Ik ga het eens zeggen aan mijn collega's die les geven aan de oudere leerlingen dat ze hun sociale vaardigheden aan de kant kunnen schuivenquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uitquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:03 schreef Roellio het volgende:
Nickybol, jij zit vast zelf nog op de middelbare school? ! ! !
Ik neem aan dat jij toch op het WO ook wel Piaget en alle andere ontwikkelingspychologen hebt moeten bestuderen. Die duidelijk aangeven dat de sociale vaardigheden een stuk langer doorlopen dan tot 16 jaar oud.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:09 schreef nickybol het volgende:
Die sociale vaardigheden heb je juist nodig als tweede graads docent in de onderbouw en het vmbo. In de bovenbouw vwo heb je geen sociale vaardigheden nodig. Daar moet je je leerlingen het vak overbrengen en minder sociale dingen dan in de onderbouw.
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef Silmarwen het volgende:
Godzijdank dat meer mensen (Roellio en Leonieke) die reacties raar vinden. Ik voelde me al heel raar. Met mijn HBO opleiding zit ik nog steeds ver boven het niveau van de leerlingen in het VWO zeg.
Bovendien heb ik 3 jaar meer stage ervaring als ik klaar ben en studeer ik dan aan het wo (universiteit voor leonieke ) Ik vind het dan ook erg raar dat ik niet aan de havo of het vwo mag lesgeven (dit terwijl ik vwo en havo heb gedaan) en iemand die OOK 4 jaar in de boeken heeft gezeten maar GEEN 4 jaar stage ervaring heeft wel. Die vakinhoudelijke kennis scheelt helemaal niet veel en je wordt ruim (iig wel mijn opleiding) boven het middelbare school niveau opgeleid.
Ik blijf de reacties buitengewoon arrogant en ondoordacht vinden.
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:12 schreef leonieke het volgende:
[..]
Het ligt aan de sociale vaardigheden, joh, die heeft ze niet nodig.. en daarom komt het er allemaal wat 'raar' uit
Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord hoor. Dit is voor mij helemaal nieuw en gelukkig maar, anders zou ik op vmbo scholen blijven de rest van mijn leven. Kan ik lekker knuffelen en spelenmet de leerlingen, ze zijn toch te dom voor de stof.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef leonieke het volgende:
[..]
Stel je voor dat we maar zouden weten wat we moeten uitleggen...
Kom het maar eens tegen dat je dan een leerling tegenkomt die er net al hetgeen van weet dat ik moet uitleggen.
"Ja, sorry, met je vragen ga je naar de leerkracht van de eerste graad moeten gaan want die leerstof heb ik echt niet gezien in mijn opleiding. Ik ben maar een regent (zo noemen ze dat hier ) je moet echt bij een licentiaat zijn. Maar nu vind je toch niet dat ik dom ben he? Want ik wil wel lekker sociaal doen hoor met jullie allemaal! "
Je begrijpt dat ik jouw mening deel he, nietwaar?
En ik heb van mijn collega's van het -voor jullie- wo (ik leer het! ) nog nooit zo'n commentaar moeten horen. Bij ons geven ze tenminste toe dat ze de leservaring zeker niet hebben en dat ze op dat gebied heel wat 'schade' hebben in te halen op ons...
Dan ga ik toch kiezen voor thuisonderwijs hoor... Mogen mijn kinderen les krijgen van hun lieve mama die wel overweg kan met sociale vaardigheden, maar ze misschien geen chirurg zal laten worden want ja, die kennis heb ik nietquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Joh stof aanleren is toch gewoon een boek voorlezen en ze zelf laten werken. Toetsje maken en klaar is kees. Wat nou samenwerken, wat nou een kind door barre tijden helpen, wat nou pestgedrag vermijden.
Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.
Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Kom gezellig een weekje bij mij langs. Mag je mijn boeken lezen (Alle 12 per 3 maanden) en de stof volgen. Kun je zien wat voor laag denkniveau we hebben. Doe toch niet zo raar, k heb zelf het vwo gedaan, maar ik vond het vwo onnodig veel werk.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:17 schreef nickybol het volgende:
Nogmaals het gaat om het denkniveau, een WO opleiding staat nou eenmaal voor een bepaald denkniveau. Ik ga hier niet op de man spelen, en jullie zullen vast allemaal heel intelligent zijn, maar als ik zie wat voor een mensen er soms van het HBO komen. Als je de behoefte hebt om in de bovenbouw havo/vwo les te geven als 2e graads docent kun je je 1e graads diploma halen. Dan staat er vast wat voor een denkniveau je hebt. Anders wordt het natte-vingerwerk.
Daarbij zeg ik niet dat sociale vaardigheden niet nodig zijn, maar jullie zullen het met me eens zijn dat een 3vmbo klas een groter beroep doet op die vaardigheden dan een 5vwo klas.
Dan moet je niet zulke onzinnig uitspraken doen. Kom eerst eens kijken op het hbo voor je je oordeel klaar hebt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:21 schreef nickybol het volgende:
Er zijn hier een paar 2e graads docenten heel erg op hun teentjes getrapt. Niet nodig.
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:16 schreef Silmarwen het volgende:
Misschien moeten we de sociale vakken in de bovenbouw maar afschaffen. Krijgen we allemaal contactgestoorde slimme kids, die later onze kids weer les kunnen gaan geven of arts worden. Een psycholoog zonder sociale vaardigheden lijkt me een briljant idee.
Sorry dat ik het nu in het absurde trek, maar ik ben oprecht verbaasd over de reacties van de eerste graads docenten. ik krijg er gewoon koude rillingen van.
Nee ik heb de kennis en het denkvermogen niet mij genuanceerder uit te drukken. Ik heb tenslotte maar hbo.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
En ik krijg koude rillingen van de vooroordelen die jij kennelijk hebt. Zo ongenuanceerd zie je mij hier niet schrijven.
Dan moeten jullie zich toch écht leren uitdrukken want de enige indruk dat ik krijg is dat jullie o zo fantastisch zijn en zo goed kunnen denken en wij... tjah, misschien wel les kunnen geven, maar zelfs dat staat niet vast. Maar dat jullie kunnen denken.. ja hoor, dat kunnen jullie want jullie hebben verschillende jaren leerstof vanbuiten geblokt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Een verstandige reactie. Er wordt op niemand neergekeken.
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 07:13 schreef leonieke het volgende:
Zo komt het toch over op mij en aan de reacties te zien ook nog op anderen.
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:42 schreef Neuralnet het volgende:
Denkniveau en grenzen in de vorm van diploma's zijn er nu eenmaal nodig om enige controle te hebben over de kwaliteit. Natuurlijk kunnen mensen in de praktijk van mening zijn dat ze best zonder kunnen en dat ze zelfs beter zijn. Ik ken een professor wiens werk ik zo kan overnemen. Ik zou het best goed doen als directeur van een grote multinational. Ik zou best intelligentere uitspraken kunnen doen op de stoel van Balkenende en ik zou best elk willekeurig vak in het voortgezetonderwijs kunnen geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |