FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Fietsketting inkorten ?
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 17:08
De laatste tijd stuitert mijn fietsketting over mijn kettingwielen wat niet erg fijn is als je voor een stoplicht staat ...
Volgens mij is dat ding gewoon te lang en nu wil ik hem inkorten , Maar hoe doe ik dat zelf ?(Ketting aanspannen is ook een idee maar heb ook geen idee hoe dat moet

Wil het eerst zelf proberen voordat ik een naar de fietsenboer stap
mdeenmaandag 30 januari 2006 @ 17:12
Als dat iets van de laatste tijd is dan ligt dat niet aan het feit dat de ketting te lang is. Een ketting wordt niet zomaar langer.
Het is aannemelijker dat je tandwielen zo ver gesleten zijn dat de ketting er niet in blijft liggen.
_VoiD_maandag 30 januari 2006 @ 17:12
dan moet je je achterwiel wat naar achteren zetten.

Bouten losdraaien, dan zit aan weerskanten een moertje in een houder. Als je deze wat naar links draait dan kun je je achterwiel naar achteren zetten. Bouten vast, en klaar.
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 17:14
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:12 schreef mdeen het volgende:
Als dat iets van de laatste tijd is dan ligt dat niet aan het feit dat de ketting te lang is. Een ketting wordt niet zomaar langer.
Het is aannemelijker dat je tandwielen zo ver gesleten zijn dat de ketting er niet in blijft liggen.
Daar dacht ik ook al aan ja maar die tanden zien er dus niet versleten uit ..
Dure grap gaat dat dus worden koop wel een stationsbarrel
Lucillemaandag 30 januari 2006 @ 17:23
Ik denk dat je achterwiel te ver naar voren is geplaatst, waardoor de ketting nu te slap hangt.
filmfreekmaandag 30 januari 2006 @ 17:32
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:14 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Daar dacht ik ook al aan ja maar die tanden zien er dus niet versleten uit ..
Dure grap gaat dat dus worden koop wel een stationsbarrel
Kost geen reet man. Pauper.
Breemzmaandag 30 januari 2006 @ 17:35
gewoon stukje tussen de ketting uit ponsen
gatewaymaandag 30 januari 2006 @ 17:35
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:23 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat je achterwiel te ver naar voren is geplaatst, waardoor de ketting nu te slap hangt.
ja gewoon je achterwiel wat verder naar achteren! (niet te ver, als de ketting te strak staat is ook niet goed)
Vampiermaandag 30 januari 2006 @ 17:36
koop een kettingspanner bij de hema... draai 2 slagpinnen eruit en haal een schakel of 2 weg... en je kutn weer fietsen... kijk ook even wat er over is van je tandwielen (voor en achter) als deze versleten zijn even nieuwe kopen of een nieuwe fiets kopen....
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 17:38
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:32 schreef filmfreek het volgende:

[..]

Kost geen reet man. Pauper.
Tis goed met je
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12850 die dingen kan je vast niet loskopen voor die 8 jaar oude fiets van mij .
BushRangermaandag 30 januari 2006 @ 17:42
En versleten tandwielen kun je herkennen als de punten heel puntig en scherp zijn. Waarschijnlijk is het wiel iets naar achteren zetten alles dat je moet doen.
master_Xmaandag 30 januari 2006 @ 17:44
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:42 schreef BushRanger het volgende:
En versleten tandwielen kun je herkennen als de punten heel puntig en scherp zijn. Waarschijnlijk is het wiel iets naar achteren zetten alles dat je moet doen.
door achter aan 2 schroeven naar achter te draaien wel rustig aan en niet te hard en te snel want dan kunne ze nog wel eens breken evaring mee
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 17:44
Ok ik ga is ff kijken voordat het donker wordt.
kanovinniemaandag 30 januari 2006 @ 17:45
inderdaad, dit had ik laatst ook
als ik jou was zou ik een nieuwe ketting kopen, kost maar 4 a 6 euro (mijne 5, verschil moet er zijn)
dan is het een kwestie van meten hoe lang hij moet worden (zorg wel dat je kettingspanners zo ver mogenlijk naar binnen staan!) en kort hem dan in, bevestig hem en draai de kettingspanners aan, tadaa! 20 minutjes werk en je fiets doet het weer
BushRangermaandag 30 januari 2006 @ 17:52
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:44 schreef master_X het volgende:

[..]

door achter aan 2 schroeven naar achter te draaien wel rustig aan en niet te hard en te snel want dan kunne ze nog wel eens breken evaring mee
Ja en gelijkmatig he, dus klein beetje rechts, klein beetje links en ga zo maar door. Het helpt niet als je wiel er na afloop scheef in staat.
Solitariasmaandag 30 januari 2006 @ 17:58
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:12 schreef mdeen het volgende:
Een ketting wordt niet zomaar langer.
Tuurlijk wel, een ketting slijt ook, dan wordt ie als snel 1-2cm langer
en als je ketting eenmaal verslten is, beginnen je tandwielen daardoor ook te slijten. Gewoon elke paar duizend km nieiwe ketting erop leggn
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 17:59
Mijn achterwiel is niet te verstellen .
Naast een lamme ketting zijn ook mijn voorste 3 kettingwielen versleten .
Breng hem wel naar de fietsenmaker kijken wat die er van zegt ..
mighty_mytemaandag 30 januari 2006 @ 18:03
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:59 schreef Steve-O het volgende:
Mijn achterwiel is niet te verstellen .
Naast een lamme ketting zijn ook mijn voorste 3 kettingwielen versleten .
Breng hem wel naar de fietsenmaker kijken wat die er van zegt ..
elk achterwiel is te verstellen.
volgens mij kun je beter voor 5 e een fiets op straat kopen.
#ANONIEMmaandag 30 januari 2006 @ 18:07
Whahaha, echt niemand heeft door dat TS een mountainbike heeft. Had iemand geklikt op de url die hij geeft dan had je dat zo kunnen zien.

Hoe dan ook, bij een meervoudige tandwiel op de achteras heb je een deraileur (of hoe je het ook schrijft) en die ding spant dus automatisch de ketting. Dus je kan idd de achterwiel niet stellen.
MikeyManmaandag 30 januari 2006 @ 18:24
quote:
Op maandag 30 januari 2006 18:07 schreef SolidasRock het volgende:
Whahaha, echt niemand heeft door dat TS een mountainbike heeft. Had iemand geklikt op de url die hij geeft dan had je dat zo kunnen zien.

Hoe dan ook, bij een meervoudige tandwiel op de achteras heb je een deraileur (of hoe je het ook schrijft) en die ding spant dus automatisch de ketting. Dus je kan idd de achterwiel niet stellen.
Mwah, niet helemaal waar... Meestal zit het wiel -iig aan de kant van de derailleur- inderdaad redelijk gefixeerd... Maar dit sluit niet uit dat het wiel scheef in het frame zit...
Daarbij; gezien de hoeveelheid technische kennis over de fiets valt naar mijn idee niet uit te sluiten dat TS niet in de gaten had dat de geposte crankstellen voor mountainbikes zijn...

@TS; als de door jou gepostte link inderdaad de tandwielen bevat zoals die op jouw fiets zitten; die passen 9vd10 keer ook gewoon op oude fietsen... Aansluiting zelf is hetzelfde, enige wat verschilt is de afstand tussen de tandwielen en de trapas en de omtrek van de tandwielen...

Áls je besluit tandwielen te vervangen, wel gelijk alle tandwielen en de ketting vervangen, anders blijf je aan het kloten...
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 19:05
quote:
Op maandag 30 januari 2006 18:24 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mwah, niet helemaal waar... Meestal zit het wiel -iig aan de kant van de derailleur- inderdaad redelijk gefixeerd... Maar dit sluit niet uit dat het wiel scheef in het frame zit...
Daarbij; gezien de hoeveelheid technische kennis over de fiets valt naar mijn idee niet uit te sluiten dat TS niet in de gaten had dat de geposte crankstellen voor mountainbikes zijn...

@TS; als de door jou gepostte link inderdaad de tandwielen bevat zoals die op jouw fiets zitten; die passen 9vd10 keer ook gewoon op oude fietsen... Aansluiting zelf is hetzelfde, enige wat verschilt is de afstand tussen de tandwielen en de trapas en de omtrek van de tandwielen...

Áls je besluit tandwielen te vervangen, wel gelijk alle tandwielen en de ketting vervangen, anders blijf je aan het kloten...
Het is shimano spul dus ik denk dat ik idd is ga kijken voor 3 nieuwe kettingwielen en een ketting , En Anders word het gewoon een nieuwe crankset . En het is idd een moutainbike wat ik vergeten te melden ben .
electricitymaandag 30 januari 2006 @ 19:07
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:23 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat je achterwiel te ver naar voren is geplaatst, waardoor de ketting nu te slap hangt.
klopt. dat kun je vrij eenvoudig terug schroeven bij je achterwiel
MikeyManmaandag 30 januari 2006 @ 19:12
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:05 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Het is shimano spul dus ik denk dat ik idd is ga kijken voor 3 nieuwe kettingwielen en een ketting , En Anders word het gewoon een nieuwe crankset . En het is idd een moutainbike wat ik vergeten te melden ben .
Tsjah, mooie van die shit is dat je het zo duur kan maken als je wilt... Zelfs bij shimano... De crankset die jij net plaatst is vrij prijzig... SIS heb je al voor een eurootje of 25...
ultra_ivomaandag 30 januari 2006 @ 19:19
Je voortandwielen vervangen is vrij prijzig. In de goedkopere sector zijn die namelijk alleen te vervangen door het hele crankstel te vervangen. Achtertandwielen moeten vaker vervangen worden. Als de voortandwielen versleten zijn zijn je achtertandwielen helemaal gaar. Ketting ook.
Wordt bij elkaar idd een duurder grapje, alleen al aan onderdelen. Om het crankstel eraf te halen heb je weer een ander stukje gereedschap nodig. Moet je je pedalen trouwens ook omzetten.
Kortom, het loont zich om je ketting regelmatig te vervangen. Ben je op de lange duur goedkoper uit.
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 19:50
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:12 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Tsjah, mooie van die shit is dat je het zo duur kan maken als je wilt... Zelfs bij shimano... De crankset die jij net plaatst is vrij prijzig... SIS heb je al voor een eurootje of 25...
Uiteraard ga ik gewoon (weer) voor shimano
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Je voortandwielen vervangen is vrij prijzig. In de goedkopere sector zijn die namelijk alleen te vervangen door het hele crankstel te vervangen. Achtertandwielen moeten vaker vervangen worden. Als de voortandwielen versleten zijn zijn je achtertandwielen helemaal gaar. Ketting ook.
Wordt bij elkaar idd een duurder grapje, alleen al aan onderdelen. Om het crankstel eraf te halen heb je weer een ander stukje gereedschap nodig. Moet je je pedalen trouwens ook omzetten.
Kortom, het loont zich om je ketting regelmatig te vervangen. Ben je op de lange duur goedkoper uit.
Ik heb in 8 jaar nog nooit mijn achtertandwielen vervangen < Maar als ik je post zo lees is het verstandiger om naar een fietsenboer te gaan
Slopermaandag 30 januari 2006 @ 19:56
* Sloper moet ook hoognodig een nieuwe ketting, ik vernuek mn tandwielen
Slopermaandag 30 januari 2006 @ 19:58
Tis alleen zo'n stap om hetzelfde bedrag in je fiets te investeren -voor een ketting- als dat de fiets gekost heeft. Mja ik ben een gevoelsmens en wel gehecht aan m'n bike
ultra_ivomaandag 30 januari 2006 @ 20:00
zet dan een SRAM ketting erop en achtertandwielen van BBB. Die houden het veel langer uit dan Shimano-peperkoek.
Steve-Omaandag 30 januari 2006 @ 20:20
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:00 schreef ultra_ivo het volgende:
zet dan een SRAM ketting erop en achtertandwielen van BBB. Die houden het veel langer uit dan Shimano-peperkoek.
Zo slecht is dat toch niet shimano
ultra_ivomaandag 30 januari 2006 @ 20:26
Shimano tandwielen houden het bij mij half zo lang vol dan BBB of Campagnolo. Kettingen idem dito.
MikeyManmaandag 30 januari 2006 @ 23:04
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:26 schreef ultra_ivo het volgende:
Shimano tandwielen houden het bij mij half zo lang vol dan BBB of Campagnolo. Kettingen idem dito.
Tsjah... Das sowieso een iets andere prijsklasse he...
skiczukiemaandag 30 januari 2006 @ 23:05
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:12 schreef _VoiD_ het volgende:
dan moet je je achterwiel wat naar achteren zetten.

Bouten losdraaien, dan zit aan weerskanten een moertje in een houder. Als je deze wat naar links draait dan kun je je achterwiel naar achteren zetten. Bouten vast, en klaar.
skiczukiemaandag 30 januari 2006 @ 23:05
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:59 schreef Steve-O het volgende:
Mijn achterwiel is niet te verstellen .
Naast een lamme ketting zijn ook mijn voorste 3 kettingwielen versleten .
Breng hem wel naar de fietsenmaker kijken wat die er van zegt ..
Tuurlijk wel.
#ANONIEMmaandag 30 januari 2006 @ 23:21
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:05 schreef skiczukie het volgende:

Tuurlijk wel.
skiczukiemaandag 30 januari 2006 @ 23:25
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

Wat. Jij gelooft dat zijn achterwiel niet los te draaien is?
#ANONIEMmaandag 30 januari 2006 @ 23:45
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:25 schreef skiczukie het volgende:

Wat. Jij gelooft dat zijn achterwiel niet los te draaien is?
Nee, een achterwiel van een mountainbike KAN je niet verstellen, hooguit zet je het maximaal achterin en dan aandraaien of klemmen maar, het zal geen ruk uitmaken bij het spannen van de ketting.

De deraileur (ik weet nog altijd niet hoe je het spelt: dat ding met 2 kleine tandwieltjes onder de achteras) zorgt voor kettingspanning aangezien je 21 versnelling kan kiezen en de ketting niet altijd op dezelfde lengte/spanning kan blijven.

De rest, net als jij, hebben gelijk als het gaat om een doodnormale fiets, wat TS dus niet heeft.
#ANONIEMmaandag 30 januari 2006 @ 23:45
@TS, als de achter of voor tandwielen versleten zijn, zal je inderdaad ALLES moeten vervangen ook al ziet 1 van de 2 nog redelijk uit. Het staat je vrij om het niet te vervangen maar ik kan je wel vertellen dat je dan binnen 2 maanden weer opnieuw moet vervangen omdat de slijtage over wordt gezet op de ketting en dan zodoende op de nieuwe tandwielen ingesleten worden. (Ik was ooit in me puberverleden ook zo eigenwijs en heb alles overnieuw mogen vervangen, ook datgeen wat nieuw was, dure grap dus)

Deore is een redelijk budget merk van Shimano, je hebt er 8 jaar mee gedaan, dus dan kan ik stellen dat je opnieuw Deore kan laten monteren om niet te duur uit te zijn. Neem iig geen genoegen met goedkopere rommel dan Shimano Deore omdat dit harder slijt. Ik gok erop dat je onder de 150 kwijt bent.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2006 23:47:45 ]
Steve-Odinsdag 31 januari 2006 @ 15:27
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:25 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wat. Jij gelooft dat zijn achterwiel niet los te draaien is?
Ik had het over verstellen skiczoekie
Loshalen is idd geen probleem maar verstellen is onmogelijk
skiczukiedinsdag 31 januari 2006 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:27 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Ik had het over verstellen skiczoekie
Loshalen is idd geen probleem maar verstellen is onmogelijk
Wat een kutfiets.
Steve-Odinsdag 31 januari 2006 @ 15:30
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:29 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wat een kutfiets.
Weet ik ...
Laat hem vaak genoeg niet op slot staan bij winkels en stations maar dan nog wil niemand hem
skiczukiedinsdag 31 januari 2006 @ 15:46
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:30 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Weet ik ...
Laat hem vaak genoeg niet op slot staan bij winkels en stations maar dan nog wil niemand hem
Maak eens een fotootje, misschien wil ik hem wel hebben.