abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_33766121



Wat is Roaccutane?
De werkzame stof in Roaccutane is isotretinoïne. Isotretinoïne behoort tot een groep geneesmiddelen die bekend staat onder de naam retinoïden. Retinoïden zijn afgeleid van vitamine A. Het middel wordt gebruikt bij de behandeling van moeilijk te bestrijden acne (jeugdpuistjes en meeëters). Roaccutane wordt voorgeschreven aan mensen met bepaalde ernstige vormen van acne die niet op een gebruikelijke behandeling reageren. Roaccutane is alleen verkrijgbaar op recept en wordt vaak niet door de huisarts voorgeschreven, maar door een dermatoloog (huidarts).


Handige links:
Officiële website van Roche (fabrikant)
Patiëntenbijsluiter (pdf-formaat)
Informatie op Achmea Health
Overzichtelijke informatie (tip)


Vorige topics:
#001
#002
#003
#004
#005
#006
#007
#008
#009
#010
#011
#012

Startpost is hier te vinden.
pi_33766348
En hier weer verder... Op internet kwam ik nog iets anders tegen dan Roaccutane, namelijk Evolution-X, een vitamine B5 supplement. Kent iemand het toevallig? En werkt het echt? Het schijnt namelijk helemaal geweldig te zijn, als ik hun site zo lees: http://www.evolutionx.eu.com/netherlands/. Het zou bijna net zo goed werken als Roaccutane, maar de bijwerkingen zouden nihil zijn.
pi_33797605
Je leest wel het een en ander over vitamine B5 complexen. Een aantal hier hebben het ook wel geslikt meen ik. Maar of dat nou ongeveer hetzelfde is als Evolution-X...Geen idee.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
pi_33819364
Hallo allemaal!

Nou, ik heb mijn zaterdagavond wel "even" kunnen opvullen met het lezen van alle Roa-topics zeg

Ik kom zelf eigenlijk alleen op partyfora maar aangezien PartyFlock al een week plat ligt en op Phono te weinig mensen bekend waren met dit middel, kom ik hier maar even koekeloeren. Allereerst te gek dat er zo ontzettend veel info en tips te vinden zijn.. Super.


Even in het kort: Ik ben een 27-jarig feestbeestje die altijd beneden werd om haar perzikhuidje. Hoe ongezond ik ook leefde, er was nooit een puistje te zien. Tot de zomer van 2002. Zomaar van de een op de andere dag zat heel m'n kin onder de pukkels. Ik kreeg van de huisarts antibiotica maar dat hielp maar tijdelijk. Sindsdien ben ik van alles aan het smeren en proberen geweest. Benzo-crème, lotion met antibiotica, laatst nog een behandeling met Minocycline maar dat was ook geen succes. Ik was steeds erg duizelig en de pukkels trokken wel even weg, maar kwamen steeds weer terug. Ook jaren de Diane35 geslikt zonder enig resultaat.

Bij mij is het niet chronisch. Ik heb weken dat m'n huid rustig is. Maar dan zomaar ineens kaboem, dan voel ik het aankomen en dan staat binnen een dag m'n hele gezicht onder. Het zijn geen normale puistjes met witte koppen maar meer een soort blaasjes en rode bultjes en vlekjes. Het zit voornamelijk rondom m'n mond en op m'n kin. Helaas is elke aanval weer een stuk erger dan de vorige en sinds O&N zit nu ook mn neus en een deel van m'n wangen onder.

In de periodes dat ik zo'n aanval heb kom ik niet buiten en wil niemand zien. Ik raak daar telkens erg depri door en ik kan er echt niet aan wennen dat mijn eens zo zuivere huidje zo aan gort ligt. Ik ben weer naar m'n dermatoloog geweest en die zei dat het inderdaad acne is. En dan wel een vorm van volwassenenacne die erg hardnekkig is. Hij raadde me Roaccutane aan, 2x 20mg per dag. Ik moet maandag bloed gaan laten prikken en dan zou ik dinsdag kunnen beginnen. Nu maak ik me echter behoorlijk druk om een aantal zaken. Ik heb een lijstje gemaakt van de vragen die ik niet direct kon beantwoorden met alle replies in de voorgaande topics. Ik zou het echt HEEL erg te gek vinden als jullie me kunnen helpen.

Uiteraard ga ik hier ook mijn bevindingen posten en ik maak ook foto's. Ik heb er al een aantal maar ik krijg nog niet eens een eigen avatar geupload dus weet effe niet hoe ik dat moet gaan fixen. Sowieso twijfel ik nog dat direct te gaan posten want ik vind het erg confronterend om mezelf zo te zien

maar goed, mijn vragen:


1. In tegenstelling tot veel mensen met acne heb ik totaal geen vette huid, juist een hele droge. Heb ook altijd kloven in m'n lippen. Denk dat ik er niet onderuit kom super hydraterende producten te gaan gebruiken. Ik gebruik altijd Blistex, dat ga ik eerst proberen. Maar hebben jullie tips wat ik voor m'n gezicht kan gebruiken? Ik hoef niets wat de pukkels tegengaat omdat ik het dus alleen in aanvallen heb, niet altijd. Ik moet echt iets dat heel erg vochtinbrengend werkt. Datzelfde geldt voor m'n huid, welke bodylotion is geschikt?

2.Er staat mij ook een orthodontische behandeling te wachten. Hierbij zullen 4 kiezen getrokken moeten worden. Is dat een probleem met Roaccutane? Ik begreep dat wonden slechter genezen? Bovendien, trekt mijn mond dat wel als ik zo lang ermee moet openliggen? Weinig zin dat dat helemaal gaan uitscheuren, maar ik kom toch echt niet onder dat kiezen trekken uit....

3. Ik ben al twee jaar in behandeling wegens hypertrofische littekens. dat is een huidaandoening waarbij je littekens dus te goed genezen, je teveel bindweefsel aanmaakt en je littekens dus dik op de huid komen te liggen. Ze zijn nu momenteel rustig, bestaat er een kans dat dit weer gaat opspelen? En er staat me binnen nu en een jaar een hersteloperatie te wachten om die littekens te corrigeren. Hoe lang duurt het voor mijn huid weer hersteld is? Of loop ik juist door Roa-gebruik een nog veel groter risico dat die littekens nog lelijker zullen worden dan ze al zijn?

4. Even een vraagje voor de dames, maar konden jullie nog zonder problemen jullie benen en bikinilijn scheren? Ik doe dat eigenlijk iedere dag, wil er niet bij gaan lopen als een Yeti...of wordt je huid echt zo dun en gevoelig dat dat niet meer gaat? Ik heb ook best vaak last van scheerbultjes, zou de Roa daar ook een positief effect op kunnen hebben?

5. Ik heb ook heel erg droog haar van mezelf. Gaat je haar echt uitdrogen van Roa? En uitvallen? Help! Volstaat het dan om een heel goed haarmasker te gebruiken of loop ik echt teveel risico dat het er slecht uit gaat zien?

6. Ik ben jarenlang in behandeling geweest wegens depressies en heb aanleg voor psychoses. Momenteel gaat het wel redelijk, al heb ik wegens financiële problemen wel aardig wat stress. Bovendien ben ik al jaren heel erg lusteloos en vermoeid hierdoor. Maakt Roa dat erger? of zou ik er niets van merken omdat ik me toch al zo lusteloos voel?


Nou een hele lap tekst, alvast bedankt voor eventuele;e antwoorden en ik ga jullie ook op de hoogte houden van mijn vorderingen. Zodat ik ook weer anderen kan helpen die straks voor deze keuze komen te staan. Want vroeger als perzikje begreep ik dat nooit, nu des te beter. Een slechte huid kan je leven echt heel erg vergallen en ik hoop dat ik weer snel kan lachen en stralen!!!

-x- van jackie!
It's all about respect!
pi_33825455
Hé Jackie, welkom op het Forum. Ik kan geen antwoord op al je vragen geven. Maar ik zal kijken wat ik weet. Ik ben zelf 31, ook een behoorlijk feest verleden, en sinds een paar maanden geleden HAD ik last van acné. Bij mij is het ook pas echt begonnen toen ik 27/28 was. Heb een ROA kuurtje gedaan. Tijdens de kuur knapte het niet echt op, werd de eerste maanden alleen maar erger. Maar na de kuur kwam de verlossing. Ik heb nu al sinds oktober (toen ben ik gestopt) geen puistje meer gehad.

Jouw vragen:

1. Zorg dat je het juiste spul voor je lippen gebruikt. Blistex is inderdaad een van de beste (Het rode potje) maar bij mij hielp Aquaphor het aller beste. Purol wordt ook vaan genoemd, bij mij hielp dat niet zo goed als Aquaphor. Aquaphor is alleen de te bestellen in de USA (via ebay ofzo) en is niet duur. Voor mijn lichaam heb ik nauwelijks iets gebuikt. Ik heb een "normale" huid en had dus ook niets nodig. Wellicht dat iemand anders een goede tip heeft.

2. Ik ben aan mijn enkel geopereerd tijdens de kuur. Wonden genezen inderdaad een stuk langzamer, ik heb hier geen last van gehad. Ik had wel last van kapotte mondhoeken tijdens de kuur. Maar ook hier helpt Aquaphor erg goed tegen. Wel vervelend tijdens een tandarts bezoek. Maar uitscheren...nee, dat zal niet gebeuren!

3. Geen idee. Je huid wordt i.i.g. een stuk droger. Bespreek dit met je Dermatoloog!!

4. Ik ben geen dame.

5. Mijn haar (ik heb niet zo veel) werd inderdaad droog. Heerlijk vond ik dat! Werd bij mij niet te droog.

6. Wat ze ook zeggen over depressies en ROA. Ik kreeg altijd echt de schurft van die puistjes. Het gevoel dat Acné je geeft weegt veel zwaarder dan de eventuele bijwerkingen van ROA op dit gebied. Ik ben er van overtuigd dat je allemaal ligt aan je eigen instelling. Je moet het positief zien en goed beseffen dat de kuur tijdelijk is en dat de kans erg groot is dat de ROA je problemen oplost.

Nou ik hoop dat de ROA ook voor jou doet wat het voor ons allemaal heeft gedaan (okay, bijna allemaal) Je leest ook vaak dat het toch na een paar maanden / half jaar terug komt. Zover ben ik nog niet. Maar ik hoop heel erg dat het blijft zoals het nu is. En zo niet, gewoon nog een kuurtje.

Heel veel succes met je kuur! Ga er vanuit dat het in het begin er echt niet beter op wordt. En besef ook goed dat het een tijd kan duren voordat je echt resultaat ziet. Maar bedenk ook dat je waarschijnlijk voor de zomer klaar zal zijn, en clean!!
pi_33829675
He subsense! Een bekende naam hier, heb heeeel veel van jou gelezen in de ROA-topics. Te gek dat je zo uitgbreid was (en nu weer bent) in je info. Echt, voor buitenstaanders en onbekenden hiermee is dat echt een grote steun.

Ik moet morgenochtend bloed laten prikken (iewwwww daar kan ik al zo slecht tegen, laat staan op nuchtere maag!) en dan ga ik ook gelijk even de dermatoloog bellen daarna met die vraag over die littekens. Want dat is waar ik het bangste voor ben. Ze zijn nu net rustig, wil niet dat dat weer gaat opspelen.

Voor die littekens heb ik nl. ook niet de meest lekkere behandelingen gehad, kreeg spuiten met cortecosteroiden recht in die dingen en aangezien ze toch al zo pijnlijk zijn was dat geen pretje.


Maar goed, verder is het afwachten denk ik. Die Aquaphor...klote dat ik er nu pas aan denk want mijn broertje heeft de hele week in Amerika gezeten maar die vliegt morgenochtend alweer terug. Anders had 'ie 't kunnen meenemen daar


Ik ga er gewoon met goede moed aan beginnen en ik merk het allemaal wel. Voel me nu denk ik toch veel slechter met die uitbraken steeds en ik kan wel redelijk relativeren. het is maar ene half jaartje, ik hoop ook echt dat ik er dan vanaf ben.

Tnx voor je antwoorden en I'll keep ya informed
It's all about respect!
pi_33862719
Nou, ik heb zojuist bloed laten prikken. Dat stelt dus echt geen fluit voor, 1 lullig buisje hadden ze nodig

Ik heb wel besloten nog even te gana wachten met het aanvangen van de kuur. Ik heb woensdag ene tentamen en begin dan woensdagavond. kan ik donderdag gelijk een bloe spulletjes in gaan slaan. Ik denk dat ik ook een weblogje ga aanleggen zodat ik van dag tot dag iedereen die meer wil weten hierover kan informeren
It's all about respect!
pi_33863782
Hier Uddel met z'n nieuwe account. Had per ongeluk een nieuw Roaccutane Topic geopend omdat ik deel 12 niet kon vinden. Met dat ik de nieuwe geopend had zag ik hem staan
Signature
pi_33863961
Wat ik niet snap is waarom die klote huisartsen en dermatelogen eerst allerlei onzin beginnen te geven wat gewoon niet werkt en vervelende bijwerkingen heeft (zoals die benzo-bagger), waarom geven ze niet direct Roaccutane, iets wat schijnbaar wel goed werkt?

En wordt Roaccutane of klonen daarvan nog wel vergoed door de basisverzekering?
pi_33864131
Roaccutane wordt niet meteen voorgeschreven omdat bij veel mensen die andere middeltjes ook werken en aangezien Roaccutane een paardenmiddel is los je het liever op met een "normaler" middeltje. Waarom een stormram gebruiken als je ook gewoon de deurklink omlaag kunt doen?

Volgens mij wordt het gewoon volledig vergoed.
Signature
pi_33864172
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:44 schreef FritsFluitketel het volgende:
Roaccutane wordt niet meteen voorgeschreven omdat bij veel mensen die andere middeltjes ook werken en aangezien Roaccutane een paardenmiddel is los je het liever op met een "normaler" middeltje. Waarom een stormram gebruiken als je ook gewoon de deurklink omlaag kunt doen?

Volgens mij wordt het gewoon volledig vergoed.
Daar heb je mensen die onzeker zijn door hun acne toch niet mee? Die hebben een stormram nodig.
pi_33864214
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Daar heb je mensen die onzeker zijn door hun acne toch niet mee? Die hebben een stormram nodig.
Maar als je die onzekerheid ook met een minder aggressief middeltje op kunt lossen is dat toch veel beter? Je weet pas dat die middeltjes niet werken als je het geprobeerd hebt.
Signature
pi_33864261
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:47 schreef FritsFluitketel het volgende:

[..]

Maar als je die onzekerheid ook met een minder aggressief middeltje op kunt lossen is dat toch veel beter? Je weet pas dat die middeltjes niet werken als je het geprobeerd hebt.
Een paar pilletjes zijn toch veel functioneler dan van die crappy baggerdingen als benzo waar iemands heel gaderobe naar de klote gaat? Alles behalve Roaccutane is totaal a-functioneel.
pi_33864374
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:52 schreef pberends het volgende:

[..]

Een paar pilletjes zijn toch veel functioneler dan van die crappy baggerdingen als benzo waar iemands heel gaderobe naar de klote gaat? Alles behalve Roaccutane is totaal a-functioneel.
Dat geldt voor jou, dat geldt voor mij, maar dat hoeft echt niet voor iedereen te gelden.
Signature
pi_33864384
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:57 schreef FritsFluitketel het volgende:

[..]

Dat geldt voor jou, dat geldt voor mij, maar dat hoeft echt niet voor iedereen te gelden.
Niet voor mij, maar voor m'n zoon .
pi_33864728
quote:
Op maandag 9 januari 2006 13:57 schreef pberends het volgende:

[..]

Niet voor mij, maar voor m'n zoon .
* FritsFluitketel bekijkt profiel

Oja.. ook goed

Al is het niet onmogelijk hoor op die leeftijd
Signature
pi_33864741
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:09 schreef FritsFluitketel het volgende:

[..]

* FritsFluitketel bekijkt profiel

Oja.. ook goed

Al is het niet onmogelijk hoor op die leeftijd
Nou, rond mijn anus...
pi_33864812
quote:
Op maandag 9 januari 2006 14:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Nou, rond mijn anus...
Signature
  maandag 9 januari 2006 @ 14:57:45 #19
121713 ThaGuitarmaistro
Muzikaal hoogstandje
pi_33866399
Roaccutane is helemaal geen paardenmiddel. Valt allemaal reuze mee. Ik ben het eens met pberends. Al die rotzooi is dweilen met de kraan open, het helpt toch nooit.
Alleen Roaccutane helpt aardig, en van mij mogen ze nog een 10x zo sterk middel uitvinden, als alles maar 100% clean blijft.
pi_33866477
Roaccutane is toch het enige middel dat een structurele werking heeft, als het niet meer geslikt wordt? De rest zijn middelen die alleen als het middel gebruikt wordt acne tegengaat?
  maandag 9 januari 2006 @ 15:36:05 #21
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33867726
Ik gebruik nu zelf een behoorlijk tijdje benzoylperoxide 5% en Vichy Normaderm reiningsgel + creme met fruitzuren en salicyl zuur. Daarnaast gebruik ik een extra vochtinbrengende creme, omdat die van Normaderm niet voldoende hydrateert. Maar ik moet zeggen dat benzoylperoxide totaal geen bijwerkingen bij mij heeft, geen droge huid, geen schilfers, helemaal niks. En op zich is me huid redelijk gaaf nu, alleen ik wordt er een beetje flauw van om me huid met zoveel zooi te onderhouden alleen maar om de puistjes zoveel mogelijk weg te krijgen en te houden.

Ik ben nu bijna 25 en heb al vanaf me 13de of 14de last van puistjes, in de afgelopen jaren is de vorm en de plekken waar ze verschijnen wel iedere keer veranderd, de acne die ik nu heb is niet hetzelfde als de acne die ik in de pubertijd had. Maar ik wil nu eindelijk definitief eens van me puistjes af.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  maandag 9 januari 2006 @ 17:23:35 #22
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33871370
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:00 schreef pberends het volgende:
Roaccutane is toch het enige middel dat een structurele werking heeft, als het niet meer geslikt wordt?
Ja dat vraag ik me dus ook af, bij veel mensen schijnt het van wel en bij sommige mensen ook weer niet. Maar ik wil wel eens weten wat precies de mechaniek achter Roaccutane is waardoor acne definitief wegblijft?
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_33872092
quote:
Op maandag 9 januari 2006 15:36 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik gebruik nu zelf een behoorlijk tijdje benzoylperoxide 5% en Vichy Normaderm reiningsgel + creme met fruitzuren en salicyl zuur. Daarnaast gebruik ik een extra vochtinbrengende creme, omdat die van Normaderm niet voldoende hydrateert. Maar ik moet zeggen dat benzoylperoxide totaal geen bijwerkingen bij mij heeft, geen droge huid, geen schilfers, helemaal niks. En op zich is me huid redelijk gaaf nu, alleen ik wordt er een beetje flauw van om me huid met zoveel zooi te onderhouden alleen maar om de puistjes zoveel mogelijk weg te krijgen en te houden.

Ik ben nu bijna 25 en heb al vanaf me 13de of 14de last van puistjes, in de afgelopen jaren is de vorm en de plekken waar ze verschijnen wel iedere keer veranderd, de acne die ik nu heb is niet hetzelfde als de acne die ik in de pubertijd had. Maar ik wil nu eindelijk definitief eens van me puistjes af.
Geen bijwerkingen? Gooi eens een paar druppels van dat benzo eens op een stuk kleding zou ik zeggen.
  maandag 9 januari 2006 @ 18:13:43 #24
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33873030
quote:
Op maandag 9 januari 2006 17:44 schreef pberends het volgende:

[..]

Geen bijwerkingen? Gooi eens een paar druppels van dat benzo eens op een stuk kleding zou ik zeggen.
Dat noem ik geen bijwerkingen
Maar inderdaad dat spul bleekt als de tering ja.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_33873495
quote:
Op maandag 9 januari 2006 18:13 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Dat noem ik geen bijwerkingen
Maar inderdaad dat spul bleekt als de tering ja.
En dus zeer onhandig. Pilletje is veel beter.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')