abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_34387569
Heb jij wel eens een schrijfcursus gevolgd en wat is je daarvan het meest bijgebleven?

Ik heb zelf nog nooit een schrijfcursus gedaan, maar het lijkt me wel erg leuk en leerzaam. Ik heb wel een boek over het schrijven van verhalen, maar ik geloof niet dat ik daar echt veel van geleerd heb.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34387834
Hoort dit niet in TTK?

(foei, hoe durf ik een mod tegen te spreken ... )
pi_34387959
Als het forum dicht gaat zwiep ik het wel naar m'n andere forum
Nu kan het nuttig zijn voor iedereen die verhalen wil leren schrijven
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34412492
Ìk heb zo'n 3 jaar terug een creative writing cursus gevolgd, was onderdeel van m'n studie. Ik heb er niet heel erg veel van opgestoken, in ieder geval niet iets wat ik me nu nog kan herinneren. Alleen dat het 'show don't tell' erin gestampt werd. Dus dat je niet domweg iets moet vertellen hoe iets eruit ziet.
Tap tap tap
pi_34412749
Hoe bedoel je dat, CherryLips? Heb je een voorbeeld?

Ik krijg nu het beeld van:
Niet: Ze ziet een vaas.
Maar: Ze ziet een glazen vorm waar bloemen in kunnen.

En dat zal het wel niet zijn
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34414204
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:14 schreef Isabeau het volgende:
Hoe bedoel je dat, CherryLips? Heb je een voorbeeld?

Ik krijg nu het beeld van:
Niet: Ze ziet een vaas.
Maar: Ze ziet een glazen vorm waar bloemen in kunnen.

En dat zal het wel niet zijn
wel zoiets.
meer van; ze kijkt naar een glazen vaas op het houten koffietafeltje.

ik had er zelf ook wel moeite mee toen. Ik zal even wat aantekeningen opvissen. we gebruikten het boek fiction writer's workshop van josip novakovich.
Tap tap tap
pi_34416054
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:07 schreef CherryLips het volgende:
Ìk heb zo'n 3 jaar terug een creative writing cursus gevolgd, was onderdeel van m'n studie. Ik heb er niet heel erg veel van opgestoken, in ieder geval niet iets wat ik me nu nog kan herinneren. Alleen dat het 'show don't tell' erin gestampt werd. Dus dat je niet domweg iets moet vertellen hoe iets eruit ziet.
Werd daar ook niet mee bedoeld dat je emoties bijvoorbeeld moet laten voelen, niet domweg moet etiketteren?

Ze staart naar buiten, naar de regen die maar niet lijkt te stoppen. De foto van haar vader, de enige herinnering aan hem, staat op de vensterbank.

ipv

Ze is verdrietig want haar vader is dood.
pi_34419755
ja precies, dat is het! meer gevoel erin leggen, meer uitwijden (niet teveel, want dan wordt de zin te langdradig als je teveel bijwoorden gaat gebruiken etc).
Ik kan niks nuttigs in m'n aantekeningen vinden, die bestaan grotendeels alleen uit de datum Wel heb ik nog wat hand outs waarin wordt beschreven hoe je een kort verhaal moet schrijven wat betreft plot enzo, eens zien of ik ze kan scannen, als iemand er behoefte aan heeft
Tap tap tap
pi_34419832
Ik heb wel interesse
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34420563
Bij van die algemene verhaaltjes is het belangrijk net genoeg details te geven, waardoor mensen zich er precies in kunnen verplaatsen, maar de fantasie ook geprikkeld wordt.
pi_34420680
1
2
3
4
5
6
7
8
9

Hopelijk doen ze het
Tap tap tap
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:19:29 #12
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34548902
Ik ken een man die hoorspelen maakt voor zijn droge boterham en daar speel ik soms in mee en hij is van mening dat ik ook een hoorspelschrijver moet worden (of althans; dat ik hoorspelen moet gaan schrijven) en hij heeft me daarom een keer een document getiteld: 'TIPS ZUM HÖRSPIELSCHREIBEN' overhandigt, maar daar heb ik nooit zoveel aandacht aan besteed.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:21:03 #13
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34548958
(Al die dingen komen allemaal op hetzelfde neer uiteindelijk. 'Je moet een goed plot bedenken, je moet je karakters uitwerken, je moet dit, je moet dat.' Naar mijn idee is 't geld- en tijdverspilling.)

CHINEES NIEUWJAAR, SCHATTEN!

Ik ga even met rotjes gooien in funky Chinatown, dag allemaal!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_34573553
Bij korte verhalen 'hoef' je minder dan bij lange verhalen
Wat wel zo is is dat je zonder de bekende 'moetjes' wel heel veel geluk moet hebben wil je verder komen dan een leuk schoolopstel. Zonder basis is het moeilijk te doen iets echt spetterends neer te zetten.
Wanneer je echt langere verhalen schrijft, zijn karakterschetsen ook heel belangrijk. Dit leerde ik helaas vrij kort geleden pas, maar ik had het wel goed kunnen gebruiken toen ik een wat langer misdaad-verhaal schreef (voor op internet). Ik had wel wat karaktertrekjes en uiterlijke kenmerken in een notitieboekje geschreven, maar om nu te zeggen dat dat erg duidelijk was?
Plots en karakters zijn erg belangrijk, maar als je denkt dat alleen zulke punten belangrijk zijn vergis je je wel degelijk. De juiste spelling hanteren, begrijpen hoe vvtt, tt, vt, vvvt werken is een must voor een goed werk.
Als je niet begrijpt hoe aanhalingstekens werken heb je ook een probleem, want bij verkeerd gebruik kan je lezer snel afhaken, puur omdat het slecht te volgen is.
Of wat dacht je van consistentie? Ook heel moeilijk voor sommige mensen, maar vaak essentiëel voor een goed verhaal. Dan beginnen ze met dialogen tussen dubbele aanhalingstekens, halverwege het verhaal veranderen die in streepjes ( - ) en nog wat later is de aanduiding helemaal verdwenen. Als je lezer moeite moet doen om dialogen te herkennen is er iets niet goed

Eindig waar je mee begint, zorg dat de lay-out net zo netjes is als de woorden in je verhaal zelf.
Natuurlijk is het wel zo dat het geen wondermiddel is. Een slecht verhaal blijft slecht, al is de lay-out nog zo mooi.
Maar een goed verhaal wordt een sterk verhaal als het er goed verzorgd uitziet

Overigens volg ik een online workshop, waarbij alle deelnemende leden en passanten ook hun mening kunnen geven over je ingezonden werk. Het is gratis en van veel deelnemers heb ik al gehoord dat zij er meer van geleerd hebben dan cursussen als 'korte verhalen schrijven' of 'kinderverhalen schrijven', die zij eerst volgden. Je leest namelijk nog meer dan je schrijft, en van andermans fouten leer je net zo veel, zo niet meer.
Hoewel elke twee weken nieuwe lessen klaarstaan, kunnen nieuwe deelnemers gewoon bij les 1 beginnen, waardoor de workshop eigenlijk voor iedereen toegankelijk wordt. We worden er geen bestsellerschrijvers door, maar we leren wel heel veel over het vak zelf.
  maandag 6 februari 2006 @ 03:21:30 #15
94275 ziggy-lee
joepie joepie
pi_34784369
ik ben nu bezig met een cursus "korte verhalen schrijven"
pi_34784501
schrijftraining bij Schoevers gehad, maar dat betrof meer op welke manier je verschillende soorten informatie verwerkt (bijv medische brochure, handleiding software, persoonsbeschrijving, journalistieke column etc enz)

handig ivm indeling en redigeren maar volgens mij leer je alleen schrijven door veel soorten teksten te lezen en ja, er gewoon veel te (moeten) schrijven
Jusqu'ici tout va bien...
pi_34812253
quote:
Op zondag 29 januari 2006 11:00 schreef _Fram_ het volgende:


Overigens volg ik een online workshop, waarbij alle deelnemende leden en passanten ook hun mening kunnen geven over je ingezonden werk. Het is gratis en van veel deelnemers heb ik al gehoord dat zij er meer van geleerd hebben dan cursussen als 'korte verhalen schrijven' of 'kinderverhalen schrijven', die zij eerst volgden. Je leest namelijk nog meer dan je schrijft, en van andermans fouten leer je net zo veel, zo niet meer.
Hoewel elke twee weken nieuwe lessen klaarstaan, kunnen nieuwe deelnemers gewoon bij les 1 beginnen, waardoor de workshop eigenlijk voor iedereen toegankelijk wordt. We worden er geen bestsellerschrijvers door, maar we leren wel heel veel over het vak zelf.
Waar is deze workshop te vinden?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_34817303
Op de verhalensite (.com)
pi_34817414
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 14:07 schreef CherryLips het volgende:
Ìk heb zo'n 3 jaar terug een creative writing cursus gevolgd, was onderdeel van m'n studie. Ik heb er niet heel erg veel van opgestoken, in ieder geval niet iets wat ik me nu nog kan herinneren. Alleen dat het 'show don't tell' erin gestampt werd. Dus dat je niet domweg iets moet vertellen hoe iets eruit ziet.
EN DAT IS WEL ZULKE FUCKING BULLSHIT, DAT FUCKING 'SHOW DON'T TELL.'

, .

De man die dat ooit heeft bedacht; de hoogste boom zeg ik u! De hoogste boom!

Demonstratie;

'I fucked your sister last night.', I said to the guy.
'Don't tell me, show me.', he said.
So I shook my hips.
Who's the leader of the club that's made for you and me?
pi_34819829
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 01:06 schreef HijoDeDios het volgende:
EN DAT IS WEL ZULKE FUCKING BULLSHIT, DAT FUCKING 'SHOW DON'T TELL.'

, .

De man die dat ooit heeft bedacht; de hoogste boom zeg ik u! De hoogste boom!

Demonstratie;

'I fucked your sister last night.', I said to the guy.
'Don't tell me, show me.', he said.
So I shook my hips.
Gaat het weer een beetje?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34821479
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 00:59 schreef _Fram_ het volgende:
Op de verhalensite (.com)
Dank je wel. Volgens mij een hele goede workshop inderdaad.
Ja, die met de ballen in de bek.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')