pi_34180028
Wanneer je de media volgt en de diverse fora leest lijkt het wel alsof Nederland op dit moment compleet geterroriseerd wordt door een woeste horde losgeslagen Marokkanen.
Ook ik kan me erover opwinden, wanneer ik alle berichtgeving lees, dat deze groep zich zo wanstaltig slecht gedraagt en hier eigenlijk niks tegen gedaan wordt. Het liefst zou ik ze dan allemaal, de goeden lijden onder de kwade, onmiddelijk terugsturen naar Marokko.

Maar wanneer ik weer tot rust gekomen ben realiseer ik me dat ik in de praktijk eigenlijk helemaal nooit problemen heb met allochtonen, Marokkanen incluis. Zowel op mijn werk als in mijn woonomgeving heb ik er regelmatig contact mee, ook met groepjes uit de "probleemleeftijd", maar ben nog nooit beroofd, nagescholden of zelfs maar smerig aangekeken. De Marokkanen op mijn werk zijn net zoals de andere werknemers, er zitten goeden en mindere tussen.

Dus mijn vraag is: Los van alle berichtgeving uit de media, wat zijn nu de problemen met Marokkanen die je zlf ervaren hebt? (Dus ook niet via de tante van je vriendin haar buurman)

Poll: Problemen met Marokkanen
  • Kom eigenlijk nooit Marokkanen tegen
  • Geen of heel weinig
  • Niet meer als met autochtonen
  • Iets meer als met autochtonen
  • Veel meer als met autochtonen
  • Wordt voortdurend geterroriseerd
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  • Sie verstehen mich nicht: ich bin nicht der Mund fr diese Ohren.
    2+2 = 4
    Thoughtcrime is the only crime that matters
    Arguments are irrelevant
    pi_34180598
    Jullie moogt ook iets tikken!
    Sie verstehen mich nicht: ich bin nicht der Mund fr diese Ohren.
    2+2 = 4
    Arguments are irrelevant
    pi_34182319
    Om dit topic (stiekem) maar een kick te geven even de tussenstand bij 9 stemmers:
    44% zegt niet meer als met autochtonen.
    33% zegt geen of heel weinig
    11% zegt nauwelijks met Marokkanen in aanraking te komen
    en 11% zegt iets meer als met autochtonen.

Dit komt beslist niet overeen met het beeld wat je krijgt uit de media. Laten wij ons gek maken door die media en vallen de problemen wel mee?
    Of vormen de probleem-Marrokanen een heel afgezonderde groep die niet participeert in het arbeidsproces en komen we alleen de "goeden" tegen?

Wat ik in ieder geval wl weet is dat ten tijde van het 3e rijk ontzettend veel Duitsers brieven geschreven hebben aan Hitler in de trend van:
    Ik weet wel dat de meeste joden slecht zijn, maar de jood die onze buurman is is echt heel anders. Kan voor hem geen uitzondering gemaakt worden/hem bescherming geboden worden, etc etc. (Uit Brieven aan Hitler, interessant als je dit een keer wilt lezen. Ook verzoeken om bijvoorbeeld een merk schoensmeer Hitler te mogen noemen, maar dit raakt off-topic)

Wat je toen dus zag was dat de mensen een bepaald beeld van joden voorgespiegeld kregen via de media (propaganda). Dit gingen ze geloven. Om dit te rijmen met de joden die ze daadwerkelijk kenden, en die dus helemaal niet aan dit beeld voldeden, maakten ze zichzelf wijs dat juist dze joden een uitzondering vormden.
    2+2 = 4
    Arguments are irrelevant
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:33:21 #4
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_34182428
    Ik heb eigenlijk nooit problemen met Marokkanen gehad.
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:37:07 #5
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_34182628
    Topique past niet bepaald bij Politiek, schopje naar GC lijkt mij gewenst.
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:38:12 #6
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_34182681
    edit: ik had het nogal krom verwoord.

Ik heb iets meer problemen met marrokanen dan met nederlanders. De problemen zijn met marrokanen wel eenzijdiger dan met nederlanders: de foute zijn geniepig en hebben door de combi minderwaardigheidsgevoel/overmatig eergevoel een te kort lontje. Er zijn ook genoeg probleemnederlanders maar de problemen die ze veroorzaken zijn wat diverser.

[ Bericht 56% gewijzigd door MouseOver op 17-01-2006 23:50:43 ]
    Vampire Romance O+
    Gezocht: italiaans fok-like forum
    pi_34182850
    Om heel eerlijk te zijn heb ik nooit echt problemen met ze gehad. Ik weet niet waarom het zo is gekomen maar misschien is het de manier waarop ik ze benader (zonder vooroordelen ed).
    Blijkbaar werkt dit.
    ╔══════╗
    ╚══════╝
    ╔══════╗
    ╚══════╝
    pi_34182901
    Kom eigenlijk nooit Marokkanen tegen

Ik zie ze hier nooit

Zeeland!!1
    pi_34183100
    Het werkelijke probleem met de huidige jeugd die van Marokkaanse komaf is wordt eigenlijk gevormd door een slinkende maar steeds meer verhardende groep. Binnen de Marokkaanse subcultuur worden knapen die zich op het criminele en/of overlastgevende pad begeven colectief uitgekotst door de mensen uit die subcultuur die zich wel normaal gedragen. Wat de laatste jaren tekenend is, is dat de kloof tussen criminele gribusjeugd en jeugd die er cht wat van wil maken steeds groter wordt. De criminele jeugd wordt daarmee meer geisoleerd en daarmee onbekender en gevaarlijker. Het gevaar is echter dat Marokkaanen die in alle oprechtheid cht wat van hun leven willen maken en hun bijdrage aan de maatschappij willen leveren door de buitenwacht onder de noemer kutmarokkaan worden weggeschreven. Daarmee wordt juist die goedwillende jeugd van onze gevestige maatschappij af gedreven. Dat hebben we dan dus aan ons zelf te danken.

Ik heb gestemd dat ik veel meer problemen met de Marokkaanse jeugd heb dan met autochtone jeugd. Dat zegt meer over de samenstelling van mijn leefomgeving dan de collectieve inborst van Marokkanen; ik woon in een grote stad. In een boerenstrontdorp is immers alleen overlast van onze eigen godvrezende witte kindertjes. Procentueel zijn ze landelijk natuurlijk veel vaker bij crimineel gedrag betrokken. Daar sluit ik mijn ogen niet voor. Ik waak er alleen wel voor om goed volk tekort te doen.

Jawohl Herr Kaloin!
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:55:25 #10
    138668 SjonLok
    Veel voor weinig
    pi_34183460
    Ik snap het nut van deze topic niet helemaal.

Er zullen vast en zeker een hoop mensen op Fok zijn die in hun hele leven nog nooit een marokkaan in het echt hebben gezien. Die hebben dus zelf ook geen problemen met marocs gehad.

Ga het nu eens aan een groep homo's vragen in een achterstandbuurt met veel marocs, dan zullen de cijfers er heel anders uitzien.

Bovendien, er zijn toch genoeg statistieken bekend, dus een niet representatieve steekproef houden op fok voegt niet zoveel toe.
      dinsdag 17 januari 2006 @ 23:57:29 #11
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34183552
    Ik heb jarenlang Marokkaanse buren gehad, en die waren juist heel aardig. Mijn vrouw is Amerikaanse, en toen 11 September gebeurde en we kwamen de vrouw des huizes tegen de hal van de flat, vroeg ze of haar familie ok was. Als bedankje daarvoor maakte mijn vrouw volgens Amerikaanse chocolate chip cookies en brachten deze naar de buren. Een paar weken later was het suikerfeest, en wij werden uitgenodigd voor de koffie en koekjes. Erg lekkere koekjes

Echt nooit problemen mee gehad. Verderop in de wijk hingen echter wel vaak jongere Marokkanen rond het lokale tramstation, en daar waren wel eens wat problemen mee met overlast, lawaai etc... brommers, geschreeuw, rotzooi maken, dingen afbreken etc.....

Volgens mij liggen de problemen met Marokkanen voornamelijk bij de jonge generatie Marokkanen die in Nederland zijn geboren. Hun ouders zijn naar Nederland gekomen en namen hun cultuur, normen en waarden mee. Zij zelf zijn in Nederland geboren, dragen een Nederlands paspoort en hangen tussen de Marokkaanse en Nederlandse cultuur in, en hebben een soort sub-cultuur gevormd.

Volgens mij zijn er in Nederland niet of nauwelijks problemen met de oudere generatie Marokkanen en Turken, maar liggen de problemen en de criminaliteit voornamelijk bij de "straatmarokkaantjes" die eigenlijk tussen twee culturen in liggen, en daardoor botsen met beide culturen en zodoende tussen wal en schip vallen.

Ikzelf heb eigenlijk nooit problemen gehad met Marokkanen, het enkele straatschoffie uitgezonderd.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_34183790
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 23:55 schreef SjonLok het volgende:
    Ik snap het nut van deze topic niet helemaal.

Er zullen vast en zeker een hoop mensen op Fok zijn die in hun hele leven nog nooit een marokkaan in het echt hebben gezien. Die hebben dus zelf ook geen problemen met marocs gehad.

Ga het nu eens aan een groep homo's vragen in een achterstandbuurt met veel marocs, dan zullen de cijfers er heel anders uitzien.

Bovendien, er zijn toch genoeg statistieken bekend, dus een niet representatieve steekproef houden op fok voegt niet zoveel toe.
    Wat ik probeer te "meten" is het verschil tussen het subjectieve beeld over Marokkanen dat ons via de media bereikt en de daadwerkelijke dagelijkse problemen die zich voordoen. (Zoals trouwens ook al in de OP staat).
    Veel mensen hebben klaarblijkelijk door de media een heel negatief beeld opgebouwd, terwijl ze in het dagelijks leven nauwelijks problemen met Marrokanen ondervinden.
    2+2 = 4
    Arguments are irrelevant
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:09:06 #13
    138668 SjonLok
    Veel voor weinig
    pi_34184026
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:03 schreef LXIV het volgende:

Wat ik probeer te "meten" is het verschil tussen het subjectieve beeld over Marokkanen dat ons via de media bereikt en de daadwerkelijke dagelijkse problemen die zich voordoen. (Zoals trouwens ook al in de OP staat).
    Veel mensen hebben klaarblijkelijk door de media een heel negatief beeld opgebouwd, terwijl ze in het dagelijks leven nauwelijks problemen met Marrokanen ondervinden.
    Ok, maar doe dan een serieuze poll:

Woon je in een achterstandwijk en heb je meer problemen met marocs of nl of anti?
    Ben je werkgever en heb je meer problemen met maroc of nl werknemers?

En niet op een forum gaan vragen aan mensen die de hele dag achter hun computer zitten of ze wel eens een maroc zien als ze uit het raam van hun dakkapel kijken.
    pi_34184167
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:09 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Woon je in een achterstandwijk en heb je meer problemen met marocs of nl of anti?

En niet op een forum gaan vragen aan mensen die de hele dag achter hun computer zitten of ze wel eens een maroc zien als ze uit het raam van hun dakkapel kijken.
    Nee, ik woon net in een achterstandswijk. Wl denk ik een 15% allochtonen.
    Ik geef leiding aan onder meer ongeveer 30 allochtonen. Ik kan niet zeggen dat deze significant meer problemen veroorzaken als de autochtone werknemers.
    2+2 = 4
    Arguments are irrelevant
    pi_34184394
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:09 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Dus het probleem met betrekking tot Marokkanen beperkt zich tot achterstandswijken en hun gebrekkige arbeidsmentaliteit?
    "There are two kinds of people, those who do the work and those who take the credit. Try to be in the first group; there is less competition there."
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:29:42 #16
    138668 SjonLok
    Veel voor weinig
    pi_34184819
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:18 schreef Monolith het volgende:
    Dus het probleem met betrekking tot Marokkanen beperkt zich tot achterstandswijken en hun gebrekkige arbeidsmentaliteit?
    Vertel eens, welke problemen hebben ze nog meer?
    pi_34184872
    prostaat-problemen
    pi_34184877
    Ik ken een aantal Marokkanen. Mo is de tofste.
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:38:09 #19
    124312 Jazoist
    schone schijn
    pi_34185110
    Ik heb een jaar of 2 geleden een groep Marokkanen in de trein meegemaakt, tussen Hilversum en Naarden-Bussum. Het liep niet uit de hand, ze werden genegeerd, zelfs toen de een de ander tegen de stoelen met passagiers aan wierp. Ik ben uit de trein gestapt, ik vond het bizar.
    Later hoorde ik dat het dezelfde Marokkannen waren die bij het schietincident in Muiden betrokken waren (een vriend van me uit Muiden woonde praktisch naast de toenmalige schutter en wist details erover). Die groep heb ik na dat incident niet meer gezien. Was wel even lastig toen.
    Verder ben ik een keer opzij geduwd bij het zwarte-scholen conglomeraat nabij Amsterdam Lelylaan (Slotervaart, waar vrijwel iedereen uit Slotervaart op school zit). Ik liep op het trottoir. Op dezelfde dag kreeg ik ook een appel langs mijn hoofd. Dat is alles, gebeurde zo rond 1996. In 1992 ben ik een keer uitgescholden (ik kwam een jaar lang dagelijks in de Hart Nibbrigstraat (= waar Mohammed B woonde), mijn vriendin woonde daar). Ik weet niet eens meer waar het om ging, 'je moeder is een pedo', die trant.
    Ik heb 12 jaar op de rand Osdorp-Slotervaart gewoond (1990-1998 en 2000-2002), in een jongerenflat met 1/5 zelfstandig wonendende Afrikaanse vluchtelingen. Er was soms geluidsoverlast op het pleintje tegenover. Verder nooit, echt nooit iets meegemaakt dat eng was. Behalve een Iraanse huisgenoot die door het lint ging vanwege een oorlogstrauma ofzo. Vond het wat vreemd om een keer onverwacht een Marokkaanse jongerendemonstratie te zien langslopen (ca. 1994), had toen geen idee wat er aan de hand was. Ik ben ook vergeten waar dat toen overging, maar misschien interressant om dat nog eens na te gaan.
    In Amsterdam nooit wat meegemaakt dus. Ik hoorde wel dat er bij mij in de buurt (oud zuid) zowat iedere winkelier een overval heeft gehad, maar ik denk niet dat dat een specifiek soort allochtonen of autochtonen was. En er is eens ingebroken bij de buren. En Antilliaanse jongeren die met oud en nieuw een papiercontainer in de fik hadden gestoken, nu ik erbij nadenk. En een bulgaar die op straat een wisseltruuk probeerde omdat zijn zoontje zogenaamd in het ziekenhuis lag. En verder veel schreeuwende mensen met een kort lontje in het algemeen.
    Ik ging bijna iedere dag met tram, trein en bus naar Utrecht, via Station Lelylaan, Centraal of Duivendrecht, waarbij ik tevens dagelijks door Hoog Catharijne liep. Nooit zelf iets meegemaakt, soms wat luidruchtige jongeren, meestal had het met voetbal te maken, autochtonen. Bij Lelylaan is het 2 keer gebeurd dat iemand neergestoken was en er bloed moest worden weggespoten. Dat was daarna ook een 'probleemplek', maar ik ben er nooit lastiggevallen in de jaren dat ik er op de trein stapte, hoewel men zich er af en toe wat opdringerig gedroeg.
    1998-2000 heb ik in de Utrechtse wijk Kanaleneiland gewoond, als een van de twee door blanken bewoonde flats in het blok. Dat was net na de tijd dat een 'dodenlijst van de politie' was gevonden, hetgeen de wijk geen prettig imago bezorgde. Ik heb nooit iets meegemaakt, behalve dat er jochies (er woonden bijna alleen Marokkanen, dus die zullen het geweest zijn) aan het joyriden waren 's nachts. Het multiculturele clubhuis was verschillende malen afgefikt, maar dat had ik in Osdorp ook al eens gezien, zo'n ruine. Mijn huisbaas woonde er al 25 jaar, was nooit ergens slachtoffer van geweest.

Daarvoor (1983-1990) heb ik een jaar of 8 dagelijks in coffeeshops rondgehangen waar veel Marokkanen en Turken, indo's, pakistanen en doorsnee autochtonen kwamen. Ze spraken geen Nederlands, maar je kon er prima mee dammen en tafelvoetballen. Wie er crimineel was en dealde of inbraken pleegde was wel duidelijk en had niets met afkomst te maken. Bij uitgaan en in de coffeeshop was soms het grote probleem de Hell's Angels. En een keer bedreigd met een afgebroken flessenhals door een Turkse jongen (ook door een groep met diezelfde jongen in een steegje bij een winkelcentrum door 8 man beetgepakt (voor de rest blanke Nederlanders) en in mijn maag gestompt).
    Voor het overige ben ik begin jaren 80 nogal eens lastiggevallen, soms met klappen en een keer met een mes bedreigd, maar dat was door blanke Hollanders met de beruchte 'groene jasjes' (ik liep er zeg maar zoals nu - goth - wordt genoemd bij.

Sinds dat ik een keertje (2003) rellende Marokkanen in de trein zag (die niet lang daarna met dat schietincident te maken hadden waarna ik ze niet meer heb gezien), en waarop dezelfde groep uitgebreid in het nieuws kwam, heb ik niets meegemaakt dat noemenswaardig is wat betreft Marokkanen, evenals in de jaren daarvoor. Terwijl ik redelijk op allerlei plaatsen ben geweest en heb gewoond. Het enige wat me soms opviel is dat men het trottoir in beslag wilde nemen wat ik niet fijn vond.

Dus, voor zover het met mij erbij ooit bijna echt uit de hand gelopen was, was het met bepaalde mensen die psychisch gestoord waren. Ondertussen ben ik wel vaak bang geweest voor groepen in het algemeen, misschien doordat ik wel vaker geterroriseerd werd door personen die mijn uiterlijk te alternatief vonden.
    Het gemiddelde middelgrote dorp heeft geloof ik wel een hangplek (neem Nieuwegein ofzo), daar wordt volgens mij wat afgebruld en gevloekt door volkomen willekeurig 'gemixte' jongerengroepen. Ik zou eerder zeggen dat die plekken onveilig zijn dan zwarte wijken, maar ik heb ook niet het volledige overzicht en inzicht in de jongerencultuur van tegenwoordig.
    When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
    pi_34185208
    Ik liep 's ochtends om half 9 langs een groep Antillianen op de gang van de flat waar ze al aan hun joint zaten te lurken, die me gewoon koel goedemorgen zeiden, Irakezen waar ik goed mee omging, ook met Iranezen, Somalirs, Marokkanen. Ik heb gewoon geen gezeik met 'buitenlanders'.
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:42:08 #21
    138668 SjonLok
    Veel voor weinig
    pi_34185234
    Mijn beste vriend is antilliaan.
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:45:32 #22
    125633 Martijn_fijn
    I geni s'incontrano
    pi_34185342
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:38 schreef Jazoist het volgende:
    -knip-
    Je hebt aardig lang in achterstandsbuurten gewoond (Kanaleneiland o.a.), dus je bent iemand die er duidelijk over kan meepraten. Maar welke conclussie trek je nu eigenlijk?
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:52:13 #23
    124312 Jazoist
    schone schijn
    pi_34185563
    quote:
    Op woensdag 18 januari 2006 00:45 schreef Martijn_fijn het volgende:

[..]

Je hebt aardig lang in achterstandsbuurten gewoond (Kanaleneiland o.a.), dus je bent iemand die er duidelijk over kan meepraten. Maar welke conclussie trek je nu eigenlijk?
    -knip-
    quote:
    Dus, voor zover het met mij erbij ooit bijna echt uit de hand gelopen was, was het met bepaalde mensen die psychisch gestoord waren. Ondertussen ben ik wel vaak bang geweest voor groepen in het algemeen, misschien doordat ik wel vaker geterroriseerd werd door personen die mijn uiterlijk te alternatief vonden.
    Het gemiddelde middelgrote dorp heeft geloof ik wel een hangplek (neem Nieuwegein ofzo), daar wordt volgens mij wat afgebruld en gevloekt door volkomen willekeurig 'gemixte' jongerengroepen. Ik zou eerder zeggen dat die plekken onveilig zijn dan zwarte wijken.
    When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
    pi_34185604
    quote:
    Op dinsdag 17 januari 2006 23:42 schreef DjDev het volgende:
    Kom eigenlijk nooit Marokkanen tegen

Ik zie ze hier nooit

Zeeland!!1
    Zou ik ook zeggen ALS JE ER ZELF 1 BENT ! !
    PRIJZEN!
      woensdag 18 januari 2006 @ 00:54:40 #25
    124312 Jazoist
    schone schijn
    pi_34185645
    Ik ben zelfs geboren op Kanaleneiland, dus het verschil tussen begin jaren 70 en nu is mij toevallig ook best duidelijk. Het was wat onwennig vanwege de geruchten, maar verder is het een slaapbuurt net als Slotervaart. Er gebeurt eerder te weinig dan te veel gemiddeld genomen. Osdorp was iets rumoeriger, maar ook niet problematisch.

Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')