abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 juni 2003 @ 22:21:21 #76
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11019678
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 22:18 schreef Bluezz het volgende:
Voordat het onderzoek begint, moet je zorgen al je vragen even op een lijstje te hebben zodat je je geen zorgen maakt als het onderzoek begint.
Meestal krijg je toch een brief met je afspraak en meteen informatie erin?
Bel anders even je internist/gastro-entroloog of de assistente, of iemand van de endoscopie-afdeling, je hebt nog 2 weken om al je vragen beantwoord te krijgen.
Ik heb wel een boekje gekregen en die ook al 10x door gelezen.. maar het is toch meestal fijn om het van mensen te horen die er ervaring mee hebben.

De internist liep me wel gerust te stellen dat je er weinig van zou voelen met een roesje en als het veel zeer zou doen dat ze je dan helemaal in slaap brengen.. maar toen vroeg ik hem of hij het zelf een keer had meegemaakt en daar moest hij (helaas) met een "nee" op antwoorden.

Altijd makkelijk praten natuurlijk vanuit de theorie.. tis toch anders als je het van mensen hoort die het me hebben gemaakt..

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11021248
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 22:21 schreef Qarinx het volgende:


Ik heb wel een boekje gekregen en die ook al 10x door gelezen.. maar het is toch meestal fijn om het van mensen te horen die er ervaring mee hebben.

De internist liep me wel gerust te stellen dat je er weinig van zou voelen met een roesje en als het veel zeer zou doen dat ze je dan helemaal in slaap brengen.. maar toen vroeg ik hem of hij het zelf een keer had meegemaakt en daar moest hij (helaas) met een "nee" op antwoorden.

Altijd makkelijk praten natuurlijk vanuit de theorie.. tis toch anders als je het van mensen hoort die het me hebben gemaakt..


Ja, daar moeten ze meestal zelf het antwoord op schuldig blijven.

Bij mij in het ZH is er een chirurg die laatst zelf een aanval van nierstenen kreeg, hij schijnt flink tekeer te zijn gegaan, en nu naar patiënten toe veel meer geduld te hebben

Maar goed, ik hoop dat er nog mensen hier je met hun ervaringen kunnen helpen en je een beetje gerust kunnen stellen

pi_11023059
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 22:11 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Waarom konden ze dan niets vinden? Hebben ze geen inwendig onderzoek gedaan?


Bij mij waren er erg weinig duidelijke symptomen die zouden kunnen wijzen op een probleem in de darmen, dan gaan ze niet zomaar een darmonderzoek doen (zoals de arts het toen zei: "als ik iedereen met vermoeidheidsklachten een darmonderzoek moet doen dan komt er nooit een eind aan", waar hij op zich ook wel gelijk in had).
quote:
Sorry ik ben echt een newbie wat dit betreft dus misschien stel ik wel enorm stomme vragen maar goed...
Ik beantwoord liever een paar stomme vragen als ik daarmee iemand kan helpen dan dat die persoon in de stront blijft zitten. (Dit zijn geen domme vragen overigens)
quote:
En waarom zijn er zoveel in dit topic die een stoma hebben?? Ik dacht dat ze dat niet zo snel deden?
Er zijn nog geen middelen op de markt om de ziekte te genezen (er werd mij toen gezegd dat er wel iets was dat wellicht kon werken maar daar gingen je nieren van naar de tering dus dat wilden ze niet geven) Er zijn wel middelen om de ziekte te onderdrukken maar die slaan niet bij iedereen even goed aan. Ook is het zo dat mensen die er lang mee rondlopen uiteindelijk toch vaak hun dikke darm volledig kwijt raken. Ik begreep van de internist dat ze steeds vaker maar direct de drastische maatregelen nemen ipv die mensen jaren naar het ziekenhuis te laten komen en zo nu en dan een stuk darm weg te halen. Hoe het zit met het aanleggen van een stoma om eventueel de darm tot rust te brengen weet ik niet aangezien dit bij mij niet aan de orde is geweest.
quote:
Over 2 weken gaan ze bij mij een coloscopie doen en ik krijg een roesje.. zijn er meer die dit hebben gehad met een roesje? en merk je er echt niets van?
Bij mij is er altijd een roesje gebruikt en ik heb er geen nare herinneringen aan over gehouden. Bij mij was het zo dat ik me na de tijd pas weer vaag ging herinneren dat ik toch wel wat pijn had gehad, maar het viel dus allemaal wel mee. En asl je idd erg veel pijn aangeeft, dan zullen ze wel stoppen.

Jij woont toch ook in Enschede? Moet je daar ook naar het ziekenhuis? En zo ja, wie is je internist?

Als je nog meer vragen hebt laat het maar weten, desnoods doen we het over mail of msn (of we spreken een keer af op de UT, kan wat mij betreft ook).

[Dit bericht is gewijzigd door DrMarten op 11-06-2003 00:30]

A mind with a heart of it's own
pi_11023139
quote:
Op dinsdag 10 juni 2003 22:01 schreef Draaitafeltje het volgende:
Even een klein schopje

Mijn moeder heeft ook last van CU. Is er misschien een boek in omloop met daarin verschillende dieten?


Mijn ervaring is trial and error. Van dingen waar ik geen last van zou moeten hebben zat ik een halve dag op de plee en omgekeerd. Maar er zijn ook dingen die ik twee jaar geleden absoluut niet kon verdragen, waar ik nu geem last van heb. Er is vast wel een boek waarin staat wat je beter wel en niet kan eten, maar voor het grootste deel komt het toch neer op uitproberen. Soms gaat het goed en soms gaat het fout (de term shit happens is bij mij in huis redelijk vaak gevallen).
Wens je moeder succes.
A mind with a heart of it's own
  woensdag 11 juni 2003 @ 10:52:13 #80
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11028058
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 00:22 schreef DrMarten het volgende:

Jij woont toch ook in Enschede? Moet je daar ook naar het ziekenhuis? En zo ja, wie is je internist?[quote]

Dokter Weersma.. een arts-assistent geloof ik. Een jonge jongen, maar wel heel aardig en die gaat ook de coloscopie doen. Gelukkig maar, want ik voelde me op zich wel op me gemakt bij hem (heeft hem wat moeite gekost )....

[quote]
Als je nog meer vragen hebt laat het maar weten, desnoods doen we het over mail of msn (of we spreken een keer af op de UT, kan wat mij betreft ook).


Bedankt, als je me wil toevoegen graag.. (zie profiel voor email).

Ik ging trouwens naar het medische centrum op de campus toen ik voor het eerst klachten begon te vertonen in de vorm van slijm bij de ontlasting. Die huisarts die daar zat, Dokter Gevaert, is echt een ontzettend goede huisarts. Hij heeft me ook gelijk door gestuurd toen ik eenmaal bloed kreeg bij de ontlasting.... jammer genoeg is die huisarts weg. Baal daar wel een beetje van.

Maar ik weet dus nog niet wat ik heb, ik moet gewoon met alles rekening houden.

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11028284
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 10:52 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Bedankt, als je me wil toevoegen graag.. (zie profiel voor email).


Gebeurd
A mind with a heart of it's own
  woensdag 11 juni 2003 @ 11:08:06 #82
13260 Draaitafeltje
Whoopy fuckin' doo!
pi_11028437
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 00:26 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Mijn ervaring is trial and error. Van dingen waar ik geen last van zou moeten hebben zat ik een halve dag op de plee en omgekeerd. Maar er zijn ook dingen die ik twee jaar geleden absoluut niet kon verdragen, waar ik nu geem last van heb. Er is vast wel een boek waarin staat wat je beter wel en niet kan eten, maar voor het grootste deel komt het toch neer op uitproberen. Soms gaat het goed en soms gaat het fout (de term shit happens is bij mij in huis redelijk vaak gevallen).
Wens je moeder succes.


Dank je wel, als het goed is loopt ze nu ergens in de bibliotheek rond, op zoek naar een boek over dit onderwerp
We're on an express elevator to hell, going down!
  vrijdag 25 juli 2003 @ 23:28:12 #83
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_12024241
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 11:08 schreef Draaitafeltje het volgende:

[..]

Dank je wel, als het goed is loopt ze nu ergens in de bibliotheek rond, op zoek naar een boek over dit onderwerp


En ik geef maar weer een schop

Naar mijn weten is er geen dieet of iets dergelijks, vroeger (lees, toen ik net de ziekte had) dacht ik dat ik opeens tegen niks meer zou kunnen, als ik er vaak van naar de wc ging. Nu kwam dat 9 van de 10 keer gewoon doordat mijn ziekte weer opspeelde, en niet omdat ik niet tegen dat product zou kunnen. Het is dan ook natuurlijk niet zo, dat je door een voedselproduct een darmontsteking krijgt, dat lijkt mij behoorlijk vreemd (correct me if im wrong).
Ik ben op dit moment behoorlijk stabiel *afkloppuh* maar ben nog niet met afbouwen van de medicijnen begonnen, omdat ik bang ben voor een terugval, wat ik nu niet kan gebruiken, omdat ik op 1 april een ongeluk heb gehad (motor reed tegen me aan op de fiets--->verbrijzeld onderbeen ) dus wacht ik eerst totdat die weer een beetje in orde is

Nu vroeg ik me laatst af, ik ben lid van de patientenvereniging, en krijg daarvan elke 3 maanden ofzo, een blad de "Crohniek" zijn er daar nog meer mensen lid van? Zo nee, waarom niet? Naar mijn mening staat daar veel in over nieuwe ontwikkelingen over medicijnen/voeding/lezingen en info over de ziekte, en denk ik dat heel wat mensen daar wat aan hebben om te lezen

pi_12028277
Nou zeg, ondanks de afgelopen jaren waarin er weinig tot niets te melden was over CU en de stoma van mijn vader, gaat er nu weer wat gebeuren.

Bij de laatste controle in het AZL vertelde de arts mijn vader dat ze een klein stukje darm al 4 jaar niet goed in beeld konden krijgen!!!!!! Al 4 jaar dus heeft deze arts mijn vader verteld dat alles goed was, terwijl dat dus helemaal niet zeker was!
Verteld die arts ook nog eens doodleuk dat de tijdelijke stoma (die er dus nu ong.18 jaar in zit) vervangen moet worden door een permanente stoma
Lekker zeg, krijgt mijn vader dus weer een zware operatie voor zijn kiezen, terwijl wij allemaal dachten dat alle ellende over was. Hij zelf is er behoorlijk nuchter onder, maar ik maak me wel kwaad over die arts die gewoon 4 jaar zijn mond heeft gehouden!

Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_12028943
quote:
Op vrijdag 25 juli 2003 23:28 schreef BierKoning het volgende:

[..]

En ik geef maar weer een schop


Nu vroeg ik me laatst af, ik ben lid van de patientenvereniging, en krijg daarvan elke 3 maanden ofzo, een blad de "Crohniek" zijn er daar nog meer mensen lid van? Zo nee, waarom niet? Naar mijn mening staat daar veel in over nieuwe ontwikkelingen over medicijnen/voeding/lezingen en info over de ziekte, en denk ik dat heel wat mensen daar wat aan hebben om te lezen


Ik ben geen lid van de patientenvereniging. Ik lag in hetziekenhuis met iemand op zaal die even lid was geweest en naar een paar bijeenkomsten was geweest. Haar ervaring was dat de mensen daar elkaar alleen maar complexen aanpraten, daar heb ik weinig behoefte aan. Voor het op de hoogte blijven van technieken kan ik me (als ik wil) wel wenden tot internet, bovendien vertrouw ik erop dat mijn internist mij op de hoogte houdt.
A mind with a heart of it's own
  zaterdag 26 juli 2003 @ 23:11:45 #86
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_12038815
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 12:49 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Ik ben geen lid van de patientenvereniging. Ik lag in hetziekenhuis met iemand op zaal die even lid was geweest en naar een paar bijeenkomsten was geweest. Haar ervaring was dat de mensen daar elkaar alleen maar complexen aanpraten, daar heb ik weinig behoefte aan. Voor het op de hoogte blijven van technieken kan ik me (als ik wil) wel wenden tot internet, bovendien vertrouw ik erop dat mijn internist mij op de hoogte houdt.


Nou, als iemand anders jou complexen aan kan praten, ligt dat eerder aan jou dan die andere persoon hoor. Het is vaak zo dat die mensen problemen hebbene, en ik weet dat je ook erg (psychisch dan wel lichamelijk) problemen door deze ziekte kan krijgen. Dus het is zeker erg "confronterend" over hoe het ook kan zijn ja. Maar ik ga zelf ook niet naar de bijeenkomsten, gewoon omdat ik zelf wel weet hoe ik met mijn ziekte om ga, en als ik er heen zou geen, zou het om anderen te vertellen hoe ik het doe
Nou vind ik het vertrouwen wat jij in een internist legt wel goed, en misschien ook wel voldoende, maar misschien is het dan van mij, om zelf (en vooral mijn ouders lezen de crohniek grondig) te weten wat voor ontwikkelingen er zijn. En dan aan te dragen bij de dokter, zo word ik dan gerust gesteld over bepaalde medicijnen, en misschien staan er ook wel "foefjes" over bepaald eten in, waar een darm rustig van kan worden, waar de arts ook wat aan heeft
pi_12048011
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 23:11 schreef BierKoning het volgende:

[..]

Nou, als iemand anders jou complexen aan kan praten, ligt dat eerder aan jou dan die andere persoon hoor. Het is vaak zo dat die mensen problemen hebbene, en ik weet dat je ook erg (psychisch dan wel lichamelijk) problemen door deze ziekte kan krijgen. Dus het is zeker erg "confronterend" over hoe het ook kan zijn ja. Maar ik ga zelf ook niet naar de bijeenkomsten, gewoon omdat ik zelf wel weet hoe ik met mijn ziekte om ga, en als ik er heen zou geen, zou het om anderen te vertellen hoe ik het doe
Nou vind ik het vertrouwen wat jij in een internist legt wel goed, en misschien ook wel voldoende, maar misschien is het dan van mij, om zelf (en vooral mijn ouders lezen de crohniek grondig) te weten wat voor ontwikkelingen er zijn. En dan aan te dragen bij de dokter, zo word ik dan gerust gesteld over bepaalde medicijnen, en misschien staan er ook wel "foefjes" over bepaald eten in, waar een darm rustig van kan worden, waar de arts ook wat aan heeft


Het ging er haar om dat er in de bijeenkomsten hoofdzakelijk over de negatieve zaken werd gepraat, zo van:'heb je dat nog niet gehad, oh wacht maar, daar krijg jij ook nog wel last van'. Dat soort gepraat heb ik absoluut geen behoefte aan. Wat die nieuwe technieken verder betreft, daar heb ik ook minder belang bij dan jij denk ik, omdat ik mijn dikke darm al helemaal kwijt ben.
A mind with a heart of it's own
pi_12099169
quote:
Op zaterdag 26 juli 2003 12:49 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Ik ben geen lid van de patientenvereniging. Ik lag in hetziekenhuis met iemand op zaal die even lid was geweest en naar een paar bijeenkomsten was geweest. Haar ervaring was dat de mensen daar elkaar alleen maar complexen aanpraten, daar heb ik weinig behoefte aan. Voor het op de hoogte blijven van technieken kan ik me (als ik wil) wel wenden tot internet, bovendien vertrouw ik erop dat mijn internist mij op de hoogte houdt.


Deze gedachte komt me bekend voor Toch ga ik binnenkort naar een weekend toe, waar ze het over mijn ziekte hebben. Ik laat me toch geen dingen aanpraten en ik zie het ook anders om: ik kan juist vertellen dat je ook veel positiever tegen de dingen kan aankijken.
(en eventuele die-hard aanstellers gaan dat ook horen van mij natuurlijk )
Boeit wel, ach ja, boeien....
pi_12826977
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 20:43 schreef RaymanX het volgende:

[..]

Deze gedachte komt me bekend voor Toch ga ik binnenkort naar een weekend toe, waar ze het over mijn ziekte hebben. Ik laat me toch geen dingen aanpraten en ik zie het ook anders om: ik kan juist vertellen dat je ook veel positiever tegen de dingen kan aankijken.
(en eventuele die-hard aanstellers gaan dat ook horen van mij natuurlijk )


Idd, zo kijk ik dr ook tegen aan
pi_14108447
topic kick
ik heb ook colitis, al is het bij mij al een tijd rustig.
ik moet wel erg goed opletten op wat ik eet, anders kan het zo weer terugkomen.
ik zie dat er meer mensen met colitis zijn, ik zou wel eens met die mensen willen mailen hoe jullie er tegenkijken, en ermee omgaan

Mirjam

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_14109465
Hoe staat ie er nu mee Bierkoning?
pi_14111989
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 15:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
topic kick
ik heb ook colitis, al is het bij mij al een tijd rustig.
ik moet wel erg goed opletten op wat ik eet, anders kan het zo weer terugkomen.
ik zie dat er meer mensen met colitis zijn, ik zou wel eens met die mensen willen mailen hoe jullie er tegenkijken, en ermee omgaan

Mirjam


Mijn verhaal staat al redelijk uitgebreid beschreven en ik heb er niet zo gek veel aan toe te voegen, maar als je wilt mailen met vragen ofzo dan kan dat altijd.

mwvdzee@hotmail.com

A mind with a heart of it's own
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 18:57:25 #93
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_14112347
Maar wat ik me nu afvraag...

Hoe zijn de artsen zover gekomen om die diagnose te stellen?
ZIjn jullie met de klachten bij een internist gekomen? En hoe kreeg je het voorelkaar om zo'n uitgebreid onderzoek te krijgen?

That's the way the cookie crumbles
pi_14112596
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:57 schreef IJzercookie het volgende:
Maar wat ik me nu afvraag...

Hoe zijn de artsen zover gekomen om die diagnose te stellen?
ZIjn jullie met de klachten bij een internist gekomen? En hoe kreeg je het voorelkaar om zo'n uitgebreid onderzoek te krijgen?


Hoe dat bij mij is gegaan kun je teruglezen

Maar ik heb gister toevallig college gehad over Colitis en Crohn. Die arts vertelde dat er bij hun wel al een aardig lichtje gaat branden als ze maar ver genoeg doorvragen bij de patient (in combinatie met de klachten dus). Dan zullen ze in veel gevallen een darmonderzoek aanvragen omdat daarmee voor bijna 100% een zekere diagnose kan worden gesteld. Andere manieren van onderzoek kunnen dat niet (uit bloed en eventueel foto's kunnen ze wel een hoop zien en deze dienen dan ook als aanvulling, echter of het daadwerkelijk Crohn of Colitis is kun je hier niet uit zien).
Daar komt bij dat een darmonderzoek een ralatief simpel onderzoek is en dus redelijk snel wordt aangevraagd als er een verdenking is.

A mind with a heart of it's own
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 19:11:51 #95
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_14112669
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 19:08 schreef DrMarten het volgende:
Daar komt bij dat een darmonderzoek een ralatief simpel onderzoek is en dus redelijk snel wordt aangevraagd als er een verdenking is.
Ik denk inderdaad dat het moeilijker is om van de huisarts bij de internist terecht te komen, dan daadwerkelijk een darmonderzoek te krijgen wanneer je eenmaal bij de internist bent.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zondag 26 oktober 2003 @ 22:00:03 #96
14337 BierKoning
Bier 4 Ever!!
pi_14159199
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 16:34 schreef karoltje het volgende:
Hoe staat ie er nu mee Bierkoning?
Met me darm goed, afbouwen van medicijnen slaat goed aan (whoehoe) maar met me been iets minder De breuk groeit niet meer aan op het moment, nu moet ik een botaanmaakstimulator om me been...elke dag 20 min, hoop dat dat gaat werken (afkloppen...) dus afwachten maar
  woensdag 29 oktober 2003 @ 08:03:04 #97
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_14213466
Mijn zwager heeft deze aandoening ook. Zodra hij zich ergens druk over maakt, krijgt hij last van zijn darmen en is ie behoorlijk ziek. Hij heeft hierdoor ook zijn opleiding af moeten breken. Lijkt me behoorlijk vervelend zoiets.
pi_25442722
en we praten hier weer verder over de ziekte van crohn!!

als ik meer tijd heb verander ik deze OP ff. (meer informatie en meer linkjes )
Dit keer zonder signature
pi_25443228
was deel 3 al vol dan?
pi_25443456
Ik heb dus ook de ziekte van crohn, het is op mijn 12e geconstateerd maar waarschijnlijk had ik het al vanaf mijn 5e, maar de huisarts zei dat ik me aanstelde, totdat ik bloed bij mijn ontlasting had toen verwees hij me door en bleek na heel wat nare onderzoeken dat ik crohn had. Het is af en toe goed gegaan en toen weer slecht tot 5 jaar geleden, toen heb ik zelf besloten om geen medicijnen meer te nemen en toen ging het steeds beter met me, tot een paar maanden terug nu begint het weer op te spelen helaas.
Een pessimist is een goed geinformeerde optimist.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')