abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 maart 2006 @ 20:11:52 #51
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_36210577
ik laat iedereen mooi staan.
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
pi_36211030
Tuut tuut! Goede reis!



Kijk eens hieronder om te zien waar je ons allemaal kan laten staan!
pi_36217226
Ik zie nu pas dat je mijn verhaaltje "Nachtmerrie in Frankrijk" in de openingspost hebt gezet
Achteraf gezien zeker geen nachtmerrie... ik heb nogal een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt en zou het, als ik het nu opnieuw kon doen, totaal anders beleven.

En tegenslagen horen ook bij liften zoals ik in wat andere verhalen op verschillende sites lees.

Kunnen we niet een lijst maken met alle lifters gerelateerde sites?

http://home.wanadoo.nl/agghanebbah/index.htm
http://couchsurfing.com/
http://deliftendehollander.web-log.nl/
http://globalfreeloaders.com/
http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike.htm
http://hitchhiking.veitkuehne.de/
http://www.hospitalityclub.org/
http://www.jongen.waarbenjij.nu/
http://www.liftwedstrijd.com/
http://wikitravel.org/en/Tips_for_hitchhiking
http://forum.fok.nl/topic/703661/
http://www.student.citg.tudelft.nl/g9890948/vakantie/indexw1.html

Dit is wat ik tot nu toe in m'n favorieten heb staan, uiteraard met wat bekende links voor jullie.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36217635
Ik zet het lijstje wel even in de OP
  dinsdag 21 maart 2006 @ 00:13:16 #55
69183 biggetje
niet wat naam doet vermoeden!
pi_36219663
Met vriendin van Utrecht naar hartje Berlijn gelift. Heenweg in 10 uur gedaan, terugweg 2 (!) dagen
We hadden wel delen van dozen meegenomen om daarop onze bestemmingen te schrijven, maar uiteindelijk hebben we ons steeds laten afzetten bij tankstations en zo steeds gevraagd of mensen naar een bepaalde plek gingen en of ze ruimte hadden voor ons. Echt DE perfecte manier voor een lift Wel grappig: onze eerste lift was in een politie-auto, nadat een motoragent om 'verterking' had gevraagd toen we op de snelweg stonden om daar onze trip te beginnen Ze hadden ons trouwens wel netjes op een lifterspunt afgezet

Het was echt een geweldige ervaring en er is nooit wat naars gebeurd. Wel een keer een lift van een vrachtwagenchauffeur gehad die wel erg veel naar onze sekslevens vroeg Maar ook daarom hebben we achteraf alleen maar hartelijk om gelachen!
puurheid zonder vergankelijkheid
pi_36243398
Die toevoeging van mij in de openingspost met mijn lijstje URL's bevat nu veel dubbele.
Kan iemand dat even aanpassen?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36243489
Ik stond een keer voor een stoplicht, op weg om naar voetbal te gaan. Staat er zo een stel lifters met een bordje "Den Haag". Vrachtwagen stopt voor stoplicht. Chauffeur schreeuwt zo: "Ja, ik goat naar Barcelona" Schreeuwt ene lifter tegen de andere, "kom Henk, we gaan naar Barcelona" Gingen die ventjes mee naar Barcelona
pi_36247315
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 00:13 schreef biggetje het volgende:
Met vriendin van Utrecht naar hartje Berlijn gelift. Heenweg in 10 uur gedaan, terugweg 2 (!) dagen
We hadden wel delen van dozen meegenomen om daarop onze bestemmingen te schrijven, maar uiteindelijk hebben we ons steeds laten afzetten bij tankstations en zo steeds gevraagd of mensen naar een bepaalde plek gingen en of ze ruimte hadden voor ons. Echt DE perfecte manier voor een lift Wel grappig: onze eerste lift was in een politie-auto, nadat een motoragent om 'verterking' had gevraagd toen we op de snelweg stonden om daar onze trip te beginnen Ze hadden ons trouwens wel netjes op een lifterspunt afgezet

Het was echt een geweldige ervaring en er is nooit wat naars gebeurd. Wel een keer een lift van een vrachtwagenchauffeur gehad die wel erg veel naar onze sekslevens vroeg Maar ook daarom hebben we achteraf alleen maar hartelijk om gelachen!
Zou maar oppassen.. 2 meiden van 18 die gaan liften naar Duitsland.. .
pi_36254756
Het risico zal vast wel iets hoger zijn met als vrouw zijnde, maar het zijn heus niet allemaal slechte mensen op de weg.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:49:09 #60
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_36295337
Vroeger veel gelift. Voornamerlijk Frankrlijk, Spanje, Portugal en Duitsland. Nu zelf autobezitter, ik zou wel lifters mee willen nemen, ik zie alleen nooit mensen staan. Ik heb de indruk dat er nauwelijks nog gelift word.

Nu in baas zijn tijd, ik zal als ik thuis ben nog wat mooie oude liftkoeien uit de sloot halen.
Non possumus non loqui
pi_36295445
maat van mij is een keer opgepikt door 2 "krakers-achtige mensen"
die zijn 1 stuk doorreden naar zuid Spanje op de speed
halverwege vroegen ze hem of hij ook speed wilde

je maakt echt de mooiste avonturen mee als je gaat liften
Life sucks
pi_36296149
Tja, dat soort types kom je ook tegen
Als ze maar op een fatsoenlijke manier blijven rijden vind ik alles best.

Knip: laat maar horen die mooie verhalen... ben erg benieuwd!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36311896
Hoi !

In Maastricht hebben we een officiele liftersplaats. Zes andere steden hebben er ook een (of twee). Over een paar jaar gaan "ze" de N2 ombouwen in A2, en dan zal de huidige liftersplaats verdwijnen!!! Het is niet duidelijk wat er dan gebeurd. Komt er een nieuwe??? Hopelijk wel hoor

We kunnen officieel inspreken door een brief te sturen naar het projectbureau A2 Maastricht van gemeente Maastricht. Dit omdat er gekozen gaat worden voor verschillende routes voor de A2 door of langs Maastricht. Ik ga ze op 9 april een brief sturen!!

Jij kunt ook helpen!!!

Met jouw handtekening!! op

Zet jouw handtekening voor een nieuwe plek voor de liftersplaats in Maastricht!!

Als je voor 10 april tekent dan stuur ik jouw naam mee in een lijst van ondertekenaars van de brief en van de wens om de liftplaats dan ook opnieuw in te richten!! Denk erom, dan kunnen jouw kinderen straks ook nog gewoon veilig en snel liften!! Misschien bestaat er dan wel geen OV-jaarkaart voor studenten meer, en dan????? Liftuh!

Groeten
Frank Verhart
  vrijdag 24 maart 2006 @ 00:10:30 #64
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_36315712
Echt gaaf, die kerel die naar China is gaan liften!

Misschien iets voor in de grote vakantie, lijkt me wel gaaf om naar zweden oid te liften! Wie gaat er mee?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_36319541
Die petitie heb ik natuurlijk zonder enige aarzeling ondertekend.

Kleine moeite met veel goede gevolgen om een speciale liftersplaats aan te leggen.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zaterdag 1 april 2006 @ 16:57:30 #66
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36554238
Ik ben afgelopen vrijdag eindelijk weer wezen liften! Voor het eerst Heen en terug op 1 dag. Van Zaandam naar Rotterdam in 3 uur tijd, en de terugweg met een vrachtwagenchauffeur naar Hoorn in 2,5 uur tijd! Het was echt weer super cool en makkelijk, liften blijft gewoon zo cool.

Ik heb het hele verslag met (eindelijk) foto's van mn liftgevers en onderweg, op mn weblog staan.
http://deliftendehollander.web-log.nl
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36570429
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:49 schreef Knip het volgende:
Vroeger veel gelift. Voornamerlijk Frankrlijk, Spanje, Portugal en Duitsland. Nu zelf autobezitter, ik zou wel lifters mee willen nemen, ik zie alleen nooit mensen staan. Ik heb de indruk dat er nauwelijks nog gelift word.
Komt (in NL) door de OV studentenkaart, studenten gaan nu met OV ipv liften. Soms neem ik mensen mee, maar dan blijken ze aan een liftwedstrijd mee te doen ofzo.
pi_36570829
Hoewel het ook veel voordelen heeft, heeft de OV dus eigenlijk bijgedragen aan de individualisering?

[ Bericht 2% gewijzigd door AquaDiGio op 02-04-2006 14:12:05 ]
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zondag 2 april 2006 @ 12:49:57 #69
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36573820
Vind het wel relaxed dat er weinig gelift wordt, dan heb ik al die auto's voor mezelf
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36578161
@aquadigio. Staat OV voor jou gelijk aan individualisering? Ik begrijp wel waar je op doelt overigens.

Zaterdag 1 april 2006
Ik ging een kameraad ophalen in Luik, Belgie. Hij kwam met de sneltrein vanuit Parijs. In mijn dorp stak ik mijn duim uit. Na een minuut of zeven was ik op weg naar Maastricht. Ik reed met mijn achterburen - zo bleek - mee tot aan het Oranjeplein. Daar wandelde ik richting de A2 oprit aan het knooppunt Europaplein (Sint Gerardusweg x A2/N278). Onderweg haalde ik mijn bordjes "LUIK" en LIEGE" uit mijn tas. Liege, dat was wel toepasselijk op 1 April! Voor ik op de liftplek aankwam stopten drie wandelmannen, die in hun weekendmobiel op weg gingen naar de Ardennen, en door Luik zouden gaan. Gezellige rit, mooi weer.

's Middags liftten wij na onze wandeling door de mooie industriele, maar bij tijd en wijle ook moderne stad Luik, terug naar Maastricht, vanaf de voor liften geeigende plek op de snelwegoprit bij de Pont de l'Atlas (aanbevolen door Daan Toner - auteur van Autostopguide to Europe - www.autostopguide.com). Toen we er net waren kwam er politie op de hoek van de straat staan. Er was een criminele case. Terwijl we daar stonden kwamen er zeker tien politieauto's langs. Dat was allemaal voor die criminele case. Ik vond het wel passen bij de altijd nog als grauw bekend staande stad Luik. Na een half uur stopte er eindelijk een automobilist. Maar, een beetje ver op de oprit, en een politieagent kwam toegesneld toen de chauffeur achteruit ging rijden op de vluchtstrook aan de oprit. Die misten wij dus. Evenwel zei de politie niets tegen ons. Het duurde al bij al een uur voor we op weg waren voor de rit van 25 km. We hadden zon, bewolking en wat regen gezien. Het is best een mooie plek. Typisch. Grote flatgebouwen. Een rivier tussen zware kades. Heel anders dan in Maastricht.

Maar goed, uiteindelijk hadden wij onze lift met Francoise, waarmee we daarna nog een paar uur in een cafe hebben gezeten in de Brusselsestraat in Maastricht. "Nice spontaneous coincidental experience... " schreef ik gisteravond in een e-mail aan een vriendin.

Nieuw.
Lifters.startpagina.nl
En ik ben de beheerder!

Teken ook - graag voor 10 april.
Behoudt liftersplaats Maastricht!

[ Bericht 4% gewijzigd door Frank__NL op 02-04-2006 15:05:40 ]
pi_36578409
Ge-wel-dig! Helemaal top!

Ik zal snel eens kijken of ik misschien wat bij kan dragen. Samen kunnen we hier een nóg betere site van maken.

Tjeetje, echt alles staat er op! Super!

[ Bericht 47% gewijzigd door AquaDiGio op 02-04-2006 15:19:43 ]
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_36578895
man!!!
Life sucks
pi_36579290
Behalve de links is het in principe ook belangrijk dat de site vanuit andere websites wordt doorgelinkt.
pi_36579334
Ik zal 'm eens bij geïnteresseerden onder de aandacht brengen
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  zondag 2 april 2006 @ 19:24:32 #75
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36585849
Zo frank, wat cool! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, super veel info!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  zondag 2 april 2006 @ 22:58:11 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36593759
Hèhè, ein-de-lijk een volwaardig lift-topic.

Liften is voor übermenschen. I love it.

In 1997 voor het eerst met een vriend gaan liften, vanuit Rottterdam, richting Zuid-Frankrijk. Nooit eerder zo'n zuiver gevoel van vrijheid mogen beleven... je bent de vrolijke parasiet die zich onbekommerd een weg door de wereld baant.

Liften is leven in optima forma.

Overigens is Spanje een klote-land om te liften. (eigen ervaring)
Italië daarentegen schijnt heel gemakkelijk te gaan.

Als je het internationale avontuur niet aandurft, give it a try op Hollandse bodem. Liften is een kwestie van durf, en van durven communiceren. Liften brengt je in contact met de meest vreemde en meest normale mensen. Het verbreedt je sociale blikveld. Het is een prima middel om te leren netwerken (hoe kom ik in contact met vreemde mensen?)

Liften, je zou het op je C.V. moeten kunnen zetten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 3 april 2006 @ 00:18:49 #77
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36596162
quote:
Op zondag 2 april 2006 22:58 schreef Ringo het volgende:
Hèhè, ein-de-lijk een volwaardig lift-topic.

Liften is voor übermenschen. I love it.

In 1997 voor het eerst met een vriend gaan liften, vanuit Rottterdam, richting Zuid-Frankrijk. Nooit eerder zo'n zuiver gevoel van vrijheid mogen beleven... je bent de vrolijke parasiet die zich onbekommerd een weg door de wereld baant.

Liften is leven in optima forma.

Overigens is Spanje een klote-land om te liften. (eigen ervaring)
Italië daarentegen schijnt heel gemakkelijk te gaan.

Als je het internationale avontuur niet aandurft, give it a try op Hollandse bodem. Liften is een kwestie van durf, en van durven communiceren. Liften brengt je in contact met de meest vreemde en meest normale mensen. Het verbreedt je sociale blikveld. Het is een prima middel om te leren netwerken (hoe kom ik in contact met vreemde mensen?)

Liften, je zou het op je C.V. moeten kunnen zetten.
Juist! Zoals je in mijn en frank zn verhalen leest is liften in nederland simpel en net zo cool.
Do i need to say more. Het staat op mijn cv, onder het kopje 'vrijetijdsbesteding'
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_36598874
Daar stem ik ook helemaal mee in Ringo
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  maandag 10 april 2006 @ 09:55:44 #80
24606 edsuit
kind of blue
pi_36814441
Heeft iemand ervaring met liften in Noorwegen en Zweden? In de Lonely Planet van Noorwegen stond dat liften werd afgeraden omdat het niet helemaal veilig zou zijn.
  maandag 10 april 2006 @ 10:02:53 #81
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36814619
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 23:29 schreef Frank__NL het volgende:
Zondag 9 april...

[afbeelding]
Dat heb je gelift?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_36822554
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  maandag 10 april 2006 @ 14:49:56 #83
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_36822690
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
Wat ga je voor grote stap wagen dan ?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
  maandag 10 april 2006 @ 14:57:03 #84
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36822946
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
Daarvoor kan je beter in Reviews van reisliteratuur kijken.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_36839066
quote:
Op maandag 10 april 2006 10:02 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Dat heb je gelift?
Ja! Lees maar mee
quote:
Het is negen april. Eén week voor Pasen. Vandaag ga ik kijken naar Parijs-Roubaix, één van de meest legendarische eendagswedstrijden in het wielrennen. Bijna tweehonderd professionals leggen zo’n 250 kilometer af van het stadje Compiegne naar Roubaix. Of op zijn Nederlands Robeke. Onderweg komen ze over tal van stukken weg met kinderkoppen. De meeste stenen liggen er niet zo netjes bij als we van bij ons gewend zijn uit ordelijke stadscentra of monumentale stadjes. Sommige liggen schots en scheef. Er ontbreekt nog wel eens wat. Soms past zelfs het wiel van de fiets in de spleten tussen de kasseien. Sportverslaggevers noemen haar – Parijs-Roubaix is een vrouw – altijd “die barre tocht in Noord-Frankrijk”. Op naar de hel, de hel van het noorden.

Ik trek een sprintje naar de stationsfietsenstalling van Maastricht. De fietsers- en voetgangerstunnel onder het spoor ten westen van het Oranjeplein is nu sinds enkele maanden weer open. Deze passage heeft een jaar of tien dicht gezeten. De fietsenstalling is ook nog niet zo lang geleden verplaatst. Nu zit hij weer waar het hoort: in het stationsgebouw, in plaats van ergens achter de laatste stopplaats van het busstation. Het is zondagochtend. De stad wordt langzaam wakker. De mensen zijn kalm. Dat komt doordat de druktemakers nog op bed liggen. Op de weg zie ik weinig verkeer. Ik post mijn brief met handtekeningen van mijzelf en van een stuk of zestig anderen. Wij vinden dat de liftersplaats van Maastricht straks – als de snelweg verbouwd gaat worden – opnieuw moet worden aangewezen. Het opwaarderen van de weg hoort geen reden te zijn om een liftersplaats op te doeken!!

Op de oprit richting Luik toon ik mijn bordje “Liege”. 09:27. Het is rustig op de weg. Er rijden bijna geen Belgen terug naar huis, zo vroeg op de dag. Na een kwartiertje nadert een jongeman in een witte wagen. Het is duidelijk dat hij mijn bordje probeert te lezen. Stopt. Gaat naar Luik. Nee, hij gaat naar Seraing. Dat ligt net ten westen van Luik. Super-de-luxe dus. Ik wil tenslotte naar Wallers, omgeving Valenciennes, in het noorden van Frankrijk. Het is het departement “Nord” zo verneem ik later op de dag. Mijn liftgever was de vorige avond op stap geweest in Maastricht. De joint in zijn linkerhand bevestigt het stereotype van de jonge Belgische en Franse toeristen die naar de Maasstad komen; de legale handel in nederwiet trekt een essentieel deel van de anderhalf miljoen buitenlandse bezoekers in het jaar. Meneer brengt me naar de oprit bij Liege Airport; volgens hem een goede plek om richting Namur, Charleroi, Mons en Valenciennes te liften. 37 km afgelegd. Als ik uitgestapt ben oordeelt mijn gevoel anders. Met één auto in meerdere minuten zou het hier wel eens even kunnen gaan duren. Mijn negatieve gedachte wordt beloond; het duurt niet lang voor een jonge Waalse schoonheid haar blauwe en “met leer beklede” Opel Corsa tot stilstand brengt. “Namur” zei mijn bordje. Daar ging ze zo’n beetje heen. Met muziek en fraaie vergezichten trekken wij door een stukje Wallonië. Ik stap uit bij afrit 10. 66 km afgelegd. Het is een vrij rustige aansluiting van een nationale weg. Terwijl ik wat zon vang maak ik een bordje met “Mons”. We kunnen ver kijken over de velden. Van mijn kaart lees ik nu, één dag later, dat bij die oprit een klein natuurreservaat ligt. Mooi. Ik hou van de natuur. Hoewel er ook hier niet zoveel verkeer is ben ik kort nadat mijn bordje “Mons” klaar is weer op weg met een vent die naar Charleroi gaat. We verlaten elkaar bij afrit 16, waar hij de stad in zal “duiken”. 107 km afgelegd. Het is weer een aansluiting met een nationale weg. In België is er over het algemeen wat meer ruimte voor chauffeurs om veilig te stoppen bij opritten. Misschien is dat één van de redenen waarom liften daar wat makkelijker is als bij ons. Een minuut of tien later ben ik weer op weg. Een man met mobiele telefoondopjes in zijn oor (nee, géén banaan!) neemt me mee tot aan het tankstation vóór Mons, tevens afrit 21a. Hij rijdt voor mij een kilometertje of vijf door. 133 km op de teller. Daar waar wij zojuist nog over de A15 reden, heet het asfalt nu A7. Nu zou het kinderspel moeten zijn om naar de afrit bij Denain te komen. En dan is het nog maar een kilometer of zes naar Wallers. Wallers – voor de liefhebber van Parijs – Roubaix is dat een bekende plaats. Hier is één van de meest spectaculaire, zelfs beruchte passages van de wielerkoers. La Forêt de Wallers-Arenberg. Hier stierven renners duizend doden. Hier trekken de renners om fans heen die te ver op de weg staan; het minst slechte stuk is de rand van de weg, die dan juist weer vrij komt. Sommigen trekken nog liever door de grasbermen. Dat gaat beter dan over de keien.

Het kinderspel blijkt toch iets voor kerels met ervaring te zijn. De paar Fransen die ik aanspreek willen me niet of hebben geen plek. Mijn bordje “France” heb ik thuis laten liggen. Ik probeer het een tijdje met “Paris”. De wielerliefhebber zegt “Parijs is nog ver”. Maar Denain ligt op de route en er komen genoeg chauffeurs langs met nummerplaten uit Ile de France ofwel de grootstedelijke agglomeratie Parijs. Toch maar een bordje “France” gemaakt. Na een half uur begin ik aan mijn picknick aan het eind van het terrein en ik ga wat muziek luisteren. Zo zit ik lekker te happen. Een kwartier later kan ik mee met vader en zoon. Fransen die nog iets verder door moesten tot bij moeder de vrouw. Vader houdt ook wel van het fietsen. Ze gaan het straks ook bekijken op TV. De grens tussen Mons en Valenciennes passeert men met zo’n 20 kmh. Dat had ik niet verwacht, omdat vrijwel alle grenzen die ik in het Schengengebied ken geen wezenlijke snelheidsbeperking meer kennen. Voor de terugreis kan dit ideaal zijn; ideale situatie om in korte tijd een hele lange lift te krijgen. Nu kan ik mee tot Denain. Helaas is de hoofdafrit afgesloten vanwege de wielerkoers. Die passeert ter plaatse via de burg – “kunstwerk” – over de Franse A2 – “Autoroute du Nord”. Vader en zoon brengen me naar de tweede afrit van Denain en rijden nog een stukje de nationale weg op. … km afgelegd. Het is inmiddels 13:40. 253 minuten over 197 kilometer. Dat is een gemiddelde van iets meer dan 45 kmh. Dat is toch niet al te hoog!!

Mijn enige dag in Frankrijk dit jaar. Vorig jaar was ik helemaal niet in La France. In deze streek ben ik nog nooit geweest. De Fransen spreken hier netjes. Misschien hebben ze hier een wat andere uitspraak dan in het oosten en zuiden van Frankrijk, waar ik vaker kom? Of ben ik inmiddels gewend aan het (koeter-) Waals van Luik? Ik loop op de koers af. Dat is nog een eindje. Het zal krap worden om op tijd te zijn. Ik was niet al te snel, en de renners zijn vandaag op hol geslagen. Maar ik wilde even niet in de auto zitten. Daar is Frankrijk veel te mooi voor. Het vlakke landschap is gelardeerd met dorpjes en mijnsteenbergen. Dit is duidelijk een agrarisch-industriële regio. Een deel van de industrie bestaat niet meer. Of de terreinen worden nauwelijks gebruikt. Oude fabrieksgebouwen en spooremplacementen. Dat heeft wel iets, vind ik. Ik loop snel door en luister naar de Franstalige berichtgevingen van de koers op de radio. In het hart van Denain blijkt een soort tweede hands-markt gaande te zijn. Als ik ervan uit ga dat de bezoekers en verkopers op de markt een mooie afspiegeling zijn van de inwoners van het dorp dan bevind ik mij in een stad waar de mensen een brede culturele achtergrond hebben. Met de zon als kompas begeef ik mij richting het noorden. Zelfs in een betrekkelijk kleine stad als Denain – ik schat het op tienduizend inwoners – kun je dan nog vreemd uitkomen. Ik passeer de Avenue de Roubaix. Ik blijk niet richting Wallers te lopen, maar meer richting Hornaing. Dat is wel voor driekwart de goede richting, maar toch kost het aardig wat tijd. Ik weet dat mijn kansen slinken om de renners nog twee keer langs te zien komen in Wallers. De passerende automobiele Vlaamse en Waalse wielerfans buigen niet voor mijn bordje met “Roubaix” – eentje met Wallers had ik niet – hoewel een paar er wel aanleiding in zien mij de weg te vragen, niet om mij dan mee te nemen naar de koers. Op de kruising in Denain-Bellevue stopt dan toch een Fransman, die zich wel afvraagt of het de moeite is mij mee te nemen. Of hij is gewoon verrast dat daar opeens een jongeman met een bordje “Roubaix” langs de kant van de weg staat. Ik weet het niet, maar ik stap snel in en verneem dat hij mij een taxidienst zal verlenen naar één van die fameuze kasseienstroken van deze koers. Haveluy à Wallers, 2500 meter, zone pavee no 18. Halverwege de reeks stenen buigen de coureurs af om af te koersen op Wallers. De keien! Jeah. Ik heb ze gezien. Ik zie ze. Ik zeg tegen mijn chauffeur dat ik ze zou moeten kussen. Ik raak ze niet eens aan. Ik ga er niet eens op staan. Het is de extase van het moment. La legende. In de verte en voor mijn voeten zien we de auto’s van sponsors en teamleiders langs komen. Dan komen er die meer vaart maken. De “weg” is volledig droog. Geen vocht in de hel. Ze doen het stof oplaaien. Aan de horizon rijden de heren. De kop van de koers komt in zicht. Het land is volledig plat. Het zicht weids en ver. Een streep van auto’s en renners trekt door de velden, over de kasseien. Ze komen dichterbij. Wat een gezichten! Ze kletteren en kletteren, moeten nu al in de remmen voor die gemeen scherpe bocht met een bestrating die niet van deze tijd is. Rabo-renner Posthuma en drie andere helden komen langs. Posthuma… je hebt Robeco op je kont. Geen valpartij in de bocht… ze gaan door… we kijken ze na… geen lekke band – hoe is het mogelijk? Al snel zien we een grote groep renners… het peloton… een streep in de velden… rijden het dorpje Haveluy in, verdwijnen daardoor even uit beeld, en storten zich in de kasseistrook naar Wallers. Nu komt de stoomtrein eraan… Hincapie op kop, Tom Boonen zit niet ver… amaj, amaj, wat een kracht… niet te stoppen… ja, de bocht is geen probleem… niemand valt, iedereen zit nog… Daar gaan ze… De koplopers zitten nu vast al in het bos… bos van Wallers-Arenberg…

Inmiddels ben ik uitgenodigd om de rest van de race te komen bekijken “met de familie”. Dus stellen we ons even aan elkaar voor. De naam is Benoit. Nu rijden we achteruit over de grindzandige weg; voor ons een Renault 5 die vooruit rijdt; kortom, even zwaaien naar onze achtervolgers. De minuten die passeren eer wij terug zijn in Denain proberen we het verslag op de radio te vinden. “Want nu komen ze door Wallers-Arenberg”, roep ik. Nu blijkt dat hij in het centrum van Denain woont, in het huis achter één van de vele gevels in de straten waar de “tweede hands-markt” wordt gehouden. Dit is de jaarlijkse “brocante” van het stadje, die traditiegetrouw op de zondag voor Pasen wordt gehouden.

Ze doen zelf ook mee. Oude huisraad, kleding, videobanden, computerspelletjes… dat hebben ze in de aanbieding. Binnen nemen wij plaats voor het verslag. Ik stel me voor aan iedereen die zich komt presenteren. In huis is het naar mijn mening “een beetje” rommelig, en dat kwam niet alléén door de braderie. Er ontsnappen renners uit het peloton. De kopgroep groeit. Er is nog een goede Nederlandse renner mee. Twee kleine “schoot-“ hondjes zoeken trouwens hun plekje bij ons op de bank. Ik krijg een koud en blond pils – dus geef ik een van de mijne. Terwijl de kopgroep van veertien zich steeds verder losmaakt van het peloton en terwijl één van de renners zijn stuur verliest en vrijwel meteen daarna tegen de kasseien klapt begint zich een in het huis afspelend raadsel op te lossen. De slanke en onmiskenbaar schone – dochter van Benoit en krap twee decennia jong – blijkt dit jaar Prinses Carnaval… Paris-Roubaix est une Reine. Anne-Sophie est vraiment la Reine de Denain. Carnaval zegt U? Dat is toch een feest dat men in februari viert? Nou, bij ons wel. In Denain viert men dat op eerste en tweede Paasdag. Vandaag, een dag na de gebeurtenis, begrijp ik dan ook waarom er zoveel grote kleurrijke poppen langs het parcours stonden. Ook dat hoort bij het Carnaval van deze streek. La Reine toont aan allen die het willen zien hoe zij zal gaan schitteren tijdens de gekke dagen. Omdat ik niet geloof dat de Prinses naast me staat laat ze mij haar band zien. La Reine staat er op, zoals ik het van TV ken van Miss … (in dit geval: Denain…). Ik kijk een tijdje over de markt vanaf de deurpost. Mevrouw Benoit wijst naar mij en roept “daar heb je die Hollander!”.

Zwitser Cancellara gaat er vandoor. Tom Boonen ziet er niet erg fit uit. Twee renners gaan tegen de vlakte. Rabo kopman Fletcha kan nog net aan hetzelfde lot ontkomen. Cancellara komt over de spoorlijn ten zuiden van Roubaix. Twee achtervolgers – enkele tientallen seconden later – mogen niet door; moeten wachten. De slagbomen zijn dicht, weldra zal er een trein langskomen. Ze gaan toch door. Boonen en Fletcha doen hetzelfde. Maar dit mag niet; in het wielrennen gaat de trein vóór de wielrenner; en de twee eerste “criminelen” worden al voor aankomst gedeclasseerd… De Zwitser heeft de dagzege in de pocket. Op het velodrome – het fietsstadion – van Roubaix moet hij nog twee rondjes maken. Dat is nieuw dit jaar; het was er altijd één!

De braderie is afgelopen. We praten nog wat na over koetjes en kalfjes. Ik neem nog een pilsje. Cancellara krijgt zijn kassei. Dat is de trofee voor de winnaar van Parijs-Roubaix. De pasta heeft goed gesmaakt. Het werd weer tijd om de terugweg van Roubaix-Maastricht – of beter Denain-Maastricht – op te pakken. Benoit wilde mij graag naar het nabijgelegen tankstation Valenciennes Ouest aan de Autoroute du Nord brengen. Ik zei dat ik me bij de oprit van Denain ook prima zou redden. Op het tankstation wees Benoit meteen een Porsche aan; als ik daar eens even mee zou kunnen… We wisselden nog wat gegevens uit; wellicht voor (een) volgend jaar. Toen was de Porsche alweer op weg. Even rustig rondkijken; er waren heel wat mogelijke chauffeurs op het terrein. Een Nederlands stel met een BMW bleken richting Zeeland te rijden… het zou zodoende geen zin hebben om… anders prima… en ik was even niet bij de pinken om te bedenken dat Zeeland en Limburg in dit geval toch wel vijfig kilometer in de juiste richting lagen… Een ander Nederlands stel – dertigers – gingen warempel naar of langs Maastricht. Ze gingen naar het wegrestaurant. Ik had de indruk dat ik mee kon rijden als ik maar af zou wachten. Echt zeker was ik er niet van. Dus vroeg ik weer om een lift. Dat is ook veel leuker… Een Ier wilde wel, maar was moe. Toen kwam er iemand naar me toe. Ik kon mee. Had mijn bordje “Mons” gezien. Dat was vijftig kilometer van Valenciennes. We bleken tot net voorbij Huy dezelfde route te hebben. Dat is bijna honderdvijftig kilometer; de langste lift voor vandaag. De twee kleinen gingen naar de DVD-Rom “Sjakie et la chocolaterie” kijken op de laptop die op moeders lap stond. Typische “spannende” filmmuziek. Prima behang voor een verplaatsing van hier naar daar. Onderweg hebben we nog een detour van een kilometer of acht, want ze weten een goedkope pomp. Ik vraag me even af waar we naar toe zouden gaan – zouden we soms binnendoor naar Huy rijden? Dat moet heel mooi zijn – maar ik wil ook gewoon voor bedtijd thuis zijn. Valt dus allemaal wel mee. Op het tankstation langs de A15 ten noorden van Huy – bekend van de muur – is nog voldoende klandizie. De uitdaging is om een chauffeur te vinden die verder rijdt dan Luik. Het was donker, dus ik moet om een lift vragen. Aangezien de pompmedewerker mij soms bekijkt neem ik mijn voorzichtige houding aan, om niemand voor ’t hoofd te stoten, inclusief deze tijdelijke schoolmeester. Ik hoef niks te doen. Ik kan gewoon wachten tot er een Nederlander komt tanken. Want dat jonge stel dat dat doet vindt het ook goed dat ik met ze meerijdt. Zij werkt in het Zuid-Limburgse Beek. Ze gaan naar het nabije dorp Cadier en Keer. Vanaf de Akersteenweg wandel ik naar het station. Ik fiets met sportradio op mijn walkman naar huis. Volgens mijn aantekeningen heb ik 388 kilometer gelift. Dat betekent dat de terugreis iets korter zou zijn geweest dan de heenreis. Zo zie je maar weer.
  dinsdag 11 april 2006 @ 02:12:34 #86
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_36845296
Vet verhaal zeg!
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_37204578
Vrijdag 21 april

In mijn dorp hoefde ik maar een keer mijn duim uit te steken voor een ritje van vier kilometer naar het Oranjeplein in Maastricht. Ik reed mee met drie dames, waarvan een volwassen, en een pup van ongeveer veertien dagen,

Later op de middag ging ik dan naar familie in de buurt van Den Bosch. Na een kwartiertje op de Maastrichter liftersplaats nam ik plaats bij een chauffeur met bouwjaar 1949 die in een Cadillac van 57 jaar reed... samen waren zij 114 !!! Grote kans dat het de eerste passerende automobilist met een blauw kenteken was... Volgde een boeiend onderhoud van een man die zo'n zes oude auto's bezat, een woonboot, een groot fan was van Donald Duck (met die in-en-in-goede Dagobert Duck, die feitelijk niet eens zo kapitalistisch is, daar zijn enige levensdoel het rondzwemmen in een lading muntjes is... zijn motivaties zijn volledig zuiver...), anarchist, voorvechter van rechtvaardigheid en eigenaar van een coffeeshop in Maastricht. Helaas staat deze business in Maastricht zwaar onder druk. Vreemd, want het brengt leven in de brouwerij en spekt op zeker de kas van de gemeente.

Coffeeshops in Maastricht

Voordat ik zijn metier vernam antwoorde ik op zijn vraag of ik bezwaar had dat hij een joint op stak "alleen mijn vrienden en chauffeurs roken!".
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:13:16 #88
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_37273465
quote:
Op maandag 10 april 2006 14:46 schreef AquaDiGio het volgende:
Heeft iemand tips als het gaat om boeken met reisverhalen? Ik zoek vooral in de richting van "Led by destiny" van Kinga Freespirit en Chopin.

Ik wil voor ik de grote stap maak eens wat leerzame ervaringen van andere (wereld)reizigers lezen.
On The Road van Jack Kerouac!
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
pi_37290679
Daar ga ik achteraan! Ik heb zojuist "Weg met BNN - voor en door backpackers" gelezen. Een dikke vette aanrader voor alle globetrotters onder ons.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37293846
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Beetje jammer dat m'n vrienden er niet echt voor in zijn ben ik bang..

En alleen lijkt me toch een beetje te eng
Als het OV me weer eens in de steek laat zal ik er eens aan denken, je moet er even overheen denk ik..

[ Bericht 28% gewijzigd door TheTh1ng op 25-04-2006 22:06:53 ]
pi_37301782
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:15 schreef AquaDiGio het volgende:
Daar ga ik achteraan! Ik heb zojuist "Weg met BNN - voor en door backpackers" gelezen. Een dikke vette aanrader voor alle globetrotters onder ons.
Die staat hier ook in de boekenkast. Vooral de opmerking over hoe je een Nederlander herkent is erg grappig.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_37303265
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:40 schreef TheTh1ng het volgende:
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Beetje jammer dat m'n vrienden er niet echt voor in zijn ben ik bang..

En alleen lijkt me toch een beetje te eng
Als het OV me weer eens in de steek laat zal ik er eens aan denken, je moet er even overheen denk ik..
Het is nu of nooit. Laat je niet te veel leiden door je vrienden, als je het zelf wilt moet je het ook zelf doen.
Het is idd een risico dat je neemt, maar dat is juist de kick. Het onbekende verkennen. Zonder risico te nemen kom je veel minder ver dan degene die het avontuur tegemoet gaan.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37321104
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:40 schreef TheTh1ng het volgende:
Liften, ik wil het graag ooit nog een keer doen..
Hoi Danny. In het dorp waar jij woont zal het OV wel niet zo heel betrouwbaar zijn / niet zo vaak rijden. Als je wil gaan liften raad ik aan het gewoon een keer uit te proberen op een dag dat je de tijd hebt. Het is zeker lastiger te beginnen als vrienden of ouders het niet echt wat vinden. Je kan 't ook eens uitproberen als je op vakantie bent. Zo deed ik het in het begin ook. Dan heb je wat meer tijd. In sommige vakantiegebieden is het echt niet raar als er een paar wandelaars aan het liften zijn. Bijvoorbeeld omdat de route te lang was ofzo. Het grappige is dat ik in het begin dus vooral op vakantie liftte (in Frankrijk en Polen). Korte stukjes. Dat durfde ik wel. Terwijl het eigenlijk "gevaarlijker" is? Omdat ik bijvoorbeeld in Polen een keer meer dan twee uur op de bus moest wachten. En omdat er meer lifters zijn daar. Ja, in Nederland heb je een OV-kaart, of misschien niet, het openbaar vervoer is in ieder geval behoorlijk goed en je weet hoe het werkt (beter dan in het buitenland). Succes.
  donderdag 27 april 2006 @ 10:42:23 #94
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_37337901
Ja, je moet je er gewoon even overheen zetten. Mensen zullen raar kijken en je voor gek verklaren, so what? Omdat ze het zelf niet durven. Een plek uitzoeken waar je wilt starten en een doel waar je heen wilt. Dan gewoon gaan staan, als je eenmaal onderweg bent met de eerste auto groeit het vertrouwen vanzelf en wordt het leuk!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_37402574
29 april 2006

Vanmiddag heb ik mijn twee gasten uit Krakau en Cestochowa, Polen mee laten rijden tot aan het A2-tankstation even ten noorden van Sittard. Toen ik 20 minuten later na gedane zaken weer naar het zuiden reed waren ze inmiddels op weg naar de hoofdstad van Oranje met hun oranje Rabobank opblaashelmpjes en het bordje "A'DAM" dat ik voor ze had gemaakt.

Vanmiddag op de duim naar Maastricht?
pi_37413357
Leuk Frank! Ook ik heb vandaag een Oranje lift genomen.
Ik stond minder dan een kwartier in mijn woonplaats Etten-Leur met een bordje naar A'dam en kreeg een lift van 2 hele leuke meiden. Zelfde leeftijd en zelfde persoonlijkheid zeg maar. Dát het gezellig was zeg!

Op de terugweg heb ik de trein gepakt omdat ik nogal opgefokt was door de drukte vooraan op het Museumplein. Dat mensen dat leuk vinden!

Maar zeker weten weer een stimulans om het nog vaker te gaan doen. Liften (ofwel; mensen leren kennen) is leuk.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37414051
Een (nogal vage) vriend van een vriend van me is nu liftend op weg naar India (hij zit al in Italië).

Z'n reis is te volgen op www.the3theye.com
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_37414184
@Frank_NL, wanneer ga jij een website opzetten?
pi_37420716
lifters.startpagina.nl heeft hij zojuist opgezet toch?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_37421403
Ja maar dat is een startpagina. Ik bedoelde eigenlijk een soort van een weblog waar hij zijn verhalen neer kan zetten zoals hij hier altijd doet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')