven snelheid heeft bereikt, en de remming dus onderbroken kan worden.
Je hoort vaak de lange bel, vaak voor de 3 bellen

Dus "TRIIIIIIIIIIIIIIIIIING" -> Remming -> "Tring tring tring" -> trein hobbelt verder, en nadat het volgend sein een hogere snelheid toelaat hoor je "Ting" -> En de trein zal misschien weer harder gaan.

Bij de vertrekprocedure bij stations hoor je:
"Ding" Hc is begonnen met de vertrekprocedure, en heeft het sleutelkastje bij de deur bediend
"Dong" HC heeft zijn sleutel teruggedraaid, alle deuren zijn gesloten, behalve zijn eigen deur
Als de HC zijn eigen deur ook heeft gesloten, gaat er in de Cabine een Groene Lamp branden, en weet de machinist dat alle deuren zijn vergrendeld.
  maandag 20 februari 2006 @ 10:01:05 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35280060
quote:
Op maandag 20 februari 2006 08:46 schreef Hr-Flip het volgende:

[..]

Bij de vertrekprocedure bij stations hoor je:
"Ding" Hc is begonnen met de vertrekprocedure, en heeft het sleutelkastje bij de deur bediend
"Dong" HC heeft zijn sleutel teruggedraaid, alle deuren zijn gesloten, behalve zijn eigen deur
Als de HC zijn eigen deur ook heeft gesloten, gaat er in de Cabine een Groene Lamp branden, en weet de machinist dat alle deuren zijn vergrendeld.
Hoor je aan het eind niet nog een keer "ding dong"?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 20 februari 2006 @ 10:53:11 #89
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_35281232
Ik zag een maand of twee geleden op station Weesp een ouderwetse stoomlocomotief, met wagons er achter.
Is dit alleen voor speciale gelegenheden, of wordt daar vaker gebruik van gemaakt?

Plaatje ter illustratie:



Dat idee.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 20 februari 2006 @ 11:00:41 #90
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_35281429
quote:
Op zondag 19 februari 2006 22:53 schreef ChRoNiC het volgende:
Wat ik me afvraag, als je in de trein zit en dan vooral de wat oudere modellen. Als je dan vlak bij de deur naar de machinist zit hoor je van die belletjes rinkelen. Wat is dat precies?

Zowel op de Hofplein-lijn/Zoetermeer stadslijn en de oude dubbeldekker treinen gehoord.
De Dodemans bel volgens mij, elke keer als dat belletje afgaat moet hij op 'n grote rode knop drukken.. Doet hij dat niet stopt de trein direct. Beveiliging voor als de machinist in slaap of flauwvalt oid.
  maandag 20 februari 2006 @ 11:52:18 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35282870
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:00 schreef blup het volgende:

[..]

De Dodemans bel volgens mij, elke keer als dat belletje afgaat moet hij op 'n grote rode knop drukken.. Doet hij dat niet stopt de trein direct. Beveiliging voor als de machinist in slaap of flauwvalt oid.
Dat was vroeger de kwiteerknop. Dat was een zoemer die bij een snelheid onder de 40 km/uur iets een twee keer per minuut moest worden ingedrukt. Tegenwoordig gebruikt men een intermitterende dodeman. Dat betekent dat het dodemanspedaal iedere zoveel tijd moet worden losgelaten in plaats van ingetrapt. Dit geldt ook boven de 40 km/uur.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_35283537
quote:
Op maandag 20 februari 2006 08:16 schreef Duvel het volgende:
De spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht heeft als ontwerpsnelheid 200 km/uur. Overigens wordt alle bovenleiding die nieuw wordt gebouwd als 25kV-voorbereid aangelegd. Zo krijg je dus rare situaties als bij de nieuwe Markbrug tussen Lage Zwaluwe en Breda, waar over de nieuwe brug en de opritten een heel ander soort bovenleiding hangt dan boven de rest van het traject. Daar is de aannemer die de boel mag onderhouden vast heel blij mee...
Volgens mij niet eens overal, ik heb laatst ergens een vernieuwd stuk bovenbouw gezien, die niet 25 kV-voorbereid was gemaakt.
quote:
Op maandag 20 februari 2006 10:53 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik zag een maand of twee geleden op station Weesp een ouderwetse stoomlocomotief, met wagons er achter.
Is dit alleen voor speciale gelegenheden, of wordt daar vaker gebruik van gemaakt?
Net zoals museumvliegtuigen wel eens vliegen, zo rijden museumtreinen ook wel eens.
quote:
Op maandag 20 februari 2006 03:19 schreef MREn het volgende:
In die zin is het niet direct onmogelijk om vertragingen aan materieel te wijten. Zwolle-Emmen is natuurlijk helemaal duidelijk, dat 40 jaar oud spul nog extra belast wordt omdat modern, licht en snel materieel is afgevoerd is natuurlijk ten hemel schreiend.
Je Lint-verhaal kan ik nog wel volgen (hoewel de vertraging daar dan niet ontstaat door de Lint, maar door te veel reizenden dan waar zo'n ding voor ontworpen is. Wat je echter met Zwolle - Emmen probeert duidelijk te maken snap ik niet, mat '64 is het enige dat daar de rijtijden haalt en dat reed er ook in de tijd dat SM '90 nog reed, regelmatig.
  maandag 20 februari 2006 @ 12:39:27 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35284305
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:15 schreef Tfz het volgende:

[..]

Volgens mij niet eens overal, ik heb laatst ergens een vernieuwd stuk bovenbouw gezien, die niet 25 kV-voorbereid was gemaakt.
't Kan dat ProRail ervoor kiest om een stuk baanvak uit te rusten met het oude systeem. Overigens heb ik het hier alleen over de bovenleiding. Den baan 25kV-voorbereid uitvoeren is nog niet echt aan de orde.
quote:
Je Lint-verhaal kan ik nog wel volgen (hoewel de vertraging daar dan niet ontstaat door de Lint, maar door te veel reizenden dan waar zo'n ding voor ontworpen is. Wat je echter met Zwolle - Emmen probeert duidelijk te maken snap ik niet, mat '64 is het enige dat daar de rijtijden haalt en dat reed er ook in de tijd dat SM '90 nog reed, regelmatig.
Ik denk dat bedoeld wordt dat ze nu proberen het laatste restje vermogen uit deze V'tjes te persen terwijl ze toch al aardig op leeftijd zijn en het de bedrijfszekerheid niet ten goede kan komen. Bij het lomp optrekken met een zo'n trein (met opgerekte begrenzing) krijgen de magneetschakelaars die de weerstanden afschakelen flinke klappen. Dat leidt zeker tot meer slijtage.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_35290153
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:39 schreef Duvel het volgende:

[..]

't Kan dat ProRail ervoor kiest om een stuk baanvak uit te rusten met het oude systeem. Overigens heb ik het hier alleen over de bovenleiding. Den baan 25kV-voorbereid uitvoeren is nog niet echt aan de orde.
Ik doelde ook op de bovenleiding inderdaad.
quote:
Ik denk dat bedoeld wordt dat ze nu proberen het laatste restje vermogen uit deze V'tjes te persen terwijl ze toch al aardig op leeftijd zijn en het de bedrijfszekerheid niet ten goede kan komen. Bij het lomp optrekken met een zo'n trein (met opgerekte begrenzing) krijgen de magneetschakelaars die de weerstanden afschakelen flinke klappen. Dat leidt zeker tot meer slijtage.
Kan ik me indenken, maar ach. Gewoon scheuren met die zooi en goed in de gaten houden. ACTS' 1200 hebben het ook niet makkelijk.
  maandag 20 februari 2006 @ 17:38:30 #95
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_35294597
quote:
Op maandag 20 februari 2006 01:05 schreef Tfz het volgende:

[..]

Dus omdat die trein niet op tijd komt, ligt het aan het materieel?

Ik blijf me verwonderen over de vaardigheden die sommigen blijkbaar hebben op het gebied van conclusies trekken.
heb jij nog nooit in de treinen van syntus gezeten duidelijk
vaak genoeg dat ze na t stoppen bij een station (oldenzaal bijv. ) ze niet uit de 1ste versnelling kunnen komen dat je ze lopend nog inhaald, de deuren helemaal niet dicht willen, ding gewoon spontaan uitvalt
echt... heb t al zo vaak gehad bij die treinen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_35299664
Kan iemand me meer vertellen over Voith, en dan met name de afdeling die de Arriva treinen gaat onderhouden? Ik wil daar solliciteren bij hun nieuwe vestiging in Leeuwarden
pi_35300502
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:53 schreef Alexxxxx het volgende:
Kan iemand me meer vertellen over Voith, en dan met name de afdeling die de Arriva treinen gaat onderhouden? Ik wil daar solliciteren bij hun nieuwe vestiging in Leeuwarden
lekker aan de nieuwe GTWs prutsen dus?
pi_35300548
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:09 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

lekker aan de nieuwe GTWs prutsen dus?
In t (onderdelen)magazijn dacht ik meer aan
pi_35301537
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:10 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

In t (onderdelen)magazijn dacht ik meer aan
onderdelen hebben ze meer voor de bussen nodig denk ik

de oudere series staan nu echt _vaak_ met panne langs de weg :/
pi_35301882
Het onderhoud van de bussen gebeurt gewoon in eigen beheer bij Arriva.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')