quote:
Op zondag 6 januari 2008 13:51 schreef Anubis1984 het volgende:Even uit mijn eigen geopende topic gekopieerd:
Hallo bereisde FOKkers.
Wij denken er aan om in maart/april naar Afrika te gaan, naar een land waar Malaria voorkomt.
Mijn vriend wil hoe dan ook, sowieso géén malariapillen slikken. Ikzelf twijfel nog.
Die middelen zijn niet goed voor je, bovendien, zelfs al slik je netjes je pillen, als je wordt gestoken door een malariamug, is de kans groot dat je alsnog Malaria krijgt.
Mijn dubio..tja, Malaria kan dodelijk zijn, je wordt sowieso ziek, je blijft het bij je dragen, dus dat zijn allemaal punten om wél pillen te slikken.
Andere kant: Kans is groot dat je het toch krijgt als je wordt gestoken, ik smeer me in met Deet, ga eventueel vitamine B1 slikken (schijnt de muggensteken te verminderen) en ik kan altijd een doosje Malarone bv meenemen, voor als 1 van ons toch symptomen gaat krijgen. Verder ken ik de symptomen, en heb in elk geval ook mijn vriend wel bereidt gevonden dat hij, als we terugzijn en hij krijgt hoofdpijnen/diarree/koorts etc, meteen naar de huisarts gaat.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie pillen geslikt voor Malariagebieden, of juist niet? En waarom wel/niet?
Ik heb in Tanzania een half jaar lariam geslikt. Nergens last van gehad en wel meerdere keren gestoken in gebieden waar een groot deel van de muskieten malaria bij zich draagt. Mijn vriendin kreeg last van zweren, dat ging over toen ze aan de malarone ging.
Ik heb meerdere mensen ontmoet daar die geen middelen slikten en wel meerdere keren malaria kregen. Het is maar net waar je voor kiest, ik ken ook iemand die met cerebrale malaria terug is gekomen, dan maar liever wat meer rotzooi in je lijf.
Ikzelf persoonlijk zou altijd lariam slikken, voor mij geen bijwerkingen en de alcohol tast mijn lever toch wel aan
Omdat dit het enge-reisziektes-topic is zal ik ook nog wel even vermelden dat ik een paar dagen doodziek in een ziekenhuis aan het infuus heb gelegen. Ik weet nog steeds niet exact wat het geweest is, maar ze dachten dat het waarschijnlijk een parasiet was. De genezing is ook niet echt bevorderd doordat de zwarte zustertjes het leuk vonden om een blanke jongeman te behandelen.
Dokter komt aanlopen met een spuit antibiotica, dus ik zeg: "Alweer? Die twee zustertjes hebben me er ook al allebei 1 gegeven vandaag". Waarop de dokter reageerde: "Twee?!!?" En haastig weer wegliep met zijn spuit