abonnement Unibet Coolblue
pi_41198697
Ik heb het afgelopen jaar 15 euro per uur gevraagd voor bijles, en dat werd ook rustig betaald...

Ik had een advertentie op Marktplaats gezet, koste iets van 6 euro, en ik heb er een stuk of 3/4 reacties op gehad, waar uiteindelijk een bijlesleerlinge uit is gerolt...
Verder heb ik zelf nog op een advertentie gereageerd, en die jongen heb ik ook nog een tijdje bijles gegeven, alleen was zijn motivatie onder het nulpunt, dus dat liep niet echt lekker...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:32:17 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41199466
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:59 schreef thaleia het volgende:
Gisteren in de kroeg met twee collega's een klasseplattegrond gemaakt voor een andere collega die de klas waarvan hij mentor wordt nog niet kent en wij wel. Dolle pret, schuiven met namen op een bierviltje
Haha, ja kan ik me voorstellen. Lijkt me wel melig hoor... Tenzij je te zeer aangeschoten raakt en de mentor in kwestie je naderhand komt afvragen hoe je in godsnaam die klassenplattegrond had kunnen maken...
quote:
Heb best wel weer zin om te beginnen, maar vervloek nu al mijn wekker.
Ik heb de eerste week er inmiddels al weer opzitten. Het was weer even wennen om in het ritme te komen. Gisteren brugklasfeest, dag ervoor even naar een brugklaskamp geweest (dat werd uiteindelijk tot 2 uur 's nachts, maar 't was ook zo gezellig), dus we zijn weer druk bezig.
quote:
Vraagje aan degenen hier die ook bijles geven: welk tarief hanteren jullie? Ik heb met vier dagen werken best wat tijd over en een zwarte bijverdienste is nooit weg
Ik vroeg meestal 10 gulden per uur (in het guldentijdperk dan he). Maar ik deed het dan ook niet voor het geld.
.
pi_41199740
Ik heb van de school van mijn snuffelstage ooit een bijlesleerling toegeschoven gekregen, en toen vond mijn begeleider dat ik echt wel 15 euro per uur kon vragen, anders had ik het denk ik niet zo snel gedaan...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41199980
Oh, ik doe het absoluut wel voor het geld, en het gaat ook niet om mijn eigen leerlingetjes, die spijker ik wel gratis bij zolang het geen structureel gebeuren wordt waar ik het hele jaar lang wekelijks een uur aan moet besteden. Waar ik het nu over heb is puur commercieel, ik zoek gewoon een bijverdienste en kan achter de bar gaan staan, postbode worden, of bijles geven aan mij onbekende leerlingen van het gymnasium hier in mijn stad
pi_41219716
Zijn hier nog mensen die ook maandag in Utrecht introductiedag hebben?
Xbox Live: koenpijl
pi_41264273
Morgen herexamens voor vier van mijn leerlingen. Ik vraag me af wat ze er zullen van bakken

En dan begint het schooljaar ongeveer. Ik moet er nog altijd in komen maar ik sta er toch al iets positiever tegenover dan een paar posts geleden dus ik heb hoop
pi_41269333
Ik ben vandaag begonnen met mn klas inrichten! Ik krijg een groep 6/7. Het is nog een heel gedoe waar je al die tafeltjes moet laten...! Vooral omdat ik ook een leeshoek wil, instructietafel enz. Eerst maar eens kijken of ik extra tafels en krukjes kan lospeuteren van school. .
pi_41332785
Ik had vandaag de introductie voor het werken- leren traject... Verder zat bij de post mijn rooster, en mag ik morgen nog weer een hele dag praatjes aanhoren...

Het komt nu erg dichtbij, en ik vin dhet ook wle erg spannend worden nu..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_41391399
Ik post hier ook maar even, ook al ben ik nog geen docent. Ik voel me wel aanstaand docent, want ik begin nu met de uni maar daarna wil ik PABO gaan doen. Over een jaar of 5 sta ik dus toch al voor de klas binnen mijn stage
Ook heb ik al wat ervaring in het basisonderwijs, en vind ik het gewoon leuk om dit te lezen

Eigenlijk 1 grote TVP dus, deze post
  vrijdag 1 september 2006 @ 21:36:12 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41406395
Inmiddels alweer twee weken 'onderweg'. De klassen die ik heb vallen op zich allemaal wel mee. Paar tiepjes die nog even gedekseld moeten worden, maar voor de rest loopt het wel. Die gymnasiumklas valt ook reuze mee, moet ik zeggen. Totaal geen figuurtjes die 50 minuten keihard uit hun boek werken, maar ook in zijn voor een geintje, en dat is altijd goed. Enige nadeel is dat ik die maar 2 uur per week heb en er enorm veel gedaan moet worden. Dat is voor mij wel even wennen. Ik ben gewend om op een rustig tempo door het boek te werken, maar nu moet ik een hoofdstuk in een week er door heen stampen (bij wijze van spreken dan). Gisteren al de eerste ouderavond gehad, kennismaken met de ouders en zo, best gezellig.
.
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:32:13 #236
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41408255
Toch bizar, dat er drie weken tussen het zuiden en het midden/noorden zitten. Ik heb aankomende week de eerste sectievergaderingen weer, waarna op donderdag de lessen starten. Heb een heerlijk rooster, met zowel Grieks als Latijn in onder- en bovenbouw, dus fijn afwisselend.

Heb er ook echt weer zin in, ben met een glimlach op het gezicht lesmateriaal in elkaar aan het zetten.
Afrika Paprika
pi_41408867
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 1 september 2006 @ 23:22:36 #238
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41409913
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo.
Ik zou ze dan het tweede uur aan het werk zetten, of gewoon een tandje lager werken, een beetje een relaxte sfeer creëeren en dan wat vertalen of zo.. ieder voor zich, of samen wat met die zinnen scrabbelen. De heavy kost gewoon in het eerste uur stoppen, hebben ze dat tenminste al gehad.

Ik had vroeger ook altijd een 7e en 8e uur op maandag Latijn - met een pauze van 10 minuten er tussen. Het 8e uur was de meligheid meestal altijd wel toegeslagen, dus werd de sfeer ook een stukje relaxter. Dan was het tenminste niet zo erg. Vrijdag het 7e uur Latijn, met een tussenuur er voor... dát was andere koek... Dat was toen best erg eigenlijk..
quote:
Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven!
Krijg je dan geen problemen met de directie als je zo maar leerlingen naar huis laat gaan? Bij ons hebben ze nu weer een nieuw mode-woord dit schooljaar - "onderwijstijd". Dus als er ook maar 1 les wegvalt om wat voor reden dan ook, dan is er meteen weer allerhande trammelant.
.
pi_41411221
Ik heb er nu 1 week op zitten en ben total loss
Mijn god zeg!

Laten we het mild uitdrukken: het is wel weer effe wennen! M'n collega's hebben er ook last van, dus het zal wel normaal zijn, al herinner ik me dit niet van voorgaande startweken. Hoe dan ook, ik vond het allemaal wel erg leuk, en zie dit schooljaar wel zitten. Behalve dat vroege opstaan natuurlijk he, laat daar geen misverstand over bestaan.
pi_41411303
Imago kun je in dat blokuur misschien iets verzinnen met zelfstandig werken? Als ze zelf bezig zijn trekken ze zo'n tweede uur nog wel... Het is bovenbouw, dus ze kunnen al redelijk vertalen....dat je bijv. in het eerste uur iets tamelijk klassikaals met ze doet, grammatica-uitleg, of een lastige tekst lezen.....en in het tweede uur gaan ze zelfstandig aan de slag, bijv. elk groepje vertaalt een fabel en presenteert die later aan de rest van de klas, zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:26:45 #241
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41420003
Gedichten voorlezen in metrum of zoiets?
  zaterdag 2 september 2006 @ 13:18:09 #242
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_41421247
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 22:50 schreef imago het volgende:
Ik ben woensdag begonnen. Wel even moeilijk opstarten, want ik zit ook in een stress-periode met studie en verhuizing, dus ik voelde me niet écht voorbereid. Maar inmiddels lopen de meeste zaken wel. De eerste weken zijn zo hectisch: het rooster verandert af en toe nog (moet nog gefinetuned worden), even een brugklaskamp tussendoor, vergadering hier en daar. Maar over een tijdje zit ik weer helemaal in m'n ritme en gaat het vast weer lekker

Ben allen niet zo blij met m'n rooster: de (hele volle!) vijfde klas Grieks op het 8e uur terwijl ze daarvoor een tussenuur hebben, of een blokuur tijdens het 7e en 8e... Dat wordt zwaar. Iemand tips hoe ik vooral dat blokuur interessant kan houden? Werkvormen afwisselen OK, maar ook daar gaat de sleur optreden natuurlijk... Misschien het ene uur grammatica en het andere uur vertalen ofzo. Zit ook de denken aan een beloningstructuur waarbij ze eht 8e uur mogen wegblijven als het werk dan thuis wordt gedaan, maar het is de vraag in hoeverre ze zo zelfstandig zijn om dat ook écht te doen. Moeilijk!
Volle klassen in de bovenbouw zijn inderdaad best lastig bij de klassieke talen. Ik heb dit jaar een vijfde klas Latijn met maar liefst 32 leerlingen, wat echt groepsmanagement op het hoogste niveau is. Wel een enorme uitdaging ook ergens. Deze klas heb ik opgedeeld in een aantal vertaalgroepen van ongeveer 8 leerlingen (drie groepen werken enigszins zelfstandig, de laatste groep bestaat uit de zwakste leerlingen, die extra sturing van mij krijgen). In een blokuur ben je meestal het eerste halfuur bezig met het bespreken van de vertalingen die ze de vorige lessen hebben gemaakt. Voor de rest van de les geef ik dan meestal een aantal regels op, die ze bij moeten aftekenen, waarna ze in principe weg mogen gaan. In de praktijk is ongeveer 80% van de leerlingen gewoon de volle twee uur daar mee bezig.
Afrika Paprika
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:44:07 #243
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41423423
32 leerlingen.. pfff.. da's wel veel he. Een collega van me heeft 32 leerlingen in zijn 4kader klas. Ze passen nog niet eens in het lokaal. Snap ook niet dat zo'n grote klassen gemaakt worden.
.
pi_41429849
Godgod ja, 32 gaat hier -in bepaalde lokalen, waar ze die klassen dan ook specifiek in moeten inroosteren- nog net, maar ik had er vorig jaar een van 33. Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.

Het was elke les weer hopen dat er tenminste eentje ziek was, want als ze allemaal aanwezig waren moest er vanuit een ander lokaal een tafel bijgesleept worden, die je dan met de grootste moeite tegen het bureau kwijt kon.

Dit jaar bestaat m'n grootste groep uit 27 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:04:59 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_41430004
De grootste klas die ik heb (mijn eigen mentorklas) telt 19 leerlingen. Dit is sowieso een van de grootste klassen van onze afdeling.
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:05:26 #246
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_41430015
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:59 schreef thaleia het volgende:
Dat kon wel, vond de schoolleiding, want er zaten zoveel zwakke leerlingen in dat er met kerst vast al wel een stuk of vijf zouden zijn overgestapt naar een ander niveau.
Ook een lekkere redenatie...
.
pi_41430809
Het komt de kwaliteit van je onderwijs toch ook niet ten goede als de klassen zo enorm vol zitten? Dan glippen er altijd wel wat leerlingen tussendoor waar je in een kleine klas veel meer aandacht voor had gehad.

Dit wordt trouwens waarschijnlijk voorlopig mijn laatste jaar in het onderwijs. Ben bijna afgestudeerd (hè-hè), en wil dan toch echt iets anders gaan doen. Nu kan het nog Maargoed, dat hoeven ze op m'n werk niet te weten. Krijg nu alleen dingen als "jij moet de maandagen vrij houden voor het ICLON hè" (wat ik dus toch niet ga doen) en "ik hoop dat jij het organiseren van de Rome-reis voor de komende jaren op je neemt" (niet dus)... Net m'n eerste sollicitatie de deur uitgedaan
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_41431375
Zo heb ik plaats voor maximum 14 leerlingen in mijn lokaal en weet ik nu al dat ik een klas ga hebbn met meer dan 20 leerlingen
  zaterdag 2 september 2006 @ 20:03:27 #249
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_41431466
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
pi_41447530
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 20:03 schreef nickybol het volgende:
Welk werk ben je van plan te gaan doen imago?
Ik heb nog geen vastomlijnde plannen, ben een beetje aan het rondkijken nog. Maar het zal wel iets binnen de overheid worden
Iedere droom moet je in een potje vangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')