abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_34335056
... maar hoe doe je dat?
Hou o.a van (wijde) landschappen en wil dan graag alles scherp op de foto hebben.
Maar ook met de mijn zo geliefde aanschafwens, de Nikon D200, schijnt dat nog niet zo makkelijk te zijn.
Iemand met tips hiervoor?
pi_34335101
klein diafragma.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_34335235
quote:
Op zondag 22 januari 2006 03:17 schreef mighty_myte het volgende:
klein diafragma.
Daar red je 't niet mee.
Zag (welliswaar mooie) foto's afkomstig van de D200 met klein diafragma maar alleen het gekozen onderwerp scherp en de rest ervoor en erachter (mooi) 'blurry'...
Ik zie toch vaak heel andere platen en vraag me af hoe ze dat doen.
pi_34335899
groothoeklens dan.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  zondag 22 januari 2006 @ 08:03:58 #5
122804 muserulezz
a natural disaster
pi_34335961
en vooral niet zoomen, maar op de goede plek gaan staan.
  FOK!fotograaf zondag 22 januari 2006 @ 09:29:07 #6
73911 ultra_ivo
pi_34336199
groothoeklens, manual focus en dan vooral letten op de scherptediepteschaal op je lens. Zo krijg je alles erop. Als ik m'n 2.8/20 op m'n DSLR zet dan zie ik daar zelfs een indicatie van de ideale instelling om zoveel mogelijk scherp te stellen. Oude lenzen hebben dat soort indicatie's, bij normale zooms is dat weggevallen. Sowieso moet je in zo'n geval overstappen op manual focus, jij wilt tenslotte bepalen wat scherp moet zijn en niet je camera.
pi_34336284
Dan is even de vraag wat jij onder een klein diafragma verstaat.
Met een klein diafragma (dus een hoog f-getal) kan je met gemak alles scherpmaken.
Voorbeeld deze foto: http://www.pbase.com/dcarrick/image/28458377&exif=Y
f/13 is vaak genoeg om het meeste in focus te krijgen.

Bij landschapfotografie is het vaak een beetje anders. Het focuspunt dat je wil fotograferen is vaak zo ver weg dat je scherp stelt op oneindig.
Bij scherpen stellen tot oneindig is alles wat verder weg is dan een bepaald aantal meter in focus.

Voor mij komt dat dus hierop neer, ik heb een Olympus E-300 maar het principe is hetzelfde,
Stel je voor een landschap en het punt waarop ik focus (onderwerp van de foto) is 50m verderop,
met een 14mm lens (28mm 35 eq.) op f/2.8 is alles wat verder weg is dan 4.23 meter scherp.
met een 55 mm lens (110mm eq35 op f/2.8 is alles wat verder weg is dan 42.4 meter scherp.
Ga ik hoger dan 55mm dan is de focus al snel niet meer oneindig en is dat achtergrond dus weer blurry.

Dus afhankelijk van het aantal objecten in de voorgrond die ook scherp moeten zijn kan ik zoomen tot 55mm. Maar moet er meer scherp zijn dan kan ik bijvoorbeeld 14mm op f/8 gaan schieten waardoor objecten vanaf 96 cm al scherp zijn, maar ook met meer zoom kan ik op oneindig scherpstellen, 75 f/8 geeft me een oneindige focus vanaf 24.2 meter . Zo kan je spelen met focal length en de aperture om de juiste compositie te krijgen en om bepaalde onderdelen al dan niet in focus te krijgen.
pi_34336331
quote:
Op zondag 22 januari 2006 09:29 schreef ultra_ivo het volgende:
groothoeklens, manual focus en dan vooral letten op de scherptediepteschaal op je lens. Zo krijg je alles erop. Als ik m'n 2.8/20 op m'n DSLR zet dan zie ik daar zelfs een indicatie van de ideale instelling om zoveel mogelijk scherp te stellen. Oude lenzen hebben dat soort indicatie's, bij normale zooms is dat weggevallen. Sowieso moet je in zo'n geval overstappen op manual focus, jij wilt tenslotte bepalen wat scherp moet zijn en niet je camera.
AF of MF maakt natuurlijk weinig uit, als je maar zeker weet dat je onderwerp scherp is. Op de betere lens is oneindige focus vaak te herkennen aan een 8 op z'n zij.

Hier de aanduiding op de nieuwe Nikkor 18-200 VR

pi_34336965
quote:
Op zondag 22 januari 2006 09:59 schreef ExCibular het volgende:

[..]

AF of MF maakt natuurlijk weinig uit, als je maar zeker weet dat je onderwerp scherp is. Op de betere lens is oneindige focus vaak te herkennen aan een 8 op z'n zij.

Hier de aanduiding op de nieuwe Nikkor 18-200 VR

http://www.dpreview.com/news/0511/Nikon/18-200.jpg
Hij doelde niet op de focusafstand aanduiding, maar op de DOF-schaal. Focus afstand staat op elke lens, dus ook op de nieuwe consumenten zoom Nikkor 18-200 VR .

[ Bericht 3% gewijzigd door MacroTough op 22-01-2006 11:36:36 ]
  FOK!fotograaf zondag 22 januari 2006 @ 11:17:35 #10
73911 ultra_ivo
pi_34337363
Je moet idd niet op oneindig scherpstellen. Dan mis je de scherpte in het eerste gebied. Je moet juist een stukje voor oneindig scherpstellen. ff een voorbeeldje op basis van mijn 20mm lens:

Bij diafragma 5.6 heb je de grootste scherptediepte als je scherpstelt op ongeveer 4-5m. Dan is alles scherp van 1m tot oneindig. Stel je scherp op oneindig dan is alles pas scherp vanaf een meter of 4-5.
Bij diafragma 16 is je ideale afstand om op in te stellen 60cm(!), dan is alles scherp van 40cm t/m oneindig. Stel je scherp op oneindig dan is alles scherp vanaf 70cm.

Ter vergelijking met een minder extreme groothoeklens, een 35mm:

Bij diafragma 5,6 moet je voor de grootste scherptediepte scherpstellen op 5m, dan heb je alles scherp van 4m t/m oneindig. Bij scherpstellen op oneindig is pas alles vanaf 5m scherp.
Bij diafragma 16 op iets boven de 2m, dan heb je alles scherp vanaf 1m30 t/m oneindig. Stel je in op oneindig bij dit diafragma dan is het pas scherp vanaf 2m.

Je merkt dus dat m.n. bij die iets krappere diafragma's het heel belangrijk is om de scherptediepteschaal te hanteren. Helaas staat die niet op de meest moderne lenzen
  FOK!fotograaf zondag 22 januari 2006 @ 12:51:01 #11
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_34339865
Kijk eens hier >> http://www.stegmann.dk/mikkel/barnack/
Je kan daar een klein proggie downloaden waarmee je kan bepalen welke invloeden brandpunafstanden, diafragma's en scherpstelafstanden hebben op (onder andere) je scherptediepte.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_34340096
quote:
Op zondag 22 januari 2006 10:54 schreef MacroTough het volgende:
Hij doelde niet op de focusafstand aanduiding, maar op de DOF-schaal. Focus afstand staat op elke lens, dus ook op de nieuwe consumenten zoom Nikkor 18-200 VR .
Oh sorry dan heb ik z'n verhaal verkeerd begrepen.
Focus afstand staat lang niet op alle lenzen. Nieuwe (budget) zooms moeten het vaak doen zonder focus afstand aanduiding. Uit mijn minolta SLR tijd,
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Je moet idd niet op oneindig scherpstellen. Dan mis je de scherpte in het eerste gebied. Je moet juist een stukje voor oneindig scherpstellen. ff een voorbeeldje op basis van mijn 20mm lens:

Bij diafragma 5.6 heb je de grootste scherptediepte als je scherpstelt op ongeveer 4-5m. Dan is alles scherp van 1m tot oneindig. Stel je scherp op oneindig dan is alles pas scherp vanaf een meter of 4-5.
Bij diafragma 16 is je ideale afstand om op in te stellen 60cm(!), dan is alles scherp van 40cm t/m oneindig. Stel je scherp op oneindig dan is alles scherp vanaf 70cm.

Ter vergelijking met een minder extreme groothoeklens, een 35mm:

Bij diafragma 5,6 moet je voor de grootste scherptediepte scherpstellen op 5m, dan heb je alles scherp van 4m t/m oneindig. Bij scherpstellen op oneindig is pas alles vanaf 5m scherp.
Bij diafragma 16 op iets boven de 2m, dan heb je alles scherp vanaf 1m30 t/m oneindig. Stel je in op oneindig bij dit diafragma dan is het pas scherp vanaf 2m.

Je merkt dus dat m.n. bij die iets krappere diafragma's het heel belangrijk is om de scherptediepteschaal te hanteren. Helaas staat die niet op de meest moderne lenzen
Ik heb echt mijn best gedaan maar ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Ik zie niet helemaal hoe ik jou verhaal moet zien in het kader van landschapfotografie.

In mijn verhaal zie ik een landschap voor me met een boom op een meter of 50. Die boom is mijn onderwerp. Afhankelijk van hoe ik mijn boom in de compositie wil hebben en hoe ik de voorgrond in beeld wil hebben kies ik een focal length en een diafragma.
In het geval dat ik mijn diafragma op f/2.8 wil gebruiken kan ik dus door mijn focal length aan te passen de juiste scherpte diepte te bereiken.
  zondag 22 januari 2006 @ 13:03:36 #13
40714 Subhuman
Televised confession
pi_34340317
Dit is wat ultra_ivo bedoelt.

Check mijn hendig sjieke Paint skills... Heb even niets anders tot mijn beschikking



Op het bovenste plaatje is er scherpgesteld op oneindig. Er is dan als het ware ook nog een stuk "na oneindig" scherp (wat niet kan want oneindig is oneindig, maar even voor de goede orde).

Als je iets dichterbij scherpstelt (plaatje 2) is dankzij de scherptediepte de foto ook nog scherp tot oneindig, maar begint de scherptediepte eerder op je foto. Je stelt dan scherp op bijv. 10 meter.
  FOK!fotograaf zondag 22 januari 2006 @ 13:24:26 #14
73911 ultra_ivo
pi_34341027
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:57 schreef ExCibular het volgende:

[..]

Ik heb echt mijn best gedaan maar ik begrijp je verhaal niet helemaal.
Ik zie niet helemaal hoe ik jou verhaal moet zien in het kader van landschapfotografie.

In mijn verhaal zie ik een landschap voor me met een boom op een meter of 50. Die boom is mijn onderwerp. Afhankelijk van hoe ik mijn boom in de compositie wil hebben en hoe ik de voorgrond in beeld wil hebben kies ik een focal length en een diafragma.
In het geval dat ik mijn diafragma op f/2.8 wil gebruiken kan ik dus door mijn focal length aan te passen de juiste scherpte diepte te bereiken.
Jij werkt met 2 grootheden, het diafragma en de brandpuntaftand (focal lenght). Ik voeg er nog een 3e grootheid aan toe, het punt waarop je scherp stelt. Door dat punt slim te kiezen voeg je extra scherptediepte toe aan foto. De schetsjes van Sub geven duidelijk aan wat er gebeurt met je scherptediepte als je de keuze van je scherpstelpunt verandert.
Met manual focus lenzen (of je AF lens op manual focus dus) is dit makkelijker uit te voeren dan met autofocus, met autofocus lock werken is veel irritanter.
pi_34341844
Als je alles tot oneindig scherp wilt hebben (landschap bijvoorbeeld) kun je de lens het beste instellen op de hyperfocal distance (hyperfocale afstand) HD. Dan heb je alles scherp tussen 0.5 x HD en oneindig.
Deze HD is afhankelijk van de brandpuntsafstand en het diafragma (en de circle of confusion, lastig begrip maar uitgelegd op de website).
De HD kun je uitrekenen op deze website (progje downloaden of kijken in tabllen).
dofmaster.com (leuke naam trouwens).
Hier staat ook een hoop leerzaams over scherptediepte ed.

Gaat overigens ook prima met AF lenzen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_34342671
@Subhuman en Ultra_ivo dank je wel voor uitleg

Erg duidelijk. En zo heb ik weer wat geleerd.
pi_34365767
Bedankt allemaal, het is me nu een stuk duidelijker geworden!
Nu de praktijk nog...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')