abonnement Unibet Coolblue
pi_34650419
Mijn moeder heeft 5 katten, waarvan 1 nierinsufficiëntie heeft vertelde de dierenarts ons.
Ik heb al gegoogled en het is echt een kutziekte en ze zal ws. niet zo oud worden.
Maar met behandeling kan ze er nog prima wat jaartjes mee leven, zonder behandeling gaat ze dood.

De behandeling bestaat uit elke dag een pilletje geven en speciaal heel duur voer.
Het pilletje geven is al dramatisch, het is een zenuwachtge kat en nu zit ze dus constant onder bed.
Het smeerworsttruukje trapt ze niet meer in.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zal ze er op den duur wel aan wennen?

En dan het voer...zoals ik zei heeft ze 5 katten en het is erg moeilijk om 1 kat apart eten te geven.
Al de katten vinden het nieuwe voer heerlijk
Er word ineens heel de dag gebedeld.
Mieppie, die met het nierfalen lust het gelukkig ook, maar heeft hier ook iemand ervaring mee?
Geef jij ook een kat apart te eten en hoe doe je dat dan?
Mijn moeder heeft nu het idee om ze dan allemaal maar het dure voer te geven, want hoe het nu gaat is het erg stresvol voor de katten en er zit ook een blinde kat bij dus dat is allemaal niet te doen.
Maar het voer is dus 22,50 voor 2 en een halve kilo, als ze het allemaal dan maar moeten eten, weet iemand waar dit voer goedkoper te krijgen is?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 31 januari 2006 @ 16:17:56 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_34650462
Dan moet je wel het merk zeggen...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_34651013
Voer is wel duur, maar als je kijkt wat ze mogen hebben, valt het wel mee.... We hebbn al meerdere katten met het probleem gehad. Eerst wel apart eten gegeven. Zieke poes op de gang rest keuken. Later allemaal het "dure"voer. Weeg maar eens hoeveel ze van beiden krijgen en reken dan de prijs per gram uit en dan per portie.... Valt erg mee
uit een aspergernest
pi_34651201
Voer is speciaal op voorschrift van de dierenarts. Niet te krijgen in de dierenwinkel. Wat verkocht wordt in de dierenwinkel als voer goed voor nierinsufficientie tipt zeker niet aan het voer van de dierenarts. Zeker niet doen.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 16:45:53 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34651342
Ik kreeg deze tip: koop multivitaminepasta van Gimpet. Dat vinden katten erg lekker. Het pilletje kun je fijnmaken en met de pasta mengen. Als ze de pasta zo niet eet, kun je het op haar voorpootjes smeren, dan likt ze het er vanzelf af.

Moet je wel even nagaan of ze de pasta wel mag hebben gezien haar ziekte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34651555
merk weet ik ff niet, maar het is inderdaad bij de dierenarts te verkrijgen.

Bedankt Lienekien! Klinkt als een goed idee!
Ik ga er naar vragen.
pi_34651630
Een poes van mijn ouders had het ook en die gaven gewoon beide katten hetzelfde speciale voer. Helaas is het arme dier niet echt oud geworden
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34651824
Onze kat heeft het ook, maar die krijgt geen pilletje...Daar heb ik ook niets over gehoord van onze dierenarts...wat moet dat pilletje dan doen?

Onze kat krijgt gewoon 2 keer per dag een mengsel van zacht-niervoer en brokjes voor de nieren. De brokjes vindt ie iets minder lekker, daarom mengen we het tot een soort soepje

Volgens de dierenarts kunnen katten het nog jaaren doen op dat voer. Onze kat is 15 jaar oud nu.

Ik zou alleen niet weten hoe het moet met meerdere katten! Gewoon jullie 'zieke' kat in een andere ruimte voeren?
(:
pi_34652082
Ik heb een kat bijna zonder tanden (8 jaar oud) en zij krijgt nat voer in een aparte ruimte op vaste tijden. Ze hoeft niet eens meer geroepen te worden. De andere 3 krijgen hun brokjes op zolder (omdat daar de brokjes staan) Ik heb 2 katten die blaasdieet moeten (FCD) via dierenarts de derde smikkelt gewoon mee. Tis idd geen goedkoop voer maar vaak hoeven ze er ook minder van zodat je er toch best wel lang mee doet. En als je uitrekend wat nat voer kost: het meeste is water!
pi_34652113
Ik gok dat de kat Fortekor krijgt, dat is op het moment hét wondermiddel tegen nierproblemen. Deze site over katten met nierproblemen (als je hem nog niet kende) is erg informatief en er is ook een pagina met alle dieetvoeders bij elkaar.
pi_34652355
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik gok dat de kat Fortekor krijgt, dat is op het moment hét wondermiddel tegen nierproblemen. Deze site over katten met nierproblemen (als je hem nog niet kende) is erg informatief en er is ook een pagina met alle dieetvoeders bij elkaar.
Novartis zegt dat werking en veiligheid niet is vastgesteld bij katten die minder dan 2.5 kg wegen.

Die van ons weegt 10

Maar zijn dit pillen of voer? Dat haal ik er niet uit..

Pilletjes dus, net op de officiele site gekeken!
(:
pi_34670860
hm ik heb een tijdje mijn kat in de douche gevoerd
beide katten ander voer.. en ik kan je zeggen.. ik ben blij dat ze nu allebei (3 zelfs inmiddesl) gewoon hetzelfde eten zonder problemen
tijdje in de keuken gedaan... maar dan kon ik er tussen scheidsrechteren
dus de do uche.. met de deur dicht tot het op was werkte beter

ik weet niet of jouw katten de hele dag brokjes hebben of niet
maar dat is dus haast niet mogelijk want ze snoepen gewoon lekker van elkaar mee
maar met eigen porties op vaste tijden.. gaat het op zich wel
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:13:39 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34670974
en voor het pilletje kun je de kat in een badhandoek rollen, de kat ruggelings tussen je benen klemmen als je zit en dan het bekkie opendoen en pilletje meteen diep in het keeltje gooien. even met je vinger zachtjes over het strottehoofdje bewegen zodat ze slikt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:15:35 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34670990
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:13 schreef zoalshetis het volgende:
en voor het pilletje kun je de kat in een badhandoek rollen, de kat ruggelings tussen je benen klemmen als je zit en dan het bekkie opendoen en pilletje meteen diep in het keeltje gooien. even met je vinger zachtjes over het strottehoofdje bewegen zodat ze slikt.
Dat is leuk voor één keer, maar als dat elke dag zo moet, is dat vaak ook geen oplossing.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:18:17 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34671007
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is leuk voor één keer, maar als dat elke dag zo moet, is dat vaak ook geen oplossing.
ik heb net weer een tien-daags penicillinekuurtje voor het katertje er op zitten. het is toch bij hem echt de enige oplossing en het lijkt aan het eind van de kuur of het ook iets makkelijker gaat. ondanks dat toch nog flinke krassen op arm en handen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34671056
10 dagen of een heel leven.. dat maakt helaas toch wel verschl

na 10 dagen si ie flink pissed

na een jaar wil poeslief waarschijnlijk niet eens meer in je buurt komen

lukt het nie tom het fijn te maken en dan te voeren in iets lekekrs?
ik pak altijd klein beetje vla.. maarja.. dat is ook altijd voor 10 dagen ofzo...
en aan het eidne van de 10 dagen wil poes perfectly vla eten. maar niet met pil
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:39:58 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34671171
Bij mij wil poes na één keer al niet meer dat ik in haar buurt kom. Dus de trukendoos moet hier wel open als er pillen zijn die niet fijngemaakt door het eten kunnen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34695482
Ja, het pilletje in haar strot douwen lukt wel..als we haar eerst te pakken krijgen, en dat is het stressvolle.
We willen dit haar echt niet haar hele leven aandoen en de andere katten reageren er ook zo stresserig op en er was eindelijk vrede tussen de dames en heren, haha
We gaan iig die vitaminespuit proberen als ze het mag, misschien vind ze dat wel lekker.

Arme Miep, ze zit al heel de week onder het bed.

Bedankt voor je site pumpin ruby!!
  zondag 5 februari 2006 @ 12:54:22 #19
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_34755630
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 16:16 schreef Troeta het volgende:

De behandeling bestaat uit elke dag een pilletje geven en speciaal heel duur voer.
Het pilletje geven is al dramatisch, het is een zenuwachtge kat en nu zit ze dus constant onder bed.
Het smeerworsttruukje trapt ze niet meer in.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zal ze er op den duur wel aan wennen?
Mijn ervaring hiermee is niet echt positief . Mijn vorige kat had deze ziekte ook, en is daar uiteindelijk ook aan overleden.
Het dieetvoer wilde hij absoluut niet eten. Heb alle soorten geprobeerd (die je bij dierenarts kan kopen, maar ook nierdieet van de dierenwinkel). Het ene voer werd beter gegeten dan het andere, maar ging niet echt geweldig. Daardoor heb ik hem altijd normaal voer bij moeten voeren. Hij at gewoon niet meer genoeg..

Ondanks dat is hij hierdoor erg veel afgevallen.. Dat dagelijkse pilletje was inderdaad ook echt een ramp. Was echt een kwestie van beetpakken, kop naar achter, bek open, pilletje achter in de keel duwen, en mond dichthouden totdat hij het doorslikte. :'(
Op een gegeven moment had hij dat natuurlijk ook door dus echt veel beter werd die band er niet op. Hij kreeg zijn pilletje altijd na het eten, dus daarna was het gelijk verstoppen geblazen.

Het werkte gewoon niet. Dat arme beest lustte het eten gewoon echt niet, en het was zegmaar echt zon trotse dikke rode kater, die je gewoon niet dagelijks zon pilletje achter in zijn keel kán duwen. Hi werd er alleen maar bang van..

Na een bloedonderzoek bij de dierenarts, waaruit al duidelijk was dat hij niet erg lang meer zou leven, heb ik besloten hem de laatste maand volop lekker, duur, normaal voer te geven, en geen pilletjes. Ik vond het gewoon zielig.

De laatste week was hij niet meer uit mijn kamer te branden, en wilde hij op de een of andere manier de hele tijd bij mij in de buurt zitten.

Wat ook heel bizar was, was dat hij altijd ontzettend tegestribbelde als hij in het vervoermandje moest naar de dierenarts. Heel gevecht was het altijd, waar ik niet zonder schrammen vanaf kwam. Die laatste keer, toen ik dus met hem naar de dierenarts ging om hem in te laten slapen, hoefde ik alleen maar het vervoersmandje open te zetten, en hij liep vanzelf naar binnen. Daarna, draaide hij zich om, ging rustig zitten, en dat terwijl het deurtje nog gewoon openstond.

Zo van, "het is goed zo". Mja, die beesten hebben veel meer door dan wij denken.

Ik heb er wel even een slecht gevoel over gehad; je kat met dat gewone voer voeren terwijl je weet dat hij er gewoon van kapot gaat (en dan ook nog eens dit soort artikelen : http://www.goedgezien.nl/huisdieren.htm ), maar op dat moment was ik blij dat zn laatste weken iig niet gevuld waren met elke dag een pilletjes-gevecht en eten dat ie niet wilde.

Wat ik hiermee wil zeggen is, als dingen echt niet aanslaan, is het bij deze ziekte denk ik beter om gewoon in te zien dat het voorbij is. Ik wilde z'n leven niet rekken op een manier die voor hem niet plezierig was..

Ik heb hem gekregen toen ik 4 jaar was, en op schoot laten inslapen toen ik 19 was, en 't was goed zo.

Succes ermee! Zoals in het artikel staat, zou het ook heel anders kunnen aflopen.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_34764290
Awww, bedankt voor je verhaal cutebutpsycho!
Ik zou het ook zo gedaan hebben denk ik, het is idd zo moeilijk om een kat verplicht medicijnen en voer te geven wat hij niet wil.


Gelukkig, lust Mieppie het voer wel, de andere katten zijn er zelfs helemaal gek op.
We hebben maar besloten om het rustig en duur te houden en vanaf nu krijgen alle 5 de katten dit voer.
Dat kan geen kwaad en misschien hebben een paar ervan het zelfs nodig, want ik las ergens dat deze ziekte erg vaak voorkomt bij katten.
De dierenwinkel in onze oude buurt had dit voer trouwens, was duurder als bij de dierenarts, omdat het weinig verkocht werd, maar we mogen grootverpakkingen inslaan bij hem, dus zo blijft het een beetje betaalbaar.

Het dagelijkse pilletje geeft m'n moeder nu met rosbief, op deze manier smult ze ervan en is de stress meteen een stuk minder.
Maar goed, rosbief mag niet meer, dus ook geen ideale oplossing.
Maar er schijnen nu ook pilletjes met een lekkere smaak eraan te zijn, die heeft de dierenarts besteld en dan maar hopen dat Mieppie dat lust..

Denk het niet, want mevrouw heeft nog nooit kattensnoepjes gelust :')
pi_34766756
wat ik niet snap is, hoe kan ongezouten en onbewerkt vlees nu slecht zijn voor de nieren van een kat? Zoals rosbief, als je goeie rosbief (dus zonder zout en andere kruiden) koopt, dan kan dat de dieren toch niet beschadigen?
(:
pi_34768260
hmmm, weet ik niet eigenlijk nein, misschien was deze wel gekruid, ik vraag het van de week wel ff
pi_34770150
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:42 schreef nein het volgende:
wat ik niet snap is, hoe kan ongezouten en onbewerkt vlees nu slecht zijn voor de nieren van een kat? Zoals rosbief, als je goeie rosbief (dus zonder zout en andere kruiden) koopt, dan kan dat de dieren toch niet beschadigen?
Het idee is bij nierdieet dat je minder eiwitten en fosfor gaat geven, en dat zit nu net veel in vlees. Maar ja, zou zo'n klein beetje echt kwaad kunnen ? De pillen naar binnen krijgen lijkt me toch ook heel belangrijk.

De meesten hier zullen wel weten dat ik een voorstander ben van versvleesvoeding, ik kan me ook niet voorstellen dat vlees echt zo slecht zou zijn voor een kat (hoewel allees wat een nierpatient eet wel verwerkt zal moeten worden) en ik ken een aantal mensen die hun nierkatten dus gewoon al jaren op 95% vlees hebben staan (al dan niet met wat extra vet erdoorheen om het eiwitpercentage omlaag te brengen) . Zij zeggen dat de eiwitten in vlees voor de nieren van een kat makkelijker te verwerken zijn dan de eiwitten uit granen (brokjes). Verder bestaat een verse voeding uit zoveel vocht dat een kat altijd meer vocht binnen zal krijgen dan op droogvoer, en dat is voor nierkatten erg belangrijk.
pi_34774065
quote:
Op zondag 5 februari 2006 19:29 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Het idee is bij nierdieet dat je minder eiwitten en fosfor gaat geven, en dat zit nu net veel in vlees. Maar ja, zou zo\'n klein beetje echt kwaad kunnen ? De pillen naar binnen krijgen lijkt me toch ook heel belangrijk.

De meesten hier zullen wel weten dat ik een voorstander ben van versvleesvoeding, ik kan me ook niet voorstellen dat vlees echt zo slecht zou zijn voor een kat (hoewel allees wat een nierpatient eet wel verwerkt zal moeten worden) en ik ken een aantal mensen die hun nierkatten dus gewoon al jaren op 95% vlees hebben staan (al dan niet met wat extra vet erdoorheen om het eiwitpercentage omlaag te brengen) . Zij zeggen dat de eiwitten in vlees voor de nieren van een kat makkelijker te verwerken zijn dan de eiwitten uit granen (brokjes). Verder bestaat een verse voeding uit zoveel vocht dat een kat altijd meer vocht binnen zal krijgen dan op droogvoer, en dat is voor nierkatten erg belangrijk.
Precies wat je zegt; die eiwitten in brokjes zijn van slechte kwaliteit. Die van nierbrokjes van 'goeie' kwaliteit. Maar dan lijken me de eiwitten in echt vlees helemaaal van goeie kwaliteit. (Als ik zo logisch nadenk dus...)

Ik geef mijn kat altijd (2x per dag, soms een heeel klein hapje tussendoor) een soepje: een handvol nierbrokken, aangelengd met nier-zachtvoer, dat vindt ie echt heeerlijk.
(:
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2006 @ 23:18:33 #25
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34778956
hoi , ik wil even opmerken dat het niet goed is voor de gezonde katten om dit dieetvoer te eten.
ze komen daardoor stoffen tekort die in normaal voer wel zitten en die zijn gewoon nodig hebben.
voor korte tijd is het wel te doen, maar op den duur is het gewoon niet goed voor ze.
hoe goed je het ook bedoelt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')