abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:31:10 #1
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_33970185
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LXXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXXI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIX
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXVI
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIV
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXIII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXII
Welke film heb jij vandaag/pas gezien? Deel LXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel LIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part LI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part L
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part IL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? part XLVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel 43
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XLI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XL
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXVI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIV
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? Deel XXX.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVII
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXVI.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien?? Deel XXIV.
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XXI
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XIX
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVIII
Welke film heb je vandaag/pas gezien? deel XVII
Welke film heb je vandaag gezien? deel XVI
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XV
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XIV
Welke film heb jij vandaag gezien? Part XIII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XII
Welke film heb jij vandaag gezien? Deel XI
Welke film heb je vandaag gezien? (deel X)
Welke film heb je vandaag gezien? (deel 9)
Welke film heb je vandaag gezien? deel 8
Welke film heb je vandaag gezien? deel 7
Welke film heb je vandaag gezien? deel 6
Welke film heb je vandaag gezien? deel 5
Welke film heb je vandaag gezien? deel 4
Welke film heb je vandaag gezien? deel 3
Welke film heb je vandaag gezien (2) ???
Welke film heb je vandaag gezien?


Hierzo post je dus welke film(s) zo zojuist/pas gezien hebt. Test je kennis over dit onderwerp met:

DE NATIONALE FQ-TEST (niet te verwarren met de nationale kq-test)

Vraag 1
Welke van de onderstaande antwoorden is juist?

A) Tetsuo (Shinya Tsukamoto, 1988): wat een rare jongens zijn die Jappen toch. Dit houdt zo'n beeje het midden tussen een horrorfilm en een kunstzinnige video-installatie. Erotische momenten als die waarop een vrouw met een PVC-buis-penis de hoofdpersoon van achteren neemt (hij neemt vervolgens gelukkig wel wraak met zijn drilboor-fallus) kunnen helaas toch niet verhinderen dat dit na een tijdje wat saai wordt. Vooruit, een 6,5.
B) Wonder Boys (Curtis Hanson, 2000): zo'n film over een mislukte middelbare man, en dat vind ik over het algemeen een erg leuk mini-genre. Het plot is voorspelbaar (een schrijver met writers-block, raad eens wat hij in de laatste scène doet?), maar dat maakt hier natuurlijk weinig uit. Douglas is uitstekend, Maguire is plezant, McDormand is natuurlijk goed en ze hebben allemaal prima rollen en dialogen om mee te werken. Fijn. 7,5.
C) Fritz the Cat (Ralph Bakshi, 1972): puberaal hippie-tekenfilmpje. Of een parodie daarop, ik weet het niet zeker. Na de derde pis- en penisgrap had ik het wel gehad. 4+.
D) The Way We Were (Sydney Pollack, 1973): wijvenfilm der wijvenfilms. Het politieke geneuzel op de achtergrond suggereert diepgang die er niet is, maar Redford is prima en Streisand is overtuigend als labiele kuthoer. Gewoon een heel redelijk totaalpakket drama. 7-.
E) The Stuff (Larry Cohen, 1985): nergens echt spannend en nergens erg grappig, behalve op B-film wijze. Nou ja, alles aan deze film is eigenlijk middelmatig (of gewoon kut), maar het aardige uitgangspunt, de lollige special effects en wat redelijk hippe sterfgevallen zorgen nog voor een best leuk drive-in-sfeertje. Voor op een filmavondje met bier en roomijs. 6-'etje.
F) What the Bleep Do We Know (drie mensen die allemaal God zijn, 2004): gruwelijk vervelend filmisch equivalent van die stinkende zwerver op de bus die ongevraagd zijn diepe inzichten over het heelal met je deelt. Pluspunt: de pislucht ontbreekt. Minpunt: je kunt de film niet in zijn ballen schoppen. 2,5.
G) You Can Count On Me (Kenneth Lonergan, 2000): A Love Song for Bobby Long, maar dan met Laura Linney, Mark Ruffalo en Matthew Broderick. Nog steeds een plezant sfeertje, plezante acteurs en plezante scènes. Iets minder mooie plaatjes en muziek, maar gelukkig ook minder pretenties en geen kuttwist. Zo'n film waar je na drie dagen niets meer van weet, behalve dat je er even erg blij van werd. 7.
H) Calvaire (Fabrice Du Welz, 2004): onverwacht toffe Belgische horror. Het duurt even tot alles echt op gang komt, maar oh boy. Op hilarische wijze naar en hilarisch op nare wijze. Plezant godsdienstig/surreëel ondertoontje maakt het af. Niet dat ik er meer dan vijf heb gezien, maar toch vind ik dit één van de betere horrorfilms van de afgelopen jaren. 8-.
I) Alle bovenstaande antwooden zijn juist.
J) Alle bovenstaande antwoorden zijn fout.
K) Adam Sandler.

[ Bericht 55% gewijzigd door Sai op 12-01-2006 12:52:01 ]
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2006 @ 12:39:18 #2
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_33970437
En waar is nou de link naar het voorgaande topic? Moet ik zelf weer gaan opzoeken wie dat ding heeft volgespamd
Sheridana +1
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:52:46 #3
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_33970813
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:39 schreef Sokolsky het volgende:
En waar is nou de link naar het voorgaande topic? Moet ik zelf weer gaan opzoeken wie dat ding heeft volgespamd
Geduld, jonge Jedi, geduld.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_33970871
Batman Begins.......... goeie film.

Terwijl Batman returns op tv was (die overigens bedroevend slecht was) heb ik deze gekeken en werd eigenlijk verbaast over de kwaliteit van deze film.

Ik vond hem bijzonder goed!
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:56:35 #5
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_33970925
SAW II

Tja, ben eigenlijk geen liefhebber van het genre, en ook niet van vervolgfilms, en al helemaal niet van vervolgfilms in dit genre, maar na een paar maanden geleden SAW gezien te hebben, moest ik gewoon naar de bioscoop om deze film te zien. En gelukkig werden we niet teleurgesteld. Het is nog steeds geen briliant geacteerde film, en op een of andere manier deed dit vervolg mij wat minder dan Deel 1 maar het gegeven blijft intressant genoeg om weer de hele film te kunnen genieten, de valstrikken waren niet allemaal zo brilliant maar sommige waren weer huiveringwekkend. De cloe zit aardig in elkaar al kun je bij het verhaal hier en daar wat kantekeningen zetten. Maar goed ik heb me gisteravond wel weer vermaakt.
7/10
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  donderdag 12 januari 2006 @ 12:57:31 #6
56744 babba_
Kleddermebats
pi_33970946
lock stock and two smoking barrels
Fok! Forum verslaafde
Fok! Forum verslaving: Tijdens MSN'n op F5 drukken als iemand een tijdje niks zegt!
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:23:33 #7
99247 Lylak
Naces y vives solo
pi_33971693
Mar Adentro en Te doy mis ojos
Hatred and ignorance go hand-in-hand.
La casa meva es casa nostra.
En todo estás y tú eres todo.
pi_33971950
Waiting,

leuke film van de makers van American Pie
pi_33971999
saw 2, goeie film alleen vond ik 1 beter.
the island, ook een erg goeie film alleen vond ik het eind wat langdradig.
pi_33972011
Afgelopen zondag: Patient 14
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:42:24 #11
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_33972280
Danny The Dog (Unleashed)
De film kreeg goede ratings en het idee is best wel vernieuwend. Ik was dus benieuwd wat ik aan zou treffen. De film begint gelijk met wat brut actie zodat je iig wakker bent. Hierna wordt de situatie uitgelegd. Dan wordt er nog wat geknokt en dan krijgt de film opeens een heel ander gezicht. We gaan heel lang kijken naar de ontpopping van Danny als mens. Uiteindelijk moet ie dan natuurlijk een soort van wraak nemen en dan is het klaar.
Het plot is eigenlijk wat simpel maar toch is het lichtelijk vernieuwend. De uitvoering is duidelijk niet amerikaans. Die hadden er meer een actiespektakel van gemaakt. Deze film onderscheidt zich juist door de rust en emotie. De actiescenes zijn aardig realistisch en goed neergezet. Toch is de film niet echt een actiefilm te noemen door het langdurig afwezeig zijn van gevechten in het midden van de film. Was goed vermaak maar toch niet echt supergoed. Gewoon net iets verhogend dan normaal, een 7 dus.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:50:23 #12
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_33972515
L'armée des ombres (Jean-Pierre Melville, 1969)
Een erg sterke sombere verzetsfilm gesitueerd in bezet Frankrijk zondere heroïsche daden. De verzetsmensen worden niet verheerlijkt en behalve opgepakte broeders bevrijden zien we ze ook niet in actie. We zien alleen de minder glorieuze kant. We zien mensen in eenzaamheid op weg naar een haast onvermijdelijk lot. De kille wijze waarop ze overleggen hoe ze iemand het best kunnen vermoorden, de executiescene in de ondergrondse bunker en de eindscene zullen niet snel vergeten worden. ****½

Mrs. Henderson Presents (Stephen Frears, 2005)
Judi Dench is enorm grappig in haar rol als oude weduwe die een theater opkoopt en daar vernieuwende shows opvoert. Ook Bob Hoskins zet een leuke rol neer, waardoor vooral de eerste helft erg leuk is. Daarna zakt de film iets in, omdat er geen lijn in het verhaal komt. Het blijft steken bij leuke indrukken van een periode. ***½
  donderdag 12 januari 2006 @ 14:48:30 #13
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_33974351
The Devil's Rejects (2005)
Veel inhoud
Fantastisch gaaf

Dat somt de film in het kort op. Veel inhoud heeft de film namelijk niet. Paar leden van een massamoordenaars familie ontsnappen na een mislukte arrestatiepoging. En worden de rest van de film achtervolgt door een agent, terwijl ze hier en daar nog wat mayhem aanrichten.
Maar dat maakt natuurlijk geen ene reet uit. Want de film is ontzettend cool, hip, gaaf, vers, lauw (of wat voor term je ook wilt gebruiken.) Vanaf het moment dat de openingcredits begonnen te rollen wist ik dat dit een geweldige film ging worden. De film is op een lekkere hippe manier gefilmd en ge-edit. Er zit een fantastisch soundtrack onder. En bevat verschrikkelijk coole personage, waaronder de hilarische Captain Spaulding, de ontzettend lekkere Baby (Sheri Moon) , die meerdere malen lekker met haar kontje schudt, de nog meest compleet gestoorde Mother Firefly, de maffe coole Otis en last but no least een geweldige gave foute sherrif, die fantastisch word neergezet door William Forsythe.
Het enige wat wel tegenviel uiteindelijk was de hoeveelheid gore. Nu ben ik geen KQ en hoeft het ook niet meteen Salo, Ichi the Killer achtige properties aan te nemen. Maar het mag wel een tikkeltje meer.
Kortom één van de gaafste en coolste films uit 2005.
cijfer: 8.5

A History of Violence (2005)
A History of Violence is beetje een film met twee gezichten. Aan de ene kant is het een serieus drama-thriller over de impact die de onthulling maakt op de hoofdrolspelers. Maar dan verandert het opeens weer voor een momentje in een gave actiefilm. Dat zou wel te maken hebben met de graphic novel achtergrond van de film. Maar dat Cronenberg beide kanten van de film even goed beheerst, zorgt ervoor dat dit toch echt één van de beste films van het jaar is. Dit alles is natuurlijk ook te danken aan de geweldige prestatie van de hoofdrolspelers. Maria Bello is erg goed en overtuigend. Het is leuk om Ed Harris weer eens te zien. Maar de echte ster van de film is natuurlijk Viggo Mortensen. Die werkelijk waar fantastisch acteert. Dat ik de hele film geen enkele keer dacht : "He daar heb je Aragorn." spreekt boekdelen over de prestatie, die meneer levert.
cijfer: 8.5

Proof (2005)
Slechte "A Beautifull Mind"-ripp off. Gwyneth Paltrow is niet goed genoeg om een film als dit te dragen.
cijfer: 6
pi_33974633
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 81% gewijzigd door Sander op 18-05-2011 21:48:28 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_33975593
Constantine DVD, 8/10
Deze film is me aardig meegevallen. Het verhaal is niet bijster origineel of boeiend, maar het houdt je wel bij de les. Keanu Reeves is geknipt voor de rol als Constantine. Soms vond ik het verhaal rare wendingen nemen en had het wat te wensen over, maar al met al was de film vermakelijk. Vooral Gabriel en Satan zijn leuk neergezet.
Blade Runner DVD, 8/10
Ondanks dat de film goed in elkaar zat en vooral het sfeertje erg goed werd weergegeven vond ik de film enigszins tegenvallen. Dit had natuurlijk alles te maken met de hoge verwachtingen waar de kijkbeurt onder leed. Rutger Hauer was wel sterk en boeiend als de 'net-niet-mens' Roy Batty. Vooral de zogenaamd filosofische kant waar de film vaak om geprezen wordt vond ik aardig tegenvallen.
Rosenstrasse Video, 8/10
Ik had weinig verwachtingen bij deze film, omdat ik er nog nooit over gehoord had. Deze Duits/Nederlandse productie over een verhaal tijdens de 2e wereldoorlog gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen was zeker het kijken waard. De acteerprestaties zijn niet uitmuntend, maar zeker voldoende en het verhaal op zich is genoeg om een indrukwekkende film af te leveren.
Everything You Always Wanted to Know About Sex * But Were Afraid to Ask TV, 7/10
De titel maakt het onderwerp wel duidelijk. Enerzijds leuk dat dit werd behandeld in allerlei segmenten, maar aan de andere kant blijft er zo natuurlijk geen echte film over. De meeste segmenten waren vermakelijk tot lachwekkend met hier en daar een gierende lach. Toch deed het geheel wat rommelig aan en waren sommige stukken ronduit te flauw voor woorden (de tiet). Woody Allen zelf was vaak erg grappig zoals bij het Middeleeuwse stuk en natuurlijk het stuk waarin hij Italiaans sprak.
Annie Hall DVD, 8/10
Zonder meer de beste film uit dit rijtje. Naast de gebruikelijke grappen en leuke wetenswaardigheden bevatte deze film ook een goed verhaal en veel herkenbare stukjes. De hoofdrolspelers komen goed uit de verf en er zijn een aantal leuke bijrolletjes zoals van Paul Simon en Christopher Walken. De nodige voorkennis is nuttig voor deze film, maar zonder dat is de film nog steeds uiterst vermakelijk.

En oh ja, wat betreft de vraag in de OP: F
What's it going to be then, eh?
pi_33976598
Catch Me If You Can (2002)
Film gaat over Frank Abagnale Jr. (Leonardo Dicaprio) die al op zijn 17e weg loopt van huis en co-piloot wordt door middel van ID kaarten van een echte piloot te vervalsen. Later gaat hij ook cheques vervalsen, waardoor hij veel geld verdient. Een goeie film over vervalsingen en oplichterij.

Een 8.
pi_33979795
Vera Drake

Eigenlijk vond ik het niet zo'n goede film
alleen de scene van de arrestatie was goed, verder was het vooral herhaling van zetten in t eerste deel en in t tweede deel andere zetten die herhaald worden.
en aangrijpend,..... beetje dan
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:54:22 #19
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_33981228
DJ shortee 101

Docu-instructional Video van een amerikaanse dj.
Ik had het al een tijdje in de kast liggen, en vandaag maar ff bekeken.

Homevideo kwalteit en idem presentatie,
heel houterig en niet echt wat je verwacht van een goede How-to video.
De focus van deze 101 how-to is scratchen.
Ik raad vooralsnog dj qberts do it yourself scratching deel 1 aan, mocht scratchen je interesseren.

shortee geeft goede tips aan beginners. En ze is echt meegaand.


intro


Ik ben..


shortee!


uitleg


uitleg


interview, hoe zoek jij je platen uit?


De volgende clip is 4 mb groot en stream, xvid-formaat.
Hij duurt ook wel ff voor ie geladen is. Dus geduld.
Laat me horen of ie werkt of niet. Je ziet dj shortee in actie!

low-res. clip: http://media.putfile.com/demo-by-childinchains

[ Bericht 6% gewijzigd door a-child-in-chains op 12-01-2006 21:57:03 ]
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_33995494
The public enemy.


Uit 1931. Trager dan we gewend zijn vandaag. Maar met een fantastische James Cagney. En behoorlijk hard. En eigenlijk gewoon heel goed. Zeker de laatste dvd-release met een leuke docu. met o.m. Scorsese.
Helpt waar hij kan!
pi_33996233
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 14:48 schreef Lonewolf2003 het volgende:

Het enige wat wel tegenviel uiteindelijk was de hoeveelheid gore. Nu ben ik geen KQ en hoeft het ook niet meteen Salo, Ichi the Killer achtige properties aan te nemen. Maar het mag wel een tikkeltje meer.
Tis niet zo dat ik alleen maar van extreme films hou



Leuk om te lezen dat je dit een goede film vind ook aangezien deze in horrorland een klassieker gaat worden en dat is best leuk aangezien het een hommage is aan de (veel inmiddels klassieke) grindhouse movies van de jaren '70 (ronduit het meest debiele decennia wat film betreft)

Films als

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE en THE HILLS HAVE EYES maar ook zeker I DRINK YOUR BLOOD en vooral omdat die laatse veruit de minst bekende is raad ik je (jullie) die film ten zeerste aan

  donderdag 12 januari 2006 @ 23:42:13 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_33997039
Cool Hand Luke (1967)

Griebel wat is dit een fantastische film. Een trechte notering in de top250.

Luke (Paul Newman) komt in z'n chain-gang strafkamp trecht. Hij is redelijk recalcitrant. En heeft constant de leiding over zich heen. Door zijn rebelse gedrag is het een soort van antiheld van de andere gevangenen.
Maar man oh man wat is dit een weergaloze performance van Paul Newman.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
imdb 8.2 #118/ cijfer 8.5
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  † In Memoriam † vrijdag 13 januari 2006 @ 00:07:17 #23
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_33998068
Johnny got his gun

Indrukwekkende film die wel even zal beklijven. Je krijgt bijna de neiging om zelf tegen de doktoren te gaan schreeuwen...
Sheridana +1
  Moderator vrijdag 13 januari 2006 @ 08:08:34 #24
9859 crew  Karina
Woman
pi_34003523
De Domine
Normaal ben ik niet zo'n fan van Nederlandse films. Maar deze heeft me van begin tot eind geboeid. Wat mij betreft een aanrader.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 13 januari 2006 @ 09:44:53 #25
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_34004785
Les poupées Russes (Cédric Klapisch, 2005)
Leuk en hip vervolg op L'auberge Espagnole, die ik overigens nog niet gezien heb. De editing is leuk gedaan en de hele film heeft een lekker zonnig sfeertje. Gedeeltelijk komt het door de leuke muziek, maar vooral ook de spontaniteit van de cast en de frivole regie. Vooral de scene waarin Celia in de straat van perfecte proporties paradeert is erg leuk gedaan. ****
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')