abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 28 januari 2006 @ 13:07:15 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_34546310
Ik weet niet wat het is, maar om de een of andere reden weet ik het laatste jaar mijn knoflook niet echt goed te houden. Van elke bol knoflook die ik koop kan ik minstens de helft wegmieteren.

Ze drogen uit, ze ontspruiten of ze krijgen rotte plekken. In no time.

Wie heeft goede bewaartips?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 13:22:33 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34546835
Verse knoflook bewaar ik meestal in de koekast, maar daar droogt het na een tijdje ook uit.

uien bewaar ik trouwens ook in de koelkast, gaan je ogen minder tranen bij het snijden
  zaterdag 28 januari 2006 @ 13:34:39 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34547236
Koud en droog bewaren en natuurlijk zorgen dat het niet te lang blijf liggen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34549120
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 13:22 schreef SiGNe het volgende:
Verse knoflook bewaar ik meestal in de koekast, maar daar droogt het na een tijdje ook uit.

uien bewaar ik trouwens ook in de koelkast, gaan je ogen minder tranen bij het snijden
@uien: lenzen indoen, nergens last van

Als je knoflook en uien in de koelkast wilt bewaren (met knoflook doe ik dat ook) kun je die het beste niet in de deur leggen maar achterin je koelkast. Dit omdat er bij de deur veel temperatuurschommelingen zijn van het open en dicht doen van je koelkast.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_34550402
Misschien heb je teveel en ligt het te lang? Dan gaat het sowieso rotten, of waar je het bewaard is het te warm...
Dit heb ik erover gevonden, je kan het namelijk ook goed invriezen, misschien een idee?
quote:
Bewaren:

Een bol knoflook kan droog en koel (opgehangen of in een open pot of bus) meestal wel enige weken of zelfs maanden bewaard worden.

Waarschuwing: Zelf knoflook (die dreigt te verdrogen of waar de tenen van uit beginnen te lopen) inmaken in olie is niet verstandig er kan schadelijke bacteriegroei in ontstaan.

Tip: Vries - een overschot aan - knoflook in.

Pel eerst alle tenen. Doe de tenen in een verpakking die geen geur door laat. Dat is bijvoorbeeld een (schoongemaakte lege) glazen jampot met vacuümdeksel. Draai de deksel vast, maar niet te vast.

Vries de pot met knoflook op een veilige plek (ergens achteraan in een hoekje van de vriezer) in.

Tip: Als er een risico bestaat dat de pot kapot kan vallen (bijvoorbeeld in een grote vrieskist of als er kinderen in de vriezer rondscharrelen) verpak de pot met knoflook dan in een plastic diepvriesdoos.

Gebruik:

Let op: Gebruik de diepvriesknoflook niet in koud bereide gerechten die lang van te voren gemaakt of bewaard worden (zoals bijvoorbeeld knoflookmayonaise). Ontdooide knoflook bederft namelijk veel sneller dan verse knoflook.

In gerechten die voldoende verhit worden is er geen verschil tussen verse en diepvries knoflook.

Haal steeds (zo snel mogelijk) zoveel diepgevroren tenen uit de pot als nodig en doe de pot meteen weer in de vriezer. Na circa 1 minuut ontdooien kunnen de - nog halfbevroren - tenen het makkelijkst fijn gesneden worden.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:07:21 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_34550466
Na hoe lang is bij jullie de knoflook niet goed meer?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 17:14:54 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34553682
paar weken meestal.
bolletjes die half gebruikt zijn drogen sneller uit dan hele bollen.
pi_34553932
das ook mijn ervaring.
pi_34553962
ik haal altijd een potje voorgesneden knoflook
lekker makkelijk en droogt niet uit
pies on joe toe
pi_34553987
Bij mij heeft het helemaal geen tijd om te drogen.

Volgens mij is dus de tip om het gewoon meer te gebruiken.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_34554017
Ja maar zo'n hele streng (die had ik toevallig) daar eet je niet zo snel tegenop.
pi_34554086
Ik koop ook zo weinig mogelijk in, en dan steeds vers kopen.
Zo'n streng doe je weken/maanden mee, dat is niks.
pi_34554150
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 17:25 schreef kabouter.muts het volgende:
Ja maar zo'n hele streng (die had ik toevallig) daar eet je niet zo snel tegenop.
Dan een knoflooktaart bakken.
Nee zonder gekheid... knoflook kan je eigenlijk op zoveel manieren toepassen.
In sausen, salades, bij vlees.... je kan het zo gek niet bedenken of het kan.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_34554796
De knoflook die je bij AH enzo koopt is al gedroogd volgens mij. Verse knoflook heeft een rozig velletje dacht ik...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_34554910
Knoflook is één van de oudste cultuurgewassen. Ze behoort tot de allium familie en daartoe behoren nog meer bekende en onbekende producten. Van knoflook wordt alleen de bol gebruikt. Plantkenners zeggen dat het eigenlijk niet echt een bol is. Het is een samenstelling van meerdere partjes die we 'tenen' noemen.

De beruchte knoflookadem na het eten is afkomstig van zwavelhoudende verbindingen. Hierdoor mag knoflook dan wel een slechte naam hebben, toch is knoflook een wereldwijd gebruikt product als smaakmaker van vele gerechten. En heus, knoflook heeft niet alleen slechte eigenschappen. De teentjes bevatten namelijk ook vitamine A, B1 en C en een aantal belangrijke mineralen en stoffen die anti-bacterieel werken, de bloeddruk en cholesterol verlagen en de kransslagaderen van het hart versterken. Daar heeft u toch wel een uurtje knoflookadem voor over?

De knoflookteentjes laten zich prima verwerken bij vlees, stoofpotten en bonengerechten, diverse groenten, salades en sauzen. Pas op bij het bakken dat de knoflook niet te donker wordt. De smaak wordt dan namelijk erg bitter. Voor een krachtige knoflooksmaak laat u de knoflook niet te lang met uw gerechten mee pruttelen.

Buitenlandse benamingen
In het buitenland noemen ze knoflook uiteraard anders. De officiële benaming is: Allium sativum var. sativum

Overige benamingen:
Engeland: Garlic
Duitsland: Knoblauch
Denemarken: Hvidlog
Noorwegen: Hvitlok
Finland: Walkosipuli
Zweden: Vitlok
Frankijk: Ail
Griekenland: Skordo
Italië: Aglio
Spanje: Ajo
Portugal: Alho

Waar komt knoflook vandaan?
Waarschijnlijk is knoflook afkomstig uit Azië. Later in het Midden Oosten werden deze planten (de Allium Longicuspis) veredeld zodat er grotere bollen ontstonden. Al ruim 500 jaar wordt knoflook geteeld. In de Egyptische pyramides zijn afbeeldingen van knoflook terug te vinden die er op wijzen dat knoflook niet alleen een culinaire maar ook een ceremoniële betekenis had. Knoflook werd vroeger gegeten voor krijgers een oorlog begonnen. Het zou ze extra kracht geven. Ook is bekend dat de Romeinen en de Grieken knoflook gebruikten als medicijn tegen eczeem, kiespijn en slangebeten.

Langzaam kwam knoflook naar Europa waar het nu een bekend ingrediënt geworden is. Vooral in de Oosterse keuken is knoflook erg populair.

Knoflook in de handel
Bij de groenteman kunt u knoflook in diverse variëteiten tegenkomen. Zo kunt u prachtige strengen knoflook kopen. Gebruikt u veel knoflook? Dan is dit zeker een aanrader. Deze strengen staan ook zeer decoratief in uw keuken. Daarnaast zijn de bolletjes ook los of in een netje van 2 à 3 stuks verkrijgbaar.
Dan is er nog verse knoflook. Deze wordt in de maanden augustus en september geoogst. Dat is een maand vroeger als de bekende knoflook. Dit resulteert in een frissere en zachtere smaak. Groot voordeel is dat verse knoflook geheel bruikbaar is, zowel de witte bol als de lichtgroene steel.
De toepassing van verse knoflook zijn legio. Echter door zijn milde karakter is verse knoflook breder te gebruiken in de Noord Europese keuken dan de gewone gedroogde knoflook. Bovendien heeft men na het eten van deze milde, culinaire smaakmaker beduidend minder last van mondgeur.
Verder is knoflook ook op olie verkrijgbaar. Erg makkelijk want u hoeft niet meer te pellen maar kunt het direct gebruiken.
Dan is er nog de knoflook in poedervorm. Makkelijk in gebruik en lekker lang houdbaar.

Tot slot zijn er nog een aantal specialiteiten. Zo kennen we gerookte knoflook. Deze heeft een karakteristieke en lichte rooksmaak. Dan hebben we kraailook of parelknoflook. Deze heeft zilverachtige glanzende zachte teentjes met een licht bittere smaak. Daslook kan alleen rauw verwerkt worden omdat de bladeren bij verhitting veel aroma verliezen. Ze heeft een intensieve, knoflookachtige geur.

Zo pelt u knoflook
Begin aan de onderkant, haal van daaruit het velletje met een mes naar boven toe los en verwijder het.
Snijd oudere teentjes in de lengte door om de groene kiem, die scherp en bitter smaakt, te verwijderen.
Wie veel teentjes ineens wil verwerken kan ze het beste pletten met de platte kant van een breed mes.
Met de knoflookpers worde de teentjes snel en moeiteloos fijngeknepen, zelfs met schil en al.

Knoflook bewaren
Gedroogde knoflook is langer houdbaar dan verse knoflook. Deze wordt los of aan een streng verkocht. Verse knoflook heeft een minder scherpe smaak dan de gedroogde variant. Nadeel van verse knoflook is dat zo'n bolletje maar een dag of vier houdbaar is.

Bewaar verse knoflook in de koelkast en gedroogde knoflook op een koele en donkere plaats.
Verse knoflook is 4 dagen houdbaar.
Gedroogde knoflook is ca. 3 weken houdbaar.


Knoflookadem?
Een sterke knoflookgeur aan uw vingers raakt u kwijt door uw handen te wassen met water en zout.
Een sterke knoflookgeur uit de mond raakt u kwijt door een stukje peterselie in de mond te nemen.Ook het drinken van een glas melk doet wonderen.


Bron




[ Bericht 1% gewijzigd door Blues op 28-01-2006 18:52:43 ]
pi_34555039
Ik bewaar het samen met de uien in een grote pot. Nog nooit uitgedroogd.. Alleen als het er heeeel lang ligt
  zaterdag 28 januari 2006 @ 18:56:39 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34556574
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 15:05 schreef Bluezz het volgende:
Misschien heb je teveel en ligt het te lang? Dan gaat het sowieso rotten, of waar je het bewaard is het te warm...
Dit heb ik erover gevonden, je kan het namelijk ook goed invriezen, misschien een idee?
[..]
Dat is wel een hele goede tip Bluezz
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34800932
Ik zet het altijd op olie. Gewoon de hele stronk pellen en in een glazen potje bewaren met olijolie. Ben je wel eventjes zoet mee, maar je hebt zo knoflook die klaar is om te gebruiken. Werkt prima!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  maandag 6 februari 2006 @ 17:52:24 #19
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_34801061
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:47 schreef Serendips het volgende:
Ik zet het altijd op olie. Gewoon de hele stronk pellen en in een glazen potje bewaren met olijolie. Ben je wel eventjes zoet mee, maar je hebt zo knoflook die klaar is om te gebruiken. Werkt prima!
en nog lekkere olie ook.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_34803356
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:52 schreef Chielus het volgende:
en nog lekkere olie ook.
Yup. Welriekend is het goede woord!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')