abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 februari 2006 @ 02:06:23 #1
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35140907
Hier alweer deeltje 13 in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.


NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook twee Olympische ICM’s en twee IRM’s rond. Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

[ Bericht 50% gewijzigd door MREn op 17-02-2006 00:44:25 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35140965

Merk en type: Railhopper / SM'90
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Zwolle CS
Datum: 30-3-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Verdere Bijzonderheden: treinnummer 2105, trein richting Emmen

Merk en type: Railhopper / SM'90
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Zwolle CS
Datum: 30-3-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Verdere Bijzonderheden: treinnummer 2109, trein richting Emmen



Merk en type: Railhopper / SM'90
Eigenaar: NS
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Zwolle CS (foto 2) / Emmen CS (foto 1)
Datum: 7-4-2004
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Verdere Bijzonderheden: treinnummer 2101; reed op lijn Emmen-Zwolle als stoptrein

Ik dacht, laat ik mijn tvp eens verkappen met mn railhopperfoto's
pi_35140994
jah zeg.. geen OP en wel een halve in de FIPO?
dag
pi_35142044
hmmm, volgens mij heb ik zo net voor het eerst met een plan T gereden...
pi_35142278
Over de mogelijkheid door te steken van Maastricht via Antwerpen naar R'dam. Je verkijkt je erop hoeveel de trein omrijdt. Het is dat het spoor tussen Maastricht en Hasselt niet meer in gebruik is, met een fatsoenlijke verbinding hierop naar Antwerpen ben je gewoon sneller, ook als er geen werkzaamheden in NL zijn. Niet in de reisplanner kijken trouwens, die vermeldt alleen een verbinding via Luik, en da's een gigantisch eidn om. Met bus 20a naar Bilzen of Hasselt gaat beter.
  donderdag 16 februari 2006 @ 08:36:00 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35142762
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 02:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik dacht, laat ik mijn tvp eens verkappen met mn railhopperfoto's
Ja, geschiedenisles!

Tevens tvp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:28:04 #7
86072 thatsme
and That's you!
pi_35160375
de railhoppers zien er nu niet meer uit in Haren. Sommige vandalen hebben ze een nieuwe kleur gegeven
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:37:18 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_35160691
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:28 schreef thatsme het volgende:
de railhoppers zien er nu niet meer uit in Haren. Sommige vandalen hebben ze een nieuwe kleur gegeven
Zonde! Maar het zat er wel in... Wat was ook weer de sloopprognose?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_35160746
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 02:06 schreef MREn het volgende:
Hier edit ik straks een verbeterde openingspost in.
Straks?
Oh, and that's a bad miss!
pi_35162045
Owhja, ik zou ook nog kleine tekstjes schrijven over het materieel...
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:27 schreef MREn het volgende:

[..]

Sterker nog: Eindhoven-Den Haag Centraal is sneller via Utrecht dan rechtstreeks!
Niet meer
De tijden van de IC zijn iets aangepast waardoor de rechtstreekse verbinding nu iets sneller is.
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:42:05 #11
86072 thatsme
and That's you!
pi_35163258
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Zonde! Maar het zat er wel in... Wat was ook weer de sloopprognose?
voor de rest zien ze er nog vrij heel uit.. alleen 2 raampjes missen, maar dat deden ze al vanaf het begin...
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 16 februari 2006 @ 19:44:06 #12
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35163347
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:38 schreef Brentmeister het volgende:

[..]

Straks?
binnen 24 uur

...en hij is vervangen, nu met werkende plaatjes en wat actuele info.

Ben zoals te vaak weer net iets te druk om alles letter-voor-letter na te pluizen, dus aanvullingen en correcties blijven welkom!

[ Bericht 26% gewijzigd door MREn op 17-02-2006 00:14:15 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35174739
Ff snel gekeken.

- Er rijdt geen onverbouwd ICR meer rond in de reguliere dienst;
- De inzet van extra ICK heeft niks te maken met het vrijspelen van Mat '64 voor de nieuwe dienstregeling, maar met uitval van IRM;
- Er rijdt geen ICK in de 3500 (Eindhoven-Utrecht);
- Vijfdelige DD-AR bestaat niet;
- Je veronderstelling "problemen door maar zes bakken" als de 14x geintegreerd rijdt met de binnenlandse IC klopt niet; altijd heeft vast gestaan dat de trein wordt verlengd.

Een korte behandeling van de verschillende soorten loccen waarmee de goederenvervoerders rijden zou overigens wel leuk zijn. Daar rijdt veel meer afwisselend en opmerkelijk spul rond dan in de reizigersdienst: 1200, MaK 1206, MaK 2000, Class 66, BR232, V100'n, 1600'en, 6400'en, in de opvallendste kleuren die je je maar kunt bedenken.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 00:36:48 #15
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35174975
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 00:25 schreef Tfz het volgende:
Ff snel gekeken.

- Er rijdt geen onverbouwd ICR meer rond in de reguliere dienst;
Klopt helemaal...
quote:
- De inzet van extra ICK heeft niks te maken met het vrijspelen van Mat '64 voor de nieuwe dienstregeling, maar met uitval van IRM;
Niet direct, maar wel met de afvoer van plan V voor de nieuwe Sprinters (Br425 dus,niet-SGMm) geleverd zijn. En er zijn nu ineens meer stellen nodig voor Zl-Emn.
ICK = traag, dus 1-op-1 vervanging kan niet.
Dus wordt plan V dat gesloopt wordt vervangen door DD-AR, dat op zijn beurt weer vervangen wordt door IRM, wat wer vervangen wordt door ICK.
Dat is de langere termijnplanning. Op korte termijn idd versterkt door hoog aantal IRM (een ook ICM trouwens) defecten.
Wat er dus gebeurd
quote:
- Er rijdt geen ICK in de 3500 (Eindhoven-Utrecht);
Zou kunnen, ik kom er niet meer zo vaak.
quote:
- Vijfdelige DD-AR bestaat niet;
inderdaad
quote:
- Je veronderstelling "problemen door maar zes bakken" als de 14x geintegreerd rijdt met de binnenlandse IC klopt niet; altijd heeft vast gestaan dat de trein wordt verlengd.
Jawel, maar met iets van drie rijtuigen.
De niet-koppelbaarheid is trouwens ook niet zo'n enorm probleem, omdat Amf-Asd helemaal van het NO-concept los wordt gesneden.
Het is een groter probleem voor reizigers van/naar Es.
quote:
Een korte behandeling van de verschillende soorten loccen waarmee de goederenvervoerders rijden zou overigens wel leuk zijn. Daar rijdt veel meer afwisselend en opmerkelijk spul rond dan in de reizigersdienst: 1200, MaK 1206, MaK 2000, Class 66, BR232, V100'n, 1600'en, 6400'en, in de opvallendste kleuren die je je maar kunt bedenken.
Ik heb daar eigenlijk de ballen verstand van
Maar als je een leuk stukkie kan typen...


(edit: ik heb eea aangepast, dank voor het lezen )

[ Bericht 4% gewijzigd door MREn op 17-02-2006 00:45:19 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35188547
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 00:36 schreef MREn het volgende:
Niet direct, maar wel met de afvoer van plan V voor de nieuwe Sprinters (Br425 dus,niet-SGMm) geleverd zijn. En er zijn nu ineens meer stellen nodig voor Zl-Emn.
ICK = traag, dus 1-op-1 vervanging kan niet.
Dus wordt plan V dat gesloopt wordt vervangen door DD-AR, dat op zijn beurt weer vervangen wordt door IRM, wat wer vervangen wordt door ICK.
Dat is de langere termijnplanning. Op korte termijn idd versterkt door hoog aantal IRM (een ook ICM trouwens) defecten.
De enige reden dat er ICK van de Meer is gehaald, is om nu het tekort aan IRM op te vangen. Voor de lange termijn zal er ongetwijfeld meer ICK gaan rijden, maar daar heeft de extra inzet nu dus niks mee te maken. Er is ook geen plan V terzijde gesteld recentelijk.
quote:
Jawel, maar met iets van drie rijtuigen.
De niet-koppelbaarheid is trouwens ook niet zo'n enorm probleem, omdat Amf-Asd helemaal van het NO-concept los wordt gesneden.
Het is een groter probleem voor reizigers van/naar Es.
Ik dacht meer rijtuigen, maar dat zou kunnen. Ik vind het geen groot probleem voor reizigers van/naar Es, vier keer per dag per richting een overstap is vervelend, maar echt niet onoverkomelijk.
[..]
quote:
Ik heb daar eigenlijk de ballen verstand van
Maar als je een leuk stukkie kan typen...
Ik zal zo wel een korte opsomming maken. Iemand anders mag voor foto's zorgen.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 22:06:51 #17
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35237063
Uit een internationale vergelijking door de boston consulting group:


Meer info en reacties op http://www.nrc.nl/binnenland/article223719.ece
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35238022
Hm, de UK staat triest laag... En dan komt de Arriva hier ook nog eens rijden (nou ja, doen ze al natuurlijk )
  zaterdag 18 februari 2006 @ 22:45:52 #19
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35238621
De punctualiteit van NS staat ook hoger dan Nederland. Arriva-effect?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35238767
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 22:45 schreef MREn het volgende:
De punctualiteit van NS staat ook hoger dan Nederland. Arriva-effect?
Nou, de paar keer dat ik met Syntus heb gereden, hebben niet echt een goede indruk achter gelaten.... Dus dat zal ook meewegen
pi_35240836
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 22:49 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Nou, de paar keer dat ik met Syntus heb gereden, hebben niet echt een goede indruk achter gelaten.... Dus dat zal ook meewegen
had ik ook werdt iig goed door elkaar getrild, als t nou komt door de wielen of vant stuk spoor, ga ik geen mening over geven, maar opschieten vond ik het ook bepaald niet
had t idee dat we 50 reden ofzo
  zaterdag 18 februari 2006 @ 23:48:06 #22
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35241122
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

had ik ook werdt iig goed door elkaar getrild, als t nou komt door de wielen of vant stuk spoor, ga ik geen mening over geven, maar opschieten vond ik het ook bepaald niet
had t idee dat we 50 reden ofzo
Welk traject?

In heb de laatste jaren regelmatig Hengelo-Zutphen getreind, eerst met plan U, toen DM90 en nu die Linten. En die Linten zijn veruit en met glans het meeste sfeerloos, lawaaiig en oncomfortabel.

Door de herrie denk je dat het opschiet, maar het is vreselijk. Uiteindelijk is het op een heel traject niet veel langzamer dan een DM'90. Alleen: geen eerste klas, weinig privacy, klote bankjes, minder capaciteit. Vooral dat gebrom bij lage toeren is zeeeeer irritant, dan resoneert dat hele barrel.

Dat is ook direct de reden dat ik nu vrijwel altijd over Deventer reis, per heerlijke ICM!
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35241130
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:40 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

had ik ook werdt iig goed door elkaar getrild, als t nou komt door de wielen of vant stuk spoor, ga ik geen mening over geven, maar opschieten vond ik het ook bepaald niet
had t idee dat we 50 reden ofzo
Ik moest pissen.
  zaterdag 18 februari 2006 @ 23:55:23 #24
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_35241397
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:48 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik moest pissen.
subtiel
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_35241447
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 23:48 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ik moest pissen.
owja moest ik ook
stuurkot was wel open.. k had bijna daar willen pissen alleen toen waren we net opt station en kon ik mooi tegen een boom wateren goddamn dat luchte op

op zutphen apeldoorn VV zit in de DM90's ook geen plee meer?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')