abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 21 januari 2006 @ 14:45:50 #1
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_34310185
Wij willen graag nieuwe gordijnen kopen en vinden het erg mooi om ze helemaal tot op de grond te laten hangen.
Maar dat zal betekenen dat ze volledig voor de radiator komen te hangen en komt de warmte misschien niet meer de huiskamer in.
Wie heeft hier ervaring mee en wat raden jullie ons aan ?
pi_34310260
erboven is effectiever, dan heb je nog wat warmte van de straling van de radiator.
achter de gordijnen verlies je aardig wat warmte naar buiten.
de koude lucht kan het beste gewoon achter het gordijn langs de radiator stromen
en dan weer opstijgen na opwarming. met lange gordijnen heb je minder luchtstroming.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 15:03:22 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34310810
Als je de radiator uit draait als de gordijnen er voor hangen, kan het best
Anders gaat er meer warmte direct naar buiten, is zo zinloos...
censuur :O
  zaterdag 21 januari 2006 @ 15:14:26 #4
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_34311157
En als we nu gordijnen nemen van een beetje ademende stof, maakt dat nog wat uit ?
pi_34311196
Wil je perse alleen maar gordijnen?
Of...?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 21 januari 2006 @ 15:19:53 #6
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_34311318
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:16 schreef Oblivion het volgende:
Wil je perse alleen maar gordijnen?
Of...?
Ja, we hebben al luxaflex hangen maar vinden het gezelliger als we 's-winters de gordijnen kunnen dichtdoen.
De gordijnen komen voor de luxaflex te hangen.
pi_34311350
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:19 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:

[..]

Ja, we hebben al luxaflex hangen maar vinden het gezelliger als we 's-winters de gordijnen kunnen dichtdoen.
De gordijnen komen voor de luxaflex te hangen.
Oh okay....

Nog een leuk topic:

Warmteverlies ramen
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_34312958
ik heb de gordijnen voor de verwarming, maar heb ze alleen dicht in de avond en dan is het toch al warm in ons huis. Wel hebben we dunne gordijnen genomen en niet van die hele dikke, komt genoeg warmte bij ons doorheen.
pi_34313957
Ik heb toevallig vandaag gordijnen besteld voor in de woonkamer en voor de voordeur. Wij hebben bij de voordeur en de achterdeur de gordijnen laten voeren tegen de kou en die hangen echt vanaf het plafond tot aan de grond. Bij het raam komen ze tot net over de vensterbank te hangen, zodat de radiator vrij blijft, anders is het zonde van je warmte. Wij hebben de gordijnen ook als extra, en het staat gezellig. Wij hebben in de woonkamer ook al rolgordijnen hangen.

Ik zou je dus aanraden om alleen voor gordijnen tot aan de grond te gaan op een plek waar er geen radiator achter verdwijnt. Anders heeft je radiator ook geen zin meer en blijft de warmte achter je gordijn hangen. Of dat eventueel met een dunner gordijn te verhelpen is.... Ik moet zeggen, dat wij in de slaapkamer idd ook buiten de luxaflex om nog hele dunne katoenen gordijnen (lijkt op voile) hebben hangen die wel tot op de grond komen. Maar dat is de slaapkamer en daar hoeft het toch nooit echt warm te zijn, dus dan kan dat wel aangezien de verwarming hier niet constant aanstaat. Ik denk dat je als je het echt tot op de grond wil, je moet kiezen voor zo dun mogelijke stof, aangezien daar de warmte misschien doorheen kan komen. Ik had ook in mijn oude huis mijn gordijnen tot net boven de verwarming, en dat beviel me prima. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt, en succes met beslissen!
Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 17:37:52 #10
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_34315690
Is het geen idee om de gordijnen te laten voeren tot radiator- c.q. vensterbankhoogte, en daaronder niet, en dan achter de radiator isolatie aan te brengen? Die isolatie is een soort aluminiumfolie-achtig spul dat je achter de radiator op de muur moet aanbrengen.
De warmte kan dan makkelijker door de gordijnen heen op de punten dat er geen voering is aangebracht, de kou van het raam kan minder makkelijk door de gordijnen heen omdat daar het gordijn gevoerd is, en de isolatie zorgt er voor dat warmte die richting de gevel uitgestraald wordt weer teruggekaatst wordt de kamer in.

Ik weet niet of het praktisch zo werkt hoor, maar dit schoot me zo net even te binnen.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  zaterdag 21 januari 2006 @ 17:59:41 #11
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_34316414
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:50 schreef Pissie het volgende:
Ik heb toevallig vandaag gordijnen besteld voor in de woonkamer en voor de voordeur. Wij hebben bij de voordeur en de achterdeur de gordijnen laten voeren tegen de kou en die hangen echt vanaf het plafond tot aan de grond. Bij het raam komen ze tot net over de vensterbank te hangen, zodat de radiator vrij blijft, anders is het zonde van je warmte. Wij hebben de gordijnen ook als extra, en het staat gezellig. Wij hebben in de woonkamer ook al rolgordijnen hangen.

Ik zou je dus aanraden om alleen voor gordijnen tot aan de grond te gaan op een plek waar er geen radiator achter verdwijnt. Anders heeft je radiator ook geen zin meer en blijft de warmte achter je gordijn hangen. Of dat eventueel met een dunner gordijn te verhelpen is.... Ik moet zeggen, dat wij in de slaapkamer idd ook buiten de luxaflex om nog hele dunne katoenen gordijnen (lijkt op voile) hebben hangen die wel tot op de grond komen. Maar dat is de slaapkamer en daar hoeft het toch nooit echt warm te zijn, dus dan kan dat wel aangezien de verwarming hier niet constant aanstaat. Ik denk dat je als je het echt tot op de grond wil, je moet kiezen voor zo dun mogelijke stof, aangezien daar de warmte misschien doorheen kan komen. Ik had ook in mijn oude huis mijn gordijnen tot net boven de verwarming, en dat beviel me prima. Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring hebt, en succes met beslissen!
We zijn vanmiddag bij de "gordijnenboer" geweest en die zie precies hetzelfde
Het worden inderdaad gordijnen tot op de vensterbank, zodat de radiator vrij blijft.
pi_34316662
Lange gordijnen nemen en die radiatoren uitdraaien als je nog anderen hebt.. Anders is het echt OERLELIJK.. en wat is anders de besparing.. zeker 10 euro per jaar ofzo.
hier staat een leuk artikel.. ze hebben het over 20% meer stookkosten, maar dan hebben ze het wel over 15 uur lang 20 graden stoken, waarvan 6 uur gordijnen dicht, wat ik vrij lang vind.
http://www.telegraaf.nl/common/jsp/print/printTemplate.jsp?artId=24791221&secId=5741
pi_34317733
Lange grodijnen is wel mooier . Bedenk wel: je kan het er altijd nog afhalen, als je korte gordijnen hebt niet.
pi_34339671
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 14:47 schreef mighty_myte het volgende:
erboven is effectiever, dan heb je nog wat warmte van de straling van de radiator.
achter de gordijnen verlies je aardig wat warmte naar buiten.
de koude lucht kan het beste gewoon achter het gordijn langs de radiator stromen
en dan weer opstijgen na opwarming. met lange gordijnen heb je minder luchtstroming.
1 een radiator heeft geen stralingswarmte, maar convectiewarmte. (luchtcirculatie, warme stijgt op)
2Je verliest geen warmte, je houdt juist de kou buiten (warmte gordijn)
3Met lange gordijnen heb je inderdaad minder luchtcirculatie, maar de gordijnen zijn ook een isolator.

Ik zou aanraden gordijnen tot op de grond te nemen.
Zo werkt het isolerend en hou je de kou buiten.
Bij mij thuis werkt het zo perfect in ieder geval, laag energie verbruik
  zondag 22 januari 2006 @ 12:52:07 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34339904
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:45 schreef techwim het volgende:

[..]
Bij mij thuis werkt het zo perfect in ieder geval, laag energie verbruik
Moet je eens aan je ramen voelen... Als die warm zijn, stook je voor de mussen!
censuur :O
  zondag 22 januari 2006 @ 13:02:29 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34340275
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:45 schreef techwim het volgende:

[..]

1 een radiator heeft geen stralingswarmte, maar convectiewarmte. (luchtcirculatie, warme stijgt op)
Wat een ENORME onzin vertel je daar eigenlijk, nu ik het nog eens nalees... Ik laat het bij punt 1., maar de rest van je punten is ook totale onzin.....
Waar denk je dat de naam "radiator" vandaan komt? "to radiate" ==> stralen!
En dat is ook de reden dat je naast of onder een radiator warmte voelt.
De hoeveelheid uitgestraalde warmte is een functie van de vierde (!!) macht van de (absolute) temperatuur. Dus hoe warmer, hoe meer straling ten opzichte van convectie.
censuur :O
pi_34340641
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat een ENORME onzin vertel je daar eigenlijk, nu ik het nog eens nalees... Ik laat het bij punt 1., maar de rest van je punten is ook totale onzin.....
Waar denk je dat de naam "radiator" vandaan komt? "to radiate" ==> stralen!
En dat is ook de reden dat je naast of onder een radiator warmte voelt.
De hoeveelheid uitgestraalde warmte is een functie van de vierde (!!) macht van de (absolute) temperatuur. Dus hoe warmer, hoe meer straling ten opzichte van convectie.
De oudste radiatoren van staal of gietijzer die gaven door de massa van het product stralingswarmte af. Nieuwe radiatoren hebben weinig massa en zijn gemaakt op convectie.
Test dit eens met een temperatuurmeter (20 cm afstand) voor en boven de radiator.
Dat zal bewijzen dat de stralingswarmte nihil is.
pi_34340676
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Moet je eens aan je ramen voelen... Als die warm zijn, stook je voor de mussen!
Het gaat er niet om of de ramen warm of koud zijn. Het gaat om een warmte gordijn te creëren, voor de plek waar de kou vandaan komt.
  zondag 22 januari 2006 @ 14:31:59 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34343296
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:12 schreef techwim het volgende:

[..]

De oudste radiatoren van staal of gietijzer die gaven door de massa van het product stralingswarmte af. Nieuwe radiatoren hebben weinig massa en zijn gemaakt op convectie.
Test dit eens met een temperatuurmeter (20 cm afstand) voor en boven de radiator.
Dat zal bewijzen dat de stralingswarmte nihil is.
Haal dat "tech" uit je naam.... De massa van een object heeft NIETS met de warmtestraling te maken. Het enige wat daarvoor uitmaakt is het oppervlak.
censuur :O
  zondag 22 januari 2006 @ 14:32:55 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34343332
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:13 schreef techwim het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of de ramen warm of koud zijn. Het gaat om een warmte gordijn te creëren, voor de plek waar de kou vandaan komt.
Fout. Het gaat er om om te zorgen dat de kamer warm blijft, bij een zo klein mogelijk energieverbruik. Anders kan je je verwarming ook wel buiten zetten, zorgen dat er warme lucht om je huis blijft hangen.....
censuur :O
pi_34345742
quote:
Op zondag 22 januari 2006 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Haal dat "tech" uit je naam.... De massa van een object heeft NIETS met de warmtestraling te maken. Het enige wat daarvoor uitmaakt is het oppervlak.
Misschien moet je dit eerst eens lezen, voordat je nog meer van die slimme opmerkingen maakt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Convectie

Dat 'tech' laat ik trouwens gewoon lekker staan, staat tenslotte ook op mijn diploma's


[ Bericht 14% gewijzigd door techwim op 22-01-2006 16:02:47 ]
pi_34345844
quote:
Op zondag 22 januari 2006 14:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Fout. Het gaat er om om te zorgen dat de kamer warm blijft, bij een zo klein mogelijk energieverbruik. Anders kan je je verwarming ook wel buiten zetten, zorgen dat er warme lucht om je huis blijft hangen.....
Hier ga ik maar niet op in, duidelijker als ik gedaan heb kan ik het niet meer uitleggen voor je...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')