Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 17:08 |
De laatste tijd stuitert mijn fietsketting over mijn kettingwielen wat niet erg fijn is als je voor een stoplicht staat ... Volgens mij is dat ding gewoon te lang en nu wil ik hem inkorten , Maar hoe doe ik dat zelf ?(Ketting aanspannen is ook een idee maar heb ook geen idee hoe dat moet Wil het eerst zelf proberen voordat ik een naar de fietsenboer stap | |
mdeen | maandag 30 januari 2006 @ 17:12 |
Als dat iets van de laatste tijd is dan ligt dat niet aan het feit dat de ketting te lang is. Een ketting wordt niet zomaar langer. Het is aannemelijker dat je tandwielen zo ver gesleten zijn dat de ketting er niet in blijft liggen. | |
_VoiD_ | maandag 30 januari 2006 @ 17:12 |
dan moet je je achterwiel wat naar achteren zetten. Bouten losdraaien, dan zit aan weerskanten een moertje in een houder. Als je deze wat naar links draait dan kun je je achterwiel naar achteren zetten. Bouten vast, en klaar. | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 17:14 |
quote:Daar dacht ik ook al aan ja maar die tanden zien er dus niet versleten uit .. Dure grap gaat dat dus worden koop wel een stationsbarrel | |
Lucille | maandag 30 januari 2006 @ 17:23 |
Ik denk dat je achterwiel te ver naar voren is geplaatst, waardoor de ketting nu te slap hangt. | |
filmfreek | maandag 30 januari 2006 @ 17:32 |
quote:Kost geen reet man. Pauper. | |
Breemz | maandag 30 januari 2006 @ 17:35 |
gewoon stukje tussen de ketting uit ponsen | |
gateway | maandag 30 januari 2006 @ 17:35 |
quote:ja gewoon je achterwiel wat verder naar achteren! (niet te ver, als de ketting te strak staat is ook niet goed) | |
Vampier | maandag 30 januari 2006 @ 17:36 |
koop een kettingspanner bij de hema... draai 2 slagpinnen eruit en haal een schakel of 2 weg... en je kutn weer fietsen... kijk ook even wat er over is van je tandwielen (voor en achter) als deze versleten zijn even nieuwe kopen of een nieuwe fiets kopen.... | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 17:38 |
quote:Tis goed met je http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12850 die dingen kan je vast niet loskopen voor die 8 jaar oude fiets van mij . | |
BushRanger | maandag 30 januari 2006 @ 17:42 |
En versleten tandwielen kun je herkennen als de punten heel puntig en scherp zijn. Waarschijnlijk is het wiel iets naar achteren zetten alles dat je moet doen. | |
master_X | maandag 30 januari 2006 @ 17:44 |
quote:door achter aan 2 schroeven naar achter te draaien wel rustig aan en niet te hard en te snel want dan kunne ze nog wel eens breken evaring mee | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 17:44 |
Ok ik ga is ff kijken voordat het donker wordt. | |
kanovinnie | maandag 30 januari 2006 @ 17:45 |
inderdaad, dit had ik laatst ook als ik jou was zou ik een nieuwe ketting kopen, kost maar 4 a 6 euro (mijne 5, verschil moet er zijn) dan is het een kwestie van meten hoe lang hij moet worden (zorg wel dat je kettingspanners zo ver mogenlijk naar binnen staan!) en kort hem dan in, bevestig hem en draai de kettingspanners aan, tadaa! 20 minutjes werk en je fiets doet het weer | |
BushRanger | maandag 30 januari 2006 @ 17:52 |
quote:Ja en gelijkmatig he, dus klein beetje rechts, klein beetje links en ga zo maar door. Het helpt niet als je wiel er na afloop scheef in staat. | |
Solitarias | maandag 30 januari 2006 @ 17:58 |
quote:Tuurlijk wel, een ketting slijt ook, dan wordt ie als snel 1-2cm langer en als je ketting eenmaal verslten is, beginnen je tandwielen daardoor ook te slijten. Gewoon elke paar duizend km nieiwe ketting erop leggn | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 17:59 |
Mijn achterwiel is niet te verstellen . Naast een lamme ketting zijn ook mijn voorste 3 kettingwielen versleten . Breng hem wel naar de fietsenmaker kijken wat die er van zegt .. | |
mighty_myte | maandag 30 januari 2006 @ 18:03 |
quote:elk achterwiel is te verstellen. volgens mij kun je beter voor 5 e een fiets op straat kopen. | |
#ANONIEM | maandag 30 januari 2006 @ 18:07 |
Whahaha, echt niemand heeft door dat TS een mountainbike heeft. Had iemand geklikt op de url die hij geeft dan had je dat zo kunnen zien. Hoe dan ook, bij een meervoudige tandwiel op de achteras heb je een deraileur (of hoe je het ook schrijft) en die ding spant dus automatisch de ketting. Dus je kan idd de achterwiel niet stellen. | |
MikeyMan | maandag 30 januari 2006 @ 18:24 |
quote:Mwah, niet helemaal waar... Meestal zit het wiel -iig aan de kant van de derailleur- inderdaad redelijk gefixeerd... Maar dit sluit niet uit dat het wiel scheef in het frame zit... Daarbij; gezien de hoeveelheid technische kennis over de fiets valt naar mijn idee niet uit te sluiten dat TS niet in de gaten had dat de geposte crankstellen voor mountainbikes zijn... @TS; als de door jou gepostte link inderdaad de tandwielen bevat zoals die op jouw fiets zitten; die passen 9vd10 keer ook gewoon op oude fietsen... Aansluiting zelf is hetzelfde, enige wat verschilt is de afstand tussen de tandwielen en de trapas en de omtrek van de tandwielen... Áls je besluit tandwielen te vervangen, wel gelijk alle tandwielen en de ketting vervangen, anders blijf je aan het kloten... | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 19:05 |
quote:Het is shimano spul dus ik denk dat ik idd is ga kijken voor 3 nieuwe kettingwielen en een ketting , En Anders word het gewoon een nieuwe crankset . En het is idd een moutainbike wat ik vergeten te melden ben . | |
electricity | maandag 30 januari 2006 @ 19:07 |
quote:klopt. dat kun je vrij eenvoudig terug schroeven bij je achterwiel | |
MikeyMan | maandag 30 januari 2006 @ 19:12 |
quote:Tsjah, mooie van die shit is dat je het zo duur kan maken als je wilt... Zelfs bij shimano... De crankset die jij net plaatst is vrij prijzig... SIS heb je al voor een eurootje of 25... | |
ultra_ivo | maandag 30 januari 2006 @ 19:19 |
Je voortandwielen vervangen is vrij prijzig. In de goedkopere sector zijn die namelijk alleen te vervangen door het hele crankstel te vervangen. Achtertandwielen moeten vaker vervangen worden. Als de voortandwielen versleten zijn zijn je achtertandwielen helemaal gaar. Ketting ook. Wordt bij elkaar idd een duurder grapje, alleen al aan onderdelen. Om het crankstel eraf te halen heb je weer een ander stukje gereedschap nodig. Moet je je pedalen trouwens ook omzetten. Kortom, het loont zich om je ketting regelmatig te vervangen. Ben je op de lange duur goedkoper uit. | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 19:50 |
quote:Uiteraard ga ik gewoon (weer) voor shimano quote:Ik heb in 8 jaar nog nooit mijn achtertandwielen vervangen < Maar als ik je post zo lees is het verstandiger om naar een fietsenboer te gaan | |
Sloper | maandag 30 januari 2006 @ 19:56 |
* Sloper moet ook hoognodig een nieuwe ketting, ik vernuek mn tandwielen | |
Sloper | maandag 30 januari 2006 @ 19:58 |
Tis alleen zo'n stap om hetzelfde bedrag in je fiets te investeren -voor een ketting- als dat de fiets gekost heeft. Mja ik ben een gevoelsmens en wel gehecht aan m'n bike | |
ultra_ivo | maandag 30 januari 2006 @ 20:00 |
zet dan een SRAM ketting erop en achtertandwielen van BBB. Die houden het veel langer uit dan Shimano-peperkoek. | |
Steve-O | maandag 30 januari 2006 @ 20:20 |
quote:Zo slecht is dat toch niet shimano | |
ultra_ivo | maandag 30 januari 2006 @ 20:26 |
Shimano tandwielen houden het bij mij half zo lang vol dan BBB of Campagnolo. Kettingen idem dito. | |
MikeyMan | maandag 30 januari 2006 @ 23:04 |
quote:Tsjah... Das sowieso een iets andere prijsklasse he... | |
skiczukie | maandag 30 januari 2006 @ 23:05 |
quote: | |
skiczukie | maandag 30 januari 2006 @ 23:05 |
quote:Tuurlijk wel. | |
#ANONIEM | maandag 30 januari 2006 @ 23:21 |
quote: | |
skiczukie | maandag 30 januari 2006 @ 23:25 |
quote:Wat. Jij gelooft dat zijn achterwiel niet los te draaien is? | |
#ANONIEM | maandag 30 januari 2006 @ 23:45 |
quote:Nee, een achterwiel van een mountainbike KAN je niet verstellen, hooguit zet je het maximaal achterin en dan aandraaien of klemmen maar, het zal geen ruk uitmaken bij het spannen van de ketting. De deraileur (ik weet nog altijd niet hoe je het spelt: dat ding met 2 kleine tandwieltjes onder de achteras) zorgt voor kettingspanning aangezien je 21 versnelling kan kiezen en de ketting niet altijd op dezelfde lengte/spanning kan blijven. De rest, net als jij, hebben gelijk als het gaat om een doodnormale fiets, wat TS dus niet heeft. | |
#ANONIEM | maandag 30 januari 2006 @ 23:45 |
@TS, als de achter of voor tandwielen versleten zijn, zal je inderdaad ALLES moeten vervangen ook al ziet 1 van de 2 nog redelijk uit. Het staat je vrij om het niet te vervangen maar ik kan je wel vertellen dat je dan binnen 2 maanden weer opnieuw moet vervangen omdat de slijtage over wordt gezet op de ketting en dan zodoende op de nieuwe tandwielen ingesleten worden. (Ik was ooit in me puberverleden ook zo eigenwijs en heb alles overnieuw mogen vervangen, ook datgeen wat nieuw was, dure grap dus) Deore is een redelijk budget merk van Shimano, je hebt er 8 jaar mee gedaan, dus dan kan ik stellen dat je opnieuw Deore kan laten monteren om niet te duur uit te zijn. Neem iig geen genoegen met goedkopere rommel dan Shimano Deore omdat dit harder slijt. Ik gok erop dat je onder de 150 kwijt bent. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2006 23:47:45 ] | |
Steve-O | dinsdag 31 januari 2006 @ 15:27 |
quote:Ik had het over verstellen skiczoekie Loshalen is idd geen probleem maar verstellen is onmogelijk | |
skiczukie | dinsdag 31 januari 2006 @ 15:29 |
quote:Wat een kutfiets. | |
Steve-O | dinsdag 31 januari 2006 @ 15:30 |
quote:Weet ik ... Laat hem vaak genoeg niet op slot staan bij winkels en stations maar dan nog wil niemand hem | |
skiczukie | dinsdag 31 januari 2006 @ 15:46 |
quote:Maak eens een fotootje, misschien wil ik hem wel hebben. |