abonnement Unibet Coolblue
pi_34403404
Hallo travelers, ik heb wat advies nodig over een idee dat ik al een tijdje heb. Ik rijd graag auto en vind het leuk om door verlate gebieden te rijden. Nu zit ik er over te denken om de hele Pan American Highway te gaan rijden. Deze weg loopt van bovenin Alaska tot onderin Chili en dat is dan zo'n 25.800 km.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze route of delen ervan. Om maar meteen met mijn belangrijkste vragen te komen:
- Hoe regel je de autoverzekeringen?
- Hoe gaat het er aan toe bij de grensovergangen (auto is wellicht anders dan iemand die in een bus de grens over gaat!?)
- Hoe veilig is het om met een auto met Canadese kentekenplaten door bijvoorbeeld Nicaragua of Colombia te rijden? Trekt dat gespuis aan?

Even wat aanvullende informatie... Ik ben al in Canada en heb al een auto gekocht, waar ik denk het een heel eind mee te kunnen redden. Het gaat om een 1986 Subaru Outback Stationwagen met maar liefst 400.000 km. Ja, dat is oud en ja, dat zijn veel kilometers. Voordeel is dat als er iets mis gaat, dat het financieel geen ramp is om de auto achter te laten. Deze auto heb ik gekocht van de mensen waar ik momenteel van huur en ik vertrouw hen helemaal, ze zeggen dat het een zeer betrouwbare auto is. Tot zover is dat ook zo. Verdere informatie, de auto heeft 90 pk, 5 bak. Het is een 4WD met hoge en lage gearing. Op dit moment liggen er vier winterbanden onder, die zal ik zowieso moeten vervangen, waarschijnlijk voor allround banden. Ik verwacht zelfs bovenin Alaska redelijke condities als ik daar in juli ben.

Over mezelf kan ik melden dat ik helaas geen enkele ervaring heb met het repareren van een auto. Het lukt me wel om een wiel te verwisselen dat is het wel zo'n beetje. Ik heb al eerder lange roadtrips gemaakt en tot nu toe is het zonder deze kennis altijd goed gegaan. Vaak zijn er wel mensen die je willen helpen.

De Subaru is geregistreerd in Canada tot maart 2007. Verzekering loopt tot november 2006. Ik moet 20 september 2006 Canada verlaten hebben. Ik zou dus van 20 september tot november de tijd kunnen nemen om naar de Mexicaanse grens te rijden. De Canadese verzekering dekt tot die grens namelijk. Daarna wordt het dus lastig, maar ik heb gehoord dat je aan de Mexicaanse grens een autoverzekering kan afsluiten, iemand ervaring mee?

Het is nog al een verhaal en ik ben vast nog veel vergeten, maar ik hoop dat iedereen die info heeft die me op de een of andere manier kan helpen dat zou kunnen posten.

Een roadtrip die al wel vrijwel zeker is, is de volgende: Calgary, Edmonton, Yellowknife, stukje terug en dan omhoog naar Watson Lake, Whitehorse , Dawson City en dan begint het echte werk. De Dempster Highway naar Inuvik. Dit is een van de drie wegen wereldwijd die zo ver de poolcirkel binnen gaat. Ik heb hier echt zin in en ook hier zijn tips van harte welkom! Het schijnt nogal ruig te zijn op de Dempster, dus ik zal zowieso nog twee extra wielen kopen (dan zit ik dus op drie volwaardige wielen). Verder weet ik ook dat ik voldoende eten en drinken mee moet nemen.
pi_34403454
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 07:23:02 #3
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_34403470
Mag ik mee???
pi_34403482
quote:
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:23 schreef NIels25 het volgende:
Mag ik mee???
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
  dinsdag 24 januari 2006 @ 08:25:03 #5
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_34403825
quote:
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
Dat niet, maar kan goed koken en kan ook wel zeggen dat ik redelijk gezellig ben
pi_34410292
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
pi_34417388
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_34420280
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:01 schreef Rory78 het volgende:
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
Cursus autotechniek zou handig zijn, maar ik heb geen idee of die hier gegeven worden, maar ik zal er eens achteraan gaan. Zo veel tijd heb ik trouwens niet, ik ben van plan om eind juni/begin juli hier (Canmore, Alberta) te vertrekken.

Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
pi_34420321
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
pi_34420632
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Wist je dat je extra wielen en jerrycans kan huren voor je de Dempster op gaat? Je betaalt borg en je brengt ze aan het einde van je trip terug. Zelfs huurauto's mogen de Dempster op, omdat het in dat deel van Canada onmogelijk is om te zeggen dat je huurauto's niet onverhard mag laten rijden. Er is namelijk weinig anders dan onverhard.

De Dalton Highway zal ik waarschijnlijk wel gaan rijden, of ik nu wel of niet de PAH ga doen. Langste stuk zonder tankstation is 400 km! Ik verwacht dat de benzine in Prudhoe Bay ongelofelijk duur zal zijn, dus ik zal wel wat jerrycans meenemen.
pi_34420687
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
Dat betekent dus dat je hem wel helemaal kan rijden. Want de 44 km die mist in Darien's Gap is geen weg en dus ook niet deel van de PAH. En er heeft inderdaad nog nooit iemand met een auto doorheen gereden. Je schijnt een boot te kunnen nemen in Panama, maar hoe dat zit weet ik niet precies.
  FOK!fotograaf dinsdag 24 januari 2006 @ 19:50:23 #12
73911 ultra_ivo
pi_34422799
Het enige verslag dat ik ken van een doortocht van de Darien Gap is van Bernard Magnouloux, een Franse fietser die dat met diverse bootjes en deels wadend met de fiets op de nek heeft gedaan. Als jij binnen je definitie van de Panamericana rijden blijft met de boot hier is dat prima
pi_34572517
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:26 schreef BushRanger het volgende:
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
De Motorcycle Diaries heb ik gezien, is inderdaad een mooie film! MadMax ken ik eigenlijk niet.

Nog even over je reis en één van de saaiste onderwerpen die er bestaan: de verzekeringen ! Ik heb wel eens gehoord dat het regelen van een verzekering (voor huurauto's!) vanuit Nederland goedkoper en beter (volledigere dekking) is dan een autoverzekering geregeld in het buitenland. Zoals gezegd; dit geldt voor huurauto's, maar misschien geldt het ook wel voor jouw auto (gekocht toch?).
pi_34613027
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:14 schreef BushRanger het volgende:
Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
Puur vooroordeel t.o.v. Colombia. Nogmaals: ik heb er geen enkele eigen ervarimg; het zou best kunnen dat je in Colombia op onopvallende wijze best kunt trekken, maar ik zet daar zo mijn twijfels bij. En ik baseer mijn mening niet alleen op films, maar ook op de dingen die ik diverse malen gehoord en gezien heb in het KRO-programma Spoorloos. De situaties waarin deze producenten komen, gelden vaak ook voor reizigers, dus...
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Nogmaals heel veel succes en plezier en probeer vooral hier te blijven posten als je onderweg bent!
pi_34639283
quote:
Op maandag 30 januari 2006 14:32 schreef Rory78 het volgende:

[..]
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Ja, PAH gaat zowieso door Columbia, weet alleen niet of dat een 'veilig' deel is of niet. Zal binnenkort als ik m'n foto's ontwikkeld en ingescand heb een foto van de auto plaatsen!
pi_34643165
Awright.
Trouwens, waarom neem je niet via e-mail contact op met de NLse ambassades en consulaten in de betreffende gebieden. Zij zullen je wel van (veiligheids-) informatie kunnen voorzien.
pi_34689164
Ik gisteren contact gezocht met een Amerikaan die deze trip al eens gemaakt heeft en een paar vragen gesteld. Dit is wat hij vandaag al antwoordde:
Thanks for dropping me a line. This, indeed, was a wonderful journey. I amvery excited for you. Here's a couple of thoughts: The Suburu is an excellant vehical, tough, with good fuel economy. However,once you go into Mexico you will be the only Suburu for a long, long, time. Ibelieve the next dealership is in Chile! Bring a tool kit (metric and SAE), two fuel filters, two oil filters, radiatorhoses (upper and lower), extra fusses, windshield wiper blades, a headlight,engine oil, gear oil, coolant that is premixed, and extra spare tire(two), agood jack, a fuel can that is full. Have a locking fuel door, and at least oneextra key hidden and taped to the car. Buy a "club" for locking the steeringwheel and consider a "fuel kill" switch. Keep all you documents in a folder that fits between the seats of your car. Make ten copies of each document. Passport, vehical registration, US/Canadainsurance, driving licence. A letter of intent in espaniol is not a bad idea. I should say who you are, what you vehical is, and where you are going, and thatyou will be returning to Canada with the vehical. You will get pulled overevery day or two and having the paperwork handy makes things much easier. Inever gave anyone a bride the whole time I was there, except for at the CostaRican Boarder. Before you cross the Mexican boarder, buy Mexican insurance through Samsborn. They have a website and are good. They may be able to insure you all the wayto Panama. For insurance after that, looking into the South-American ExplorersClub website and the South-American Automobile Club (en espoanol). Shipping from Panama City to South America is pretty easy. Find animport/export agent. Just ask at a major Hotel. They will arrange shipping. It is very expensive and can take longer than expected. Columbia is very dangerous, especially for those with foriegn plates. It hasthe highest kidnapping rate in the world, even higher than Iraq. Venezuela ispretty easy to ship to. The customs agents in Equador can be very, verydifficult. Shipping is like $1500-2000USD. Then another $2000 or 2500 to get the vehicalback to Canada. You cannot sell this car in SA. I can't remember how much Ipaid for insurance. If your budget is limited, consider driving to Panama andback. It is a wonderful trip that you would remember for a life time.

Erg fijn om zo'n snelle reactie te krijgen en ik denk dat ik hem zeker nog wel meer kan vragen!
pi_35416835
Interessant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_35417133
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Interessant
Ja... maar niks voor jou Te veel gespuis, te veel risico's Zapatisten enzo...
  zaterdag 25 maart 2006 @ 08:35:45 #20
37305 BushRanger
in Wellington
pi_36348020
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:



Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
pi_36349374
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:

[afbeelding]

Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
pi_36351617
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:03 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
Je heb olie bijvullen, wat jij bedoeld en olie verversen, olie verversen is een kwestie van doppie onderaan je motorblok losdraaien, alle olie er uit laten lopen, oliefilter vervangen en weer nieuwe olie er in.
Vroeger wilde ik coureur worden, nu ben ik koerier....
pi_36355208
Oké, duidelijk!
pi_36484921
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066

Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
  woensdag 7 maart 2007 @ 03:19:38 #25
37305 BushRanger
in Wellington
pi_47004085
Even een flinke schop... Bijna een jaar!

Afijn, ik wilde even vertellen dan bovenstaande auto nog steeds in het land der levenden is, ongelofelijk. De route die ik sinds dit topic heb afgelegd is als volgt:
Van het zuiden van Alberta (Canada) helemaal naar het noorden gereden, diep de poolcirkel binnen, naar Inuvik. De weg van Dawson City naar Inuvik was 1600 km retour en helemaal onverhard. Op de weg terug had het twee dagen geregend en het was een modderbad, resultaat was verschillende dodelijke slachtoffers. Voor mij is het een hoogtepunt van de trip geweest, met 4wd en sneeuwbanden door de modder raggen.

Toen van Dawson City de grens over naar Alaska. En nogmaals de poolcirkel, deze keer naar het meest noordelijke puntje van het Amerikaanse continent waar je kan komen met de auto, Prudhoe Bay, opnieuw grotendeels onverhard vanaf Fairbanks. Even gezwommen in de Artische Oceaan en omgedraaid.

Dan van Fairbanks naar Anchorage en via Whitehorse en de Stuart Cassier Highway weer terug naar het zuiden van Canada. Toen ging de auto kapot en heb ik flink moeten betalen, maar goed, dat kon ook haast niet anders. Ik had toen wat minder vertrouwen in de auto, maar besloot toch op weg te gaan richting Panama.

De USA was ook schitterend, prachtige NP´s en Portland, San Fransisco en Austin waren de leukste steden. Via Idaho, Washington, Oregan, California, Nevada, Arizona, Utah, Colorada, New Mexico, Kansas, Oklahoma en Texas naar Mexico gereden.

Mexico binnen gereden in de niet toeristische woestijn dwars door het midden. Prachtig, maar wel een beetje eenzaam, ik sprak nog geen woord Spaans en iedereen staarde naar me en dacht dat ik verdwaald was. Daarna via de westkust tot San Cristobal de las Casas. Palenque en dan omhoog naar de Yucatan. Geen Cancun en Playa natuurlijk.

Toen een weekje in Belize, maar daar is niet veel aan, behalve Placencia. Maar dat was meer vanwege de mensen die ik ontmoette dan de plaats zelf. Wel prachtig strand.

Nu ben ik al weer een week in Guatemala. Via Tikal en Flores door het binnenland gereden naar Quetzaltanengo. Dat was zwaar voor de auto, ik deed 11 uur over 266 km en daarna nog twee dagen om hier te komen. Gisteren dwars door Guatamala City gereden, gelukkig heb ik GPS, het was een uitdaging.

Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')