abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:34:30 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33952784
Ik trek net een flesje wijn open, en deze heeft een composit kurk, een kurk gemaakt van stukjes kurk en kunsthars. Zo heb je ook kurken van één stuk kurk, en kunststofkurken van een stevige schuimkunststof in kurk kleur.
Maar waarom wordt er zo moeilijk gedaan? Een kroonkurk of een schroefdop sluiten een fles beter af, en er is geen kans dat de wijn de negatieve invloed oploopt die door kurk op kan treden.

Een fles wijn moet een kurk hebben, zo denken wij, maar is dat niet pure marketing? Waarom niet gewoon een practische kroonkurk of schroefdop op de wijn. Als ik in wijnlanden ben, is het de normaalste zaak van de wereld dat je wijn haalt in een Jerrycan uit een soort "benzinepomp" of gewoon uit een kraantje uit het vat.
Die wijn is doorgaans beter dan de wijn die je in NL a 15 - 25 euro de fles bij de slijter haalt.

Wat vinden jullie? Moet de kurk blijven? Of is het achterhaalde nostalgie?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33952907
Als het echt zo is dat een kurk geen voordelen heeft (het klinkt alsof je er verstand van hebt) zou ik zeggen dat de enige reden is "omdat het zo hoort". Een kurk hoort bij een fles wijn.

Of omdat de kurkentrekkermaffia de touwtjes in handen heeft natuurlijk
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:39:00 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_33952949
Kroonkurk en schroefdop kunnen beschadigd raken en dan kan er dus zuurstof bij de wijn.
De kurken kurk kan trouwens uitdrogen, is dus eigenlijk ook niet de best oplossing.
De kunststof kurk behoudt zijn vorm beter en sluit ook nog eens beter af dan een kurken kurk en is dus eigenlijk de beste oplossing.
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:40:10 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33953004
Tja, Cheiron, dat is wat me altijd verteld wordt, de mensen willen dat.
Maar is dat ook zo? Wat zou jij zeggen van een fles topwijn uit een goed jaar met een kroonkurk?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:40:19 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_33953014
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:39 schreef SiGNe het volgende:
Kroonkurk en schroefdop kunnen beschadigd raken en dan kan er dus zuurstof bij de wijn.
De kurken kurk kan trouwens uitdrogen, is dus eigenlijk ook niet de best oplossing.
De kunststof kurk behoudt zijn vorm beter en sluit ook nog eens beter af dan een kurken kurk en is dus eigenlijk de beste oplossing.
Ik weet niet... Ik vind een kunststof kurk bijna zo erg als een schroefdop. Als je wijn liggend bewaart is de kans op het uitdrogen van de kurk volgens mij erg klein.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 11-01-2006 21:44:16 (:@) ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_33953125
Er zijn tegenwoordig echt prima wijnen te koop met schroefdop en als ik in Frankrijk een wijnboer bezoek krijg ik ook gewoon een zak met wijn mee, en die is prima te drinken
Dus ik denk dat de kurk bij de gangbare wijnen geen rol speelt; hoe dat bij bewaarwijnen is durf ik niet te zeggen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:42:59 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33953133
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik weet niet... Ik vind een kunststof kurk bijna zo erg als een schroefdop.
waarom?
quote:
Als je wijn liggend bewaard is de kans op het uitdrogen van de kurk volgens mij erg klein.
tja, wijn bewaren, moet je eens om komen bij de wijnwinkel of supermarkt, daar liggen de wijnen zelden, ze staan maar al te vaak, in verlichte ruimtes bij kamertemperatuur...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:45:04 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_33953230
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

waarom?
[..]

tja, wijn bewaren, moet je eens om komen bij de wijnwinkel of supermarkt, daar liggen de wijnen zelden, ze staan maar al te vaak, in verlichte ruimtes bij kamertemperatuur...


Bij de goede wijnboer liggen ze netjes!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_33953289
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, Cheiron, dat is wat me altijd verteld wordt, de mensen willen dat.
Maar is dat ook zo? Wat zou jij zeggen van een fles topwijn uit een goed jaar met een kroonkurk?
Ik drink graag een wijntje, en ik weet wat ik lekker vind en wat ik niet lekker vind, maar ben absoluut geen kenner. Wel weet ik van mijzelf dat ik eerder een fles met kurk zou kopen dan met een schroefdop. Dat komt denk ik omdat "vroeger" volgens mij de enige wijnen met schroefdop smerige wijnen waren.

Verder heeft het toch veel met gevoel te maken, dat zal hier ook wel veel naar voren komen denk ik.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_33953328
Je ziet steeds vaker de schroefdop. Ook op betere wijnen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 11 januari 2006 @ 21:55:11 #11
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33953621
Dat zijn vooral de Fransen heb ik me laten vertellen, die er niet vanaf willen.
pi_33953804
Op vakantie in oostenrijk heb ik bijna alleen maar flessen met kroonkurk gezien... Ideaal (als 'ie snel op komt, iig).

Maar die vierkante pakken waar niemand aan wil, zijn nog veel beter. Door de zak die in de doos zit, kan er niet eens lucht bij de wijn komen als je het pak aanbreekt. Heeft alleen het hardnekkige imago dat er enkel de goedkoopste bocht in verkocht wordt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:01:39 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_33953871
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:59 schreef Jordy-B het volgende:
Op vakantie in oostenrijk heb ik bijna alleen maar flessen met kroonkurk gezien... Ideaal (als 'ie snel op komt, iig).

Maar die vierkante pakken waar niemand aan wil, zijn nog veel beter. Door de zak die in de doos zit, kan er niet eens lucht bij de wijn komen als je het pak aanbreekt. Heeft alleen het hardnekkige imago dat er enkel de goedkoopste bocht in verkocht wordt.
Dat is wel mijn ervaring in elk geval. Koppijnwijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:01:42 #14
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_33953873
Van mij mag de kurk weg.

Ook niet verkeerd: de bag-in-box.
pi_33953895
het is pure traditie, net als het draaien van de champagne bij de gistingsmethode er zijn zoveel betere en goedkopere methodes maar ja de fransen blijven koppig en schreeuwen moord en brand als er aan hun traditie wordt gekomen. (op zich ook niet zo gek, kijk maar naar wat nederland is dat om de moderniteit alle tradities maar laat varen.)
Op de avigonesi zitten tegenwoordig alleen nog maar kunststof kurken. En er zijn al enkele goede franse wijnen die ik met bierdop heb bespeurd. Dus het gaat de goede kant op
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:05:41 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33954044
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 21:55 schreef Slarioux het volgende:
Dat zijn vooral de Fransen heb ik me laten vertellen, die er niet vanaf willen.
Ja, maar frankrijk´s marktaandeel op de wijnmarkt gaat achteruit, en de fransen leiden ook de wereld niet meer als het om kwaliteit gaat..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:06:18 #17
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_33954075
Bij de HEMA hebben ze een kartonnen pak met 2 liter rode zuid-Afrikaanse wijn.

Ik moet zeggen, ik had m'n twijfels, maar ik vond 'm erg lekker .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_33954181
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat is wel mijn ervaring in elk geval. Koppijnwijn...
Bij keuringsdienst van waarde lieten ze zien dat de wijnproducenten ook de duurdere wijnen in pak doen... Alleen door eerdere ervaringen met slechte wijn, willen consumenten er dus niet aan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:11:45 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_33954336
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bij keuringsdienst van waarde lieten ze zien dat de wijnproducenten ook de duurdere wijnen in pak doen... Alleen door eerdere ervaringen met slechte wijn, willen consumenten er dus niet aan.
Hm ja, het is alweer drie jaar geleden... Maar in zo'n pak zit altijd zo veel, en zoveel verjaardagen vier ik niet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:18:08 #20
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33954663
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Bij keuringsdienst van waarde lieten ze zien dat de wijnproducenten ook de duurdere wijnen in pak doen... Alleen door eerdere ervaringen met slechte wijn, willen consumenten er dus niet aan.
Daar is de Albert Heijn toch mee begonnen?
pi_33954720
'k zag het het eerst bij de aldi, eigenlijk... was geen slechte wijn, btw...

(maar ik kom dan ook nooit bij de ah)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:20:09 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33954757
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:19 schreef Jordy-B het volgende:
'k zag het het eerst bij de aldi, eigenlijk... was geen slechte wijn, btw...

(maar ik kom dan ook nooit bij de ah)
Haal je wijn in een appelsappak en wijn in een foliezak in een doos niet door elkaar?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:32:30 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33955390
Ik zou dan liever wijn onder een schroefdop hebben omdat je deze kant afsluiten.
Een kroonkurk is ideaal voor dingen die zeker in een keer opgaan.

Ik heb hier regelmatig wijn met een kunstkurk (huiswijn van de slijter) maar ik vind hem qua smaak niet minder dan andere. Dus ik zal er geen wijn om laten liggen als er iets anders gebruikt wordt dan een natuurkurk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33955473
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Haal je wijn in een appelsappak en wijn in een foliezak in een doos niet door elkaar?
volgens mij niet...

Punt is dat het er nu dus is, en dat er niet per definitie bocht in zit...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:37:16 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33955643
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

volgens mij niet...
okay wou dat gewoon ff weten.
quote:
Punt is dat het er nu dus is, en dat er niet per definitie bocht in zit...
Nee, dat klopt,

Het ultime heb ik hier, wijn in een blikje!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 22:37:54 #26
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_33955696
Wijn in een blikje?

Dat is me dan nog even een brug te ver. Maar wie weet, ooit!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_33958393
Waarom zijn LP's wel sfeervol en cd's niet...omdat het openen van een fles wijn een ritueel is natuurlijk. En zo;n stomme schroefdop geeft je het idee dat je goedkope limonade aan het drinken bent.

Ik ben geheel voor tijdverspillende sfeerverhogende rituelen inzake culinair genot.
underground forever baby
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:30:55 #28
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33958642
Maakt inderdaad tegenwoordig niet veel meer uit kurk, schroefdop of wine-in-a-bag.
Testen hebben uitgewezen dat de kwaliteit niet veel verschilt.
Sterker nog: kurk kan de wijn doen bederven als je hem niet goed bewaard.

Wijn in blik is nieuw voor mij, PV?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:35:51 #29
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_33958903
Ik zie het al helemaal voor me in goede restaurants: staat de sommelier daar een dop van de fles te schroeven..
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:36:42 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33958946
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:35 schreef SiGNe het volgende:
Ik zie het al helemaal voor me in goede restaurants: staat de sommelier daar een dop van de fles te schroeven..
Why not?
Over een paar jaar is het vast heel gewoon.
Vroeger werd er met lak afgesloten. Zie je nu ook nergens meer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:38:03 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33959015
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:30 schreef golfer het volgende:
Maakt inderdaad tegenwoordig niet veel meer uit kurk, schroefdop of wine-in-a-bag.
Testen hebben uitgewezen dat de kwaliteit niet veel verschilt.
Sterker nog: kurk kan de wijn doen bederven als je hem niet goed bewaard.

Wijn in blik is nieuw voor mij, PV?
Blikje is al een aantal jaar oud, kan me niet meer herinneren waar ik het gekocht heb (Xenos?) Ik vond dat destijds zo hilarisch dat ik het wou hebben.
Het is een 0.25 blikje, zo een smalle.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:38:54 #32
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_33959053
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:


Blikje is al een aantal jaar oud, kan me niet meer herinneren waar ik het gekocht heb (Xenos?) Ik vond dat destijds zo hilarisch dat ik het wou hebben.
Het is een 0.25 blikje, zo een smalle.
Grappig.
Nog te drinken die inhoud?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_33959918
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:26 schreef Laton het volgende:
Waarom zijn LP's wel sfeervol en cd's niet...omdat het openen van een fles wijn een ritueel is natuurlijk. En zo;n stomme schroefdop geeft je het idee dat je goedkope limonade aan het drinken bent.

Ik ben geheel voor tijdverspillende sfeerverhogende rituelen inzake culinair genot.
Wat hij zegt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:13:50 #34
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_33975337
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:30 schreef golfer het volgende:

Sterker nog: kurk kan de wijn doen bederven als je hem niet goed bewaard.
Dat is ook de reden waarom La Chouffe (bier dus, geen wijn ) geen composietkurken meer gebruikt, maar alleen nog een kroonkurk. Ze krgen teveel meldingen van verrot bier.
Ze hadden ook voor een goede kurk-uit-één-stuk kunnen kiezen, maar die zijn veel duurder. Dus hebben ze gekozen voor de goedkoopste, en voor het bier beste, oplossing: kroonkurk.
Bij bier pikt de consument dat trouwens ook iets makkelijker heb ik het idee.

Geef mij maar een fles wijn met een kunststof kurk of kroonkurk, dan heb ik de minste kans een verrotte wijn te krijgen.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:30:24 #35
26118 paparia
Zit ook in een complot.....
pi_33975954
Voor mij is de kurk in een wijnfles speciaal. De hele etiquette rondom de wijn geeft wat meer een exclusief karakter dat ik graag behouden wil zien.
Desnoods met een pure kunststof kurk. Wijn gaat naast natuurlijk de smaak om de beleving.
Ouderwets met een opener waarbij je nog moeite moet doen om die kurk te verwijderen de kurk uit de fles halen. En NIET ploppen (geloof ik )
En met inschenken zitten er nog een stapel etiquette die ik nog niet eens precies ken. Eerst gastheer laten proeven dan vrouwen inschenken?

Schroefdop en kroonkurk zijn voor fris en bier.
En blik geeft een nare smaak vind ik. Laast hippe blikken heineken flesjes.
Was ook eigenlijk minder lekker maar zag er dan wel weer leuk en anders uit
Kortom, voor mij mag je de kurken behouden
pi_33977290
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 22:06 schreef XcUZ_Me het volgende:
Bij de HEMA hebben ze een kartonnen pak met 2 liter rode zuid-Afrikaanse wijn.

Ik moet zeggen, ik had m'n twijfels, maar ik vond 'm erg lekker .
Jaaaaaaa...! Da's onze "huiswijn". Altijd in huis voor de doordeweekse dagen, zowel wit als rood. Voor de speciale gelegenheden wil ik nog wel eens gaan shoppen maar ik ben totaal verslingerd aan de pakken van de HEMA Niets bijzonders, gewoon lekkere doordeweeksewijn.
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:28:01 #37
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_33993561
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:05 schreef owlet het volgende:

[..]

Jaaaaaaa...! Da's onze "huiswijn". Altijd in huis voor de doordeweekse dagen, zowel wit als rood. Voor de speciale gelegenheden wil ik nog wel eens gaan shoppen maar ik ben totaal verslingerd aan de pakken van de HEMA Niets bijzonders, gewoon lekkere doordeweeksewijn.
zijn dat van die kartonnen dozen met zo'n alufolie zak erin? Kan prima wijn zijn, in Frankrijk kan je dat bij veel caves voor een zeer vriendelijke prijs krijgen Wel handig als je probeert Frans te spreken overigens
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 12 januari 2006 @ 22:31:15 #38
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_33993737
Plastic kurken of schroefdoppen zijn ideaal, weet je zeker dat de kurk niet kan afbreken en ze gaan veel beter open.

Stond vorige week nog een klein stukje in de Nieuwe Revu over wijn in blik. Kwam volgens mij uit Argentinië en het zou beter zijn dan glas omdat het niet is blootgesteld aan zonlicht. www.ironwine.com
  vrijdag 13 januari 2006 @ 02:42:41 #39
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_34001793
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 23:36 schreef golfer het volgende:

[..]

Why not?
Over een paar jaar is het vast heel gewoon.
Vroeger werd er met lak afgesloten. Zie je nu ook nergens meer.
Nee, maar dat had een reden, is afschuwelijk open te maken

Wij hebben een paar Super-Toscanen en Brunello's liggen die daarmee zijn afgesloten, afschuwelijk, echt.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 13 januari 2006 @ 09:29:24 #40
131800 Tarado
capô de fusca
pi_34004497
Een stukje uit het Parool over dit onderwerp van Harold Hamersma, hij schrijft leuk over wijn vind ik.

Schroefdop of kurk, de eeuwige discussie


HAROLD HAMERSMA


Steeds meer wijnmakers doen de kurk in de ban. Want wie kurk gebruikt, loopt grote kans op 'kurk': een bacterie die een geïnfecteerde wijn naar natte, oude hond, een muffe kruipruimte of een schimmelende dweil laat ruiken en smaken. De kurkindustrie claimt overigens dat de hoeveelheid infecties wel meevalt. De marktleider, het Portugese Amorim, houdt het op één klacht per 800 miljoen geproduceerde kurken, maar voor de totale industrie doet een percentage van vijf de ronde.

Zelf kom ik tot een nog hoger aantal 'schadegevallen'. Verleden jaar proefde ik rond de drieduizend flessen en noteerde bij 230 daarvan 'kurk'. Bijna acht procent dus, oftewel één fles per dozijn… Daar kwamen dan nog de wijnen bij die onder invloed van zuurstof (kurk is luchtdoorlatend) minder van kleur, geur en smaak waren geworden. Veelal betrof het hier jonge wijnen. Maar wie twaalf flessen oudere wijn van één soort zou opentrekken, treft waarschijnlijk geen fles aan die hetzelfde smaakt. Immers, kurk is een natuurproduct en daarom is er niet één identiek.

Kurk komt daarom steeds heviger ter discussie te staan. Wine Spectator, toonaangevend Amerikaans wijnblad, wijdt er een groot deel van het maartnummer aan, waarin twee redacteuren (een voor- en een tegenstander) elkaar bestrijden. Het levert een debat op van zachte argumenten tegenover harde feiten. 'Romantisch', 'social suicide', 'kleine kinderen kunnen een schroefdopfles openmaken' en 'schadelijk voor de economie van arme kurkproducerende landen' moeten het opnemen tegen 'de wijnindustrie is de enige die een 450 jaar oude afsluitingstechniek gebruikt', 'tussen de vier en twaalf procent kurk bij een recente proeverij van topdomeinen' en 'vorig jaar vijftig procent minder klachten over wijn bij de Engelse supermarktketen Sainsbury'.

Ook anderen laten zich niet onbetuigd. De Nederlandse wijnkenner Hubrecht Duijker meldt: 'De schroefdop is voor de wijnindustrie wat de cd is geweest voor de muziekindustrie.' En Peter Gago, chief winemaker van de multinational Penfolds, deelt mede dat hij 'het weliswaar jammer' vindt voor de Portugezen, maar dat ook hij op schroefdop overgaat.

Verleden week woonde ik in Utrecht een debat bij, waarvoor ook Carlos de Jesus, directeur marketing-communicatie van Amorim, was ingevlogen. De Jesus vindt dat Amorim de problematiek dankzij een geavanceerde stoomreinigingsmethode goed onder controle heeft. Volgens hem is er geen reden over te stappen op de schroefdop, maar moeten de slechte kurkproducenten worden aangepakt. Zij zijn verantwoordelijk voor die hoge percentages 'kurk'.

Frank Donker, inkoper van LFE, een bedrijf dat de supermarkten wijn levert, wenst hoe dan ook nul procent risico te lopen. ''Flessen in de supermarkt worden vooral staand gepresenteerd, de kurk droogt uit en een mindere wijn is het gevolg.''

Ook ik schaar mij wat de jong te drinken wijnen betreft (95 procent van alle wijn wordt binnen twee jaar na de oogst gedronken, dus oud worden die niet en dan is kurk overbodig) aan zijn kant. Na het debat proefde ik een aantal eenvoudige, maar smakelijke wijnen (zie kader) in zowel een kurk- als schroefdopuitvoering. Op één na waren 'de schroefdoppen' frisser, fitter en monterder.

Wat betreft de kwaliteitswijnen die gebaat zijn bij flessenrust (de inwerking van zuurstof) weet ik het nog niet. De schroefdoptechniek is jong en er zijn nog te weinig praktijkvoorbeelden van hoe oudere schroefdopwijnen zich presenteren. De Jesus duikt echter een persbericht op waarin het Nieuw-Zeelandse domein Trinity Hill aankondigt weer over te stappen op kurk. 'Schroefdoppen niet geschikt voor kwaliteitswijnen,' luidt de kop. Maar in hetzelfde persbericht staat: 'We hebben nog steeds problemen met kurk (...) Het gaat ons vooral om de wisselende kwaliteit, waardoor elke doos twaalf wijnen in verschillende stadia van rijping bevat.'

Ik ben bang dat Trinity Hill er bij Frank Donker niet in komt.


© Het Parool, 12-04-2005
pi_34020842
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 02:42 schreef Euc- het volgende:

[..]

Nee, maar dat had een reden, is afschuwelijk open te maken

Wij hebben een paar Super-Toscanen en Brunello's liggen die daarmee zijn afgesloten, afschuwelijk, echt.
Hoe moet je zoiets openen? We hebben thuis nog een fles jenever die met lak is afgesloten.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:02:27 #42
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_34022702
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 17:58 schreef Chimay het volgende:
Hoe moet je zoiets openen? We hebben thuis nog een fles jenever die met lak is afgesloten.
Als ik me nog kan herinneren, lak eraf snijden aan de bovenkant, de kurk komt dan vrij. Daarna normaal ontkurken. Veelal komt er wat lak in de wijn tijdens het ontkurken.

Als ik het mis heb, don't shoot me
pi_34049343
Ik ben wel grote fan geworden van de plastickurk. Op de één of andere manier associeer ik schroefdoppenwijn (het feit dat er zo'n naam bestaat zegt al veel..) met goedkope Duitse bocht die voor zoete witte wijn moet doorgaan.

Het allergrootste nadeel van schroefdoppen is dat de fles er niet mooier op wordt. Een beetje ooglijke wijnfles kun je nog op tafel zetten, maar met zo'n schroefdoppenrand vind ik dat eigenlijk geen porum. Daarom opteer ik liever voor plastic, waardoor de fles er gewoon goed uitziet. Of een kroonkurk, maar die kan niet meer dicht (zonder vacuvin)

En wijn gaat wat mij betreft toch verder dan rode lekkere vloeistof in een glas. Het hele quasi-ceremoniele fles-openen met een kurkentrekker, een paar goede wijnglazen... Dat gedeelte van wijn vind ik ook erg belangrijk en valt een beetje weg.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 16:39:04 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34051071
Net een fles Chianti opengetrokken voor de sudderlappen, en ja, de kurk brak natuurlijk...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')