abonnement Unibet Coolblue
pi_34359601
Het basisonderwijs is de laatste twee weken niet echt in het nieuws geweest he, afgezien van het rekenen dan?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_34375581
Och och, ik heb toch een berg nakijkwerk liggen. Tentamens, SO's, werkstukjes. Ik vind het helemaal niet zo vreselijk om te doen, als ik maar eenmaal bezig ben. Maar ik heb altijd zo'n moeite om te beginnen...

Laten we het even over iets luchtigers hebben. Los van allerlei geweldige didactische en pedagogische vaardigheden die je als docent moet hebben, is er ook nog de kwestie van de organisatie. Laat dat nu net mijn zwakke punt zijn. Zo was ik vorige week eventjes lichtelijk in paniek (maar wel met stoicijns uiterlijk, want ik laat zoiets niet meteen merken hè) omdat ik de werkstukken van twee brugklassen nergens meer kon vinden. Ik dacht zeker te weten dat ik ze in het sectie hok had neergelegd, maar daar lagen ze niet. Ohjee, ohjee. Ga maar eens aan 60 schattige brugklassertjes vertellen dat je hun werkstuk (waar ze hun stinkende best op hebben gedaan) een beetje eeeh kwijt bent geraakt.

Gelukkig kwamen ze weer terecht. Maar ik werd wel weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik kan nogal slordig zijn met spullen. Ik laat altijd van alles slingeren (in de docentenkamer, lokalen, thuis, in mijn tas), en daardoor ben ik soms ineens iets 'kwijt' of beter: ik denk dat ik het kwijt ben, want ik vind het bijna altijd wel weer. In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 17:11:37 #178
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34383221
Ik heb een hele gave stage

Het is een afdeling van een grote scholengemeenschap. Deze afdeling heeft slechts 90 leerlingen die allemaal geen tot weinig nederlands spreken. Ze krijgen ook maar een paar vakken, wiskunde, nederlands, maatschappijleer, en wat creatieve vakken. De school is bedoeld als basis zodat de leerlingen kunnen doorstromen. De leerlingen zijn vluchtelingen en kinderen van een gezinshereniging.

Veel een op een werk en veel maatwerk
  maandag 23 januari 2006 @ 18:21:56 #179
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34385543
Dat is natuurlijk wel superinteressant als leraar maatschappijleer
pi_34386003
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon, en als er weer eens een opmerkzame leerling mij als 'chaoot' bestempelt kan ik niet anders dan glimlachen en melden dat ie gelijk heeft

Nog geen rampen gebeurd trouwens, al ben ik momenteel wel 1 SO-tje van een leerling kwijt. Inhalers zijn de hel als je zo slecht georganiseerd bent als ik, ik zou wensen dat ze allemaal gewoon nooit ziek waren, zoals ik!
  maandag 23 januari 2006 @ 18:37:49 #181
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386093
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
pi_34386172
Ik was er een keer eentje kwijt dat ik al wel vluchtig had nagekeken, en ik wist nog dat ik had gedacht: "kijk eens aan, Japie doet het weer even goed als altijd". Ik heb hem dus maar verteld dat ie zoals gewoonlijk weer ergens tussen de 8 en de 9 zat, en dat ie omdat ik het kwijt was een 9 kreeg. Heel veel later vond ik het terug: ik had de stapel proefwerken van die klas lui op mijn bed nagekeken, en die ene was achter het bed op de grond gegleden, achter allemaal opbergdozen e.d. Het volgende schooljaar kon ik 'm tot zijn en mijn grote hilariteit alsnog zijn proefwerk teruggeven: hij had eigenlijk een 8,3.
  maandag 23 januari 2006 @ 18:46:31 #183
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34386338
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
pi_34386434
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:35 schreef thaleia het volgende:
Aan het begin van elk schooljaar neem ik me steevast voor dat het deze keer toch echt anders zal gaan en koop A4-mapjes in verschillende kleuren, voor elke klas een, en archiveer thuis dingen in een map 'excursies' en een map 'eindexamens' etc.

In de loop van elk schooljaar echter verval ik al snel weer in het aloude patroon
Haha, dat is exact hoe het bij mij gaat. Hoe doorbreek je zo'n patroon, ik zou het graag willen weten. Omdat ik thuis niet zoveel ruimte heb om spullen te bewaren (of zoek te raken) is het thuis allemaal wel netjes en georganiseerd. Althans, zo lijkt het. Maar ondertussen vind ik tussen de SO's van H3 een antwoordmodel van een toets van A4 (waar ik al een tijdje naar op zoek was) en zit in het boek van de brugklas een opdracht voor A3. Ik bedoel maar. En dat mooie gekleurde A4-mapje van H4 ben ik al een tijdje 'kwijt'.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_34386474
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:46 schreef nickybol het volgende:
Maar als hij echt niet terug te vinden is en niet nagekeken?
Er staat vast iets over in het schoolregelement?
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 23 januari 2006 @ 20:37:14 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34390611
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:23 schreef RaisinGirl het volgende:
In het onderwijs heb je vrij veel te maken met papierwerk (wat er wekelijks in mijn postvakje ligt! en dan heb ik ook nog op twee scholen gewerkt, twee postvakjes!!): hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
De bodem uit het postvakje halen

Ik heb het voor mezelf wel redelijk op orde. Moet mezelf wel moeite doen om het zo te houden. Ik heb thuis een stuk of 3 bakken met elk 4 laatjes op elkaar gestapeld, en elk laatje is voor een klas. Daar dump ik dus alle pw's en so's van die bepaalde klas in. Maar werkstukken en zo heb ik in mijn lokaal in een kast liggen. Achter slot en grendel.

Af en toe vind ik het wel storend hoor van collega's. Een tijdlang was het bij ons zo dat er veel papierzooi in de docentenkamer slingerde, soms ook informatie waarvan ik dacht: "Moet die nu hier zo open en bloot op tafel liggen?" of "Hoe kun je dít nou missen?"... Maar sinds men begonnen is met op elk briefje de afkorting van de betreffende docent te zetten (waardoor men er op aangesproken kon worden als er informatie rond slingerde) is het vrijwel gestopt.
.
pi_34392239
quote:
hoe ga je daar mee om? Welk systeem gebruik je?
Ik ben er vrij simpel in. Bij het innemen van werk dat beoordeeld moet worden gaat elke klas in een grote envelop. Dat gaat op school of thuis in de kast. Ik verwerk de enveloppen op volgorde van binnenkomst. Ik geef het de eerst volgende les na verwerking terug.

Verder heb ik voor elke klas een lijst met vakjes waarin een aantal dingen aan te geven valt zoals het niet maken van huiswerk en straf. Op een aantal bladen waarop alle klassen staan houd ik bij waar ik ben gebleven met uitleggen en wat voor werk ik heb opgegeven.

Postvak is voornamelijk voor spam en dat hoort in de prullenbak. Ik krijg er, afgezien van last-minute wijzingen, niet vaak iets interessants in.
quote:
Wat doen jullie als er een proefwerk kwijtraakt?
Dat kan bijna niet. Ik schrijf de inlevertijd van elk proefwerk achter de naam van de leerling. Gebeurt het toch, dan zou ik aan de leerling de keus geven voor het toekennen van het cijfer dat hij gemiddeld haalt of een herkansing.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_34394240
Ik werk zelf met 2 puntenboeken: 1 voor de punten die mijn leerlingen behaald hebben op taken en toetsen en 1 voor notities (aan- of afwezig, taak op tijd/te laat ingediend, gewettige of ongewettigde afwezigheid, ...)

Zelf heb ik ook een map met verschillende vakken en daar steek ik per klas alle ingeleverde taken en toetsen in. Ik zorg ervoor dat ik altijd alles verbeterd heb tegen de volgende les zodat ik het kan teruggeven.
Daar heb ik nooit problemen mee, maar als er dan een leerling afwezig was wanneer ik de toets wou teruggeven, moet ik er altijd extra opletten dat ik die toets in het juiste mapje steek én mag ik die vooral niet vergeten terug te geven de week erop (ik loop nu nog steeds met toetsen rond van leerlingen van voor de kerstvakantie )

Voor de rest heb ik per leerling een diskette die ik ook altijd moet controleren en waarop taken en toetsen bewaard worden.
Soms gebeurt het wel eens dat een diskette kapot gaat zodat ik de toets niet meer kan verbeteren en dan wordt er wel eens gevloekt.
Meestal laat ik de leerling zelf kiezen: gemiddelde van de klas of toets opnieuw.
Voor examens heb ik een andere oplossing. Leerlingen bewaren examen ook tijdelijk op pc en ik kopieer het bestand onmiddellijk van hun diskette naar mijn laptop. Als dit goed afgelopen is, mogen ze hun oplossing verwijderen van de pc.

En nog een geluk dat ik veel kasten heb in mijn lokaal zodat ik daar wel wat papieren kan bewaren

En in mijn agenda noteer ik ook wanneer leerlingen hun taken moeten indienen, anders zou ik ze wel eens vergeten op te halen
  dinsdag 24 januari 2006 @ 13:01:35 #189
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_34410308
Toen ik nog lesgaf (sinds de kerstvakantie heb ik mijn vrijheid terug ) was de administratieve organisatie rondom het lesgeven een van mijn grootste struikelblokken. Net als een aantal anderen hier dacht ik elk jaar in september: en NU ga je echt alles anders doen... om twee maanden later te constateren dat het wéér een zooitje was.

Als je leerlingen zien dat je neigt naar chaotisme, dat is 1; als ze er wat van zeggen, dat is 2.

Bij mij gingen ze er zelfs bij voorbaat van uit.
"U zult het wel weer kwijt zijn.... (zucht)"

Nee ik was een prima docent :
  • gebrek aan organisatie & klassenmanagement
  • gebrek aan gezag
  • gebrek aan pedagogisch-didactisch inzicht

    maarrr... wél universitair geschoold, en DAT scheelt een hoop.
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_34420688
    Mijn eigen spullen maak ik "graag" zoek, maar spullen van anderen niet. Zelfs dan proberen ze het hoor.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
      dinsdag 24 januari 2006 @ 18:33:38 #191
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34420863
    Ik had daar nog nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ik ben van nature erg ordelijk en secuur in mijn werk (niet thuis hoor ) en heb altijd allerlei mapjes enzo. Ik heb ook zo''n docenten tas met allerlei vakjes. Vakje voor na te kijken werk, vakje voor nagekeken werk wat terug gegeven moet worden, vakje voor agenda, vakje voor cijfer boekje en op de pc de cijfers bij houden en dergelijke.

    Na te kijken werk en nagekeken werk gaan ook in een mapje en ik werk graag met lijstjes waar je kunt afkruisen zodat ik zeker weet dat niemand hem vergeten is. Ook moeten de leerlingen aftekenen na een toets enzo

    Klink wel als een control freak nu he

    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    pi_34421125
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Ik heb 160 lln met elk een persoonlijke diskette

    Aangezien het nu nog maar mijn tweede jaar is dat ik daar werk is het systeem nog niet veranderd. Maar ik zou graag vanaf volgend schooljaar (ik denk niet dat ik niet zou mogen terugkomen) met een server werken dat die verschrikkelijke diskettes idd weg zouden zijn. Het is vreselijk werken, maar momenteel de enige oplossing.

    Maar je klinkt idd wel een beetje een freak ja
    pi_34421765
    Met een server werken is inderdaad de beste oplossing. Laten uploaden en de inlevertijd is meteen geregistreerd. Eventueel op dezelfde website de uitslag bekend maken.
    Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
    pi_34422180
    Ik ben een enorme chaoot, en hoewel ik er alles aan doe om te voorkomen dat ik andermans spullen kwijt raak, zou ik niet verbaasd zijn als het een keer gebeurd. Vooral nu, vier dagen per week stage, tentamens, verijkte lessen, voorbereiden op de uitwisseling met Litwouwen. Dan schiet secuurheid er wel een beetje bij in.
      woensdag 25 januari 2006 @ 21:58:57 #195
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_34462668
    quote:
    Op dinsdag 24 januari 2006 18:33 schreef Silmarwen het volgende:
    Diskettes wil ik overigens niet, printen, schrijven of mailen, diskettes zijn mij te fragiel.
    Nee, daar zou ik ook niet mee willen slepen, en als er per ongeluk een diskette zou breken, heb je een probleem.

    Vanavond weer ouderavond gehad. Ik vind het altijd wel een gezellige aangelegenheid. Ik plan meestal een kwartier in, zodat ik ruim de tijd heb, maar vaak wordt het wat langer. Tien minuten vind ik écht veel te kort voor een fatsoenlijk gesprek. En gelukkig heb ik heel betrokken ouders, die - wanneer ze op gesprek komen - ook echt met je mee willen denken of die jouw hulp willen om SAMEN hun kind op te voeden. Da's wel zo prettig. Ik plan ouders waarvan ik weet dat het gezellig word altijd als laatste in. Dan ga je tenminste met een goed gevoel naar huis.
    .
    pi_34462798
    Ik heb van klassen gewisseld met mijn stagepartner, nu heb ik een h2 en een brugklas. Das een stuk prettiger lesgeven dan aan Havo 3.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:14:04 #197
    93828 nickybol
    onderduiknaam
    pi_34463272
    Waarom?
    pi_34463323
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
      woensdag 25 januari 2006 @ 22:23:29 #199
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_34463645
    quote:
    Op woensdag 25 januari 2006 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
    Eigenlijk omdat ze gewoon een stuk braver zijn, kan ik me bezig houden met de kwaliteit van de les in plaats van orde in de chaos krijgen.
    In het begin focus je toch meer op je les dan op de orde. Zonder dit arrogant te bedoelen, maar ik heb nooit echt problemen met orde, het schijnt mijn uitstraling te zijn

    Gek he hoe sommige klassen verschillen. Soms is de samenstelling van leerlingen echt niet okay.
    pi_34464433
    Ik had eigenlijk graag nog iets gevraagd aan jullie. Ik werk namelijk mee aan een GOK-project rond leerlingen-en ouderparticipatie en bij ons op school is er dus eigenlijk een probleem omtrent deze zaken (anders zouden we er idd niet aan werken )

    Ouders krijgen we bij ons heel moeilijk naar school. Ik werk in een Brusselse school voor beroeps- en technisch onderwijs (laag niveau) waarin veel verschillende culturen samen'leven'. Om een voorbeeld te geven: tijdens de laatste oudercontact (2 rapporten dagelijks werk en 1 rapport examens) kwamen van slechts 16% van de leerlingen de ouders naar school om het rapport van hun kind te bespreken. Dit terwijl misschien 70% van de leerlingen één of meerdere tekorten heeft.

    Nu is mijn vraag of dit bij jullie ook zo verloopt. En als het niet zo verloopt, hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen dat er zoveel ouders komen?
    Vorige keer hebben we er een inzamelactie voor de schoolreis van de 6e jaars aangekoppeld en dan nog kwam er maar 16% langs.

    Iemand een idee misschien? (ik weet dat het een moeilijke vraag is hoor want we zoeken er nu zelf al maanden een oplossing voor, maar misschien hebben jullie een ingeving ofzo)

    Ik leef op hoop
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')