abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 februari 2006 @ 21:15:46 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34842283
Noorse Telemarkbatajon ontplooit in Afghanistan

bron:http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116133

Trondheim: Het elfde Noorse telemarkbataljon gaat ingezet worden in de Afghaanse provincie Oruzghan, zo maakte oberst Kristian Lund gisteren bekend. Dit bataljon is uniek in de wereld vanwege de samenstelling van zijn manschappen, het bestaat voor meer als 90% uit geestelijk gehandicapten. (Zie ook: http://forum.fok.nl/topic/802801)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 (NO) TMBN staat paraat!. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . .
Voor zover bekend zal dit de eerste keer zijn dat een dergelijk bataljon ook voor daadwerkelijke operationele inzet gebruikt zal gaan worden. Hoewel er bij de oprichting van het bataljon nogal wat sceptische geluiden in de Thing (red: Noorse 2e kamer) klonken, heeft het bataljon zich nu bewezen en ziet iedereen zijn inzet vol vertrouwen tegenmoet.

Småle i Svinge ! + !


"Een bijzonder bataljon vraagt ook om een bijzondere inzet.", aldus kaptein S. Drivenes, de begeleidend officier van de eenheid. "We hebben in eerste instantie geprobeerd deze troepen uit te rusten met aangepaste wapens. Dit bleek echter geen succes. Af en toe blijken sommige leden toch nog moeite te hebben om vriend en vijand van elkaar gescheiden te houden. "
Na een aantal bijna-ongelukken kwam de bataljonsstaf met een revolutionair idee: Ze zouden de troepen juist helemaal zonder wapens uitrusten.
Kaptein Drivenes:"Uit onderzoek is gebleken dat de overgrote meerderheid van de Noorse militairen op vredesmissies zijn wapen überhaubt nooit afvuurt. Waarom dan een onnodig risico lopen door deze mensen van een wapen te voorzien? Zij vormen daarmee immers een groter gevaar voor zichzelf als voor de Taliban!"

De nieuwe taktiek waarmee het bataljon gaat optreden heet Småle i Svinge, ofwel smile and wave. In plaats van agressief en bedreigend op te treden tegen de lokale bevolking moeten de lachende en zwaaiende Noorse soldaten de hearts and minds van de mensen winnen en zo bijdragen aan het stabiliseren van de toegewezen provincie.
Drivenes:"In de islam en de Afghaanse cultuur geldt het als bijzonder oneervol om geestelijk gehandicapte mensen (red:umnah's) kwaad te doen. Onze soldaten worden als het ware beschermd door de Koran en zullen niks te vrezen hebben."


Op de vraag of de in Afghanistan aanwezige milities op de hoogte zijn van de bijzondere status van de Noorse militairen, en of ze misschien niet verward zullen worden met andere in het gebied aanwezige NAVO-militairen, antwoord hij: "Ook daarin is reeds voorzien. Wij hebben speciaal vanwege deze mogelijkheid zogenaamde 'CoCo-taxies' aangeschaft ten behoeve van het wegtransport. Door de vrolijke primaire kleuren waarin deze voertuigen geschilderd zijn, moet het voor iedereen duidelijk zijn dat het onze troepen betreft. Bovendien vinden onze soldaten deze voertuigen ook veel leuker als de standaard groene pantservoertuigen."

.
Optimale training

Om me te tonen dat de Noorse jongens echt niet voor geen kleintje vervaardigd zijn neemt hij me mee naar het oefenterrein enkele kilometers verderop. Daar worden de rekruten speciaal voor de betreffende operatie getraint. Het trainingsparcours bestaat uit een halfverharde weg die langs een vlakte loopt. Na wat aanloopproblemen komen er dan eindelijk een drietal cocotaxi's uit de bosrand gereden. Wanneer deze ons op zo'n 150 meter genaderd zijn barst opeens het geweld los. Onder het luid roepen van "Allah Akbar" verschijnen opeens woest-bebaarde jurken-dragende mannen in het voorterrein. Met veel kabaal vuren ze hun Kalashnikovs in de richting van het konvooi. Onmiddelijk houden de taxi's halt, de militairen stappen uit en beginnen blij naar de mannen te zwaaien. Er klinken nog enkele schoten, maar dan stopt het geweld. De "Arabieren" lopen op de mannen af en geven ze snoepjes en kleine cadeau'tjes.
"Op deze manier worden de mannen geconditioneert om onder alle mogelijke omstandigheden vast te houden aan hun drills. We hebben de oefenvijand tot op drie meter laten naderen, en nog bleef 90% van de mannen doorgaan met glimlachen en zwaaien. Kom daar bij gewone soldaten maar eens mee!", aldus Drivenes.
Klik hier voor het filmpje van de oefenaanval met cocotaxies: http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/cocotax.mpeg

Er zin in hebben.
De soldaat Peter Konsten glundert van trots wanneer hij van de kapitein een compliment krijgt dat hij tot het allerlaatste moment is doorgegaan met zwaaien en lachen.'
"Ik vind het erg leuk om naar Afghanistan te gaan! Ik mag de hele dag in de cocotaxi rijden. En ik krijg veel snoep!" zegt hij met een lach van oor tot oor.
"We gaan helemaal met het vliegtuig naar Afghanistan. Dat is heel ver weg. Ik moet nog tot na mijn verjaardag wachten en dan gaan we."
Op de vraag of hij niet bang is antwoord hij:"Nee hoor. Want ik ben niet zo bang uitgevallen hoor!"

Een mentaliteit dus waar de Nederlandse militair nog wel iets van op kan steken!

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 07-02-2006 21:37:57 ]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 21:42:12 #2
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_34843346
Hmmm. Zou het in verband met de ophef rond de cartoons niet gevaarlijk zijn om deze Noorse (Dus Scandinavische) militairen naar een moslim-gebied te sturen? Ik zou ze eerder naar een gebied in Afrika sturen.
Zou de Taliban weten dat Noorwegen en Denemarken twee afzonderlijke landen zijn? Dadelijk denken ze dat Denemarken een provincie is van Noorwegen of zoiets dergelijks.
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_34843436
Je zou maar bij de overige 10% zitten, en je de hele dag rond zwaar bewapende zwakbegaafden begeven.

Dat is nu niet meer zo. Wel een bijzonder experiment.
quote:
Af en toe blijken sommige leden toch nog moeite te hebben om vriend en vijand van elkaar gescheiden te houden.
Daar kan ik de humor echt niet van inzien.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_34843479
Het noorse parlement heet Storting en niet Thing. Door alleen al deze fout trek ik dit hele bericht in twijvel.
edit........
Sorry, bron gelezen en ze lijken het idd van plan te zijn

[ Bericht 34% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 07-02-2006 21:52:04 ]
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  dinsdag 7 februari 2006 @ 21:54:53 #5
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_34843805
Het Stor-Thing is inderdaad de 2e kamer in Noorwegen. Dus zonder stor staat er gewoon kamer!
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_34843830
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:42 schreef Andre70 het volgende:
Hmmm. Zou het in verband met de ophef rond de cartoons niet gevaarlijk zijn om deze Noorse (Dus Scandinavische) militairen naar een moslim-gebied te sturen? Ik zou ze eerder naar een gebied in Afrika sturen.
Zou de Taliban weten dat Noorwegen en Denemarken twee afzonderlijke landen zijn? Dadelijk denken ze dat Denemarken een provincie is van Noorwegen of zoiets dergelijks.
Er worden nu ook al Noorse vlaggen verbrand en Noorse IFAR Soldaten bestookt met stenen en nog meer, dus dat maakt de talibannertjes geen kløte uit
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_34844027
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:54 schreef Andre70 het volgende:
Het Stor-Thing is inderdaad de 2e kamer in Noorwegen. Dus zonder stor staat er gewoon kamer!
Terug naar het LOI ofzo, dit is klinkklare onzin
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  dinsdag 7 februari 2006 @ 23:02:01 #8
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_34846505
Noors Josti-bataljon? WTF?!?!?!
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 8 februari 2006 @ 09:54:17 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34855800
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 23:02 schreef D-FENS het volgende:
Noors Josti-bataljon? WTF?!?!?!
Ze hebben er tenminste zin an:
http://www.nieuwnieuws.nl(...)itairen_afhaken.html
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:44:13 #10
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_34866660
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 23:02 schreef D-FENS het volgende:
Noors Josti-bataljon? WTF?!?!?!
Misschien kunnen we de Josti-band er aan toe voegen. Als militaire kapel. Voor de broodnodige muziekale ondersteuning tijdens het en
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
pi_34868821
TS, ik weet niet of je dit stuk zelf geschreven hebt, aan de hand van welke bron dan ook: maar jezus zeg, is het nou zóóó moeilijk om als en dan een keer goed te gebruiken
  woensdag 8 februari 2006 @ 16:40:24 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34868856
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 16:39 schreef Meneer_Storm het volgende:
TS, ik weet niet of je dit stuk zelf geschreven hebt, aan de hand van welke bron dan ook: maar jezus zeg, is het nou zóóó moeilijk om als en dan een keer goed te gebruiken
Voor een Brabander wel ja!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 februari 2006 @ 17:35:13 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34870667
Zo is't wel leuk geweest met het fictief stuk nieuws.

Op verzoek van TS naar ONZ.

[ Bericht 17% gewijzigd door ExtraWaskracht op 09-02-2006 11:02:55 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')