quote:Volvo geeft de eerste gegevens vrij over de nieuwe S80. Vanaf juni gaat het nieuwe vlaggenschip de concurrentie aan met onder meer de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse.
De Volvo S80 maakt op de Autosalon van Genève, begin maart, zijn publieksdebuut. In maand start ook de productie van de nieuwe grote Volvo. In juni maakt de auto zijn opwachting in Nederland.
Volgens de ontwerpers onderscheidt de S80 zich van de concurrentie doordat de Volvo niet is gericht exclusiviteit, onderscheid en prijs, maar omdat op een zoveel mogelijk mensgerichte manier is ontworpen. Scandinavische luxe, noemen de marketeers van Volvo dat. In vergelijking met de huidge S80 is het nieuwe model geëvolueerd van vorm. In het interieur vallen de simpele en minimalistische vormen op die we al kennen uit de S40 en V50 – volgens Volvo een typisch voorbeeld van Scandinavische luxe.
Het topmodel van de S80-reeks wordt voorzien van dezelfde V8 als die onlangs is geïntroduceerd in de XC90. Die levert 315 pk en heeft een maximaal koppel van 440 Nm, desgewenst kan de S80 V8 worden geleverd met vierwielaandrijving. Voor de S80 is ook een geheel nieuwe zescilinder lijnmotor ontwikkeld. Die meet 3,2-liter en levert 238 pk en een maximale trekkracht van 320 Nm. Hij lost de 2,9-liter zescilinder af die 42 pk minder levert en 40 Nm minder koppel heeft. Verder zijn er voor de S80 ook twee oude bekenden: de derde benzinemotor is de 200 pk sterke 2,5-liter met low pressure turbo en er is de 185 pk sterke D5 diesel.
Een primeur voor de nieuwe Volvo S80 is de Personal Car Communicator: daarmee kan de bestuurder op een afstand bekijken of de auto is afgesloten of het alarm is geactiveerd. Door een hartslagsensor kan de PCC zelfs bekijken of er iemand in de auto zit.
Per jaar wil Volvo 50.000 S80´s verkopen. Amerika, Duitsland, Spanje, Zweden en China worden als grootste markt gezien.
U heeft zojuist een volvo herkent !quote:Op maandag 30 januari 2006 11:48 schreef PeuRac het volgende:
Wat een lange neus en korte kont
ben benieuwd hoe die er in het echt uitziet, krijg sterk het idee dat de foto's erg vertekenen.
Dat slaat echt nergens op Ik vind het op de foto echt buiten proportie, bij onze S80 is die verhouding veel beter.quote:Op maandag 30 januari 2006 12:01 schreef ForumGek het volgende:
[..]
U heeft zojuist een volvo herkent !
Puike wagen !
De achterkant loopt geleidelijker/vloeiender af dan bij de vorige S80. Daar door lijkt het alsof de achterkant kort is. De overhang achter is niet veel verandert, de overvang voor mogelijk ietjes langer.quote:Op maandag 30 januari 2006 13:19 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat slaat echt nergens op Ik vind het op de foto echt buiten proportie, bij onze S80 is die verhouding veel beter.
dat vind ik nou juist de charme van volvo.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:27 schreef LaZZ het volgende:
maar weinig vernieuwend.
Ik denk dat vernieuwing ook niet een doel was van volvo met deze s80.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:27 schreef LaZZ het volgende:
Die lampen van de neus lijken op die van een Audi.
Mooie bak, dat zeker, maar weinig vernieuwend.
Tuurlijk is vernieuwing geen doel van Volvo, en ik vind het ook heerlijke bakken. Maar het is voor mij af en toe te weinig vernieuwend.quote:Op maandag 30 januari 2006 14:32 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Ik denk dat vernieuwing ook niet een doel was van volvo met deze s80.
Voorkant lijkt (sterker nog: is overgenomen van) op het concept ECC uit 1992.
[afbeelding]
die hebben wij in een v70 liggen rijdt inderdaad heerlijkquote:Op maandag 30 januari 2006 17:15 schreef mdeen het volgende:
Mooie auto. De voorkant lijkt idd wat op de A6.
Mijn pa rijdt een S80 2.5D, dus de oude 5-cilinder Audi diesel. Heerlijk apparaat, alleen een turbogat van hier tot Uppsala. Maar het geluidje dat die diesel maakt! Om bij weg te zwijmelen. En de hele auto schudt lichjes heen en weer als je stationair voor een stoplicht staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |