abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 januari 2006 @ 21:55:12 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_34662387


Geweldige jazz-composer, contrabasspeler en pianist die ook zeker een keer een eigen topic hoorde te krijgen. Als John Coltrane een groot adoratietopic verdient, dan Mingus toch ook wel, zeker?

Van AMG:
quote:
Irascible, demanding, bullying, and probably a genius, Charles Mingus cut himself a uniquely iconoclastic path through jazz in the middle of the 20th century, creating a legacy that became universally lauded only after he was no longer around to bug people. As a bassist, he knew few peers, blessed with a powerful tone and pulsating sense of rhythm, capable of elevating the instrument into the front line of a band. But had he been just a string player, few would know his name today. Rather, he was the greatest bass-playing leader/composer jazz has ever known, one who always kept his ears and fingers on the pulse, spirit, spontaneity, and ferocious expressive power of jazz.
Een volledige discografie van de beste man te geven is misschien ietwat te ambitieus (met alle compilaties en postuum opgepoetste live-opnames kom je ruim over de honderd releases), maar wellicht dat we aan de hand van wat andere Mingus-liefhebbers wel een soort lijstje "essentials" weten op te bouwen. Mijn eigen collectie Mingusplaten verbleekt enigszins waarschijnlijk bij die van een aantal anderen hier op Fok!, maar ben toch zeer in mijn nopjes met Mingus Ah Um, The Black Saint and the Sinner Lady, Mingus Dynasty, Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus en Money Jungle (welke eigenlijk een samenwerking was met Duke Ellington en Max Roach, zeker ook de moeite waard).

Nog andere platen van hem die zeker niet mogen ontbreken in mijn tot dusver karige collectie? Anecdotes te delen? Nog ander releasenieuws dat de harten sneller doet kloppen? Een uitlaat voor je frustraties jegens Ken Burns en zijn nogal brute negering van deze beste man in zijn jazzhistorie? Of ben je gewoon nieuwsgierig, en vraag je je af wat een goed beginpunt is voor je toekomstige Mingusmanie? Dan ben je hier aan het juiste adres!
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:05:54 #2
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_34672452
Mingus is een held! Draai 'm de laatste maanden weer enorm veel.

Ik ben trouwens op zoek naar de naam van een documentaire over (de latere jaren van) Mingus. Tom Barman liet er vorig jaar tijdens Zomergasten een fragment van zien.
Iemand?

[ Bericht 0% gewijzigd door DaisyDuke op 01-02-2006 11:55:30 ]
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_34672867
Charles Mingus: Triumph of the Underdog (1998) van Don McGlynn
Klik
Deze?

Ik ben langzaamaan ook wat van de man aan het beluisteren. Heb nog geen oordeel
Aldus.
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:26:03 #4
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_34672905
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:23 schreef Z het volgende:
Charles Mingus: Triumph of the Underdog (1998) van Don McGlynn
Klik
Deze?

Ik ben langzaamaan ook wat van de man aan het beluisteren. Heb nog geen oordeel
Thanks, had 'm net zelf ook al gevonden!

Ik ben toendertijd zelf met "Mingus Ah Um" begonnen. Da's wel een goede kennismaking.
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 1 februari 2006 @ 10:44:33 #5
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_34673316
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 10:26 schreef DaisyDuke het volgende:

[..]

Thanks, had 'm net zelf ook al gevonden!

Ik ben toendertijd zelf met "Mingus Ah Um" begonnen. Da's wel een goede kennismaking.
En "Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus" is ook wel een goede om mee te beginnen. Beide zou je voor zo'n 9 a 10 euro per stuk wel moeten kunnen aanschaffen.
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:54:30 #6
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_34675175
Na zomergasten ook met Mingus begonnen, maar ik denk dat ik er nog niet klaar voor ben. Ik zag de genialiteit er wel van in, maar toch ben ik er mee gestopt. Misschien later nog maar is proberen.
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:56:37 #7
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_34675230
Ah Um.
...dass wir fliegen.
  woensdag 1 februari 2006 @ 14:09:01 #8
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_34679293
Had tot voor kort nog nooit van hem gehoord, maar na Adagio Ma Non Troppo gehoord te hebben ben ik fan
Hoeveel variatie kan je in één nummer hebben zeg

Viavia heb ik toen Mingus Ah Um verkregen, en het is zo relaxt om naar te luisteren. Vroeger was ik nooit zo into jazz, maar dit is gewoon geweldig!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zondag 5 februari 2006 @ 19:45:42 #9
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_34770661
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 21:55 schreef Grobbel het volgende:
Een volledige discografie van de beste man te geven is misschien ietwat te ambitieus (met alle compilaties en postuum opgepoetste live-opnames kom je ruim over de honderd releases), maar wellicht dat we aan de hand van wat andere Mingus-liefhebbers wel een soort lijstje "essentials" weten op te bouwen. Mijn eigen collectie Mingusplaten verbleekt enigszins waarschijnlijk bij die van een aantal anderen hier op Fok!, maar ben toch zeer in mijn nopjes met Mingus Ah Um, The Black Saint and the Sinner Lady, Mingus Dynasty, Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus en Money Jungle (welke eigenlijk een samenwerking was met Duke Ellington en Max Roach, zeker ook de moeite waard).
Ha leuk, een Mingus topic. Bijna over het hoofd gezien.

Persoonlijkse essentials :
- Blues & Roots (1959)
- Mingus ah um (1959)
- Mingus Dynasty (1959)
- Mingus in Wonderland (1959)
- Charles Mingus presents Charles Mingus (1960)
- Reincarnation of a love bird (1960)
- Mingus (1960)
- Mingus Oh Yeah (1961)
- The Great Concert ( live in Paris 64)

Vooral het rijtje albums uit 1959/60 is indrukwekkend.

Verder heb ik af en toe een beetje een haat/liefde verhouding met Mingus. Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet wat er nou zo ontzettend goed is aan The Black Saint and the Sinner Lady. En ook het veel geprezen Money Jungle behoort zeker niet tot mijn favorieten ....

Maar ja, soms duurt het gewoon vrij lang voordat het kwartje valt. Mingus ah um ging ik vreemd genoeg ook pas na jaren waarderen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 5 februari 2006 @ 20:04:18 #10
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_34771331
Ik snap nog steeds niet wat nou het verschil is tussen Goodbye Pork Pie Hat en Theme for Lester Young. Het is hetzelfde thema en dezelfde akkoordenprogressie. Ik hoorde ze allebei op een jazzradiostation. Vooral het nummer dat als Theme for Lester Young werd aangekondigd heeft een geweldige sfeer, waarin je je haast een teneergeslagen detective waant met een glas whiskey en een moordzaak die niet opschiet, terwijl de gedachten terugdwalen naar een uit het oog verloren jeugdliefde. Vooral het aandikken van de baspartijen met een tuba heeft een briljant effect.
iedereen is uniek behalve ik
  maandag 6 februari 2006 @ 09:07:01 #11
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_34785808
quote:
Op zondag 5 februari 2006 20:04 schreef Philosocles het volgende:
Ik snap nog steeds niet wat nou het verschil is tussen Goodbye Pork Pie Hat en Theme for Lester Young.
Volgens mij zijn het ook gewoon dezelfde composities, alleen uitgevoerd in een andere bezetting en met andere arrangementen. Om de een of andere reden staan op "Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus" allemaal nummers die hij al eerder op de plaat heeft gezet met andere titels (auteursrechten kwestie of zo?). "II BS" op die LP is bijv. ook hetzelfde nummer als "Haitian Fight Song".
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_34786289
TVP

Mingus rocks. Ik ken 'm enkel wat losse flodders van 'm, dus het wordt tijd dat ik een album aanschaf.
Heb trouwens een keer door z'n autobiografie gesnuffeld. Wat een fantasie had die man
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:31:16 #13
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_34968495
Nog niet genoemd in dit topic, de lps Pithecanthropus Erectus, The Clown, Tijuana Moods en Changes I + II. Ook allemaal zeer goed te behappen. Van de Europese tour met o.a. Eric Dolphy en Jaki Byard bestaan ook veel mooie opnames (en ook video..), vaak wel op van die schimmige semi-bootleg labels. Heb laatst nog een coole opname van een optreden in Amsterdam gedownload.

In het begin vond ik Mingus' muziek vaak ook moeilijk in het gehoor liggen (het was ook een van de eerste jazzartiesten waar ik me in verdiepte), maar als 't kwartje eenmaal valt...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 11 februari 2006 @ 16:14:18 #14
11502 nipeng
The last ride is free
pi_34969774
Aha Mingus, toevallig. Stond vandaag in de platenzaak bij de Mingus bak maar wist niet welke mee te nemen.
pi_34981693
een van de gaafste jazz cd's die ik heb is een tribute voor Mingus, Weird Nightmare heet die met hou je vast:

* Don Byron
* Leonard Cohen
* Elvis Costello
* Chuck D.
* Bill Frisell
* Diamanda Galas
* Dr. John
* Bobby Previte
* Vernon Reid
* Keith Richards
* Robbie Robertson
* Henry Rollins
* Henry Threadgill
* Charlie Watts



weet soms of er meer van zulke muziek tribute's zijn gemaakt want ik vind die geniaal!
  vrijdag 28 april 2006 @ 13:32:10 #16
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_37374807
Ik heb "Blues and Roots" net opstaan, mooie reden om dit topic weer eens een schop te geven.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_45294650
Kijk, dit zijn de mooiere ontdekkingen. Kickje.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_45295041
Ik zal later eens wat zinnigs proberen te posten .
Misschien eens mijn favorieten op een rijtje zetten en proberen uit te leggen waarom ze zo fantastisch zijn.

Wat vindt men hier trouwens van Live at Noon en The Clown?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 12 januari 2007 @ 20:21:29 #19
11502 nipeng
The last ride is free
pi_45295222
Ik ken 'm (nog) niet.
pi_45295337
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 20:21 schreef nipeng het volgende:
Ik ken 'm (nog) niet.
Da ken natuurlijk niet he

Oh Yeah
The Black Saint and the Sinner Lady
Blues and Roots
Mingus ah Hum

Dat lijken me mooie eerste koopjes. Zullen we je maar een weekje geven?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 12 januari 2007 @ 20:33:12 #21
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_45295671
'Live at Noon' ken ik niet, 'The Clown' vind ik wel tof, maar vooral vanwege 'Haitian Fight Song'.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_45295717
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 20:33 schreef Zanderrr het volgende:
'Live at Noon' ken ik niet, 'The Clown' vind ik wel tof, maar vooral vanwege 'Haitian Fight Song'.
Aan welk album is het een beetje vergelijkbaar?
Ik zie trouwens dat Live at Noon min of meer een compilatie is.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_45311636
ik vind persoonlijk moanin' een van de betere nummers...ik weet ff niet zo snel op welke plaat die staat maar het is echt geweldig gearrangeerd.....heeerlijk nummer
doe het met stijl of doe het helemaal niet
pi_45311865
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 13:31 schreef janko het volgende:
ik vind persoonlijk moanin' een van de betere nummers...ik weet ff niet zo snel op welke plaat die staat maar het is echt geweldig gearrangeerd.....heeerlijk nummer
Op Blues & Roots. Inderdaad geweldig nummer. Als je dat een gaaf nummer vindt, en het hele album tof vindt, moet je echt eens naar Oh Yeah luisteren. De rauwere, iets meer op blues en gospel georienteerde soortgenoot van Blues and Roots.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 13 januari 2007 @ 14:09:32 #25
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_45312630
Volgens mij heb ik wel albums waarop hij meespeelt, ik zal es zoeken
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 13 januari 2007 @ 14:26:36 #26
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_45313101
Ik heb Oh Yeah ook eindelijk maar eens een keer aangeschaft, werd hoog tijd.
pi_45313171
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:26 schreef Grobbel het volgende:
Ik heb Oh Yeah ook eindelijk maar eens een keer aangeschaft, werd hoog tijd.
En, wat vind je er van?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 28 januari 2007 @ 17:35:49 #28
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_45763621
Wat vinden jullie van Cumbia & Jazz Fusion? Een van Mingus' laatste albums, en daarom misschien een beetje ondergewaardeerd, maar vooral het eerste nummer dat de complete A-kant in beslag neemt is heel erg goed.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_45774882
quote:
Op zondag 28 januari 2007 17:35 schreef Zanderrr het volgende:
Wat vinden jullie van Cumbia & Jazz Fusion? Een van Mingus' laatste albums, en daarom misschien een beetje ondergewaardeerd, maar vooral het eerste nummer dat de complete A-kant in beslag neemt is heel erg goed.
Nog nooit geluisterd .
Valt het ergens mee te vergelijken?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_51950310
Gisteren gekocht:

- Charles Mingus Sextet with Eric Dolphy: Cornell 1964



En dat gaat ontzettend vooruit.

Wel gemeen van mevrouw Mingus om die tapes zo lang achter te houden.
  maandag 30 juli 2007 @ 19:13:38 #31
11502 nipeng
The last ride is free
pi_51967004
Eric Dolphy, hmm dat maakt 't wel interessant voor mij.
pi_87597349
Waarom heb ik al die jaren werkelijk alle albums van Mingus gehad? Maar niet Black Saint and the Sinner Lady? Heiligschennis...Hoe heb ik deze kunnen missen? :(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87606280
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 06:22 schreef Norrage het volgende:
Waarom heb ik al die jaren werkelijk alle albums van Mingus gehad? Maar niet Black Saint and the Sinner Lady? Heiligschennis...Hoe heb ik deze kunnen missen? :(
Misschien was je al bevredigd door de andere albums?
Derevaun Seraun.
pi_87656757
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 15:13 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Misschien was je al bevredigd door de andere albums?
Wel een beetje denk ik. Maar dan nog, dit schijnt toch ongeveer het hoogtepunt in zijn oeuvre te zijn en dat heb ik gemist? :)

Mijn favoriete Mingus is trouwens Oh Yeah samen met Mingus, mingus,mingus, :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_108348325
*Kick*

Charles Mingus is nu al enige tijd mijn favoriete Jazzartiest. Mijn favoriete albums zijn Mingus, Mingus, Mingus, Mingus, Mingus en Mingus Ah Um.

Heeft iemand deze documentaire al eens gezien? Hij lijkt mij wel interessant.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_108349937
Mingus,Mingus,Mingus is geweldig, en Ah Um ook. Maar mijn favoriet is toch Oh Yeah :D

En die docu ken ik niet :( klinkt wel interessant :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_108350174
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 15:56 schreef Norrage het volgende:
Mingus,Mingus,Mingus is geweldig, en Ah Um ook. Maar mijn favoriet is toch Oh Yeah :D

En die docu ken ik niet :( klinkt wel interessant :)
Oh Yeah is ook goed, net als Black Saint and the sinner lady. Het overige werk ken ik iets minder goed. Mingus, Mingus, Mingus, Mingus, Mingus heeft sowieso twee dezelfde nummers als Mingus Ah Um, dat vind ik wel een beetje jammer.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  vrijdag 24 februari 2012 @ 20:00:38 #38
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_108358451
Black saint and the sinner lady geweldige plaat die me elke draaibeurt weer blijft verrassen
= there is a light that never goes out =
pi_108360936
Ik zie mezelf dit nummer nog draaien in mijn hotelkamer in Berlijn.

pi_108361843
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 20:47 schreef On het volgende:
Ik zie mezelf dit nummer nog draaien in mijn hotelkamer in Berlijn.

Vet, die kende ik nog niet. Ik ken alleen dé versie van Blakey :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_108377361
Mingus at Antibes is ook heel fijn :)

Blues & Soul (waar Moanin' op staat) kende ik nog niet :o, die is ook erg fijn dus :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_108377425
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 11:04 schreef Norrage het volgende:
Mingus at Antibes is ook heel fijn :)

Blues & Soul (waar Moanin' op staat) kende ik nog niet :o, die is ook erg fijn dus :)
Blues & Roots. ;) Maar ook een goed album ja.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_108377436
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 11:08 schreef Felagund het volgende:

[..]

Blues & Roots. ;) Maar ook een goed album ja.
Oeps, typte het even uit mijn hoofd. O-)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_118150558
Charles Mingus _O_

Ik ben ondertussen, na het toch nog niet helemaal begrepen te hebben, toch wel helemaal om voor Black Saint & Sinner Lady hoor. Wat een plaat. Sowieso, Mingus is door de jaren echt alleen maar in mijn aanzien gestegen.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_118293742
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 22:50 schreef Norrage het volgende:
Charles Mingus _O_

Ik ben ondertussen, na het toch nog niet helemaal begrepen te hebben, toch wel helemaal om voor Black Saint & Sinner Lady hoor. Wat een plaat. Sowieso, Mingus is door de jaren echt alleen maar in mijn aanzien gestegen.
^O^

Net ge pre-ordered:

_O_ http://www.mosaicrecords.com/prodinfo.asp?number=253-MD-CD _O_
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_118721186
A Modern Jazz Symposium of Music and Poetry bekend bij jullie? Best geinig album, met name de monoloog in combinatie met muziek van scenes in the city. Overigens op plaat aangeschaft, heb de cd nooit ergens gezien.

Overigens, voor wie nog niet over de streep is voor die geweldige Mosaic-box, check dit, dit, dit & dit.

En die kwaliteit; er zijn weinig live-opnames van Mingus uit die jaren die zo goed klinken :) .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_125867661
Mooi album dat "Let my Children Hear Music". Die ontbrak nog op mijn Mingus lijstje ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_125867869
Mingus. _O_ Maar weer eens Blues en Roots aangezet.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_125868825
quote:
14s.gif Op donderdag 1 november 2012 21:04 schreef Doff het volgende:
A Modern Jazz Symposium of Music and Poetry bekend bij jullie? Best geinig album, met name de monoloog in combinatie met muziek van scenes in the city. Overigens op plaat aangeschaft, heb de cd nooit ergens gezien.

Overigens, voor wie nog niet over de streep is voor die geweldige Mosaic-box, check dit, dit, dit & dit.

En die kwaliteit; er zijn weinig live-opnames van Mingus uit die jaren die zo goed klinken :) .
Dat geloof ik wel, al die Mosaic boxen staan wel bekend om hun uitmuntende geluidskwaliteit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')