abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 februari 2007 @ 11:49:34 #51
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_46553885
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:53 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Want een paar posts hierboven wordt nog tegen mij gezegt dat ik in de grote steden kan pinnen, en juist beter niet buiten cuba al geld kan regelen
Met je VISA kaart kan je geld afhalen in banken in de grote steden. Visa is namelijk niet Amerikaans, dus hebben ze geen probleem mee. Als je cash geld meeneemt, neem euro's mee, geen dollars.
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:14:22 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_46554593
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:49 schreef Jack. het volgende:

[..]

Met je VISA kaart kan je geld afhalen in banken in de grote steden. Visa is namelijk niet Amerikaans, dus hebben ze geen probleem mee. Als je cash geld meeneemt, neem euro's mee, geen dollars.


Weet jij iets dat ik niet weet van de voormalige BankAmericaCard?

Als je cash meeneemt kunnen dat dollars, euro's, ponden, yuan, yen, enz, enz zijn. Iets meer dan een maand geleden heb ik nog dollars gewisseld daar.

Ze hebben wel een hekel aan Amerika, maar hun dollars (en credit cards) nemen ze maar al te graag aan.
reset
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:33:43 #53
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46555190
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 09:53 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Want een paar posts hierboven wordt nog tegen mij gezegt dat ik in de grote steden kan pinnen, en juist beter niet buiten cuba al geld kan regelen
wel pinnen? ik kan dat nergens terug vinden...
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:42:32 #54
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46555418
ook handig om eens door te lezen:

http://www.lonelyplanet.c(...)tions/caribbean/cuba

en http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/landen,cuba.html

staat denk ik heel veel info waar hier veelvuldig om gevraagd wordt zoals geldzaken...
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_46555519
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 11:49 schreef Jack. het volgende:

[..]

Met je VISA kaart kan je geld afhalen in banken in de grote steden. Visa is namelijk niet Amerikaans, dus hebben ze geen probleem mee. Als je cash geld meeneemt, neem euro's mee, geen dollars.
Is dat met een Mastercard ook mogenlijk?
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:52:40 #56
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_46555660
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 12:46 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Is dat met een Mastercard ook mogenlijk?
Ja
reset
  donderdag 22 februari 2007 @ 13:26:23 #57
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_46556604
bron: Min. Bu Za:
quote:
U doet er verstandig aan een bedrag te reserveren om op de dag van vertrek een taxi naar het vliegveld en de luchthavenbelasting te kunnen betalen.

Nederlandse giro- en bankpassen zijn in Cuba niet bruikbaar. Pinnen met een gewone bankpas is in Cuba niet mogelijk. Creditcards gelieerd aan Amerikaanse banken en dollar travellercheques worden geweigerd. Wel is het mogelijk in Nederland uitgegeven Visa en Mastercard creditcards te gebruiken. In de meeste steden kunt u met een Visa creditcard gebruik maken van bankautomaten (met pincode!). Vaak bevinden deze bankautomaten zich op straat. U dient daarom goed op te passen voor personen die u uw geld afhandig willen maken. Het is niet mogelijk via Western Union of soortgelijke organisaties geld naar Cuba over te maken. Het bankverkeer met Cuba is heel traag en gecompliceerd.

De lokale valuta van Cuba is de Cubaanse Convertibele Peso (“CUC”). Bij banken, internationale hotels en sommige winkels kunnen Euros en andere valuta worden gewisseld in CUCs. Aangeraden wordt om Euro’s voor CUCs te wisselen of om CUCs via de credit card op te nemen. Het inwisselen van Amerikaanse dollars is mogelijk, alhoewel daarop – naast normale bankcommissies – een additionele commissie van 10% verschuldigd is.
lijkt me vrij duidelijk...en makkelijk te vinden..als je een beetje zoekt tenminste
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_46624350
Ja, wij dachten ook dat de pinpas zijn werk zou doen, maar helaas, ook niet in havana of santiago. Gelukkig hadden we een creditcard en james cook traveler cheques, maar zonder dat lukt het echt niet.
Fear is the mindkill
pi_46655543
Hier wil ik zeker een keer heen!
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
pi_47418244
Zaterdagochtend om 07:20 vlieg ik naar cuba!
  maandag 19 maart 2007 @ 09:43:44 #61
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_47425710
quote:
'Castro neemt eind april presidentstaken weer op'

Uitgegeven: 18 maart 2007 22:23

LA PAZ - Fidel Castro zal op 28 april zijn taken als president van Cuba weer op zich nemen. Dat heeft de Boliviaanse leider Evo Morales gezegd.

Op die dag is het drie jaar geleden dat het Bolivariaanse Alternatief voor Amerika werd opgericht, een regionaal samenwerkingsverband tussen Venezuela, Cuba en Bolivia.


Revolutionair

De herdenking daarvan markeert het moment waarop de 80-jarige Cubaanse revolutionair weer aan de slag zal gaan, aldus Morales in Boliviaanse kranten. De leiders van zes landen worden bij de bijeenkomst in de Cubaanse hoofdstad Havana verwacht.

Morales vertelde niet hoe hij afweet van de terugkeer van Castro. Fidels broer Raul nam op 31 juli de macht over nadat de leider was geopereerd aan zijn darmen. De autoriteiten meldden toen dat Fidel binnen "twee tot drie weken" terug zou keren aan het roer van het Caribische eiland.
www.nu.nl
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
  maandag 19 maart 2007 @ 14:58:36 #62
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_47435727
Toevallig was ik gisteren bij een debat over de toekomst van Cuba, daarin werd er nog vanauit gegaan dat Raul de boel wel zou overnemen (dat zal uiteindelijk ook wel gebeuren).

Overigens is er op 19 april in Utrecht nog een interessant debat over toerisme in Cuba. De pro's de cons en hoe je er voor kan zorgen dat jouw vakantie in elk geval ten goede komt aan de bevolking in plaats van het systeem. Interessant wellicht voor die mensen die niet alleen naar Cuba gaan voor strand, sigaren, salsa en sex...

Als je nog een stapje verder wilt gaan, en dus echt iets wilt doen, heeft Pax Christi een leuke campagne:
quote:
Zelf op reis naar cuba? Neem een boek mee!
Indien een kwart van de twee miljoen toeristen die jaarlijks naar Cuba reizen er een boek zou afgeven, zou Cuba in 2006 een half miljoen boeken rijker kunnen zijn. Dit zou Cubanen letterlijk nieuwe perspectieven bieden. Toeristen kunnen hiermee bijdragen aan een grotere informatievrijheid op Cuba, en komen op een positieve manier in contact met de Cubaanse bevolking. In 2004 startte Pax Christi Nederland in samenwerking met CNV, CLAT-Nederland, Cuba Futuro en Glasnost in Cuba een boeken campagne voor Cuba, onder de naam 'Open de wereld voor Cuba'. Hierbij worden toeristen opgeroepen zelf een boek mee te nemen naar Cuba.

In het kader van de campagne worden gratis Spaanstalige boeken aan de Nederlandse toeristen verstrekt. Het betreft romans uit de wereldliteratuur en studieboeken, die de toeristen geen problemen op zullen leveren bij een eventuele controle op de Cubaanse vliegvelden. Van de toeristen wordt gevraagd om na de reis hun ervaringen telefonisch of elektronisch (website en e-mail) door te geven.
http://www.paxchristi.nl/(...)wereld_voor_cuba.htm
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 19 maart 2007 @ 16:02:32 #63
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_47438367
quote:
Op maandag 19 maart 2007 14:58 schreef Hik het volgende:
Toevallig was ik gisteren bij een debat over de toekomst van Cuba, daarin werd er nog vanauit gegaan dat Raul de boel wel zou overnemen (dat zal uiteindelijk ook wel gebeuren).

Overigens is er op 19 april in Utrecht nog een interessant debat over toerisme in Cuba. De pro's de cons en hoe je er voor kan zorgen dat jouw vakantie in elk geval ten goede komt aan de bevolking in plaats van het systeem. Interessant wellicht voor die mensen die niet alleen naar Cuba gaan voor strand, sigaren, salsa en sex...

Als je nog een stapje verder wilt gaan, en dus echt iets wilt doen, heeft Pax Christi een leuke campagne:
[..]

http://www.paxchristi.nl/(...)wereld_voor_cuba.htm
Ik grijp dit ff aan om mijn mening te verkondigen!

Raul is al beter dan Fidel omdat ie een meer open economie wil gaan voeren (zoals China), maar ze zijn en blijven dictators. Dat het land communistisch zou zijn klopt gedeeltelijk; voor de arme mensen. Mensen met geld leven gewoon kapitalistisch en Air Cubana heeft een business class. Beetje dubbele standaard, maar dat is niet vreemd voor een niet-democratisch land.

Het is wel een veilig land voor toeristen want die zijn heilig voor het regime. (niet de hand bijten die je voedt) Ik vraag me af of het land tot een soort van Haiti vervalt als ze 'democratisch' worden. Hopen op een gulden middenweg dan maar.
reset
  donderdag 28 juni 2007 @ 09:36:24 #64
49006 Glatze
The world is flat!
pi_50928307
Goedemorgen!

Ik ben met wat vrienden aan het kijken of Cuba leuk is om naar toe te gaan. We hebben al ervaring met Mexico, Argentinie, Panama en Costa Rica. We zoeken toch wel een beetje het avontuur, contact met reizigers en in het weekend goede feesten. Zijn dat goede ingredienten om met 4 eind-20ers Cuba op te zoeken? Ik hoor namelijk ook geluiden dat het te saai voor ons zou zijn...

Hoor het graag!
  donderdag 28 juni 2007 @ 11:26:02 #65
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_50931446
Cuba is nog steeds een van mijn favoriete landen... ik zou het absoluut aanraden! Ik weet niet precies wat je verstaat onder "avontuur", het rondreizen daar is eigenlijk verre van avontuurlijk, omdat het vervoer voor toeristen allemaal vrij gladjes is geregeld (eigenlijk alles voor toeristen is vrij gladjes geregeld ). Op de korte afstand heb je nog wel de mogelijkheid om gebruik te maken van vervoer dat ook voor Cubanen is en dat is wel "avontuurlijk" . Wat ik erg leuk vind is de mogelijkheid om bij mensen thuis te verblijven, in casas particulares (is niet de doorsnee cubaanse familie natuurlijk, maar nog steeds leuk). Contact met andere reizigers is op die manier wel anders/minder dan in andere zuid-amerikaanse landen, omdat er niet zoiets is als een hostel ofzo.
Goede feesten zijn er zeker wel, maar het helpt wel als je een beetje Spaans spreekt, anders zit je toch al snel weer in de zoveelste Trova. Met wat Cubanen is het een stuk leuker feesten dan met een groep Hollanders met polsbandjes!

Cuba is bovenal (vond ik dan) een erg verwarrend en bizar land. Het helpt als je je vooraf een beetje verdiept in de situatie, maar dan nog steeds is de sociale/politieke situatie erg gecompliceerd. Wel zeer de moeite waard ook om te trachten er wat meer van te begrijpen (dat was voor mij in elk geval wel een van de dingen die Cuba erg bijzonder maakte).
Met 4 kerels door Cuba reizen zal jullie overigens wel op de nodige uitnodigingen komen te staan!

Zie ook mijn site voor een paar Cuba verhalen...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51521863
Ha een Cubatopic!

Hik, ik heb net je weblog met veel plezier gelezen, wat een leuke reizen heb je gemaakt!

Wij spelen met het idee om begin september ongeveer 2 weken naar Cuba te gaan (en daarna door naar Curacao om daar nog 2 weken te verblijven). Ik ben nu bezig me in te lezen en er komt idd een hele hoop complexe informatie op me af. Maar dat maakt het des te intrigerender.
We zitten er nu aan te denken om in casas particulares te verblijven en het reizen met bus en trein te doen. Ik las overigens ergens dat het ook een heel goed fietsland is? Iemand ervaringen daarmee?

Dan is er natuurlijk nog de vlucht, ik ben wel benieuwd wat men hier ongeveer betaald heeft voor een ticket, zodat ik een beetje een inschatting kan maken van wat een redelijke prijs is.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:09:32 #67
95893 KicKe
Just being KicKe... :)
pi_51549876
Reizen per bus is zeer goed te doen daar, dat is voor toeristen wel netjes geregeld tussen de grotere plaatsen. En als jullie 2 weken gaan kun je wellicht wel fietsen, maar ik denk dat als je wat meer van het eiland wil zien in die periode de afstanden echt veel te groot zijn om te fietsen, met de bus ben je al uren zoet...

En een vlucht? Als ik het goed onthouden heb, betaalde ik vorig jaar september ongeveer 700 euro voor een retour Schiphol - Havana en dat was toen een van de goedkopere en makkelijkere (want rechtstreeks) opties.
A life lived in fear is a life half lived...
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:42:58 #68
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51550714
Dank je Etoile!
Ik heb zelf alleen gefietst bij Viņales en dat is inderdaad supermooi (en HEET! ). Ken wel iemand die inderdaad het halve eiland heeft afgefietst en die een prachtige trip heeft gehad. Als je into fietsen bent lijkt het me een briljante manier, omdat je makkelijk in contact komt met mensen en op veel plaatsen komt waar je anders niet zou komen: omdat het toeristen-bus-systeem zo goed geregeld is ontbreekt het Cuba wel een beetje aan mogelijkheden om in het OV met Cubanen in contact te komen (of lukraak ergens te stranden... ).

Twee weken is wel aan de korte kant; als ik jullie was zou ik me limiteren tot een "helft" van het eiland en kiezen voor bijvoorbeeld West (Havana/Viņales/Trinidad) of Oost (Santiago/Baracoa/Sierra-deel).
Ik ben destijds met Iberia gevlogen en ik was ook ongeveer 700-750 euro kwijt. (Houd er rekening mee dat je ook nog 25 euro pp kwijt bent voor je toeristenvisum, dat je vooraf moet regelen!).
Naast de Iberias en KLMs zou je ook kunnen kijken of je eventueel een charter kunt boeken naar Varadero (west-Cuba) of Holguin (Oost). Ik weet dat Martinair en Arkefly dat in elk geval doen. Komt soms goedkoper uit (maar blijf alsjeblieft niet in die plaatsen!!!).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 11:10:07 #69
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_51551540
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:42 schreef Hik het volgende:
Dank je Etoile!
Ik heb zelf alleen gefietst bij Viņales en dat is inderdaad supermooi (en HEET! ). Ken wel iemand die inderdaad het halve eiland heeft afgefietst en die een prachtige trip heeft gehad. Als je into fietsen bent lijkt het me een briljante manier, omdat je makkelijk in contact komt met mensen en op veel plaatsen komt waar je anders niet zou komen: omdat het toeristen-bus-systeem zo goed geregeld is ontbreekt het Cuba wel een beetje aan mogelijkheden om in het OV met Cubanen in contact te komen (of lukraak ergens te stranden... ).

Twee weken is wel aan de korte kant; als ik jullie was zou ik me limiteren tot een "helft" van het eiland en kiezen voor bijvoorbeeld West (Havana/Viņales/Trinidad) of Oost (Santiago/Baracoa/Sierra-deel).
Ik ben destijds met Iberia gevlogen en ik was ook ongeveer 700-750 euro kwijt. (Houd er rekening mee dat je ook nog 25 euro pp kwijt bent voor je toeristenvisum, dat je vooraf moet regelen!).
Naast de Iberias en KLMs zou je ook kunnen kijken of je eventueel een charter kunt boeken naar Varadero (west-Cuba) of Holguin (Oost). Ik weet dat Martinair en Arkefly dat in elk geval doen. Komt soms goedkoper uit (maar blijf alsjeblieft niet in die plaatsen!!!).
Ik dacht dat Martinair de enige Nederlandse Mij was die rechtstreeks op Cuba vloog...ik ben destijds op Havanna gevlogen met Martinair en niet op Varadero voor iets van ¤ 900,- (Amsterdam - Havanna heen en Holguin - Amsterdam retour) Over Havanna - Holguin heb ik met de auto 4 weken gedaan, en die tijd was voor dit stuk aan de korte kant vond ik...Overigens niet in de buurt van Varadero geweest gelukkig!
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_51551835
Dank voor de reacties, heel erg nuttig! Ik zal vast de komende tijd nog met wat vragen komen.
De prijzen van de vlucht klinken me redelijk in de oren, het is dus wel een kwestie van even doorzoeken, 200 euro verschil is nogal wat. Nu nog eens uitzoeken hoeveel we kwijt gaan zijn om op Curacao te komen.

Het leek me idd beter om een kleinere tour te maken, Hik's suggestie klinkt goed, maar ik moet me nog even verder inlezen in de bezienswaardigheden. Ik zag mensen hier eerder al noemen dat ze in casa particulares verbleven, adressen of ervaringen zijn meer dan welkom! Ik las in de Lonely Planet dat het extra handig is om daar te ontbijten omdat er onderweg weinig te krijgen is?
Hebben jullie ook met de trein gereisd? De fiets lijkt me meer iets voor een langer verblijf. Voor een eerste keer en redelijk korte trip is het ws idd niet de moeite waard. Het lijkt me opzich wel heel leuk om 1 of 2 dagen in een leuke omgeving rond te fietsen, idd om het contact met de bevolking en om de leuke verborgen plekjes vinden.

Ik heb trouwens net de website www.boekenvoorcuba.nl ontdekt. Ik 'heb' niets met Pax Christi verder, maar dit is wel een bijzonder initiatief. Ze vragen toeristen om een of een aantal boeken mee te nemen voor kleine particuliere bibliotheken. De verhalen van de bibliotecas independientes zijn behoorlijk indrukwekkend en als boekofiel spreekt het idee me wel aan.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 12:15:38 #71
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51553588
Ja, dat PaxChristi verhaal moet je zeker doen! Heel erg goed initiatief en je ontmoet bijzondere mensen. Ik hoorde pas na terugkomst dat ze deze actie hadden en heb wel boeken gedoneerd, maar niets kunnen meenemen dus. Wel daarna nog af en toe naar lezingen geweest en binnen de context van wat er KAN in Cuba, doen zij zeer veel!

Casas Particulares zijn inderdaad je beste optie als je echt wat mee wilt krijgen van het land (hoewel de mensen die een casa hebben natuurlijk ook geen standaard-Cubanen zijn!). In de LP staan al veel casas. Hier staan er ook een heel stel: http://www.cuba-individual.com/s_habana.htm
Bij de eerste (Carlos en Vivian) heb ik destijds in Havana geslapen. Zij zijn een superleuk stel en het huis ligt erg leuk (niet in het supertoeristische oude centrum, maar vlakbij de Malecon in het levendiger "moderne" centrum. Ik kan ze zeker aanraden! Ik heb ook nog een hele leuke aanrader in Santiago (bij "mijn grote broer", uit het verhaal van mijn weblog ), maar dat adres heb ik niet hier...
Als je eenmaal ergens zit werkt het daarna heel makkelijk, aangezien vrijwel iedere casa-houder wel "vrienden" heeft in de volgende plaats waar jij naartoe gaat. Vaak doen ze even een belletje en je kunt op de volgende plaats terecht... Of je dit wil doen, of dat je het liever zelf regelt, is je eigen keus. In sommige gevallen kun je meer betalen omdat het via via gaat, maar als je zelf een prijs in gedachten houdt die je wilt betalen valt het meestal wel uit te onderhandelen. Houd er wel rekening mee dat iedere eigenaar van een Casa een bepaalde belasting betaalt, onafhankelijk van het aantal toeristen dat daadwerkelijk komt. Als ze lang leeg staan, zijn ze dus zeer de pineut en ik vind het dan ook lastig ze kwalijk te nemen dat ze wel eens een poging doe je wat meer te laten betalen...
De suggestie te ontbijten in Casas gaat een beetje langs mij heen. Voor diners is het in sommige kleinere plaatsjes (Viņales bijvoorbeeld) wel slim om afspraken te maken met je casa, omdat er soms weinig restaurants zijn, of alleen van matige kwaliteit. Je kunt dus best buiten de deur eten, maar je keus is wat beperkter. Voor ontbijt geldt dat de meeste casas voor ontbijt kunnen zorgen, maar er zijn best ook restaurantjes waar je iets simpels kunt krijgen, don't worry. Het enige dat je niet hebt (vergeleken met andere Latijns Amerikaanse landen) zijn hele colones fruit- en sap- verkopers rond het busstation!

Trein heb ik wel eens naar gekeken, juist omdat dit een manier is om wel tussen de Cubanen te reizen. Maar net als met de "bus-voor-Cubanen" (waar af en toe ook enkele plekken zijn voor buitenlanders) is dit systeem behoorlijk ondoorgrondelijk. Mocht je perse met de trein willen, dan is het zaak veel tijd uit te trekken voor wachten en in de rij staan! Bij een trip van 2 weken (ik had een maand!) lijkt me dat geen aanrader in elk geval...

Voor een dag fietsen zou ik absoluut Viņales aanraden... Makkelijk om daar fietsen te huren en de omgeving is geweldig!



Spreken jullie een beetje Spaans trouwens, want dat helpt wel enorm!


Arke vliegt welzeker op Cuba: www.arkefly.nl
Over KLM ben ik inderdaad niet zeker.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51559904
Ben je naar lezingen van de BI of van Pax Christi geweest? Ik zag dat ze oa belangstelling hadden voor boeken over de Nederlandse kunstenaars en kinderboeken. Lijken me sowieso 'veilige' boeken om mee te nemen.

Handige link van de casas! Ik las op dat cubaforum ook over Pototo (http://www.cuba-junky.com/havana/pototo.htm), een man die je vooraf kan helpen met 'boeken' bij verschillende casas. Maar ter plekke is dus ook goed te doen. Het eten leek me belangrijk omdat de LP nogal hysterisch doet over het eten daar, maar aan jouw reacties te lezen lijkt het nogal mee te vallen als je je eisen tenminste een beetje wilt aanpassen (ik hoef op reis iig niet een 'all inc. resort ontbijt'' van croissantje met versgeperste jus, marmelade, 3 soorten vleesbeleg, chocopasta, cornflakes, muesli en melk ).

Trein is dus ook niet zo heel handig, helaas. Mijn vriend vindt treinreizen altijd heel erg leuk, om de sfeer en omdat je veel ziet van het eiland. De fietstip lijkt super! (foto )
Wat betreft het Spaans spreken, mijn vriend is al eerder een aantal maand op reis geweest in Zuid Amerika en heeft zich daar aardig kunnen redden, ik ga mn best doen om de basics te leren. Uiteraard gaat er een hoe en wat in het spaans mee . We proberen iig waar we ook zijn altijd de taal ons enigszins meester te maken, maar het zal niet helemaal soepel gaan. Zijn ze daar wel enigszins begripvol voor wat gestuntel? En kunnen mensen (op belangrijke punten als ziekenhuis, politie, banken e.d.) wel een klein beetje engels?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 16:40:31 #73
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51563230
Ik ben een paar maanden geleden in Utrecht naar een discussiedag over Cuba geweest van PC. Erg interessant en bizar om te zien: Cuba en de politieke situatie daar brengt bij veel mensen zulke heftige reacties te weeg! Oude Nederlandse linksen, nieuwe kritische mensen, cubanen, andere jonge latino's... Iedereen op z'n achterse benen (Als je vriend al eerder in de regio is geweest weet hij wellicht wel hoe veel jonge Latinos naar Cuba kijken). Het Cubaforum is ook een mooie plek om wat op te vangen over de gepolariseerde meningen trouwens!
Probeer ook zeker wat dingen te lezen voor je er heen gaat, omdat je zaken dan veel meer in de context kunt plaatsen.
Ik geloof dat PC zelf ook een lijst heeft van populaire, veelgevraagde boeken. Maar Nederlandse kunstenaars is een goed idee. Een van de leukste dingen aan Cuba is dat het in veel opzichten een ontwikkelingsland is, maar dat veel mensen er tegelijkertijd geweldig goed zijn opgeleid. Je kunt dus hele interessante gesprekken hebben en er is veel interesse in buitenlandse culturen (vooral ook omdat ze zelf niet weg kunnen natuurlijk). Zou vooral ook denken aan boeken over de Deltawerken enzo...
Ik had destijds ook zeep en tandpasta meegenomen voor mensen daar. Beetje onzin, want was daar ook gewoon te krijgen, alleen heel duur (voor mensen die alleen een peso-inkomen hebben). Wel zinvol is om een paar extra doosjes simpele medicijnen mee te nemen (aspirines, rennies, norit etc.). Ik heb destijds m'n halve medicijnvoorraad weggegeven, maar je moet natuurlijk wel even kijken aan wie je het geeft (en hoe: let erop dat sommige medicijnen alleen Nederlandse bijsluiters hebben).

Dat contact van Cubajunky heb ik ook wel eens gezien. Tja, het lijkt mij meer iets voor mensen die nooit eerder zelfstandig hebben gereisd ofzo. Ik ken weinig landen die zo gecontroleerd en veilig zijn als Cuba, dus ik zie geen enkele reden om het via een hosselaar te doen...

De hysterie over het eten op Cuba heb ik nooit zo begrepen. Ik heb in Cuba minder vaak slecht gegeten dan in sommige andere landen in Latijns Amerika (Peru, Bolivia) en vaak een heel stuk beter, Met name de vis/garnalen/kreeft is fenomenaal. Zoals ook al in mijn verhaaltje staat ergens: officieel mag men je dit in casas en die mini-privé restaurantjes (even vergeten hoe die heten) niet serveren, maar in de praktijk gebeurt dit toch. En ook de staatsrestaurants zijn lang niet zo slecht als je zou denken (ik had visioenen van kale ruimtes met houten banken toen ik dit hoorde, maar de meeste zijn juist heel mooi!). Service is wel vaak echt HEEL HEEL slecht. Beetje flirten met de ober wil wel eens helpen... Houd het wel bij "eten van daar": seafood is prima, chancho (varken) en kip ook, je kunt zelfs nog (heel goedkoop, voor Pesos Cubanos) pizza en chinees krijgen (geen geweldige kwaliteit, maar eetbaar), maar ga niet naar dure restaurants waar ze claimen spannende dingen te doen met het eten ("frans" of "tapas" ofzo... ), want dat is gegerandeerd duur en rotzooi.

Qua taal kom je niet ver met Engels meestal, maar Cubanen zijn heerlijk behulpzaam als je het even niet weet en als jij ook geduldig bent is het geen enkel probleem. Ziekenhuizen en Politie, mocht je ze nodig hebben, zou ik altijd bezoeken met een Cubaan die wel engels spreekt. Sowieso omdat je het systeem niet snapt (en geloof me: dat is vaak niet makkelijk! ), maar ook voor de taal. In de casas is meestal wel iemand die basic Engels spreekt en ze kennen wellicht wel iemand die dat beter kan. Studenten spreken ook vaak wel wat engels.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51860123
Zojuist de tickets geboekt!

Van Amsterdam naar Cuba, van Cuba via Venezuela naar Curacao en daarna weer terug naar Amsterdam. Ik heb er nu stiekem toch wel heel veel zin in.

We gaan voor de eerste 2 dagen oid toch maar gewoon een hotelletje in Havana nemen, even rustig bijkomen en wennen en dan eens rondkijken naar openbaar vervoer of toch een auto huren. Qua verblijf trekken de casas toch nog steeds, we moeten nog even kijken hoe we dat voorbereiden. Iig een lijst met adressen mee!

Overigens, wisten jullie dat Martinair bijna failliet is, het was niet eens zeker of ze in Oktober nog zouden vliegen!
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 08:42:28 #75
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51877682
Maar waarom boek je niet gewoon een casa voor die eerste twee dagen dan? Kan ook vanaf hier, is minstens zo rustig, veel leuker, betere service en ook nog eens beter voor de mensen daar....

Verder: natuurlijk!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')