En achteraf blijkt dit helemaal te kloppen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 22:17 schreef LSDsmurf het volgende:
Alvorens je een basisprijs kan opstellen ga je toch meer informatie nodig hebben. Waarover het juist gaat en hoe lang het artikel moet zijn. Uurtarief doet men weinig denk ik, het is eerder een vast bedrag per woord.
Maar de bedragen die men wil geven lopen erg uit elkaar, hangt van vele factoren af. Voor bijvoorbeeld kleine artikeltjes voor websites een paar cent per woord terwijl bekende magazines hun schrijvers bv meer dan 1EUR per woord betalen.
Interessant, is dat specifiek bij jullie bureau zo, of is het juist een verschil tussen tekstschrijvers en tekstvertalers (en correctoren worden bij mijn weten ook per woord betaald)?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:55 schreef Copycat het volgende:
Bij het bureau waar ik fulltime werk, werken we op dezelfde wijze met freelancers. Per woord betalen doen we niet.
Ik denk inderdaad dat er een verschil is tussen tekstschrijvers en vertalers dan wel correctoren.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:40 schreef zatoichi het volgende:
Interessant, is dat specifiek bij jullie bureau zo, of is het juist een verschil tussen tekstschrijvers en tekstvertalers (en correctoren worden bij mijn weten ook per woord betaald)?
Mijn tip: zorg dat er iemand in je omgeving is die als je boekhouder fungeert. Gelukkig heb ik zo iemand gevonden in de financiële man van het bureau waar ik werk.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:18 schreef Lienekien het volgende:
Mijn tip is: zoek ook even bij de Belastingdienst goed uit wat je rechten en plichten zijn. Zo voorkom je nare verrassingen.
Een artikel in een interieurmagazine; consument, dus. Verder ben ik niet echt kieskeurig, denk ik; hoewel mijn voorkeur ligt bij consumententeksten.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:28 schreef zoalshetis het volgende:
btw nummer is meestal voldoende voor freelancer. om wat voor soort teksten gaat het? is het b to b? redactioneel? consumentenreclame?
wordt de tekst behandeld als redactioneel of im? dat heeft namelijk invloed op de prijs.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:39 schreef Capa het volgende:
[..]
Een artikel in een interieurmagazine; consument, dus. Verder ben ik niet echt kieskeurig, denk ik; hoewel mijn voorkeur ligt bij consumententeksten.
Ik tracht naarstig mijn jargon te updaten, maar... wat is IM?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:40 schreef zoalshetis het volgende:
wordt de tekst behandeld als redactioneel of im? dat heeft namelijk invloed op de prijs.
ingezonden mededeling, verkapte vorm van iets over je product vertellen. vaak gedaan door een zogenaamde derde partij zoals een 'enthousiaste gebruiker'.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:47 schreef Capa het volgende:
[..]
Ik tracht naarstig mijn jargon te updaten, maar... wat is IM?
Ah zo.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:48 schreef zoalshetis het volgende:
ingezonden mededeling, verkapte vorm van iets over je product vertellen. vaak gedaan door een 'enthousiaste gebruiker'.
zitten er, kwa nog te bedenken vorm/format, veel creatieve uren in?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:49 schreef Capa het volgende:
[..]
Ah zo.Nee, het zijn redactionele stukken, in artikel- of interviewvorm.
Weet ik nog niet. Maar vandaag of maandag krijg ik een briefing erover.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:53 schreef zoalshetis het volgende:
zitten er, kwa nog te bedenken vorm/format, veel creatieve uren in?
je doet er idd verstandig aan eerst de kat eens uit de boom te kijken en de opdracht naar tevredenheid af te leveren. geld komt later wel.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:56 schreef Capa het volgende:
[..]
Weet ik nog niet. Maar vandaag of maandag krijg ik een briefing erover.
Overigens is dit een proefopdracht met een vooraf vastgesteld bedrag. Mogelijke vervolgopdrachten worden, al naar gelang het project, óf per woord betaald, óf ik krijg een vast bedrag per pagina.
Dat zijn althans de voorwaarden die ze mij doormailden.
Die opdracht is inmiddels af en de opdrachtgever was tevreden.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:59 schreef zoalshetis het volgende:
je doet er idd verstandig aan eerst de kat eens uit de boom te kijken en de opdracht naar tevredenheid af te leveren. geld komt later wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |