FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Legendarische Alfa Romeo's
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 11:52
Een topic gewijd aan Europa's meest stijlvolle middenklassermerk: de Alfa Romeo. Post en bespreek hier de klassiekers. Alfa heeft in de jaren een fiks aantal prachtige bolides gemaakt. Als voorbeeld begin ik met de Alfa SZ;
quote:
When it was launched at the 1990 Geneva Motor Show the striking Alfa Romeo SZ caused quite a stir. Its angular and aggressive looks were at the same time unconventional and appealing; although they led to the Italian press labeling the SZ as il Mostro, or the Monster, they left little doubt that this was a performance machine.

Underneath composite body panels bonded to a steel frame – but with aluminum roof and carbonfiber rear spoiler – ground effect principles had been employed to further enhance the efficient aerodynamic shape which boasted a Cd of just 0.30. Inside, the two-seat cockpit was bereft of both electronic gadgetry and creature comforts, bar supportive and adjustable leather-trimmed Zagato seats with matching door trim.

The light alloy, fuel injected 2,959cc V6 engine produced 210 bhp at 6,300 rpm and 1,811 lb.ft of torque at 4,500 rpm. Mated to a five-speed, close ratio transaxle with limited slip differential this was sufficient to propel the SZ to 152 mph and 0-60 mph in 6.7 seconds, while braking was taken care of by large ventilated discs at each corner. But it was the roadholding and handling that really caught the imagination, leading the SZ to be considered one of the most exhilarating supercars available. So well was the SZ received by press and public alike that orders exceeded the 1,000 limited-production run before it had even begun.









handige link: http://home.wxs.nl/~evdbeek/monster.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Googolplexian op 07-01-2006 12:04:51 ]
Pharellzaterdag 7 januari 2006 @ 12:09
die velgen op t 2de plaatje zijn mooi een maatje groter...
ziet er gelijk een stuk beter uit!

tis jammer van de brakke bouw kwaliteit van alfa's maar over t algemeen zijn ze erg mooi!
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 12:11
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:09 schreef Pharell het volgende:
die velgen op t 2de plaatje zijn mooi een maatje groter...
ziet er gelijk een stuk beter uit!

tis jammer van de brakke bouw kwaliteit van alfa's maar over t algemeen zijn ze erg mooi!
klopt Die velgen zijn 18" i.p.v. de standaard 16".



http://www.81x.com/Authors/AlfaSZ18/Wheels_1.aspx
M5zaterdag 7 januari 2006 @ 12:12
Alfa Tipo 33 Stradale:





Fiets-toeterzaterdag 7 januari 2006 @ 12:13
wow die is wel erg m ooi
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 12:13
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:12 schreef M5 het volgende:
Alfa Tipo 33 Stradale:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]


specs + history?
M5zaterdag 7 januari 2006 @ 12:19
Specs van de 33 Tipo Stradale

Type 2S FHC
Designer Scaglione
Number of doors 2

Dimensions & weights

Wheelbase 2350 mm
Track front 1350 mm rear 1440 mm
Length 3970 mm
Width 1710 mm
Height 990 mm
Length:wheelbase ratio 1.69
Kerb weight 700 kg
Fuel capacity 94.7 litres

Engine

Manufacturer Alfa Romeo
Type V-8 in 90° vee
32 DOHC valves total
4 valves per cylinder
Bore × stroke 78.00mm × 52.20mm
Bore/Stroke ratio 1.49
Displacement 1995 cc
Unitary capacity 249.38 cc/cylinder
Compression ratio 10.00:1
Fuel system Sp fuel inj.
Aspiration Normal
Catalytic Converter N
Max. output:
(DIN) 233.2 PS (230.0 bhp) (171.5 kW) @8800 rpm
Max. torque:
(DIN) 183.0 Nm (135 lbft) (18.7 kgm) @7000 rpm
Coolant Water
Specific output 115.3 bhp/litre
Specific torque 91.73 Nm/litre

Engine location Mid
Engine alignment Longitudinal

Top speed 260 km/h (162 mph)
Transmission 6M
Drive RWD
Top gear ratio 0.96
Final drive ratio 4.55

History :

Alongside the development of the new sports prototype car (the 33/2) a road version was also designed. First released in September 1967, it featured all the sports car characteristics such as its mid-mounted twin-spark dohc fuel-injected V8 engine with 230bhp whilst being clothed in a spectacular new 2-seat body designed and constructed by Franco Scaglione. The thin aluminum shell covered a lightweight tubular frame and featured fully openable panels commonly found on competition cars.

Total production was 18 examples from 1967 to 1971.
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 12:27
@8800 rpm

18 examples built

230 pk maar toch top 260

6 bak


eer-ikzaterdag 7 januari 2006 @ 12:27
gaat 't nog?
ben voor de ontopic nog effe mooi alfa-tje aan het zoeken
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 12:29
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:27 schreef eer-ik het volgende:
gaat 't nog?
Ik zit weer totaal voldaan
eer-ikzaterdag 7 januari 2006 @ 12:33
Alfa "Duetto" Spider
PRODUCTIEJAREN: 1966-1967
MOTOR: 4-cilinder lijnmotor
CILINDERINHOUD: 1570 cm³
VERMOGEN: 109 pk bij 6000 tpm
TOPSNELHEID: meer dan 185 km/h




en een race variant
Chokemezaterdag 7 januari 2006 @ 15:28
Ben geen Alfa-kenner maar deze vindt ik wel erg mooi

PeuRaczaterdag 7 januari 2006 @ 15:33
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:28 schreef Chokeme het volgende:
Ben geen Alfa-kenner maar deze vindt ik wel erg mooi

[afbeelding]
Alfa Romeo GT Junior (ook wel GTJ genoemd)
Alexxxxxzaterdag 7 januari 2006 @ 16:53
Vandaag nog een SPider 2000 op de foto gezet En een Fiat Scudo met Alfa front

paar mooi foto's voor de liefhebbers
Kaj_Azaterdag 7 januari 2006 @ 19:20
De Alfa 6
quote:
In 1979 Alfa Romeo introduced their new flagship model, the Alfa 6. The four-door, three-box body used a similar style to the existing Alfetta model, although the considerably larger boot and bonnet made it a much more imposing vehicle. The drag coefficient was a respectable 0.41.The engine was an all new V6 with a capacity of 2492cc, which generated 158bhp at 5,600rpm using a total of six carburettors and a single, belt driven camshaft in each cylinder head. The drivetrain was conventional, with the engine and gearbox at the front and a limited slip differential at the rear. The suspension was similar to the Alfetta, with a de Dion system at the rear and independent front corners, but the gearbox was located in a more conventional position, aft of the engine (rather than at the rear like the Alfetta). A three speed automatic transmission from ZF was available as an option.

In 1983 the second series was launched. A minor (no changes to the metalwork), but noticeable facelift was conducted, with single square headlights replacing the twin round units, new bumpers, the addition plastic rubbing strips along the flanks, a new grille and new trim around the rear lights. Internally minor detail and trim changes were executed, whilst mechanically the engine received Bosch L-Jetronic fuel injection to replace the six carburettors, the power remaining at 158bhp.

For tax reasons, a 1997cc version (135bhp, still with carburettors) of the 2.5 V6 engine was introduced, and at the same time a 2494cc 5-cylinder (105bhp) turbodiesel engine (by VM) was also offered.







2e generatie
MouseOverzaterdag 7 januari 2006 @ 19:29
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:20 schreef Kaj_A het volgende:
De Alfa 6
[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

2e generatie
En daar is dus de alfa 90 uit voortgekomen?
Kaj_Azaterdag 7 januari 2006 @ 19:40
De Alfa 90 werd een model tussen de Alfa 6 en de Alfa Alfetta, omdat de productie van deze 2 type auto's beeindigd werd.
FoXjezaterdag 7 januari 2006 @ 19:46
Ik vind de 156 toch ook al wel een klassieker hoor
zerotolerancezaterdag 7 januari 2006 @ 19:54


Alfa 75 3.0 V6

Die zou ik ook nog wel eens willen. (ondanks dat het een alfa is)
M5zaterdag 7 januari 2006 @ 20:01
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:46 schreef FoXje het volgende:
Ik vind de 156 toch ook al wel een klassieker hoor
[afbeelding]
1 jaar uit productie en dan al klassier?

Dan liever de GTV6.

GiSHzaterdag 7 januari 2006 @ 20:38

Giulia SS Sprint!!
mcintoshzaterdag 7 januari 2006 @ 20:42
topic!
bliebliezaterdag 7 januari 2006 @ 20:44
Die Tipo 33 is echt mooi, die SZ is een regelrecht gedrocht .
Hier in Eindhoven kom ik em regelmatig tegen.
Thermozaterdag 7 januari 2006 @ 20:46
Ik zou mijn GT echt wel voor een SZ willen inruilen, vooral om het feit dat een SZ als je hem goed behandeld de komende jaren meer en meer waard wordt.
mcintoshzaterdag 7 januari 2006 @ 20:46
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:44 schreef blieblie het volgende:
Die Tipo 33 is echt mooi, die SZ is een regelrecht gedrocht .
Hier in Eindhoven kom ik em regelmatig tegen.
Gedrocht? Ik neig naar cult
bliebliezaterdag 7 januari 2006 @ 20:48
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:46 schreef Thermo het volgende:
Ik zou mijn GT echt wel voor een SZ willen inruilen, vooral om het feit dat een SZ als je hem goed behandeld de komende jaren meer en meer waard wordt.
Ik zou niet eens een GT kopen, maar daarvoor zit ik in het verkeerde topic geloof ik
MouseOverzaterdag 7 januari 2006 @ 20:48
Die sz is een van de weinige auto's waarbij het woord "bruut" op z'n plaats is.
sootyzaterdag 7 januari 2006 @ 20:49


De eerste Alfetta 1.8 (later werd 1.6 of 2.0) met de toerenteller pontificaal voor de bestuurder.
mannyzaterdag 7 januari 2006 @ 20:50
Alfa 75, 3.0 V6.

Thermozaterdag 7 januari 2006 @ 20:52
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:48 schreef blieblie het volgende:

[..]

Ik zou niet eens een GT kopen, maar daarvoor zit ik in het verkeerde topic geloof ik
Dat is meer iets voor het Eindhoven topic idd
PeuRaczaterdag 7 januari 2006 @ 20:55
Er zijn maar weinig Alfa's die ik niet mooi vind, zet er maar een op de stoep en ik vertroetel em
MouseOverzaterdag 7 januari 2006 @ 20:57
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:55 schreef PeuRac het volgende:
Er zijn maar weinig Alfa's die ik niet mooi vind, zet er maar een op de stoep en ik vertroetel em
En het geluid

Ik krijg echt een brok in m'n keel als ik zo'n boxer hoor roffelen.
mcintoshzaterdag 7 januari 2006 @ 20:58
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:50 schreef manny het volgende:
Alfa 75, 3.0 V6.

Thing of beauty

mcintoshzaterdag 7 januari 2006 @ 21:02
WOW, wat is dit dan?



Volgens google de Alfa Romeo 8c?

En dit is het daaropvolgend concept model

Moduszaterdag 7 januari 2006 @ 21:02





Die (rechter) Alfa 6 op de eerdere foto's is wel vet. .
PeuRaczaterdag 7 januari 2006 @ 21:23
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 20:57 schreef MouseOver het volgende:

[..]

En het geluid

Ik krijg echt een brok in m'n keel als ik zo'n boxer hoor roffelen.
Alfa's klinken allemaal super lekker, op de nieuwste na ze hadden nooit de motoren moeten vervangen voor die GM blokken
Alexxxxxzaterdag 7 januari 2006 @ 21:29



Jimmiezaterdag 7 januari 2006 @ 21:43
Alfa Romeo Canguro







One of the TZ chassis greatest advantages was the exceptionally low construction, which allowed for a small frontal area. Giugiaro made the most of that and designed a highly aerodynamic fiberglass body, which was even lower than the aluminum Zagato body. To smooth out the airflow the car featured a glued-in front window, which was an industry first. Another interesting design element was the incorporation of the Alfa Romeo's competition cloverleaf as cockpit vents. Launched at the 1964 Paris show, the car was dubbed Canguro, Italian for kangaroo.

Giugiaro's Canguro received universal acclaim, but Alfa Romeo was not convinced and abandoned the idea of the TZ based road car. One of the reasons was the incapability of Autodelta, the marque's racing department, to build enough chassis. The project ended on a sad note when a journalist crashed the unique car in a test drive. The Canguro's remains were eventually bought in 1971 by Gary Schmidt, a German journalist. He intended to reconstruct the car, but he failed to do so, and the car was considered lost.

Fortunately this was not the end of the story; a Japanese collector tracked down the remains in the 1990s, and continued in secrecy where Schmidt had left off. It made a glorious debut at the 2005 Villa d'Este Concours d'Elegance, where it was voted best of show. For many it was quite a shock to see one of the automotive's finest designs in person, after it was believed to be lost for ever.

Although the Canguro was never produced, it has made a lasting impression on the industry. Some of the design cues were found on later Alfa Romeos, and other Bertone designed vehicles. Designed in a time when Italian design was at a peak, it is considered by many as one of the most balanced designs ever executed.

The Canguro is pictured at its second debut, the 2005 Concorso d'Eleganza Villa d'Este, where it was the centre of attention of press and public alike


Gisjezaterdag 7 januari 2006 @ 22:48
Alfa 90
Heb behoorlijk wat kilometers in die grijze meegereden, word op dit moment voorzien van een 2.0 ts blok. De witte is van mijn oom en zijn broertje (eigenaar van de grijze) en er is best kans dat ik hem over een paar jaar bezit.

Nog een plaatje van de andere 90 van mijn oom, die staat nu zielig te wachten op restauratie. Komt misschien een V6 in, vanwege het geluid en hij heeft "toevallig" nog zo'n blok liggen.


En de Alfetta sedan vind ik ook erg mooi, wil ik later ook nog hebben.
Knarfzaterdag 7 januari 2006 @ 23:04
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 12:27 schreef Googolplexian het volgende:
@8800 rpm

18 examples built

230 pk maar toch top 260

6 bak


Je vergeet 1 heel belangrijk ding:
Displacement 1995 cc

MouseOverzaterdag 7 januari 2006 @ 23:05
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 22:48 schreef Gisje het volgende:
-knip-
Is die grijze van een tweaker geweest?
rudedeltadudezaterdag 7 januari 2006 @ 23:15
Dit vind ik de meest legendarische Alfa ooit!!!
En nog steeds bij de tijd!!!
Hyperdudezaterdag 7 januari 2006 @ 23:31
GOED topic

Alfa 6C2500 Villa d'Este, vooroorlogse techniek met na-oorlogse Touring Superleggera styling
Paar foto's van het exemplaar in Alfa Museo Storico te Arese (uit mijn verzameling )







quote:
The Alfa Romeo 6C 2500 was introduced near the end of the 1930's. The 6C name was derived from the engine size, an inline-six while the 2500 represented the engines cubic-centimeter displacement size.
The engine was a version of Vittorio Jano designed six-cylinder engine. The 6C was available in a plethora of body styles and wheelbases and was produced during two different times in history. Most of the coachwork was handled by Touring of Italy or by Pinin Farina. The body styles ranged from coupes and convertible to four-seater salon. In 1939 Alfa Romeo introduced the SS version, a short-wheelbase model, dubbed 'SS' for Super Sport, that had a high-compression 6C engine rated at 105 horsepower. It was the top-of-the line 6C model that married style and performance together to create the perfect road-going vehicle.

World War II had interrupted production for many automobile manufacturers. During this time many switched their efforts to support the war, such as building engines for marine and aircraft or by producing vehicles that were suitable for war time. When Alfa Romeo resumed production, their vehicles were similar to those they had offered in 1939. The main difference was that Alfa Romeo now bodied the cars themselves rather than providing the rolling chassis for custom coachbuilders to body. The designs had become standard but they were still based on sketches and designs produced by coachbuilders such as Pinin Farina and Touring. Pinin Farina built the exclusive bodies such as the Cabriolet. These vehicles were elegant and stylish and had a price tag that matched. Touring built the Coupes which became known as the Villa d'Este in 1949 after winning the famous Concours d'Elegance Villa d'Este. When outfitted with the Superleggera, meaning light weight, bodies they were capable of speed of over 100 mph.
Googolplexianzaterdag 7 januari 2006 @ 23:52
Daar istie dan:

Alfa Romeo 33 : als Alfa ooit een betaalbaar mode-mobiel had was dit 'm wel.
Roesten waar je bij stond maar iedereen wilde 'm wel.

quote:
At the beginning of the '70s Alfa Romeo was thinking to design a medium-sized FWD car, quite a revolution for the Alfisti.
After many projects in 1971 the Alfasud was born, a medium-sized FWD with four disc brakes and a brand new 1186 cc boxer engine. The name Alfasud was motivated by the fact that these cars were produced at the new Pomigliano d'Arco A.R. plants near Naples, in the South (hence Sud) of Italy.
The Alfasud was a very original and brilliant idea and the success was almost immediate. It lasted for 12 years before it was replaced by the 33 back in 1983.
It is quite difficult to find old Alfasuds, Suds for short, in good conditions as rust was a serious problem for these cars.
Rather interesting collectible Suds are the Ti and the Sprints (Veloce, Quadrifoglio verde) which are quite easy to find.

The 33, that took its name fom an ancient AR racing car named Model 33, has been produced in several versions though the real distinction has to be done between the pre-1990 and the after-1990 33s.
Indeed, in 1990 a major restyling was made which allowed to extend the production of this car until the first half of 1995.

The restyling was quite radical for the body of the car while the frame was similar to the previous series.
Alfa Romeo designers wanted to give to the new 33 a modern look so they made it quite 164-ish, especially the rear end where the tail lights were linked together with a long reflector-like red strip.
But, better than to describe it in words you should take a look at our gallery of photos.
The boxer engines used were: the 1351 cc, the 1490 cc, the 1712 cc, and a brand new 1712 twin-cam 16 valves. A 3-cylinders 1779cc Turbodiesel by VM was available too.
The smaller engines (1.3 and 1.5) had dual carburettors but later, between '91 and '92, they were equipped with fuel electronic injection and catalytic converter.
The 1.7 and 1.7 16V had electronic injection (Bosch Motronic) right from the start (though a 1.7 with carbs was available in the latest pre-'90 series).
These two engines were equipped with cat converters at the end of the 1990 but non-cat version were available till the end of '91.
The 1.7 16V was a piece of art: it delivered 133 bhp (129 with cat) giving an impressive, being a non-turbocharged engine, 78 bhp per litre ratio and 7.5 kg per bhp.
It equipped both the 16V and the 16V Quadrifoglio Verde (Green Cloverleaf), later it was introduced even a four wheel drive version, firstly named Permanent 4 and then, in May '92, Q4. This was available also as Sportwagon (the compact station wagon body designed by Pininfarina).

Several versions were introduced just before stopping production, among these there were the Feeling, the Hit and the most famous Imola. This last one was a very interesting model since it had the 1351cc IE boxer engine with a 33 16V QV body (spoilers, body kit, seats and alloy rims). The Imola had slightly different suspensions, too.
The Feeling and the Hit (probably not sold everywhere) had the same 1351 engine, only different interiors.

While the 33 was still available Alfa Romeo started to produce its brand new hatchback, the 145, then came the 146. These were equipped with the same engines, including a slightly modified 1.7 16V, but, because they're were heavier than the 33 (almost +200 kgs), overall performances and fuel consumption were worse.
For these reasons Alfa Romeo decided to use the new Twin Spark 16V engines instead and so the glorious and very reliable boxer engine was abandoned.
With the birth of the 145 and 146 the SportWagon concept was abandoned too and many Alfisti who needed a spacious fast family car are still missing that kind of compact station wagon.

The 33 was a true Alfa: a revolutionary, powerful and very reliable engine into a no-nonsense car. It was a fast family car that surely will earn reputation among the Alfisti crowd year after year.
Not to be missed an used 33 16V as it'll quickly become a classic. The Italian ancient car magazine Ruoteclassiche has already declared this car a classica domani that is to say a classic tomorrow.



oude type:


minder oude type:
CittaRzondag 8 januari 2006 @ 13:15
alfa's zijn prachtige wagens

zelf moet ik het doen met een 145, maar hij rijdt wel echt heerlijk
Richie_Richzondag 8 januari 2006 @ 13:21


eer-ikzondag 8 januari 2006 @ 13:23
effe [img] en [/img] eromheen zetten + wat specs, en dan is het nog beter
Kabbie_Kabbiezondag 8 januari 2006 @ 14:12
Eindelijk een Alfa topic
wilde er zelf ook 1 openen maar was daar nog niet aan toe gekomen.

ben zelf gelukkige bezitter van een 156 selespeed

hoop dat dit topic nog lang mag leven
CittaRzondag 8 januari 2006 @ 14:19
deze mag er wat mij betreft ook al bij
de 159 is egt vet


en anders de brera wel

Scrutinizerzondag 8 januari 2006 @ 14:25
HeyFreakzondag 8 januari 2006 @ 14:34
ik rij nu een golf 3 en ik ben van plan een Alfa 156 te kopen (wanneer weet ik nog niet, geld gaat eerst op aan verhuizing). Als ik deze foto's zie dan kan ik me voorstellen dat er Alfa-gekken rondlopen. Hele mooie bakken zitten er tussen Die Tipo 33 Stradale is toch echt wel bloed- en bloedmooi!

Die Alfa SZ heb ik ook wel eens in Roden gezien. Best een agressieve auto
Scrutinizerzondag 8 januari 2006 @ 14:39


Scrutinizerzondag 8 januari 2006 @ 14:42
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 14:50
quote:
Op zondag 8 januari 2006 14:25 schreef Scrutinizer het volgende:
[afbeelding]
Ga je er ook nog een verhaaltje bij schrijven?
Mag eventueel ook in het Fries
Scrutinizerzondag 8 januari 2006 @ 14:54
quote:
Op zondag 8 januari 2006 14:50 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ga je er ook nog een verhaaltje bij schrijven?
Mag eventueel ook in het Fries
Iedereen ziet toch direct dat dat een GT/J 1600 Lusso is? En dat die afgezien van de motor volledig gelijk is aan de GTV 2000?
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 14:59
Heeft een 1600 dubbele koplampen?
Of een Lusso wel?
Scrutinizerzondag 8 januari 2006 @ 15:06
quote:
Op zondag 8 januari 2006 14:59 schreef Hyperdude het volgende:
Heeft een 1600 dubbele koplampen?
Of een Lusso wel?
Deze wel in ieder geval Nee serieus, die 1600-versie is er pas ten tijde van de olie-crisis, begin jaren '70, gekomen en is een 2000 met een 1600 blok en heeft standaard dus ook deze grille.
Speed-Addictedzondag 8 januari 2006 @ 15:19


CittaRzondag 8 januari 2006 @ 15:44
die heb ik hier ook staan, alleen dan donkergroen... en met wieldoppen, daar moet iegenlijk maar eens verandering in komen...

trouwens een 1.6ts met uit '99 of '00, laatste versie van het oude model... met 30K op de teller
M5zondag 8 januari 2006 @ 15:50
Het gaat hier om legendarische Alfa's, niet om moderne die kennen we wel.

Zo iets dus:

Alfa Romeo Tipo 159, Formula 1 Car, World Champion in 1951 met Fangio. 425 Pk.
CittaRzondag 8 januari 2006 @ 15:55
alle alfa's zijn legendarisch.
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 16:00
Precies. Klassiekers. Alfa 159 dus nog ff :
En die 425 PK's uit 1479 cc (in 1951!)



quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:55 schreef CittaR het volgende:
alle alfa's zijn legendarisch.
Dat mag jij best vinden; maar het is niet zo

[ Bericht 23% gewijzigd door Hyperdude op 08-01-2006 16:08:18 ]
Gisjezondag 8 januari 2006 @ 16:38
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 23:05 schreef MouseOver het volgende:
Is die grijze van een tweaker geweest?
Is nog steeds van een tweaker.

Hier nog een plaatje van het blok, ligt er overigens alweer uit want de motorruimte moet nog wat opgeknapt worden.
mistraldkzondag 8 januari 2006 @ 16:40
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 21:02 schreef mcintosh het volgende:
WOW, wat is dit dan?

[afbeelding]

Volgens google de Alfa Romeo 8c?

alfa 2900 gt b lungo?
Googolplexianzondag 8 januari 2006 @ 17:02
Alfa Romeo Bat [Berlinetta Aerodimnamica Tecnica] 5, 7 & 9 concept by Bertone 1953-55




quote:
The Giulietta Sprint success story in 1953 and 1954 was not the only thing bringing Bertone fame and fortune at that time. In the mid-fifties the reputation of the Turin bodywork builder owed much to the revolutionary B.A.T. 5 line, and following on from that the B.A.T. 7 and the B.A.T. 9. The Berlinetta Aerodinamica Tecnica 5, or B.A.T. 5 takes its general inspiration from the 1952 Abarth 1400 coupé, and its mechanics from the Alfa 1900 Sprint. The acronym was a great hit in the English-speaking world because the car was actually reminiscent of a bat, with its tail shape hinting at two tucked-in wings.
The design of the model was based on a study of aerodynamics. The shape of the front in fact aims to eliminate the problem of airflow disruption at high speeds. The design also aims to do away with any extra resistance generated by the wheels turning, as well as achieving a structure which would create the fewest possible air vortexes. In practice these rigorous criteria would allow the car to reach 200 km/h with the 100 Hp engine mounted as standard. The design that Bertone came up with was for an extremely light car (1100 kg), the ultimate in streamlining, with side windows at a 45° angle respect to the body of the car and a large windscreen which blends in perfectly with the almost flat roof. The most surprising part of the car has to be the tail, with the length-ways rear windscreen divided by a slim pillar, and the two fins tapering upwards and slightly inwards, for a highly aesthetic finish. There was no shortage of positive feedback: the car was an immediate hit for its aerodynamics and noteworthy stability at high speeds. Bertone had solved the problem of aerodynamic stability, creating a car with an excellent index of penetration .
Frezerzondag 8 januari 2006 @ 17:04
topic.

Nog een plaatje van een GTV6:

De_Warme_bakkerzondag 8 januari 2006 @ 17:20
Mooi Topic

De tijden van roest e.d. zijn al voorbij hoor, al mag ik mijn vader - fervent liefhebber - er graag mee pesten

Btw: Alfa Brera = schitterend!
Googolplexianzondag 8 januari 2006 @ 17:23
Quadrifoglio Verde

Quadri = Vier
Foglio = Blad
Verde = Groen

quote:
Cloverleaf or Quadrifoglio badges denote variants of Alfa Romeo cars where the name denotes the high-end of the range in comfort and engine size, but previously denoted Alfa Romeo racing cars in the pre-Second-World-War era. The image first appeared in 1923 when Ugo Sivocci presented one prior to the start of the 14th Targa Florio as a good luck token to the team. This became the symbol of competition Alfas, denoting higher performance. Some modern Alfas wear a cloverleaf badge which is typically a green four leaf clover on a white background (Quadrifoglio Verde), but variants of blue on white have been recently observed. It is assumed that these might denote advanced equipment in other areas (?).

The Alfettas of the early 1980s had models available sold as the "Silver Leaf" and "Gold Leaf" (Quadrifoglio Oro). These models were the top of the range. Badging was the Alfa Cloverleaf in either gold or silver to denote the specification level. The Gold Leaf model was also sold as the "159i" in some markets, the name in homage to the original 159.

The trim levels (option packages) offered today on the various nameplates (model lines) include the lusso, “luxury,” turismo, “touring,” and the GTA (gran tourismo alleggerita, “lightened grand touring”). The GTA package is offered in the 147 and 156 and includes a V-6 engine. In the past, Alfa Romeo offered a Sprint (from Italian sprinta, "tuned") trim level.
Googolplexianzondag 8 januari 2006 @ 17:31
En maar meteen een echte klassieker:

Alfa Romeo 2900 Scuderia Ferrari



In 1938 was dit wat Ferrari inzette om races te winnen in de F1.

Wie heeft er meer data over deze auto?
CittaRzondag 8 januari 2006 @ 17:56
ik vind alleen dit

1935 Ferrari Alfa Romeo 8C 35
Year 1935
Make Ferrari
Model 8C 35
Tuner Alfa Romeo
Engine Location Front

CittaRzondag 8 januari 2006 @ 18:00
1964 Alfa Romeo Canguro

650 kg
170pk
top 241km/u



de 2003 Alfa Romeo 8C Competizione (concept) lijkt wel erg veel op de canguro

Chokemezondag 8 januari 2006 @ 19:11
Heb nooit veel voor Alfa gevoeld maar dit topic doet er zeker goed aan
Monsterachtige pk's/snelheden/gewichten voor die tijden
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 19:46
Nog maar ééntje, 1955 1900 SS Zagato (let op het Zagato Bubble-dak)
quote:
The 1900 series was introduced in 1950 as the first Alfa designed for mass production. Owners enjoyed the benefits of the twin-cam, 1875-cc, 100-hp engine, wishbone and coil-spring independent front suspension and an exceptionally well-located live rear axle. The ultimate 1900 was the 1900 Zagato (SSZ), with its dual-carbureted, 115-hp engine.


Dracarzondag 8 januari 2006 @ 19:54
Deels verantwoordelijk voor de slechte naam onder Alfa's maar zeker niet minder legendarisch daardoor:
De AlfaSud



Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 20:27
En maar even de scanner onder het bed vandaan getrokken.
1966 TZ2 (Tubulare Zagato) Autodelta, 102 cm hoog, 1570 cc, 165 PK, 620 KG, top 245 Km/u





mannyzondag 8 januari 2006 @ 20:40
wat is dat ding bruut zeg. schitterend
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 20:53
En nog zo'n rood ding

1931 8C 2300 Monza corto, 8 cyl. in lijn, 2336cc, 165 PK, 920 KG, top 210 Km/u
De eerste otoos van de Scuderia Ferrari in 1933







Kaj_Azondag 8 januari 2006 @ 21:52
Voor Googolplexian
quote:
First introduced in the 8C 2300, the Vittorio Jano designed eight cylinder engine scored at least one victory in every major race and championship. In its initial 1931 configuration, the engine displaced 2336 cc, it grew gradually to 2905 cc, primarily by increasing the stroke. The engine was created by mounting two alloy blocks of four cylinders on a single crankcase. On top of the two blocks an alloy head was installed, housing two camshafts. Aspiration was forced, through two Roots-type superchargers.

Although the engine increased in size throughout its career, its layout and auxiliaries remained very much similar to Jano's 1931 design. One of the best known racing cars powered by the 8 cylinder engine was the Tipo B or P3 of 1932, which is to date considered as one of the finest Grand Prix racers ever constructed. Run by Enzo Ferrari's Scuderia Ferrari, the Alfa Romeos were almost unbeatable.

From its 1931 introduction, the 8C 2300 took four straight victories in the 24 Hours of LeMans, driven by talented drivers like Tazio Nuvolari and Luigi Chinetti. Tazio Nuvolari's brilliance was even more visible when driving the P3, the first single seater racer ever. The P3 was unbeaten in 1933, but eventually succumbed to defeat by the greater budgets being spent by Mercedes-Benz and Auto Union.

With the rise of the German Grand Prix teams, Alfa Romeo focused more of its attention on sportscar and road racing. Designed specifically for Italy's most legendary road race, the Mille Miglia, was the 8C 2900. Much like the contemporary Grand Prix racers, the 8C 2900 featured all-round independent suspension, with wishbones at the front and swing-axles at the rear. Installed in the chassis was a 220 bhp version of the 2.9 litre eight cylinder engine.

A total of six of these road racers, later known as 8C 2900 A, were constructed. Three of these were entered in the 1936 running of the Mille Miglia. The new cars were immediately successful and occupied the first three places at the finish with the Brivio and Ongaro driven 8C on top. A year later a second victory was scored. With the winning cars as a base, a road going customer version was constructed. Dubbed 8C 2900 B, the road car featured a de-tuned engine, but other than that is very similar to the racer.

Two versions were available, the 2800 mm short wheelbase (Corto) and 3000 mm long wheelbase (Lungo) versions. Most of these were sent to Touring to be fitted with Berlinetta, Spyder and Roadster bodies. Of these, the featured Touring Berlinetta on the long chassis is considered one of the most beautiful cars ever constructed. With its competition chassis and high top speed it was faster and quicker than anything its competition had to offer. Due to its high price, only a very few of these supercars were constructed (10 Lungo and 20 Corto chassis).

Being very similar to the competition 8C 2900 A, it came as no surprise the 8C 2900 B was used as a racer as well. To suit this purpose Alfa Romeo constructed a further 13 8C 2900 B chassis fitted with the 220 bhp engine. Many of these were fitted with roadster bodies and were competed in road races like the Mille Miglia. After the two 8C 2900 A victories in 1936 and 1937, another two victories were scored by the 8C 2900 B in 1938 and 1947. No other Alfa Romeo has scored as many 'MM' victories as the 8C 2900.

The featured 8C 2900 B Lungo Touring Berlinetta is among the finest surviving 8C 2900 Bs, a fact underlined by multiple Concours victories. It is seen here taking part in the 2003 edition of the European Concours d'Elegance in the gardens of the Schwetzingen castle. It won both the best in class and and best in show award. Two well deserved prizes for one of the finest cars ever produced and one of the very first true supercars. WM

the Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo Touring Berlinetta


General specifications
Record last updated Before 12 / 01 / 2004
Country of origin Italy
Years of production 1937 - 1939
Numbers built 10 (all bodies)
Body design Touring

Engine
Engine Straight 8
Engine Location Front , longitudinally mounted
Configuration alloy block and head
Displacement 2.905 liter / 177.3 cu in
Bore / Stroke 68.0 mm (2.7 in) / 100.0 mm (3.9 in)
Compression ratio 5.8:1
Valvetrain 2 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed 2 Weber 42 BS1 Carburetors
Aspiration double Roots-type Superchargers

Drivetrain
Chassis/body superleggera body on ladder-frame
Front suspension double wishbones, coil springs over dampers
Rear suspension swing axles, radius arms, transverse semi-elliptic leaf springs, hydraulic and friction dampers
Steering worm-and-sector
Brakes aluminum drums, all-round
Gearbox 4 speed Manual
Drive Rear wheel drive

Dimensions
Weight 1250 kilo / 2755.8 lbs
Length / Width / Height 4910 mm (193.3 in) / N/A / N/A
Wheelbase / Track (fr/r) 3000 mm (118.1 in) / 1350 mm (53.1 in) / 1350 mm (53.1 in)

Performance figures
Power 180 bhp / 134 KW @ 5200 rpm
Torque N/A
BHP/Liter 62 bhp / liter
Power to weight ratio 0.14 bhp / kg
Top Speed 175 km/h / 109 mph
0-60 mph Acceleration N/A
en nog wat info
quote:
In the early 1930s talented designer Vittorio Jano conceived what would become one of the most successful engines of the decade. 'His' 8 cylinder engine was made up of two four cylinder engines and featured twin overhead camshafts. The original engine displaced 2.3 litres and was installed in the Tipo B 'P3' Grand Prix racers and the 8C 2300 sportscars. The Tipo B racked up many Grand Prix wins and remains as one of the most successful Grand Prix racers ever. LeMans and the Mille Miglia were the favorite playgrounds for the 8C 2300, winning the 24 Hours race four years running from 1931 to 1934. Over the years displacement grew to a final size of just over 2.9 litres by 1935.

In 1935 Jano's 8 cylinder engine, in 2.9 litre form, was the base for an all new sportscar, the 8C 2900A. In Grand Prix tune the engine produced a hefty 255 bhp, for reliability reasons a lower compression 220bhp version was installed in the 8C 2900As. It proved very successful in racing, with as highlight a one-two-three in the 1936 Mille Miglia.

For 1937 Alfa Romeo announced the production of a limited number of 8Cs for road use. These were dubbed 8C 2900B and featured a 180 bhp version of the 8 cylinder engine. It was installed in a box-type chassis available in short and long wheel base configurations, both with all-round independent suspension. Most of the 33 8C 2900Bs built were fitted with lightweight Touring bodies, constructed following their patented Superleggera principal.

After parting ways with Enzo Ferrari in 1937 Alfa Romeo set up their own racing department, 'Alfa Corse', early in 1938. Alfa Corse entered five 8C 2900Bs for the 1938 LeMans. Four of them were fitted with Spider bodies, the other with a coupe body. This coupe was specially constructed by Touring to cut through the air as effeciently as possible on LeMans' long straights. Compression of its engine was increased and matched the performance of the 8C 2900A's powerplant.

Skillfully piloted by drivers Sommer and Biondetti, the LeMans coupe was in a class of its own in the race. The pairing was 11 laps, well over 100 miles, in the lead when a tire blew on the Mulsanne straight. One of the biggest leads ever in the grueling 24 Hours event. Sommer limped back to the pit and after the faltering tire was replaced he returned to the track, in the lead still. An hour before the finish bad luck struck again, a broken valve meant the end of the race for the Touring Coupe.

It was to be the only outing for the streamlined 8C 2900B. After the war it surfaced in the UK where it was brought back to running order. In the 1980s it was acquired by the Alfa Romeo Museum in exchange for an 158 'Alfetta' Grand Prix racer. The Museum restored to concours and running condition. Without a doubt it is one of most valuable pre-war cars, a priceless example of Alfa Romeo's racing heritage. It is seen here in the paddocks of the 2002 LeMans Classic and the 2002 Goodwood Festival of Speed. WM

the Alfa Romeo 8C 2900 B LeMans

General specifications
Record last updated Before 12 / 01 / 2004
Country of origin Italy
Produced in 1938
Numbers built one-off
Body design Touring

Engine
Engine Straight 8
Engine Location Front , longitudinally mounted
Configuration alloy block and head
Displacement 2.905 liter / 177.3 cu in
Bore / Stroke 68.0 mm (2.7 in) / 100.0 mm (3.9 in)
Compression ratio 6.3:1
Valvetrain 2 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed 2 Weber Carburetors
Aspiration Twin Roots-type Superchargers

Drivetrain
Chassis/body aluminum body on a welded light-gauge box-section frame
Front suspension trailing arms, coil springs, tubular shock absorbers
Rear suspension swing axles, radius arms, transverse semi-elliptic leaf springs, tubular shock absorbers
Steering worm-and-sector
Brakes hydraulic drums, all-round
Gearbox 4 speed Manual
Drive Rear wheel drive

Dimensions
Weight 1100 kilo / 2425.1 lbs
Length / Width / Height N/A / N/A / N/A
Wheelbase / Track (fr/r) 2799 mm (110.2 in) / 1349 mm (53.1 in) / 1349 mm (53.1 in)

Performance figures
Power 220 bhp / 164 KW @ 5800 rpm
Torque N/A
BHP/Liter 76 bhp / liter
Power to weight ratio 0.2 bhp / kg
Top Speed 245 km/h / 152 mph
0-60 mph Acceleration N/A




Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 22:27
Nog een paar foto's van de Alfa 8 cylinder.
Rootes compressor, Memini carburateur. distributieketting in het midden., 2 krukassen.





[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 08-01-2006 22:52:24 ]
#ANONIEMzondag 8 januari 2006 @ 22:58
vergeten wij deze niet? De auto waarmee Alfa Romeo in 1993 als nieuwkomer heer en meester was in de DTM? De auto die er voor heeft gezorgt dat Alfa uberhaupt nu nog bestaat?

juist de 155











BoJozondag 8 januari 2006 @ 23:02
155
Hyperdudezondag 8 januari 2006 @ 23:04
Hoort die niet te vliegen?



Dat DTM-avontuu heeft ze trouwens een behoorlijke cent gekost, en erg weinig opgeleverd denk ik. Maar dat is nogal off-topic
Googolplexianzondag 8 januari 2006 @ 23:31
lol Kaj

good form, dude
Maurozondag 8 januari 2006 @ 23:40
De AlfaSud 1.5 ti



Voor die tijd heel bijzonder. Een voorwielaangedreven machine in een achterwielaangedreven stal.
Van de Alfa 75 wordt gezegd dat dat de laatste "echte" alfa is omdat ze vanaf toen allemaal voorwielaangedreven auto's gingen maken.

Ik heb trouwens gehoord dat er waarschijnlijk een remake van de AlfaSud gaat komen
Jimmiemaandag 9 januari 2006 @ 01:07
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef Hyperdude het volgende:
Hoort die niet te vliegen?

[afbeelding]

Dat DTM-avontuu heeft ze trouwens een behoorlijke cent gekost, en erg weinig opgeleverd denk ik. Maar dat is nogal off-topic
Als een merk het goed doet in de sport, willen mensen het vaak hebben hoor. Die reclame moet je niet onderschatten. Mensen willen zich toch ergens meer associeren. Subaru maakt met de Impreza een aantal successen in de rally sport en opeens wil elke puber tegenwoordig zo'n lelijk hok wel hebben...
FunnyNamemaandag 9 januari 2006 @ 08:05
Alfa

Wat zijn die oudere modellen (Pre windtunnel) toch mooi

Ik vind dat de 155 zeker niet mag ontbreken:




Oops, beetje laat zie ik nu
Saabmobielmaandag 9 januari 2006 @ 15:43
De Alfa ARNA.

Waarom? Omdat er 1 (één) geregistreerd exeplaar in Nederland is.

Hyperdudemaandag 9 januari 2006 @ 19:34
Voor de knutselaar:


http://art66.hp.infoseek.co.jp/pape030_alfagtv.gif
Hyperdudemaandag 9 januari 2006 @ 20:12
Alfa 8C 2900B, 8 cyl. in lijn, 2926cc, 220PK, 220 km/u
quote:
One of the most elegant and proven supercars to arise out of the 1930's was the 2900B. It was and still is Alfa Romeo's most prestigious grand touring car.

The 2900 competition chassis benefited from a decade of Alfa Romeo sports car engineering. As such, these were the most successful cars of their day: a trio of 2900As placed first-second-third at the 1936 Mille Miglia, while three specially built 2900MMs accomplished the same feat at the 1938 edition.

The decision to make a road-going variant of the 2900 must have been easy. Alfa Romeo prepared around thirty slightly detuned chassis which received some of the best Italian bodies. Both a 2800 mm short wheelbase (Corto) and 3000 mm long wheelbase (Lungo) were made available.

Touring of Milan was responsible for most of the production bodies, and his Corto Spyder and Lungo Coupe were exceptional. Around 20 Spyders and 10 Coupes were constructed by Touring, while a unique grey cabriolet was designed by Pinin Farina as one of his first projects.

Because of its high price, only 30 examples of the 2900B were completed for road use. After the war broke out, and settled down, Alfa Romeo had a hard time living up to its glorious pre-war years.








Voor uitgebreide Alfa geschiedenis tot ongeveer de 164 kan je hier terecht:
http://www.team.net/www/ktud/alfatoc.html
Beetje langdradig en ouderwets maar voor nerds niet te missen
Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 16:58
Autodelta

History
quote:
Back in 1987, a gifted young engineer with a deep-seated passion for Italian cars - in particular Alfa Romeo - achieved his ambition to open his very own tuning business in West London.

That individual was Jano Djelalian, and the inspiration for the name of his new company came from the illustrious Alfa Romeo works racing team of the sixties - Autodelta.

Operating from a small premises in Alperton, near Wembley, Jano rapidly earned a reputation for "going the extra mile", routinely maintaining and tweaking the Alfa Romeo models of the day, including Alfasud, GTV6, 33, 75, 164, Spider, and before long, the extraordinary SZ Zagato coupe.
http://www.autodelta.co.uk/nonpopup.htm

News
quote:
22.11.2005 - MPH05 Motor Show - Autodelta GT Super Evo

...
The MPH05 Motor Show took place over the weekend at the Earls Court Exhibition Centre, in Central London. With the venue being located just a stone's throw from Autodelta's London headquarters, it was an ideal event at which to showcase the new Autodelta GT Super Evo. In fact at the MPH03 Motor Show back in December 2003 Autodelta presented their first bespoke model the Autodelta 147 GTA AM 3.7. This potent 328bhp 'rocket' was dubbed the "world's fastest hot hatch, ever" by Jeremy Clarkson when it appeared on the BBC Top Gear television programme, trashing the lap record of established benchmark cars such as the BMW M3. Last year Autodelta chose MPH04 to roll out the new Autodelta GT Super and the Autodelta 156 GTA AM 3.7 for the first time. In the last two years building hand crafted 'bespoke' Alfa Romeos, taken to the performance and dynamic edge have become a major part of Autodelta's business.
...




http://www.autodelta.co.uk/nonpopup.htm
Alexxxxxdinsdag 10 januari 2006 @ 17:04

Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 17:11
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:04 schreef Alexxxxx het volgende:
[afbeelding]
Alexxxxxdinsdag 10 januari 2006 @ 17:33
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:11 schreef Googolplexian het volgende:

[..]



Merk en type: Alfa Romeo 2000 GT Veloce
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Houten: Euretco-gebouw
Datum: 07-01-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema


Deze beter?
Hyperdudedinsdag 10 januari 2006 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:33 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]
Deze beter?
Gratis tip: koop nooit een otoo met beslagen ramen!
Googolplexiandinsdag 10 januari 2006 @ 18:24
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:33 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
Merk en type: Alfa Romeo 2000 GT Veloce
Eigenaar: onbekend
Land van herkomst: Nederland
Locatie: Houten: Euretco-gebouw
Datum: 07-01-2006
Fotograaf/Bron: Alex Miedema


Deze beter?
Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 20:17
Alfa Romeo Giulietta Sprint



quote:
The arrival of the Giulietta Sprint in 1954 marked Alfa Romeo's entrance into a new market sector - the medium sized car. Launched at the Turin Motor Show of that year, the Giulietta, available in Sprint, Spider and Berlina forms remained on the Alfa Romeo price list until 1965. The car was a racing triumph too, notching up successes in the Coupe des Alpes, the Daytona 3 Hours, the Sebring 12 Hours and the Targa Florio, collecting 500 wins along the way.

its cylinder capacity and dimensions were small, this Alfa deserves a place in the Alfa Romeo sports hall of fame for its combination of uncluttered, appealing lines reminiscent of a coupe, state-of-the-art mechanicals, good power-to-weight ratio and strong roadholding.

engine Inline-4
position Front Engine
valvetrain DOHC 3 Valves per Cyl
displacement 1290 cc / 78.7 cu in
power 59.7 kw / 80 bhp @ 6300 rpm
hp per litre 62.02 bhp per litre
bhp/weight 91.12 bhp per weight
drive wheels RWD
front brakes Finned Drums
rear brakes Drums
steering Worm & Roller
f suspension Wishbones w/Telescopic Dampers, Coil Springs, Anti-Roll Bar
r suspension Rigid Axle w/Telescopic Dampers, Coil Springs
weight 878 kg / 1936 lbs
wheelbase 2250 mm / 88.6 in
front track 1292 mm / 50.9 in
rear track 1270 mm / 50.0 in
transmission 4-Speed Manual
top speed 165 kph / 102.5 mph
Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 20:22
Alfa Romeo Disco Volante



quote:
One of the most original stylistic offerings form Alfa Romeo, the 'Disco Volante' (Flying Saucer) is a highly streamlined spider that was designed by Touring to participate in Sport Category races. Its name comes in part from science fiction, and in part from the descriptions of the first UFOs that feature highly in the collective imagination during this period. But it is also a way of describing an uncommon car, a low spider with rounded forms that does in fact owe a great deal to aerodynamic design, which was fundamental to Alfa Romeo. The convex body is described as the "ornamental model" for its aerodynamic characteristics, which give the car great penetration characteristics even in a side-wind. It was also created with two other types of bodywork, including a coupe and a slab sided model, but none of the cars got past the experimental stage.

engine Inline-6
position Front Longitudinal
displacement 1997 cc / 121.9 cu in
power 117.8 kw / 158 bhp @ 6500 rpm
hp per litre 76.79 bhp per litre
bhp/weight 306.67 bhp per tonne
drive wheels RWD
body / frame Aluminum over Steel Space Frame
weight 750 kg / 1653 lbs
top speed 225 kph / 139.8 mph
Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 20:36
Alfa Romeo 24HP


quote:
Alfa Romeo's birth certificate reads: Milan, 24 June 1910.That was the day a group of entrepreneurs and businessmen took over the Italian Darracq automobile company (based in Portello on the outskirts of Milan) from its French parent company, and called it Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. The 24 hp was the first car prodcued by the company. The mechanical components, performance and driving satisfaction that proved so popular on Alfa's first car are all features for which the brand was to become famous. The following year it made its racing debut, and it was set to win the Targa Florio when forced to withdraw due to a minor accident when the driver was temporarily blinded by mud.

displacement 4100 cc / 250.2 cu in
power 17.9 kw / 24 bhp
hp per litre 5.85 bhp per litre
top speed 99.8 kph / 62.0 mph
Hyperdudedinsdag 10 januari 2006 @ 20:59
2000 sportiva, 1954, 4 stuks van gemaakt!



quote:
MOTORE
Sistemazione: anteriore longitudinale.
Numero cilindri e disposizione: 4 in linea Monoblocco in ghisa e testa in lega leggera.
Cilindrata: 1997 cm3
Alesaggio x Corsa: 85 x 68 mm
Rapporto di compressione: 9 : 1
Potenza max: 138 CV e 6500 giri/min
Distribuzione: valvole a V in testa. Due assi a camme in lesta, catena e ingranaggi.
Accensione: a spinterogeno.
Raffreddamento: ad acqua circolazione forzata con ventola meccanica (capacità circuito
10,5 litri).
Alimentazione: pompa meccanica, carburatore (2 doppio corpo orizzontali).
Serbatoio carburante: posteriore, dietro i sedili (capacità: 80 litri).
Lubrificazione: forzata (capacità serbatoio: 8 litri).

TRASMISSIONE
Trazione: posteriore.
Frizione: monodisco a secco.
Cambio meccanico a 5 marce + R.M. Comando a leva centrale.
Riduzione finale: coppia conica (rapp. 8/37).

SOSPENSIONI
Anteriore: a ruote indipendenti, bracci trasversali, molla elicoidale.
Posteriore: ad assale rigido (schema De Dion), braccio obliquo e bielle trasversali (parallelogramma di Watt), molla elicoidale.
Ammortizzatori: idraulici telescopici.

RUOTE
A raggi, con cerchi in lega leggera. Pneumatici: 6,00 x 16.

FRENI
A pedale: impianto idraulico, anteriori a tamburo, posteriori a tamburo sospesi.
A mano: meccanico sulle ruote posteriori.

STERZO
A vite e rullo.

IMP. ELETTRICO
Tensione: 72 V

STRUTTURA
Telaio a traliccio tubolare in lamiera d’acciaio.

DIMENSIONI
Passo: 2,200 m
Carreggiate: ant. 1,270 m, post. 1,310 m
Lunghezza: 3,600 m

PESO
In ordine di marcia: 915 kg

PRESTAZIONI
Velocità massima: 220 km/h
Portata: 2 persone.
One_conundrumdinsdag 10 januari 2006 @ 21:41
Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 22:52
Alfa Romeo Giulia







Alfa Giulia

Mag ook zeker niet ontbreken, prachtige auto's!!
Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 23:18
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 21:02 schreef mcintosh het volgende:
WOW, wat is dit dan?

[afbeelding]

Volgens google de Alfa Romeo 8c?
Dat is de Alfa 8C 2300 Lungo Coupé Viotti uit 1932;

Zie hier, meer info!!




Zhukovdinsdag 10 januari 2006 @ 23:29
Ook schitterend;

Alfa 6c 1750 Gran Sport



Hyperdudewoensdag 11 januari 2006 @ 18:55
Alfa P3, otoo waarmee Nuvolari in 1935 de veel snellere Mercedessen en Audi's op de Nürburgring versloeg

quote:
La vittoria "impossibile" al G.P. di Germania Ma l’impresa più grande la compie nel G.P. di Germania.

È al volante della P3 (3167 cm cubi, compressore, 265 CV), obsoleta e, sulla carta, nettamente inferiore alle nove vetture dei due formidabili squadroni di casa: la Mercedes-Benz schiera cinque W25 (3990 cm cubi, 8 cilindri, compressore, 430 CV) e la Auto Union quattro Tipo B (4950 cm cubi, 16 cilindri, compressore, 375 CV). Eppure Tazio mette tutti k.o., firmando quella che è ritenuta la più clamorosa e simbolica delle «vittorie impossibili».





Wrijvingsschokdempers
flyguywoensdag 11 januari 2006 @ 20:11
Dit is het enige topic met porno op fok volgens mij
Zhukovwoensdag 11 januari 2006 @ 21:05
Tja, echt legendarisch misschien niet, maar wel leuk in zo'n topic. Alfa's Formule 1 auto's.

Alfa Romeo F1 179





Alfa Romeo 185


Alfa Romeo Brabham BT46




Alfa Martini-Brabham BT 45

Rory78donderdag 12 januari 2006 @ 11:52
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:12 schreef Hyperdude het volgende:
Alfa 8C 2900B, 8 cyl. in lijn, 2926cc, 220PK, 220 km/u
[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor uitgebreide Alfa geschiedenis tot ongeveer de 164 kan je hier terecht:
http://www.team.net/www/ktud/alfatoc.html
Beetje langdradig en ouderwets maar voor nerds niet te missen
De wagens op de fotó's, is dat niet het type Alfa in The Godfather van Michael Corleone op Sicilië, waarin zijn kersverse vrouw Apollonia werd opgeblazen?
Zhukovdonderdag 12 januari 2006 @ 19:37
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 11:52 schreef Rory78 het volgende:

[..]

De wagens op de fotó's, is dat niet het type Alfa in The Godfather van Michael Corleone op Sicilië, waarin zijn kersverse vrouw Apollonia werd opgeblazen?
Nee, was dat geen Freccia d'oro??





Zhukovdonderdag 12 januari 2006 @ 19:40
Idd een Alfa 6c 2500 Freccia d'oro dus
Zhukovdonderdag 12 januari 2006 @ 19:43
Er staat zelfs een soort compilatietje van op internet!!

http://www.clublurie.com/164/cinema/godfather.html

Super film, super auto, alleen jammer dat ze 'm nou zo nodig op hebben moeten blazen...
Rory78vrijdag 13 januari 2006 @ 15:28
Megafilm, megamooie auto en een mega-intense scene...
Ik wil wel nog een toevoeging aan het onderdeel Legendarische Alfa's doen; mijn eerste leswagen was een Alfa 75. Een week voor het afrijden voor mijn eerste examen stond mijn instructeur ineens op de stoep met een gloednieuwe Fiat Bravo. Blijkbaar waren de vlammen onder de motorkap uitgekomen en was de Alfa na dik 5 ton (!) aan instructeurskilometers eindelijk echt op.. Hoezo, onbetrouwbare Alfa's uit de jaren 80. Uiteindelijk heb ik nog tweemaal examen mogen doen in een knalrode 145.
Mijn eerste eigen auto (ik heb hem nog steeds) is een Lancia Y, maar eigenlijk wil ik dit jaar al een 156. Over neolegendarische Alfa's gesproken.
MI55ILLEzaterdag 14 januari 2006 @ 11:40


Hepheastuszaterdag 14 januari 2006 @ 12:58
ik heb niet zoveel met alfa's maar hier staan toch echt prachtexemplaren van auto's tussen

heeft iemand ook filmmateriaal van met name die oudere auto's? wil ze wel eens horen
Hyperdudezondag 15 januari 2006 @ 11:44
Alfa P2, 1924, 8cyl in lijn, 1987 cc, uiteindelijk 175 PK.






En stuur tot 1950 aan de verkeerde kant
Thijzdinsdag 17 januari 2006 @ 12:33
Dracardinsdag 17 januari 2006 @ 14:52
De Alfa Romeo 2600 Sprint










Zhukovdinsdag 17 januari 2006 @ 19:38
* Zhukov 's paradepaardje; Alfa Romeo GT 1600 Junior
Alleen de mijne is zilvergrijs met zwart skai interieur




Hyperdudedinsdag 17 januari 2006 @ 20:03
Rory78woensdag 18 januari 2006 @ 10:19
Ik pleit voor een beleidsverandering bij Alfa Romeo. Laat toch vallen die nummertyperingen en voer gewoon weer die heerlijke Italiaanse namen in. Ik kan al niet wachten op een nieuwe Giulia of Alfette...
BloodhoundFromHellzaterdag 21 januari 2006 @ 21:16
Ik zie in dit topic nog geen alfasud!!! De alfasud is legendarisch omdat het een echt betaalbare auto was met enorm veel karakter (als keerzijde ook de snelst roestende auto ooit) , gemaakt in het bolwerk van de mafia palermo en gedwongen gemaakt van gerecucled italiaans staal... technisch briljant, geweldig rijdend, maar kwalitatief een drama... en natuurlijk de eerste alfa met de fantastische boxermotoren!! De alfa 33 is overigens technisch voor 90% gelijk aan de sud en werd tot 2001(?) geleverd, dus zon 30 jaar na de eerste alfasud, wat goed aangeeft hoe vooruitstrevend de sud was.. (heb hier nog een werkplaatshandboek van de sud liggen dat ik gebruikte voor het onderhoud van mn eerste 33.
Hyperdudezaterdag 21 januari 2006 @ 21:21
He BHFH
De Sud is idd. tof, maar kwam niet uit Palermo, maar uit dezelfde fabriek als waar nu de 147/156/159 vandaan komen, en jaren daarvoor nep Messerschmitt motoren nl. Pomigliano D'Arco, vlak bij Napels.
Was dus meer een Camorra dan een Mafia fabriekje. Alfa's werden geloof ik gemaakt van Russisch pisbakkenstaal en als Napoli moest voetballen en weer eens won (tijdens deproductie van de 33 met Maradonna) had je pech met je maandagochtend Alfa.

NB Ik ben bij een oude GTV eens een plak salami tegengekomen, onder de grondverf!!!!
In Milaan/Arese werkten dus ook echte Italianen
BloodhoundFromHellzaterdag 21 januari 2006 @ 21:39
je hebt gelijk Hyperdude.. Maar het is wel zuid italie dus Het woordje "milano" verdween toen van het alfa logo begreep ik ook. Het staal dat alfa gebruikte voor de sud was een gedwongen doorde Italiaanse overheid begreep ik. En na een jaar kon het al zijn dat hij volledig doorgerot was. Ik hoor er nu nog sommige oudere collega's over die ooit een nieuwe sud hebben gekocht. Maar desalniettemin was en is het technisch een prachtauto die mits goed geconserveerd/gerestaureerd meer dan uitstekend met het moderne verkeer meekan. Mijn 33's van het eerste uur (met dubbele dell'orto carburateurs) vind ik nog steeds zo ongeveer de fijnste autos die ik gehad heb. (Wellicht op mijn Guilia na dan) De huidige alfa's verliezen toch steeds meer van hun bijzonderheid, ik vind het toch wel een dieptepunt in de alfa historie dat er opel motoren gemonteerd worden.. maargoed ik kan altijd nog een klassieker kopen natuurlijk..
Hyperdudezaterdag 21 januari 2006 @ 21:48
http://alfasud.alfisti.net/

geinige Sud site, Lees maar eens over de Rudolf Hruska Alfa-Porsche connectie.
911 heeft tot 1989 nog "Alfa remklauwen".
BloodhoundFromHellzaterdag 21 januari 2006 @ 22:00
Leuk , ik vind nog een plaatje van hoe het dashboard er ongeveer uit zag van mijn eerste 33 (uit 1986) na de facelift van 1987 was het een stuk minder spannend helaas.(heb nog 2 nieuwere gehad daarna uit 1989) Ik krijg meteen heimwee naar die eerste 33, reed fantastisch, stil, snel, comfortabel en spannend.
BloodhoundFromHellzaterdag 21 januari 2006 @ 22:18
dit plaatje hoort er ook bij:

De legendarische lichtmetalen boxermotor met 2 dubbele carburateurs. Een prachtig staaltje vernuft welke een streling voor het oog en het oor is:


Zeker de versies met carbs hadden een geweldig "aanzuig" geluid van de carbs en dan die prachtige roffel, ongeduldig pruttelend klinkend stationair, maar o zo soepel, stil roffelend in de middentoerend, tot een prachtige "zang" hoog in de toeren.. echt 1 van de beste en mooiste motoren ooit gemaakt voor in een personenwagen Zeer betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk ook,

[ Bericht 17% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 21-01-2006 22:26:19 ]
Hyperdudevrijdag 3 maart 2006 @ 09:41
Nog meer legendarische Alfa's



kutsneeuw
BloodhoundFromHellvrijdag 3 maart 2006 @ 14:24
zo das zonde!
Trefvrijdag 3 maart 2006 @ 14:36
De 164 natuurlijk!

BloodhoundFromHellvrijdag 3 maart 2006 @ 14:50
Jammer van die fiat tempra velgen (er horen natuurlijk alfa-rondjes velgen onder )
Trefvrijdag 3 maart 2006 @ 16:57
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 14:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jammer van die fiat tempra velgen (er horen natuurlijk alfa-rondjes velgen onder )
Klopt.
Maar oh,oh,oh wat is "ie mooi: lomp,Italiaans en stijlvol.
[s] en oh, oh oh, wat is "ie kwalitatief slecht[/i]


BloodhoundFromHellvrijdag 3 maart 2006 @ 17:00
164 was best een kwalitatief goede auto, weinig slechte verhalen over gehoord!
Trefvrijdag 3 maart 2006 @ 17:11
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 17:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
164 was best een kwalitatief goede auto, weinig slechte verhalen over gehoord!
De 164 was kwalitatief een baggerbak.
Vooral de vele electronica die er in verwerkt zit zorgde geregeld voor problemen. Itaklianen en electronica was destijds een desastreuse combinatie.
kareltje_de_grotedinsdag 7 maart 2006 @ 18:43
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 17:11 schreef Tref het volgende:

[..]

De 164 was kwalitatief een baggerbak.
Vooral de vele electronica die er in verwerkt zit zorgde geregeld voor problemen. Itaklianen en electronica was destijds een desastreuse combinatie.
op de electronica na was het een goeie auto.
Op autotrader ofzo zie je ze regelmatig staan met iets van 3 ton op de teller.
Inorbitwoensdag 8 maart 2006 @ 12:05
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 22:52 schreef Zhukov het volgende:
Alfa Romeo Giulia

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Alfa Giulia

Mag ook zeker niet ontbreken, prachtige auto's!!
die heb ik gespot, mooi ding. zoiezo, alfa design
Repeatwoensdag 8 maart 2006 @ 16:29


zo een zou ik eigenlijk wel willen kopen, maar wat betaal je voor een (goede) 2 liter? Zo oud (= goedkoop ) mogelijk, dat maakt me niet uit. 1995 ofzo is dat geloof ik
joostinghwoensdag 8 maart 2006 @ 17:09
quote:
Op zondag 8 januari 2006 23:04 schreef Hyperdude het volgende:
Hoort die niet te vliegen?

[afbeelding]

Dat DTM-avontuu heeft ze trouwens een behoorlijke cent gekost, en erg weinig opgeleverd denk ik. Maar dat is nogal off-topic
Moet je wel een DTM versie laten zien en niet de ITC versie (DTM was toen al dood en het was overgenomen door Bernie.)
BloodhoundFromHellwoensdag 8 maart 2006 @ 17:29
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 17:09 schreef joostingh het volgende:

[..]

Moet je wel een DTM versie laten zien en niet de ITC versie (DTM was toen al dood en het was overgenomen door Bernie.)
De 155 was wel zeer succesvol in het DTM en ook in het BTCC trouwens! (in tegenstelling tot de 156) Altijd spektakel in die tijd met Nicola Larini (DTM) en Gabriele Tarquini( BTCC)

Hier de DTM 155 van nicola Larini


Hier de 155 van tarquini in het BTCC:
Jim.Beamzondag 4 juni 2006 @ 11:59
Wanneer wordt het klavertje 4 toegepast op Alfa's en waar staat hij voor?

Heb gisteren een 164QV 3.0 gescoord.

...........die sound.
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:21
Volgens Wikipedia Is Sivocci daarmee begonnen. Als geluks symbool op zijn 3,1 liter RL waarmee hij de 1923 Targa Florio won. Tegenwoordig meestal op de luxe versies.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo

Als je (veel) meer wilt weten kan je hier (een beetje onhandig maar werkt wel) een beknopte Alfa History van Pat Braden downloaden en uitprinten.

http://www.team.net/www/ktud/alfatoc.html
Jimmiezondag 4 juni 2006 @ 12:23
De naam Quadrifoglio, wat klavertje vier betekent, werd gekozen, omdat deze naam verbonden is aan Alfa Romeo. De eerste keer dat een Alfa Romeo de Quadrifoglio op de wagen had staan, was tijdens de Targa Florio in 1923, de Alfa Romeo's met het klavertje vier werden eerste, tweede en vierde. Een verklaring voor de Quadrifoglio kan het blad niet precies geven: "Het waarom van dit aantrekkelijke merkbeeld, dat de verzinnebeelding moet zijn van geluk (geluk op vier wielen in dit geval), is nogal duister. Autohistorici hebben geen sluitende verklaring".


Soort gelukssymbooltje wat later de beste modellen mocht sieren
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:24
Onderwijs = herhaling

Aanrader is trouwens Hull en Slater Alfa Romeo. Heb ik vorig jaar op Ebay gescoord voor weinig. Saai en degelijk en veel unieke (zwart-wit) plaatjes. Wel in het Duits, maar daar hebben BMW rijders natuurlijk geen problemen mee

[ Bericht 31% gewijzigd door Hyperdude op 04-06-2006 12:31:12 ]
Jimmiezondag 4 juni 2006 @ 12:28
Ja pff jouw reply stond er nog niet toen ik dat stukje plakte en wat bij tikte



Deze Giulia (TI?) Spot ik regelmatig bij de Mac als ik naar m'n sportschool fiets
Eigenaar houdt iets teveel van dat voedsel denk ik. Maar wat een gave kleurstelling met die Campagnolo velgen in zwart gespoten
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:30
Dat is een 1750/2000 Berlina iets langer/rechter dan een Guilia en met een scheve voorbumper.:P
Deze foto lijkt iets uitgerekt, motorkap lijkt erg lang zo
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 12:31
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:28 schreef Jimmeh het volgende:
Ja pff jouw reply stond er nog niet toen ik dat stukje plakte en wat bij tikte

[afbeelding]

Deze Giulia (TI?) Spot ik regelmatig bij de Mac als ik naar m'n sportschool fiets
Eigenaar houdt iets teveel van dat voedsel denk ik. Maar wat een gave kleurstelling met die Campagnolo velgen in zwart gespoten
Dat is een Berlina
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:32
Hee, dit lijkt wel een Alfa meet

Alleen heb ik al jaren geen Alfa meer
Jimmiezondag 4 juni 2006 @ 12:34
Hoe zie je die verschillen? Tussen de TI's, Supers en blijkbaar ook nog Berlina's
De Bertones kan ik wel de types uit elkaar houden, omdat ik daar aardig heb ingelezen
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 12:34
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:32 schreef Hyperdude het volgende:
Hee, dit lijkt wel een Alfa meet

Alleen heb ik al jaren geen Alfa meer
Ik heb de mijne dit voorjaar total-loss gereden Heb nu even een Fiatje, na de zomer maar weer eens kijken voor een Alfa.
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 12:38
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:34 schreef Jimmeh het volgende:
Hoe zie je die verschillen? Tussen de TI's, Supers en blijkbaar ook nog Berlina's
De Bertones kan ik wel de types uit elkaar houden, omdat ik daar aardig heb ingelezen
Een Berlina is veel groter dan een Giulia.
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:44
Guilia is iets ronder, met panorama achterruit (om de hoek gebogen), gebouwd vanaf 1963 (serie 105) de coupe is de Guilia Sprint GT (ziet er uit als de "Bertone" coupé) van 1963 tot 1966 die dingen hebben verschillende motoren maar vnl 1300 en 1600 versies. In 1967 komt de 1750 Berlina met 1750 (1800 cc) motor, De Guilia Sprint wordt dan GT Junior met 1300 motor, en met 1750 motor heet ie 1750 GT Veloce. Vanaf 1971 komt er ook nog een 2000 versie bij. Berlina 2000 en 2000 GTV(eloce) Snap je het nog. De Guila sedan loopt daarnaast gewoon door met 1300 en 1600 motoren. Zo lekker duidelijk

2350 mm. Vrijwel alle mechaniek is uitwisselbaar. De achterassen met sper en de 2 literblokken die je veel ziet in Guiliatjes komen vaak uit de 2000 Berlina.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 04-06-2006 12:56:19 ]
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 12:51



Vooral de achterkant van de Giulia (bovenste) is zeer herkenbaar met dat 'knikje'. Overigens heeft de Giulia Super Nuova dat dan weer niet

De Berlina (onder) is wat dat betreft wat soberder gelijnd.
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 12:59
Op een gegeven moment had Alfa de Alfetta, de Guilia en de Berlina tegelijkertijd in de verkoop. raar dat ze nooit winst maakten. Later ook weer de vrijwel identieke Guiletta(nuova)en Alfetta naast elkaar. Daar plukt BMW tot vandaag de vruchten van, die hadden eerst de 1602/2002 endaarna de 3-serie. rechtstreekse concurenten van de Guilia/Alfetta. Allen hadden ze bij BMW nooit zo'n mooie coupé als de Bertone.
Jimmiezondag 4 juni 2006 @ 13:01
Thnx voor de info!

Dat knikje is echt een gaaf stijlelement


hehe de tijd dat Alfa nog zoveel groter was dan BMW
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 13:10
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:01 schreef Jimmeh het volgende:
Thnx voor de info!

Dat knikje is echt een gaaf stijlelement


hehe de tijd dat Alfa nog zoveel groter was dan BMW
Er is zelfs een tijd geweest dat BMW's mooier waren dan Alfa's. Alfa 75/90/155 tov. BMW E30/E36, maar die tijd is gelukkig wel weer voorbij. Blijf alleen lekker BWM rijden omdat ze bij Alfa toch nooit meer een achterwielaandrijver maken, laat staan met een goede 6 cylinder-in-lijn (Net zoals Alfa, BMW, Jaguar en Mercedes vroeger)
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 13:12
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:59 schreef Hyperdude het volgende:
Allen hadden ze bij BMW nooit zo'n mooie coupé als de Bertone.
Bertone coupé is mijn droomauto
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 13:15
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:12 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Bertone coupé is mijn droomauto
Hee, daar hebben we hat al eens eerder over gehad. Ik had het toen over een rode GTV die op straat stond te rotten in Amstelveen. Ding staat er nog steeds, groen uitgeslagen met beslagen ramen
BoJozondag 4 juni 2006 @ 13:20
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:10 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Er is zelfs een tijd geweest dat BMW's mooier waren dan Alfa's. Alfa 75/90/155 tov. BMW E30/E36, maar die tijd is gelukkig wel weer voorbij. Blijf alleen lekker BWM rijden omdat ze bij Alfa toch nooit meer een achterwielaandrijver maken, laat staan met een goede 6 cylinder-in-lijn (Net zoals Alfa, BMW, Jaguar en Mercedes vroeger)
Hyperdudezondag 4 juni 2006 @ 13:21
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:20 schreef BoJo het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een 75 gehad hoor
En smaken verschillen, maar die debiele handrem en het diplomatenkofferje/handschoenenvak vd. 90: wat een onzin.
Scrutinizerzondag 4 juni 2006 @ 13:22
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:15 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hee, daar hebben we hat al eens eerder over gehad. Ik had het toen over een rode GTV die op straat stond te rotten in Amstelveen. Ding staat er nog steeds, groen uitgeslagen met beslagen ramen
Zonde

Dat is ook wel waarom ik een Bertone nog niet aangedurfd heb: er wordt tegenwoordig zo achterlijk veel zout gestrooid in Nederland, maandenlang slaan de wegen wit uit. Zo'n wagen zou je eigenlijk maar 8 maanden per jaar moeten rijden.
BoJozondag 4 juni 2006 @ 13:22
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:21 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook een 75 gehad hoor
dan nog vind ik ze mooier dan die BMWs
Dracarmaandag 5 juni 2006 @ 16:14
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:32 schreef Hyperdude het volgende:
Hee, dit lijkt wel een Alfa meet

Alleen heb ik al jaren geen Alfa meer
Is er geen FOK! Alfa club?
Jim.Beammaandag 5 juni 2006 @ 16:37
quote:
Op maandag 5 juni 2006 16:14 schreef Dracar het volgende:

[..]

Is er geen FOK! Alfa club?
Zoniet doe ik iig mee!
Hyperdudemaandag 5 juni 2006 @ 19:41
quote:
Op maandag 5 juni 2006 16:14 schreef Dracar het volgende:

[..]

Is er geen FOK! Alfa club?
Of je begint gewoon een Alfa/Italiaanse wagens fantopic.

Zo iets als deze: [Centraal] BMW fantopic [deel 10] Maar een Alpina mag ook

Het gaat niet altijd ergens over, maar je kan wel altijd terecht voor een vraag of een suf plaatje
Zhukovdinsdag 6 juni 2006 @ 00:59
quote:
Op maandag 5 juni 2006 16:37 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Zoniet doe ik iig mee!
Ik ook!!

Mijn Alfaatje;





t-8onedinsdag 6 juni 2006 @ 09:06
quote:
ik zie kikkers

Maar als ik op de linkjes klik zie ik een wel heel gaaf alfatje.
Dracardinsdag 6 juni 2006 @ 09:43
Het is een plaatje Zhukov
Jimmiedinsdag 6 juni 2006 @ 13:18
quote:
Op zondag 4 juni 2006 13:22 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Zonde

Dat is ook wel waarom ik een Bertone nog niet aangedurfd heb: er wordt tegenwoordig zo achterlijk veel zout gestrooid in Nederland, maandenlang slaan de wegen wit uit. Zo'n wagen zou je eigenlijk maar 8 maanden per jaar moeten rijden.
Zo'n auto moet je alleen 's zomers rijden en voor de rest op stal laten staan!
Scrutinizerdinsdag 6 juni 2006 @ 13:21
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:18 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Zo'n auto moet je alleen 's zomers rijden en voor de rest op stal laten staan!
Dat is te duur voor mij

Rijdt Zhukov die Bertone het hele jaar door?
#ANONIEMdinsdag 6 juni 2006 @ 13:55
Gister nog een demonstratie van 2 Alfa's tijdens de pinksterfeesten van Bornerbroek:











Die oude (GTJ?) raakde de controle nog kwijt en spinde bijna in een witte manta...
ging net goed....
Scrutinizerdinsdag 6 juni 2006 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:55 schreef BroesWillems het volgende:
Die oude (GTJ?) raakde de controle nog kwijt en spinde bijna in een witte manta...
ging net goed....
Dat is waarschijnlijk een GTA. Die was geheel van aluminium en had meer dan 200 PK.
Zhukovdinsdag 6 juni 2006 @ 14:50
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:21 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat is te duur voor mij

Rijdt Zhukov die Bertone het hele jaar door?
Nee, alleen 's zomers en als het weer het toelaat. Verder staat hij lekker warm en droog binnen!!
#ANONIEMdinsdag 6 juni 2006 @ 16:14
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:00 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk een GTA. Die was geheel van aluminium en had meer dan 200 PK.
Dit is geen GTA

* Alfisti weet wie de eigenaar is
Bastarddinsdag 6 juni 2006 @ 16:17
quote:
Mooi dingetje

Rij zelf momenteel de 33.. maar wil hem weer weg doen.. te klein
HansUdinsdag 6 juni 2006 @ 16:20
Onlangs deze 2 schatjes tegengekomen:

2000GTV


ook een 2000GTV?
Jimmiedinsdag 6 juni 2006 @ 17:00
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 13:21 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat is te duur voor mij

Rijdt Zhukov die Bertone het hele jaar door?
Weet je hoe duur het is als de roest zich gaat botvieren op je auto omdat je m in de Winter met rotweer ook gebruikt

Gewoon je droom realiseren als je wat meer verdient en een eigen garage bij je huis hebt
Jimmiedinsdag 6 juni 2006 @ 17:06
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 14:00 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk een GTA. Die was geheel van aluminium en had meer dan 200 PK.
De GTAm had 220 pk, de 'gewone' GTA's hebben tussen 130 en 170 pk, wat ook gigantisch veel is op 850 kg

GTAm is te herkennen aan de verbrede wielkasten


GTA
Scrutinizerdinsdag 6 juni 2006 @ 17:30
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 17:00 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Weet je hoe duur het is als de roest zich gaat botvieren op je auto omdat je m in de Winter met rotweer ook gebruikt

Gewoon je droom realiseren als je wat meer verdient en een eigen garage bij je huis hebt
Weet je wat een garage hier in de straat kost? ¤45.000
Jimmiedinsdag 6 juni 2006 @ 17:41
Verhuizen dan Genoeg 'eenvoudige' huizen, waarbij je een garage hebt
Jim.Beamdinsdag 6 juni 2006 @ 22:42
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 00:59 schreef Zhukov het volgende:

[..]

Ik ook!!
Squadra di Fokisti
Dracarwoensdag 7 juni 2006 @ 09:25
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 22:42 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Squadra di Fokisti
Met 3 participanten:

Jim_Bean
Dracar
Zhukov

Is het nog niet echt een squadra

Mischien een idee dat iemand een topic aanmaakt of dat mensen hieraangeven wel wat te voelen voor zoiets....
een lange lint met Alfa's is eigenlijk best wel stoer (zie Viva Italia)
En het maakt niks uit welk type je hebt of de looks ervan Alfa is Alfa